Je land van herkomst bepaalt de prijs, dat is discriminatie en mag niet in Europa, maar de grote maatschappijen gaan er gewoon mee door
De Europese Commissie ligt overhoop met grote internationale autoverhuurbedrijven, die hun tarieven laten afhangen van de nationaliteit van de klant. De EC vindt dat dat maar eens afgelopen moet zijn, aangezien discriminatie op grond van nationaliteit verboden is in Europa. Dat discrimineren gaat in dit geval om het financieel benadelen of bevoordelen van groepen. De maatschappijen hanteren verschillende tarieven, enkel gebaseerd op de herkomst van klanten binnen de Europese Unie.
Uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie blijkt dat het tarief voor precies dezelfde dag autohuur op het vliegveld van Frankfurt tot wel 26 procent in prijs kan afwijken, afhankelijk van de nationaliteit van de klant. Hoe dat verhoogde tarief zich verhield tot de werkelijke kosten was niet te ontdekken. Volgens de Europese Commissie blokkeert die tariefstructuur de voordelen die de interne Europese markt geacht wordt te bieden.
Eurocommissaris Faull en zijn directoraat zijn daarover al jaren in discussie met de bedrijven:
De onderzochte bedrijven zijn actief in alle Europese landen en bieden in een van die landen een product aan dat voor alle klanten gelijk is. Dat verhindert dat klanten de beste prijs krijgen die de markt biedt.”
Van de onderzochte bedrijven hebben Sixt, Enterprise en Goldcar inmiddels beloofd zich aan de regels te houden, maar marktleiders Europcar, Hertz en Avis weigeren zich aan de regels te houden. Een laatste boze brief van Faull werd niet eens meer beantwoord. Reden voor Faull om de correspondentie openbaar te maken. Hij vraagt nu aan de verstigingslanden om tegen de discriminatie op te treden.
De autoverhuurders gebruiken verschillende manieren om onderscheid te maken in het stellen van tarieven. Hertz deed dat bijvoorbeeld op basis van het IP-adres van de klant, terwijl andere bedrijven de tarieven koppelde aan de adresgegevens die klanten invullen. Volgens de onderzoekers is de enige manier om aan die prijsstelling te ontkomen valse informatie te geven, ‘maar dat levert weer risico’s op bij andere contractuele verplichtingen’.
De lobbyist van de autoverhuurders in Brussel heeft ‘geen commentaar’ op de brief van de eurocommissaris. Ook de Europese hoofdkantoren van Avis en Europcar reageerden niet op verzoeken van de Volkskrant om toelichting. De Europese markt van huurauto’s wordt gedomineerd door vier grote partijen, die samen tweederde van de markt in handen hebben. Onderzoekbureau Euromonitor meldt dat Europcar 25,3 procent van de markt in handen zou hebben, Avis Europa 17,7 procent, Hertz 15,3 procent en Sixt 8,7 procent. De totale jaaromzet in de verhuurbranche in de tien belangrijkste Europese landen bedraagt een slordige 10 miljard euro.