Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Autoriteiten VS onderzoeken levensgevaarlijke Autopilot van Tesla na bizarre ongelukken

  •  
11-06-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2505 keer bekeken
  •  
teslaongeluk

De Amerikaanse toezichthouder op het wegverkeer, de NHTSA, gaat een uitgebreid onderzoek doen naar de gevaren van Autopilot, de rij-ondersteuning van Tesla. De toezichthouder is 16 gevallen op het spoor gekomen waarbij Tesla’s Autopilot heel kort voor een ongeluk het stuur weer overdraagt aan de bestuurder van de auto.

De automobilist bleek telkens minder dan een seconde de tijd te hebben om in te grijpen en een gevaarlijke situatie af te wenden, schrijft het zakenblad Fortune. Tesla-ceo Elon Musk wijst elke keer alle verantwoordelijkheid voor dergelijke ongelukken van de hand: de Autopilot was immers niet ingeschakeld op het moment dat het ongeluk plaatsvond. Bovendien worden bezitters van een Tesla bij gebruik van de Autopilot gewaarschuwd dat zij altijd verantwoordelijk blijven.

De NHTSA begon vorig jaar al een onderzoek naar Tesla, omdat de auto’s onder mysterieuze omstandigheden ongelukken veroorzaakten. Zo reed er in april vorig jaar een Tesla tegen een boom, terwijl vermoedelijk geen van de inzittenden achter het stuur zat. Ook gebeurde het dat een Tesla inreed op auto’s die stilstonden op de weg omdat ze betrokken waren bij een verkeersongeval. In 2018 reed een Tesla die in de Autopilot-modus stond, een geparkeerde politiewagen aan (zie foto boven dit artikel).

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (5)

Greendutch
Greendutch11 jun. 2022 - 23:56

vertrouw nooit op degene die het grote geld wil verdienen[?]111

Nemo2
Nemo211 jun. 2022 - 17:24

Auto-pilot rijden met een auto zal nooit wat worden. Dit wordt beargumenteerd door Gerd Gigerenzer in "Klick" (Duitse versie, er is ook een Engelse versie). Zo'n zogenaamd "intelligent" systeem is namelijk helemaal niet intelligent in de zin van een menselijke intelligentie. Zo wordt het systeem getraind op talloze afbeeldingen van andere voertuigen etc. Maar al lijkt het systeem bijvoorbeeld een bus te herkennen, het weet niet wat een bus is, het is alleen getraind op talloze getallen die bij afbeeldingen van een bus horen. Nu blijkt dat een toevoeging van een geringe hoeveelheid ruis aan zo'n beeld, het systeem totaal op het verkeerde been kan zetten, het "ziet" dan geen bus, maar bijvoorbeeld een vogel. Dit terwijl de afbeelding voor een mens overduidelijk van een bus is. Zelfs een eenvoudige sticker op de bus kan het systeem op hol laten slaan, met alle gevolgen van dien ("raadselachtige ongelukken"). Daarom kunnen zulke systemen alleen functioneren in een omgeving met vaste regels, zonder verrassingen, zoals bij schaken of go, of in een totaal gereguleerd verkeerssysteem met alleen maar auto-pilot voertuigen en een bijbehorende infrastructuur, wat voorlopig nog science fiction is.

2 Reacties
drs. H.C. Queyncken Tollaert
drs. H.C. Queyncken Tollaert12 jun. 2022 - 11:38

@ Nemo2 - dank voor je bijdrage. Het is niet vaak dat je zulke informatieve én leesbare inzendingen ziet. Het geval wil dat ik vertrouwd ben met werk van Gigerenzer. Dat wat je aandraagt ken ik nog niet, misschien ook omdat het idee van een zelfrijdende auto me niet bijster interesseert. Ik ga 'Klick' zeker opzoeken. Een andere (werkelijk) deskundige, nu over het overrationele inzetten van wiskunde en statistiek, vooral bij zaken die een andere benadering vragen, die heet: Theodore Porter. Zijn teksten zijn mooie bases om er kritiek op economie en psychiatrie mee te funderen.

Nemo2
Nemo213 jun. 2022 - 13:01

@drs. H.C. Queyncken Tollaert: dank voor het compliment... Vakken als statistiek en kansrekening zijn exacte wetenschappen, maar kunnen gemakkelijk misbruikt worden om argeloze leken om de tuin te leiden ("lies, damned lies, and..."). Zie ook het klakkeloos toepassen van algoritmen om menselijk gedrag (in het bijzonder op Internet) te beoordelen. Dat iets "objectief" (d.w.z. automatisch d.m.v. een algoritme) wordt gekarakteriseerd, betekent nog niet dat dit dan ook een correcte beoordeling is.

Ewout Pool
Ewout Pool11 jun. 2022 - 12:53

Ik rij tegenwoordig regelmatig elektriek (deelauto) en 1 van mijn irritaties zijn alle rijhulpsystemen die er tegenwoordig inzitten (Lane departure, Auto-brake, etc.) Ik vind dat ik als bestuurder verantwoordelijk ben voor mijn keuzes, en niet door een e-nanny daarop moet worden gewezen. Rijhulpmiddelen moeten volgens mij niet extra gevaar opleveren. Daarom gebruik ik enkel CC en parkeerhulpmiddelen. En dat Tesla een “gewoon” bedrijf was wisten we toch al? (Ook al denken veel Teslarati’s van niet)