Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GGD: drie weken quarantaine na contact met apenpokkenpatiënt

Advies geldt als voorzorgsmaatregel
Joop

Australië zet vaccinweigeraar uit

  •  
16-01-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
TENNIS - AUS - OPEN

© Novak Djokovic of Serbia takes part in a practice session ahead of the Australian Open tennis tournament in Melbourne on January 13, 2022. Mike FREY / AFP

Australië heeft een 34-jarige Servische antivaxxer opgedragen het land te verlaten. De man die wilde deelnemen aan een tennistoernooi, had volgens immigratieminister Alex Hawke ten onrechte een visum gekregen. Het federale hof was het daarmee eens, meldt de NOS.
" In een korte reactie zegt de Serviër dat hij bijzonder teleurgesteld is over de uitspraak van het hof. “Dit betekent dat ik niet in Australië kan blijven om deel te nemen aan de Australian Open. Ik zal het besluit respecteren en meewerken met de autoriteiten bij mijn vertrek uit het land.”"
De tennisser zei in april 2020 op Facebook Live dat hij tegen inentingen is. De afgelopen jaren nam hij geen maatregelen om een infectie te voorkomen. Het gevolg was dat hij zeker twee keer besmet raakte, in juni 2020 en in december 2021.
Personen die Australië worden uitgezet, mogen het land normaal gesproken drie jaar lang niet meer bezoeken.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (49)

RainB
RainB19 jan. 2022 - 7:03

Hij heeft zich aan de regels gehouden. Dit is ook aangetoont bij de rechter, maar uiteindelijk heeft de minister besloten het visum in te trekken waarna de rechter hier niet meer tegen in gegaan is. Het is een politieke beslissing geweest en het recht is hiermee buiten spel gezet. Maar goed het is al vaker duidelijk geworden hoe provaxxers met rechten van anderen omgaan.

Duralex
Duralex17 jan. 2022 - 23:55

Ja Ollie, je moet niet de inhoud opzoeken maar gewoon het narratief volgen. Ongevaxt is asociaal is ongewenst want geen bijdrage geleverd aan het leed dat covid heet. Dus ook geen rechten meer. Laten we het vooral niet moeiljker maken, daar worden mensen maar onzeker van.

Ollie1968
Ollie196817 jan. 2022 - 11:50

Ik mis een belangrijk detail in deze wellus / nietus discussie. Wetenschappelijk is bewezen dat je door een recente besmetting beter beschermt & bestand bent tegen corona dan via een vaccin. Novax had deze besmetting en zou dus wetenschappelijk gelijk aan een gevaccineerde behandeld moeten worden . Helaas gaat het hier niet meer om en is er een publieke, politieke en media hetze om deze ongevaccineerde man te verwijderen uit een gehersenspoelde samenleving van Australie. De meeste commentaren in dit artikel geven aan dat een deel van de mensen hier hetzelfde willen en voelen. Daar worden anderhalf miljoen mensen en ik niet blij van, een trieste balans na 2 jaar polarisatie.

Cam Millo
Cam Millo16 jan. 2022 - 16:47

Australië zet vaccinweigeraar uit Kan om die kop wel lachen. Als je het terugbrengt naar de juiste proporties is het ook niet meer en/of minder.

Sarajlija
Sarajlija16 jan. 2022 - 13:11

Deze Servische antivaxxer is toevallig nummer 1 van de wereld en misschien de beste tennisser ooit. Hij heeft paar fouten gemaakt maar de Australische regering ook. Heel trieste verhaal eigenlijk.

14 Reacties
vdbemt
vdbemt16 jan. 2022 - 14:21

Ja. Enorm triest dat iemand denkt dat hij zich niet aan de wetten en regels van Australie hoeft te houden, alleen omdat hij heel goed kan tennissen.

Middenman
Middenman16 jan. 2022 - 14:41

Misschien de beste tennisser ooit - hooguit statistisch gezien. Maar grote sporters waar mensen tientallen jaren later nog over praten hebben meer nodig dan statistieken. Dat bijna mythische of iconische dat om sommige sportpersoonlijkheden hangt zal Djoko niet krijgen. Ayrton Senna, Pelé, Cruijff, Federer, Magic Johnson, Jesse Owens. De lijst is lang, maar helaas voor hem zie ik Djokovic er niet op komen.

Sarajlija
Sarajlija16 jan. 2022 - 15:24

Middenman, Dat is jouw suggestieve oordeel. De meningen verschillen. Vdebemt, Heb jij gelezen dat hij eerst groen licht heeft gekregen van organisatie van het AO?

Jozias2
Jozias216 jan. 2022 - 15:30

@ve bemt Je hebt de zaak kennelijk niet gevolgd. Hele punt is namelijk dat hij wel zich kennelijk wel aan de wetten en regels heeft gehouden zoals de rechter ook oordeelde. Maar dat er verschil is tussen de wetten en regels die de deelstaat Victoria communiceerde en de wetten en regels die de nationale overheid in tweede instantie toe paste.

Cam Millo
Cam Millo16 jan. 2022 - 16:51

@Jozias 16 januari 2022 at 16:30 @ve bemt . Hele punt is namelijk dat hij wel zich kennelijk wel aan de wetten en regels heeft gehouden zoals de rechter ook oordeelde. Zelf geeft hij aan dat hij en zijn team inderdaad de formulieren niet juist heeft ingevuld [lees heeft gelogen] Punt was dat de organistaor heeft gezegd dat indien hij een medische uitstelling heeft hij mag komen. Kennelijk had hij die niet of daarover gelogen. De konsekwenties moeten dan bij hem bekend zijn. Had ie maar eens naar Border Patrol moeten kijken

vdbemt
vdbemt16 jan. 2022 - 19:12

@Jozias. Zie Cam Millo. @Sarajlija . Ja, dat heb ik. Dat was niet handig. Plus: ze zijn slechts de organisatie van de AO, niet van Australië.

Viso
Viso16 jan. 2022 - 19:22

Magic Johnson?

DanielleDefoe
DanielleDefoe16 jan. 2022 - 21:04

Sonja Henie ?

Viso
Viso16 jan. 2022 - 21:28

Sonja? Was Sonja Henie ook gehuwd, had ze HIV en heeft ze anderen tijdens haar huwelijk ook besmet met HIV?

Paul Spijkers
Paul Spijkers16 jan. 2022 - 22:26

@Jozias, Nee, de rechter oordeelde dat er nog gronden waren voor verder proceduren. De rechter kan vanalles er bij halen, maar per rechtelijke macht gaat niet over de inhoud of het besluit. Er was geen verschil tussen de rechten en wetten van Voctoria en Australie. Victoria heeft altijd gezegt dat de douane en de minister over die regels gaan, en doctoren over het medisch oordeel. ALS wat D en Tennis Australie stelden waar, compleet en correct was DAN kon D binnen. Toen hij bij de Douane kwam, bleek dat dat was NIET zo was. Vandaar.

Middenman
Middenman16 jan. 2022 - 23:06

@Sarajlija - Dat is geen suggestief oordeel, maar een waarneming gebaseerd op diverse onderzoeken en lijstjes. En geen verrassing voor wie het tennis volgt. Het publiek bij de Wimbledon finale in 2019, één van de meest epische wedstrijden in het tennis. Djokovic won, en toch...

Thuiszitter
Thuiszitter16 jan. 2022 - 23:57

Middenman- dat lijstje kun je wel roepen maar zo heeft elk land, elke sporter zijn eigen lijstje, en nu die Djokovic zal in veel lijstjes worden genoemd behalve dat in die van jouw.

Sarajlija
Sarajlija17 jan. 2022 - 10:08

@ Middenman, Iemand met 20 Grand Slam tittels heeft allang zijn plek verdiend. Hij is minder geliefd dan Federer of Nadal dat klopt maar zijn resultaten zijn indrukwekkend. Een succesvolle sporter is niet altijd geweldige persoonlijkheid.

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 jan. 2022 - 11:09

@Viso er zijn diverse lijstjes in omloop met wisselende criteria. Sonja Henie zette Noorwegen op de kaart als schaatsster en inspireerde indirect ook Joan Haanappel en Sjoukje Dijkstra. Zij en haar echtgenoot stichtten in de jaren 60 een museum voor moderne kunst. Het Henie Onstad Kunstsenter. https://www.hok.no/en/

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine16 jan. 2022 - 12:48

Tja, 115.000! besmetting in Australië gisteren, maar die ene ongevaccineerde die geen corona heeft gaat de boel verstoren natuurlijk ;-)

4 Reacties
vdbemt
vdbemt16 jan. 2022 - 14:26

Dat is nogal een aantal, niet? Om dat aantal te minderen moeten 26 miljoen mensen, plus de mensen die het land in willen, zich aan regels houden. Maar Djokovic niet??

Jozias2
Jozias216 jan. 2022 - 15:34

@vd bemt Van mij mag Australië een 2g beleid voeren. Zouden we hier ook moeten doen, toch? Maar als de autoriteiten in eerste instantie ontheffingen verlenen en in tweede instantie (na ophef) die ontheffingen weer intrekken gaat dat ten koste van de rechtszekerheid van de burger. Maar nadat bewezen is dat hij op dit moment geen COVID heeft en er al een week rond loopt is het argument dat COVID bestreden moet worden natuurlijk kul om hem nu nog uit te zetten. En zeker als er in Australië (bijna) de meeste besmettingen wereldwijd zijn.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine16 jan. 2022 - 15:42

@vdbemt, natuurlijk Djokovic ook. Alleen opmerkelijk hoeveel aandacht er gaat naar die ene die geen corona heeft in tegenstelling tot die 115.000 anderen.

vdbemt
vdbemt16 jan. 2022 - 20:14

@A little bit. Vind je dat opmerkelijk? Hij krijgt zonder corona al veel aandacht. Hij is momenteel de beste tennisser ter wereld en kan ook nog eens voor de 10e keer het toernooi winnen. En dan wil hij ook nog eens ongevaccineerd Australië in, dat van ieder buitenlander vaccinatie eist. Gek hé, die aandacht.

Norsemen
Norsemen16 jan. 2022 - 11:15

Iemand die zegt tegen inentingen te zijn, even los van corona, is een randdebiel. Logisch dat je dat soort figuren liever niet in je land hebt.

10 Reacties
Viso
Viso16 jan. 2022 - 17:15

Maar jij bent dan ook natuurlijk dat heldere licht die zich achteraf 3x zou laten vaccineren voor een ziekte die je meerdere malen gehad hebt maar je nauwelijks iets doet.

Norsemen
Norsemen16 jan. 2022 - 18:05

Ik weet niet waar je op reageert. Maar het antwoord is ja, dat zou ik al doen om de kroeg in te mogen. Laat staan om (op papier) de beste tennisser ooit te kunnen worden.

Viso
Viso16 jan. 2022 - 19:15

Ik denk dat jij prima weet waar ik op reageer maar dat je zelf ook wel beseft dat je argumenten kolder zijn.

Hernandez
Hernandez16 jan. 2022 - 19:54

@Norsemen 'Maar het antwoord is ja, dat zou ik al doen om de kroeg in te mogen.' Dat heet dus chantage.

Norsemen
Norsemen16 jan. 2022 - 20:09

@Hernandez Dezelfde chantage als een paspoort nodig hebben om een land in te mogen.

Norsemen
Norsemen16 jan. 2022 - 20:13

Nee, ik weet niet waar je op reageert. Iemand die tegen elke vorm van inentingen is, is een randdebiel. Dat heeft helemaal niets te maken met je achteraf laten vaccineren.

Hernandez
Hernandez16 jan. 2022 - 21:03

@Hernandez 'Dezelfde chantage als een paspoort nodig hebben om een land in te mogen.'' Toegang tot een land is een privilege, geen recht. Dat privilege krijg je met als je een paspoort hebt van dat land of een geldig visum. Toegang tot een kroeg... wacht moet ik hier echt op ingaan?

Viso
Viso16 jan. 2022 - 21:15

Excuus. Ik had je te hoog ingeschat. Je bent idd iemand die niet weet waar ik op reageer. Maakt verder ook niet uit hoor. Het is me inmiddels volkomen duidelijk wie de echte randdebiel is. Prettige avond verder ;-).

Norsemen
Norsemen17 jan. 2022 - 8:17

Viso Excuses aanvaard Jij hebt het over achteraf vaccineren, terwijl ik het over inentingen heb. Voor jou zijn dat dezelfde begrippen blijkbaar. Prima, niet iedereen kan even goed zijn hersens gebruiken.

Norsemen
Norsemen17 jan. 2022 - 8:19

Hernandez toch

Greendutch
Greendutch16 jan. 2022 - 11:13

wat een complete onzin door Servische regeringsambtenaren, de vader en fans. het is maar gewoon sport, weeg dat af tegen wat gewone mensen meemaken. maar je ziet vaker dat men heel opportuun argumenten verzameld die woede opwekken om zo medestanders te krijgen. dat is ronduit slecht! gelijkwaardigheid = rechtvaardig!

2 Reacties
Jozias2
Jozias216 jan. 2022 - 11:57

@greendutch Dat werkt twee kanten op. Djokovic is door de Australische regering ook als voorbeeld gebruikt. Kijk ons is even streng zijn. Terwijl inhoudelijk draagt het nergens aan bij.

Norsemen
Norsemen16 jan. 2022 - 14:52

Djokovic zou pas als voorbeeld gebruikt worden als hij het land wel in zou mogen. Nu wordt hij namelijk hetzelfde behandeld als alle anderen die het land niet in mogen.

Rododenderon
Rododenderon16 jan. 2022 - 11:07

Beetje flauw om Novak hier neer te zetten als antivaxer. Ja hij is ook een gezondheidsgekkie met bizarre claims, maar wat heeft hij nou in die FB post gezegd? "He explained that he "wouldn't want to be forced by someone to take a vaccine" to travel or compete in tournaments." 3n ja hij heeft in april 2020 (begin pandemie) gezegd dat hij "opposed to vaccination".was, om daar later aan toe te voegen dat hij "no expert" was en een "open mind" had en dat hij wilde dat er "an option to choose what's best for my body."

4 Reacties
Hernandez
Hernandez16 jan. 2022 - 11:58

Maakt niet uit, de mensen denken hier nogal binair: 1 of 0. Geen nuance mogelijk.

stokkickhuysen
stokkickhuysen16 jan. 2022 - 12:12

Dus geen expert, en een open mind, in een beroep waar je zo'n beetje het meest van iedereen moet reizen, maar geen vaccin? Beetje raar om op basis van wat je schrijft hem geen wappie te noemen?

Norsemen
Norsemen16 jan. 2022 - 14:54

Hij geeft toe geen expert te zijn en een open mind te hebben, maar toch is hij tegen vaccineren. Dan ben je dus echt een wappie.

Jansen7
Jansen716 jan. 2022 - 17:56

@Hernandez: antivaxer, gaat niet ver genoeg: het wappie-scheldwoord is essentieel voor mensen die alle discussie willen uitsluiten en de neuzen één kant op willen hebben. Dat neem ik ook al jaren waar bij een thema zoals de Brexit, hoewel daar de term Xenofoob is in plaats van wappie.

Juppé🎗
Juppé🎗16 jan. 2022 - 10:41

Heel helder en neutraal geformuleerd. Het doet er ook niet toe wie het is. Hij moet zich in Australië houden aan de daar geldende regels en wetten. Dat hij in mei in Parijs waarschijnlijk net wel mee mag doen komt omdat die regels net iets anders zijn. Het is zelfs in de EU nog niet mogelijk dit coherent te maken. Verder hoop ik dat het hiermee afgelopen is en de overige tennissers er een mooi en veilig toernooi van maken.

mijn-mening
mijn-mening16 jan. 2022 - 10:15

Hoog gestegen, diep gevallen. Terechte beslissing.

dordtenaar2
dordtenaar216 jan. 2022 - 10:01

Hoe zeker is het nou dat hij in december 2021 besmet was? Hij nam geen voorzorgsmaatregelen om zijn omgeving niet te besmetten. Hij ging op reis naar Spanje en gaf interviews. Kortom het kwam hem 100% goed uit dat er een arts was die een formuliertje tekende dat hij corona had, maar had hij het ook daadwerkelijk? Misschien had het hem geholpen wanneer een Australische arts een bloedtest had uitgevoerd waaruit zou zijn gebleken dat hij anti-stoffen in zijn bloed had. Dan was met zekerheid geweten dat hij of gevaccineerd is of dat hij kort geleden werkelijk corona heeft gehad.

1 Reactie
Cam Millo
Cam Millo16 jan. 2022 - 10:56

Lang verhaal, maar hij had zelf al toegegeven dat hij en zijn team het formulier verkeerd [ al dan niet bewust] hebben ingevuld. En ja, dan heb je als je Australië in wil een probleem. Weet niet of je Border Patrol wel eens gezien hebt. Voorbeelden te over.

pahan
pahan16 jan. 2022 - 9:45

Ik kan me voorstellen dat dit wat bruut en willekeurig overkomt, maar die rechter schat de zaak best goed in. Ik heb daar vrienden wonen, en door de maatregelen zijn zij redelijk vrij gebleven van besmettingen. Maar die maatregelen betekenden wel dat ze niet kunnen reizen. Ze kunnen er uit, maar konden er dan niet meer in. Technici die ingevlogen moesten worden werden gewogen door de overheid, en regelmatig werd er geen toestemming gegeven. Je koopt maar iets dat door locals gerepareerd kan worden. Ontslagen worden omdat je weigert te verhuizen naar een andere deelstaat. En zo nog eindeloze grote en kleine frustraties die bij de inwoners borrelen. Wonend in het buitenland werden Australiërs niet toegelaten voor familiebezoek. En dus ook begrafenissen, geboortes, huwelijken en meer van die zaken die nooit meer herhaald kunnen worden. Andersom ook niet, ondanks de permanent residency stempel. En dan een niet meewerkende sporter wel ineens ruimte geven? Heerlijk gebracht trouwens: 'een 34-jarige Servische antivaxxer' Een van de beste tennissers van de wereld zo wegzetten verdient een pluim.

lmgikke
lmgikke16 jan. 2022 - 9:28

All pigs are equal, and some pigs are NOT more equal then others.