Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Astroloog in 1933: Hitler krijgt onenigheid met buitenlandse mogendheid

  •  
15-02-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
286 keer bekeken
  •  
Hitler's Mein Kampf - The Documentation Centre (Dokumentationsze
NRC Handelsblad schrijft zaterdag dat astrologie populair is onder jonge, hoogopgeleide mensen , hetgeen maar weer eens bewijst dat de jeugd er ook wel eens naast zit en dat een goede opleiding mensen niet immuun maakt voor bijgeloof. Maar eerlijk is eerlijk: ook astrologen kunnen wel eens een aardige voorspelling doen. Zoals de Praagse astroloog Brodlice die in 1933 de horoscoop van Adolf Hitler trok en onbeperkte macht voor de rijkskanselier voorzag, tot 1946. Toch bijna goed!
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (58)

Vlaggenroof
Vlaggenroof17 feb. 2020 - 16:22

Hitler, leader of das groß-Deutsches Reiches... Je kan niet met hem je kan niet zonder hem

Minoes&tuin
Minoes&tuin17 feb. 2020 - 14:10

Baat het niet het schaadt ook niet!

Sonic2
Sonic216 feb. 2020 - 13:34

Hitler was in feite meer een slotsom. Een slotsom van ontwikkelingen. Haffner schreef dat ook in een van zijn boeken. Haffner schetste een Duitsland wat al sinds 1871 in feite onstabiel was. Waarbij Bismarck veel van de onvolmaaktheden al camoufleerden. De eerste wereldoorlog kwam niet uit het niets. Vanaf 1890 begon het nationalisme al op te veren in het Duitse rijk en was provocatie en nationalistische borstklopperij al aan de orde van de dag. https://nl.wikipedia.org/wiki/Karl_Lueger Hitler vond veel van zijn racistische en antisemitische inspiratie al bij Lueger. Al in 1919 voorspelde generaal Ferdinand Foch dat dit een vrede voor 20 jaar zou zijn. https://nl.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Foch Net als in Nederland Wilders en Baudet natuurlijk lang geen pioniers zijn. Dat was Hitler ook niet. Heel weinig aan de plannen van Hitler waren origineel. Hitler heeft geen antisemitisme uitgevonden. Hitler heeft geen sociaal darwinisme uitgevonden. Het hakenkruis was ook niet origineel van Hitler. En ga zo maar door. Dus een gefrustreerde en rancuneuze joden hater+ eerste wereldoorlog veteraan in een positie van macht stellen leidt tot een boel ellende. En daarom moet je ook nooit aan dit soort nationalistische experimenten beginnen. Die altijd tot diepe en bittere ellende leiden. Maar we leren nooit. En blijven dezelfde fouten herhalen

1 Reactie
Paul250371
Paul25037116 feb. 2020 - 21:39

"En daarom moet je ook nooit aan dit soort nationalistische experimenten beginnen. Die altijd tot diepe en bittere ellende leiden. Maar we leren nooit. En blijven dezelfde fouten herhalen" Helemaal eens maar het "goede' wordt ook herhaald.

Frank van der Laar
Frank van der Laar16 feb. 2020 - 12:13

Beter dan de toekomstvoorspellingen van opiniemakers.

Destine
Destine16 feb. 2020 - 9:16

Die heerlijke zelfingenomenheid en geborgenheid van het aannemen en rotsvast geloven van andermans wetenschap, om vervolgens zelf te verkondigen “Haha! Die ander Gelooft! Ik niet hoor, ik weet het zéééékur!” Sterk. Prettige stijl ook in dit nieuwsbericht…

Andy JPL
Andy JPL16 feb. 2020 - 5:51

Hmm Astrologie en bijgeloof. Nu ben ik niet iemand die elke week mijn horoscope lees en dat allemaal belangrijk vind, echter uit dat ene zinnetje blijkt wel dat we enorm kortzichtig zijn. We hebben namelijk nooit kunnen aantonen met wetenschappelijk onderzoek dat astrologie klopt, maar we hebben met wetenschappelijk onderzoek ook niet kunnen aantonen dat het niet klopt. Echter trekken we daar de conclusie uit dat astrologie niet klopt. Maw. Onze wetenschap is sluitend en absoluut en we begrijpen alles al........ Zoals Ikzelf al op 15 februari om 20:55 aangaf: [Bijgeloof (en dus ook astrologie) heeft dezelfde achtergrond als religie: het willen verkrijgen van een verklaring voor het onverklaarde/onverklaarbare, het tot op zekere hoogte beheersbaar maken van het onbeheersbare.] Dit geldt ook voor wetenschap. We willen een verklaring voor het onverklaarde/onverklaarbare en kunnen beheersen van het onbeheersbare. We zijn er ook van overtuigd dat onze wetenschap absoluut is. Net zoals eeuwen geleden God absoluut was en Astrologie ook. Ongetwijfeld zijn we verder dan 1000 jaar geleden, maar 1000 jaar geleden waren we ook verder dan 1000 jaar daarvoor. En net zoals toen wordt je nu voor gek verklaard als je het in twijfel trekt. Vroeger kon het je leven kosten als je iets "voorspelde" wat je opdrachtgever of een machtig persoon niet leuk vond en in de moderne wetenschap wordt je compleet verketterd. Dit is nog niet zolang geleden gebeurd met de oorlog tegen vet, die compleet werd betaald door de Sugar research foundation en Coca Cola in de jaren 60. Wetenschappers van o.a. Harvard die vele duizenden dollars kregen voor onderzoeken om te bewijzen dat suiker niets te doen had met de moderne problemen van de mens en elk onderzoek die het tegendeel bewees met tegenonderzoeken moesten weerleggen. Die heeft vele wetenschappers die wisten dat suiker de boosdoener was hun kop gekost. Ondertussen hebben we descennia lang deze leugens geslikt, want onze wetenschap is absoluut..... Begrijp dus dat we in al die duizenden jaren er eigenlijk niets in veranderd zijn. Net zoals religie, astrologie en al het anderen wat we bijgeloof noemen is ook wetenschap onderhevig aan de betaler of de machthebber.

Ryan2
Ryan215 feb. 2020 - 22:50

Wij kennen een uitdrukking: "Veel gestudeerd, maar weinig geleerd."

I am Legion
I am Legion15 feb. 2020 - 21:36

Er was in in dezelfde tijd in ieder geval geen astrologie voor nodig om met zekerheid te voorspellen dat de rode ster van het socialisme zeker zoveel rampspoed zou veroorzaken maar ook roemloos ten onder zou gaan.

2 Reacties
Ryan2
Ryan216 feb. 2020 - 10:45

Onzin, het socialisme is van begin af aan in strijd geweest met de Anglo-Amerikaanse hegemonie in de wereld. Waar jij op doelt is waarschijnlijk de dictatuur van Stalin en Mao, die heel weinig met socialisme te maken hadden, maar het product waren van een persoonsverheerlijking die juist ontstond door de vijandigheid van het westen. Kijk maar naar Cuba. Het was duidelijk dat Cuba niet langer gebaat was met het maffia regime van Batista, maar na de revolutie werd Cuba ook in de open armen van de Sovjet Unie gedreven door de isolatie politiek van de Verenigde Staten. En kijk eens naar de realiteit. Het zijn juist deze Verenigde Staten die nu al 75 jaar bezig zijn om overal in de wereld oorlogen te ontketenen. Kijk eens hoeveel doden daar het gevolg van zijn! Stop eens met die hypocrisie van rechts!

JanB2
JanB217 feb. 2020 - 11:46

De rode ster staat op het punt de hele toko over te nemen. Ooit van China gehoord?

Freek3
Freek315 feb. 2020 - 21:20

Als Hitler ook maar 1 enkele dag van 1933 tot aan zijn dood daadwerkelijk onbeperkte macht zou hebben gehad, dan zou hij als eerste atoombommen hebben gehad, en daarmee WOII gewonnen hebben, en dat was er nu geen jood meer op aarde. Kortom de voorspelling zat er zo'n 4700 dagen van de 4700 dagen waarover de voorspelling ging naast.

2 Reacties
Paul250371
Paul25037116 feb. 2020 - 11:28

"dan zou hij als eerste atoombommen hebben gehad, en daarmee WOII gewonnen hebben, en dat was er nu geen jood meer op aarde." Dat is wel een erg donker scenario. De Joden hebben bewezen dat het lastig is om "ze" uit te roeien. De katholieke kerk en haar aanhangers heeft 2000 jaar hun uiterste best gedaan. Kosten noch moeite werd gespaard. Onze boreale cultuur, geleid door barbaren, is al duizenden jaren anti semitisch.

JanB2
JanB217 feb. 2020 - 11:54

Hitler zou nooit een atoombom kunnen hebben gehad, ongeacht de omstandigheden. De natuurkunde die daarvoor nodig was, was grotendeels het werk van Joden. Die waren bijna allemaal gevlucht van het europese continent naar Groot-Brittanie de VS, waar velen aan de amerikaanse bom werkten (Bethe, Einstein, Szilard, Teller, Wigner, Fermi (zijn vrouw was Joods), Peierls, etc.). Bovendien was er in Nazi-Duitsland een beweging gaande om de natuurkunde te zuiveren van joodse invloeden ten gunste van een zuivere "Deutsche Physik".

Tom Meijer
Tom Meijer15 feb. 2020 - 19:57

Wat is er nou bijna goed aan die voorspelling? Er staat niet 'tot en met' 1946. Tot 1946 lijkt mij helemaal correct.

2 Reacties
Freek3
Freek315 feb. 2020 - 21:16

Onbeperkte macht tot 1946, waarvan de laatste 8 maanden en een paar dagen vanuit de dood?

Tom Meijer
Tom Meijer16 feb. 2020 - 14:50

Dat is mij bekend Freek maar als je over hele jaren spreekt, zoals hier, dan heb ik gewoon gelijk.

[verwijderd]
[verwijderd]15 feb. 2020 - 19:55

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Destine
Destine16 feb. 2020 - 9:34

Weet je nog die Oude Grieken? Waar we ze tegenop keken omdat ze ons zulke grote ontwikkelingen bezorgden in wetenschap, filosofie en democratie? Die luisterden naar orakels! Dat gelóóf je toch niet?

Archie Bunker
Archie Bunker16 feb. 2020 - 9:48

Je gaat er vanuit dat als je maar lang genoeg blijft zoeken er wel een antwoord komt. De aanname dat logica en de beperkte input via onze (maar!) 5 zintuigen adequaat zijn om de absolute universele "waarheid" te kunnen doorgronden vind ik eerlijk gezegd nogal aanmatigend. Is de mens zo uniek en allesbepalend?

Cave Canem
Cave Canem15 feb. 2020 - 19:54

Persoonlijk ken ik iemand die zowel correct voorspelde dat de PvdA bij de laatste verkiezingen minder dan 75 zetels zou halen, er in 2019 geen oorlog tussen Zweden en Bulgarije zou komen als dat Heracles in hetzelfde jaar geen landskampioen zou worden.

1 Reactie
Freek3
Freek315 feb. 2020 - 21:15

Wow, de nieuwe Nostradamus!

Freek3
Freek315 feb. 2020 - 18:54

Om het in perspective te zetten zou het nodig zijn om ook even te turven hoeveel horoscope voor Hitler voorspelden dat hij een rijk zou stichten dat 1000 jaar zou bestaan. En hoeveel voorspelden dat hij in 1935 tijdens een poging het kanaal over te zwemmen zou verdrinken Enzo.

Hank Nozemans
Hank Nozemans15 feb. 2020 - 18:17

Ach als er mensen zijn die in een god geloven, dan acht ik de mens zeker dom genoeg om in astrologie te geloven.

2 Reacties
Freek3
Freek315 feb. 2020 - 21:15

Dat is gewoon hetzelfde, sprookjes.

Paul250371
Paul25037116 feb. 2020 - 11:32

Inderdaad, voor alle essentiële levensvragen (wie ben ik, hoe is leven ontstaan, etc.) hebben we gelukkig onze ratio.

Thuiszitter
Thuiszitter15 feb. 2020 - 18:02

Dat is geen kunst om het zo te voorspellen alleen de jaartallen benoemen is toch wel het aparte eraan.

1 Reactie
Freek3
Freek315 feb. 2020 - 21:14

Tja, en de andere 300.000 horoscopen over Hitler benoemden het jaartal 2933 waarin het door hem geschichtte rijk ten einde zou komen. Dus?

Freek3
Freek315 feb. 2020 - 17:50

Tja. Doer me denken aan de laatste keer dat ik een horoscoop zag. Veel feest deze maand. Voor een boogschutter over de maand December... Nogal voorspelbaar. De horoscoop voor Trump schreef ik in 2016. De komende jaren veel conflicted in binnen en buitenland. Impeachment gedoe, en na je presidentschap de bak in.

Cogito Ergo Boom
Cogito Ergo Boom15 feb. 2020 - 17:45

Dus nu zijn antroposofie en astrologie aan een opmard bezig onder hoogopgeleiden? Er moet meer geld naar het onderwijs. Cogito (boogschutter)

1 Reactie
Freek3
Freek315 feb. 2020 - 21:12

Nou, blijkbaar op links, misschien hoog opgeleid, maar dit toont aan dat ze de diploma's door fraude hebben weten te bemachtigen. Geen inteligent mens kan dit soort BS ondersteunen.

Thuru
Thuru15 feb. 2020 - 17:10

Mja, Nostredamus heeft Hitler ook voorspeld.

1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew16 feb. 2020 - 4:43

Die voorspelling is zeer omstreden en waarschijnlijk niet juist.

Gefaald
Gefaald15 feb. 2020 - 16:42

Nou, dat had ik ook kunnen voorspellen, zelfs zonder naar de sterren te kijken. Een leider die plannen heeft voor een groter Lebensraum zal moeilijk met alle andere landen in de buurt vrienden kunnen blijven. De Internationale is ook een recept voor conflicten met buitenlandse machten.

4 Reacties
Katootje2
Katootje215 feb. 2020 - 16:55

De Internationale is een recept voor een conflicten met alle macht die niet berust op de democratische instemming van de werkende bevolking, maar op bezit

Audio
Audio15 feb. 2020 - 19:30

" met alle macht die niet berust op de democratische instemming van de werkende bevolking, maar op bezit " Ik wist niet dat we hier censuskiesrecht hebben..

Thelonious Monk
Thelonious Monk15 feb. 2020 - 23:52

"De Internationale is ook een recept voor conflicten met buitenlandse machten." Als je zo extreemrechts bent dat je geen zin over Hitler kunt lezen zonder te roepen dat die Russen ook geen lieverdjes waren.

Paul250371
Paul25037116 feb. 2020 - 11:42

"Een leider die plannen heeft voor een groter Lebensraum zal moeilijk met alle andere landen in de buurt vrienden kunnen blijven." Daar heeft je vriendje Baudet vast een oplossing voor. "De heersers door duivelse listen bedwelmen ons met bloed‘gen damp Broeders! strijdt niet meer voor and‘rer twisten breekt de rijen hier is uw kamp Gij die ons tot helden wilt maken o! Barbaren denkt wat gij doet Wij hebben waap‘nen hen te raken, die dorstig schijnen naar ons bloed"

Bert de Vries
Bert de Vries15 feb. 2020 - 16:00

Heel aarfig, de voorspelling van de astroloog. Maar interessanter is toch de voorspelling uit1918 van een tweede grote oorlog die Duitsland zou beginnen. Die oorlog zou namelijk de onvermijdelijke uitkomst zijn van het Verdrag van Versailles dat het Duitse volk tot woede zonder maat zou drijven. Ook aardig is, dat nooit is erkend dat met de Vrede van Versailles de geallieerden zelf de basis hebben gelegd voor de Tweede Wereldoorlog en wat daarmee samenhangt, inclusief de jodenvervolging. Let wel, ik zeg niet dat de geallieerden verantwoordelijk zijn voor de jodenvervolging. Maar destijds werd in de hele westelijke wereld, van Oost-Europa tot en met de V.S., een relatie gesuggereerd tussen de rijkdom van joden en de armoede van de 'echte burger'. Ziende blind en horende doof is blijkbaar een basiskenmerk van de menselijke soort. Was de voorspelling uit 1918 goed geanalyseerd, dan zouden we er lessen uit kunnen trekken.

3 Reacties
Cave Canem
Cave Canem15 feb. 2020 - 17:24

Veel te gemakkelijk om te concluderen dat de 2e wereldoorlog onvermijdelijk was vanwege de voorwaarden van “Versailles”. En evenmin dat de jodenvervolging zoals die in nazi-Duitsland woedde daarvan het logische gevolg was. Daarmee ga je geheel voorbij aan de allesbepalende rol van Adolf Hitler. Het is weliswaar nooit achteraf te bewijzen dat de 2e wereldoorlog zonder Hitler niet zou hebben plaatsgevonden, maar zowel Volker Ulrich als Peter Longerich hebben in hun uitstekend gedocumenteerde biografieën van Hitler overtuigend aangetoond dat hij een allesbepalende invloed heeft gehad op het herbewapeningsprogramma, de in gang gezette veroveringsoorlogen als de vernietiging van de joden in Duitsland en de veroverde landen.

Bert de Vries
Bert de Vries15 feb. 2020 - 22:01

Cave, de waarschuwingen kwamen niet van dwazen en waren niet uit de lucht gegrepen. Langdurige terugval in diepe armoede op enorme schaal is een perfecte voedingsbodem voor woede tegen het bevoegd gezag en, dus, vatbaarheid voor 'volksmenners'. De woede richtte zich op de al dan niet vermeende welgestelden, de joden en op de geallieerden. Deze combinatie van woede en afgunst was gefundenes Fressen voor een populistische leider als Hitler, die via een gedoogconstructie uiteindelijk de macht in de schoot geworpen kreeg. Goeddeels zoals voorspeld. Dat Hitler een allesbepalende rol heeft vervuld is goeddeels waar. Maar beslissend was het besluit van de geallieerden in 1918, dat de basis legde voor de opkomst van de leider die van de woede als springplank kon gebruiken.

Paul250371
Paul25037116 feb. 2020 - 12:04

Cave Canem Bert benoemt, waar een algemeen consensus over is, een aantal oorzaken voor W2. Hitler was een gevolg van de omstandigheden met name door het Verdrag van Versailles veroorzaakt. De 2000 jaar oude mode van het anti semitische en de haat tegen links en tegen etc. waren voor het extreem rechtse fascisme nuttige zondebokken om de aandacht af te leiden, hun intrinsieke zieke haat te projecteren en de macht te grijpen. Wat uiteraard nooit gelukt was en daar hoef je geen astroloog voor te zijn geweest, als er niet een brede boreale westerse consensus bestond dat Joden en socialisten de gaskamers verdien(d)en. (Er was geen weet van de gaskamers maar de boreale Inquisitie was ook niet makkelijk.) De Kerk en haar misdaden tegen de Joden, al 2000 jaar vervolging, walgelijk.

EricDonkaew
EricDonkaew15 feb. 2020 - 15:43

Nee. Bij één woord houdt het al op.

1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew15 feb. 2020 - 16:41

Antwoord op Ecclesia.

EricDonkaew
EricDonkaew15 feb. 2020 - 15:39

Niet zo'n goed voorbeeld. Zo heeft Brodlice WOII niet voorspeld. Alleen gestage ontwikkeling, maar dat is geen wereldoorlog. En de gebeurtenissen rond 1936 zijn ook niet helemaal duidelijk te traceren. Ten slotte klopt, zoals al vermeld, het jaartal 1946 niet, maar belangrijker is dat de onenigheid met een buitenlandse mogendheid - in werkelijkheid waren het overigens meer buitenlandse mogendheden - al veel eerder plaatsvond. Dus deze 'voorspelling' kan met terugwerkende kracht de prullenbak in.

Stuurman aan wal
Stuurman aan wal15 feb. 2020 - 15:39

Ironisch dat Mark Traa opeens in horoscopen gelooft, omdat er eens eentje uitgekomen is. Meestal is het 'onverklaarbare' heel goed verklaarbaar, maar mensen lijken liever te geloven dan te weten. De realiteit is niet fijn, dus versieren we die maar een beetje, met opperwezens, 'een betere wereld', kansspelen en horoscopen dus. Eigenlijk zijn wij mensen lang niet zo rationeel als we denken, we leven in ons eigen sprookjesbos. Horoscoop van Eva Braun (1928): U trouwt met een lange, aantrekkelijke man, krijgt 3 prachtige kinderen, en wordt samen heel oud. Eva in 1945: "Verdammt!"

6 Reacties
Destine
Destine16 feb. 2020 - 9:15

Die heerlijke zelfingenomenheid en geborgenheid van het aannemen en rotsvast geloven van andermans wetenschap, om vervolgens zelf te verkondigen "Haha! Die ander Gelooft! Ik niet hoor, ik weet het zéééékur!" Sterk. Prettige stijl ook in dit nieuwsbericht...

Destine
Destine16 feb. 2020 - 9:29

Bovenstaande verkeerd geplaatst. @stuurman Astrologie is net zo goed kennis die verklaart als wetenschap. Of je gelooft welke van de twee de waarheid is verandert daar niet zoveel aan. De absolute zekerheid waarmee de heidenen verkettert worden is een bekend patroon. Dat wij allemaal niet louter rationeel zijn, en leven in ons eigen sprookjesbos, al is het maar het sprookjesbos van de rationaliteit, dat valt niet te ontkennen.

JanB2
JanB217 feb. 2020 - 11:44

Astrologie is net zo goed kennis die verklaart als wetenschap. Een dergelijk wereldbeeld sluit prima aan bij wat er in de alt-right hoek gebeurd. Ook daar heerst een rotsvast geloof in kwakzalvers, piskijkers en samenzweringen. Alles onder het motto dat het "echte weten" wordt onderdrukt door "de machthebbers". Een raamwerk van drogredenen en "alternative facts" volgt meestal. Simpelweg omdat echte kennis ontbreekt. Astrologie verklaart helemaal niets. Het illustreert hooguit een sterke hang naar het irraltionele bij een groot deel van de mensheid. Roep iets vaags en met de nodige kronkels is er altijd wel een overeenkomst te vinden met hetgeen gebeurd IS (wat nog komen gaat is uiteraard echter volstrekt onbekend). Dát is astrologie! Dat nu ook links in de zweefmolen terecht lijkt te komen doet overigens alle hoop voor een goede afloop van een aantal brandende kwestie's op deze aardkloot verbleken.

JanB2
JanB217 feb. 2020 - 18:15

PS En gebeurt moet met een t (1e zin).

DanielleDefoe
DanielleDefoe17 feb. 2020 - 23:58

JanB 17 februari 2020 at 12:44 Nepwetenschap is nu eenmaal veel spannender ...

JanB2
JanB218 feb. 2020 - 19:59

@ Danielle Helaas is dat voor velen het geval.

Ecclesia
Ecclesia15 feb. 2020 - 15:25

Zet een miljoen apen achter een typemachine en eentje typt per ongeluk een roman. Of zoiets.

5 Reacties
Katootje2
Katootje215 feb. 2020 - 15:38

Heet die toevallig ook nog eens Thierry?

Marinus C.
Marinus C.15 feb. 2020 - 15:49

Als je de tekst maar vaag genoeg houdt, kun je hem overal op betrekken. Dat ook.

Gerard von Berlichingen
Gerard von Berlichingen15 feb. 2020 - 22:10

@ Katootje; wat een droefheid. Kon je niks beters verzinnen?

P Haan
P Haan16 feb. 2020 - 8:15

Internet heeft aangetoond dat die stelling onjuist is!

Paul250371
Paul25037116 feb. 2020 - 12:15

Mein Kampf en alles van Baudet, Cliteur, Lukkassen zijn ook op deze manier gecreëerd? Mijn stem gaat liever naar een (andere) aap.