Joop

Arthur van Amerongen heeft mij gerustgesteld

  •  
31-10-2022
  •  
leestijd 7 minuten
  •  
7754 keer bekeken
  •  
arthurvanamerongen

Het valt wel mee met de islamisering van Europa.

Als je erbij wilt horen aan de uiterste rechterkant van het politieke spectrum moet je een bloedhekel ontwikkelen jegens Sigrid Kaag en Frans Timmermans. Net zo belangrijk is een heilig geloof in de islamisering van Europa. De media – allemaal links – verdoezelen de feiten. Je moet je eigen bronnen zoeken op het internet. Dan vallen je de schellen van de ogen. Dan weet je dat ons werelddeel wordt belegerd door een horde jonge mannen die allemaal maar worden toegelaten waarna de grote ondermijning begint.

Je hebt je helden. In de politiek zijn dat lieden als Geert Wilders, Joost Eerdmans, Annabel Nanninga en nog steeds wel Thierry Baudet maar daar blijft het niet bij. Je volgt op het internet Syp Wynia al vind je die vaak wel héél gematigd. Je hebt bewondering voor Sam de Rooy, een oude flamingant met een zoon die voor het Vlaams Belang in het parlement zit. Je volgt de Dagelijkse Standaard. Je manifesteert je wellicht als reaguurder op GeenStijl. Je vindt dat Joost Niemöller ondanks zijn völkische neigingen toch regelmatig een punt heeft.

En je spreekt over “Tuur” en “Tuurtje”. Of over Don Arturito. Dat zijn allemaal koosnaampjes voor de publicist Arthur van Amerongen, die in zijn eigen werk zijn terug te vinden.

Arthur van Amerongen is inderdaad een buitengewoon geschikte kerel die in tegenstelling tot een groot deel van zijn rechtse achterban heel veel boeken daadwerkelijk van kaft tot kaft heeft gelezen. Hij studeerde aan de Universiteit van Amsterdam met groot succes eerst Hebreeuws en daarna Arabisch. Hij heeft een uitvoerige carrière achter de rug als correspondent in het Midden-Oosten. Daarna verbleef Van Amerongen een tijd in Paraguay en Rio de Janeiro. Vanwege zijn talenknobbel levert de communicatie in die delen van de wereld geen problemen op. Hij woont nu al weer een jaar of vijf in de Algarve.

Van Amerongens grote voorbeelden zijn Egon Erwin Kisch, de razende reporter uit de jaren twintig en dertig – overigens een gedisciplineerd communist – en Hunter S. Thompson, de gonzo journalist, die onder invloed van drank en een breed scala aan drugs Amerikaanse presidentsverkiezingen versloeg in de jaren zestig en zeventig. Van Amerongen weet op dit gebied ook van wanten. De middelen maken deel uit van zijn imago.

Arthur van Amerongen behoort tot een genre dat na de Tweede Wereldoorlog uitgestorven leek: de rechtse bohemien. Rechtse bohemiens waren in de nachttenten en de avant garde cultuur bekende verschijnselen tot Hitler en Mussolini hun levensovertuiging fatale reputatieschade toebrachten. Maar die zijn nu zelf al meer dan drie kwart eeuw dood. Theo van Gogh was in Nederland de eerste bekende rechtse bohemien van na de oorlog. Arthur van Amerongen is een waardig opvolger. Hij kreeg zijn fanbase bij rechts door zijn boek Brussel Eurabia, waarin hij Molenbeek neerzette als een naargeestig bolwerk van islamitisch fundamentalisme en een broeinest van terreur.

Van Amerongen laat zich die populariteit graag aanleunen. Tegelijk deelt hij met zijn bewonderaars de afkeer van links, dat hij als naïef en hypocriet beschouwt. Zijn bête noire is Frans Timmermans, consequent aangeduid als “Frenske” of “ons Frenske”. Die afkeer is zo gemeend en diepgaand dat hij niet of nauwelijks tijd overhoudt om afbreuk te doen aan Sigrid Kaag.

Nu heeft deze Arthur van Amerongen een nieuw boek in het licht gezonden, Safari Eurabia, op zoek naar het nieuwe Kalifaat. Daarin verslaat hij een reis van acht maanden door Europa die hij maakte in opdracht van GeenStijl. Waren er honderd nieuwe Molenbeeks bijgekomen op ons oude continent? De eerste exemplaren werden geheel in stijl aangeboden aan professor Paul Cliteur en het PVV-kamerlid Martin Bosma. Dat gebeurde op het op het door de auteur zelf samen met Rob Muntz  georganiseerde Bullebal in Zaandam. Zo kenden de liefhebbers hun “Tuurtje” weer.

Het ding is: die Van Amerongen schrijft de ene lopende zin na de andere tot en met de laatste pagina van zijn boek. Daarnaast beschikt hij over een eigenschap die voor elke auteur van non-fictie onontbeerlijk is. Hij kan goed kijken en luisteren. Hij weet in tegenstelling tot zijn bewonderaars mensen meestal in hun moedertaal aan te spreken. Hij heeft een enorme algemene ontwikkeling. Hij weet ontzettend veel en kan bakerpraatjes heel goed van feiten onderscheiden. Bij van Amerongen zul je bijvoorbeeld geen domme, ongeïnformeerde verdachtmakingen lezen van de Frankfurter Schule. Met deze intellectuele bagage bezocht hij een groot aantal Europese steden waar veel moslims wonen.

Van Amerongen begon in zijn eigen Portugal, reisde door naar Spanje, bezocht Frankrijk, Engeland, Duitsland en Zweden. Ten slotte reisde hij af naar de Balkan, de enige Europese regio waar de islam geen betrekkelijk recent verschijnsel is, geen product van “gastarbeiders” of migranten uit voormalige koloniën. Hij ontmoet onderweg een heleboel oude vrienden en vriendinnen. Hij gaat soms langs bij de profeten van de islamisering zoals bovengenoemde Sam van Rooy, die met veel vertoon van intellectualisme de ondergang van het avondland aankondigt.

Op straat valt het Arthur van Amerongen echter wel mee. Wat hij ziet, is voor mij herkenbaar want ik woon zelf in een stad met veel moslims. De distilleerderij waar mijn opa een kwart eeuw lang whisky stookte, is tegenwoordig een moskee van Dyanet. De heren treden dit godshuis pontificaal binnen door de grote ingang waar vroeger de auto’s van Herman Jansen de sterke drank kwamen ophalen. De dames worden verwezen naar een deurtje in de steeg terzijde van het gebouw. In de stad dragen veel vrouwen een hoofddoek, de jongere vaak kunstig gevouwen en geplooid. Ik kom nu en dan één moslima tegen die zich helemaal van top tot teen in het zwart heeft gehuld. Er is alleen een spleet opengelaten voor de ogen. Dat is de aanstelster.

Sinds pakweg de jaren zestig wordt de wereld van de islam geteisterd door enkele hervormingsbewegingen die voorgeven dat zij terugkeren tot het oorspronkelijk geloof van de profeet. Wij kennen ze onder de verzamelnaam fundamentalisten. Beoefenen zij werkelijk de islam van Mohammed en zijn directe opvolgers, de zogenaamde rechtgeleide kaliefen? Daarvoor is geen spoor van bewijs. Wat ze wel doen is uit de koran en de overleveringen met betrekking tot de profeet zoveel mogelijk ge- en verboden afleiden die ze vervolgens dwingend aan zichzelf opleggen. Dat is eerder modern dan een terugkeer naar de oorspronkelijke manier van geloven. Het christendom is tijdens de industriële revolutie ook zo’n fase van verstrakking doorgegaan.

De uiteenlopende hervormingsbewegingen hebben het volgende gemeen: een cultuur van preutsheid en het zoveel mogelijk scheiden van mannen en vrouwen in de openbare ruimte. Hoofddoekjes. Een obsessie met kuis- en maagdelijkheid. Fanatieke toepassing van regels met betrekking tot het dagelijks leven en voeding.

Iedereen heeft het recht het leven naar eigen voorkeur in te richten maar deze hervormingsbewegingen hebben de wereld van de islam er niet vrolijker op gemaakt. Dat staat als een paal boven water. Het gaat echter niet aan de aanhangers van zulke stromingen aan te zien voor kenners van de ware islam. En evenmin ze uit te roepen tot sympathisanten van de terroristische groepjes, ook al beroepen die zich nog zo hard op een zeer leerstellige uitleg van hun religie. Het is belangrijk nog eens vast te stellen dat verreweg de meeste slachtoffers van islamitische terreur moslims zijn die door hun moordenaars te licht in de leer bevonden werden.

Arthur van Amerongen heeft me wel eens verteld dat hij destijds Arabisch ging studeren uit Fernweh naar de oude kleurrijke beschaving van de Levant, die door het fundamentalisme in enkele decennia goeddeels is weggevaagd. Op zijn reis door Europa treft hij daar nog delen van aan in Albanië, Kosovo en Bosnië, waar de islam nog steeds goed samengaat met drank en mooie vrouwen zoals ooit het geval was in Beiroet, het Parijs van het Midden-Oosten, in Kairo, Istanboel of  Izmir. Wie iets daarvan wil proeven  moet maar eens de nieuw Pamuk lezen, Nachten van de Pest. Daarin wordt die oude, decadente beschaving perfect beschreven.

Op zijn reis door Europa zag Arthur van Amerongen overal hoe het fundamentalisme de islambubbel om het zo te zeggen, vergrauwde. Maar van een nieuw kalifaat geen spoor of het moest zijn dat volgens hem de enige plek in Molenbeek waar je nog bier en wittekes kunt krijgen de stamkroeg is van de flikken tegenover het politiebureau.

Onze vrienden en vriendinnen aan de rechterzijde zullen in Safari Eurabia vooral dankzij de terzijdes en de formuleringen veel balsem voor hun ziel vinden. Maar een bevestiging van de stelling dat Europa op het punt staat te vallen voor het herrijzend kalifaat niet. Het valt allemaal wel mee en over het algemeen verzuren fundamentalistische moslims in Europa vooral hun eigen leven en niet dat van anderen. Dat leerde ik uit het aanbevelenswaardige boek Safari Eurabia, op zoek naar het nieuwe Kalifaat.

Arthur van Amerongen heeft mij helemaal gerustgesteld.

In het voorprogramma van de presentatie van Safari Eurabia hield ik van de kansel een kort praatje over omgaan met angst. Beluister dat hier (vanaf 0.58 minuut).

Arthur van Amerongen, Safari Eurabia. Op zoek naar het nieuwe Kalifaat. Sint-Pancras 2022. Ezo Wolf. ISBN 9789083248301.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (91)

Rick van de Kreek
Rick van de Kreek1 nov. 2022 - 19:40

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

1 Reactie
Satya
Satya1 nov. 2022 - 22:21

Denk dat die racist de auto niet uitkomt.

Joop Lahaise
Joop Lahaise1 nov. 2022 - 17:52

Prima leestip, zeker voor mensen die zelf niet stante pede nazi, fascist of outlaw-biker worden na het lezen van Hamsun, Céline, Leautaud, Hunter S. Thompson en aanverwante sombermannen. Ik ben fan. En net als Van Amerongen kan ik héél slecht tegen naïeve, hypocriete, zogenaamd links-progressieve politieke hypercorrectie. De pest is alleen dat de tijden zijn veranderd. Theo van Gogh is niet meer. Hij zou heden ten dage sowieso niet meer de nar kunnen uithangen zonder, net als nep-professor Cliteur, naar het neonazi-kamp over te hellen. Theo is gekeeld door een leipe reli-fascist. Met hem, en al eerder met de moord op Fortuyn verloor Nederland zijn ‘onschuld’ – al weet iedereen die zijn geschiedenis kent beter; de kleinburgerlijke NSB-onderstroom is nooit weggeweest. Het heroplevend fascisme is op dit moment helaas een feit, in grote delen van Europa. De laarzen der stompzinnigen marcheren weer door de straten. Dat maakt een opiniemaker als Arthur van Amerongen lastig te pruimen.

3 Reacties
Satya
Satya1 nov. 2022 - 18:57

"En net als Van Amerongen kan ik héél slecht tegen naïeve, hypocriete, zogenaamd links-progressieve politieke hypercorrectie. " Behalve als het jezelf raakt, dan begin je over de toon te jammeren. "Dat maakt een opiniemaker als Arthur van Amerongen lastig te pruimen." Hij is er mede oorzaak van dat jullie weer door de straten stampen. Niet blanke vrouwen kleineren en je wil willen opleggen.

Rick van de Kreek
Rick van de Kreek1 nov. 2022 - 19:42

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Satya
Satya1 nov. 2022 - 22:22

Rick en jullie Breivik, Irak en dergelijke laat je voor het gemak buiten beschouwing natuurlijk. Het geweld is momenteel rechts Rick. Lubcke Cox. Christchurch, Breivik. Kijk er maar voor weg Rick.

WillemVS
WillemVS1 nov. 2022 - 15:19

" Rechtse bohemiens waren in de nachttenten en de avant garde cultuur bekende verschijnselen tot Hitler en Mussolini hun levensovertuiging fatale reputatieschade toebrachten. Maar die zijn nu zelf al meer dan drie kwart eeuw dood. Theo van Gogh was in Nederland de eerste bekende rechtse bohemien van na de oorlog. Arthur van Amerongen is een waardig opvolger. " Laten we hopen dat Arthur van Amerongen niet ook vermoord wordt door een extremistische moslimterrorist, zoals zijn "waardige rechtse voorganger".

1 Reactie
Zandb
Zandb1 nov. 2022 - 15:42

Willem Ik word altijd wat kregelig van dergelijke boodschappen. Als een extremistische moslimterrorist Van Amerongen vermoordt, wat bewijst dat dan meer, dan dat er een moslimterrorist is, die Van Amerongen vermoord heeft. De man van Nancy Pelosi is bv ook aangevallen - nog net niet vermoord. Welke conclusie wilt u daar dan aan verbinden? Er zit ook nog een enorme dubbelheid in. Vermoordt niemand in naam van de islam iemand, dan is het nog niet goed, want dat had natuurlijk wel maar zo kunnen gebeuren. We hebben het wel eens over "kritiek op de islam" maar zulk denken heeft niets met 'kritiek' te maken.

WillemVS
WillemVS1 nov. 2022 - 15:17

" Het valt allemaal wel mee en over het algemeen verzuren fundamentalistische moslims in Europa vooral hun eigen leven en niet dat van anderen. " Het valt niet mee: https://www.aivd.nl/onderwerpen/terrorisme/tijdlijn-van-aanslagen-in-het-westen

1 Reactie
DaanOuwens
DaanOuwens1 nov. 2022 - 20:29

@ WillemVS Jij schrijft: Het valt niet mee: Het valt wel mee er wonen 50 miljoen moslims in Europa en 746 miljoen met allerlei andere overtuigingen en geloven. Het valt erg mee.

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 nov. 2022 - 10:21

[over het algemeen verzuren fundamentalistische moslims in Europa vooral hun eigen leven ] vooral dat van vrouwen en kinderen ben ik bang. Gewoonlijk leidt de obsessie met ondergeschiktheid, kuisheid en maagdelijkheid vnl tot het inperken van de bewegingsvrijheid van meiden.

7 Reacties
Zandb
Zandb1 nov. 2022 - 10:30

Daniëlle (Of is het echt Danielle?) Dat klopt maar dat betreft niet alleen fundamantalistische moslims. Dat betreft ouders.

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 nov. 2022 - 12:27

Ook fundamentalistische broers kunnen het hun zussen moeilijk maken. Vlak ook het roddelcircuit niet uit.

DaanOuwens
DaanOuwens1 nov. 2022 - 13:17

@ DanielleDefoe De mannen bakken er zelf ook weinig van. De traditionele waarden vanuit veel landen van herkomst brengen de mannen ook niet erg ver. De vrouwen in Nederland zijn sowieso al beter opgeleid dan de mannen maar binnen veel gemeenschappen van allochtonen/nieuwkomers zijn de verschillen man/vrouw nog groter. Er is veel diversiteit in de westerse wereld en niet alle handelingstrategieën van mensen zijn even effectief. Veel juist niet.

Zandb
Zandb1 nov. 2022 - 15:45

Danielle Dan betreft ouders en broers en iedereen die het verder nog betreft. Het zou wel heel raar zijn, als alleen fundamentalistische moslims zich daar aan schuldig zouden maken.

Rick van de Kreek
Rick van de Kreek1 nov. 2022 - 20:52

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

DanielleDefoe
DanielleDefoe2 nov. 2022 - 7:55

Er zijn vast nog wel meer fundamentalisten die vrouwen het leven zuur maken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe2 nov. 2022 - 9:17

De vrouwen zijn hoger opgeleid dan de mannen maar dat vertaalt zich niet automatisch in arbeidsparticipatie. Traditionele rolververwachtingen met name in groepen met een niet-westerse migratie achtergrond vormen nog steeds barrieres. De Emancipatiemonitor van het SCP & CBS laat zien dat vrouwen met een migratieachtergrond minder vaak werken en economisch zelfstandig zijn dan vrouwen met een Nederlandse achtergrond. Het verschil neemt zelfs toe.

Goossen2
Goossen21 nov. 2022 - 9:25

“Jezus redt alle mensen opgelet. “ Links was altijd atheïstisch en nog steeds als het om het christendom gaat maar bij kritiek op de islam ben je al snel een rascist. Zo ook bij rechtse kant met kritiek op Israël. Geloof en rascisme zijn verschillende dingen. En de islam is laatste decennia alleen maar machtiger geworden met foute leiders. Kijk naar oude foto’s van Afghanistan ,Iran Indonesië , Religie is vergif.

8 Reacties
Zandb
Zandb1 nov. 2022 - 10:40

Goossen Ik kan niet voor heel links spreken maar ik maak me sterk dat links tegen godsdienst als zodanig is. Wel is links tegen de bemoeienissen van de godsdienst met de samenleving: Kerk en staat moeten gescheiden blijven! Het grote probleem is, dat heel veel mensen onder "kritiek op de islam" willen verstaan, dat die islam intrinsiek slecht is. Maar dan zou je op z'n minst moeten stellen dat alle religie intrinsiek slecht is. En, nogmaals, ik geloof nooit dat het typerend is voor links om alle religie als intrinsiek slecht neer te zetten.

Satya
Satya1 nov. 2022 - 11:26

"Geloof en rascisme zijn verschillende dingen. " Zodra religiekritiek enkel gelovigen aanvalt, dus geen religie kritiek meer is, kun je racisme erg goed vermommen onder de noemer religie kritiek. Zie dit onderwerp en de extreemrechtse v A die daar een ster in is.

Gerygrr
Gerygrr1 nov. 2022 - 12:09

Links was altijd atheïstisch? En de ARP dan? Kerkasiel? De VPRO is ontstaan uit de vrijzinnig protestanten….de V en de P. Wim Kok was gereformeerd.

Gerygrr
Gerygrr1 nov. 2022 - 12:28

Zandb. De oude PvdA van de naoorlogse jaren was succesvol vanwege dat verenigen van vooruitstrevende gewone mensen uit verschillende achtergrond. Niet de religie was leidend. Wat zich in mijn eigen familie afspeelde was grofweg samen te vatten als: - trouwe kerkgangers, stemmend op de ARP of CHU. - niet gelovige arbeiders, stemmend op de PvdA - niet-gelovige middengroepen trots op de maatschappelijke “verheffing” op eigen kracht, zogenaamd en VVD stemmend. Pas de laatste jaren is helaas links synoniem aan “woke” geworden. En is extreem-rechts zogenaamd “wakker”. Wie oud links is kan niet anders dan de parallellen zien met de niet vrijzinnige christenen. Hetzelfde geloof dus als de vrijzinnigen, maar veel conservatiever. Vergelijkbaar met meer fundamentalistische geloven. Mannen, die de dienst uitmaken. Hun vrouwen vertellen welk stemhokje moet worden gekleurd en vrouwen, die hun mening voor zich dienen te houden. De verzuiling was voelbaar en zichtbaar. De zichtbaarheid maakte alles controleerbaar. Hoe je je kleedde,verraadde je afkomst.

DaanOuwens
DaanOuwens1 nov. 2022 - 13:10

@ Gerygrr Jij schrijft: De oude PvdA van de naoorlogse jaren was succesvol vanwege dat verenigen van vooruitstrevende gewone mensen uit verschillende achtergrond. Dat was wellicht zo. Hoewel je forse vraagtekens kan zetten bij de mate waarin men vooruitstrevend was. Maar wat je kennelijk niet beseft is dat het aantal opties op vooruitstreven nogal fors is toegenomen en de variatie op gewone mensen ook. Dus je kijkt met een gedateerde bril naar een samenleving die in vrijwel niets lijkt op de jaren 50/60/70. En dat is alleen nog maar op nationaal niveau. De hele mondialisering, opkomst China/ondergang Rusland, milieuproblematiek, opraken olie/gas, ICT/internet/AI op alle aspecten is er beweging en verandering. De VVD heeft de meeste stemmers omdat de partij inhoudelijk ook het meest fletse verhaal heeft. Weinig kleur en identiteit. Dat stoot de minste mensen af. Het zijn onzekere tijden en er is niet een visie die het antwoord kan zijn op alle problemen. Nieuwe oplossingen zijn nodig. Maar zeker is dat de PvdA van vroeger niet de antwoorden heeft. Net zoals de ARP of de CHU. Die tijd is voorbij.

Gerygrr
Gerygrr1 nov. 2022 - 14:51

Daan Ouwens, De begrippen links en rechts zijn gekaapt. Socialisme wordt door sommigen gelijkgesteld met nazisme of fascisme zelfs. De enige politieke partij, die consequent opkomt voor alle mensen, die worden uitgebuit binnen en buiten onze grenzen, wordt eveneens van racisme beschuldigd. De verdeel en heers tactiek van rechts heeft gewerkt. Wij kunnen regeren met een selectie van de oppositie, die wij het best voor de gek kunnen houden. Niet iedereen helpen, maar een kleiner groepje van de armen. Of twee kleine groepen…… Wijs daarbij naar de grotere groep die het even slecht heeft als dader. Of anders zijn het mislukkelingen, die het zelf verprutst hebben.

DaanOuwens
DaanOuwens1 nov. 2022 - 15:58

@ Gerygrr Jij schrijft: De begrippen links en rechts zijn gekaapt. Wel nee. Dat kan ook helemaal niet. Hoewel de essentie van links en rechts wel onderhevig is aan aanpassing in de tijd is de kern authentiek. Links (GroenLinks/PvdA) staat voor zorg voor elkaar, gelijke kansen en de samenleving als geheel. Rechts (VVD/CDA) voor de vrije markt, individuele ruimte en klassieke liberale grondrechten. Andere partijen bewegen zich daar om heen. Maar er is geen enkele rechtse partij die zich met succes links kan noemen. De SP is een apart geval. Die combineren rechtse meer nationalistische standpunten met klassieke socialistische idealen. En dat wringt. Er werken 700.000 arbeidsmigranten in Nederland. De SP komt op voor hun belangen en vindt tegelijk dat ze thuis moeten blijven in het belang van de Nederlandse arbeiders. Dat verhaal krijg je nooit succesvol verkocht. Daarnaast bestrijdt de SP partijen zoals de PvdA en GL harder dan rechtse partijen. Met als mogelijk motief daar stemmen te winnen. Want op rechts is dat lastig, hoewel er een tamelijk fors deel van de SP achterban soms extreem rechts stemt. Van de rest van je analyse geloof ik ook niet zo veel. Maar het is niet mijn intentie om jou te vertellen hoe het zit. Ik wil slechts aangeven dat er forse kanttekeningen zijn te maken bij jouw betoog.

Gerygrr
Gerygrr2 nov. 2022 - 11:32

Daan Ouwens, Je zegt dit: Er werken 700.000 arbeidsmigranten in Nederland. De SP komt op voor hun belangen en vindt tegelijk dat ze thuis moeten blijven in het belang van de Nederlandse arbeiders Dit is complete nonsens. Een VVD standpunt ook nog eens. Men is geraffineerd in het omkeren van de neoliberale werkelijkheid, dat er schaarste moet zijn om winsten tekunnen maken. Winsten over de ruggen van arbeidsmigranten! De SP wil, dat arbeidsmigranten een gelijke behandeling en rechten krijgen. Gelijk in alle opzichten! Dat is duur of onmogelijk binnen onze grenzen. Emmerich net over de grens getuigt van dit probleem. Rechts is ijskoud: niet ons probleem. Socialisme is zorgen voor elkaar zonder uitzondering en zonder seksisme. De PvdA en GL hebben een foute afslag genomen, omdat ze niet door hadden, dat in plasts van iedereen helpen werd bedacht, dat er bepaalde groeperingen meer problemen hadden, zoals mensen met een kleur of mensen met een ander geloof of mensen met een probleem met hun sekse. Er is niet sprake van een oude blik. Ik zat zelf in het verdomhoekje, als sociaal en godsdienstige minderheid in mijn dorp. Dat je dat niet wilt zien is duidelijk. Wie zich ooit beschermd wist in de eigen zuil, ziet en zag niet hoe anderen moesten lijden. Of de minderheid paars is of groen of…. Het maakt niet uit, wie heerst bepaalt. De actrice, Maryam Hassouni vertelde gisteren een he4kenbaar verhaal. Meisje uit ander milieu, ziet er goed uit, trekt mannen aan en……..

PamVlam
PamVlam1 nov. 2022 - 8:26

Begrippen als links en rechts hebben geen enkele betekenis meer.

2 Reacties
Zandb
Zandb1 nov. 2022 - 10:40

PamVlam Gelukkig spreekt u voor zichzelf.

r v b
r v b1 nov. 2022 - 12:31

@PamVlam: Vreemd genoeg hoor ik dat alleen rechtse mensen beweren.

Satya
Satya31 okt. 2022 - 21:43

Dus mijn oprechte zorg over de dagelijkse haat richting mij, mijn familie en vrienden omdat we zwart zijn, veel moslim en het verband met de rechtsextremist vA mag niet benoemd worden? Geen dag gaat voorbij of in de reacties word je als het grootste probleem van Nederland weggezet. Geen dag! Is er iemand die denkt dat dit nog normaal is? De rechtsextremist vA staat wel aan de wortel van die haat. "Arthur van Amerongen behoort tot een genre dat na de Tweede Wereldoorlog uitgestorven leek: de rechtse bohemien." Hier word een extremist, een dienaar van haat witgewassen. Bedankt Han! Weten ik precies waar jij staat.

11 Reacties
GeenProbleem
GeenProbleem1 nov. 2022 - 8:20

'Hier word een extremist, een dienaar van haat witgewassen. ' Goede argumenten heb je ook.

Zandb
Zandb1 nov. 2022 - 10:45

Probleem Dit lijkt me toch een redelijk argument: "Geen dag gaat voorbij of in de reacties word je (als moslim, neem ik aan) als het grootste probleem van Nederland weggezet. Geen dag!"

Pieterplezier
Pieterplezier1 nov. 2022 - 11:12

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Satya
Satya1 nov. 2022 - 11:17

Mijn Probleem Jouw gemiddelde reactie staat bol van haat naar moslims en niet blanke mensen.

Satya
Satya1 nov. 2022 - 12:01

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

stokkickhuysen
stokkickhuysen1 nov. 2022 - 12:22

Geenprobleem zou een argument nog niet herkennen als het midden in zijn gezicht vloog. Satya slaat de plank helemaal raak en han laat zijn hand zien. Zijn oude witte hand die best wel een intellectueel gesprek wil voeren over de islam in Europa, maar dan wel vanuit een witte invalshoek, want wij waren hier eerst.

TheunT
TheunT1 nov. 2022 - 12:46

Kheb de stukkies van artur gelezen en hij staat niet aan de wortel van die haat. Ik denk dat hij eerder het tegenovergestelde bewerkstelligd.

Satya
Satya1 nov. 2022 - 14:58

"Ik denk dat hij eerder het tegenovergestelde bewerkstelligd. " Vraag dat maar aan zijn zondebok!

GeenProbleem
GeenProbleem1 nov. 2022 - 18:06

@satya 'Jouw gemiddelde reactie staat bol van haat naar moslims en niet blanke mensen. ' Quote me maar, ik ben benieuwd!

GeenProbleem
GeenProbleem1 nov. 2022 - 18:06

@kickstock 'maar dan wel vanuit een witte invalshoek, want wij waren hier eerst. ' Waarom koppel je religie aan huidskleur???

Satya
Satya2 nov. 2022 - 6:56

"Ondertussen worden leraren op straat onthoofd omdat ze een cartoon laten zien en raakt Rushdie een oog en hand kwijt, het is maar wat je geruststelt." Hoeveel leraren zijn er precies onthoofd? Puur racistisch haat dit.

Folkward
Folkward31 okt. 2022 - 20:47

Naar aanleiding van deze positieve recensie zal ik eens kijken of ik iets van hem ga lezen, om positief verrast te worden. Want bij rechts is het intellectueel armoe troef. Conservatisme zou als positieve ideologie gericht moeten zijn op behoud en in ere houden van het goede. In de praktijk is het angst, wantrouwen, verongelijktheid en wraakzucht. En als dat niet genoeg aangewend kan worden om een beklemmende status quo te handhaven, dan wordt het juist aangewend om de omgeving in chaos onder te dompelen, zodat conservatieven zich als hoeders van orde op kunnen werpen. Technologische ontwikkelingen, nieuwe economische theorieën of veranderde morele realiteiten zijn ondergeschikt aan die basisemoties. Die zijn afkeurenswaardig, totdat ze als middel gebruikt kunnen worden, of als stok om mee te slaan. Arthur van Amerongen dus, als Lot onder de Sodomieten.

6 Reacties
GeenProbleem
GeenProbleem31 okt. 2022 - 21:19

‘ Doe maar een paar buzzwords’

GeenProbleem
GeenProbleem31 okt. 2022 - 21:21

‘ Want bij rechts is het intellectueel armoe troef. ’ Dat zegt overigens vooral veel over jou..

Zandb
Zandb1 nov. 2022 - 10:49

Probleem Klopt. Net als uw reactie iets over u zegt. Maar Folkward ervaart het volgende: "Conservatisme zou als positieve ideologie gericht moeten zijn op behoud en in ere houden van het goede. In de praktijk is het angst, wantrouwen, verongelijktheid en wraakzucht. En als dat niet genoeg aangewend kan worden om een beklemmende status quo te handhaven, dan wordt het juist aangewend om de omgeving in chaos onder te dompelen, zodat conservatieven zich als hoeders van orde op kunnen werpen. Technologische ontwikkelingen, nieuwe economische theorieën of veranderde morele realiteiten zijn ondergeschikt aan die basisemoties. Die zijn afkeurenswaardig, totdat ze als middel gebruikt kunnen worden, of als stok om mee te slaan." Dat zegt inderdaad iets van hem; dat ie verre van achterlijk is.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen1 nov. 2022 - 13:57

Zandb, "Dat zegt inderdaad iets van hem; dat ie verre van achterlijk is" Ik zou hem nooit achterlijk noemen, aan de andere kant is het stuk dat je citeert nou ook weer niet een geweldige intellectuele prestatie. Het is een reeks beweringen over een groep zonder onderbouwing. Dat jij daarvan onder de indruk bent.

Zandb
Zandb1 nov. 2022 - 15:51

Kees Wat een rare opmerking: "Ik zou hem nooit achterlijk noemen". Is er iemand dan die hem achterlijk noemt? En ik ben inderdaad onder de indruk van hoe goed hij zijn mening onder woorden brengt.En dat zoiets dan ook iets over mij zegt, dat is aan anderen. Daar heb ik geen invloed op.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen2 nov. 2022 - 13:22

Zandb, Zo'n rare opmerking is dat toch niet? Jij vindt Folkwards reactie fantastisch en zegt dat het laat zien dat hij niet achterlijk is, ik vind zijn reactie niet zo goed (het is feitelijk niets meer dan een hoop ongefundeerde generalisaties over conservatieven), maar wil niet zeggen dat hij daarom achterlijk is. Dat is alles.

Satya
Satya31 okt. 2022 - 20:30

Bijna Alleen reacties waarin ontmenselijking een rol speelt.

10 Reacties
GeenProbleem
GeenProbleem31 okt. 2022 - 21:15

Inderdaad, Samuel Paty werd onthoofd omdat hij een cartoon liet zien..

Satya
Satya1 nov. 2022 - 9:00

"Inderdaad, Samuel Paty werd onthoofd omdat hij een cartoon liet zien.." Waarschijnlijk dacht de schutter in Christchurch ook zoiets, alle moslims zijn schuldig.

GeenProbleem
GeenProbleem1 nov. 2022 - 10:22

@Satya Waarschijnlijk wel.

TeeJee2
TeeJee21 nov. 2022 - 10:33

["alle moslims zijn schuldig."] Och, zo denkt u over blanke mensen, dus bespaar ons uw hypocriet gezwam.

Satya
Satya1 nov. 2022 - 11:12

"Och, zo denkt u over blanke mensen, dus bespaar ons uw hypocriet gezwam." Waarvoor je nooit enige onderbouwing gaat geven, kun je ook niet.

Satya
Satya1 nov. 2022 - 11:18

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

TeeJee2
TeeJee21 nov. 2022 - 12:58

@Satya Ik baseer dat op uw haatvolle teksten mevrouw. Dat is mijn onderbouwing. Dat u dat niet snapt, ziet, of weigert te begrijpen, zegt alles over de blinde haat die in u leeft. Tevens beschuldigt u anderen, en de heer van Amerongen, van racisme en extreemrechtse overtuigingen zonder ook maar enige onderbouwing te leveren. Nogmaals; bespaar ons uw hypocriet en racistisch gezwam.

Satya
Satya1 nov. 2022 - 17:32

Teejee Je bent niet serieus te nemen. Een haatzaaiende schreeuwlelijk.

TeeJee2
TeeJee21 nov. 2022 - 19:02

@Satya Een mooie QED. Dank u voor deze bevestiging van mijn opinie.

Satya
Satya2 nov. 2022 - 6:59

Teejee Eng een zwarte vrouw die je niet als baas accepteert. Zo typerend jouw reacties. Story of my life.

Sven Stevin
Sven Stevin31 okt. 2022 - 20:05

Prima man. Ik lees hem graag juist ook vanwege zijn scherpe pen en humor die vroeger vooral nog bij rebelse progressieve schrijvers en correspondenten te vinden was. Tegenwoordig is dat omgedraaid: de brutale rebellen met scherpe pen en veel humor vind je niet of nauwelijks meer ter linkerzijde. Voor Safari Eurabia schreef van Amerongen naast diverse andere boeken het in twee delen uitgebrachte Brussel: Eurabia wat in dezelfde context staat als het zopas uitgekomen boek. Het verdient beslist een bredere aanbeveling en zijn werk hoort zeker niet als rechtse pulp afgedaan te worden. Het zijn oprechte, beslist realistische, d.w.z. niet geframede, beschrijvingen van een groot aantal Europese steden waar zich onmiskenbare crises in leefbaarheid van woonwijken en toenemend ook binnensteden is ontstaan die niet anders te verklaren zijn dan dat zij te maken hebben met groepen met een immigratie-achtergrond en een mislukte integratie. Van Amerongen zag al heel vroeg de voedingsbodem in deze leefgemeenschappen voor het orthodoxe moslim-extremisme wat tot diverse terroristische aanslagen zou leiden maar ook de structurele criminaliteit die steeds zwaarder is geworden.

16 Reacties
Satya
Satya31 okt. 2022 - 20:27

Racisme.

Satya
Satya31 okt. 2022 - 20:31

Stammen die een monocultuur nastreven gaan altijd op volkerenmoord over. Geen wonder dat de extremist v A jouw voorbeeld is.

GeenProbleem
GeenProbleem31 okt. 2022 - 21:18

@satya Als het om racisme gaat, hoe komt het dan dat kansarme Congolezen uit Molenbeek zich niet opblazen in een Brusselse metro?

Zandb
Zandb1 nov. 2022 - 7:16

Sven Met boeken als de bijbel, thora of koran is ook niets mis. Het gaat nog al eens mis met de wijze waarop deze boeken geïnterpreteerd en de interpretaties gebruikt worden. In dit verband denk ik bv met afgrijzen terug aan het onderzoek van Koopmans, dat u in mijn ogen zo volkomen foutief interpreteerde.

Satya
Satya1 nov. 2022 - 10:01

"Als het om racisme gaat, hoe komt het dan dat kansarme Congolezen uit Molenbeek zich niet opblazen in een Brusselse metro?" Dit IS racisme. Niks meer of minder. Bij jou en Sven is niet te integreren. Jullie racisme heeft alles vernietigd. Jij bent inmiddels mijn probleem met je haatzaaien

Pieterplezier
Pieterplezier1 nov. 2022 - 11:16

Satya 1 nov. 2022 - 11:01 Enkel iets afdoen als Racisme zegt niets over het inhoudelijke argument van GeenProbleem. Ik mis in deze jouw inhoudelijke pleidooi.

Tuck'R
Tuck'R1 nov. 2022 - 11:33

@Satya Keer op keer beschuldig je andere Jopers (in dit geval Sven en GP) van haatzaaien. Als je de reacties eens rustig terug leest zul je zien dat daar in de teksten van hen geen sprake van is (je mag het er natuurlijk wel mee oneens zijn). Jouw eigen schrijfsels lopen echter wel over van haat, maar misschien is je dat ontgaan.

stokkickhuysen
stokkickhuysen1 nov. 2022 - 12:32

'het inhoudelijke argument van GeenProbleem' Wat is het inhoudelijke argument van GeenP?

Satya
Satya1 nov. 2022 - 15:05

Tuck Jij deelt hun haat voor zwarte mensen en moslims daarom herken je het niet. Ja ik haat jullie inmiddels, jullie verzieken mijn leven.

Sven Stevin
Sven Stevin1 nov. 2022 - 15:39

De constatering van van Amerongen van een grotendeels mislukkende integratie, wat iets heel anders is dan een gedwongen overname van de westerse cultuur, heeft niets te maken met racisme. Ook de constatering van een oververtegenwoordiging in criminaliteit van bepaalde groepen daarbij is geen racisme. En de constatering van het zich verliezen in religieus extremisme tot aan terrorisme onder een deel van de moslimjongeren is eveneens geen racisme. Van Amerongen constateert dit alles na zich goed geïnformeerd te hebben d.m.v. een journalistieke rondtocht in diverse Europese steden en landen in omgevingen waar een groot aantal immigranten met gedeelde cultureel-religieuze achtergrond geconcentreerd leven in vaak parallelle samenlevingen. Het heeft allemaal niets met huidskleur, etniciteit, of het door de aderen stromende bloed te maken. Vandaar dat zijn beschrijvende optekeningen en verdere constateringen niet racistisch zijn. Misschien helpt het Satya e.a. als ik net als van Amerongen zeg dat buiten andere medeburgers van allerlei komaf en culturen, dus inclusief de autochtonen, vele leden van deze bevolkingsgroepen er door stigmatisering, maar ook regelrechte overlast van de rotte appels zelf, niet in de laatste plaats slachtoffer ervan zijn.

GeenProbleem
GeenProbleem1 nov. 2022 - 18:07

@kickstock 'Wat is het inhoudelijke argument van GeenP? ' Dat de Islam een enorm geweldsprobleem heeft.

Satya
Satya1 nov. 2022 - 18:54

"Misschien helpt het Satya e.a. als ik net als van Amerongen zeg dat buiten andere medeburgers van allerlei komaf en culturen, dus inclusief de autochtonen, vele leden van deze bevolkingsgroepen er door stigmatisering, maar ook regelrechte overlast van de rotte appels zelf, niet in de laatste plaats slachtoffer ervan zijn." Dat is dus racisme. Waarom zou je de daden van anderen op mij verhalen? Dat is dan op niets anders gebaseerd dan dat ik op ze lijk. "Het heeft allemaal niets met huidskleur, etniciteit, of het door de aderen stromende bloed te maken." Was dat zo zou het boek niet bestaan. Hij is bewust op zoek gegaan naar bepaalde etniciteiten en huidskleur om hen collectief zwart te maken.

Tuck'R
Tuck'R1 nov. 2022 - 21:05

@Satya In goed Nederlands: I rest my case

Satya
Satya2 nov. 2022 - 11:32

Tuck Het gaat me niet om zoiets banaal als je huidskleur maar jouw gedrag. Itt jou waar huidskleur de bron van haat is

Tuck'R
Tuck'R2 nov. 2022 - 14:50

@Satya @Satya @Satya "Het gaat me niet om zoiets banaal als je huidskleur maar jouw gedrag. Itt jou waar huidskleur de bron van haat is'' Ik sta hier echt van te kijken, waar baseer je dat op. Ik heb geen hatelijk woord geschreven.

Satya
Satya2 nov. 2022 - 21:38

Tuck Ik beargumenteer zeer duidelijk waar het racisme van beide zit. Dat heb ik erg vaak gedaan, beide heren zijn aan nickname zoveel toe. Als jij het racisme niet herkend zal daar maar een conclusie op kunnen volgen. Waarom zou ik slachtoffer mogen zijn van het gedrag van andere donkere mensen? Gp blijft maar over één leraar door gaan terwijl het overgrote deel van de moslims nooit geweld pleegt. Collectieve schuld is een belangrijk factor in racisme. Jij zegt niet te zien waar zij haatzaaien, dan kan ik maar tot één conclusie komen en dat is dat jij hun denken deelt. Zoals ik al schreef ik begin mensen als dit te haten, heb er last van in mijn normale leven. Mijn voorkeur ligt trouwens bij openlijk racisten die het gewoon zeggen. Daar is duidelijkheid en geen geniepig gedrag.

HenryHansen
HenryHansen31 okt. 2022 - 19:40

Mooie typering van deze man die inderdaad zaken interessant kan opschrijven: reisverslagen / ontdekkingsreizen die lezen als een boek! Over Molenbeek was van Amerongen overigens helemaal niet positief... daar kan ook vd Horst niet gerustgesteld over zijn?!

1 Reactie
Zandb
Zandb1 nov. 2022 - 10:56

Hansen U leest wel heel slecht. Want u ziet deze kernzin over het hoofd: "Op straat valt het Arthur van Amerongen echter wel mee." Met in het verlengde: "Op zijn reis door Europa zag Arthur van Amerongen overal hoe het fundamentalisme de islambubbel om het zo te zeggen, vergrauwde. Maar van een nieuw kalifaat geen spoor....".

GeenProbleem
GeenProbleem31 okt. 2022 - 17:48

Nonkel Tuur, ik lees zijn artikelen graag; en die van Oom Rob ook.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen31 okt. 2022 - 16:36

"Arthur van Amerongen behoort tot een genre dat na de Tweede Wereldoorlog uitgestorven leek: de rechtse bohemien. Rechtse bohemiens waren in de nachttenten en de avant garde cultuur bekende verschijnselen tot Hitler en Mussolini hun levensovertuiging fatale reputatieschade toebrachten." De begrippen bohemien en intellectueel komen niet helemaal overeen, maar het bovenstaande doet me toch denken aan iets dat Orwell schreef in 1941: "It should be noted that there is now no intelligentsia that is not in some sense “Left”. Perhaps the last right-wing intellectual was T. E. Lawrence. Since about 1930 everyone describable as an “intellectual” has lived in a state of chronic discontent with the existing order." Orwell heeft wel een wat andere insteek, hij verbindt het in die tekst met de stagnatie van het Britse rijk. Maar goed, er zit natuurlijk iets van een tegenstelling in. Breken met de keurige burgermaatschappij en haar conventies associeer je toch eerder met links. Misschien heeft het ermee te maken dat die burgermaatschappij in het Westen over algemeen door rechts geregeerd wordt ('the existing order' in het citaat), dus als je je daar dan tegen afzet kom je eerder op links uit. Of zoiets. Maar het is natuurlijk niet noodzakelijk, zoals inderdaad het voorbeeld van van Amerongen laat zien.

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe1 nov. 2022 - 11:25

"Bohemien" refereert vnl aan een onconventionele levensstijl die onder de stadse elites op kwam in de 19de eeuw. Zelfs in Oslo (Christiania toentertijd) had er een. Voor het merendeel kunstenaars met Hans Jæger als centrale figuur. Een aantal literaire werken die de bekrompen seksuele moraal ter discussie stelden werden prompt slachtoffer van censuur. Dat gold oa. Hans Jægers "Fra Kristiania-bohêmen" (1885). Politiek "linksig" maar vooral bezig met vrijheid van meningsuiting.

Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen1 nov. 2022 - 13:41

Danielle, Idd, bohemien heeft vooral betrekking op een levensstijl, intellectueel meer op intelligentie en belezenheid. Maar je kunt van beide linkse en rechtse exemplaren hebben, daar heeft Han gelijk in.

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 nov. 2022 - 14:50

[Maar je kunt van beide linkse en rechtse exemplaren hebben] Uiteraard! Ook wetenschappers heb je in allerlei soorten.

Mokker
Mokker31 okt. 2022 - 16:34

Dus je bent het eens met de observatie dat het fundamentalisme 'de islambubbel vergrauwde'. Ik snap niet helemaal waarom dit je dan toch gerust stelt, misschien alleen voor de korte termijn? De sterke groei van de godsdienst in Europa, en het aandeel van de fundamentalisten daarin, draagt toch niet bij aan de gezelligheid van Europe op de iets langere termijn.

21 Reacties
GeenProbleem
GeenProbleem31 okt. 2022 - 17:50

Ondertussen worden leraren op straat onthoofd omdat ze een cartoon laten zien en raakt Rushdie een oog en hand kwijt, het is maar wat je geruststelt.

Adaestuo
Adaestuo31 okt. 2022 - 20:12

GeenProbleem: "Ondertussen worden leraren op straat onthoofd omdat ze een cartoon laten zien en raakt Rushdie een oog en hand kwijt, het is maar wat je geruststelt." Ja inderdaad zeg, en dat alles gebeurt warempel zomaar dag-in-dag-uit aan de lopende band tot op vervelens toe. Het is dus maar heel goed dat jij ons daar aan helpt herinneren...

GeenProbleem
GeenProbleem31 okt. 2022 - 21:17

@adaesto ‘ t is dus maar heel goed dat jij ons daar aan helpt herinneren...’ Jij vind het natuurlijk vervelend of niet ? Niet dat ze die man onthoofd hebben, maar omdat het je politieke tegenstanders ‘in de kaart speelt’. Intellectuele armoede.

Satya
Satya31 okt. 2022 - 21:59

"Ondertussen worden leraren op straat onthoofd omdat ze een cartoon laten zien en raakt Rushdie een oog en hand kwijt, het is maar wat je geruststelt" Zegt degene die een ideologie aanhangt waarin mensen worden bestreden. Als migratieredenen werden bestreden zouden er geen concentratiekampen op de grens van Europa staan en zouden er niet duizenden mensen verdrinken. Dan heb ik het nog niet eens over westerse terreur die nog steeds onovertroffen is al denk ik dat dat feiten zijn die niet goed in je agenda passen.

r v b
r v b31 okt. 2022 - 22:44

@probleem: En ondertussen zijn er dagelijks de massamoorden van de Anders Breiviken en Brenton Tarrants... overdrijven is ook een vak. Een ding is een feit: zowel religieus extremistische als racistische terreur zijn rechts, rechts is een gevaarlijke stroming.

GeenProbleem
GeenProbleem1 nov. 2022 - 8:18

@satya Dus? Poorten open zetten? Breng anders een bezoekje aan Brussel? Of Parijs, of Milaan?

GeenProbleem
GeenProbleem1 nov. 2022 - 8:19

@satya Waar ik overigens niet mee impliceer dat ik mensen wil laten verdrinken of iets dergelijks. Ik ben van mening dat we mensen moeten toe laten die iets toe kunnen voegen aan dit land.

GeenProbleem
GeenProbleem1 nov. 2022 - 8:19

@rvb 'Een ding is een feit: zowel religieus extremistische als racistische terreur zijn rechts, rechts is een gevaarlijke stroming.' Dat ben ik 100% met je eens, islamitisch terrorisme valt ook onder extreemrechts.

Mark Huysman
Mark Huysman1 nov. 2022 - 8:22

[Jij vind het natuurlijk vervelend of niet ? Niet dat ze die man onthoofd hebben, maar omdat het je politieke tegenstanders ‘in de kaart speelt’.] Dat lijkt me projectie aangezien je geen enkele aanwijzing hebt dat Adaestuo de moord op die leraar of de aanval op Rushdie oké vindt. Met jouw opmerking maak je duidelijk langs welke lijnen jezelf denkt: je vindt die aanvallen wel prettig want ze komen goed uit in je kruistocht tegen moslims.

Adaestuo
Adaestuo1 nov. 2022 - 8:57

GeenProbleem: "Jij vind het natuurlijk vervelend of niet ? Niet dat ze die man onthoofd hebben, maar omdat het je politieke tegenstanders ‘in de kaart speelt’." Hhmm, van leraren naar één man. Was je even de tel kwijt of zo? Het is in ieder geval wel eerlijk van jou dat je toegeeft dat jij die dag spontaan een vreugdedansje deed.

Mark Huysman
Mark Huysman1 nov. 2022 - 10:09

[Ik ben van mening dat we mensen moeten toe laten die iets toe kunnen voegen aan dit land.] De Nederlandse koopmansmentaliteit. Je laat geen mensen toe omdat ze in nood verkeren maar omdat je er wat aan hebt. Dat is de mentaliteit die er toe geleid heeft dat joodse vluchtelingen als ‘ongewenste elementen voor de Nederlandse maatschappij’ eind jaren 30 linea recta teruggestuurd werden naar Duitsland, in de armen van de nazi’s.

GeenProbleem
GeenProbleem1 nov. 2022 - 10:23

@mark 'De Nederlandse koopmansmentaliteit. Je laat geen mensen toe omdat ze in nood verkeren maar omdat je er wat aan hebt. ' In nood verkeren ja? Terwijl ze tig veilige landen doorkruisen? En Mark? Hoe vaak moet ik je nog vertellen dat je je cake niet kunt hebben en eten?

GeenProbleem
GeenProbleem1 nov. 2022 - 10:24

@adaestuo 'Was je even de tel kwijt of zo? Het is in ieder geval wel eerlijk van jou dat je toegeeft dat jij die dag spontaan een vreugdedansje deed.' Nee hoor, het heeft me heel veel pijn gedaan; ik ben pro-vrijheid van meningsuiting.

GeenProbleem
GeenProbleem1 nov. 2022 - 10:25

@mark 'Met jouw opmerking maak je duidelijk langs welke lijnen jezelf denkt: je vindt die aanvallen wel prettig want ze komen goed uit in je kruistocht tegen moslims. ' Wat is er mis met een kruistocht tegen de extremistische islam? Jij maakt daar natuurlijk weer heel villein: 'moslims' van.

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 nov. 2022 - 10:54

Anders Breivik vermoordde de leden van de jongerenafdeling van de Ap (Arbeiders Partiet). Hij was oerconservatief en had vnl de pest aan linkse slapjanussen en aan feministen.

Satya
Satya1 nov. 2022 - 11:21

"Dus? Poorten open zetten? Breng anders een bezoekje aan Brussel? Of Parijs, of Milaan? " Breng een bezoekje aan Nairobi, mombasa, Kampala, Kinshasa, Dodoma of Bujumbura en bedenk de gigantische bedragen die van daaruit naar het westen vertrekken door samenwerking tussen het westen en Afrikaanse corruptie.

stokkickhuysen
stokkickhuysen1 nov. 2022 - 13:29

'Waar ik overigens niet mee impliceer dat ik mensen wil laten verdrinken of iets dergelijks. Ik ben van mening dat we mensen moeten toe laten die iets toe kunnen voegen aan dit land.' Anderen help door geholpen te worden, GeenProbleem's model in een notendop. En natuurlijk het punt van de cnsequenties van het EU beleid, veel mensen die verdrinken, even laten voor wat het is, veel makkelijker moslims van allerlei ellende te beschuldigen.

GeenProbleem
GeenProbleem1 nov. 2022 - 17:59

@kickstock ' En natuurlijk het punt van de cnsequenties van het EU beleid, veel mensen die verdrinken, even laten voor wat het is, veel makkelijker moslims van allerlei ellende te beschuldigen. ' Ik beschuldig moslims niet van allerlei dingen, dat verzin je ter plekke. 'Anderen help door geholpen te worden, GeenProbleem's model in een notendop. ' Kijk ik snap het wel, jij waarschijnlijk 60/70+, jij gaat daar geen last krijgen. Maar ik ben een stuk jonger en ik maak me wel zorgen over houdbaarheid van onze verzorgingsstaat + pensioenstelsel.

Mokker
Mokker1 nov. 2022 - 18:07

Ik ben de tel even kwijt, kan iemand me even vertellen wat de laatste tussenstand is in de extremistische moslims vs rechtsextremisten deze eeuw?

GeenProbleem
GeenProbleem1 nov. 2022 - 18:08

@danielle Breivik valt ook onder extreem-rechts net zoals clubjes zoals Islamitische Staat.

DanielleDefoe
DanielleDefoe2 nov. 2022 - 7:58

Breivik is in het gevang nog extremer geworden.