Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Biden: kans op kernoorlog in 60 jaar niet zo groot geweest

Ernstigste waarschuwing voor Armageddon tot nu toe
Joop

Arib doet aangifte tegen complotdenkers die Omtzigt belaagden

  •  
21-08-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
67 keer bekeken
  •  
Tweede Kamer: Algemene Financiële Beschouwingen
De voorzitter van de Tweede Kamer, Khadija Arib, heeft aangifte gedaan tegen complotdenkers die donderdag het CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt achtervolgden en bedreigden. Dat meldt dagblad Trouw.
De belagers van Omtzigt wilden aandacht voor typische complotdenkersonderwerpen als de ‘deep state’, satanisch kindermisbruik en de anderhalve meter afstand. Ook uitten zij bedreigingen: “Ik zal je doodslaan, mongool.”
Onder de mensen die Omtzigt achtervolgden, bevonden zich in ieder geval enkele aanhangers van de QAnon-samenzweringstheorie. Mensen die in deze onjuiste theorie geloven, denken dat Trump in een gevecht is verwikkeld met een elite van satanische kindermisbruikers.
De bekendste Nederlandse QAnon-aanhanger is rapper Lange Frans. Recent besprak hij de theorie uitgebreid met ‘graancirkeldeskundige’ Janet Ossebaard. Daarbij fantaseerden Lange Frans en Ossebaard ook over het vermoorden van premier Rutte.
Deze week weigerde de Amerikaanse president Trump afstand te nemen van het QAnon-gedachtegoed. Op de vraag van een journalist wat hij vond van de theorie dat hij de wereld zou redden van pedofielen en kannibalen, antwoordde Trump: “Is dat goed of slecht? Als ik de wereld kan redden door problemen op te lossen, ben ik bereid dat te doen.”
De FBI recherche kwalificeert aanhangers van QAnon als een potentiële terroristische dreiging. Ook in de VS bedreigen QAnon-aanhangers politici. Een QAnon-gelovige wordt bovendien verantwoordelijk gehouden voor de moord op een maffiabaas. Trump meent dat de QAnon-aanhangers “van ons land houden”.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (100)

JanB2
JanB222 aug. 2020 - 22:42

Stelletje idioten. Aanpakken die hap. En vooral doodzwijgen in de media. Mocht men dan biju gebrak aan aandacht naar andere middelen grijpen: snoeihard aanpakken.

1 Reactie
JanB2
JanB222 aug. 2020 - 22:42

bij gebrek aan dus

RonaldMokens
RonaldMokens22 aug. 2020 - 17:08

Sommige lui zijn niet bestand tegen de druk die onze open en hyper-mediale samenleving op ze legt. Die raken manisch en vatbaar voor manipulatie. Gewoon ja-knikken en doorlopen en zorgen dat ze niemand kwaad doen.

4 Reacties
Zandb
Zandb23 aug. 2020 - 6:53

Ronald Waarom zou u niet vatbaar zijn voor manipulatie?

Paulus3
Paulus323 aug. 2020 - 8:10

@Zandb Men is meer vatbaar als men (en/of) dommer is, minder reflectief en meer reactionair denkt, geen benul heeft van wetenschappelijk analyseren of logica, gelooft dat opinie en geloof hetzelfde zij als feit en recht, complexitieit van de wereld buiten rangschikt onder en door elkaar haalt met via simplistiesche denk patronen binnen. Agressief maniesch worden, zoals die mafkezen die gaan shreeuwen tegen een minister dat de minister hun waanbeelden moet gaan bewijzen, is een symptoom.

vdbemt
vdbemt23 aug. 2020 - 8:23

Dat was het hem nou juist, toch? "Gewoon" doorlopen werd hem wel erg moeilijk gemaakt. Op vrij bizarre manier.

Zandb
Zandb25 aug. 2020 - 13:14

Paulus Maar waarom zou Ronald nou niet vatbaar zijn voor manipulatie?

Vrije Geluiden
Vrije Geluiden22 aug. 2020 - 16:42

Als je dat gewauwel van Rutte, de Jonge en het RIVM hoort, dan is het natuurlijk niet zo raar dat samenzweringstheorieën ontstaan. Ik doe niet daaraan mee, want het is net als met 9/11: je weet dat de officiële lezing niet deugt, maar het is gewoon niet duidelijk wat ze nu precies onder de pet proberen te houden. Vermoedelijk alleen maar hun eigen incompetentie.

6 Reacties
GoudenBergen
GoudenBergen22 aug. 2020 - 20:49

Extreemrechts en extreemlinks grossieren in complottheorieën, ook hier wordt het hoefijzermodel zichtbaar. Les extrêmes se touchent.

JanB2
JanB222 aug. 2020 - 22:41

Mee eens.

OlavM
OlavM23 aug. 2020 - 1:47

@ Vrije Geluiden: Als je het al "niet zo raar" vindt dat samenzweringstheorieën ontstaan, is dat natuurlijk nog geen reden om die baarlijke nonsensverhalen te gaan geloven. En al helemaal niet dat QAnon-gedoe. uiteraard laat Trump zich dat graag aanleunen, want ook b.v. neo-nazi's vindt hij prima, als ze maar aan zijn kant staan.

Zandb
Zandb23 aug. 2020 - 6:18

VG U doet daar wel aan mee. Want dat is volgens mij gewoon een samenzweringstheorie, wanneer u meent, dat de officiële lezing niet deugt. Dan moet er immers 'samengezworen' zijn.

Paulus3
Paulus323 aug. 2020 - 8:13

Denken dat de overheid alle wetenschap in pacht hebben is onwetenschappelijk. Het is een vorm van waandenken.

Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof23 aug. 2020 - 10:28

@Z_Edje, U heeft het over eigen nuchterheid bij iemand die het zelf eens klaarspeelde om zich Polletje Pot te noemen. Als je jezelf naar een massamoordenaar vernoemd is die nuchterheid natuurlijk ver te zoeken. Het is vergelijkbaar met iemand die zich Adolfje Hitler zou noemen. Het laat zien dat iemand het spoor helemaal bijster is.

LBNB
LBNB22 aug. 2020 - 15:56

@DaanOuwens Ik doelde op de wereldwijde BLM demonstraties en hoe dat wel allemaal mocht. Daar stond ook iedereen hutje mutje, liep het ook uit de hand in bijvoorbeeld Londen en de VS. Ik heb geen moeite met demonstraties tegen racisme van mij part gaan ze er met 100.000 staan, ik steun ze. Dat argument is wel achterhaald Daan , daar zijn tig praktijkvoorbeelden van en ook bronnen. https://www.nporadio1.nl/binnenland/23993-besmetting-met-coronavirus-in-de-buitenlucht-zeldzaam https://www.maurice.nl/wp-content/uploads/2020/07/Locatie-besmetting.jpg https://www.volkskrant.nl/wetenschap/onderzoek-nauwelijks-kans-op-besmetting-in-buitenlucht~b28c006b/

3 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens22 aug. 2020 - 16:45

@ LBNB Jij schrijft: Dat argument is wel achterhaald Daan , daar zijn tig praktijkvoorbeelden van en ook bronnen. De kop van het Volkskrant artikel is. Nauwelijks kans op besmetting. Nauwelijks is niet hetzelfde als geen kans. De link naar NPO radio heeft als titel: Besmetting corona is de openlucht is zeldzaam. Dus het gebeurd wel. Het argument is dus niet achterhaald. En je hebt ook geen praktijk voorbeelden. En ook geen deskundigen die zeggen dat het virus niet in de open lucht over gedragen kan worden. En dus ook geen deskundige die beweert dat Omtzigt niet besmet kan zijn. Kortom deze mensen brachten doelbewust Omtzigt in gevaar. Als je geen moeite hebt met demonstraties tegen racisme waarom verwijs je dan daarna? Niet naar de mensen massa op het strand? De mondkapjes plicht in de drukke grote steden? En hoe weet je dat mensen in het VL en de VS niet besmet zijn tijdens BLM demonstraties? Je toont niets aan dus. Niet eens een spoortje van valide onderbouwing van je standpunt.

LBNB
LBNB22 aug. 2020 - 17:30

@DaanOuwens Praktijkvoorbeelden: hemelvaartsdag, Pasen, blm demonstratie Amsterdam. Ik begin over de BLM demonstraties, omdat dat net als in de situatie van het artikel demonstraties betrof. Als je het volkskrant artikel zou aanklikken zou je het volgende er in lezen: 'Je moet altijd een beetje oppassen, de ene buitenlucht is niet de andere’, zegt hoogleraar klinische virologie Louis Kroes (LUMC), doelend op overdekte tenten en afgeschermde terrassen. ‘Maar in de normale buitenwereld gaat het je echt niet lukken het virus over te dragen. Er is gewoon geen bewijs dat dit soort respiratoire virussen in de buitenlucht kunnen worden overgedragen op een manier die ook maar enigszins relevant is voor de pandemie' Maar Daan naast buiten een mondkapje kun je misschien buiten ook standaard een helm opzetten, want er kan altijd een tak of bloempot op je hoofd vallen.

DaanOuwens
DaanOuwens23 aug. 2020 - 9:23

@ LBNB Jij schrijft: Praktijkvoorbeelden: hemelvaartsdag, Pasen, blm demonstratie Amsterdam. Ik begin over de BLM demonstraties, Je roept maar wat maar jouw praktijkvoorbeelden zijn geen voorbeelden van bijeenkomsten in de open lucht waarbij geen besmetting heeft plaatsgevonden. Dat valt niet uit te sluiten. In Amsterdam waren er 2 besmettingen die mogelijk te herleiden waren tot de BLM-demonstratie. En je citeert: Er is gewoon geen bewijs dat dit soort respiratoire virussen in de buitenlucht kunnen worden overgedragen op een manier die ook maar enigszins relevant is voor de pandemie’ Ook hier is het niet uitgesloten dat er besmetting plaatsvindt. Er staat: ---- op een manier die ook maar enigszins relevant is voor de pandemie ----- Dus wordt niet uitgesloten dat er een besmetting plaatsvindt, dat zegt hij niet voor niets. Dat maakt jouw betoog nogal discutabel. Want deze activisten hadden dus wel Omtzigt kunnen besmetten, of eventueel anderen. Het is ook niet onwaarschijnlijk dat deze mensen zorgen dat er ergens in de besmettingsketen zorgen dat een andere burger komt te overlijden door hun gedrag. Er zijn structureel nu 50.000 mensen besmet. Tussen de deelnemers aan hun demonstraties hoeft er maar 1 van die 50.000 te zijn om een veel grotere groep te besmetten. En zo de keten in beweging te zetten. En in tegenstelling tot andere demonstraties nemen zij niet de maatregelen om die kans op besmetting zo klein mogelijk te maken. En dat doen ze met jouw instemming, niet die van mij. Jij kan beter die motorhelm afzetten hij heeft hetzelfde effect als oogkleppen op jou.

BlondeFries
BlondeFries22 aug. 2020 - 10:54

Belachelijk natuurlijk dat je Omzigt belaagt, maar wel heeft de politie buitensporig hard opgetreden tegen ouderen. Dat was een van de redenen waarom mensen zo agressief werden.

4 Reacties
JoepJos
JoepJos22 aug. 2020 - 11:27

Dus als je 'oud' bent en iets doet wat niet mag waar je ook meerdere keren voor gewaarschuwd wordt, mag er door politie niet tegen je worden opgetreden?

2e kans
2e kans22 aug. 2020 - 12:28

Blonde Fries, Ik snap werkelijk niet hoe u dit gedrag kunt goedpraten. Demonstreren is een basisrecht. Godzijdank mogen wij demonstreren tegen welke beslissing van de regering of welke wet dan ook in Nederland. Daar hebben wij afspraken voor. Je vraagt de demonstratie aan, en als het mogelijk is krijg hè altijd toestemming. Vervolgens worden er afspraken gemaakt waar en hoe lang je mag demonstreren. Als de groep demonstranten zich vervolgens biet aan de afspraken houden, zoals in dit geval niet willen blijven op de afgesproken plek, ontvangt de groep waarschuwingen. Als de demonstranten vervolgens door blijven lopen naar de 2e kamer, krijgen ze nogmaals waarschuwingen. Na vele waarschuwingen, ook dat er geweld gebruikt zal worden als ze niet de aanwijzingen opvolgen, gaat de politie/ME uiteindelijk over tot geweld. En dan durft u nog de schuld bij de politie te leggen? Je blijft als burger/demonstrant altijd van anderen af!

Zandb
Zandb22 aug. 2020 - 15:22

Fries Demonstreren is een basisrecht. Maar daarbij moet je je wel aan de regels in het algemeen en t.b.v de openbare orde houden.

BlondeFries
BlondeFries22 aug. 2020 - 18:35

De huidige regering is volgens jullie extreem-rechts, waarom neem je het dan voor ze op? Alles is volgens jullie extreemrechts

[verwijderd]
[verwijderd]22 aug. 2020 - 10:45

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Aart van de aap
Aart van de aap22 aug. 2020 - 20:16

Ja, ze worden ook altijd meteen boos als je er niet in mee gaat haha. Komen ze met een heel verhaal over lizard en satan ofzo. En als je dan zegt van 'nou, ik heb hier wel zo mijn twijfels bij'. Dan worden ze al helemaal boos. Ze dulden geen tegenspraak haha. Ze zijn streng hoor, de aluhoedjes.

Zwerfstein
Zwerfstein22 aug. 2020 - 9:34

Steeds meer mensen radicaliseren. Weer niet wie van de Joop-reaguurders wel eens Robert Jensen op YouTube kijkt? Die leeft op een ander universum lijkt het wel.

1 Reactie
Frits van Egters
Frits van Egters22 aug. 2020 - 16:14

Ja, best verontrustend. Complotters zien zichzelf als slachtoffer, maar tegelijkertijd zwelgen ze in hun slachtofferschap. Want om uit hun vaak kansarme positie te komen en hoger op de maatschappelijke ladder te geraken moeten ze toenadering zoeken tot de elite. Dezelfde doortrapte elite die het domme volk zorgvuldig weert uit hun midden omdat ze nou eenmaal met elkaar de afspraak hebben om dat te domineren. Let wel, elke dag heeft de elite (journalisten van de MSM, alle politici, televisiemakers, intellectuelen) uitgebreid contact met elkaar om de macht te verdelen en het uitschot eronder te houden.

LBNB
LBNB22 aug. 2020 - 9:25

[Bedreiging en geweld kunnen dat wel. Waren deze mensen vrij van corona of niet? Hebben zij Omtzigt besmet of niet? Wat als Omtzigt is besmet door deze mensen en hij besmet een kwetsbare persoon in zijn omgeving? Is dat de verantwoordelijkheid van deze mensen of van Omtzigt?] Dit is geen geweld Daan, het is wel bedreigend en op het einde bedreigd iemand inderdaad Omtzigt. Waardeloos natuurlijk, maar niet genoeg voor opname. Kom je nou oprecht weer aan met dat waardeloze corona argument? Ik heb jou bij de BLM demonstratie fimpjes van over de hele wereld dit nooit zien opperen. Dit is buiten, buiten besmet je elkaar niet Daan dat argument is achterhaald.

1 Reactie
DaanOuwens
DaanOuwens22 aug. 2020 - 13:30

@ LBNB Jij schrijft: Ik heb jou bij de BLM demonstratie fimpjes van over de hele wereld dit nooit zien opperen. Die mensen waren niet bezig met elkaar te belagen en aan te raken. Merkwaardig dat jij dat een vergelijkbare situatie vindt. Heb je soms problemen met mensen die protesteren tegen racisme? En je schrijft: Dit is buiten, buiten besmet je elkaar niet Daan dat argument is achterhaald. Dat argument is niet achterhaald en zeker niet als mensen zich gedragen zoals deze lui. Maar jij hebt vast een bron waarin een deskundige, bijvoorbeeld van het Rivm zegt dat buiten besmetten geheel onmogelijk is. Anders moet ik toch vaststellen dat je gewoon maar wat roept.

Rechtse Bal5
Rechtse Bal522 aug. 2020 - 9:07

meer ophef over een grote mond tegen een parlementslid dan over het massaal bekogelen van hele politieafdelingen en burgers. Iets lijkt me scheef in deze tijd.

3 Reacties
Zandb
Zandb22 aug. 2020 - 10:34

Bal Dat is zo mooi in dit land; u mag iets heel scheef lijken. Maar of het dan ook scheef is....... Kijk, en dat is dan ook nog eens goed geregeld in "deze tijd".

Rechtse Bal5
Rechtse Bal522 aug. 2020 - 13:33

@Zand, het is ook scheef (en niet alleen dat het mij lijkt) dat de massale agressie tegen politie gebagatelliseerd wordt. De reden is mij (on-) duidelijk. En ''deze tijd'' slaat uiteraard op de onderste meter van de glijbaan zoals u zult beamen (of 5 v 12 als dat meer aanspreekt). Overigens: alle respect voor Omtzigt dat hij zich ondanks pesterijen als volwassen politicus blijft/bleef gedragen...

Zandb
Zandb22 aug. 2020 - 15:31

Bal En bij hoeveel mensen wordt een mening dan een feit? U stelt dat er meer ophef is over dit dan over het massaal bekogelen van hele politieafdelingen en burgers. Maar dat is een feitelijke mededeling. Maar hoe wilt u die ophef objectief meten? Wat bedoelt en/of verstaat u onder "hele politieafdelingen en burgers"? Ik heb geen idee. U ook niet, blijkbaar. En toch mag u van mening zijn, dat "het" (???) scheef "is". En ook al zijn veel mensen het met u dan nog kunnen nog meer mensen doodleuk zeggen: "Vind ik niet". Maar dan nog: Wanneer die feitelijke mededeling niet klopt, is alle moeite voor niets. Begrijpt u wel?

José
José22 aug. 2020 - 7:50

Jarno Duursma schreef een blog over de samenzweringtheorie QAnon: https://www.jarnoduursma.nl/blog/wat-is-qanon/

8 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe22 aug. 2020 - 8:29

Zo'n 15 procent van de Nederlanders zou denken dat corona een biologisch wapen is, gemaakt in een lab. Door de sociale media bereiken complotdenkers grotere groepen. Hoogleraar Stef Aupers hield in 2016 een interessante Studium Generale lezing over de aantrekkelijkheid van complottheorieënaan de UU. https://www.sg.uu.nl/video/2016/02/complotdenken-zo-gek-nog-niet

José
José22 aug. 2020 - 10:28

Dank voor de link, Danielle. Wat is jouw bron voor die 15%? Uit het onderzoek van Kieskompas kwamen andere getallen: "Volgens Trouw geloofde zo’n 10 procent van de Nederlanders op dat moment dat er rond het coronavirus „vieze spelletjes” worden gespeeld. Zo vond 22 procent van de ondervraagden die in 2017 PVV stemden het (heel) geloofwaardig dat met een eventueel vaccin straks een chip wordt geïnjecteerd om mensen te kunnen volgen. Onder de SGP-aanhangers achtte 20 procent dat geloofwaardig. Onder alle Nederlanders gold dat voor ruim 5 procent. De complottheorie dat het coronavirus is ontwikkeld door farmaceutische bedrijven had iets meer aanhang: bijna 8 procent. De theorie dat de Chinese overheid dat heeft gedaan was het populairst: iets meer dan 8 procent leek dat (zeer) geloofwaardig." https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/20/steun-voor-aanpak-coronacrisis-van-kabinet-neemt-af-a4009319 En nog een link, in een link. Een paar weken geleden heeft Lex Bohlmeijer gesproken met de journalist Maarten Reijnders, die in 2016 het boek 'Complotdenkers. Hoe gevaarlijk is het geloof in samenzweringstheoriën?' publiceerde. Dat boek is ook online te lezen; in het begin van het artikel staat de link. https://decorrespondent.nl/11474/ook-jij-gelooft-weleens-een-complottheorie/808833836448-6009c38c

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 aug. 2020 - 11:09

Jose daar probeer ik nog achter te komen. Het lijkt wel een plausibel getal. Bij de fransen was het 17%. https://jean-jaures.org/sites/default/files/redac/commun/productions/2020/2803/117275_rapport_covid_19.pdf

José
José22 aug. 2020 - 12:16

Ik vond en vind zelf die 8% nogal laag. Valt het mee of valt er methodologisch iets over te zeggen? Daarom was ik benieuwd naar jouw bron. Herkenbaar dat veel (online) lezen als nadeel heeft dat je niet altijd precies meer weet waar iets stond.

DanielleDefoe
DanielleDefoe22 aug. 2020 - 15:40

José 8% lijkt mij ook laag, daarbij zijn nog veel meer Corona complottheorieën in omloop die wellicht even populair zijn.

JanB2
JanB222 aug. 2020 - 22:43

Zo’n 15 procent van de Nederlanders zou denken dat corona een biologisch wapen is, gemaakt in een lab. Je zou bijna willen dat het waar is.

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 aug. 2020 - 10:35

@JanB het lijkt mij onwaarschijnlijk. Biologische wapens zoals anthrax zijn weliswaar effectief maar te lastig in de hand te houden.

JanB2
JanB223 aug. 2020 - 17:00

Vandaar ook deze pandemie, aldus deze mafkezen (jahaaa, ze zijn niet achterlijk).

Bouwman2
Bouwman222 aug. 2020 - 7:35

Omzigt brengt het dissidente in het CDA naar boven. Dat wordt niet toegejuicht door het partijbestuur. Het CDA is een conservatieve partij, nog steeds. Maar blijkbaar vindt mevrouw Arib het nodig zich verantwoordelijk te stellen voor hetgeen Pieter Omzigt is aangedaan. Zij komt voor Omzigt op. Dat is solidair natuurlijk, maar wel een beetje bemoederend. Bedreigen is heel vervelend, het is ook verboden. Goed dat er paal en perk aan gesteld wordt.Maar is iets anders dan je bedreigd voelen. Je kunt namelijk ook bedenken dat angst ook imaginair kan zijn.

2 Reacties
vdbemt
vdbemt22 aug. 2020 - 8:32

Je zou je ook kunnen bedenken dat jij imaginair bent. Dit heeft niets met bemoederen te maken. Dit heeft te maken met het recht op vrijheid van bewegen, zonder bedreiging, van een Kamerlid. Zij staat aan het hoofd van de Kamerleden. .

Minoes&tuin
Minoes&tuin22 aug. 2020 - 9:56

Hij is letterlijk bedreigd!

cwr
cwr22 aug. 2020 - 6:42

complotdenkers???? kunnen ze dan denken???

1 Reactie
Jan Lubbelinkhof
Jan Lubbelinkhof22 aug. 2020 - 9:52

Dat denken ze...

Mark Huysman
Mark Huysman22 aug. 2020 - 6:40

[Mensen die in deze onjuiste theorie geloven, denken dat Trump in een gevecht is verwikkeld met een elite van satanische kindermisbruikers.] Onjuiste theorie? Dat is wel erg eufemistisch uitgedrukt. Krankzinnig of gestoord lijkt me meer toepasselijk.

Tampert
Tampert22 aug. 2020 - 3:03

Sorry, even geen tijd. Moet nog een paar zendmasten in de hens zetten anders zal de corona mij binnenkort slopen...

Tolvandewelvaart
Tolvandewelvaart22 aug. 2020 - 0:28

En dat is allemaal angst allemaal angst. De alle grootste schreeuwers zijn dikwijls het bangst. Heb je angst voor morgen? Dan moet je vandaag gaan hangen!

1 Reactie
Zandb
Zandb22 aug. 2020 - 10:30

piedoewa....

GHS
GHS21 aug. 2020 - 19:32

Daan Ouwens: Ik ben meer voor: allemaal oppakken, 2 jaar een (militaire) heropvoeding geven en ondertussen werken om de schade te betalen (dus geen foei gesprek)

FransAkkermans1947
FransAkkermans194721 aug. 2020 - 19:00

Er gaat niets boven (het maken van) een graancirkel. Hier een soort handleiding(https://skepsis.nl/cirkelmakers/).

Thuiszitter
Thuiszitter21 aug. 2020 - 17:08

Qua bedreiging zal Omtzigt toch zelf aangifte moeten doen, Arib kan toch moeilijk verklaren dat een ander zich bedreigd voelde .

7 Reacties
<ja></nee>
<ja></nee>21 aug. 2020 - 20:53

Iedereen kan en mag aangifte doen, u ook als u wilt.

Liza2
Liza221 aug. 2020 - 23:36

Klopt, bij bedreiging moet de dreiging uitgaan naar het slachtoffer die vervolgens aangifte doet. Indien Omtzigt geen aangifte doet dan kan de politie ambtshalve t.a.v de beelden vervolging instellen, daar heeft men Arib niet voor nodig.

wegmetons
wegmetons22 aug. 2020 - 5:04

Daar twijfel ik over, dit is wel een bijzondere situatie want het gaat om een lid van de tweede kamer in de buurt van (en op weg naar) het parlement. Binnen het binnenhof is de voorzitter van de kamer in principe de baas dus wellicht kan het wel. Overigens wel weer een treurige zaak, dat mensen zo met een ander menen te moeten omgaan.

vdbemt
vdbemt22 aug. 2020 - 8:52

Arib is te intelligent om niet weten dat zij dat niet zou kunnen doen.

Thuiszitter
Thuiszitter22 aug. 2020 - 17:50

Ja en nee - ach welnee er zijn artikelen waar dat niet opgaat . Nog een voorbeeld eenvoudige mishandeling , slachtoffer voelt de pijn of niet ( element van het artikel )

Thuiszitter
Thuiszitter22 aug. 2020 - 17:53

Liza - precies dat Wegmetons en Vd Bemt - Ik weet niet waar zij aangifte tegen heeft gedaan , ik zeg alleen dat zij geen aangifte kan doen van artikel bedreiging .

vdbemt
vdbemt23 aug. 2020 - 8:31

Ja. Dat zeg je. Ik ken ook de formulering van de aangifte niet. Ik ben er 100% van overtuigd dat Arib weet wat ze doet.

Aart van de aap
Aart van de aap21 aug. 2020 - 15:14

Ze zijn ook zo zeker van hun zaak. Ik bedoel, ik zeg niet dat het allemaal koek en ei is. Natuurlijk zijn er achterkamertjes. Er zijn doofpot affaires, er is corruptie, machtsmisbruik. Er spelen belangen mee, in de politiek. Er worden dingen achter ons om bekokstoofd, uiteraard. We hebben niet overal zicht op. We zien slechts een buitenkant. Maar, al deze verhalen over 'satanisme' en weet ik veel wat allemaal. Dat slaat echt helemaal nergens op. Waar haal je het vandaag. Ja, van internet ? Nou en. Ja, dat staat op een blog en is uitgezocht, door...iemand....Het internet staat vol indianenverhalen... Dat de mainstream media iets zegt, wilt nog niet zeggen dat het waar is. Daar heeft men een punt Maar, dat wilt nog niet zeggen dat alle alternatieve media per definitie gelijk hebben. Dat alternatieve media iets zeggen, wilt ook nog niet zeggen dat het dan dús per definitie waar is. Deze mensen nemen dan 'alternatieve' media klakkeloos/schaapachtig over. Niet heel anders dan het schaapachtig achter mainstream media aanlopen.

6 Reacties
vdbemt
vdbemt22 aug. 2020 - 8:53

Zie je dan nu hoe gevaarlijk dat is?

Zwerfstein
Zwerfstein22 aug. 2020 - 9:36

goed verwoord

Aart van de aap
Aart van de aap22 aug. 2020 - 12:11

Dankje Zwerfstein

OlavM
OlavM23 aug. 2020 - 3:20

Zo komt de aap aardig uit de mouw.

Aart van de aap
Aart van de aap23 aug. 2020 - 23:04

De Bokito is al jaren uit de mauw.

Aart van de aap
Aart van de aap23 aug. 2020 - 23:04

correctie : mouw ( wat schrijf ik toch scheef. Maarja, een aap hé. Weining onderwijs genoten )

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 aug. 2020 - 14:24

En nu moeten wij allemaal zeggen dat het gestoorde mensen zijn? Nou bij deze.

1 Reactie
Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart21 aug. 2020 - 14:46

Ken je dat mopje (van Max Tailleur, vermoed ik) over die olifant en die muis die over de brug liepen?

harmmeijer
harmmeijer21 aug. 2020 - 14:18

Ik hoop echt dat dit geteisem hier niet straffeloos mee weg komt.

3 Reacties
harmmeijer
harmmeijer21 aug. 2020 - 14:40

De maximale straf die staat op wederrechtelijke vrijheidsberoving is 8 jaar.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks21 aug. 2020 - 15:03

"Ik hoop echt dat dit geteisem hier niet straffeloos mee weg komt" Eens "De maximale straf die staat op wederrechtelijke vrijheidsberoving is 8 jaar" Als het tot een veroordeling komt zal dat eerder zijn voor belediging, bedreiging of (poging) tot mishandeling of iets dergelijks. Wederrechtelijke vrijheidsberoving is een kansloze route voor het OM.

Thuiszitter
Thuiszitter21 aug. 2020 - 17:12

Merel is hij van zijn vrijheid beroofd dan ? Zoals ik lees ishij achtervolgt en vervolgens bedreigd. Wederrechtelijke vrijheidsberoving houdt in dat je iemand tegen de wet opsluit dat is hier niet aan de orde.

Tom Meijer
Tom Meijer21 aug. 2020 - 14:05

Inderdaad volkomen gestoorde mensen. Wat moet je met dergelijke lieden?

4 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter21 aug. 2020 - 17:53

In ieder geval niet te veel aandacht geven.

vdbemt
vdbemt22 aug. 2020 - 8:56

@Thuiszitter. Dat is lastig als zelfs politieke partijen beleid maken van dergelijke onzin.

Minoes&tuin
Minoes&tuin22 aug. 2020 - 9:57

Negeren!

JanB2
JanB222 aug. 2020 - 22:45

@ Minoes Deed men dat maar. Maar iedere scheet die deze club van totale mafklappers laat wordt vermeld in de media.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart21 aug. 2020 - 13:46

Goed, de psychiatrie is geen exacte wetenschap en DSM III, IV etc bevat veel gezwam in de ruimte, maar wat hier op straat losloopt is maffer & geschifter dan de gemiddelde client van paviljoen III destijds toen ik daar stage liep, dus daar moet toch een mouw aan te passen zijn, zou je denken: een stapje back to the future en we zijn waar we wezen motten; - even heropvoeden die meuk, even terug naar de kleuterschool, het slabbetje en het leesplankje. Het is sowieso bar slecht gesteld met de geestelijke gezondheid van 't volk. Een blik op de piepeltjes van scrotum voor democratie, en je weet genoeg.

2 Reacties
Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart21 aug. 2020 - 14:44

BTW: ik ben destijds voor mijn stage geslaagd en ga dus sedertdien als gecertificeerde verknipte door het leven.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 aug. 2020 - 19:54

Na een half jaar stage klinische psychologie wist ik dat ik ook die kant niet uit wilde.

Jerry Bidet
Jerry Bidet21 aug. 2020 - 13:39

Tsja, ik had al niet het idee dat dit volk ook een maar een beetje benul van politiek heeft, maar wanneer Omtzigt het doelwit is heb je er wel heel weinig van kaas van gegeten. *Disclaimer: auteur van dit stukje tekst vindt het dus niet gerechtvaardigd wanneer het een andere politicus betrof*

RaymondenJoop
RaymondenJoop21 aug. 2020 - 13:38

De klimaatverandering doet vrezen. Lijkt wel of we met het warme weer extreem veel last krijgen van dit soort rellende idioten. Juist bij een Omtzigt , is een van de zeer weinige Kamerleden die zijn werk doet. Waardeer dat, stelletje mafkezen!

DaanOuwens
DaanOuwens21 aug. 2020 - 13:20

Ik zie een stel volstrekte mafkezen. Over het verband met Trump wil ik verder nog niet nadenken. Ik ben onder de indruk van de mate van gestoordheid van gewone Nederlandse burgers. De hele toon en het feit dat ze zelf lopen filmen met een telefoon laat zien dat ze denken dat ze zelf volstrekt redelijk bezig zijn. Op zich goed aangifte te doen, maar ik zou maar een aantal bedden in een psychiatrische instelling reserveren. De mensen hebben geen gevangenisstraf maar een TBS nodig.

15 Reacties
Sam V
Sam V21 aug. 2020 - 13:37

Dan wordt het wel heel druk in die instellingen. De sociale media staan tegenwoordig vol met mensen die hun achterlijk gedrag filmen. Uw eerste zin deel ik wel.

Marco de Jong2
Marco de Jong221 aug. 2020 - 13:37

TBS?? Dat het gestoord is ben ik het met je eens, maar als dit al TBS waardig is..

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 aug. 2020 - 14:06

Daan daar is geen personeel voor.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 aug. 2020 - 14:32

Ossebaard cs behoren tot alternatievelingen die zich ook bezig houden met buitenaards leven, en de duiding van graancirkels. Er bestaat een heus Dutch Centre for Crop Circle Studies (DCCS). Zolang zonderlingen niks strafbaars doen zoals 5G masten in de fik steken met rust laten

DaanOuwens
DaanOuwens21 aug. 2020 - 15:20

@ DanielleDefoe Opname lijkt me toch het beste. Ik heb wel wat gezien van de psychiatrie ik heb gewerkt met mensen met een beperking en een ruime hoeveelheid mensen die gewoon erg dom en soms ook gevaarlijk. Ik heb zelden het idee gehad dat er niet op de een of andere manier contact was te maken. Een soort lijntje waarlangs je met elkaar in gesprek kan raken. Dat lijntje lijkt mij bij deze mensen afwezig, zij zitten in een soort bomvrije cocon waarin niets meer doordringt. Deze mensen kunnen heel druk zijn met graancirkels inderdaad. Ik heb een tijdje gewerkt met een collega die ieder weekend even op verzoek van de Amerikaanse regering in zijn eigen vliegtuig naar New York vloog. Een groot deel van de week leefde hij dus in een parallelle werkelijkheid. Maar ook een lieve vent van meer dan 2 meter en 140 kilo. Deels extreem hoog begaafd. Die stond toch meer met beide beentjes op de grond als dit volk. Ik ben dus wel wat gewend, maar dit vind ik zorgelijk. Deze mensen kunnen heel gevaarlijk zijn. Er zit geen enkele rem meer op deze waandenkbeelden.

PVDB2
PVDB221 aug. 2020 - 16:07

@Sam V. De mensen die hun achterlijke gedrag of dat van anderen in de groep filmen zijn nog geen gevaar voor de democratie. Vaak jongeren met teveel vrije tijd. Het zijn de volwassen die koste wat kost allerlei gevaarlijke politiek figuren volgen en verlies niet kunnen. Dat gebruikt en besodemieterd zijn. Want het echte mannen. Een bepaalde vorm van skepsis is niet slecht. Maar de duizenden leugens van Trump, de persoonlijke aanvallen op (groepen van) mensen en dan nog volgen... Then you're a few beers short of a Sixpack... Gevolgd door Alex Jones en Steve Bannon met allerlei idote complot theorieen. Dat is het gevaar. DIe bedienen deze doelgroep en zullen er ongetwijfeld goed aan verdienen. Net als Baudet een hoop van dezelfde mafketels bedient. Je zal er maar bij toe behoren. Gefeliciteerd.

Thuiszitter
Thuiszitter21 aug. 2020 - 17:17

Daan - TBS ? Tuurlijk joh , rare ideeën erop nahouden levert natuurlijk geen tbs op, gelukkig niet zeg , in zo’n land zou ik niet graag willen leven.

LBNB
LBNB21 aug. 2020 - 17:24

@Daanouwens TBS kan pas gegeven worden bij misdaden waar een gevangenisstraf op staat van 4 jaar of meer. Dacht dat jij alle wijsheid in pacht meende te hebben? Belachelijk dat deze mensen een politicus zo lastig vallen met 'satanistische' onzin. Ze hebben er kennelijk ook geen benul van tegen wie ze het hebben. Pieter Omtzigt is nou juist de perfecte voorbeeldsparlementariër.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks21 aug. 2020 - 18:04

@DaanOuwens "Ik heb wel wat gezien van de psychiatrie ik heb gewerkt met ......" Poeh zo veel verstand van psychiatrie en dan toch eventjes een diagnose stellen op basis van wat internetfilmpjes?

DaanOuwens
DaanOuwens21 aug. 2020 - 18:50

@ Thuiszitter Jij schrijft; Tuurlijk joh , rare ideeën erop nahouden levert natuurlijk geen tbs op, gelukkig niet zeg , in zo’n land zou ik niet graag willen leven. Bedreiging en geweld kunnen dat wel opleveren. @ LBNB Jij schrijft: TBS kan pas gegeven worden bij misdaden waar een gevangenisstraf op staat van 4 jaar of meer. Dacht dat jij alle wijsheid in pacht meende te hebben? Bedreiging en geweld kunnen dat wel. Waren deze mensen vrij van corona of niet? Hebben zij Omtzigt besmet of niet? Wat als Omtzigt is besmet door deze mensen en hij besmet een kwetsbare persoon in zijn omgeving? Is dat de verantwoordelijkheid van deze mensen of van Omtzigt? @ Brenda T. Glooriks Jij schrijft: Poeh zo veel verstand van psychiatrie en dan toch eventjes een diagnose stellen op basis van wat internetfilmpjes? Ik stel geen diagnose ik beschrijf wat ik zie en ik spreek mijn zorg uit. Ik zie deze mensen als potentieel gevaarlijk. TBS wordt opgelegd door een rechter na een veroordeling voor een strafbaar feit. Dit lijkt een strafbaar feit, ik zou graag zien dat wordt onderzocht of dit wel afgedaan moet worden met een taakstraf. Dit gedrag van deze mensen gaat tot ongelukken leiden. Ik realiseer mij weer dat je op deze site voor sommige mensen wel heel veel uitleg moet geven.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 aug. 2020 - 19:44

Waandenkbeelden zijn niet voldoende voor opname in een instelling.

Marco de Jong2
Marco de Jong221 aug. 2020 - 22:47

@Brenda Regel nummer 1. Nooit een diagnose op afstand.

JanB2
JanB222 aug. 2020 - 22:47

Hou het vooralsnog op een goed niet vrijblijvend gesprek Daan. TBS kan later nog. Bij ernstige strafbare feiten. Gek zijn ze wel. Knettergek zelfs.

OlavM
OlavM23 aug. 2020 - 1:59

@ DanielleDefoe: Op "zich bezig houden met buitenaards leven" is niets tegen. Daarnaar wordt immers ook serieus wetenschappelijk onderzoek gedaan. Zo b.v. naar mogelijk bacterieel leven op de planeert Mars. Bijna alle astronomen zijn ervan overtuigd -al was het maar op statistische gronden- dat elders in het heelal ook leven bestaat, in welke vorm ook. Het gaat mis als mensen hun eigen fantasieën hieromtrent tot absolute werkelijkheid of waarheid verklaren, en daarin blinken veel van die complottheorie-aanhangers nogal uit.

DaanOuwens
DaanOuwens23 aug. 2020 - 9:30

@ JanB Ik ben niet zo van de gesprekken. De manier waarop deze mensen met Omtzigt omgingen sluit besmetting niet uit. Arib verwijst daar ook naar bij haar aangifte. Dus zal wel blijken of er sprake is van een strafbaar feit en welk strafbaar feit. Er zijn al mensen veroordeeld omdat dat zij hoesten of spuugden naar agenten. Dit is niets anders.