© cc-foto: Jeroen Pijper
Afgelopen week was het weer zover. De ANVR, brancheorganisatie van reisaanbieders, klaagde steen en been over het feit dat Schiphol te weinig personeel heeft om de reizigersstroom te “verwerken”. Het was weer ach en wee, de hele reissector zou zo’n beetje zwaar te lijden krijgen door de krapte bij het vliegveld. Maar wat mankeert er toch bij de ANVR? Wat gaat daar nu opnieuw mis, want men klaagde vorig jaar ook al zo ontzettend. De ANVR voorman was niet van het scherm of de radio te slaan met de boodschap dat héél Nederland niet met vakantie kan door de gebreken bij Schiphol.
Eerst stuit me tegen de borst dat men het over “verwerken” heeft, alsof reizigers slechts een product zijn: dingen. Hoewel je je eigenlijk wel als vee laat behandelen als je je in een vliegtuig laat vervoeren. Maar dit even terzijde.
De ANVR slaat de plank totaal mis met haar klaagzang, want de meeste mensen gaan helemaal niet met het vliegtuig op pad. De meeste mensen gaan met de auto, bus, trein, boot en fiets met vakantie. Dat is overigens veel leuker, want dan ben je echt op reis, maak je wat mee en je ziet nog eens wat. Dat kun je van het reizen met de vliegmachine niet zeggen. Daar kom je vaak gestrest en gammel uit, zonder dat je ook maar enige echte positieve reiservaring hebt opgedaan.
Wat ik, als oud controller bij een (vooral) busreizenbedrijf, eigenlijk erger vind is dit: je zal maar een reisorganisatie hebben die vooral heel mooie reizen organiseert zonder het gebruik van de meest milieuschadelijke en minst comfortabele reismethode. Je zal maar lid zijn van de ANVR die er bijna nooit op wijst dat je ook heel comfortabel en snel met de superdeluxe touringcars op reis kunt. Je zal maar deze hele periode moeten ervaren dat jouw brancheorganisatie net doet of jouw trein- of autoreisbureau er niet toe doet. Ik zou daar knap kwaad van worden. Waar betaal je in hemelsnaam de contributie dan voor? Maar vooralsnog horen we al die reisorganisaties met alternatieven voor vliegen niet klagen over de eenzijdigheid van hun brancheclub. Waar is men bang voor?
Ik zou als reisbranche die niet doet in vliegen, maar in fraaie en schonere alternatieven, de ANVR-leiding eens fors op het revers tikken en ze luid en duidelijk laten horen wat ik ervan vind. De ANVR is niet alleen het uithangbord van de vliegindustrie, maar van alle reis- en vakantiemogelijkheden. Dus als de ANVR de volgende keer doet alsof er rampen uitbreken en héél Nederland niet met vakantie kan, zou ik ze stevig corrigeren.
De branchevereniging kan ook gewoon zeggen dat het heel jammer is dat vliegen moeilijk gaat dit jaar, maar dat de leden van de ANVR heel veel prachtige alternatieven in de aanbieding hebben. Dan pas gedraagt deze club zich als een echte branchevereniging van reisorganisatoren en niet als de handpop van de vliegindustrie.
cc-foto: Jeroen Pijper
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
“Hoewel je je eigenlijk wel als vee laat behandelen als je je in een vliegtuig laat vervoeren. Maar dit even terzijde.” Echt vee ben je als je in de bus naar Spanje ofzo gaat. “Dat is overigens veel leuker, want dan ben je echt op reis”. Dat “is”? Volgens mij gaat het hier niet om een feit, maar enkel om de persoonlijke visie van de schrijver. “Dat kun je van het reizen met de vliegmachine niet zeggen. Daar kom je vaak gestrest en gammel uit, zonder dat je ook maar enige echte positieve reiservaring hebt opgedaan” Laatst wezen vliegen naar Innsbruck. Super fit aangekomen en gelijk gaan skiën. Totaal ander gevoel dan 10 of 12u met de auto, bus of trein. Dat doe nooit meer. “ Je zal maar lid zijn van de ANVR die er bijna nooit op wijst dat je ook heel comfortabel en snel met de superdeluxe touringcars op reis kunt.” Als ik daarop wordt gewezen, zou ik keihard gaan lachen. 12u in een luxe touringcar naar Oostenrijk? Ik heb dat 1 keer gedaan. Nul geslapen. Alle spieren vast. “De branchevereniging kan ook gewoon zeggen dat het heel jammer is dat vliegen moeilijk gaat dit jaar, maar dat de leden van de ANVR heel veel prachtige alternatieven in de aanbieding hebben.” Kunnen ze er gelijk bij vertellen dat de reistijd wel wat langer zal zijn.
@Menerie U schrijft: "persoonlijke visie van de schrijver". Is dit u ontgaan? "Joop is jouw online opinie pagina van BNNVARA". En wat betekent dat dan voor de gepubliceerde stukken? Is het u ontgaan dat het stuk feitelijk gaat om iets anders dan waar u mee komt en hieronder al een paar maal is gepareerd? Is het u ontgaan dat deze opiniebijdrage gaat over het feit dat ANVR moord en brand roept en stelt dat de vakantie van de Nederlanders gevaar loopt, maar dat dat niet waar is en dat ze daardoor vergeten dat de meerderheid van hun leden geen vliegreizen organiseert. Is het u ontgaan dat het niet gaat over reisvoorkeuren van toeristen en reistijden? Het gaat ook niet over uw reisvoorkeuren en ervaringen van ooit. Heeft u meegekregen dat ver-veruit de meerderheid van Nederland niet met de vliegmachine met vakantie gaat?
Schrijven “ Dat is overigens veel leuker” Volgens wie? Je kan beter schrijven “ dat vind ik veel leuker” Het is mij niet ontgaan waar het over gaat. Dat neemt niet weg dat ook de bijzaken in het stuk correct moeten zijn. Als u overigens bij heel veel mensen moet zeggen “is het u ontgaan”, dan wordt het tijd om tegen u te zeggen “is het u ontgaan dat mensen de essentie van uw stuk niet zien?” Als u het tegen zoveel mensen moet zeggen, zou het dan niet aan uw stukje liggen?
@Menerie Vindt u het goed dat ik over mijn eigen woordkeuze ga? Hartelijk dank.
"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."
Momenteel hebben de reisorganisaties problemen met het schrappen van vakantievluchten, logisch dat de ANVR voor ze in de bres springt. Dat zullen ze ook doen als er capaciteitsproblemen zijn met het vervoer per touringcar, of boot. Natuurlijk kunnen ze hun leden adviseren, nu het vliegen soms lastig is, om busreizen of cruises te promoten maar ik denk dat de reisorganisaties zelf ook al wel op dat idee gekomen zijn. Momenteel zien ze echter meer in het verplaatsen van de vluchten met vakantiegangers naar andere luchthavens, een bejaardenbusreisje naar de Eiffel is toch wat anders dat een safaritrip door Zuid Afrika.
Het spijt me, maar u begrijpt de strekking van het stuk niet, zo schat ik dat in. Consumenten zijn geen leden. Het zijn de reisorganisaties die lid zijn. Wellicht is het u ontgaan bij het lezen van mijn stuk: ANVR wijst de consumenten er niet op dat ANVR- leden niet alleen vliegreizen aanbieden. Ze communiceren nu dat het met vakantie gaan een probleem wordt nu Schiphol opnieuw niet genoeg personeel heeft voor de afhandeling van reizigers. Het overhevelen van vliegbewegingen naar andere vliegvelden gaat niet, want die zitten ook vol, hebben ook personeelstekorten en de landingsbanen zijn te kort om vliegtuigen die naar Zuid Afrika vliegen te laten opstijgen. Maar nogmaals, daar gaat het stuk niet over. Het gaat erover dat ANVR de consumenten vertelt dat ze moeilijk met vakantie kunnen met het vliegtuig, maar vergeten al die andere reisorganisaties, die ook lid zijn, alternatieven kunnen aanbieden voor een leuke tijd. Vliegen is geen noodzaak voor een mooie vakantie. Overigens gaat amper 30% met het vliegtuig met vakantie. In mijn stuk staat ook dat de andere reisorganisaties nog niet aan de bel hebben getrokken. Mijn vak is om dat eerst na te trekken voordat ik zoiets publiceer.
"Het gaat erover dat ANVR de consumenten vertelt dat ze moeilijk met vakantie kunnen met het vliegtuig, maar vergeten al die andere reisorganisaties, die ook lid zijn, alternatieven kunnen aanbieden voor een leuke tijd." Waarom zouden ze dat doen, ze zijn geen reclamebureau. ANVR is in de eerste plaats een verzekeringsmaatschappij, die willen gewoon claims voorkomen.
@omaoeverloos Hoe komt het dat u de ANVR door de war haalt met Stichting Garantiefonds Reisgelden? Soms helpt het om u te verdiepen in de materie. Op de website van de ANVR staat dit: Doelstelling ANVR 'Het bundelen van krachten van de aangesloten leden ten einde de gemeenschappelijke sociaal-economische belangen te behartigen, zodat de ANVR als organisatie nationaal en internationaal een toonaangevende plaats inneemt als vertegenwoordiger van de reisbranche'. Leest u iets over consumenten? Nee dus! Consumenten zijn geen lid. Kortom ook de belangen van de busbedrijven en de cruiserederijen moeten worden gediend en niet alleen van de vliegsector. Consumenten belangen zijn hier niet de issue. Heeft u gemist dat ik CFO was bij een touroperator en dat wel weet hoe e.e.a. in elkaar zit? Mag ik u uitnodigen om eerst eens te onderzoeken, voordat u een reactie geeft?
De ANVR voorziet in een behoefte, dat is de basis van het bestaansrecht van de ANVR. "Ik zou als reisbranche die niet doet in vliegen, maar in fraaie en schonere alternatieven". Start een reisbureau zou ik zeggen, en ervaar wat je bestaansrecht is!
Heeft u gemist dat ik dat vak al heb beoefend? Staat in het stuk.
Hmm, met alle respect: als touringcarbedrijven dit echt een probleem vonden hadden ze hun mond wel opengedaan. Ik vrees dat het eerder een gelegenheids argument is van de heer Blokhuizen om het vliegverkeer verder aan banden te leggen. Dat de heer Blokhuizen geen fan is van vliegen of luchthavens is volgens mij algemeen bekend.
@ Ewout Pool Als iemand begint met "met alle respect" moet je opletten, dan komt daarna het afbranden of verdacht maken van een persoon. En dat gebeurt dan ook nu. U neemt van alles aan, zonder het eerst na te vragen. Jammer, u zit er namelijk naast. Uw vrees is dus een onterecht gevoel. Verder heb ik het al in mijn stuk over uw eerste zin in uw reactie. Het gaat in dit stuk helemaal niet over wel of niet vliegen, het gaat over het feit dat Schiphol niet genoeg capaciteit heeft, zichzelf dus aan banden legt. Dit als gevolg van zeer slecht personeelsbeleid. Het gaat erom dat ANVR ach en wee roept, terwijl ze ook juist de andere reismogelijkheden onder de aandacht kan brengen. Dat doet ze niet. Daarmee doet ze de andere leden zwaar tekort. Ze roept namelijk dat, ik overdrijf een heel klein beetje, dat héél Nederland niet meer met vakantie kan. Dat is een foute voorstelling van zaken! Overigens gaan ver-veruit de meeste mensen niet met het vliegtuig met vakantie.
@alfred Als Ewout er naast zit ben u dus eigenlijk een voorstander van vliegen?
@Jozias2 Heeft u gemist dat het stuk niet gaat over voor en tegen luchtvaart? Het gaat over een branche-organisatie die de Nederlanders niet vertelt dat er meer is dan vliegen alleen. Ze communiceren nu dat Schiphol weer vastloopt (vanwege de beroerde arbeidsvoorwaarden) en Nederland niet met vakantie kan. Ze horen dan de andere reismogelijkheden naar voren te halen, om de andere leden in het zonnetje te zetten. Dat is in het belang van de leden die geen vliegvakanties organiseren en geven consumenten de gelegenheid tijdig andere keuzes te maken. Jammer dat ik nog eens moet uitleggen waar het stuk over gaat. Maar toch graag gedaan .....
@Blokhuizen: Dat kun je van het reizen met de vliegmachine niet zeggen. Daar kom je vaak gestrest en gammel uit, (...) --------------------------- Ik ben vroeger wel eens in 20 uur met zo'n touringcar naar Spanje gereisd. Dáár kwam ik pas gammel uit. Van een uurtje vliegen word ik niet gammel. @Blokhuizen: Wat ik, als oud controller bij een (vooral) busreizenbedrijf, (...) ------------------------------ Ah, je was van de concurrent. Nu begint jouw afkeer van vliegtuigen een beetje te dagen. @Blokhuizen: De meeste mensen gaan met de auto, bus, trein, boot en fiets met vakantie. Dat is overigens veel leuker, want dan ben je echt op reis, maak je wat mee en je ziet nog eens wat. --------------------------- Ik denk dat de mensen zelf wel uitmaken wat ze leuker vinden, daar hebben ze jou niet voor nodig. Concurrentiepraat. Maar het belangrijkste is natuurlijk, dat wanneer je echt wat verder wil, er (helaas) nog geen alternatief is voor het vliegtuig. Supersnelle magneettreinen - lijkt me geweldig - zijn er helaas nog niet.
Heeft u goed gelezen? Het gaat helemaal hier niet over de reizigers, maar over de bedrijven waar ANVR voor moet opkomen. Het gaat erom dat ook dat bus- en autovakantiebedrijven lid zijn van de ANVR. Het stuk gaat erover dat de ANVR alleen maar opkomt voor de luchtvaart en niet voor de overgrote meerderheid van hun leden. Jammer dat ik dat nog eens moet uitleggen. Dus concurrentiepraat gaat daar niet op. Het gaat ook niet om leuker, maar om comfortabeler en vakantiemogelijkheden. Bussen van vroeger zijn absoluut niet te vergelijken met de touringcars van nu. Vliegtuigen trouwens ook niet. Overigens zit u er met die concurrentie opmerking naast. Er staat "vooral" busreizen. Dus niet uitsluitend. Klein detail: de bedrijf was gevestigd op vliegveld Zestienhoven, wat men liever daar RTHA noemt. Maar goed..... Kortom: Ik vraag u beleefd om voortaan mijn werk eerst heel goed te lezen, even te laten bezinken van wat er staat en dan te besluiten of u wel of niet inhoudelijk reageert. U zit er nu helemaal, maar dan ook totaal, naast met uw reactie. Het gaat niet over reizen of reizigers en hun voorkeuren, maar over reisbranche die niet eerlijk en gelijkwaardig wordt behandelt. Ze betalen wel dezelfde lidmaatschapsgelden.
@alfred Wat een onzin weer. De ANVR komt op voor a haar leden. Zowel touroperators die vluchten boeken als busbedrijven. Als branche organisatie kun je niet opkomen voor de belangen van of de 1 of de ander. Je komt op voor de belangen van al je leden.
@Jozias2 Heeft u gemist dat dus juist niet gebeurt wat u schrijft? Daarom is het jammer dat u het onzin noemt. Ik vind het trouwens altijd lastig als iemand met zo'n waarde oordeel komt, terwijl ik juist constateer dat de communicatie vanuit ANVR eenzijdig is. Het is een oproep aan de ANVR om het beter te doen. Kijk naar de uitlatingen in het Schipholdossier. Daar worden de alternatieven nimmer genoemd, terwijl dat een uitgelezen moment zo zijn om de andere reismogelijkheden te benoemen. ANVR doet nu net of de vakanties van alle Nederlanders in de soep lopen. Dat is pertinent onwaar, want ver-veruit de meeste mensen gaan helemaal niet met het vliegtuig.
@alfred De anvr komt hier op voor de mensen en touroperators die in de meivakantie een zonvakantie hebben geboekt naar het Caribisch gebied, Griekenland, Turkije, Spaanse eilanden, Egypte of Bali. Dan is een bus vakantie gewoon geen alternatief.
@Blokhuizen ---------------------------- Ik reageerde inderdaad niet op de ANVR, omdat ik daar geen mening over heb. Maar er bleef genoeg over om wél op te reageren, gewoon dingen die je letterlijk opschrijft. En dan heb ik het over wollige reclametaal ten faveure van touringcarbedrijven. Velen hier vragen zich regelmatig af waar die irrationele afkeer van vliegtuigen en vliegvelden vandaan komt. Welnu, dat is met dit artikel duidelijk geworden: jarenlang ingeslopen concurrentiehaat. Ik ken het sfeertje, ik heb ook een aantal jaren commercieel gewerkt. De tegenpartij (concurrent) afkraken met alle mogelijke rationele en irrationele middelen. Ben je er overigens inmiddels al achter wat het verschil is tussen 72% en 8%? Die vraag staat nog steeds open.
@EricDonkaew Heeft u gemist dat de touroperator waar ik financieel baas was op het Rotterdamse vliegveld was gehuisvest? Staat wel in in mijn reactie. Waarom zou dat nou zijn geweest? Kortom, uw aannames slaan de plank mis en de daarop gebouwde redenering klopt daardoor niet. Jammer! Die "concurrentiehaat" slaat werkelijk helemaal nergens op en daar gaat mijn stuk niet over. Vliegen is gewoon ook in 2023 een groot probleem. Het wordt een nog groter probleem in 2024, want het aantal vliegbewegingen wordt afgebouwd naar 400.000-440. 000 vluchten. Was 500.000-540.000 (naargelang je e.e.a. meerekent). Dit alles omdat de milieu- en gezondheidseffecten, volgende de VVD minister Harbers, te groot is geworden. Wellicht heeft u dat deel ook gemist. Maar goed, u staat in de "haatmodus", dus laat verder maar. @Jozias2 U schrijft: "Wat een onzin weer. De ANVR komt op voor a haar leden." Heeft u gemist in mijn stuk dat dat nu juist niet gebeurt en dat ik daar de ANVR op wijs? Men stelt dat Nederland nu moeilijk met vakantie kan. Dat is dus een gemiste kans, want dat is incorrect. Bijna 3/4 van Nederland gaat helemaal niet met het vliegtuig. Ik kom dus op voor de reisorganisaties die nu niet als alternatief worden belicht, terwijl dat wel zou moeten. Dit in het belang van de vakantieganger. Jammer dat ik het nog een keer moet benadrukken, maar toch graag gedaan.
« De branchevereniging kan ook gewoon zeggen dat het heel jammer is dat vliegen moeilijk gaat dit jaar, « …..tja iemand moet eigenlijk zeggen dat dat steeds moeilijker gaat., maar dat ligt gevoelig. Voor vliegen zal niet gauw een co2 vriendelijk alternatief zoals de TGV of de electrische auto zijn. Ook waterstofvliegen kost te veel energie voor hoe we nu vliegen. Ik begrijp dat Lelystad nu eindelijk afgelopen is , maar als je 10 jaar wacht had je beter Lelystad kunnen openen en Schiphol kunnen sluiten. De vraag is wie vertelt het, niet de ANVR,
'Je zal maar lid zijn van de ANVR die er bijna nooit op wijst dat je ook heel comfortabel en snel met de superdeluxe touringcars op reis kunt. ' Mensen zijn niet dom, met de touringcar naar Spanje of Italië.. dan ben je gauw al 15 tot 20 uur onderweg; ik snap wel dat mensen daar minder trek in hebben.
Probleem Als je inderdaad alleen het (ook nog vaak vermeende) grote voordeel van de tijd in aanmerking neemt......
Het gaat hier in dit stuk niet over de reizigers en hun voorkeuren! Het gaat stuk gaat over de reisorganisaties en het gedrag van hun belangebehartiger. Het staat er zo ontzettend duidelijk! Je kunt ook dit jaar met vakantie, maar vliegen is een stuk moeilijker. Dan hoort een brancheorganisatie van ALLE reismogelijkheden geen hel en verdoemenis te preken, maar te vertellen dat er voldoende alternatieven zijn. Nu doet men alsof je helemaal niet met vakantie kunt, omdat vliegen lastig wordt. Dan doet de ANVR al die andere leden tekort. Dat is het verhaal. Kortom het gaat in mijn stuk niet over de belangen van de reizigers, maar over de belangen van al die verschillende reisorganisatoren. Want let wel, veruit de meeste mensen gaan niet met vakantie met het vliegtuig!
Ben toch wel blij dat vliegen bestaat. Laatst nog een lang weekend gaan skiën. Half 8 gevolgen en om 11u op de piste. Vroeger ging ik met mijn elektrische auto, maar dat is 11 tot 12u rijden (inclusief 2 a 3u laden). Met de bus naar zuid Spanje doe ik al helemaal voor geen goud meer. Al was het gratis.
« Vroeger ging ik met mijn elektrische auto, maar dat is 11 tot 12u rijden (inclusief 2 a 3u laden) »……Probeer eens om niet alles te vermijden tussen de plaats waar je bent en waar je naartoe wil. Daartussen zijn ook leuke dingen al is het maar een subliem restaurant of hotel waar je EV vanzelf vol loopt. Wij gingen met onze diesel die 1200 km kon zonder te tanken ook vroeger ook al vaak in twee etappes van huis ( Provence) naar Catalunya. met de electrische auto moet dit de laatste jaren. Genieten er van. De keuze of het het dorpje van de vorige keer, een keer er voor of heel nieuw wordt is de moeilijkste.
Is het u opgevallen dat het stuk helemaal niet gaat over de voor- of nadelen van vliegen?
@Blokhuizen: Is het u opgevallen dat het stuk helemaal niet gaat over de voor- of nadelen van vliegen? -------------------------- Nou, lees je eigen stuk dan nog maar eens door: "Hoewel je je eigenlijk wel als vee laat behandelen als je je in een vliegtuig laat vervoeren." en "Dat kun je van het reizen met de vliegmachine niet zeggen. Daar kom je vaak gestrest en gammel uit, zonder dat je ook maar enige echte positieve reiservaring hebt opgedaan." Kletskoek dus, het stuk gaat gaat wel degelijk over de nadelen van vliegen. En waarom gebruik je eigenlijk het woord 'vliegmachine' in plaats van gewoon vliegtuig?
@EricDonkaew Goed dat u mijn woorden ook betitelt als nadelen van vliegen. Dan zijn we het daar over eens. Want ja, je komt gammel en als vee behandeld uit een vliegtuig. Oja, heeft u nog opgeslagen dat ik CFO was van een touroperator die kantoor hield op het Rotterdamse vliegveld? ? Ik kan u vertellen dat ze het in die sector hebben over "processing time" als het om "verwerken" van "reizigersstromen" gaat. De reiziger is een ding, een product. Maar tegen u zeggen ze: "de perfecte reizigerservaring". Had ik al gezegd dat ik CFO was van een een touroperator, die gevestigd was op op het Rotterdamse vliegveld? En vliegmachine..... ach...... Is het geen prachtig woord? Mooi toch? Klinkt toch vriendelijker dan vlieg - "tuig".
@Blokhuizen --------------------------- De reiziger is inderdaad een product, maar ik ben nooit gammel en als vee behandeld uit een vliegtuig gekomen. Vraag dat maar eens, onbevooroordeeld (oeps. heel lastig), aan vliegreizigers.
bovendien mag je verwachten dat -met de stijgende prijzen van alles dat we dagelijks nodig hebben- veel minder mensen op vakantie gaan. dat is toch het eerste waar je op kunt bezuinigen: ‘terrasjes’ e.a. horecabezoek, evenementen, vakanties en uitjes kunnen later als het weer beter gaat ook nog. en waarom gaan de mensen van die club niet helpen op dat vliegveld? ze hebben ervaring met reizenden en service geven > zien ze het van de andere kant, leren ervan, gaan er later anders mee om. dat is nog eens service naar hun klanten.
Waarom zou je gaan werken op Schiphol. De arbeidsomstandigheden zijn er beroerd, aldus de FNV woordvoerder Joost Doesburg. Je gaat er jaren eerder van dood. Hier kun je de video ervan bekijken. : www.schipholwatch.nl/2023/01/19/je-gaat-met-een-baan-op-schiphol-vele-jaren-eerder-dood/
@Blokhuizen: Waarom zou je gaan werken op Schiphol. -------------------------- Tsss. Heel ander onderwerp weer.
@ EricDonkaew Wellicht heeft u de reactie van @Greendutch niet gelezen...... Als u dat had gelezen had u geweten waar mijn reactie vandaan komt....