Iedere dag een gezond weetje. Vandaag: De tabaksindustrie en de kunst van het adverteren.
Ivan Wolffers schrijft elke dag een gezond weetje, gebaseerd op onderzoeken met merkwaardige en soms ongelofelijke uitkomsten. Door de weetjes van Wolffers leer je van alles over bijvoorbeeld verschillende ziektes, medicijngebruik en gezond afvallen, maar ook over de vaak komische verschillen tussen mannen en vrouwen.
De kunst van het adverteren bestaat zo lang als mensen klanten wilden overtuigen tot een aankoop. Maar wat was de beste strategie? Een 19de eeuwse Amerikaanse pionier op het gebied van warenhuizen werd beroemd door zijn uitspraak dat de helft van het geld dat hij aan adverteren uitgaf weggegooid was, alleen wist hij niet welke helft.
Klanten weten het zelf ook niet want uit onderzoek blijkt dat ze het ene zeggen, maar door MRI onderzoek van de hersenen weten we dat hun echte mening volkomen tegengesteld is.
Welke advertentie campagne om mensen aan te sporen met roken te stoppen zou het effectiefst zijn? Ook daar blijkt dat de ene advertentie beter werkt dan de andere. Onderzoekers vergeleken het gedrag van volwassen rokers en hun blootstelling aan anti-rook advertenties in de periode 1999 tot 2007. Blootstelling aan door overheid, onafhankelijke instellingenof medicijnproducenten gesponsorde anti-rook advertenties was gekoppeld aan minder roken. Maar de door de tabaksindustrie gemaakte anti-rook advertenties hingen samen met meer roken. Er moet iets zijn dat de tabaksindustrie door heeft over welke helft van het advertentiebudget weggegooid geld is, zelfs als ze anti-rook spotjes maken.