Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Geweldsorgie van agrarische testosteronbommen bij huis minister

Politie staat machteloos tegenover overmacht fundamentalistische boeren
Joop

Anthony Fauci: ‘We moeten nooit meer handen schudden’

  •  
09-04-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
anthonyfauci

© foto: The White House

Door de coronacrisis kan er wel eens definitief een einde komen aan de in de Nederlandse cultuuroorlog van de afgelopen jaren zo fel bevochten verplichting om iedereen, altijd en overal de hand te schudden. Als het aan Anthony Fauci ligt , stoppen we voorgoed met deze middeleeuwse begroeting.
“Om eerlijk te zijn denk ik dat we nooit meer handen moeten schudden”, zegt Trumps voornaamste adviseur in de strijd tegen het coronavirus, in een podcast van The Wall Street Journal. “Het zou niet alleen goed zijn om besmetting met het coronavirus te voorkomen, maar ook om het aantal griepgevallen dramatisch te laten dalen.”
Fauci waarschuwt dat we niet van de ene op de andere dag terug kunnen naar de situatie van voor de coronacrisis. Als het aantal geïnfecteerde personen daalt, kunnen de lockdown-maatregelen langzaam en stap voor stap worden versoepeld. “Het is geen lichtknopje dat je aan en uit doet.”
Afzien van handen schudden is volgens Fauci een vereiste om de teugels in andere opzichten weer een beetje te laten vieren. Een andere maatregel waar we volgens de immunoloog voorlopig nog niet zonder kunnen, is “dwangmatig handenwassen”.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (54)

[verwijderd]
[verwijderd]10 apr. 2020 - 11:40

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
4Vier!
4Vier!10 apr. 2020 - 19:49

????

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 apr. 2020 - 10:25

????

Sonic2
Sonic29 apr. 2020 - 20:45

Fauci bekijkt het als een immunoloog. En die ziet geen mensen, maar rondlopende besmettingshaarden. Net als Gommers bij elkaar komen van mensen nu ziet als een mogelijke aanleiding tot een implosie van de IC. De meeste economen zien dat de economie wordt uitgezet. En we hebben politici nodig die nu het bredere plaatje gaan schetsen. En tot verantwoorde en goede keuzes komen. Amerika heeft in 2016 voor chaos en puinhopen gekozen en ze oogsten nu wat ze gezaaid hebben. Al is Trump daar maar een onderdeel van. In feite zie je nu 40 jaar neoliberalisme in elkaar donderen. Met een schrikbarende snelheid.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen9 apr. 2020 - 20:09

Die vermaledijde moslims zijn zo gek nog niet ;-)

1 Reactie
4Vier!
4Vier!10 apr. 2020 - 8:54

Je bedoelt omdat ze naast handen schudden ook nog kussen? https://sites.google.com/site/moensaudiarabiamgt755/greetings-and-niceties Of denk je dat je het alleen krijgt van een vrouw? In de war met een SOA? Het blijft ook ingewikkeld....

Ichthus2
Ichthus29 apr. 2020 - 18:27

Maar dan moeten we ook nooit meer autorijden. En nooit meer roken. En nooit meer drinken. En nooit meer drugs gebruiken. En nooit meer vet eten. Want al die dingen hebben al véél meer levens gekost dan corona en zullen dat in de toekomst ook gaan doen. Waarom die totale paniek om corona? In Afrika komen er jaarlijks relatief meer mensen om door infectieziekten dan in het Westen in 2020 door corona. Er is vooral massa-hysterie en wie het hardst roept om de meest drastische maatregelen, die krijgt de aandacht.

7 Reacties
Molly Veenstra
Molly Veenstra9 apr. 2020 - 21:53

@Ichthus Het probleem is dat we nog niet weten hoeveel mensen er zullen gaan sterven aan corona. En wat we nooit zullen weten is hoeveel mensen er gestorven waren als er geen maatregelen waren genomen.

Verver
Verver10 apr. 2020 - 8:07

Volgens mij ontkent Ichtus niks, maar laat fijntjes zien, dat we ons selectief druk maken. Ja het is vervelend dat de IC's zo vol komen te liggen en ook niet leuk dat er veel mensen doodgaan. Maar het risico om dood te gaan aan corona is kleiner, is kleiner dan veel van de andere zaken die hierboven genoemd worden. Het voorbeeld alcohol. Daar sterven het hele jaar door zo'n 15 mensen per dag aan. Dat zijn 5475 mensen per jaar. Meer dan corona en dat ieder jaar. Toch zijn de slijterijen open en staat alcohol synoniem aan gezelligheid. Waar is daarover die verontwaardiging en ophef. Van alcohol denkt iedereen dat hij het onder controle heeft en corona is iets ongrijpbaars dat zo op je kan neerdalen. In het verre verleden offerden ze mensen en zelfs kinderen om het onzichtbare gunstig te stemmen, tegenwoordig offeren we onze vrijheden en privacy op om het onzichtbare gunstig te stemmen. Ik zag al een fotootje op ndr.de vanmorgen van een Bundespolizist aan de grens met een verrekijker. Deed me denken aan die keer dat ik de Oost-Duitse grens ooit een keer heb bekeken en dacht dat we met z'n allen aan het afglijden zijn. Ik denk ook dat Ichtus, ik tenminste wel, bepaalde maatregelen valide vindt, zoals afgelasten van grote evenementen en afstand houden. Maar laten we alstublieft ons gezond verstand gebruiken en alles wel in proporties blijven doen. De media vindt het prachtig, om bij gebrek aan ander en echt nieuws, heel diep in te zoomen op persoonlijke verhalen van iedereen. Ja, als je je in persoonlijke verhalen gaat verdiepen kun je bij elke dode tranen in de ogen krijgen en is het allemaal heel erg. Maar dat is het ook als je in West Afrika naar de doden per geval gaat kijken, maar dat doen we niet. Daar slapen we rustig om verder, evenals de normaal 3000 doden per week in Nederland. Corona is niet leuk, erg voor diegene die het treft, maar we gaan wel heel erg ver, vooral door emotie gedreven.

johannn2
johannn210 apr. 2020 - 16:09

Ichthus, Molly, Het probleem is m.n. ook, dat je niet weet of je het zelf zult krijgen en of je het zal overleven. Statistieken kunnen erg verblindend zijn, zoals Ichthus maar weer eens aantoont. . .

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 apr. 2020 - 6:58

Ik zie de discussie hierover op meerdere vlakken misgaan! Immers in Afrika legt men zich ook niet neer bij contactonthouding en is nog heel veel aan bezwerings-methoden actief die de gezondheid als het om besmettingen gaat in de waagschaal stellen. Dat hebben we in eerste instantie met ebola ook gezien en dat gaat nu nog veel meer spelen. Men wantrouwt niet zelden de gezondheidszorg. Het is bijna onmogelijk vergelijkingen te maken die helemaal kloppen. Niets is zwart-wit ook hierin niet.

Minoes&tuin
Minoes&tuin12 apr. 2020 - 7:02

En als aanvulling en niet verwaarloosbaar de HIV bestrijding. Ook de condoom die men aangeboden kreeg werd en worden nog steeds op grote schaal geweigerd door voornamelijk mannen. Het aantal wezen daardoor is niet te verwaarlozen. Zodra oma het loodje legt hebben ze hoe jong ook amper iemand die voor hen zorgt. Denk daarbij ook nog eens aan kinderen die zonder pigment geboren zijn en hoe daar mee omgesprongen wordt. Het is allemaal niet zo eenzijdig.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 apr. 2020 - 11:44

Minoes&tuin 12 april 2020 at 09:02 Er is nog altijd geen vaccin tegen HIV en de behandeling bestaat vnl uit afremmen. In Afrika besmetten mannen hun vriendinnen/echtgenotes nadat ze het zelf niet zelden hebben opgelopen door prostitueebezoek. Het aloude idee dat je er weer vanaf kunt komen door sex te hebben met een maagdelijk jong meisje heeft ook weer ingang gevonden.

Ichthus2
Ichthus213 apr. 2020 - 21:10

@Verver: ja, dat bedoel ik precies. En termen als 'Er zijn wereldwijd al 100.000 corona-doden gevallen', tonen het gebrek aan inzicht aan. 100.000 doden is niks. Er zijn het eerste kwartaal ook al 2.500.000 mensen gestorven door roken/meeroken.

johannn2
johannn29 apr. 2020 - 18:13

Het is een heel oude, diep ingedaalde wijsheid in moslimlanden: géén handen schudden. Bij hen zijn er wel lessen geleerd én behouden uit oude geschiedenis. .

7 Reacties
4Vier!
4Vier!9 apr. 2020 - 18:53

In welke landen dan ? Ik zie ze toch enthousiast handen schudden en zelfs kussen. -alleen niet altijd met de andere sekse-

Bert VanDuren
Bert VanDuren9 apr. 2020 - 20:11

'Het is een heel oude, diep ingedaalde wijsheid in moslimlanden: géén handen schudden.' Je laat heel geniepig weg dat dit alleen maar zo is als het vrouwen betreft..

Frank van der Laar
Frank van der Laar9 apr. 2020 - 20:59

Zeker nog nooit een moslim in het echt ontmoet.

johannn2
johannn210 apr. 2020 - 16:03

Toch wel leuk, zo'n balletje opgooien. Overigens is het feit dat mannen en vrouwen niet onderling handen schudden al de helft minder ellende. .

mariamaria2
mariamaria210 apr. 2020 - 20:11

Tuurlijk Johann Stop ook direct die vrouwen in een wandelende tent en alles komt goed toch?

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 apr. 2020 - 11:49

Ook leuk om iedere mogelijkheid om het discrimineren van vrouwen te verdedigen te baat te nemen. Laten we er vooral nog wat diep ingedaalde wijsheden bijpakken .....

4Vier!
4Vier!13 apr. 2020 - 11:47

DanielleDefoe 12 april 2020 at 13:49 “mogelijkheid om het discrimineren van vrouwen te verdedigen te baat te nemen” Never waste a good crisis.

Starter2
Starter29 apr. 2020 - 17:44

Dat hier op Joop adviseurs van Trump nog eens worden geciteerd. Dan moet er wel een heel belangwekkend punt gemaakt worden. Maar doe dan duidelijk, geen enkel fysiek contact meer. Zijn we eindelijk van dat gezoen in al die zuidelijke landen

Polletje2
Polletje29 apr. 2020 - 17:24

Bill Gates on where the COVID-19 pandemic will hurt the most – https://www.pbs.org/video/bill-gates-1586294450/

Hanns2
Hanns29 apr. 2020 - 16:05

Morgen wast Pontius Pilatus zijn handen in onschuld. We schrijven inmiddels andere, nefaste geschiedenis: door hoogverraad van sinistere krachten is nu het basale intermenselijk contact aan banden gelegd. Als de Heer morgen al gekruisigd wordt, zal dat tevergeefse moeite zijn.

1 Reactie
johannn2
johannn29 apr. 2020 - 18:14

Hanns, Water en zeep is beter. .

madbako
madbako9 apr. 2020 - 15:41

Nooit meer moeten ben ik het wel eens. Moeten is gewoon een kudtwoord. Ben trouwens zelf niet zo handenschudderig. Een korte knik met het hoofd getuigd van meer respect en beleefdheid dan iemand zijn hand aan moes knijpen. De 1,5 meter afstand 'moeten' [pun intented] we er wel inhouden. Die stinkende geur van lichaam en kleding is verschrikkelijk..

3 Reacties
johannn2
johannn29 apr. 2020 - 18:16

madbako, Je zou je lichaam en kleding natuurlijk ook kunnen wássen. .

madbako
madbako10 apr. 2020 - 9:51

@johannn 9 april 2020 at 20:16 madbako, Je zou je lichaam en kleding natuurlijk ook kunnen wássen. Dat zou kunnen, maar als mannen hun handen niet eens wassen nadat ze aan hun orgel hebben gezeten doet mij vrezen.

johannn2
johannn210 apr. 2020 - 16:10

madbako, Insider zie ik. .

[verwijderd]
[verwijderd]9 apr. 2020 - 14:49

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
johannn2
johannn29 apr. 2020 - 18:18

Ikzelf , Leve de zelfbevreding. Niks meer 'heengaan en je vermenigvuldigen', (Dat leren ze ook al af in het middelbaar onderwijs). We moeten we beter leren delen, en natuurlijk aftrekken. .

4Vier!
4Vier!9 apr. 2020 - 18:55

johannn 9 april 2020 at 20:18 Ik heb het vage idee dat dat niet wassen van Madbako dan best effectief is...

Bert VanDuren
Bert VanDuren9 apr. 2020 - 14:33

' Als het aan Anthony Fauci ligt, stoppen we voorgoed met deze middeleeuwse begroeting.' Ik dacht dat het vooral de mensen de mensen die geen handen willen schudden qua gewoontes nog in de middeleeuwen leven.

2 Reacties
Jan Jansen2
Jan Jansen29 apr. 2020 - 17:51

Misschien moet je beter leren denken?

Bert VanDuren
Bert VanDuren9 apr. 2020 - 18:31

Verklaar je nader Jan.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij9 apr. 2020 - 14:16

En zoenen, mag dat straks weer wél? Een hand geven zal ik al gaan missen, maar nooit meer een lekkere zoen of knuffel met vriendinnen of familie lijkt me vreselijk. En een masseur? Of fysiotherapeut, hoe gaan we dat dan doen?

1 Reactie
johannn2
johannn210 apr. 2020 - 16:14

Fransss, Masseur en fysiotherapeut moeten ook geen handen meer schudden. .

Rick Hofland
Rick Hofland9 apr. 2020 - 13:18

Of we gaan accepteren dat niet iedereen 100 wordt en een ongezonde levensstijl de kans op heel erg oud worden drastisch verlaagd.

7 Reacties
JanB2
JanB29 apr. 2020 - 14:54

Dat zegt alleen iemand met nog een aantal jaren voor zich. Van nul en generlei waarde zo'n opmerking.

Jan Jansen2
Jan Jansen29 apr. 2020 - 15:14

Ach, handen schudden is het nieuwe roken?

johannn2
johannn29 apr. 2020 - 18:21

Jan Jansen, Nee, daar geeft handen schudden niet genoeg wrijving voor. .

Ichthus2
Ichthus29 apr. 2020 - 18:32

@JanB: Nee, dat zegt iemand die dit alles kan relatieveren. Als het erom gaat dat iedereen zo oud mogelijk wordt dan kan Rutte beter het roken verbieden. Dat zet meer zoden aan de dijk. Weet je wat ook heel veel mensenlevens gekost heeft? Communisme.

Molly Veenstra
Molly Veenstra9 apr. 2020 - 22:05

'Als het erom gaat dat iedereen zo oud mogelijk wordt dan kan Rutte beter het roken verbieden. ' Heeft Rutte of iemand anders gezegd dat het schudden van handen verboden moet worden?

Verver
Verver10 apr. 2020 - 8:17

@JanB Volgens mij staan daar gewoon waarheden als een koe. Een ongezonde levensstijl verkleint de kans aanzienlijk dat je 100 wordt. En of je het accepteert of niet, je wordt niet allemaal 100 jaar oud. 100 kilo wellicht wel, dan dat hoort waarschijnlijk bij een ongezonde levensstijl. Tja en handen schudden hoort voortaan ook bij een ongezonde levensstijl. Maar je hebt meer kans om geen 100 te worden met andere ongezonde levensstijlen dan met handen schudden.

LaBou
LaBou 10 apr. 2020 - 10:09

"Weet je wat ook heel veel mensenlevens gekost heeft? Communisme" Je kwam nog wat tekst tekort en dacht: kom, ik plemp er zomaar een kreet neer, ook al slaat het op niks?

Zwerfstein
Zwerfstein9 apr. 2020 - 13:02

Zou ik geen probleem mee hebben. Zie wel andere problemen als de 'anderhalvemeter'-samenleving nog maanden zo door gaat: hoe moet je bijvoorbeeld nog de bus en trein nemen? Zitplaatsen zijn niet ingericht voor houden van ruime afstand. Dan zou je alle bussen en treinen moeten slopen en nieuwe plekken op anderhalve meter van elkaar zetten. Lijkt me geen doen. En horeca, tafels op anderhalve meter zou nog kunnen, maar een ober of serveerster moet ook aan tafel komen. Dan maar personeel met mondkapjes voor? Kan, maar echt gastvrij ziet het er dan niet uit. En cafés zijn ook niet gemaakt voor anderhalve meter en ook een stuk minder gezellig als iedereen afstand houdt.

4 Reacties
madbako
madbako9 apr. 2020 - 15:43

Wat een problemen allemaal. Echt alleen maar in de 1ste wereld

Zwerfstein
Zwerfstein9 apr. 2020 - 16:16

ik vind hoe we bus en trein de komende tijd gaan gebruiken een reëel probleem.

Ch0k3r
Ch0k3r10 apr. 2020 - 7:54

@madbako Ondertussen is onze samenleving er wel op ingericht. Wees blij dat je erover kunt klagen. Je had je ook kunnen afvragen wanneer de volgende zak rijst bij je lemen hut zou worden afgeleverd terwijl je kinderen liggen te creperen.

johannn2
johannn210 apr. 2020 - 16:23

Zwerfstein, In tegendeel. We laten eerst jongeren een tijd vrij reizen, zodat de immuniteitsbuffer van Van Dissel wordt opgebouwd. Daar is het een deel van de oplossing. In die termen denken ze momenteel in Engeland. Daarna moeten mensen bij de ingang hun handen wassen, éen voor éen instappen, mondmaskertjes dragen zodat ze de ander niet besmetten, en slecht één persoon per vier zitplaatsen, en allemaal in dezelfde rijrichting. De te gebruiken zitplaatsen worden gemarkeerd. .

Freek3
Freek39 apr. 2020 - 12:58

Tja, ook goed om griep te voorkomen, daar gaan immers ook mensen aan dood. Laten we dan gewoon voortaan elk jaar in het griepseizoen een lock-down doen. Dat voorkomt zeker een aantal doden, en dat afwegen tegen economische en sociale consequenties dat mag tegenwoordig niet meer...

2 Reacties
JanB2
JanB29 apr. 2020 - 14:52

"en dat afwegen tegen economische en sociale consequenties dat mag tegenwoordig niet meer" Mensen zonder enig benul mogen dat inderdaad niet meer.

MountEverest
MountEverest9 apr. 2020 - 17:42

@JanB Hoe je het ook wendt of keert, we moeten een keer door de zure corona-appel heen bijten, maar wel met zomin mogelijk slachtoffers.