Een argument zou wel fijn zijn. In de brief staan alleen maar cirkelredeneringen.
Hoe kan het dat de trein nog niet rijdt? Dat komt niet door ons, maar door de NS. Wie is hier verantwoordelijk voor? Ik ben de CEO, het komt niet door ons, zoveel is duidelijk. Wanneer gaat de trein rijden? Als we gaan samenwerken gaat de trein rijden. Waarom is dit de juiste trein? Dit is de juiste trein omdat hij geschikt is. Het is een trein waar Nederlanders en Belgen tevreden over zijn. Duurzaamheid. Is gras groen? Gras, groen van aard, heeft een kleur. Wij noemen die groen. Grasgroen. -------------- Bedankt voor deze verhelderende brief, Ansaldo!
"Dus inclusief de aanpassingen die nodig zijn om de treinen ook in extreem slecht winterweer (zoals in januari dit jaar) te laten rijden, ook al waren deze aanpassingen niet voorzien in ons contract met de NS." Niet voorzien?? Had de NS niet vermeldt dat de treinen in Nederland zouden rijden? En ook in de winter? Foei toch NS... (Maarreh... in Italie kan het toch ook behoorlijk winteren, blijven de Fyra;s dan binnen?) Ik koop zo nu en dan een nieuwe auto. Ik heb bij de verkoop nooit vermeldt dat ik er het hele jaar door wil gebruiken...
Ik denk dat het onverstandig van de NS is als ze niet richting Ansaldo beweegt (figuurlijk gesproken). Anasaldo heeft enorme steken laten vallen, maar de NS ook. Bij een (uiteraard langdurige) juridische procedure zullen deze steken van beide partijen uitgebreid aan de orde komen en zou de uitkomst kunnen zijn dan NS niet eenzijdig het contract had mogen opzeggen. Het risico van imago/finaciële schade voor NS wordt kleiner als ze in plaats van de hakken in het zand zet gezamenlijk met Ansaldo naar oplossingen kijkt. En daarbij moet de mogelijkheid dat de Fyra toch gaat rijden serieus bekeken worden.
Ongeacht of NS fouten heeft gemaakt, neem eens de moeite om de (vernietigende!) analyse van NMBS te lezen, die liegt er niet om: http://media.rtl.nl/media/financien/rtlz/2013/NMBS-fyra.pdf Treinen die spontaan in de fik vliegen terwijl er niet eens mee gereden wordt...!!! “The vehicle end structure (up to and below coupler level) is not robust and is flawed in many aspects of its design considering its vulnerability to impact and damage. It is not considered to be suitable for long term operations.” Rapport Mott MacDonald, pagina 85 Het is een waardeloze trein, gebouwd door een bedrijf dat al een spoor van ellende heeft getrokken door heel Europa, onder andere in Zweden en Denemarken is er honderden miljoenen aan publiek geld door de plee gespoeld omdat AnsaldoBreda volstrekt ondeugdelijk materiaal leverde. En al zou NS 'richting Ansaldo' bewegen; dan beweegt de Fyra daarmee Belgie nog niet in. Wat hebben we aan een trein richting Brussel die de grens niet mag oversteken? Naar de sloop met die troep en als Ansaldo enig fatsoen heeft stort ze het geld terug en plaatst ze een paginagrote advertentie waarin ze om vergiffenis smeekt van de Nederlandse belastingbetaler.
Italianen zijn van de vormgeving, niet van techniek. Niet dat de Fyra er mooi uitziet maar ik zou nooit een Italiaans product kopen dat technische componenten bevat. Niet echt hun ding.
"Italianen zijn van de vormgeving, niet van techniek.' Italiaanse technici zijn juist erg goed in het bedenken van vaak briljante technische oplossingen. Het probleem zit het hem doorgaans in de afwerking, daar kan je beter Duitsers voor inschakelen.
NS heeft veel te snel eenzijdig de stekker eruit getrokken, met akkoord van min. DijsselGROEP. Beetje dom. Redelijkheid beginsel in een juridische zaak zal snel in voordeel van Fyra uitvallen als Fyra aangeeft onder volledige garantie technische kinderziektes op te lossen. Niet alleen reputatieschade ook extra miljoenen aan schadeclaims juridische kosten staan NS te wachten. Nederlanders rekenen zich te snel rijk.