"Kijk, het is natuurlijk totaal ruk dat songfestival, en het heeft al jaren niets meer met muziek te maken, laat staan met kunst. " Een perfecte intro voor de 'mutual appreciation society' van zelfbenoemde muziekdeskundologen die in de afgelopen decennia de Nederlandse muziekindustrie de nek omgedraaid hebben.
Toen Gordon dit nummer afserveerde wist ik dat Anouk het zou redden. Een beter signaal kun je niet krijgen.
Ze stond er als zichzelf, niet eens opgedirkt voor het TROS klapvee. Ingetogen, passievol en in zichzelf gekeerd. Geen show, geen ingestudeerde act of lichtgevend pakkie. Meer is niet nodig. IJzersterk vond ik, indrukwekkend. Wars van plastic snippers, gewoon goudeerlijke muziek. Waarmee Anouk aantoont dat het ouderwetse ambacht van puur zingen zonder al te veel opsmuk nog steeds werkt.
Ik heb er ook naar gekeken. Expres om er over mee te kunnen praten. Wat me opviel is dat het zo langzaam gezongen werd. Net alsof je langs een kerk fiets op zondag op de Veluwe waar ze een psalm in hele noten zingen. En al even onverstaanbaar. (http://www.youtube.com/watch?v=hA9cN6CVl5w)
'Anouk en hoe het dus blijkbaar óók kan' Eens. Sterker nog, zet zij met haar tamelijk getormenteerde persoonlijkheid tóch wel behoorlijk wat normen en waarden op de kaart.
O en fuck sieneke.. http://www.telegraaf.nl/prive/21565978/__Sieneke___Anouk_te_simpel___.html
Typisch Songfestival aan de bijdrage van Anouk is dat de tekst niet te verstaan is. Jammer, want ik had beter Engels van Anouk verwacht. Alleen dat de vogels van het dak vallen kon ik meteen verstaan. Op zich wel grappig, aangezien wij Nederlanders daarbij meteen aan mussen op een hete zomerdag denken, terwijl buitenlanders die uitdrukking niet kennen. Als we online opzoeken waar de tekst over gaat, blijkt zomer niet het thema te zijn, maar gemis van een geliefde. Het kan aan die online teksten liggen, maar ook ontdekken we veel taalfouten, net als in het Koningslied. Bijvoorbeeld: “With sunrise, embrace my dreams tight and that’s why birds falling down the rooftops.” Gelukkig hoeven we niet mee te zingen. @Pepijn Nostrinite Afkeuring door die verschrikkelijke Gordon is inderdaad een goed teken en een compliment.
Gelukkig is het nummer van een zeer slechte kwaliteit, tettert de voormalige deelneemster Sieneke: http://www.telegraaf.nl/prive/21565978/__Sieneke___Anouk_te_simpel___.html
Dit onderwerp is eerder aan de orde geweest hier op het forum, ik vond de compositie op zich aardig, leek me een liedje voor Madonna of misschien zelf Judy Garland, er bleef echter iets knagen bij mij wat betreft het liedje, gisteravond wist ik het ineens, het lijkt toch wel op dit liedje, bovendien vind ik er weinig variatie in zitten, zal misschien bij het genre horen: http://www.youtube.com/watch?v=kp5HCDGJsvM Ik heb het songfestival zelf niet gezien en kan het daardoor niet vergelijken met andere inzendingen maar om te zeggen dat ik gevallen ben voor de performance van Anouk, nou nee.
Ik weet weinig van het Songfestival, maar wel dat het veelal van die huppelige shitliedjes zijn met een oppervlakkige aandachtsgeilheid uitgevoerd. Dat liedje van Anouk doet je gewoon even de ogen sluiten en wegdromen naar een andere wereld. Weg van het Songfestival, naar een wereld met platenspelers, cognac en zwoele zomeravonden. Of iets dergelijks.
Kunst met de kleine k versus kunst met de grote K op muziek gebied!? Wat een gelul. De tekst, de muziek, de artiest danwel een combinatie van die 3 spreekt je aan, of niet. Dat maakt het een niet minder dan het ander!
Anouk is een prachtig voorbeeld - ze laat zich niet door de media leiden als het gaat om preformance. De media mag haar verslaan - anders dan de meeste artiesten die door de media verslagen worden. Mooi ook dat ze het vertrouwen krijgt.
Anouk is authentiek & heeft zich niet aan het sjabloon gehouden waaraan en songfestivalliedje moet voldoen om te kunnen winnen. Birds is een liedje dat over 10 jaar nog eens beluisterd zal worden & zal nog bij velen van ons in het cd-rekje staan maar de winnaar is dan allang vergeten & hoeveel cd's zou die verkopen.....
Al jaren kijken we niet naar songfestival . Een jaar of 9 geleden voor het laatst toen was er Treble een eigenzinnige Limburgse groep die we toevallig gezien hadden. Toen werden zij al tot op het bot afgekraakt door Gordon. Dat herhaalt zich elk jaar toen Gordon zelf ging was ik wat blij dat hij afging, het lied was niets en alles er om heen ook niet. Dit jaar Anouk en eindelijk iets wat we zagen zitten, maar weer hebben we niet gekeken. Bedroevend is dat festival vaak.
Er wordt tegenwoordig nog best goede muziek gemaakt maar dat is allang niet meer te horen op de radio of tv. Daarvoor moet je toch echt op het internet zijn. Sites als bv "rateyourmusic" staan boordevol met bands en artiesten die je nooit op de (nederlandse) radio en tv hoort, maar door echte liefhebbers zeer gewaardeerd worden. Het verbaast mij elke keer weer als je toch eens de radio aanzet wat voor ontzettend treurig niveau de muziek heeft die je op de radio hoort. Tja .............we leven helaas in een tijd waarin de "boekhouders" en "handelaren" alles bepalen, en die staan over het algemeen niet echt bekend om hun creativiteit en bijzondere smaak.
Of muziek "goed" of "slecht" is, hangt puur van uw persoonlijke smaak af. Uw smaak is niet de universele smaak. Sommigen vinden de muziek die men op televisie en radio aantreft daadwerkelijk leuk, en vinden muziek van obscure alternative bandjes vreselijk. Het is niet mogelijk om 100% objectief een bepaald liedje "slecht" te noemen. Smaak is subjectief. Laten we niet onszelf wijsmaken dat de persoonlijke muzieksmaak van alternative-fans veel zwaarder weegt dan de muzieksmaak van popfans.
"boekhouders" en "handelaren" alles bepalen, en die staan over het algemeen niet echt bekend om hun creativiteit en bijzondere smaak. Niet helemaal mee eens. Die boekhouders en handelaren verkopen net zo graag "goede"muziek. Dat zal ze een worst zijn, Het blijft dan toch de massa die bepaalt wat ze zelf willen horen. Goed voorbeeld vind ik altijd Nick en Simon; precies de muziek die de massa graag hoort, ik hou er niet van, maar het zijn prima muziekkanten.
Ze kon de modulaties niet goed aan, ze zat er regelmatig naast. Het zingen van een dergelijke melodie zonder voldoende muzikale scholing blijft een hachelijke onderneming.
Het was inderdaad tijdens de live uitvoering niet helemaal perfect zuiver. Dat kan trouwens vele redenen hebben van zenuwen tot misschien verkeerd afgestelde monitoring. En uiteindelijk gaat het daar niet om. Wat mij vooral opviel is dat zij als een van de weinigen die avond oprecht en gemeend een liedje stond te zingen. Het klonk niet alsof er een trucje werd vertoond, maar het klonk alsof iemand een gemeend een verhaal verteld. Die kleine onvolkomenheden zoals misschien niet 100% zuiver werken eigenlijk alleen maar in haar voordeel. Het maakt haar kwetsbaar, geeft haar een menselijk gezicht en zorgt er mede voor dat het liedje bij mij in ieder geval bleef hangen. Dit is een liedje waar ik met plezier keer op keer naar zou kunnen luisteren. En dat geldt niet voor het overgrote deel van de inzendingen die ik gisteren langs heb horen komen. P.S. En dit komt van iemand die een volledige conservatorium opleiding heeft voltooid.
Wat mij betreft is het hele concert van het songfestival totaal ontaard. Het zou een feest (festival) moeten zijn waarin liedjes uit alle delen van Europa worden gezongen in de sfeer van broederschap. Daarvoor in de plaats is het een platte wedstrijd waarin nationale belangen voorop worden gesteld en de kwaliteit van de acts belangrijker worden gemaakt dan de liedjes zelf. Dit leidt voor mij niet tot een feeststemming en ik denk dat het te dik opgelegde wedstrijdelement met geforceerde nationale belangen totaal niet strookt met het idee van Europese broederschap, maar dat zal wel aan mij liggen. Ik ben dus ook niet iemand die elk jaar voor de TV kijkt naar al die ongein, zeker niet om te zien wat "Nederland" gaat doen dit jaar. Bij de Nederlandse inzendingen van de laatste jaren zakte in ieder geval mijn broek van af. Maar dit jaar heb ik toch even gekeken, vooral omdat ik denk dat er eindelijk een liedje gezongen werd door Anouk wat eerlijk en oprecht mooi was. En daarvoor zou ik haar echt willen bedanken en feliciteren. Mij boeit het niet hoe hoog zij komt, want serieus, wil je nu echt worden vergeleken met dat prul-liedje van bijvoorbeeld de gedoodverfde winnaar Denemarken? Ik weet zeker dat Anouk daar totaal boven staat. Ik had de indruk dat zij als een van de weinige naar dat festival gekomen is om een mooi liedje te zingen, en dan zou het leuk zijn om ermee te winnen natuurlijk. Bij vrijwel alle andere zangers had ik het gevoel dat ze daar stonden om te winnen, en als dat met een leuk liedje kan is dat meegenomen, maar niet noodzakelijk. Bij Anouk staat tenminste het liedje voorop, en daarvoor groot respect. Bravo!
Een reactie over dit onderwerp; Waarom moet dit op alle zenders, alle kranten en andere media? Dit is een stukje shownieuws voor het kansloze sbs6, daar kunnen geïnteresseerden naar toe, val de rest van het land niet lastig met dergelijke onzin!
Ik heb al zo'n jaar of 10 geleden afscheid genomen van huidige karikatuur 'Eurovisie Songfestival', dus kijken naar deze moderne freakshow doe ik niet meer. Maar wat ik gisteren heb meegekregen is dat Nederland tenminste vertegenwoordigd wordt in de finale met een normale song, een aardig luisterliedje met potentie top 10 classering, een lichtpuntje in dit ontaarde muzikale geweld. Gelukkig doet ditmaal hele corrupte balkan niet mee, maar wat mij betreft terug naar echte Eurovise SONGfestival van vroeger.
Ja,eindelijk weer een echt nederlands succesje,,altijd met het nederlands elftal in de poul des doods terechtkomen,,de champions leage is ook veel te hoog gegrepen,,het is toch om gek van te worden,,nee,,ik ben der blij mee hoor. Anouk voor altijd zullen we maar zeggen,,lekker,,weer dat ouwerwetse oudhollandse groepsgevoel. Het wordt eindelijk weer spannend in dit land