Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Angstaanjagende video toont verwoestende gevolgen van de klimaatcrisis

  •  
23-09-2022
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
2974 keer bekeken
  •  

Fridays for Future, de door jongeren geleide klimaatbeweging geïnspireerd door de Zweedse milieuactiviste Greta Thunberg, laten in een huiveringwekkende videoclip zien hoe bosbranden het landschap van Californië hebben verwoest. Met de clip hopen de jongen dat meer mensen in actie komen om de klimaatcrisis te bestrijden.

De korte video, getiteld 'I love you, California', laat de camera over de ravage veroorzaakt door de megabranden glijden. De kijker ziet apocalyptische scènes van smeulende canyons, gemeenschappen die totaal verwoest zijn en ooit weelderige heuvels die zijn veranderd in zwartgeblakerde maanlandschappen. De film wordt begeleid door een griezelige vertolking van het volkslied van Californië, dat de schoonheid van de staat bezingt, begeleid door niets anders dat het geluid van de ruisende wind.

Hoewel het westen van de VS jaarlijks met bosbranden kampt, beleefde Californië in de afgelopen zes jaar niet alleen de acht grootste branden ooit, maar ook dertien van de twintig meest verwoestende branden en drie van de vijf dodelijkste branden. De makers van de video laten in een verklaring weten: ‘De klimaatcrisis is niet langer een abstracte toekomst of een nieuwsbericht uit een ver land. Het is hier, het is nu.’

De release van de videoclip valt samen met een wereldwijde klimaatstaking en een reeks internationale demonstraties die vrijdag van start gaan. Het thema van de nieuwe acties is #PeopleNotProfit, oftewel ‘mensen, geen winst’. De actievoerders vragen aandacht en gerechtigheid voor de systemische ongelijkheid die wordt verergerd door de klimaatcrisis.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (36)

thjst
thjst24 sep. 2022 - 9:45

Helaas voor u vdBemt, de vervuiler betaald niet. De bedrijven zitten te wachten op de vele miljarden die de Nederlandse overheid ter beschikking heeft gesteld om de vervuiling te verminderen. Zonder dat geld verroeren ze niets. Dat geldt ook voor consumenten die op hoge toon van de overheid eisen dat de belastingen op benzine en diesel worden verlaagd (wat ook gebeurd) en dat de prijs voor gas en elektriciteit voor een deel worden gemaximeerd. Al met al zijn er door die maatregelen vele tientallen miljarden aan compensatie mee gemoeid. Niet gebruik, of veel minder gebruik, is mijn credo.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt24 sep. 2022 - 16:38

Dat is niet alleen 'helaas' voor mij. Het tekent de houding van de grote bedrijven en nog altijd een deel van de bevolking. Het is dus helaas voor ons allemaal, waarbij veel van die 'allemaal' het niet in ziet OF een worst is.

Thuiszitter
Thuiszitter24 sep. 2022 - 9:21

Het klimaat verander je zomaar niet meer zeker niet op de manier als het nu gaat .

Bunzige Vunzing
Bunzige Vunzing24 sep. 2022 - 3:38

Het is allemaal niet zo moeilijk. Verwarming naar beneden of helemaal uit. Mijn oma zei altijd: als je het koud hebt trek je een trui aan. Minder lang douchen. Van 20 minuten onder de douche wordt je niet schoner dan van 2 minuten. Voorts: auto alleen gebruiken als het niet anders kan. Ik ben een tijdje geleden begonnen om (bijna) alles met de fiets te doen. Een gewoon stadsfietsje zonder versnellingen. Even wennen, maar inmiddels draai ik voor 25 km mijn hand niet meer om. Qua eten: koop seizoensgroenten, en koop lokaal. Toen ik klein was kocht je bijvoorbeeld alleen aardbeien en asperges in respectievelijk lente en zomer. Nu liggen ze het hele jaar door in de supermarkt, ingevlogen uit god-weet-waar. En stop met die vliegvakanties overal naartoe. Ik weet het, een retourtje New York is inmiddels goedkoper dan een retourtje Venlo, maar het kan allemaal wat minder. Sinds ik zoveel fiets ben ik Nederland ook echt gaan ontdekken. (even een zijspoor: vervuiling door vliegreizen is iets waar je de boomers nu niet de schuld van kan geven. In hun jeugd liftten ze naar Parijs. De millennials vliegen jaarlijks naar Ibiza en Dubai). En dan zijn er vast nog wel een par dingetjes die je kan doen, maar tot zover heb je het zelf in de hand. Maar dan is er nog iets als mondiale bevolkingsgroei. Tijdens mijn leven is de bevolking meer dan verdubbeld. Dat zal ook wel te maken hebben met verbeterde levensstandaarden, toegenomen welvaart, betere medische zorg met alle vaccinatieprogramma's.

2 Reacties
vdbemt
vdbemt24 sep. 2022 - 8:55

Van die betere medische zorg blijft onder Rutte zo gaandeweg weinig over. Maar het heeft natuurlijk alles te maken met de toegenomen welvaart. En in het kapitalistische systeem dat dat, overigens in zeer ongelijke mate, totstand gebracht heeft, met de grote bedrijven die voor enorme winsten gaan en vervuilen daarbij bijzaak vinden. Ik maak me dus veel zorgen: de klimaatcrisis loopt uit de hand. En toch komen grote vervuilers niet in actie. Klimaatminister Jetten kan daar wat aan doen. Daarom roep ik hem op het coalitieakkoord uit te voeren. Zodat de vervuiler betaalt, iedereen kan meedoen en niemand achterblijft. Dat is eerlijk. ✍️ Teken ook: https://bit.ly/klimaatplanNu-petitie

Berend22
Berend2224 sep. 2022 - 9:03

Alle zgn besparingen dienen hier noemt zijn de dagelijkse gang van zaken voor hele bevolkings groepen en nog ze doen nog veel meer, maar nog komen ze niet rond.

Wadman
Wadman23 sep. 2022 - 22:02

Om het relaas van itsme3 over de warmtepomp verder aan te vullen; van de stroom die van de centrale het net opgaat, gaat de helft verloren voordat het jouw stopcontact uitkomt. Dan komt het rendement op de helft van de helft, dus 25%. Maar wel blijven volhouden dat een warmtepomp het beste is voor het klimaat, mensen!!👍Dacht het dus niet.... Dus schiet alsjeblieft op met die kerncentrales,want zonder continu variabele stroombronnen en dus alleen op wind en zonne energie kunnen wij geen stabiel netwerk onderhouden. En voor alle auto fabrikanten; stop met het vergroten van de actieradii van die ev's, want grotere accupakketten betekent nog meer vervuiling voor de fabricage ervan!

1 Reactie
Vervatte
Vervatte24 sep. 2022 - 13:13

Je hebt gelijk: Alle verplaatsingen kosten energie, dus doe dat zo weinig mogelijk. Zowel qua afstand als hoeveelheid.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine23 sep. 2022 - 18:44

Ik zit eigenlijk te wachten op de demonstratie van XR of zo mbt de 25 miljard extra fossiele subsidie die het kabinet zojuist heeft afgekondigd (?) En voor de rest, het is inderdaad heel erg, en we moeten dus zsm beginnen met ons aanpassen.

JohnVKR
JohnVKR23 sep. 2022 - 15:55

Ik hoorde onlangs nog wel een wetenschapper met enigszins 'gerustellend' nieuws. Nadat onder meer ons land onder de hogere zeespiegel is verdwenen, zal de aarde zich langzaam maar zeker weer gaan herstellen.

1 Reactie
Kilted
Kilted23 sep. 2022 - 18:32

Na lang denken en peinzen heb ik de conclusie getrokken dat ik een 'na mij de zondvloed houding' bereik. Gezien mijn leeftijd, gebrek aan kinderen en het feit dat een redelijk deel van de bevolking het nog steeds prima vindt dat de buurman 'groen' doet, zolang hij/zij/het maar niet mee hoeft te doen vind ik het wel prima zo langzaam maar zeker. Tegen de tijd dat de poep de ventilator bereikt zit ik allang in een urn onder mijn boom. In god, en daarmee in een 'laatste oordeel' geloven doe ik ook al niet, dus voor wie zou ik het nog doen. Zo lang grote vervuilers als de VS/China het af laten weten, weet ik niet voor wie ik nog groen zou moeten doen. Niemand kan ooit zeggen dat ik het aan heeft gelegen, ik was al groen voordat GL bestond, maar na de zoveelste 'pappen, nat houten, en uitstelgedrag wat recentelijk ook in de 2de kamer weer heeft post gevat. geloof ik het wel ...

jozu
jozu23 sep. 2022 - 15:42

Simpele milieu acties werken niet afdoende. Er moet een internationaal ruimte programma komen die om de aarde het zonlicht reflecteert. Rond de N/Z pool en om de evenaar . Zodat er stilstand ontstaat door de opwarming en het af smelten ijs , en het creëert tijd om via technische middelen om CO2 en methaan te reduceren. Als dit niet gebeurt binnen korte tijdspanne dan zie ik het somber in.

BartP2
BartP223 sep. 2022 - 12:05

Ja, heel erg hoor. Maar als we effectief hier iets tegen willen doen moeten we toch echt kijken naar klimaatadaptatie. Brandgangen aanleggen. Voorkomen dat te veel brandbaar materiaal op de grond ligt. Investeren in de brandweer. Daar gebeurt nu helemaal niets.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt23 sep. 2022 - 14:46

Klopt. Dat is OOK neoliberaal VVD. Noch aan de voorkant (de oorzaak) nóch aan de achterkant (het gevolg) wordt voldoende gedaan.

Jopie666
Jopie66623 sep. 2022 - 11:33

Amerika krijgt wat het gezaaid heeft.

5 Reacties
vdbemt
vdbemt23 sep. 2022 - 14:47

En nu je blik BINNEN onze grenzen richten. Dan zie je hetzelfde.

EenMening3
EenMening323 sep. 2022 - 19:58

@vdbemt Is dat echt zo? In onze bossen worden brandgangen aangelegd, brandsingels aangeplant en waterputten aangelegd. Drones en patrouillevliegtuigen worden ingezet om branden op te sporen. Kritiek is prima maar veel zaken zijn hier goed zijn, waaronder waterbeheer, infra, urbane planning, sport, verkeersveiligheid etc. Vaak beter dan in het buitenland. Wij hebben geen banlieues zoals Frankrijk of bendeoorlogen zoals Zweden. Wij hebben het beste waterbeheer van de wereld. Onze infra is beter dan de Duitse en veel beter dan die van onze Zuiderburen. De Duitse energiecrisis is vele malen erger dan de onze. De Duitse AOW en het minimumloon zijn aanzienlijk lager dan bij ons. Onze slechtste universiteit is beter dan de beste van Frankrijk of Duitsland. Onze Landbouwuniversiteit is de beste van de wereld en trekt studenten uit meer dan 100 landen. Onze gezondheidszorg wordt vaak negatief beoordeeld. Toch leven wij gemiddeld een jaar langer dan de Duitsers (Bier und Bratwurst?). De aanvankelijk veel geprezen Duitse covid-aanpak viel uiteindelijk ook nogal tegen. We blinken uit in een groot aantal sporten, maar ook de breedtesport is hier goed georganiseerd. Nederland telt een aantal musea die tot de absolute wereldtop behoren. Ons land telt relatief veel monumentale, fraai gerestaureerde steden met Amsterdam als hoogtepunt. Nederland is een handelsland, maar we hebben ook productiebedrijven die tot de absolute wereldtop behoren, zoals ASML. etc. etc.

vdbemt
vdbemt24 sep. 2022 - 9:04

@Eenmening. Het gaat toch niet alleen over bosbranden. Daarbij, om heel veel bosbranden te hebben, moet je eerst heel veel bos hebben. Dat bestaan ervan wordt hier altijd bedreigd door wegen- of stedenbouw, de infrastructuur die je later zo roemt. Het waterbeheer? Heb jij het nieuws rond de droogte de afgelopen maanden niet bijgehouden. Dat waterbeheer staat nu vooral ten dienste van de boeren. Maar de akkers zijn nu TE droog en de rivieren komen leeg te staan. Dat waterbeheer moet op de schop. En wat hebben verkeersveilgheid, sport en hetminimumloon met het klimaat te maken???? Dáár gaat het hier over. Al met al een vreemde reactie.

Vervatte
Vervatte24 sep. 2022 - 13:21

@vdbemt De reactie is gewoon dat dit een gaaf landje is met heel veel welvaart. En dat veel dingen die worden omschreven als crisis, relatief bekeken minor hickups zijn. Moet je eens in een kapotgeschoten stad in Oekraïne rondvragen hoe men over de stikstof denkt. Of eens vragen in een 3e wereld land hoe erg het is dat we 6 weken moeten wachten op een operatie. In Duitsland (wat dichter bij huis) hoe een gepensioneerde het ervaart dat het pensioen in Nederland niet geïndexeerd wordt. Of in Japan dat we een aardbeving hebben gehad van 2,6 op de Richterschaal. Mwah...tuurlijk zijn er dingen die beter kunnen, maar daar zijn wel veel luxedingen bij.

vdbemt
vdbemt24 sep. 2022 - 17:26

@Vervatte "De reactie is gewoon dat dit een gaaf landje is met heel veel welvaart." Zeker. Ook met toenemende armoede. En vraag de Groningers met gasschade hoe gaaf ons landje is. Of de tienduizenden slachtoffers van de toeslagenaffaire. Of de IND affaire. Of mensen die jeugdzorg of geestelijke zorg nodighebben. Vraag het de huisartsen die tot hun nek in het werk zitten . Of de politieman. En ga nog maar even door. Een gaaf land zorgt voor al haar burgers. Dit is na 13 jaar Rutte geen gaaf land meer.

Ranonkel2
Ranonkel223 sep. 2022 - 11:07

Een soortgelijk filmpje zou de Nederlandse of bvb engelse jeugd ook kunnen maken van een van de mooiste zomers sinds jaren. Zomers muziekje er onder en het schets wel een beeld. Ik zou ze beide met een flinke schel zout nemen. Het klimaat verandert nu eenmaal en we zullen ons moeten aanpassen.

2 Reacties
Abma
Abma23 sep. 2022 - 13:42

U zult als struisvogel wel een visie hebben op klimaat een een plek om niets te hoeven zien.

vdbemt
vdbemt23 sep. 2022 - 14:51

Ja. Het klimaat verandert nou eenmaal. Maar het is nog nooit zo snel gegaan. Dat loopt samen met de enorme bevolkingsgroei op de wereld en het gedrag (doen en laten, gebruik van grondstoffen, vervuilen) van die mensen. Daar hoor jij ook bij. "We zullen ons aan moeten passen". Dat klopt ook.Aan welke aanpassingen denk jij dan? Alleen aanpassingen door anderen? Of denk jij zelf ook iets te moeten, kunnen doen?

Juppé🎗
Juppé🎗23 sep. 2022 - 11:00

Vreselijk. En dan toch vinden veel mensen dat de regering niet uit mag gaan van een 10 procent lager gasverbruik. Ook het via prijsdifferentiatie tussen gas en electrisch een beetje sturen naar efficiënter energiegebruik was te veel gevraagd. Juist voor Groenlinks een erg vreemde houding.

6 Reacties
GeenProbleem
GeenProbleem23 sep. 2022 - 12:46

Wat heeft dat hier nou mee te maken? Ooit in Amerika geweest?

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 sep. 2022 - 14:13

Zonnepanelen zijn geen optie. Als ik thuis ben staat de thermostaat op 18 graden en verder betaal ik mijn rekeningen. Veel meer kan ik niet doen.

oproerkraaier
oproerkraaier23 sep. 2022 - 20:42

geenprobleem, je gezwatel is tenenkrommend. Wat heeft een bezoek aan de VS er nu weer mee te maken?

Juppé🎗
Juppé🎗24 sep. 2022 - 8:17

« Zonnepanelen zijn geen optie. « …..dat is waarschijnlijk uw individuele situatie. Dak niet geschikt, hoge bomen, financieel niet zinvol. Als ik volop energie uit zonnepanelen heb, heeft half Frankrijk dat meestal. Op die momenten is de marktprijs tussen energiebedrijven zelfs negatief, maar dat wordt een stimulans om daar waterstof van te maken. ik gebruik het dan om mijn water te verwarmen of de auto op te laden. ‘S avonds geven ze uiteraard niets en dan gebruiken de warmtepompen electriciteit van windmolens en hier vooral kerncentrales. Weereenmening maakt hieronder duidelijk waarom het zo belangrijk is dat we van het gas af naar electrisch gaan. Goede wil en begrip zijn daarbij belangrijk, maar zonder financiële impuls van markt en overheid redden we het niet. Dan doen veel mensen het niet. Die impulsen kunnen geen maatwerk per persoon zijn, maar het pakket moet het individu wel in staat stellen maatconfectie voor zichzelf samen te stellen. Er zijn daarbij ook beperkingen als netwerkcapaciteit. Wachten tot dat overal eerst in orde is, is feitelijk uitstelgedrag en kunnen we ons niet permitteren.

Juppé🎗
Juppé🎗24 sep. 2022 - 8:21

« Wat heeft dat hier nou mee te maken? Ooit in Amerika geweest?« …….Dat heeft er alles mee te maken. Laatste tijd niet meer in VS geweest. Daarvoor vaker dan mij lief was en hun CO2= uitstoot is nog steeds veel groter dan hier.

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 sep. 2022 - 8:49

Juppé🎗 Mijn huis heeft momenteel inderdaad alles tegen en ik dus ook.

weereenmening
weereenmening23 sep. 2022 - 10:54

Het is 5 over twaalf voor het klimaat. Ik verbaas me er dan ook over dat ons kabinet elektriciteit veel duurder maakt dan gas. Elektriciteit geeft de mogelijkheid over te stappen op (hybride) warmtepompen die veel energie besparen. Een warmtepomp gebruikt tot 4x minder energie dan een op gas gestookte CV. Dus ook al wek je elektriciteit op met gas, je verbruikt uiteindelijk veel minder gas om dezelfde warmte mee op te wekken voor huishoudens. De overheid is dus willens en wetens de transitie aan het traineren. Waarschijnlijk om broodnodige investeringen in elektriciteitsnet uit te kunnen stellen. Regeren is vooruitzien, en dit korte termijn beleid zal ervoor zorgen dat we de komende jaren veel meer CO2 gaan uitstoten, en minder investeren in de transitie. Duurzaam zijn in 2030 is daarmee volledig onrealistisch geworden. Ofwel stikstof budget aanwenden om iedereen in Nederland een warmtepomp te geven, en om het elektriciteitsnet uit te breiden. Je bespaart daarmee 70% gas en lost in één klap de energie problemen op en verlaagt de CO2 uitstoot gigantisch. En de natuur is er veel meer bij gebaat als we de klimaat problemen oplossen i.p.v. een grotere diversiteit in de Nederlandse natuur creëren. Natuurlijk zou het mooi zijn als we beiden konden doen, echter met huidige monetaire crisis moeten er keuzes gemaakt worden die in het belang van de wereld zijn en niet korte termijn keuzes die de problemen nog groter maken.

6 Reacties
Gerygrr
Gerygrr23 sep. 2022 - 11:58

Inderdaad! Er zou een berekening gemaakt kunnen worden, dat het ongebruikte deel van het gasplafond omzet naar extra elektriciteit boven het plafond voor elektra. Overigens is de prijs voor groene stroom nog gekoppeld aan grijze stroom. Ook dat klopt niet wie de transitie wil bevorderen. De winsten van zuiver groene leveranciers zullen enorm toenemen. Wat doet de regering aan het wegvloeien van deze winst naar aandeelhouders? Tot mijn grote schrik zag ik, dat Greenchoice mijn leverancier deels in bezit is van Eneco, dat weer in Japanse handen is. Beiden hebben hun prijzen voor elektriciteit gigantisch verhoogd!

GeenProbleem
GeenProbleem23 sep. 2022 - 12:46

' Elektriciteit geeft de mogelijkheid over te stappen op (hybride) warmtepompen die veel energie besparen. ' Die zijn duur en momenteel ook niet te krijgen.

itsme3
itsme323 sep. 2022 - 13:18

Op het mindere verbruik van de warmtepomp valt behoorlijk wat af te dingen. Om te beginnen raakt de energie van gas al voor de helft verloren tijdens het omzetten naar elektriciteit. Het rendement van kolen ligt nog een tandje lager. Ten tweede, het rendement van de warmtepomp is ongeveer vier tijdens de meest gunstige omstandigheden. Maar wanneer het buiten koud is dan ligt het rendement van de warmtepomp veel lager en nadert één op het moment dat het vriest. En ten derde, een warmtepomp maakt veel meer draaiuren omdat wanneer je een ruimte laat afkoelen, deze met een warmtepomp veel moeilijker weer warm te krijgen is dan met gas. Waar ik op het moment dat ik van mijn werk vertrek de CV aanzet, moet de warmtepomp vaak de hele dag door blijven draaien om het behaaglijk te houden.

Ejoth
Ejoth23 sep. 2022 - 15:32

Itsme3: mijn ervaringen met een warmtepomp zijn veel beter dan u beschrijft.

Pietje Puk139
Pietje Puk13923 sep. 2022 - 15:40

Een warmtepomp is pas efficiënt als de woning voor 100 % is geïsoleerd en er vloerverwarming is aangelegd. Punt 1 Enig idee hoeveel woningen in Nederland helemaal niet geschikt zijn voor een warmtepomp, ook al ZIJN ze geïsoleerd en van vloerverwarming voorzien? Punt 2 Enig idee hoeveel die isolatie en vloerverwarming en warmtepomp gaan kosten? Get real, baby.

weereenmening
weereenmening24 sep. 2022 - 9:35

@Pietje Puk139 Er zijn diverse oplossingen zoals hybride warmtepomp, lucht warmtepomp , hybride boiler etc, die in combinatie met 4 zonnepanelen een gas reductie van 70% opleveren en waar de investering (rond 5000,-) er binnen 2 jaar uit is. Het geld is bij de overheid geen probleem (12 miljard KLM, 20 miljard stikstof, etc) dus geef iedereen 4000,- euro subsidie en binnen 4 jaar zijn we dan gas onafhankelijk en reduceren we CO2 met 50%. En ja dan zal je dus ook warmtepompen moeten gaan produceren, maar dat is goed voor economie en werkgelegenheid. Enige wat ontbreekt is visie bij zowel politiek als bij veel burgers, en daarom zie je nu dat mensen hoge rekening hebben en de overheid paniekvoetbal speelt. Maar ja misschien krijgen we de politici die we verdienen.