Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

'Andermans kinderen moeten gehoorzaam zijn'

  •  
25-01-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
kinderen300_02.jpg
Onderzoek: Roep om strengere opvoeding vindt weerklank, maar ouders vinden dat vooral ánderen tekort schieten bij opvoeding
Het is een beetje dubbel: enerzijds roept men – denk aan Ronald Plasterk bij Pauw & Witteman aan tafel – steeds vaker op tot een strengere opvoeding. Het zou kunnen helpen om de criminaliteitscijfers in de toekomst te verlagen. Immers: gehoorzame kinderen maken gehoorzame burgers? Maar, uit het Trouw Opvoedonderzoek, blijkt dat we vooral willen dat ándere ouders hun kinderen strenger opvoeden. Zelf hechten ouders er bij hun eigen kinderen helemaal niet aan. Ouders vinden dat ze het zelf vaak prima doen.
Het onderzoek is een reprise van een vrijwel identieke enquête uit 1983, onder lezers van het Ouders van Nu. De vragen die gesteld zijn: ‘Welke eigenschappen vindt u belangrijk voor uw kind?’ En: ‘Welke eigenschappen vonden uw ouders belangrijk voor u, toen ze u opvoedden?’ Wat blijkt? Het opvoedingsideaal anno 2013 is niet het gehoorzame, maar het stevige kind.
In 1983 verdween het gehoorzame, bescheiden en ijverige kind al van het toneel. Tijdens de antiautoritaire jaren zeventig was het ouderwetse gezagsgetrouwe kind uit de mode geraakt. Nu wilden ouders juist dat hun kinderen mondig en zelfstandig zouden zijn. Ook nu geldt dat, alhoewel 61 procent van de ondervraagde ouders toch vindt dat andere ouders hun kinderen vaak te vrij opvoeden. 
Trouw schrijft:
Dat gehoorzame kind is nog steeds uit de gratie, al vindt 61 procent van de geënquêteerde ouders wel dat kinderen van nu ‘door veel ouders te vrij worden gelaten’. Die uitspraak geldt andermans kinderen: die zouden wél gehoorzamer mogen zijn. Over hun eigen kinderen én opvoedpraktijk zijn de meeste ouders dik tevreden. Slechts tien procent zou zelf graag strenger willen zijn. Iets meer ouders (17 procent) geven aan thuis te tobben met regels en grenzen.”
Vorige week riep minister Plasterk op onze kinderen weer ‘respect’ en ‘fatsoen’ bij te brengen. Aanleiding hiervoor was het rapport over geweld tegen ambulancepersoneel. Ook na de dood van de grensrechter en de facebook-rellen in Haren ontspon een publiek debat over de moderne opvoeding. Ouders zouden hun kinderen te vrij laten, de opvoeding is losgeweekt van grenzen, normen en waarden. Maar, zo blijkt uit het onderzoek, ouders wijzen vooral naar andere ouders en zien zichzelf als de positieve uitzondering.
Op nummer één in de Trouw-toptien staat ‘eerlijk’. Ouders waarderen eerlijkheid het meest. Daarna volgen eigenschappen als ‘rekening houden met anderen’, ‘rechtvaardigheid’, ‘verantwoordelijkheid’, ‘behulpzaamheid’, ‘zelfstanding’ en ‘open’. Ook kritisch, zelfbewust en actief scoren hoog. Opvallend is dat ijverigheid vrij laag scoort.
Trouw: Ouders van nu willen geen gehoorzaam kind

Meer over:

leven, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (27)

hphilippens
hphilippens25 jan. 2013 - 9:17

Als het beeld dat ouders hebben van hun eigen kind en dat van anderen zo duidelijk verschilt, missen de ouders de waarden die ze belangrijk vinden bij hun kinderen: eerlijkheid en openheid. Ik vind ouders dus eigenlijk hypocriet.

Kellhus
Kellhus25 jan. 2013 - 9:17

Tja. We kunnen allemaal goed parkeren, stonden ooit op het punt om door te breken in een bepaalde sport, zijn betere en vooral hardere werkers dan onze collega's en uiteraard zijn we ook ge-wel-dig in bed. De middelmaat? Dan heb je het over de rest van de maatschappij.

Biff Everwood
Biff Everwood25 jan. 2013 - 9:17

Ik krijg uit de reacties het idee dat Nederlanders heel erg afwijken van een of ander gemiddelde. Maar iedereen vindt toch dat hij/zij zelf goed opvoedt? Wie gaat nou uit zichzelf toegeven dat hij/zij slecht opvoedt? Ik denk niemand, en al helemaal niet als je het zo algemeen stelt. Dat is volgens mij ook niet iets 'typisch-Nederlands', maar eerder menselijk. Wat ik wel jammer vind is dat fouten toegeven veelal niet als een sterke eigenschap wordt gezien, terwijl het dat juist wel is. O o o wat vinden we Rutte slecht en dom als hij weer eens sorry zegt en toegeeft dat hij het niet goed heeft gedaan. Ikzelf vind dat juist erg verfrissend, heb zijn voorgangers dat nooit zien doen. Wat ik hiermee wil zeggen: het zou mooi zijn als fouten toegeven meer als een kracht zou worden gezien in plaats van een zwakte.

dino_radja
dino_radja25 jan. 2013 - 9:17

we leven niet meer in de tijd van blinde gehoorzaamheid en bevel is bevel. Het is terecht dat kinderen leren nadenken in plaats van dom te gehoorzamen.

JoopSchouten
JoopSchouten25 jan. 2013 - 9:17

Liever een luier van eigen kind dan de lucht van tien.

MichelReiziger
MichelReiziger25 jan. 2013 - 9:17

Als een vriendin van mijn dochter, komt, onze koelkast opentrekt zonder te vragen en lekker gaat springen op de bank...dan zijn wij al streng...(voor haar althans) Tegenwoordig mogen (veel) kinderen alles, krijgen vrijwel altijd hun zin en wordt (altijd) om hun mening gevraagd of mee in discussie gegaan. Het hoge tolerantie gehalte wordt een iritatie gehalte. Zogenaamde vrije opvoeding is modern asociaal gedrag. Beide een drukke baan en druk met zichzelf en dan ook nog een keer je druk moeten maken om je kinderen...allemaal veel te veel. In bepaalde kirngen kun je dit gedrag als ouder prima verkopen als vrije opvoeding en onder het mom dat kinderen vrij moeten zijn.

TheRealHandyman
TheRealHandyman25 jan. 2013 - 9:17

Een paar jaar geleden had Plato het hier ook al over. Niets nieuws dus.

Klungel2
Klungel225 jan. 2013 - 9:17

Bekend toch? "Dat doet mijn kind niet!" Hondenbezitters roepen ook vaak "Dat doet 'ie anders nooit, hoor!" Hoort volgens mij een beetje bij de Nederlandse cultuur. Wij doen toch nooit iets verkeerd, het ligt altijd aan de ander...

Lindaasvoice
Lindaasvoice25 jan. 2013 - 9:17

Goed ouderschap heeft zich nog altijd niet bewezen, kijk maar naar de oorlogen, de voetbalvelden en het pesten van anderen. De meeste ouders die ‘nemen’ kinderen obv de bekende roze wolk zonder enige kennis over opvoeden en de psychologische effecten van hun eigen gedrag op hun kind. Onwetend dus. Ik heb ook niet de indruk dat ze zich daarin willen verdiepen. Geen tijd. Ook niet voor de problemen in de jeugdzorg en de redenen voor de ontsporingen, zoals in Haren. Waarom gebeuren die dingen toch? Ik hoor geen ouder zich dat afvragen. Zitten ze in discussieprogramma’s? Je hoort alleen deskundigen over de problemen praten en een oplossing? Wijzen naar andere ouders, dat is lekker makkelijk. Zelf verantwoording nemen voor de daden van je kind, vraagt zelfkennis en een bepaalde vorm van streng zijn. En dat kost energie en tijd. Maar wie heeft daar zin in, na een week werken en tal van klussen die er liggen en naast ouder, verzorger zijn, ook nog partner zijn? We pleasen het kind dan maar weer vanwege het tijdgebrek en het geen zin hebben om het kind de echte aandacht te geven die het verdient. Schuldgevoel voor de absentie wordt afgekocht. Gebeurt vast onbewust, dat wil ik best geloven. Als je vindt dat je kind niet hoeft te gehoorzamen, dan leer je het ook geen zelfcorrectie. Kan heel lastig zijn als jong volwassene. Het gaat er hier bovenal om het kind te leren dat er grenzen zijn, daar gaat niemand dood van. Als we toch willen onderzoeken: laten we deze kinderen en hun ouders de komende 10 jaar volgen en de effecten in kaart brengen van het ‘niet gehoorzaam hoeven zijn’. Grote kans dat er geen snars is veranderd.

Coropa
Coropa25 jan. 2013 - 9:17

De minister van Binnenlandse Zaken de heer Plasterk wil: “dat kinderen strenger door de ouders worden opgevoed.” Zelf vind ik dit nog al een goedkoop argument. Maar het is bekend, dat de politiek erg goed is in het afwentelen van haar eigen falen. Zo lang als ik, en inmiddels is dit al een behoorlijke tijd, geïnteresseerd ben in politiek val mij altijd één ding op. Ze kunnen alleen praten over de economie en dan over eentje die altijd maar groeit. Het is nooit genoeg! Alles werd er bijgehaald om dit te realiseren en de gekst termen werden de wereld ingeslingerd. Zo hoorde ik eens, “vraag niet wat het land voor u kan doen, maar wat u voor het land kan doen.” Dit was echter het begin, want al snel veranderde het u in ik. We moesten naar de individualisering van de maatschappij, voortaan was alleen je eigen ik nog belangrijk. De gevolgen zij inmiddels duidelijk zichtbaar. Wat de politiek gecreëerd heeft is een maatschappij van egoïsten. Die vinden dat alles, voor hen zelf, geoorloofd is. Vaak denk ik terug aan de tijd, dat bij mijn ouderlijk huis nachts de deur niet op slot ging. Je fiets kon je onbeheerd ergens neerzetten. Dat is toch een heel verschil met tegenwoordig. Alles moet achter slot en grendel en voor de zekerheid moeten er ook nog camera’s op gericht staan. Over deze ontwikkeling heb ik nog nooit een politieke partij horen praten. Maar ja, dan moet je je eigen falen toegeven. Dus lijkt het me beter om de hele politiek maar af te schaffen zodat ze verder geen ellende meer aan kunnen richten.

clara51
clara5125 jan. 2013 - 9:17

Voor wat het waard is: twaalfjarigen vinden gehoorzaam zijn best belangrijk, bleek uit een onderzoekje dat ik deed: http://sharp5.nl/sites/claarsnotes/?p=7477

msj_meijerink
msj_meijerink25 jan. 2013 - 9:17

Dat is de moderne maatschappij: regels gelden alleen voor anderen. Jijzelf en jouw prins(es)jes zijn daarvan vrijgesteld. En de anderen moeten niet het lef in het hoofd halen om er ook maar iets over te zeggen, want dan zwaait er wat!

1 Reactie
lembeck
lembeck25 jan. 2013 - 9:17

Ik ben bang dat ik vind dat u gelijk hebt. Volgens blijft het nog steeds een kwestie van niet willen accepteren dat je zelf ook hartstikke fout kunt zitten met wat je doet. Daar valt opvoeden ook gewoon onder. Maar vooral nooit toegeven dat ook jij fout kunt zijn. Stel je voor. Een van de moeilijkste dingen in het leven om te zeggen en toe te geven is: SORRY, ik was fout. Een andere: Ik heb hulp nodig.... Ik denk dat veel mensen dat eerst moeten leren, omdat ze zo dus nooit zijn opgevoed en niet weten hoe dat moet.

[verwijderd]
[verwijderd]25 jan. 2013 - 9:17

Nederland in een notendop, het ligt altijd aan een ander, het liefst aan een ander die er ook aardig anders uit ziet, maar nooit en te nimmer aan onszelf. Laten we eerst de balk uit onze eigen ogen halen.l

1 Reactie
Andy40
Andy4025 jan. 2013 - 9:17

u mist nog een slechte eigenschap; generaliseren ;-)

RemusMcMillan
RemusMcMillan25 jan. 2013 - 9:17

Ouder begin bij uzelf.

1 Reactie
msj_meijerink
msj_meijerink25 jan. 2013 - 9:17

krek zo!

De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten25 jan. 2013 - 9:17

Ik denk dat de ouders eerst opgevoed moeten worden

1 Reactie
adrie2
adrie225 jan. 2013 - 9:17

Ja, dat denk ik ook! Als volwassenen, w.o. ouders, zich zelf niet aan regels houden, zelf geen respect tonen voor de rechten van anderen, over kinderen heersen ipv ze als gelijkwaardige menselijke wezens te behandelen, dan leren kinderen niet om respect te hebben voor orde, voor rechten van anderen en voor zichzelf. Tips: https://sites.google.com/site/kinderendagenonsuit/

[verwijderd]
[verwijderd]25 jan. 2013 - 9:17

Herkenbaar psychologisch fenomeen. Hamvraag: hoe wordt zoiets doorbroken?

2 Reacties
harryo2
harryo225 jan. 2013 - 9:17

Het antwoord op die hamvraag van jou is dat je het probleem ruimer moet zien en vooral jezelf ook moet betrekken in de probleemstelling. Van ieder probleem dat jij op kunt werpen ben je namelijk zelf één van de causale factoren. Als je dat eenmaal begrepen hebt weet je wat je kunt doen.

harryo2
harryo225 jan. 2013 - 9:17

-- Hamvraag: hoe wordt zoiets doorbroken? -- Voor mij geldt dat het antwoord op deze vraag is dat we een probleem (in het algemeen) ruimer moeten zien en vooral onszelf ook moet betrekken in de probleemstelling. Bij ieder probleem dat we kunnen bedenken, namelijk, behoren we zelf tot de oorzakelijke factoren. Als we dat eenmaal hebben begrepen zouden we kunnen weten wat ons te doen staat. Kun je daar wat mee?

SocialDarwinistisch
SocialDarwinistisch25 jan. 2013 - 9:17

Het bij anderen is het gras altijd groener, gaat hier zeker niet op..

1 Reactie
harryo2
harryo225 jan. 2013 - 9:17

Nee: l'enfer, c'est les autres!

wvdstraat
wvdstraat25 jan. 2013 - 9:17

Vraagje tussendoor, maar wel relevant lijkt mij: Hoe komt het dat wij, Noorderlingen, ons vaak ontzettend ergeren aan die Zuid-Europese kindertjes die in veel te dure kleding de boel op stelten zetten. Maar die wel gehoorzaam aan tafel zitten en op hun derde al met mes en vork kunnen eten en "U" zeggen tegen hun ouders? Restaurants in vakantielanden, wie kent ze niet? Waar "ons" Hollandse kind een nogal schamele indruk maakt qua manieren. Maar toch door de ober of serveerster in de armen genomen wordt, met oprechte liefde voor alles wat kind is en in het besef dat het ooit een toekomstige klant is. Terwijl die autochtone kinderen tot 01:00 uur 's nachts doorzeuren, is die van ons allang ingestort, maar wordt 's morgens al weer opgehaald door hetzelfde klaarwakker, vrolijk Italiaans/Spaans/Portugees kind, terwijl die van ons nog zit te huilen, nog moet poepen en niet gegeten heeft. Dat buitenlandse heeft al een bord spaggetti op, sleept met zwerfkatten rond, waar ons kind zo bang voor is. Watjes van Bakfietsmoeders, zijn het !

2 Reacties
Zjenny
Zjenny25 jan. 2013 - 9:17

Hahaha, je slaat de spijker op zijn kop. We laten onze kinderen gewoon nooit met rust hun spel spelen..altijd maar controleren en er bovenop zitten..daar word ik ook moordlustig van.

MichelReiziger
MichelReiziger25 jan. 2013 - 9:17

***Hoe komt het dat wij, Noorderlingen, ons vaak ontzettend ergeren aan die Zuid-Europese kindertjes die in veel te dure kleding de boel op stelten zetten. Maar die wel gehoorzaam aan tafel zitten en op hun derde al met mes en vork kunnen eten en "U" zeggen tegen hun ouders?*** U hoeft helemaal niet zo ver te gaan, u kunt in de buurt blijven. ga de grens over met Belgie, je ziet al een heel verschil. Algemeen dan wel te verstaan. In Duitsland trouwens ook. ***Maar toch door de ober of serveerster in de armen genomen wordt, met oprechte liefde voor alles wat kind is en in het besef dat het ooit een toekomstige klant is.*** Ik heb anders meegemaakt. Gelukkig niet met mijn eigen kinderen (zij moeten blijven zitten als we aan tafel zitten in een restaurant en mogen niet irritant gaan rondrennen) Trouwens je kan het kind niet als schuldige aanwijzen. Het zijn de ouders die of graag lekker gezellig aan tafel willen zitten of op een hele irritante manier met hun kinderen koketteren, in beide gevallen asocial gedrag. ***Terwijl die autochtone kinderen tot 01:00 uur 's nachts doorzeuren, is die van ons allang ingestort, maar wordt 's morgens al weer opgehaald door hetzelfde klaarwakker, vrolijk Italiaans/Spaans/Portugees kind, terwijl die van ons nog zit te huilen, nog moet poepen en niet gegeten heeft.*** Herkenbaar...maar cultuur eigen. ***Watjes van Bakfietsmoeders, zijn het !*** Indeed indeed, altijd met zich zelf bezig