Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Nooit eerder waren er zoveel bosbranden in Europa

Branden breiden zich uit naar steeds meer landen
Joop

Amsterdamse wethouder Laurens Ivens (SP) weg wegens grensoverschrijdend gedrag

  •  
05-07-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
116 keer bekeken
  •  
ANP-3651865832

© AMSTERDAM - Wethouder Laurens Ivens (SP) op het Museumplein tijdens een protestactie tegen de sluiting van ziekenhuizen. Aanleiding is het snelle faillissement van het MC Slotervaart. ANP REM

Woonwethouder Laurens Ivens (SP) treedt met onmiddellijke ingang af na klachten over (verbaal) grensoverschrijdend gedrag tegenover vrouwelijke medewerkers. In een brief aan de gemeenteraad erkent Ivens dat hij fouten heeft gemaakt maar zegt dat hij zich niet bewust is geweest van de ongepastheid van zijn opmerkingen. Ivens werd van de klachten op de hoogte gesteld door burgemeester Femke Halsema en ziet in dat er sprake is geweest van een patroon aan opmerkingen die als “overdonderend, grensoverschrijdend en zelfs seksualiserend zijn ervaren”. Hij erkent dat zijn handelwijze in strijd is met de richtlijnen voor integer bestuur en dat er een onwerkbare situatie is ontstaan.
Ivens is vijftien jaar lang lid geweest van het Amsterdamse gemeentebestuur. Eerst als raadslid en sinds 2014 als wethouder.
E5iCJdbWYAQJW-d
Update:
In een brief aan de gemeenteraad geeft burgemeester Halsema wat meer uitleg:
"In 2019 kwam er bij de gemeentesecretaris een signaal binnen over ongewenste e-mails aan een ambtenaar, verstuurd door de wethouder. Naar aanleiding daarvan is hij door de gemeentesecretaris gewezen op de ongepastheid van dat mailverkeer en het effect van zijn gedrag. Separaat bereikte mij in 2019 een signaal over mogelijk ongewenst gedrag waar ik de wethouder op heb aangesproken. In het najaar van 2020 kwamen er vijf signalen over ongewenst gedrag van de wethouder binnen bij de Centrale Vertrouwenspersoon van het Bureau Integriteit. Daarvan heeft de gemeentesecretaris mij op de hoogte gebracht en dat was voor ons aanleiding om twee externe deskundigen te vragen om onafhankelijk van elkaar de signalen te duiden. Het was op dat moment niet mogelijk om een formeel onderzoek te starten en hoor en wederhoor te plegen, omdat daar formele meldingen voor nodig zijn die er toen niet waren. Op basis van die duiding heb ik heb samen met de gemeentesecretaris gesprekken gevoerd met de wethouder en zijn er afspraken gemaakt, onder andere over zijn omgang met medewerkers waardoor herhaling van zijn gedrag moest worden voorkomen. De gemaakte afspraken zijn gedeeld met de betreffende medewerkers. Begin 2021 hebben vervolgens vier medewerkers een formele melding gedaan, deels overlappend met de eerdere signalen. Naar aanleiding daarvan heb ik de opdracht gegeven om een onafhankelijk, extern onderzoek te laten doen. Dat onderzoek vond plaats van 5 maart tot 18 juni jl. (…) Na 18 juni heb ik samen met de gemeentesecretaris met de melders gesproken. Ik leef zeer met ze mee, het gedrag van de wethouder heeft negatieve impact op hen. In de gesprekken hebben wij ook stilgestaan bij de steun en nazorg waar zij eventueel behoefte aan hebben."
Halsema wijst er op dat de gemeente lering moet trekken uit de gebeurtenissen. “Sommige signalen zijn in de directe werkomgeving van de betrokken medewerkers niet snel en adequaat genoeg opgepakt. De (na)zorg voor medewerkers die signalen afgeven moet veel beter, met name bij het ontbreken van formele meldingen.”

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (101)

Frans Kwakman
Frans Kwakman6 jul. 2021 - 14:45

De vraag is van mijn kant nog steeds, waar ging hij mee door? In een recent TV programma (NOS) kwam het al dan niet lekker pijpen ter sprake. Voor mij is dat ruimschoots grensoverschrijdend maar voor de NOS dus duidelijk niet. Dus waar ligt die grens? De man heeft geen fysiek contact gehad en misschien is z'n afdeling bevolkt door een stelletje kwezels, geen idee hoever ze van het Begijnhof af zitten.

Ivan61
Ivan616 jul. 2021 - 11:21

Vele mannen in machtspositie verbeelden zich dat zijn geslachtsdeel groter en belangrijker geworden is. En omdat hij een belangrijke functie bekleedt is hij nu opeens onwijs sexy en aantrekkelijk voor andere gender. Ik ben zelf een man maar moet elke keer lachen om zulke mislukte kerels. Hij werd gewaarschuwd en aangesproken en toch ging hij door. En opeens beseft hij dat toch fout was. Weg er mee.

2 Reacties
Zandb
Zandb6 jul. 2021 - 13:25

Sarajlijla U hebt blijkbaar geen machtspositie want anders zou het ook voor u gelden, dat u zich verbeeldt dat uw geslachtsdeel groter en belangrijker is geworden en dat u onwijs sexy en aantrekkelijk bent geworden voor het andere geslacht.

Ivan61
Ivan616 jul. 2021 - 14:00

@ Zandb, Ik heb zeker een machtspositie maar kan prima mee omgaan. Er is ook iets wat opvoeding heet, Als vader van een dochter wens ik ook niet dat zij zo behandeld wordt, en dat doe ik zelf niet. Duidelijk genoeg voor jou?

ton14024
ton140246 jul. 2021 - 7:55

Wil van Soest, de nestor van de Amsterdamse politiek, is gechoqueerd en wil een gedegen onderzoek. Op leeftijd weet je niet van flirterig gedrag.

RainB
RainB6 jul. 2021 - 5:49

Ik vind de tag #MeToo nogal ongepast in deze. Er is naar deze man gedegen onderzoek geweest en deze man is een aantal x gewaarschuwd. Zoals het ook hoort. Dat is bij #MeToo niet het geval. Geen onderzoek, geen waarschuwing, gewoon beschuldiging en de "markt" doet de rest.

Pater
Pater6 jul. 2021 - 2:40

Wat een stommeling: als hij het zelf niet door had had hij er na waarschuwingen mee moeten stoppen, maar nee hoor. Terecht afgetreden lijkt me.

6 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman6 jul. 2021 - 8:11

Ja, hoe moeilijk is het nou om je niet grensoverschrijdend te gedragen? Zapata hieronder wijt het aan narcisme. Dat is misschien iets te sterk uitgedrukt maar ik heb wel vaker meegemaakt dat mannen in machtsposities zichzelf overschatten en denken dat ze charmant, grappig en spannend zijn terwijl ze niks anders doen dan ondergeschikten (en dan m.n. vrouwen) in verlegenheid brengen.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde6 jul. 2021 - 9:14

Mark en Pater, vooral mannen in machtsposities. Ze zijn daar ook niet voor niets gekomen. Het is onderdeel geworden van hun persoonlijkheid. Pure zelfoverschatting en minachting van andersmans/vrouws grenzen. Terecht dat ze gestopt worden.

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 jul. 2021 - 11:09

Narcisme is te sterk vermoed ik. Dat is een psychiatrische diagnose waarmee we voorzichtig moeten zijn. Dat hij fout zat wist hij kennelijk zelf ook wel. Daar zul je een narcist niet op betrappen.

Pater
Pater7 jul. 2021 - 1:03

Macht kan gevaarlijk zijn, macht leidt gemakkelijk tot zelfoverschatting, een superego, macht maakt corrupt. In de showbizz, in de zakenwereld, in de politiek. Dat hoeft natuurlijk niet! Denk aan Drees en Den Uyl. We hebben nog weinig ervaring met machtige vrouwen, ik denk dat die hun eigen afwijkingen zullen vertonen. Ik heb een jaar of acht een vrouwelijke baas gehad die een hoog werkniveau belangrijker vond dan wat dan ook, heerlijk. Ik heb een jaar of 10 een vrouwelijke baas gehad die vooral bang was dat we fouten maakten en hiërarchie koesterde, vreselijk.

Mark Huysman
Mark Huysman7 jul. 2021 - 11:16

@Pater Ik denk dat seksuele intimidatie minder voor zal komen bij vrouwen op machtige posities. Of ze ook op andere terreinen afwijken van machtige mannetjes betwijfel ik. Zolang de samenleving zo ingericht is als dat die is zullen altijd mensen komen bovendrijven met onaangename kantjes.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 jul. 2021 - 6:28

Studies over "vrouwelijk leiderschap" kunnen uitsluitsel geven over wat vrouwen overnemen van vnl mannelijke voorbeelden en wat niet. Janka Stoker zal er wel meer van weten.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart5 jul. 2021 - 22:35

Oei, ik was even bang dat-ie iemand van verraad had beticht en een terroristenvriend had genoemd.

Sonic2
Sonic25 jul. 2021 - 21:39

Ongepast van Ivens. En over de grens. Ik moet zeggen dat ik het absoluut niet van hem had verwacht. Hij zag er uit als een brave huisvader en kennelijk kan je je soms in mensen vergissen. Enfin. Ik zie al dat een hoop Graus verdedigers hier nu helemaal los gaan. Dus dat is ook al politiek geïnspireerd.

DonkerekamervanDamocles
DonkerekamervanDamocles5 jul. 2021 - 19:02

Uitstekend dat hij er mee is gekapt, je moet je verantwoordelijkheid gewoon zelf nemen.

Joe Speedboot
Joe Speedboot5 jul. 2021 - 18:52

Wat een sukkel.

6 Reacties
Zapata
Zapata5 jul. 2021 - 20:17

Zo zou ik het niet willen omschrijven. Meer een narcist die denkt dat hij alles kan maken tegen ondergeschikten. Ben ze al zo vaak tegen gekomen dat soort van ventjes.

Joe Speedboot
Joe Speedboot6 jul. 2021 - 6:34

Je kent hem persoonlijk?

Exkraker
Exkraker6 jul. 2021 - 7:22

@ Joe In Het Parool een groot stuk, met een verwijzing naar een interview met Ivens van een paar jaar geleden. Daarin zegt hij dat hij heel erg van vrouwen houdt. Blijkbaar is dat niet altijd wederzijds.

Joe Speedboot
Joe Speedboot6 jul. 2021 - 8:08

'Daarin zegt hij dat hij heel erg van vrouwen houdt. ' Die zijn er wel meer, de meesten weten zich echter i.t.t. Ivens wel netjes te gedragen.

Exkraker
Exkraker6 jul. 2021 - 9:39

@ Joe Uit dat interview proef ik dat hij daar trots op is. Sowieso gek om zoiets als wethouder naar voor te brengen.

Joe Speedboot
Joe Speedboot6 jul. 2021 - 10:58

'Uit dat interview proef ik dat hij daar trots op is.' Ik heb dat interview net ook maar eens gelezen, hij zegt letterlijk: “Gelukkig houdt mijn zoon van vrouwen – dat heeft ie van zijn vader, haha – en mijn vriendin houdt van hem, dus dat gaat allemaal goed,” Dat is dus wat anders dan jij er hier van maakt door er 'heel erg' voor te zetten, en nou niet bepaald een uitspraak om conclusies aan te verbinden..

Break on through
Break on through5 jul. 2021 - 18:11

Vind het altijd wel een geschikte peer op AT5 enzo. Maar is u buiten beeld begrijp ik.

Phil2
Phil25 jul. 2021 - 18:09

Een prominente SP-er die prima voor de dag kwam als het over allerlei woon- en leefklimaat gerelateerde kwesties. Dat zo'n politiek talent zich zo laat kennen. Zonde voor de stad, zonde voor hem.

2 Reacties
Starter2
Starter25 jul. 2021 - 21:20

En z’n slachtoffers?

Pater
Pater6 jul. 2021 - 2:41

Precies.

Exkraker
Exkraker5 jul. 2021 - 18:03

De man is getrouwd, heeft 2 kinderen. Dus niet alleen heel vervelend voor zijn slachtoffers, maar ook voor zijn gezin.

2 Reacties
Sonic2
Sonic25 jul. 2021 - 21:42

Dat maak het nog onbegrijpelijker. Ivens had toch de gevolgen hiervan prima kunnen onderschatten. Of is hij achterlijk? Hij had prima kunnen weten dat dit hem zijn wethouder schap zou kosten. Waarschijnlijk zijn huwelijk en ook mogelijk gevolgen heeft voor zijn kinderen. Grensoverschrijdend gedrag is al ontoelaatbaar, maar geen idee waarom hij er zo veel voor op het spel zet, waarbij hij ook nog landelijk in de schijnwerpers staat. Niet zo erg als de Haagse politieke kopstukken, maar toch. Bizar.

ton14024
ton140246 jul. 2021 - 8:34

Jij weet meer van dat gezin dan wij? Hou dat zo.

WiebeI
WiebeI5 jul. 2021 - 16:39

Valt mij van dit kneiterlinks deugcollege tegen. Hoe kan dit? Hoe kan dit college zich hieraan schuldig maken en hoe kan het dat interne procedures (melding) niet op orde zijn, blijkens de brief van Halsema.

3 Reacties
Jacob2
Jacob25 jul. 2021 - 18:51

Het zijn net mensen.

Karingin
Karingin5 jul. 2021 - 19:54

Er is zoveel niet op orde bij de gem. Amsterdam, wat dat betreft zijn 't net mensen

Sonic2
Sonic25 jul. 2021 - 22:19

@ Wiebel Heel eng hoe mensen zijn gehersenspoeld. U heeft het over een kneiterlinks college. Groenlinks wordt in de hoofdstad geleid door een burgermeester die door de JOVD werd uitgeroepen tot "liberaal van het jaar". De PvdA wordt door 90% van Nederland als neoliberaal gezien. D66 links. LOL. Vooral economisch weinig links aan. De SP is links inderdaad. Dat kan ik niet ontkennen. Maar de SP heeft laatst ROOD de straat op getrapt, want wat te communistisch. Onzin dus. Misschien stemt u PVV of FvD. En dan is zelfs de VVD kneiterlinks. Maar dat mensen in die waanzin geloven. Dat Amsterdam een kneiterlinks college heeft. Zucht. En over dat deug college. Er is niets mis met tegen racisme zijn. Dat heeft niets met deugen te maken. Er is niets mis met vrouwen aan het werk helpen en pleiten voor gelijke rechten tussen man en vrouw. Er is niets mis om ook transgenders als volwaardige mensen te zien. Er is niets mis met naar de persoon kijken en niet naar de religie of migratie achtergrond. Er is niets mis met omgekeerde standbeelden van het nationalisme. En als u er wel wat mis van is dan mag je die mening hebben. O ja. En ook illegalen zijn mensen beste Wiebel. En ook die hebben kinderen. En ook mensen met een migratie achtergrond hebben dat. Die hebben ook verhalen en levens. Waarbij ik dus niet wil zeggen dat je meteen een racist bent als je voor een wat strenger immigratie beleid bent. Of als je de Nederlandse vlag uithangt. Of dat je voor legale immigratie bent i.p.v illegale. Allemaal wel te begrijpen. Stop alleen met het wegzetten van alles als willen deugen. Heel vervelend. Heel onbeschoft. Heel grof naar mensen die gewoon goede bedoelingen hebben

Hanvander Horst
Hanvander Horst5 jul. 2021 - 16:00

Bij dit soort zaken vraag ik me altijd af wat de ontslagene dan heeft getweet en waar de grens ligt die je niet mag overschrijden.

17 Reacties
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!5 jul. 2021 - 16:23

Hij heeft 2 jaar geleden al gesprekken met burgermeester Halsema hierover moeten voeren. Blijkbaar heeft dat te weinig indruk op hem gemaakt, want dit jaar volgden opnieuw klachten over zijn gedrag. Hij was dus al op zijn vingers getikt, dus hij wist waar de grens lag.

Exkraker
Exkraker5 jul. 2021 - 16:30

@ Gemaild, meen ik. Je moet in ieder geval geen opmerkingen maken over het uiterlijk van je ondergeschikten. Dat is toch wel les 1. En les 2 is dat je geen dubieuze voorstellen moeten doen.

Marinus C.
Marinus C.5 jul. 2021 - 16:42

De grens is, denk ik, seksueel getinte berichten sturen naar mensen waarvan je niet zeker weet dat ze ervan gediend zijn. De ontvanger is trouwens degene die in beginsel de grens bepaald. Ook redelijk tamme berichten kunnen hard aankomen bij bijvoorbeeld slachtoffers van seksueel misbruik, dus gewoon niet doen; tenzij je dus zeker weet dat iemand erop zit te wachten.

Exkraker
Exkraker5 jul. 2021 - 16:42

@Han Het Parool schrijft dat het om seksueel getinte opmerkingen gaat.

Buitenstaander
Buitenstaander5 jul. 2021 - 17:18

@Han Dat ligt dus aan de ontvang(st)er: "Waar zijn niet van gedient is" Volgens mij vonden we het een prima idee dat de ontvangster eigenlijk (altijd) 'nee' bedoelt totdat ze expliciet 'ja' aangeeft.

michellekepen
michellekepen5 jul. 2021 - 17:29

Dat vragen wel meer mensen zich af. Deze wethouder kan zelf bepalen ze met ons/het publiek te delen. Want het betreffen door hemzelf verstuurde emails! (geen tweets, zie brief Halsema) Maar helaas wenst hij ze niet te openbaren. En lijkt er (opvallend genoeg, twee jaar!) ook nog niets gelekt te zijn. Waarschijnlijk heeft deze wethouder de grens zwaar overschreden. En was hjj de enige, die dit twee jaar lang niet onderkende. Anders had hij de gewraakte mails immers zelf wel geopenbaard. Als het dus 'grensgevalletjes' waren geweest....

Martin Wester
Martin Wester5 jul. 2021 - 17:30

Zou u zich dat ook afvragen als het een rechts iemand betrof? Naast nuchtere reacties zie ik hieronder ook diverse keren reacties waarin de feiten worden afgedaan als 'vaag', duidelijke struisvogelreacties ('In mijn beleving deed hij z’n werk wel goed toch') of verwijzingen naar PVV'ers die er wél mee weg zijn gekomen (dus waarom deze meneer niet?). Doet me denken aan een voorval enkele jaren terug met een zekere linkse redacteur. Toen moest ook opeens alles héél genuanceerd worden bekeken, terwijl daarvoor elke potentiële dader direct werd neergesabeld; een beschuldiging was voldoende. Het woord 'hypocrisie' komt weer eens opborrelen.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde5 jul. 2021 - 17:47

Han, er is niet een grens, er zijn grenzen. Ik persoonlijk hoef het niet te weten. Het lijkt me voor de betrokken personen ook beter dat we het niet weten. Wie zou willen dat dit soort dingen op straat komen te liggen. En dan heb ik het over de slachtoffers, niet over de man.

Buitenstaander
Buitenstaander5 jul. 2021 - 17:54

'zij' en 'gediend'

JanB2
JanB25 jul. 2021 - 18:07

@ Han Dat vraag ik me dus ook altijd af bij dit soort zaken. Een compliment tav iemands uiterlijk is immers wat anders dan een, inzake carrièrekansen voor de dame, niet geheel vrijblijvend verzoek om in korte rok en zonder slipje op de werkvloer te verschijnen. Maar de tenen zijn lang tegenwoordig.

Exkraker
Exkraker5 jul. 2021 - 18:14

@Martin Doel je op die voormalige literatuur-criticus van De Volkskrant? Die is uiteindelijk wel ontslagen. Dus dat hebben ze wel goed afgehandeld.

Zapata
Zapata5 jul. 2021 - 20:20

Hij geeft het zelf toe Han en macht is macht en mensen met hun primitieve drijfveren blijven mensen. Ik heb dat soort van luitjes iets te vaak meegemaakt. Hoog op de maatschappelijke ladder en laag op diezelfde ladder.

Sonic2
Sonic25 jul. 2021 - 21:49

@ Martin Wester Ik geef het eerlijk toe. Ik oordeel altijd hard over seksueel misbruik, maar als je PVV of FvD'er bent nog veel harder. Seksueel misbruik of grensoverschrijdend gedrag is erg fout. Maar PVV of FvD stemmen of daar lid of deel van uit maken is ook fout. Dan komt boven dat seksuele misbruik ook complot denken. En ook fout racisme. En ook dubieuze omhelzing van dictators in het buitenland. Zoals Orban. Met zijn "democratie". En ook echt volledig terecht he. De PVV wilt criminelen snoeihard aanpakken. Dat roepen ze. Ze willen dat onrecht wordt aangepakt. Als dat in je eigen fractie voorkomt en als je zelf niet van onbesproken gedrag bent( wat je andere kwalijk neemt) dan kan je de wind van voren krijgen. Volgens PVV en FvD'ers klopt er niets van wat andere partijen doen. En zijn zij de verlossers. Als daar dan niets van blijkt en als FvD niet verder komt als partij intern gerommel. Als Wilders moslim mannen aanspreekt op hun omgang met vrouwen en dat niet met Graus doet. Dan wordt hij aangepakt. Dat zoiets demoniseren meteen heet geeft aan hoe laag PVV en FvD'ers zijn. Zelfde geldt voor GL en SP he. Die willen ook enorme verandering. Mag je dan daar wat van vinden? Mag je dat kritisch volgen?

Pater
Pater6 jul. 2021 - 2:43

Als Ivens zelf deze verantwoordelijkheid neemt vind ik die vraag van VdHorst merkwaardig.

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 jul. 2021 - 8:09

Niet zo lang geleden werden vrouwen niet serieus genomen als ze een klacht indienden of hielden ze als hun baas zich misdroeg hun mond maar.

DonkerekamervanDamocles
DonkerekamervanDamocles6 jul. 2021 - 11:43

@ Martin Wester Over wie heeft u het eigenlijk?

Frans Kwakman
Frans Kwakman6 jul. 2021 - 17:16

Danielle, dat is zeker niet altijd waar geweest. Ik kan je vertellen dat in het bedrijf waar ik op m'n 25ste in dienst trad een zog. open deur policy bestond. Iedereen kon daar gebruik van maken, zonder tussenkomst van jouw manager. Maar ik moet zeggen dat het in die tijd sowieso niet mogelijk was om met de toen bewchikbare middelen zulk soort fratsen uit te halen. Waarmee ik niet wil zeggen dat er niet gesext werd op de werkplek. Maar dan wel met instemming van beiden. En nee ik was gehuwd en deed aan dat soort zaken niet mee.

[verwijderd]
[verwijderd]5 jul. 2021 - 15:23

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
MartinvanderLinde
MartinvanderLinde5 jul. 2021 - 17:41

Fluiter, dat zijn heel veel woorden die er allemaal niets mee te maken hebben.

Karingin
Karingin5 jul. 2021 - 19:50

Je moet trouwens helemaal niet in 't centrum willen wonen gek, dat was in de jaren '90 al geen pretje. Trust me, ik heb 5 jaar vlakbij de Dam gewoond omdat ik een winkel had. De herrie gaat dag en nacht door

EenMening
EenMening5 jul. 2021 - 14:43

"In het najaar van 2020 kwamen er vijf signalen over ongewenst gedrag van de wethouder binnen bij de Centrale Vertrouwenspersoon van het Bureau Integriteit. " Vaak worden er vraagtekens gezet bij de effectiviteit van dergelijke vertrouwenspersonen en van een Bureau Integriteit, maar hier heeft het toch goed gewerkt. Burgemeester Halsema heeft het goed opgepakt en op een zorgvuldige manier afgehandeld. Waarvoor mijn complimenten. De betrokken ambtenaren stonden in een gezagsverhouding tot de wethouder en waren daardoor afhankelijk van hem. Dat brengt extra verantwoordelijkheid met zich mee. Maar ondanks verschillende waarschuwingen heeft Ivens zijn verantwoordelijkheid niet genomen en zijn verwerpelijke gedrag voortgezet. Macht corrumpeert, dat blijkt wel weer eens.

OlavM
OlavM5 jul. 2021 - 14:40

Triest. Uit het artikel blijkt wel dat het aftreden van de wethouder onvermijdelijk is geworden. Naar mijn indruk een heel capabele wethouder, maar dat doet aan de ernst van de situatie niets af.

5 Reacties
Frans Kwakman
Frans Kwakman5 jul. 2021 - 14:53

Olav - ja, de ernst van die situatie. Ik kan dat uit al die vaag praat alleen maar raden. Als het maar niet uit een hetze ontstaan is. Het zal mij verwonderen als zijn vervanger weer een SP'er is. Maar we zullen zien.

Zapata
Zapata5 jul. 2021 - 15:25

@Kwakman, en waarom zou dat niet een SPer mogen zijn die opvolger?

Frans Kwakman
Frans Kwakman5 jul. 2021 - 18:08

Zapata - ik wil graag dat de opvolger een SP man is, begrijp me goed. Dat zou mijn twijfels over oorzaak en gevolg wegnemen.

Karingin
Karingin5 jul. 2021 - 19:41

Lijkt me wel dat dat een SPer wordt, deze portefeuille zit al jaren bij hun en over 't algemeen tot ieders tevredenheid. Het vergt nogal wat om tegen de klippen van Den Haag op de woningmarkt een beetje te sturen, daarvoor moet je een activistische instelling hebben. Al kan het natuurlijk zijn dat ze geen geschikte kandidaat hebben, dat zou jammer zijn

Pater
Pater6 jul. 2021 - 2:48

@Karingin Ik geloof dat de directeur van de Woonbond een SP-er is. Dat lijkt me een prima achtergrond voor een woon-wethouder.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks5 jul. 2021 - 14:31

Meer dan terecht dat Ivens opstapt, schrijnend dat het zo lang heeft moeten duren. Gemeente Amsterdam mag zich dit als verantwoordelijke voor de veiligheid op de werkvloer aantrekken. Stuitend overigens de reacties waarin opzichtig het gedrag van Ivens gedownplayed wordt. Kennelijk omdat politiek bedrijven belangrijker is dan een veilige werkomgeving.

Gerygrr
Gerygrr5 jul. 2021 - 13:59

Na zorgvuldige lezing van de brief is mij niet duidelijk wat Laurens Ivens in individuele gevallen zou hebben gezegd. Objectief gezien niet ernstig, maar wel grensoverschrijdend en er is een patroon ontstaan kennelijk…. Te vaag voor mij om iets zinnigs over te zeggen. Ik hoor in de Tweede Kamer zeer ernstige beledigingen en daar verbindt men geen consequenties aan.

9 Reacties
Poeh, poeh
Poeh, poeh5 jul. 2021 - 15:12

Als de beledigingen in de TK grensoverschrijdend zouden zijn, wordt er echt wel ingegrepen. In belediging zit toch een bepaalde vorm van subjectiviteit.

HappyBuddha
HappyBuddha5 jul. 2021 - 15:20

@Grijsje63 5 juli 2021 at 15:59 Na zorgvuldige lezing van de brief is mij niet duidelijk wat Laurens Ivens in individuele gevallen zou hebben gezegd. Is dat van belang dan? De man geeft toe dat het ongepast was. Wat en hoe is niet interessant of had je graag willen horen dat hij de kantinedame in haar tieten heeft geknepen. Dat omdat dat wat sjeuiger is

Gerygrr
Gerygrr5 jul. 2021 - 15:43

Happy Buddha, Voor mij is dat van wezenlijk belang. De tijdgeest vind ik nogal truttig geworden. Poeh poeh, Er staat niets over handtastelijkheden. Het gaat om grensoverschrijdend taalgebruik. Een voorbeeld, wie vloekt krijgt te maken met de protesterende christenen. Ik wil niet downplayen, ik wil een oordeel kunnen geven over de aard van het overschrijden van grenzen. In de Tweede Kamer werd Kaag verweten zich met terroristen te omringen. Dat gaat mij te ver. De kamervoorzitter niet.

Buitenstaander
Buitenstaander5 jul. 2021 - 18:47

@Grijsje Ik begrijp dat we nu ineens genuanceerd gaan doen? 'Objectief gezien' oh en door wie dan wel? Laten we ons eens voorstellen dat meneer niet SP maar PVV zou zijn; gaan we dan ook genuanceerd doen? Kom nou...

Karingin
Karingin5 jul. 2021 - 19:33

Grijs: Ik heb heel lang bij de gem. A'dam gewerkt en daar kun je echt een hoop zeggen en doen, er wordt ook volop onderling gevoosd en er kunnen harde grappen worden gemaakt. Dus hij zal 't echt wel bont hebben gemaakt. Bovendien is hij wel de allerhoogste baas (nou ja, technisch gezien de gemeentesecretaris maar je dient de wethouder), dat maakt 't extra kwalijk

Mr Ed
Mr Ed5 jul. 2021 - 20:43

Het verschil zit hem natuurlijk in de gezagsverhouding, dat begrijpt u ook wel. Mevrouw Kaag kan Wilders prima van repliek dienen en heeft daar ook een podium voor, voor een ondergeschikte ligt dat heel anders.

Poeh, poeh
Poeh, poeh6 jul. 2021 - 7:56

Hetgeen Wilders zei, ging ú te ver . Dat bedoel ik met een zekere mate van subjectiviteit. Ik vond het ook, maar de inkleuring van die belediging verschilt per persoon. Bijzonder, de TK corrigeerde de voorzitter niet.

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 jul. 2021 - 11:32

Niet de minste behoefte om te weten wat er in de emails stond. Gaat mij ook geen fluit aan vind ik.

Gerygrr
Gerygrr7 jul. 2021 - 14:47

Buitenstaander, De achtergrond van de politicus doet er niet toe. De vergelijking gaat niet op. Maar het gedrag van een zekere PVV-er, dat een zekere zelfbenoemde “ridder” vertoonde is m.i. walgelijk. De heer Ivens heeft daarmee vergeleken iets schriftelijk onoirbaar gedaan. Wat? Ik zou het niet weten. Ik weet wel, dat wij vrouwen vroeger wel wat gewend waren op dat gebied en schouderophalend bepaalde “heren” hun vet gaven. Privé wel te verstaan.

Hakkepuf
Hakkepuf5 jul. 2021 - 13:51

Hij is niet de eerste wethouder en hij zal ook niet de laatste zijn.

3 Reacties
Zandb
Zandb5 jul. 2021 - 15:15

Puf Wel ja, gooi er maar een gemeenplaats tegen aan. Zijn we weer erg mee geholpen.

HappyBuddha
HappyBuddha5 jul. 2021 - 15:21

@Zandb 5 juli 2021 at 17:15 Puf Wel ja, gooi er maar een gemeenplaats tegen aan. Zijn we weer erg mee geholpen. Puf doet gewoon een feitelijke constatering. Niets mis mee

Zandb
Zandb6 jul. 2021 - 6:36

Happy Nou.Met uw reactie zijn we natuurlijk ook erg geholpen........ Slimpie, Ik beweer toch helemaal niet dat er ook maar iets mis is met die feitelijke constatering op zich, toch?

JJP2
JJP25 jul. 2021 - 13:50

Krijgt hij nu ook wachtgeld of werkt dat zo niet als 't ontslag op eigen initiatief is? Met 80% van een salaris van +/- 10kE/maand in het eerste jaar kun je inderdaad comfortabel op zoek naar een nieuwe baan.

6 Reacties
Zandb
Zandb5 jul. 2021 - 15:16

JJP Daar is informatie genoeg over te vinden. Zoek het uit!

Mini2
Mini25 jul. 2021 - 15:17

'Krijgt hij nu ook wachtgeld of werkt dat zo niet als ’t ontslag op eigen initiatief is?' Mag hopen van niet.

Zapata
Zapata5 jul. 2021 - 15:31

Ja https://vng.nl/artikelen/einde-wethouderschap Een beetje absurd is het wel omdat dit verwijtbaar is. In een bedrijf is dit een grond voor op staande voet.

Poeha2
Poeha25 jul. 2021 - 18:59

Zandb: de vraag mag gewoon gesteld worden. Dat u de regel heeft gemaakt dat dat niet mag, maakt dat niet anders.

Zandb
Zandb6 jul. 2021 - 10:49

Poeha Lul toch niet. Ik zeg nergens dat hij geen vraag mag stellen. Laat staan dat ik een regel bedacht heb dat zoiets niet mag.

Poeha2
Poeha26 jul. 2021 - 16:40

Je Antwoord is anders erg onbeleefd met “zoek het uit!” Het is wenselijker om anders te reageren of misschien zelfs om niet te reageren.

Markzelluf
Markzelluf5 jul. 2021 - 13:25

Het bovenstaande bericht verdient wel enige aanvulling. Het lijkt er nu net op dat Ivens een ongelukkig mailtje stuurde, daarmee op een lange teen trapte, dat inzag en zijn biezen pakte. Zo hoort dat, denk je dan. Niets is minder waar. Er kwamen al langere tijd klachten over zijn gedrag, hij heeft al eerder hierover serieuze gesprekken met o.a. de gemeentesecretaris gevoerd. Maar er kwamen weer nieuwe klachten - en een onafhankelijk onderzoek dat meerdere maanden duurde. En toen, na rapportage, dus eindelijk, snapte hij dat het nodig was afscheid te nemen. Niks geen hulde, dus.

1 Reactie
Exkraker
Exkraker5 jul. 2021 - 13:57

Hij is 2 jaar geleden al uitgebreid gewaarschuwd.

Frans Kwakman
Frans Kwakman5 jul. 2021 - 13:13

Bernie, ik heb nog steeds geen idee wat er gebeurd kan zijn dat zo ernstig is dat je op moet stappen. Voor mij een reden te meer om mij verre te houden van communicatie die verkeerd opgevat kan worden. In mijn beleving deed hij z'n werk wel goed toch.

1 Reactie
Karingin
Karingin5 jul. 2021 - 18:02

Ja hij was een goeie wethouder, maar als je medewerkers niet veilig zijn moet je toch oprotten - zeker omdat hij al een 2e kans heeft gehad

Norsemen
Norsemen5 jul. 2021 - 13:01

Sommige mensen denken blijkbaar nog steeds dat ze er weg mee kunnen komen. En dat is in deze tijd toch redelijk bizar.

6 Reacties
adriek
adriek5 jul. 2021 - 13:18

Ivens heeft (juist) niet gedacht dat hij er mee weg zou komen. Hij schrijft zich er niet van bewust geweest te zijn. Ik weet niet wat erger is.

Norsemen
Norsemen5 jul. 2021 - 14:21

Je had toch niet verwacht dat hij zou zeggen dat hij wel verwacht had er mee weg te komen.

vdbemt
vdbemt5 jul. 2021 - 15:26

Wat Grijsje63 zegt (5 juli 15:59): in de Kamer komen ze (Wilders en fractiegenoten, inval -Kamervoorzitter Bosman) er wel mee weg. Dus toch niet zo bizar. Wat natuurlijk wel heel bizar is.

Norsemen
Norsemen5 jul. 2021 - 16:37

Vdbemt Dat zijn PVV’ ers, die hebben het normbesef van een holbewoner. Dat telt niet.

Karingin
Karingin5 jul. 2021 - 18:00

Het is conditionering hè, gedrag van jongs af aan meegekregen en tot voor kort waarschijnlijk weinig commentaar op gehad. Vrouwen (ook ik) hebben ook lang gedacht dat het "erbij hoort". Hij had begeleiding moeten krijgen, desnoods opgedrongen, want zoiets leer je niet zomaar af...vooral als je zelf niet begrijpt wat je verkeerd doet

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 jul. 2021 - 9:30

Als je er jaren lang mee weg bent gekomen leer je het niet af ook al besef je wel dat het niet goed is.

Bernie2
Bernie25 jul. 2021 - 12:47

Tsja, als deze trieste Pikmans zijn (digi)leuter niet in bedwang kan houden en derden daarmee lastig valt moet ie inderdaad weg. As simple as that. Werknemers (en wie ook) moeten zich altijd veilig weten. Testosteronhufters kunnen gemist worden als kiespijn. 'Oprechte verontschuldigingen voor dit droeve gedrag..' Ondanks stelselmatig, geloof jij het?

1 Reactie
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!5 jul. 2021 - 13:26

Nee, dat geloof ik niet. In 2019 was hij al gewaarschuwd voor zijn gedrag, en dit jaar zijn er nieuwe klachten gekomen.

Exkraker
Exkraker5 jul. 2021 - 12:46

Echt ongehoord. En hij was al gewaarschuwd.

3 Reacties
adriek
adriek5 jul. 2021 - 13:21

Dat meldt het artikel niet, heeft u een bron?

Exkraker
Exkraker5 jul. 2021 - 13:56

@Eirda Het Parool heeft een uitgebreid artikel. Halsema heeft 2 jaar geleden al gesprekken met hem gevoerd, want ook toen waren er al klachten. Normaal gesproken telt een gewaarschuwd man voor 2.

Minoes&tuin
Minoes&tuin6 jul. 2021 - 6:18

Dit waren geloof ik deels de klachten van destijds.