Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Boeren blokkeren wegen en bedreigen minister, politie bekeurt filmende automobilisten

Lange files door acties tegen stikstofbeleid... Boeren rijden met giertanks natuurgebied in
Joop

Amsterdam stopt met vrij afsteken vuurwerk

  •  
08-11-2018
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
15553409628_93258ff675_z
Er mag niet langer overal geknald worden in de hoofdstad. Vanaf 2019 is het afsteken van vuurwerk in Amsterdam met oud en nieuw alleen toegestaan in speciale zones. Mogelijk komen er ter compensatie meerdere vuurwerkshows. Het aantal vuurwerkvrije zones wordt dit jaar al uitgebreid. Dat schrijft burgemeester Halsema in een brief aan de gemeenteraad.
De maatregelen zijn bedoeld om de overlast te beperken en de hulpdiensten te ontlasten. Een onderzoeksbureau gaat Amsterdammers raadplegen voordat de speciale zones worden aangewezen, aldus het Parool.
Ook Rotterdam heeft besloten om het afsteken van vuurwerk vanaf volgend jaar alleen nog in 35 vuurwerkzones toe te staan. Een landelijk vuurwerkverbod wordt door het kabinet Rutte III ‘onhaalbaar’ geacht.
Cc-foto: Jannick Timm

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (51)

Eric Minnens
Eric Minnens9 nov. 2018 - 21:15

@johann: "Draagvlak enzo." I&O Research kwam vorig jaar met o.a. de volgende conclusies (mbt Nederlanders). 33% is voor beperking van de afsteektijden. 77% is tegen illegaal vuurwerk. 36% ondervindt overlast. 47% is voor een algemeen verbod voor particulieren. 53% is voor een algemeen verbod tezamen met een centrale vuurwerkshow. 70% is voor vuurwerkvrije zones.

Henriette3
Henriette39 nov. 2018 - 17:59

Tuurlijk, schaf in de Randstad het maar af, daar heerst toch geen gezelligheid meer ( laat staan dat je daar al je buren uit de straat kent) Wij luiden hier met carbid het nieuwe jaar in met al onze buurtjes! Gezellig, heb er nu al zin in!

3 Reacties
OlavM
OlavM10 nov. 2018 - 12:45

@ Henriette: Met carbid is het niet zo veel beter gesteld. Zie b.v.: https://www.rtvoost.nl/nieuws/301784/Campagne-in-regio-s-Zwolle-en-Deventer-om-ongelukken-met-carbid-terug-te-dringen-knallen-met-ballen Citaat: “Vorig jaar was er in Overijssel sprake van een explosieve toename van het aantal personen dat zware brandwonden opliep bij het schieten met carbid.”

madbako
madbako10 nov. 2018 - 15:13

@Henriette 9 november 2018 at 18:59 Tuurlijk, schaf in de Randstad het maar af, daar heerst toch geen gezelligheid meer ( laat staan dat je daar al je buren uit de straat kent) Wij luiden hier met carbid het nieuwe jaar in met al onze buurtjes! Gezellig, heb er nu al zin in! Zou jou voor alle geld in de wereld ook niet eensch willen kennen. Maar goed: Kijk je wel uit? https://www.rtvoost.nl/nieuws/260225/Pastor-Van-den-Berg-over-carbidschieten-Moeten-er-eerst-doden-vallen

Henriette3
Henriette313 nov. 2018 - 22:25

@Madbako Ik zou je graag willen leren kennen; ik houd van diverse mensen met diverse achtergronden en diverse meningen. Wie weet ken ik je al ;-)

Henriette3
Henriette39 nov. 2018 - 17:53

Onhaalbaar besluit. Wie wou dat allemaal gaan controleren. Handhaven kan gewoon niet!

1 Reactie
Frans Kwakman
Frans Kwakman9 nov. 2018 - 19:49

Ik denk dat ze het gewoon kunnen laten controleren door die lui die controleren of fietsers niet door rood rijden.

Mostafa
Mostafa9 nov. 2018 - 16:13

Waarom wordt feestvuurwerk zoals ijsfonteinen zoveel in de horeca gebruikt?! ''Ja maar...Mostafa'' Niets ja maar!

madbako
madbako9 nov. 2018 - 16:04

Het is een goed begin. Mooier zou zijn helemaal verbieden en nergens meer verkopen. Laat de gemeente maar het vuurwerk organiseren en uitvoeren door specialisten Komt ook nog zover in de nabije toekomst

Erik20
Erik209 nov. 2018 - 13:06

Mooi zo, van mij zouden meer plaatsen dat mogen doen. Ik vind het altijd vervelend om op Oudjaarsdag door een "oorlogsgebied" te moeten lopen. Het zijn ook vaak juist omstanders die gewond raken door het vuurwerk van een ander

Mostafa
Mostafa9 nov. 2018 - 12:32

China vindt het niet leuk !

punt2
punt29 nov. 2018 - 12:07

terecht , eigenlijk al het particuliere vuurwerk verbieden... moet je eens kijken wat een uitstoot aan zwaar vervuilende materialen dit geeft. een diesel verbieden maar wel vuurwerk wat een veelvoud aan vervuiling geeft toestaan ....

Purper Floyd
Purper Floyd9 nov. 2018 - 11:22

Mooi, en wie gaat dat verbod handhaven ? Daar is toch helemaal geen capaciteit voor bij de politie of gemeente. Losse flodder dus !

1 Reactie
johannn2
johannn29 nov. 2018 - 16:05

Het zal me inderdaad benieuwen hoe ze dit overtuigend over het voetlicht gaan brengen. Draagvlak enzo. .

ton14024
ton140249 nov. 2018 - 10:47

Vanaf 2019? En nu nog een onderzoeksbureau inschakelen?

angsthaas2
angsthaas29 nov. 2018 - 10:41

Ik kopp nooit vuurwerk ma een verbod gaat me te ver. Degenen die er blij mee zijn gefeliciteerd. Persoonlijk vind ik de betutteling wel erg ver gaan de laatste tijd.

4 Reacties
Oki Doki
Oki Doki9 nov. 2018 - 12:23

Als het gaat om honderden slachtoffers per jaar, het gaat hier voor het grootste deel om de meest kwetsbaren van de samenleving, namelijk de kinderen en de jongeren, dan gaat de betutteling dus duidelijk niet te ver. Ik denk dat u eigenlijk helemaal niet over betutteling kunt spreken als iemand zelf zich onvolwassen gedraagt en daarom als onvolwassen wordt behandeld.

angsthaas2
angsthaas29 nov. 2018 - 14:10

Hier daar heb je joko ' wat maakt mij brazilie en het regenwoud uit' molo ook weer. U heeft een punt betreffende volwassenheid. Maar de betutteling waar ik op doelde is in de gehele samenleving inclusief nu dit verbod. De regering stuurt onze levens steeds meer of dat goed is vraag ik me af.

johannn2
johannn29 nov. 2018 - 16:13

Haas, Als iets eenmaal algemeen gevestigd gebruik is, dan wordt er met zo'n maatregel altijd iets 'ontnomen'. In delen van de USA loopt iedereen met een schietwapen. Veel doden daar door wapenbezit. Beeindigen, stoppen daarmee, zeggen wij. Maar die mensen voelen dat alsof hen iets elementairs wordt ontnomen. .

OlavM
OlavM10 nov. 2018 - 12:42

@ johann: [Maar die mensen voelen dat alsof hen iets elementairs wordt ontnomen. ] Inderdaad. Zelfs als een driejarige peuter een wapen uit papa's nachtkastje haalt en daarmee zijn zusje doodschiet (echt gebeurd) verandert er niets. Evenmin door de talloze "mass shootings", die met de regelmaat van een klok in de VS plaatsvinden. Zeker ook op dit vlak zijn de Amerikanen een merkwaardig volk.

Anoniempje5
Anoniempje59 nov. 2018 - 10:11

Mooi. Maar er zullen wel protesten komen omdat er een oer-Hollandse traditie moet worden aangepast?

6 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens9 nov. 2018 - 11:16

Tja, je moet er toch niet aan denken dat er geen gewonden meer vallen. Weg traditie!

Anoniempje5
Anoniempje59 nov. 2018 - 12:23

@Eric; inderdaad. En niet te vergeten de economie die eromheen is ontstaan en alle banen die het oplevert. Stoppen met die traditie is niet goed voor de werkgelegenheid van Spoed afdelingen, plastisch chirurgen en revalidatie personeel om maar en paar te noemen.

Eric Minnens
Eric Minnens9 nov. 2018 - 14:56

@Anoniempje Klopt. En het verbaast me dan ook dat er vanuit die sector geen acties komen. Ook nog al die anti-relschoppers-trainingen voor niks... ;)

johannn2
johannn29 nov. 2018 - 16:19

Eric, Ja. Ongelukken zijn van de enen kant slecht voor de economie, van een andere kant bezien juist goed voor de economie. Vuurwerk is goed voor de ene economie. Er is vast ook een economie waar het slecht voor is. Over het algemeen genomen zijn er althans in Nederland niet veel mensen helemaal afhankelijk van de vuurwerkhandel en -industrie, heb ik de indruk. Het is een kortstondig en eenmalig jaarlijks gebeuren. .

OlavM
OlavM10 nov. 2018 - 12:30

@ Anoniempje: Zeker. Deze discussie wordt al jaren gevoerd. Steeds wordt de "oer-Hollandse traditie" fanatiek ten tonele gevoerd als argument aangevoerd dat de individuele vrijheid in ernstige mate zou worden aangetast. De mensen die bezwaren opwerpen zouden zuurpruimen zijn, de ander zijn wil op willen leggen (ook in de keuze van besteding van iemands eigen geld), enz. enz. Afijn, de litanie is bekend. Aan de maatschappelijke kosten en andere nadelen hebben deze mensen geen boodschap. De parallel met de Zwarte Pietdiscussie dringt zich op.

OlavM
OlavM10 nov. 2018 - 12:32

Correctie eerste/tweede regel: Steeds wordt de “oer-Hollandse traditie” fanatiek ten tonele gevoerd EN als argument aangevoerd.....

JanBakker2
JanBakker29 nov. 2018 - 9:40

Uitstekende stap en nu ook handhaven!

Halve Zoolstra
Halve Zoolstra9 nov. 2018 - 9:31

Heel goed! Ik moest net nog denken aan een jongen op mijn oude middelbare school die ruim 40 jaar na dato nog steeds herinnerd wordt aan dat ene moment waarop hij alleen zijn middelvinger nog bleek te hebben.

Gerry Damen
Gerry Damen9 nov. 2018 - 9:13

Goh, en aan het einde komt dat Rotterdam het ook doet. Dus twee grote steden nemen een soortgelijk besluit, maar de een krijgt een heel artikel en de ander ook nog een voetnootje. Tja, als het in Amsterdam gebeurt is het allemaal natuurlijk veel belangrijker, zucht.

5 Reacties
madbako
madbako9 nov. 2018 - 9:50

Tja, hoofdstad van Nederland hè. Wen er maar aan

Piet de Geus
Piet de Geus9 nov. 2018 - 10:29

"Tja, als het in Amsterdam gebeurt is het allemaal natuurlijk veel belangrijker, zucht." Daar hebben we dat provinciale calimero-gedrag ook weer. Als je Francisco c.s. iets niet kunt verwijten is het wel dat ze te weinig aandacht besteden aan lokale aangelegenheden uit Rotterdam.

Robert Follon
Robert Follon9 nov. 2018 - 11:16

Een royaal gebaar van de Rotterdamse hoofdredacteur van deze site lijkt me...

Purper Floyd
Purper Floyd9 nov. 2018 - 11:21

@madbako Amsterdam de hoofdstad van Nederland is eigenlijk alleen relevant voor Amsterdammers. Het overgrote deel van de overige Nederlanders zien Amsterdam meer als het afvoerputje van de samenleving. Wen er maar aan :-))

madbako
madbako9 nov. 2018 - 15:59

@Purper Floyd 9 november 2018 at 12:21 @madbako Het overgrote deel van de overige Nederlanders zien Amsterdam meer als het afvoerputje van de samenleving. Wen er maar aan :-)) Tja, de overige Nederlanders. Boerenlullen en buitenlui.

vdbemt
vdbemt9 nov. 2018 - 8:54

Heel goed.

Meta  Foor
Meta Foor9 nov. 2018 - 5:48

- goed bericht voor de vogels en viervoetertjes

Hans Idem
Hans Idem9 nov. 2018 - 1:32

Hoog tijd ook. Nu de rest van het land nog. De vrijheid om te knallen houdt op bij de schade aan de ander.

Nick the Stripper
Nick the Stripper9 nov. 2018 - 0:41

Namens drie poezenbeesten én mevrouw The Stripper: dank, Femke, dank!

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe9 nov. 2018 - 9:23

gefeliciteerd!

madbako
madbako9 nov. 2018 - 9:51

Mij valt altijd op dat die twee van mij rustig doorsnurken.

OlavM
OlavM9 nov. 2018 - 0:14

Goede stap. Het jaarlijks veroorzaken van ernstig gewonden (soms zelfs blijvend gehandicapten en doden) en enorme schade aan milieu en goederen is eigenlijk absurd. Afgezien nog van de kosten ten gevolge van de noodzakelijke inzet van hulpdiensten. Toen ik (al lang geleden) in Parijs oud en nieuw vierde was het enorm gezellig op straat zonder al dat vuurwerk. Geen enkele noodzaak dus.

4 Reacties
Andy S
Andy S9 nov. 2018 - 6:58

Goedgekeurd en legaal vuurwerk heeft nog nooit zomaar voor problemen gezorgd. Als je je lekker indrinkt en met je bezopen kop gaat lopen klooien of je gaat met illegaal vuurwerk lopen klooien, dan kan het voor problemen gaan zorgen. Maar goed, verbieden is in de mode tegenwoordig in het "vrije" westen. Ben blij dat wij in het oosten daar geen last van hebben. Wij hebben geen verboden nodig om met elkaar samen te kunnen leven. Wij kunnen dat uit ons zelf al met carbiet erbij alles erop en er aan.

Herr Vorragend
Herr Vorragend9 nov. 2018 - 8:09

Helemaal eens. Alleen vraag ik mij af of voorlopig de kosten voor hulpdiensten, in casu de politie, zullen dalen. Ik zie namelijk een handhavingsprobleempje.

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten9 nov. 2018 - 12:00

@Andy.S.: Ik denk niet dat je dat kunt hardmaken. A; ook gewoon/legaal vuurwerk is erg lawaaiig, een wapen in handen van vervelende pubers en een bron van angst voor dieren en mensen. B. Ook gewoon/legaal vuurwerk kan in je ogen komen en letsel veroorzaken. Illegaal vuurwerk is gevaarlijk ER en StorendER, maar dat wil niet zeggen dat legaal vuurwerk niet gevaarijk en storend is.

OlavM
OlavM10 nov. 2018 - 12:15

@ Andy S: [Wij hebben geen verboden nodig om met elkaar samen te kunnen leven. Wij kunnen dat uit ons zelf al met carbiet erbij alles erop en er aan.] Ik zou je niet "rijk" rekenen. Met carbid is het niet zo veel beter gesteld. Zie b.v.: https://www.rtvoost.nl/nieuws/301784/Campagne-in-regio-s-Zwolle-en-Deventer-om-ongelukken-met-carbid-terug-te-dringen-knallen-met-ballen Citaat: "Vorig jaar was er in Overijssel sprake van een explosieve toename van het aantal personen dat zware brandwonden opliep bij het schieten met carbid.”

BobaFett
BobaFett8 nov. 2018 - 22:29

Eindelijk. Goede beslissing

Maghetweten
Maghetweten8 nov. 2018 - 21:35

Ja maar dan moet je ook handhaven en volgens mij is dat niet een woord wat in het Amsterdamse woordenboek voor komt. Gedogen is het credo. Dus dit voorstel is niet meer dan lucht verplaatsing.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt9 nov. 2018 - 8:56

Niet als er wel gehandhaafd wordt. Dat hoeft niet het hele jaar door. Dat is dan niet zo heel erg belastend voor de politie.

Thuiszitter
Thuiszitter8 nov. 2018 - 21:23

Vuurwerkzones , geen verkeerd idee , succes ook hoe men dit wil gaan controleren . Denk dat er velen zijn die om 12 uur lekker voor hun eigen deur blijven staan en samen met de buurtjes het nieuwe jaar in “ knallen “ .

1 Reactie
korheiden2
korheiden29 nov. 2018 - 9:47

@Thuiszitter, helemaal mee eens. Ik zie nog niet gebeuren dat vuurwerkliefhebbers om middernacht hun woning verlaten om het vuurwerk enkele straten verder te gaan afsteken. Het zal op handhaven gaan aankomen en dat ligt doorgaans moeilijk. Camera's ophangen, daar zijn we wel goed in.