Joop

Amsterdam gaat strenger optreden tegen niet naleven CoronaCheck

  •    •  
29-10-2021
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
Horeca Rotterdam checkt QR-code uitgaanspubliek

© ROTTERDAM - Uitgaanspubliek in de Witte de Withstraat. Het OMT liet weten dat de coronamaatregelen beter moeten worden uitgevoerd en dat de regels in de horeca beter moeten worden nageleefd.

Burgemeester Femke Halsema scherpt het coronabeleid in de hoofdstad aan. Bij invoering van de verplichte coronacheck in de horeca stelde ze dat alleen opgetreden zou worden “bij excessen”. Er zijn in Amsterdam geen boetes uitgedeeld, handhavers hebben slechts boetes uitgedeeld. Die tijd is met ingang van vrijdagavond voorbij. Dat heeft ze verklaard in een interview met AT5 nu duidelijk is dat de besmettingscijfers oplopen en het checken van de gezondheidstatus onder horecabezoekers te wensen overlaat.
"Volgens Halsema is het voor de veiligheid en gezondheid van horecabezoekers noodzakelijk dat de horeca de coronaregels goed naleeft. Ze doet een dringend beroep op de branche om de coronatoegangsbewijzen te controleren en ziet zich daarnaast genoodzaakt om de handhaving te intensiveren en zwaarder in te grijpen bij plekken waar de regels na waarschuwing nog steeds niet gevolgd worden. Dat betekent dat horecaondernemingen dit weekend een bezoek van handhavers kunnen verwachten. “De horeca zou zich dondersgoed moeten realiseren dat als ze niet zelf de verantwoordelijkheid nemen ze weer met maatregelen worden geconfronteerd die ze verafschuwen”, zo zegt ze in AT5’s Het Gesprek met de Burgemeester."
Halsema roept de inwoners van Amsterdam ook op zich aan de coronaregels te blijven houden, zoals het mijden van drukke plekken waar niet gecontroleerd werd op de QR-code en thuis te blijven bij klachten.
Ze reageerde fel op kritiek van D66-Kamerlid Jan Paternotte die klaagde dat er in de hoofdstad geen enkele boete is uitgeschreven voor het niet naleven van de CoronaCheck. “Ik zou zeggen: kom eens langs, kom eens praten. Dan hoor je met welke schaarste wij te maken hebben en waar de verantwoordelijkheid van de horeca zelf ligt,” aldus Halsema die zegt haar buik vol te hebben van Kamerleden die iets roepen zonder eerst informatie in te winnen.
Amsterdam is niet de enige stad waar nauwelijks gecontroleerd wordt of horecazaken hun gasten wel checken, zo blijkt uit rondvraag van dagblad Trouw. “De meeste gemeenten hebben nog nul boetes uitgedeeld. Andere hebben één of twee keer een sanctie opgelegd, meestal was dat tijdelijke sluiting. (…) Cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu geven aan dat het aandeel besmettingen in de horeca, op feesten en bij vrijetijdsbesteding stijgt, al is het aandeel besmettingen op werk of school nog altijd veel hoger,” schrijft de krant.
Steden als Rotterdam (foto) en Utrecht hebben een polsbandjessysteem ingevoerd voor de horecagebieden. Bezoekers hoeven zich dan slechts één keer hun QR-code te laten controleren en krijgen dan een polsbandje. Dat bandje is voor horecamedewerkers makkelijker te checken. Amsterdam wilde daar niet aan.
De horeca is niet de enige die de CoronaCheck aan de laars lapt. Kerken en moskeeën controleren de bezoekers niet, meldt RTL Nieuws op basis van eigen onderzoek.
"Een moskee die bij de ingang vrijwilligers heeft staan die om een QR-code vragen? Saïd Bouharrou, vicevoorzitter van de Raad van Marokkaanse Moskeeën Nederland, kent er geen eentje. “Al ken ik natuurlijk niet alle moskeeën. Maar als een moskee toch een coronapascontrole doet, is dat eerder uitzondering dan regel.” Waarom moskeeën hun bezoekers niet vragen om een bewijs, zoals theaters en restaurants doen? Bouharrou stelt dat daar twee redenen voor zijn: de moskee wil voor iedereen openstaan en geen mensen uitsluiten. “Maar het heeft ook te maken met vrijwilligers. Er moeten ook mensen zijn om die controle uit te voeren.”"
Bij de kerken is het niet anders. PKN, de grootste protestantse kerk in Nederland, is tegen de coronapas. Bij de ingang van kerken kun je niet vragen om een pas, zegt PKN-woordvoerder Marloes Nouwens tegen RTL. “Iedereen moet in een kerk welkom zijn. Controle bij de ingang past niet bij een eredienst.”
Overigens zijn de gebedshuizen, die beschermd worden door de grondwettelijke vrijheid van godsdienst, niet verplicht een CoronaCheck uit te voeren. Virusdeskundigen noemen de houding van de religieuze instituten onverantwoordelijk.
Ondertussen stijgt het aantal ziekenhuisopnames gestaag door. Voor het eerst in bijna een half jaar liggen er meer dan 1000 coronapatiënten in de ziekenhuizen. Vrijdag waren het er 1021, een dag eerder nog 944 en een week eerder minder dan 700. Er liggen nu 217 mensen op de intensive care als gevolg van het virus.
Het Parool meldt dat het kabinet vermoedelijk het aantal plekken waar de QR-code getoond moet worden wil uitbreiden, een hernieuwd beroep om zoveel mogelijk thuis te werken en afstand houden. Wat het precies gaat worden is nog niet besloten. Het herinvoeren van de anderhalve meter afstand is enigszins pijnlijk omdat die net vorige maand is afgeschaft. Er zouden geen regels speciaal voor ongevaccineerden komen.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (51)

RonVa
RonVa1 nov. 2021 - 13:22

Tot nu toe heeft Groen links met Rutger en Femke aan het roer nog weinig positiefs toegevoegd aan de stad. Je zou bijna terugverlangen naar de PvdA. Benieuwd wat er in de beerput gevonden wordt zodra ze vertrokken zijn.

Hoi3
Hoi330 okt. 2021 - 14:18

''Amsterdam gaat strenger optreden tegen niet naleven CoronaCheck'' Beter laat dan nooit. GL Halsema verdient een pluim(pje) voor het alsnog dempen van de put. En niet vergeten om behalve de QRcode ook het bijhorende identiteitsbewijs te checken wat iedereen verplicht op zak moet hebben. Opdat er geen snoodaards met de QRcode van hun opoe o.i.d. er tussendoor glippen. Vooral de mensen die niet gevaccineerd zijn (om welke reden dan ook) zullen GL Halsema dankbaar zijn. Want sinds je met een QR code (en blijkbaar ook zonder QR code) zomaar kan doorlopen in een horeca pakhuis zijn de coronabesmettingen mega opgelopen.

Division Bell
Division Bell30 okt. 2021 - 10:50

Het zou eens tijd worden dat de problemen in de randstad ook aangepakt worden na drie weken alleen maar vingertje wijzen naar Staphorst en Urk. De regering kan maatregels opstellen wat ze willen, maar als het lokale bestuur vervolgens weigert die te handhaven dan is het logisch dat de besmettingscijfers uit de hand lopen. Femke Halsema blunderde al aan het begin van de coronacrisis toen ze de parken vol liet lopen en bij, haar politiek welgezinde, demonstraties massabijeenkomsten toeliet. Als ze de controles niet voor elkaar krijgt dan had ze gewoon de horeca gesloten moeten houden of advies meten vragen aan de overheid en niet zo maar achteloos de maatregelen moet laten varen. Waarom moeten ministers die een fout maken direct opstappen en mogen burgemeesters bij blunder na blunder gewoon blijven zitten?

Piet Helmons
Piet Helmons30 okt. 2021 - 10:41

Waarom alleen naar de overheid kijken om QR controle af te dwingen. Wanneer ik (als gevaccineerd) een horeca gelegenheid binnen kom waar niet gecontroleerd wordt vertel ik de bediening daar dat ik dit niet correct vindt en dat ik naar een andere gelegenheid ga waar ze hopelijk wel controleren. Wanneer iedere gevaccineerde dit zou doen dan gaat het gelegenheden waar de QR controle op orde net zo hard omhoog als de huidige Corona cijfers en gaat dit ook een positief effect hebben op het aantal gevaccineerden.

1 Reactie
rvb2
rvb230 okt. 2021 - 13:07

Er zijn ook gevaccineerden die niet mee doen aan de QR code, en juist met plezier naar gelegenheden gaan waar mensen niet buitengesloten worden. Waar wel gecontroleerd wordt laat ik vriendelijk weten dat ik geen coronapas laat zien, en ik een betere gelegenheid ga bezoeken. Vaccinaties helpen het beste tegen een lage vaccinatiegraad, QR codes helpen niet.

MB19
MB1930 okt. 2021 - 10:17

Arrogante burgemeester uit antivax-stad Amsterdam is mede verantwoordelijk voor 4e golf. Wat een verschrikkelijk onbekwame burgemeesters hebben we ook in Nederland!!

2 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland30 okt. 2021 - 12:32

Burgemeester zijn toch ook gewoon mensen waar ze vanaf willen - functie elders zeg maar. Maar Amsterdam een antivaxstad? dat wist ik niet.

MB19
MB1930 okt. 2021 - 15:40

Ze lopen toch wel achter op het landelijk gemiddelde, helemaal in bepaalde wijken. Om in de nieuwe traditie van Joop te blijven en iedereen over 1 kam te scheren, lijkt me dat hier ook een prima toepassing.

Mark Huysman
Mark Huysman30 okt. 2021 - 9:00

Goede column van Kustaw Bessems in de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/door-die-foute-coronastrategie-zitten-we-nu-toch-weer-bijna-klem~babce886/ “Het sturen op ziekenhuiscapaciteit en het steeds weer late ingrijpen hebben tot gevolg gehad: duizenden extra coronaslachtoffers, veel uitgestelde zorg met alle leed van dien, overvraagde ziekenhuizen en dus nog altijd voortdurende en mogelijk nieuwe vrijheidsbeperkingen.” Hetzelfde als wat Sylvana Simons zei. En voor degenen die zeggen, ‘ja dat is makkelijk praten achteraf’: Bessems heeft -net als Simons- de hele crisis door gepleit voor eerder ingrijpen. Het kabinet heeft een catastrofe aangericht.

6 Reacties
ton14024
ton1402430 okt. 2021 - 9:26

Zoals ik eerder zei, we zetten Rutte voor de wappies in de rij.

tinekea2
tinekea230 okt. 2021 - 9:59

Nee, je hebt gelijk. We hadden direct naar Simons moeten luisteren, want zij is virologe. Jouw argument dat iemand vooraf het juiste zei is net onzinnig. Ook vooraf riep iedereen wat. Dan kun je achteraf makkelijk aanwijzen zie het toevallig goed zei....

Gerygrr
Gerygrr30 okt. 2021 - 10:57

Nee, Tineke! We hadden moeten luisteren naar deskundigen wereldwijd. Kijk naar de analyse van Nieuwsuur en denk zelf eens logisch na….. https://nos.nl/nieuwsuur/collectie/13881/artikel/2403651-zo-zat-de-nederlandse-coronastrategie-echt-in-elkaar

Mark Huysman
Mark Huysman30 okt. 2021 - 11:09

@tinekea [Nee, je hebt gelijk. We hadden direct naar Simons moeten luisteren, want zij is virologe.] Ook genoeg virologen zeiden dit. Ab Osterhaus kwam er bijna wekelijks mee op tv. Bovendien is het geen kwestie van virologie maar van gezond verstand: als je een virus op een lager niveau van de golf indamt dan is het makkelijker om controle te houden en dan spaar je heel veel levens. [Jouw argument dat iemand vooraf het juiste zei is net onzinnig. Ook vooraf riep iedereen wat.] Dat is met alle dingen zo. Maar het is ook zo dat sommige mensen iets verstandigs zeggen en andere mensen iets onzinnigs. [Dan kun je achteraf makkelijk aanwijzen zie het toevallig goed zei….] Dat is niet ‘toevallig’ maar dat is omdat zij (en anderen) logisch nadachten.

OlavM
OlavM30 okt. 2021 - 11:17

@ tinekea: Wat een zeldzaam kinderlijke reactie.....

Minoes&tuin
Minoes&tuin31 okt. 2021 - 7:36

Mark Huysman Je hebt helemaal gelijk. Maar helpt dat nu de mensen vooruit die met de gevolgen moeten dealen? Bovendien wil niemand in het ziekenhuis terecht komen en ook niet sterven. Ziekenhuisbedden zijn middelen als je al een besmetting hebt opgelopen, ze voorkomen ze nog steeds niet.

frankie48
frankie4830 okt. 2021 - 8:54

Het verkeerd inschatten van situaties om daar later toch weer de logische veranderingen in aan te gaan brengen, daar schijnen ze in Amsterdam bij bevolkingsgroepen die ze wel voorzichtig benaderen en behandelen, hun handelsmerk van gemaakt te hebben.

Frans Kwakman
Frans Kwakman30 okt. 2021 - 8:21

@Alexander - maar vind jij het een goed idee om een verdere verdeling in dit reeds verdeeld land te creeeren op basis van een twijfelachtige computercode? Wil je wel met A.Hitler in de zaal maar niet met je buurman? Kom op zeg, het is een goede zaak als zoveel mogelijk mensen een vaccinatie nemen, net als stoppen met roken enz. Maar er is inmiddels voldoende aangetoond dat ook gevaccineerde mensen je kunnen besmetten dus die angst blijf je houden. Ik wil definitief niet bij jouw groep horen.

1 Reactie
ton14024
ton1402430 okt. 2021 - 9:24

´´op basis van een twijfelachtige computercode´´ De tweedeling is op basis van knuffelen op het Maliveld.

Phantom3
Phantom330 okt. 2021 - 8:17

Je zal er maar BOA zijn. Veel succes en plezier.

Rutger Groot
Rutger Groot30 okt. 2021 - 6:59

Redelijk onzinnig, want de risico's zitten niet bij de kroeglopers en restaurantgangers.... in de ziekenhuizen en met op name ICs liggen met name 70 plussers en niet-westerse achtergronden zijn oververtegenwoordigd, met name is de steden..... dus stuur teams de wijken in om de vaccinatiegraad bij deze groepen omhoog te krijgen. Even los van het feit dat Amsterdam helemaal niet kan handhaven.....

Minoes&tuin
Minoes&tuin30 okt. 2021 - 5:37

Bij een categorie A infectie-pandemie bestaat er helemaal geen vrijheid van Godsdienst die boven het andere gaat, die van bescherming bevolking. Daar kan de regering gewoon beslissingen nemen over wat mag en niet mag. Daar geldt dus een andere wet.

1 Reactie
ton14024
ton1402430 okt. 2021 - 9:16

Mee eens, eens zien op ze drijven.

Ed Verbeek
Ed Verbeek30 okt. 2021 - 5:13

Strenger controleren zal niet helpen want gevaccineerden blijven elkeen gewoon steeds vaker besmetten nu de beschermingsgraad van vaccins dramatisch terug blijkt te lopen na verloop van maanden. Ik heb er goede hoop op dat men uiteindelijk streng gaat controleren op ventilatie (zie de wappietheorie over aerosolen ;-))

1 Reactie
ton14024
ton1402430 okt. 2021 - 9:14

Waarom zeg je die wappietheorie niet even op?

EricDonkaew
EricDonkaew30 okt. 2021 - 2:28

Meer thuiswerken is onzin. Iedereen die gevaccineerd is, kan gewoon op kantoor komen. Pak het probleem aan waar het probleem zit: de ongevaccineerden. Laat de goeden niet onder de kwaden lijden. Paternotte heeft overigens gelijk: als je niet handhaaft, dan gebeurt er ook niks. Een compromis is natuurlijk: eerst een waarschuwing, en dan in geval van een grote bek (We hebben het hier over Amsterdam) pas een bekeuring.

3 Reacties
ton14024
ton1402430 okt. 2021 - 9:12

Ik voel meer voor sluiting.

JoepJos
JoepJos30 okt. 2021 - 11:39

Dit zou een prima idee zijn maar helaas mogen werkgevers niet aan hun werknemers vragen of zij gevaccineerd zijn.

EricDonkaew
EricDonkaew31 okt. 2021 - 1:46

@JoepJos ---------------------------------- Er mag zo veel niet, maar het is voor een werknemer niet verstandig om in dit soort zaken op je strepen te staan.

HansHengelaar
HansHengelaar29 okt. 2021 - 20:20

En zo verandert 'A-dam in een politiestaat .

1 Reactie
Rechtvznraap
Rechtvznraap30 okt. 2021 - 6:58

Yep, hek er omheen en laat ze het maar uitzoeken

Frans Kwakman
Frans Kwakman29 okt. 2021 - 20:16

Meer plekken waar iemand komt checken of je een QR code hebt. Nou dat is lekker, als je met de pont overgaat, toon de QR code. Op bezoek in het ziekenhuis, idem. Om kotsmisselijk van te worden. En wat bereik je er mee? Een verdere tweedeling in de maatschappij. Daar schieten we wat mee op.

2 Reacties
AlexanderVolken
AlexanderVolken29 okt. 2021 - 20:41

Een tweedeling waarbij je zelf kunt kiezen bij welke groep je wilt horen.

Rechtvznraap
Rechtvznraap30 okt. 2021 - 6:59

Laten we maar niets doen dan. Niet gaan mekkeren daarna dan

De Twijfelaar
De Twijfelaar29 okt. 2021 - 19:21

Uiteindelijk zegt een QR code alleen bij ongevaccineerden of ze ook daadwerkelijk virusvrij zijn, want die moeten testen. Dus of het echt gaat helpen met het terugdringen van de cijfers is nog maar de vraag.

5 Reacties
Haz
Haz29 okt. 2021 - 19:38

We kunnen ook gewoon helemaal niks doen. Dat wordt het zeker erger. Dat dan maar doen?

AlexanderVolken
AlexanderVolken29 okt. 2021 - 19:53

Volgens mij zeg je dat de ongevaccineerde die positief test dus niet binnenkomt. Dat lijkt mij een belangrijk voordeel.

De Twijfelaar
De Twijfelaar29 okt. 2021 - 20:46

@Haz We kunnen genoeg doen, we hebben een miljardentest-infra, laten we gewoon iedereen blijven testen a.u.b. @AlexanderVolken Het percentage ongetesten is nog maar 17%, dat betekent dat 83% aan potentiele virusdragers een blanket access groene vink hebben. We weten inmiddels (dankzij voortschrijdend inzicht) dat mensen met een vaccin ook drager kunnen zijn, zeker als ze langer dan 3 maanden geleden hun prik gehad hebben. We weten ook dat mensen met een zwakker immuunsysteem na een maand of 6 nog maar weinig bescherming van het vaccin hebben. Dus ja, succes daarmee.

De Twijfelaar
De Twijfelaar29 okt. 2021 - 20:46

Ongetesten moet natuurlijk onvaccineerden zijn.

Ed Verbeek
Ed Verbeek30 okt. 2021 - 5:01

Precies, laat de gevaccineerden elkaar maar besmetten, en de ongevaccineerden ondertussen maar de schuld blijven geven. :-)

JasDon
JasDon29 okt. 2021 - 18:59

Pandemie: Halsema zegt niet te gaan controleren Pandemie wordt erger: Halsema gaat toch controleren Nieuwe maatregelen: Halsema zegt nieuwe maatregelen niet actief te handhaven Pandemie wordt erger: Halsema gaat toch handhaven. Etc. etc. etc.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin30 okt. 2021 - 5:39

Dat klopt! Ik moet je helaas gelijk geven.

Thuiszitter
Thuiszitter29 okt. 2021 - 18:50

Er zijn in Amsterdam geen boetes uitgedeeld, handhavers hebben slechts boetes uitgedeeld. Dat snap ik even niet , zijn er nu wel of geen boetes uitgedeeld ?

3 Reacties
pinkandfluffy
pinkandfluffy29 okt. 2021 - 20:34

@Thuiszitter: vermoedelijk moet er staan "Er zijn in Amsterdam geen boetes uitgedeeld, handhavers hebben slechts [waarschuwingen] uitgedeeld."

Nelisje
Nelisje30 okt. 2021 - 2:45

Wel boetes, maar niet voor overtreden corona maatregelen. Temisnte, dat maak ik er uit op.

ton14024
ton1402430 okt. 2021 - 9:08

N, ik denk dat je beter naar P kan luisteren. En sowieso minder reageren????

Siem Rietsnijder
Siem Rietsnijder29 okt. 2021 - 18:42

Terecht. Amsterdam, maar ook Rotterdam en Den Haag hebben een even lage vaccinatiegraad als de Biblebelt-gemeentes van ongeveer 70%. Alleen Staphorst en Urk hebben een nog duidelijk lagere vaccinatiegraad. Dat wordt veroorzaakt door gemeenschappen in de Randstad van niet westerse achtergrond die als je sec naar hen kijkt een met de bevolkingen van Staphorst en Urk vergelijkbare lage vaccinatiegraad kennen.

Ed Verbeek
Ed Verbeek29 okt. 2021 - 18:41

Ik heb al een tijd een C02 meter; beste manier om te controleren of in een binnenruimte genoeg ventilatie met frisse lucht is. Risico = verblijfsduur x (ppm CO2 binnenlucht - ppm CO2 buitenlucht) Totaal onverantwoord dat er bijv nog steeds supermarkten zijn met 1600 ppm CO2. En misdadig dat daar niet op wordt gecontroleerd.

Haz
Haz29 okt. 2021 - 18:20

Tsja Halsema is hier gewoon dom geweest. Dat er niet genoeg handhaving is om goed te controleren dat is een feit en kan zij niks aan doen, maar als je gaat zeggen dat er eigenlijk niet gehandhaafd gaat worden.... tsja met zo een lakse houding van de burgermeester is het hek van de dam natuurlijk. En dan nu weer veel besmettingen en dan moeten de Amsterdammers toch opeens weer beetje opletten? Hou toch op. Zwabberbeleid bij politiek uit DH maar ook vanuit lokaal Amsterdam.

2 Reacties
itsme3
itsme329 okt. 2021 - 21:04

Ja. Ik had sympathie voor haar toen ze gekozen werd. Maar ze blundert zich gewoon door de baan heen. Hopen dat ze maar 1 termijn krijgt. Totaal ongeschikt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin31 okt. 2021 - 7:40

Haz Je hebt helemaal gelijk, helaas!

LHTJ
LHTJ29 okt. 2021 - 17:54

jan paternotte; er is volgens mij geen kamerlid dat verder van de samenleving en de praktijk staat dan deze knul