Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Biden wil maatregelen na bloedbad op school, Trump steekt wapenlobby hart onder de riem

Schietpartij op basisschool Texas: 22 doden, onder wie 19 kinderen
Joop

Amerikaanse verkiezingen ongekend eerlijk verlopen, Trump woest

  •  
13-11-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
trump woest
Onderzoekers van de Amerikaanse overheid hebben geen enkel bewijs kunnen vinden dat er op wijst dat er bij de Amerikaanse verkiezingen gerommeld is met stemmen. President Trump, die de verkiezingen heeft verloren, is woest en houdt bij hoog en laag vol dat hij de winnaar is.
Technologische experts stellen dat de stembusgang van 3 november de best beveiligde verkiezing uit de Amerikaanse geschiedenis is geweest. Nergens zijn onregelmatigheden met een omvang van enig belang aangetroffen die van invloed zouden kunnen zijn op de uitslag. Er zijn geen voorvallen ontdekt van stemmen die verdwenen of veranderd werden, beschuldigingen die door het Trump-kamp voortdurend worden geuit.
In een verklaring verspreid door de Cybersecurity and Infrastructure Security Agency zeggen de onderzoekers: “Terwijl we weten dat er veel onbewezen klachten en gevallen van desinformatie zijn over het proces van onze verkiezingen, kunnen we u verzekeren dat we het grootst mogelijke vertrouwen hebben in onze verkiezingen. En u zou dat ook moeten hebben. Als u vragen heeft, richt u dan tot de verkiezingsfunctionarissen als vertrouwde bronnen aangezien zij de verkiezingen beheren.”
Trump is furieus over het onderzoek dat laat zien dat hij de echte verliezer is. De directeur van de Cybersecurity and Infrastructure Security Agency, Chris Krebs, uitte de verwachting dat hij vrijdag ontslagen zal worden door Trump. Het kamp van de president is al een aantal malen naar de rechter gestapt om de uitslag ongeldig te laten verklaren maar die acties werden verwezen naar de prullenbak waar ze thuishoren.
Trump gaat ondertussen door met het verspreiden van leugens via Twitter. Het sociale netwerk voorziet zijn tweets daarom van een waarschuwing die wijst op de onwaarheden.
Geen video? Klik hier.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (85)

P Haan
P Haan14 nov. 2020 - 11:37

'Ongekend eerlijk' is Trumptaal. Je zou haast denken dat de GOP ook van hem af wil.

White Knight
White Knight14 nov. 2020 - 9:54

Ik geloof onmiddellijk dat Biden de verkiezingen gewonnen heeft. Tegelijkertijd is de claim dat de verkiezingen "ongekend eerlijk" (de bron spreekt overigens over "secure" ofwel veilig) zijn verlopen wel een heel bijzondere. Vergelijk de volgende twee stemmethoden en rangschik ze op fraudekansen: - Je gaat met je ID naar een stemlokaal. Daar vergelijkt men het ID met het gezicht van de pers en een vinkje wordt gezet bij je naam op een stemlijst. Je ontvangt een stembiljet met evt. biljetten voor je machtigingen en brengt de stemmen uit. Het aantal stembiljetten wordt door meerdere mensen geturfd en aan het einde vergeleken met het aantal stemmen in de bus (de Nederlandse werkwijze). - Je vraagt een stembriefje aan via de post en/of krijgt de stembrief spontaan opgestuurd naar het adres waar je het laatst bekend was (verschilt per staat). Iemand vult de stembrief in en voorziet die van een handtekening en een aantal gegevens die bij meerdere mensen bekend kunnen zijn (zoals je BSN) (De Amerikaanse werkwijze). Je vergelijkt het aantal uitgestuurde absentee ballots met het aantal ontvangen poststemmen.

2 Reacties
LaBou
LaBou 14 nov. 2020 - 12:00

Misschien moet je je eens uitgebreid verdiepen in het Amerikaanse kiessysteem in het algemeen als dan toch wilt vergelijken.

DaanOuwens
DaanOuwens15 nov. 2020 - 11:23

@ White Knight Jij schrijft: Je gaat met je ID naar een stemlokaal. Het stemlokaal waar je moet stemmen is in een andere staat. Je moet je eerst registreren om te kunnen stemmen. Daarvoor moet je een dag vrij nemen. De rijen voor het stembureau vragen om een wachttijd van uren. Het wordt met name arme mensen zo moeilijk mogelijk gemaakt om te stemmen Jij schrijft: Je gaat met je ID naar een stemlokaal. Het stem lokaal is op minder dan 1 km afstand. Rangschik de stemprocedure op eerlijkheid en democratisch gehalte.

[verwijderd]
[verwijderd]14 nov. 2020 - 9:36

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
itsme3
itsme314 nov. 2020 - 16:39

Ja Kees, Trump heeft zijn presidentschap al eerder verloren. De druppel was zijn rampzalige corona beleid en het moment dat hij zelf ziek werd.

Dave Velzen
Dave Velzen15 nov. 2020 - 16:33

Lachen dit weer. Poststemmen is door de republikeinen aan het begin Trump president schap zelf opgezet en onderzocht en is zeer betrouwbaar gebleken. Het is niet zomaar een briefje invullen en opsturen. Als je niet weet waar je het over hebt hou dan je mond.

The Apple
The Apple14 nov. 2020 - 1:37

Het recept van senator Cory Booker om jan en alleman te veranderen in rustige, vriendelijke en verstandige burgers en kiezers - https://www.youtube.com/watch?v=MX4zdTCyy-A

Paulus3
Paulus314 nov. 2020 - 1:36

Er zijn inmiddels ook een heel stel van zijn campagne's rechtzaken het hof uitgegooid. https://www.nytimes.com/2020/11/13/us/politics/trump-loses-election-lawsuits.html?action=click&module=Spotlight&pgtype=Homepage

Thuiszitter
Thuiszitter14 nov. 2020 - 0:41

VSPresident Trump heeft een update gegeven over de versnelde ontwikkeling en verspreiding van een coronavaccin. In de speech liet hij zich ook een mogelijk vertrek uit het Witte Huis ontvallen. ‘De tijd zal het leren’, zei hij. Hij wacht zijn rechtszaken nog af , weet nog wat geld te vangen en gaat half of heel failliet de tent uit.

Zapata
Zapata14 nov. 2020 - 0:17

Het zou een dijenkletser zijn als hij op straat wordt gezet door een deurwaarder. Meneer u woont hier niet meer, wilt u dit pand verlaten?

Sonic2
Sonic213 nov. 2020 - 22:43

Niet dat Trump Nederlands kan lezen en niet dat hij ook maar iets van mij zal aannemen, maar als ik hem was zou ik morgen gewoon stoppen met de transitie blokken. Er zitten ook voordelen aan het uit het Witte Huis zijn. Hij kan boeken laten schrijven en een eigen media kanaal opzetten. Hij kan eindeloos rallies houden. De media zijn altijd wat liever daar voor oud presidenten. Hij kan alle talkshows af. Er zullen mooie documentaires komen met prachtige muziek. Biden zal geen gemakkelijke tijd tegemoet gaan. Laat het liggen. Het zit allemaal niet in zijn karakter. Maar hij zou zichzelf daarmee een dienst bewijzen. Ik zeg niet dat Trump zonder dit gedoe een minder slechte president zou zijn, maar het werkt allemaal averechts. Trump zag je het vanavond ook trouwens een beetje draaien. Onder zijn regering komt er geen lockdown en hij hield nadrukkelijk de optie open dat er na Januari iemand anders in het Witte Huis kan zitten als hij. Het blijft Trump.

OlavM
OlavM13 nov. 2020 - 22:34

Het lijkt me onderhand verstandig een suite in een gesloten psychiatrische afdeling in gereedheid te brengen, waarin Trump veilig behandeld zal kunnen worden.

4 Reacties
JanB2
JanB213 nov. 2020 - 22:37

De man voldoet zelfs aan de criteria voor gedwongen opname.

Bouwman2
Bouwman214 nov. 2020 - 9:03

Dat wordt wel een heel grote kliniek, waarin de helft minus 5 miljoen gedwongen worden behandeld. Met het verwijderen van Trump heb je zijn ideologie nog niet weg. Het wordt nog een enorme opgave voor Joe Biden. Die verzoening. Maar als iemand dat kan, dan is het de president elect. Iemand die zelf ervaring heeft met afzien, wordt wel vaker begripvoller . Kijk terzijde een naar de Kamer, die is steeds jonger geworden qua leeftijd en in plaats dat die Van Toorenburg nog bij tekent gaat ze weg. Op die manier wordt de Kamer een duiventil, en wordt gezag ook mar een mening.

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 nov. 2020 - 12:11

De achterban zal zich zo langzamerhand wel hebben gerealiseerd dat een tweede termijn er voor Trump niet meer inzit en zijn overgegaan tot de orde van de dag.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander15 nov. 2020 - 10:38

Ja, maar moet hij dan eerst niet zijn schulden betalen en nog een paar keer voord er rechter komen?. Wellicht gaat hij- ik sluit in zijn geval niets uit- het nog zien als een gratis vakantie die hem nieuwe immuniteit verschaft.

Paulus3
Paulus313 nov. 2020 - 22:19

Trump had vergeten ook daar een leugenachtige loyalist neer te zetten.

Thuiszitter
Thuiszitter13 nov. 2020 - 21:46

Dat er een coupe wordt gepleegd geloof ik nog steeds niet in . Dat Trump over 4 jaar weer een gooi gaat doen naar het presidentschap lijkt mij meer de realiteit. Je moet er toch niet aan denken dat hij dan wederom weet te winnen en nogmaals 4 jaar in het wittehuis is te vinden. We zijn nog niet van hem af dat is een ding wat zeker is.

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman214 nov. 2020 - 9:15

Over vier jaar is Trump tegen de tachtig hoor. Die prestatie is wel door Joe Biden geleverd, maar herlaling zit er niet in. Joe Biden is volstrekt uniek. Dat is velen ontgaan, maar het bewijs is geleverd met een verschil van vijf miljoen. . .

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 nov. 2020 - 18:37

Trump is een oude man. Over 4 jaar is hij nog ouder.

Bouwman2
Bouwman213 nov. 2020 - 20:46

De twee laatste staten zijn vrijdagavond toegewezen, Biden krijgt 306 kiesmannen, dat zijn er 74 meer dan Trump. Dat is een mega verschil. Als er sprake van van onregelmatigheden moet de fraude dus wel immens zijn geweest. Met recht en reden dus: l'élephant ca trompe énormément. .

1 Reactie
Pater
Pater14 nov. 2020 - 0:49

En ruim 5 mln stemmen meer overall. Stevige overwinning.

evertjan1
evertjan113 nov. 2020 - 20:16

Trump zal nooit toegeven en kunnen toegeven dat hij de verkiezingen verloren heeft. Bij iemand zoals Trump met een narcistische stoornis is dat een kenmerk van het ziektebeeld. Verlies toegeven is zo bedreigend voor zijn zelfbeeld dat hij instinctief alles afwijst en ontkent wat maar iets daar naar neigt. Trump zal dat uit alle macht tot in het absurde doorzetten. Hij kan niet anders, want als die zelf opgebouwde facade doorbroken wordt stort hij in en komt waarschijnlijk in een diepe depressie terecht.

8 Reacties
GoudenBergen
GoudenBergen13 nov. 2020 - 22:29

Een mogelijke afleiding is een nieuw seizoen van The Apprentice die Trump kan presenteren. Dan kan hij aan het eind van elke aflevering trompetteren: "I am fired".

JanB2
JanB213 nov. 2020 - 22:43

Ik denk dat je het juist ziet. Wat zeg ik, ik weet gewoon dat je het juist ziet. Punt is echter dat men in de media al meer dan 4 jaar om de feiten heendraait, namelijk dat Donald Trump inderdaad ernstig gestoord is. Er rust een taboe op. En dat terwijl je gerust kunt stellen dat wanneer Trump GEEN narcistische persoonlijkheidsstoornis zou blijken te hebben die hele stoornis ook simpelweg niet bestaat en geschrapt zou kunnen worden uit de DSM. Zo dik ligt één en ander er bovenop bij Mad Donald.

Pater
Pater14 nov. 2020 - 0:54

Hij kan altijd nog roepen dat hij over vier jaar revanche neemt, keeping up appearances.

DaanOuwens
DaanOuwens14 nov. 2020 - 9:22

@ JanB Jij schrijft: Er rust een taboe op. Ik ben dit erg met je eens. Blijkbaar is de werkelijkheid zo krankzinnig dat niemand het wil erkennen. En als ik mij realiseer dat meer dan 70 miljoen mensen vonden dat hij het prima deed bekruipt mij soms een grote moedeloosheid. Je kan er bijna niet aan ontkomen om ook een groot deel van de mensheid krankzinnig te verklaren.

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 nov. 2020 - 14:01

DaanOuwens dat sommige Trumpstemmers niet bezig zijn met de feiten betekent niet dat ze krankzinnig zijn. De moedeloosheid begrijp ik. Dat heb ik ook bij aanhangers van andere (potentiele) dictators.

DaanOuwens
DaanOuwens14 nov. 2020 - 22:38

@ DanielleDefoe Dat denk ik wel. Krankzinnigheid is weliswaar niet een geheel correcte diagnose maar ik gebruikte dat woord om een manier van denken aan te duiden. Er lopen in de VS miljoenen mensen rond die volstrekt oprecht van mening zijn dat de verkiezingen gestolen zijn. Ik las deze week dat 70 % van de Trump stemmers die mening hebben. De consequentie is dat argumenteren geen enkele zin meer heeft. En inderdaad Trump is niet de enige. Hoewel er in de Volkskrant vandaag een tamelijk hoopgevend verhaal over Turkije stond. Maar er is alle reden met grote bezorgdheid naar de verstandelijke vermogens van de burger te kijken. En dat bedoel ik niet badinerend maar toch vooral om uitdrukking te geven aan mijn verbijstering. Er liepen vandaag duizenden langs het witte huis die lief naar Trump zwaaiden. Biden heeft de stemmen gestolen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe15 nov. 2020 - 11:34

DaanOuwens als iedereen in je bubble Trump stemt is het moeilijk accepteren dat anderen dat niet doen. Veel Amerikanen vertrouwen de media niet. Er zijn in Pennsylvania kennelijk ook aardig wat mensen op het platteland die er vanuit gaan dat hun baantjes alleen nog bestaan dankzij Trump die milieumaatregelen saboteert. Die zijn heel erg bang.

DanielleDefoe
DanielleDefoe15 nov. 2020 - 11:36

Trumps advocaten geven er wel de brui aan. https://www.theguardian.com/us-news/2020/nov/13/trump-law-firm-withdraws-pennsylvania-election-case

Sonic2
Sonic213 nov. 2020 - 18:08

Overigens wel interessant. Dit linkje wat ik vond. https://www.youtube.com/watch?v=krjUWjIV0ME Rond 4:20 60% van al de donaties voor de "juridische strijd" gaan naar Save America. Een soort stichting van deze knettergekke leiperd. Waarbij het allemaal in zijn eigen zak gaat. Geen wonder dat Trump dit amateur toneel in stand wil houden. Overigens gaf een top adviseur van Trump al aan dat ze werken alsof er een tweede termijn van Trump aan komt. Mijn god. Wat een soap gaat dit worden. En er schijnt ook nog een pandemie te zijn waar Trump helemaal niets aan doet.

6 Reacties
LBNB
LBNB13 nov. 2020 - 20:10

@Sonic Ik ben het met je eens wat betreft Trump. Wat betreft corona ben ik minder kritisch, het gaat in de blue states slechter dan waar de republikeinen het voor het zeggen hebben. De eerste 6 staten met de meeste doden per miljoen inwoners zijn democratische staten.

Biff Everwood
Biff Everwood13 nov. 2020 - 22:18

Ha, de Sonics! Doet me denken aan de Diepte, een hol nabij de rosse buurt in A'dam waar enkel garage rock werd gedraaid! Beetje off topic ja....

Abma
Abma14 nov. 2020 - 5:26

LBNB Dit is dus fake news. Texas en Florida zitten ook bij de 6 staten met de meeste besmettingen. Dit zijn RED states.

LaBou
LaBou 14 nov. 2020 - 7:16

In de meeste blauwe staten wonen beduidend meer mensen dan in de rode.

NoahAmber
NoahAmber14 nov. 2020 - 8:56

@LBNB 13 november 2020 at 21:10 @Sonic het gaat in de blue states slechter dan waar de republikeinen het voor het zeggen hebben. De eerste 6 staten met de meeste doden per miljoen inwoners zijn democratische staten. Dat neemt toch niet weg dat er een pandemie gaande is. Of het nu groene, blauwe, paarse , gele of rode staten zijn. Het virus kijkt niet eerst welke kleur je hebt. Eigenlijk zeg je: als het erger wordt in de rode staten moet trump wel wat doen. Het is nu meer in de blauwe staten dus laat maar.

Fredje3
Fredje314 nov. 2020 - 10:20

@Labou, dat is non informatie toch? Tenminste dat was het wel toen we Nieuw Zeeland met Nederland gingen vergelijken mbt Corona. Toen waren ligging bevolkingsdichtheid en al dat soort vervelende details ook niet belangrijk.....

poeslief
poeslief13 nov. 2020 - 17:52

"ongekend (eerlijk verlopen)" LOL dus niet helemaal eerlijk verlopen en normaliter nemen ze het daar niet zo nauw tijdens de presidentsverkiezingen, volgens goed ingelichte bronnen...

2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen13 nov. 2020 - 21:00

De link naar de goed ingelichte bronnen ontbreekt ....

adriek
adriek13 nov. 2020 - 21:11

Er zal ongetwijfeld links en rechts hier en daar gesjoemeld zijn, dat kun je in een land met meer dan tweehonderd miljoen inwoners niet voorkomen. Maar: miljoenen stemmen vervalsen, zonder dat iemand uit de school klapt, en zonder dat het in de statistieken opvalt zou een ongekende logistieke prestatie zijn. Alleen als iemand op zeer hoog niveau direct invloed op de eindcijfers zou kunnen uitoefenen zou het kunnen. Kortom: over de uitslag hoeft niet gecorrespondeerd te worden.

HarrieV2
HarrieV213 nov. 2020 - 17:33

Natuurlijk zijn de verkiezingen oneerlijk verlopen. Anders had die oranje wuppie niet bijna de helft van de stemmen gekregen. Gelukkig voor Amerika, maar ook voor de rest van de wereld, net niet gehaald. Balen natuurlijk.

Sikken Berend
Sikken Berend13 nov. 2020 - 17:03

Trump zal zijn verlies nooit toegeven. Als alle onderzoeken uitwijzen dat de verkiezingen eerlijk zijn verlopen, zal hij zeggen dat die onderzoeken niet deugen.Ondertussen hitst deze narcistische gek het volk op met zijn leugens en smerige insinuaties. Met zijn absoluut onaanvaardbare gedrag zet hij aan tot een burgeroorlog. Ik vind het zeer eng worden daar met die dreinende kleuter.

1 Reactie
tomaatnet
tomaatnet13 nov. 2020 - 19:05

Weet je waarom deze narcist alles uit de kast haalt om in het Witte Huis te kunnen blijven? Hij is nog steeds onschendbaar. Je kunt op zijn vingers natellen wat er gebeurt als hij die functie niet meer heeft en hij vogelvrij is voor het justitiële apparaat. De man is doordenkt van oplichtingspraktijken en direct opeisbare schulden. (minimaal 400 miljoen dollar) zo voel ik het. Dat is de rode draad die voortzetting van zijn gevaarlijke gedrag verklaart. Een(oranje) kat in nood maakt rare sprongen.

stokkickhuysen
stokkickhuysen13 nov. 2020 - 16:50

Trump's advocaat in Arizona zei over het bewijs dat hij aanleverde (in court dat er veel 'spam' en 'lies' tussen zat. Voor iedereen die wil volhouden dat T hier vol in zijn recht staat: een president die een rechtssysteem misbruikt voor persoonlijke doeleinden, nee dan sta je niet in je recht.

2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen13 nov. 2020 - 16:53

Make a statement, add a link https://www.azcentral.com/story/news/politics/elections/2020/11/12/maricopa-county-judge-hear-trump-team-case-maricopa-county-votes/6260414002/

DanielleDefoe
DanielleDefoe13 nov. 2020 - 20:34

Biden-seier i Georgia NRK.NO

Minoes&tuin
Minoes&tuin13 nov. 2020 - 16:49

Tja!

Dave Velzen
Dave Velzen13 nov. 2020 - 16:47

Biden heeft nu ook Arizona in de pocket en verschil in Pennsylvania is nu bijna 1 procent daar in voordeel Biden. En een hertelling in Arizona en Georgia zal weinig veranderen omdat het de resultaten niet zal veranderen. Biden haalt 306 kiesmannen. Trump 232. Hetzelfde resultaat als Clinton toen ook haalde.

Eric Minnens
Eric Minnens13 nov. 2020 - 16:35

Three geese in a flock. One flew east (Hillary) one flew west (Joe) One flew over the cuckoo's nest (Donald) O-U-T spells OUT, Goose swoops down and plucks you out. https://images.app.goo.gl/vnibg4MHXYCin1U1A

Salama.
Salama.13 nov. 2020 - 16:23

Dat er toch ruim 70 miljoen mensen op deze mafketel hebben gestemd vind ik ronduit zorgelijk. Ik vraag me echt af of de machtsovername zonder geweld gaat verlopen.

2 Reacties
adriek
adriek13 nov. 2020 - 21:14

Zodra hij merkt dat hij echt niet kan winnen vertrekt hij richting golfbaan.

Albert_Bakker
Albert_Bakker14 nov. 2020 - 8:50

Het probleem, dat hiermee overigens nu naar de toekomst wordt doorgeschoven, is dat men de politieke tegenvoeters ziet als existentiële vijanden. Er worden door Democraten - en niet de minsten trouwens - ook lijsten opgesteld van mensen (bijv. door de "Trump Accountability Project") die gestemd hebben op Trump, die onder Trump een of andere functie hadden of die aan Trump hebben gedoneerd om hen minimaal van toekomstig werk en inkomen te beroven. Dat deze wraakoefening natuurlijk ook bij volgende machtswisseling omgekeerd kan gaan worden toegepast met exact dit precedent als legitimatie ontgaat hen misschien. Misschien is men dan toch ook meer Trump-like ter linkerzijde, narcistisch en neigend naar machtsmisbruik dan waarvoor men zichzelf krediet geeft.

Sonic2
Sonic213 nov. 2020 - 16:22

Het is ook selectief oneerlijk gegaan, want de senaat is wel kennelijk eerlijk gegaan. En Florida ook. Alleen in staten waar deze idioot verloren heeft is er gefraudeerd. Het begint een beetje aandoenlijk te worden. En het gaan nog 2 hele spannende maanden worden. Datzelfde geldt voor Brexit. Ook weer zo'n volslagen nationalistische flop. En het is ook allemaal voorspelbaar. Natuurlijk maakt Trump geen buiging als hij weg wordt gestemd. Natuurlijk klapt hij niet voor Biden. Natuurlijk liegt hij over verkiezing uitslagen. Hij liegt over alles. Dus ook over verkiezing uitslagen. We zijn nog niet van Trump af. Over vier jaar weer een nieuw theater stuk. Als dit allemaal goed afloopt. En daar ben ik ook niet zeker van.

DeKleineSalamander
DeKleineSalamander13 nov. 2020 - 16:20

Niet alleen Trump maakt zich volkomen belachelijk ook de bijna complete RP. Twitter heeft het er maar druk mee. Ben benieuwd wanneer onze held Mark JB gaat feliciteren.

1 Reactie
OlavM
OlavM13 nov. 2020 - 22:45

@ Sjoerd Bonnema: [Ben benieuwd wanneer onze held Mark JB gaat feliciteren.] Is al lang gebeurd.

[verwijderd]
[verwijderd]13 nov. 2020 - 15:49

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens13 nov. 2020 - 19:12

@ Mark Jij schrijft: Als het onzin is wat Trump beweert dan zal dat snel genoeg blijken. Dat is al lang gebleken. En je schrijft: Controleren of de verkiezingen correct zijn verlopen lijkt mij persoonlijk niet verkeerd. Ook dat is al gebeurd. Blijft over de vraag wat te doen met een president die blijft liegen en beweren dat er is gefraudeerd. En een enorme groep kiezers die ieder woord van hem kritiekloos accepteert. Probeer daar eens een antwoord op te geven https://www.trouw.nl/buitenland/pleegt-trump-nu-een-ordinaire-staatsgreep~bbbf4427/?utm_source=browser_push&utm_medium=push&utm_campaign=stdc_tr

TimoovanEsch
TimoovanEsch14 nov. 2020 - 9:16

Beste Mark, u schrijft het als iets in de toekomst. Echter, dit rapport stelt dat de verkiezingen correct zijn verlopen. Verleden tijd dus. En de meeste van zijn rechtszaken werden geseponeerd. Verleden tijd dus. Die paar die doorgang vonden, gaan over minieme aantallen, die geen enkel verschil gaan maken. Tijd om uw verwachtingen op te waarderen richting realiteit. Alles wat u aanhaalt, is al uitgevoerd.

Cave Canem
Cave Canem13 nov. 2020 - 15:33

Inmiddels heeft het United States Department of Homeland Security de zuiverheid van de verkiezingen ook al bevestigd. Dat is het punt niet. Het uiteindelijke doel is Trump uiit het Witte Huis te verdrijven en het lijkt steeds meer dat deze verkiezingsuitslag hiervoor vooralsnog niet afdoende is. Zelfs een rechterlijke uitspraak van die strekking is geen garantie. Lees het gisteren hier aangehaalde artikel van Timothy Snyder in de Boston Globe er nog maar eens op na. Ik hoop van ganser harte dat hij het verkkeerd inschat.

Voor Joop
Voor Joop13 nov. 2020 - 15:25

Trump is zijn hele leven een harde zakenman geweest en een TV persoonlijkheid. Zonder veel kennis buiten die twee beroepen. De zakenman speelt handjeklap. Hij vraagt het dubbele van waar hij genoegen mee zal nemen. Dus hij bluft. Ook in dit geval. Hij zal uitendelijk gewoon terug gaan naar z'n leven als zakenman. En mogelijk een andere show beginnen. Als zakenman leerde hij dat je koppig door moet zettenom een deal in jouw voordeel te maken. En als TV persoonlijkheid dat shows maken leuk is, helemaal als je er ook nog eens het middelpunt van bent als je je ego goed wilt laten voelen. Niemand zal ontkennen dat hij meer TV en pers aandacht heeft weten te krijgen dan menig andere president. Onder het bekende "Beter dat ze slecht over je spreken dan dat ze niet over je spreken." Het zal met een sisser zonder substantiële gevolgen aflopen, net als zijn show met Kim Jung-un: Eerst dreigen met vernietiging, en daarna zoete broodjes bakken. Het was allemaal voor de show, want hij wist echt wel dat Kim Jung-un zijn enige bescherming tegen regime change nooit op zou geven: kernwapens. Om te voorkomen dat hem hetzelfde zou overkomen als Saddam Hoessein en Moammar Gaddafi.

2 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens13 nov. 2020 - 18:54

@ Voor Joop Jij schrijft: De zakenman speelt handjeklap. Hij vraagt het dubbele van waar hij genoegen mee zal nemen. Dus hij bluft. Wellicht vindt jij dat je hier een briljant stukje tekst schrijft, maar ik vind het oliedom. Een zakenman die het dubbele vraagt van wat hij wil krijgen krijgt nooit een deal. Trouwens de rest van je tekst is ook nogal infantiel. Veder op schrijf je: Het zal met een sisser zonder substantiële gevolgen aflopen, net als zijn show met Kim Jung-un: De manier van onderhandelen door Trump was de aanpak van een zwakbegaafde. Niet alleen Kim, maar ook Poetin. En een aantal diplomaten heeft zich ook uitgelaten over de aanpak van Trump. Bevriende leiders waren in het begin verbijsterd omdat zij zijn aanpak niet begrepen. Later realiseerden zij zich dat hij geen idee had waar hij mee bezig was. Kortom de man is volstrekt incompetent. De echte wereld is een stuk ingewikkelder dan jouw ideeën over het zaken doen.

OlavM
OlavM13 nov. 2020 - 22:42

@ Voor Joop: [Het zal met een sisser zonder substantiële gevolgen aflopen.....] Dan heb je er kennelijk geen idee van, hoeveel schade deze Joker al heeft aangericht aan de bevolking van de VS (corona zonder serieuze aanpak, racisme en discriminatie, enz.), de internationale verhoudingen en de geloofwaardigheid van de VS.

Karingin
Karingin13 nov. 2020 - 15:08

Ik blijf erbij dat Lord Voldemort de komende 3 maanden alles op alles gaat zetten om de macht over te nemen. En als dat niet lukt dan gaat ie een variant van de tactiek van de verschroeide aarde in zetten...daar is ie ook al mee bezig trouwens, hem interesseert 't toch geen reet wat de consequenties zijn

3 Reacties
Ryan2
Ryan213 nov. 2020 - 15:33

Ben jij nu een complottheorie aan het promoten?

harmmeijer
harmmeijer13 nov. 2020 - 16:38

“En als dat niet lukt dan gaat ie een variant van de tactiek van de verschroeide aarde in zetten…daar is ie ook al mee bezig trouwens, hem interesseert ’t toch geen reet wat de consequenties zijn” Trump is in staat om het land en het Witte Huis in chaos achter te laten. Narcistische potentaten als Hitler en Mussolini gingen hem voor in de vorige eeuw. Laten we hopen dat het bij deze 4 jaar blijft.

Cave Canem
Cave Canem13 nov. 2020 - 17:29

“Trump is in staat om het land en het Witte Huis in chaos achter te laten”. Desi Bouterse gaf in Suriname al het “goede” voorbeeld.

Joop Schouten
Joop Schouten13 nov. 2020 - 15:01

Natuurlijk is hij woest. Dat hoort erbij. Hij moet zijn leugens volhouden om zijn stemmers niet af te vallen. Hij weet dat hij geen poot heeft om op te staan Eng dat het grootste deel van zijn electoraat zijn praatjes geloven.

Bernie2
Bernie213 nov. 2020 - 14:54

Ja, nu is het spel echt uit. Als kroonpretendent van Vrijstaat Westfriesland heb ik de mafiaschurk vanmorgen van harte gefeliciteerd met zijn verlies en een goed verblijf in de gevangenis gewenst. Ugh.

1 Reactie
tomaatnet
tomaatnet13 nov. 2020 - 19:09

Goed zo Kluk Kluk Groetjes Hiawatha

Uilenspiegel
Uilenspiegel13 nov. 2020 - 14:52

Stel dat een vooraanstaand politicus dit in Nederland gaat roepen, dan wordt die mafketel toch met zachte hand naar de deur begeleid?

1 Reactie
Cave Canem
Cave Canem13 nov. 2020 - 17:31

En onmiddellijk daarop naar een instelling voor intensieve geestelijke bijstand.

vdbemt
vdbemt13 nov. 2020 - 14:52

Wat een ongekende dwaas.

Hannes Achterhout
Hannes Achterhout13 nov. 2020 - 14:48

Fallisch, viriel, in vol ornaat, per masculien machismo, belooft de `sterke' man nog immer krachtige daden aan simplistisch-populistische volgers die hem vol zingenot bewieroken. Helaas voor meester Trump wisten de Democraten het foute totaalplaatje van de duisterling te ontbuigen naar rationeel besef van waarheid en werkelijkheid. Reactionair-republikeins rechts in de US ondersteunt thans onbeschoft dictatendom en heeft volksmisleiding tot norm verheven. Inbinden lijkt raadzaam, opdat hun leider niet het lot krijgt toebeschoren als dat van Mussolini.

Jerry Bidet
Jerry Bidet13 nov. 2020 - 14:08

Toch triest dat niemand die man in het gareel krijgt. Dat je in het begin wat tegen stuttert, is te begrijpen. Maar na verloop van tijd als alles, maar dan ook alles erop wijst dat je verloren hebt, dan moet is het gewoon spullen pakken en wegwezen. Wat maakt die man zich onsterfelijk belachelijk.

3 Reacties
NoahAmber
NoahAmber13 nov. 2020 - 16:27

De Reps houden zich nog in. Op het moment dat trump weg is gaat het feest pas echt beginnen. Er zijn nu denk ik genoeg Reps die trump volledig uitkotsen maar nog niet durven

Martin108
Martin10813 nov. 2020 - 16:47

Het probleem voor de Republikeinen is dat Trump meer stemmen heeft gekregen dan enige andere republikeinse kandidaat ooit. Hoeveel blijft daar van over als ze hem afvallen? Maar met een beetje geluk valt die partij in twee delen uiteen en zetten ze zich zo zelf buiten spel.

PVDB2
PVDB213 nov. 2020 - 16:57

Ach, we hebben de Secret Service nog die naar het schijnt gemachtigd is om Baron von Trumphausen uit het Witte Huis te escorteren. Zelfs het leger schijnt willig te zijn en de mogelijkheid te hebben om DJT vriendelijk te helpen om te vertrekken. One way or another. Een echte vent erkent zijn verlies en gaat met opgegeven hoofd het pand uit en feliciteert de winnaar, de opvolger. Veel Repuplieken die hem tot voor kort hem steunde hebben hun steun ingetrokken en vinden het een steeds groter gevaar voor het land. Nu er geen briefings meer zijn van de veiligheidsdiensten wil men graag een snelle transitie zodat alles in januari gereed is en men van start kan. Gebrieft en al. https://edition.cnn.com/2020/11/13/politics/donald-trump-joe-biden-republicans-transition/index.html https://metro.co.uk/2020/10/19/secret-service-will-forcibly-remove-trump-from-white-house-if-he-wont-leave-13448122/

MaxMax2
MaxMax213 nov. 2020 - 14:04

Natuurlijk zijn die verkiezingen niet rigged, anders had Trump ook geen president kunnen worden.

2 Reacties
Ryan2
Ryan213 nov. 2020 - 15:40

Ach, de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet. De republikeinen hebben zelf, terwijl ze aan de macht waren, heel wat kiezers van de kieslijsten geschrapt. Het zijn vooral de republikeinen geweest die fraude gepleegd hebben. Al ver voor de verkiezingen. Ga maar na 150 miljoen stemmen, en er zijn 327 miljoen Amerikanen. Dat is niet eens de helft van de bevolking, en dat geeft te denken. Ondanks al die fraude heeft Trump niet kunnen winnen. En dat steekt hem natuurlijk. De republikeinen hebben gewonnen, maar de democraten hebben nog veel meer gewonnen. Zo simpel ligt het. Die mensen zijn gaan stemmen die genoeg hadden van de rare streken van deze charlatan.

stokkickhuysen
stokkickhuysen14 nov. 2020 - 0:00

er zijn 230 miljoen Amerikanen die mogen stemmen in 2020. Opkomst gaat steeds beter: 2000 209,787,000 105,594,000 50.3% 2004 219,553,000 122,349,000 55.7% 2008 229,945,000 131,407,000 57.1% 2012 235,248,000 129,235,000 54.9% 2016 230,931,921 136,669,276 59.2% 2020 239,247,182[21] 158,831,694 - 165,000,000[21][24] 66.4% - 72.1%[21][24]

GoudenBergen
GoudenBergen13 nov. 2020 - 14:01

Dat wisten we al. Meer dan 150 miljoen mensen hebben gestemd. Zijn de VS dan toch een echte democratie?

2 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens13 nov. 2020 - 14:53

@ GoudenBergen Jij schrijft; Zijn de VS dan toch een echte democratie? Blijkbaar niet. Chris Krebs de directeur verwacht dat hij vandaag kan uitkijken naar een nieuwe baan. Trump houdt niet van nieuws dat hij niet wil horen.

NoahAmber
NoahAmber13 nov. 2020 - 16:28

Wij wel. Trump kennelijk nog niet