Joop

Als Witte de With een straat verdient, kan Leopold Senghor er ook wel een krijgen

  •  
23-02-2018
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
52 keer bekeken
  •  
Frankfurt/Main, Staatspräsident von Senegal

© Foto: Wikipedia

Als je Michiel de Ruyter van zijn heldenstatus wilt ontdoen, moet je niet verbaasd zijn als anderen het met jouw helden doen. En vuil zal  altijd worden opgegraven
Enkele progressieve partijen in Rotterdam hebben op instigatie van D66 voorgesteld meer diversiteit te brengen in de straatnamen. Men heeft namelijk ontdekt dat ze voor 92% “witte” mannen eren. En dat terwijl maar de helft van de bevolking blank is. Daar valt wat voor te zeggen. Weliswaar is de Zwartjanstraat zowel op de linker- als de rechter Maasoever algemeen bekend maar dat kan onmogelijk tot tevredenheid strekken.
Ergens in de oostelijke nieuwbouwwijken van de Maasstad zijn de straten van een hele buurt naar jazzmusici genoemd onder wie een aantal zwarten. Toen de stad de befaamde Kid Dynamite met een straat wilde eren, kwamen de bewoners in opstand. Ze wilden niet in de dynamietstraat wonen. Daarom maakte men gebruik van Kid’s echte naam: Arthur Parisius.
Als Rotterdam daadwerkelijk ernst wil maken met meer diversiteit in de keuze der straatnamen, dan zijn de blanken voorlopig hors concours. Zelfs als je tevreden zou zijn met 30% onwitte straatnamen. Toch zou het best lukken want er zijn kandidaten zat: schrijvers uit Azië, Afrika en Latijns-Amerika bijvoorbeeld: Pramudya Ananta Toer bijvoorbeeld of Machado de Assis. Cesaria Evora verdient absoluut een straatnaam, evenals Leopold Senghor of Fantz Fanon. Als je straten noemt naar Griekse filosofen of naar Karl Marx, dan horen zij zeker in dit rijtje thuis.
Er is een probleem: de straatnamenkeuze wordt nu gepolitiseerd. Men zal al die schrijvers, filosofen en politici uit verre buitenlanden naast de meetlat van het politiek correcte denken leggen: waren zij wel loepzuivere democraten? Hebben zij (zoals bijvoorbeeld Martin Luther King) een #MeToo-verleden? Als je Michiel de Ruyter van zijn heldenstatus wilt ontdoen, moet je niet verbaasd zijn als anderen het met jouw helden doen. En vuil zal altijd worden opgegraven. Neem bijvoorbeeld de manier waarop de grote held van de Indonesische vrijheidsstrijd Soekarno met politieke tegenstanders omging. Of kijk naar de beroemde zanger Paul Robeson, die zijn leven lang zijn grote bewondering voor het rijk van Stalin tot uiting bleef brengen.
Dit is geen reden voor de Rotterdamse straatnamencommissie om zich te laten intimideren. Als Witte de With een straatnaam verdient, dan kan dat rustig ook gelden voor de filosoof Leopold Senghor, ook al vormde hij als president zijn vaderland Senegal om tot een eenpartijstaat. Dat deden er zoveel: Kenneth Kaunda en Julius Nyerere maakten ook een einde aan de democratie en de vrije pers omdat die hen in de weg zaten bij de natievorming. Een Land met J.P. Coenstraten kan ook een Nyereredreef hebben. Of niet soms.
Afrikaanse, Latijns-Amerikaanse en Aziatische helden zat: Jose Rizalstraat. Rui Barbosaplein, Jahawarlal Nehrutunnel, Emiliano Zapatalaan. Lao Tse Park, Alexandre Petionhof. Fela Kutidijk. Wat nooit van gehoord? In Blijdorp heb je de Van der Horststraat. Weet U wie die Van der Horst is? Nou, een ding is zeker, ik ben het niet.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (35)

stokkickhuysen
stokkickhuysen24 feb. 2018 - 16:33

Ik zit meer te denken aan de helden van deze tijd. Via het Kieftkanaal ga je over de Kiele Kiele Kadedoor naar de Van Bastenbrug tot aan de 88eminuutmarkt, i het verlegnde van het Grote Gullit plein. En om alvast de kritiek van zelfophemeling te pareren ook een een klein Vollerpleintje, waar dan de machtige Lamalaan op uitkomt. Opdat wij niet vergeten!

hugo bergveen
hugo bergveen23 feb. 2018 - 20:32

Ik vind dat we op het moment bezig zijn het onszelf ontzettend moeilijk te maken, maar slingers komen na verloop van tijd ook in het midden tot rust; nog even geduld, dus.

Haastig
Haastig23 feb. 2018 - 18:18

Welke namen zou men aandragen bij de (internationale) "Bruten Buurt" en wie zou bezwaar maken? Deze zijn qua bruten-gehalte waarschijnlijk niet echt betwist: de Hitlerstrasse, Hirohito hal, De Leopold II Allee, Stalinlaan, Mao Markt, Pol Pot plantsoen, Bonaparte Boulevard, Dzjengis Khan Steppe, Hannibal Dijk, Jan Pieterszoon Coen straat, Franco laan, Kony kanaal, V.N. de Balboa boulevard, En wat te denken van de De Gaulle Laan, Beel steeg (of het Spoor Spoordijk), Mugabe-laan, Talaat Pasja plantsoen, Soeharto straat, CIA-rotonde, Kennedy-Johnson straat? Het voordeel van een Bruten buurt is dat je eindeloos kan uitbreiden, want het zijn er nogal wat. En lekker divers.

1 Reactie
Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)23 feb. 2018 - 19:21

"de Hitlerstrasse, Hirohito hal, De Leopold II Allee, Stalinlaan, Mao Markt, Pol Pot plantsoen, Bonaparte Boulevard, Dzjengis Khan Steppe, Hannibal Dijk, Jan Pieterszoon Coen straat, Franco laan, Kony kanaal, V.N. de Balboa boulevard," Trump Toren.

punt2
punt223 feb. 2018 - 16:56

Op een enkele uitzondering na gebruiken we toch Nederlanders voor de straatnaambordjes? dus gekleurde Nederlanders die iets hebben betekent voor Nederland zijn van harte welkom op de bordjes. Maar om uit wanhoop gekleurde buitenlanders te moeten nemen lijkt mij overdreven.

1 Reactie
Vliet2
Vliet224 feb. 2018 - 9:56

Ik heb niets tegen een John Coltranestraat, maar liever geen vernoemingen naar politici, religieuze figuren en activisten.

Haastig
Haastig23 feb. 2018 - 16:54

Ja, vroeger was het makkelijk, je noemde een straat gewoon naar het type winkel/bedrijf dat veel voorkwam op betreffende straat, de richting waar de straat heenging, of functie: Markt, Grote Markt, Plein, Bakkersstraat, Brouwersgracht, Bierkade, Varkensmarkt, Boterbrug, Wijnhaven, Koornmarkt, Visstraat, Groenmarkt, Langendijk, Amsterdamse straatweg, Westeinde, Noordeinde, Noordwal, Agnietenpad, Bagijnhof, Zieken (naar leprozenhuis), Tramlijnweg, Torenstraat, Kerkstraat, Oude Doelenkade, Molenstraat. Toch is het soms jammer als een naam wijzigt, als een leuke naam als "Kromme elleboogstraat" of "Dronkemansstraat", "Ledig erf" verdwijnt. Het "Stinksteegje" spreekt toch meer tot de verbeelding dan "Hartogstraat". Ook leuk als een naam naar een -voor ons onbekende- persoon eeuwen kan blijven bestaan, zoals de "Juffrouw Ida straat".

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 feb. 2018 - 18:25

Stationsstraat ook overal verkrijgbaar. Voor de nostalgisch aangelegden: oude beroepen. Hoedemaaksters, olieslagers beenhouwers etc.

Haastig
Haastig23 feb. 2018 - 20:21

DanielleDefoe 23 februari 2018 at 19:25 "Voor de nostalgisch aangelegden: oude beroepen. Hoedemaaksters, olieslagers beenhouwers" ???? "Winkelstraat", voor over 50 jaar nostalgisch: "Mam, wat is een winkel?" Een leuke is natuurlijk het "Inbuspad" bij de Ikea in Delft.

jantje
jantje24 feb. 2018 - 17:46

In de stad Groningen heb je nog het Soephuis straatje en De Kolle Gat. De Kiet in t Jatstraat.. en nog een paar.. https://www.sikkom.nl/zes-bijzondere-straatnamen-in-groningenhttps://www.sikkom.nl/zes-bijzondere-straatnamen-in-groningen/

DanielleDefoe
DanielleDefoe23 feb. 2018 - 16:31

Frantz Fanon? Nah, ik houd niet van Franse filosofen.Zullen we eerst maar eens beginnen met wat meer witte wieven voor we aan de buitenlandse mannen gaan? Makkelijk (foutloos!) te spellen mag wat mij betreft ook een punt zijn.

henk-alexander
henk-alexander23 feb. 2018 - 16:06

'(...) Afrikaanse, Latijns-Amerikaanse en Aziatische helden zat: Jose Rizalstraat. Rui Barbosaplein, Jahawarlal Nehrutunnel, Emiliano Zapatalaan. Lao Tse Park, Alexandre Petionhof. Fela Kutidijk.(...)' Aan dit rijtje wil ik graag Patrice Lumumba toevoegen- hopelijk wordt een park naar hem vernoemd. Zijn laatste dagen zijn treffend beschreven door G. Heinz en H. Donnay in 'LUMUMBA: The last Fifty days' (1969, Grove Press Inc.).

Hanvander Horst
Hanvander Horst23 feb. 2018 - 15:39

Kijk maar eens wat die Senghor allemaal gedaan heeft, Thijs

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe24 feb. 2018 - 9:55

Wellicht "overleeft" hij als dichter? Kan hij in de poetenbuurt, maar sinds Duits en Frans inmiddels dode talen zijn in het Nederlandse onderwijs zullen er maar weinigen kennis kunnen nemen van zijn werk.

DanielleDefoe
DanielleDefoe24 feb. 2018 - 10:48

zie www.vpro.nl/boeken/programmas/dode-dichters-almanak/2012/26-februari.html

RobertvanderHilst
RobertvanderHilst23 feb. 2018 - 13:56

Identiteitspolitiek? Een vondst zo blijkt maar weer. Het was, is, wordt en blijft smullen voor 'iedereen' die maar wil om in een activistische opstelling te schieten. En ook tot grote dankbaarheid van de nieuwsmedia natuurlijk, want al die pagina's en uitzendblokken moeten wel vol. Bovendien, zonder dit zouden PVV, DENK en FvD niet kunnen bestaan. Dus daarom: alle reële kwesties en problemen moeten opzij. Lang leve bullshitmountain. #ThanksJonStewart

fries2
fries223 feb. 2018 - 12:26

Dorpen en steden worden (op uitzonderingen na) toch ook niet naar personen vernoemd. Waarom straatnamen wel?

Thijs Schokland
Thijs Schokland23 feb. 2018 - 11:58

Ik veroorloof te reageren op uw uitspraak "Als Witte de With een straatnaam verdient, dan kan dat rustig ook gelden voor de filosoof Leopold Senghor, ook al vormde hij als president zijn vaderland Senegal om tot een eenpartijstaat." Acht u de omstandigheid dat Witte de With per saldo een bijdrage heeft geleverd aan Nederland en de door u voorgedragen Senegalees geen enkele, niet relevant?

5 Reacties
rvb2
rvb223 feb. 2018 - 12:12

Dat is inderdaad niet relevant, wat heeft J.S. Bach aan bijdrage geleverd aan Nederland? Of Siegmund Freud? Bijdrage aan Nederland is geen vereiste voor het vernoemen van een straat.

Thijs Schokland
Thijs Schokland23 feb. 2018 - 14:01

@rvb; Eens, het mogen, naast personen die een bijdrage hebben geleverd aan of in Nederland, bijvoorbeeld ook grootheden zijn uit andere landen en windstreken. Het komt mij voor dat de door hr vd Horst opgevoerde Senegalees niet in die categorie valt.

FransAkkermans1947
FransAkkermans194723 feb. 2018 - 15:13

Senghor is een grondlegger van de Negritude en het Pan-Afrikanisme en in die hoedanigheid veel betekend voor de emancipatie van de Afrikanen. Hij is zijn hele leven links en democraat gebleven. Van der Horst vergist zich overigens: hij heeft in 1976 ook het meerpartijenstelsel in Senegal ingevoerd en toen dit land nog een eenpartijstaat was waren er wel parlementaire en presidentsverkiezingen. Jules Nyerere was in de jaren zeventig ook populair in de Derdewereldbeweging vanwege zijn Arusha declaration. Beide personen passen goed in een stad met een sterke sociaal-democratische traditie.

Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)23 feb. 2018 - 15:13

"Bijdrage aan Nederland is geen vereiste voor het vernoemen van een straat." Klopt, maar het helpt wel.

Vliet2
Vliet224 feb. 2018 - 9:59

Bach en Freud hebben natuurlijk een bijdrage geleverd aan Nederland in de vorm van invloed op het Nederlandse muziekleven en de psychiatrie.

Franco2
Franco223 feb. 2018 - 11:29

Ik pleit voor de Desi Bouterselaan. Hij mag dan wel wat van zijn landgenoten hebben laten martelen en ombrengen, maar hij is een groot tegenstander van het Nederlandse kolonialisme. Eer hem met een stijlvolle laan in een nieuwe buurt!

1 Reactie
spagaat
spagaat23 feb. 2018 - 12:27

Uitkomend op de Willem Holleederallee zeker?

L.Brusselman
L.Brusselman23 feb. 2018 - 11:27

Paul Robeson! Had nooit van de man gehoord,wat een kanjer.

Pieter Jacobus Civilis
Pieter Jacobus Civilis23 feb. 2018 - 10:48

Je kunt dat soort problemen ook voorkomen door bloemen en bomen in straatnamen te verwerken. Dan is de hele discussie in een keer van de baan.

1 Reactie
Big guy Bane (4u)
Big guy Bane (4u)23 feb. 2018 - 15:19

"Je kunt dat soort problemen ook voorkomen door bloemen en bomen in straatnamen te verwerken" Ik heb hooikorts en ben licht allergisch voor de pollen van bepaalde boomsoorten.

Appie Mohamud
Appie Mohamud23 feb. 2018 - 10:24

"Er is een probleem: de straatnamenkeuze wordt nu gepolitiseerd." I'm zou het fout kunnen hebben maar zijn straatnamen niet altijd politiek gekleurd geweest? Straatnamen werden altijd vernoemd naar helden wat passen bij de gelden gedachtegoed van de heersende poletieke mentaliteit, zo werden veel nazi namen voor straten gebruikt voor de tweede wereldoorlog. Maar je ziet het op alle vlakken terug komen zoals in Amerikaanse gevallen dat in het zuiden veel conservatieve helden werden geëerd met straatnamen of in Indonesië en Vietnam die op hun buurt hun helden eeren met straatnamen al hebben die helden ook gruwelijkheden op hun naam staan. Mischien dat new York de juiste idee had met straten nummeren, vond het altijd een simpel manier van straten benoemen maar mischien zit er een diepere gedachte erachter.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 feb. 2018 - 16:23

Straatnamen zijn makkelijker te onthouden dan nummers. Voor adressen best handig. Diverse Nederlandse steden hebben bloemen- of rivierenbuurten. Niets politieks aan.

Haastig
Haastig23 feb. 2018 - 17:08

Appie Mohamud 23 februari 2018 at 11:24 "Mischien dat new York de juiste idee had met straten nummeren, vond het altijd een simpel manier van straten benoemen maar mischien zit er een diepere gedachte erachter." Het was daar best nuttig, omdat straten daar in een grid gelegd zijn en niet organisch gegroeid zoals de meeste steden in Europa, Afrika en Azië. Het nummeren (1-->11, A--> Z) heeft echter een zeer belangrijk sociaal nadeel: het maakt het makkelijk om bv bij sollicitaties te zien uit welke wijk iemand komt wat kan leiden tot "postcode discriminatie", direct duidelijk dat iemand aan het equivalent van "aan de verkeerde kant van het spoor" woont: slechtere wijken/sociaal zwakkere wijken, waarmee ook direct de aanname over betreffende persoon wordt gemaakt. Dat is een bekend probleem in de VS, waar bovendien ook sociale woningen veel meer bij elkaar geplaatst zijn.

Vliet2
Vliet223 feb. 2018 - 9:54

Een beetje praktisch denken mag ook wel, dus geen straatnamen waarbij men roept:: hoe zegt u? Hoe schrijf je dat?

ton14024
ton1402423 feb. 2018 - 9:14

Ik was ooit in België, en nu blijkt er een Tonstraat (eenrichting) te zijn. Zouden ze wel weten van mijn communistisch verleden?

1 Reactie
Vliet2
Vliet223 feb. 2018 - 9:55

Daarom hebben ze er een eenrichtingstraat van gemaakt.

Brave Hendrik4
Brave Hendrik423 feb. 2018 - 8:32

Laten we er geen doekjes om winden: een mens is een vat vol gistende contradicties, borrelende inconsistenties en zaken die het daglicht niet kunnen verdragen. Een mens is een lelijke aap met een tumor die hij hersenkwab noemt; - altijd controversieel en bedenkelijk; - d'r zit altijd een onwelriekend apenluchtje aan. Ergo: niet geschikt om zoiets semi-permanents als een straat, plein of gebouw een naam te geven. (Alhoewel een 'Brave Hendrik Allee' natuurlijk een wonderschoon iets is). We hebben natuurwetenschappelijke termen zat.: megastraat, nanolaan, endoplasmatisch reticulum-plein.