© Cc-foto: Alachua County
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Dominee King kwam volkomen terecht in het geweer tegen de hoogst discriminerende en onrechtvaardige ''Jim Crow Legislation'', die de zwarte bevolking in de Zuidelijke staten destijds degradeerde tot tweederangs burgers. En waar politie en justitie soms een ware racistische terreur uitoefenden. Dr. King was een christelijke predikant, die theologisch-historisch beschouwd volop stond in de methodistische traditie van John Wesley en Jonathan Edwards. In dat opzicht kende hij ''zijn plek'' bijzonder goed, want daar was hij van A tot Z in doorkneed en onderwezen. En daarom redeneerde hij vanuit een universalistisch Bijbels en christelijk paradigma, waarin geen plaats was/is voor een onderscheid tussen mensen aan de hand van hun huidskleur. Opnieuw volkomen terecht. Het is daarom nogal ongepast om van hem, over zijn graf heen, een socialistische revolutionair te maken.
As we celebrate his birthday, it is easy to forget that Rev. Martin Luther King was a democratic socialist. In 1964, accepting the Nobel Peace Prize in Oslo, he observed that the United States could learn much from Scandinavian “democratic socialism.” He often talked about the need to confront “class issues,” which he described as “the gulf between the haves and the have-nots.” In 1966 King confided to his staff: “You can’t talk about solving the economic problem of the Negro without talking about billions of dollars. You can’t talk about ending the slums without first saying profit must be taken out of slums. You’re really tampering and getting on dangerous ground because you are messing with folk then. You are messing with captains of industry. Now this means that we are treading in difficult water, because it really means that we are saying that something is wrong with capitalism. There must be a better distribution of wealth, and maybe America must move toward a democratic socialism.”
[Als iedereen je mag, doe je niets betekenisvols in het leven] Ik kan het niet laten, maar moet het toch even kwijt. Volgens mij vonden heel veel mensen Hitler ook niet zo aardig. (Ik weet, heel erg flauw) Maar goed mijnheer Cesare, wat geeft u het idee dat uw leven betekenisvol is omdat u zich als een hufter gedraagd? Let wel, ik zeg niet dat u een hufter bent. Daarvoor ken ik u niet genoeg, maar uw complete onbegrip voor andersdenkenden vind ik wel erg hufterig.
Je bedoelt dat als jij en jou vrienden iemand niet aardig vinden is hij dan meteen een hufter? Waar heb je de oorkonde voor exclusiviteit verkregen?
Cesare beschrijft terecht dat Martin Luther King in de "witte versie" a.h.w. werd geneutraliseerd. De anti-kapitalistische angel (zoals ook strijd tegen de oorlog in Vietnam) in zijn optreden en ontwikkeling werd weggepoetst. Toen hij voor de Amerikaanse machthebbers te gevaarlijk werd bevonden -in Memphis, waar hij op 4 april 1968 werd doodgeschoten, kwam hij de mijnwerkersstaking daar steunen- werd hij als individu geëlimineerd. Maar zijn ideeën en werken zijn natuurlijk blijven voortleven. [......maar de sfeer is verziekt. Verziekt door degenen die zich superieur wanen en zich zodanig gedragen, door politici die discriminatie en racisme in het land aanwakkeren, door een overheid die onrechtvaardige wetten door de strot van haar volk ramt, door gebrek aan kennis over ons koloniale verleden en onze migratiegeschiedenis, verziekt door xenofobie, armoede en economische ongelijkheid.] Dit is een treffende beschrijving van de huidige situatie in Nederland.
"door een overheid die onrechtvaardige wetten door de strot van haar volk ramt," Welke wetten zijn onrechtvaardig volgens jou?
@ Edwin: Te veel om op te noemen. B.v. de uitverkoop van collectieve verworvenheden zoals het openbaar vervoer en de woningbouwverenigingen. Het totaal van de liberalisering, welke tot gevolg heeft dat de armeren het steeds moeilijker krijgen. Het steeds moeilijker worden voor de lagere inkomensgroepen een woning te verkrijgen, te huur of te koop. Wetten met betrekking tot de zorg: hoge eigen bijdragen, de snelle verhoging van achterstallige betalingen. Enz, enz. Misschien kan je zelf er ook nog een paar bedenken?
Oké, oké. Die wetten kan je onrechtvaardig noemen. Maar in eerste instantie wordt er de suggestie gewekt alsof er wetten zijn die niet voor alle etnische groeperingen tellen. Alsof er voor PoC andere wetten gelden dan voor blanken. MLK vocht tegen de rassenwetten. Die zijn er in NL niet. Nooit geweest ook. Ik heb hieronder mijn verhaal neergezet, om duidelijk te maken dat de ongelijkheid altijd al een onderdeel was van NL zodra je van de norm afwijkt. (de norm is 9-5 loonslaaf wonend in een arbeiderswoning.) En dat er altijd tegen gestreden wordt. De leerplicht was al veel langer actief in NL, maar voor bepaalde groepen kwam er pas later ook een verplichting van de overheid bij kijken om te kunnen voldoen aan de leerplicht. Ik behoor toe aan een generatie die kansen heeft gekregen, maar voor mijn vader was dat niet zo gewoon. Tot zijn 15e in een pleeggezin en daarna als matroos op de binnenvaart aanmonsteren. Verhalen die "walbewoners" ook niet zo goed kennen. Verborgen onrecht. Kno’Ledge Cesare heeft hier meer kansen gekregen dan mijn vader ooit gekregen heeft. Zijn kinderen krijgen dezelfde kansen als ik heb gekregen. Kno’Ledge Cesare behoort inmiddels toe een culturele elite die zichzelf graag profileert als het wat oplevert maar de strijd net zo makkelijk weer laten vallen als ze een nieuw speeltje hebben gevonden. Terwijl voor Kno’Ledge Cesare de strijd nog lang niet geleverd is. Kan er ook weinig aan doen dat Kno'Ledge verkeerde vrienden heeft gekozen. (vrienden die wellicht wel in een zeer geprivilegieerde omgeving zijn opgegroeid en weinig benul hebben van wat er elders in het land speelde.) De mensen die nog niet zo lang geleden vochten voor sociale rechten zijn door hem en zijn elite vrienden beschimpt en afgeserveerd met de term "wit privilege". Vervolgens verwachten dat deze mensen wel inschikken nadat je ze beschimpt hebt is niet de beste tactiek. Om het dan vervolgens voor jezelf goed te praten met de uitspraak. "Als iedereen je mag, doe je niets betekenisvol in het leven" is helemaal een gotspe.
De titel zet je aan het denken. Want als men je mag is dat juist omdat er iets betekenisvols te herkennen valt anders zou et om het even zijn. Ook als ze je niet mogen. Bovendien is het haast onmogelijk dat iedereen je mag of niet mag.
Ik zou zeggen, als je iets betekenisvols wilt doen in je leven, doe het dan in Ghana. Ik denk dat je meer voor de mensen daar kan betekenen dan hier in Nederland. Je komt hier uit een ander land hier wonen. Prima. Vervolgens ga je tegen dingen aanschoppen die je niet aanstaan en maak je mensen te pas en te onpas voor racist uit. Stel je voor ik ging in Spanje wonen en vervolgens de mensen daar voor dierenbeul uitmaken omdat ze naar het stierenvechten gaan kijken. Ik zou me doodschamen. En alsjeblieft, vergelijk jezelf niet met mensen als Martin Luther King.
@ Eva456: [Ik zou zeggen, als je iets betekenisvols wilt doen in je leven, doe het dan in Ghana.] Een nogal idiote bewering. Cesare is als kind meegekomen naar Nederland, en heeft de Nederlandse nationaliteit met all rechten van dien. [Vervolgens ga je tegen dingen aanschoppen die je niet aanstaan en maak je mensen te pas en te onpas voor racist uit.] Het staat hem volkomen vrij hier actie te voeren, net als iedere ander. Bovendien maakt hij geen mensen "te onpas" uit voor racist. De zinnen over Spanje en de slotzin zijn te onzinnig voor een serieuze reactie.
Goed betoog maar er blijft wel een verschil tussen het bestrijden van het ZP-gedoe en de discriminatie bij bijvoorbeeld het solliciteren, of het bestrijden van de etnische profilering door de politie, of ....., zeker MLK werd door wit een beetje "in bezit" genomen, maar hij streed tenminste tegen zaken die van groter belang waren dan een geschminkt "sprookjesfiguur" en die eenduidiger te benoemen waren als fout, als discriminatie ... dat is misschien een tip?
"en aan de kant van Turkse-Nederlanders die zich constant moeten verantwoorden voor wat er in Turkije gebeurt" Ik heb nog nooit in mijn leven gehoord dat een willekeurige Nederlander van Turkse afkomst zich moest verantwoorden voor wat er in Turkije gebeurt. Niet op het werk, niet op straat, niet in de supermart, niet in de kantine van de voetbalclub. Kort gezegd, nergens. Lees vaak dat het gebeurt maar kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen.
Is het belangrijk van BGB zich kan voorstellen? Dan kun je het je niet voorstellen, ook goed.
Zo zijn er ook die artiesten, studenten, academici, en ondernemers om niets anders dan hun Israëlische nationaliteit, en zelfs Nederlanders e.a. die met hen omgaan, verantwoordelijkheid houden voor van alles, maar ook vinden dat ze hen actief en agressief mogen hinderen in vrijheden. Als je dezelfde activisten vraagt hoe ze er tegenaan kijken als je precies hetzelfde zou doen met mensen op grond van hun Turkse nationaliteit en mensen die omgang met hen hebben begrijpen ze er niets van dat het precies hetzelfde is en even onrechtvaardig.
"Is het belangrijk van BGB zich kan voorstellen? Dan kun je het je niet voorstellen, ook goed." Zeg eens eerlijk, hoe vaak zie jij het gebeuren in het dagelijks leven?
("Zeg eens eerlijk, hoe vaak zie jij het gebeuren in het dagelijks leven?") Zeg eens eerlijk, hoe vaak wordt over "vijfde colonne" en dubbele paspoorten gesproken. Hetgeen steeds bepaalde minderheden betrekt.
"Ik verwacht van mijn witte bondgenoten dat ze begrijpen dat als witte ouders er bewust voor kiezen hun kinderen naar een intocht mee te nemen die zoveel mensen dehumaniseert, een tegenprotest in de vorm van onze aanwezigheid onontbeerlijk is." In 2011 noemden de actievoerders de plek van de intocht van Sinterklaas in Dordrecht de plek waar 'de misdaad' wordt begaan. Je bent dan niet op zoek naar medestanders maar aan het tweedracht zaaien. "Ik heb de haat in de ogen van mijn landgenoten gezien op de snelweg naar Dokkum en op andere plaatsen, mijn relatie met de moeder van mijn kinderen is stukgelopen omdat de strijd haar teveel werd. Ik leef al vier jaar in financiële onzekerheid." Het pathetisch argumenteren, het zich wentelen in slachtofferschap, past wel bij Cesare blijkt keer op keer. Al vind ik het een rotstreek dat hij vanwege het actievoeren zijn baan kwijt is geraakt maar daarmee krijgt hij van mij nog niet gelijk.
het zich wentelen in slachtofferschap Frans, tegenstanders van ZP die zich wentelen in slachtofferschap? Maak je het niet al te bont? Wat denk je precies van DE standaard: 'dus je probeert me weg te zetten als racist?' Wat is dat dan precies, anders dan slachtofferschap?
"Als iedereen je mag, doe je niets betekenisvols in het leven" Ik heb nog nooit gehoord dat iemand een hekel had aan Nikola Tesla (behalve Edison, maar dat ligt helemaal aan Edison). En niemand haat Beyonce. Toch twee vrij betekenisvolle mensen.
(“En niemand haat Beyonce”) Je weet helemaal niets van. De waarheid ligt anders. Derhalve is dit voorbeeld verkeerd, mede omdat het en persoonlijke aanval betreft.
"Je weet helemaal niets van. " Ik geef toe dat ik niet iedereen op de wereld heb gevraagd. Maar noem jij maar iemand die Beyonce wel haat.
De kern zit'm in '2'. Nu nog de 4 miljard anderen. Of was je mathematisch Cesare's dichterlijke overdrijving aan het ontkrachten.
"De kern zit’m in ‘2’. Nu nog de 4 miljard anderen. Of was je mathematisch Cesare’s dichterlijke overdrijving aan het ontkrachten." Kan er vast wel meer vinden als ik even nadenk. Bob Ross, ook een goed voorbeeld. En Raymond Barone, (everybody loves Raymond)
"We kunnen ook die vraag omdraaien: waarom klagen witte Nederlanders, terwijl ze overal naartoe kunnen reizen met hun witheid zonder gezien te worden als asielzoeker?" Je wordt gezien als asielzoeker als je asiel zoekt. Iemand zoekt asiel wanneer deze persoon vlucht voor oorlog of vervolging in zijn eigen land, of voor armoede. Dit is niet van toepassing op Nederlanders, daarom worden Nederlanders niet als asielzoeker gezien. Overigens heeft dit niets met 'witheid' te maken, ook getinte Nederlanders hebben geen reden om asiel aan te vragen in een ander land.
"Nee." Haha, kom op zeg. Als je dan zo graag iets wilt zeggen, zeg er dan ook bij waarom ik volgens jou verkeerd zit.
@ Big guy Bane (4u): Je begrijpt kennelijk niet de portée van wat Cesare bedoelt. Hij benoemt het "privilege" van de witte mens, die in elk ander land dan het eigen land niet wordt aangezien voor een asielzoeker, terwijl zwarte mensen in Nederland -ook degenen die genaturaliseerd zijn of zelfs in Nederland zijn geboren, wel vaak a priori worden verondersteld asielzoekers te zijn. Hier speelt dus discriminatie op grond van raciale of etnische kenmerken.
"Hij benoemt het “privilege” van de witte mens, die in elk ander land dan het eigen land niet wordt aangezien voor een asielzoeker, terwijl zwarte mensen in Nederland -ook degenen die genaturaliseerd zijn of zelfs in Nederland zijn geboren, wel vaak a priori worden verondersteld asielzoekers te zijn. Hier speelt dus discriminatie op grond van raciale of etnische kenmerken." Hij benoemd niets wat klopt, het gaat om afkomst en niet om huidskleur. Ondanks hun 'witheid' zullen blanke Zuid-Afrikanen staan te springen om hier als asielzoeker te komen, net zoals mensen uit Oekraine. Mensen uit Japan of de oliestaten kunnen overal naar toe maar zijn ondanks hun 'kleurheid' (getintheid, geldheid?) geen asielzoekers. Mensen in Nederland met een kleurtje worden vooral beoordeeld op hun voorkomen en hoe ze zichzelf presenteren, als ik een paar donkere mensen op straat in een vreemde taal hoor praten, ga ik er niet direct van uit dat ze in Nederland geboren zijn.
@BGB je bent een asielzoeker als je asiel zoekt. Je wordt gezien als een asielzoeker als je eruitziet als een asielzoeker. Een asielzoeker ziet eruit zoals dat geconstrueerd is in het hoofd van de waarnemer.
@ Big guy Bane (4u): [.....als ik een paar donkere mensen op straat in een vreemde taal hoor praten, ga ik er niet direct van uit dat ze in Nederland geboren zijn.] Dat is op zich nog maar de vraag of dat klopt. Maar het gaat om iets anders dan dit en witte boeren uit Zuid-Afrika, nl. het gegeven dat zwarte mensen vaak de ervaring hebben dat ze a priori nogal eens als asielzoekers worden aangezien, zonder dat men nog iets weet over hun werkelijke status en geschiedenis. Dat zijn de bekende vooroordelen. Huidskleur en andere etnische kenmerken spelen hierbij wel degelijk een grote rol. Witte mensen ervaren deze problemen niet.
" Kritiek op alle heilige huisjes en boeken verwelkom ik zeer. Echter eenzijdige kritiek op de islam en de Koran verwerp ik met de luidste stem die ik heb en met vurig protest. " Alle kritiek, ook die heel logisch is? En waarom moet specifiek de islam daar weer van worden afgeschermd?
"In de ruim 50 jaar tussen het moment waarop King het opschreef op toiletpapier in een gevangenis in Birmingham, Alabama en nu, is niets veranderd. Noch in Amerika, noch in Nederland. " Dat is 55 jaar geleden, want hij deed dit in 1963. Er is sindsdien heel wat veranderd, zo zijn de jim-crow wetten in 1964 afgeschaft door de Civil Rights Act In Nederland hebben we dat soort wetten overigens nooit gehad.
Er is sindsdien heel wat veranderd Yep, de smartphone deed zijn intrede, nederland werd europees kampioen, etc, Maar ik denk dat Cesare het daar niet over heeft.
"Yep, de smartphone deed zijn intrede, nederland werd europees kampioen, etc, Maar ik denk dat Cesare het daar niet over heeft." Jammer dat je over mijn voorbeeld (het afschaffen van de segregatiewetten in de VS) heen leest. Al was 1988 wel een goed jaar voor het Nederlandse voetbal. PSV won de treble.
Gouden PSV tijd!! terwijl Gullit net vertrokken was. En komen er tijden Van veel tegenslag Dan zullen wij tonen Wat vriendschap vermag De strijd zal ontbranden Eenieder vecht mee Vooruit nu Rood-Witten Vooruit PSV
Witte versie, zwarte versie. Leg eens uit. Ik denk dat ik de witte versie heb geleerd. Waarbij overigens niets nadeligs over MLK werd vermeld, maar keurig werd uitgelegd dat hij voor veel witten te ver ging en veel zwarten niet ver genoeg. Misschien dat u nog wilt uitleggen wat de zwarte versie is? Verder stelt u zichzelf aardig op als martelaar. Alles is u maar overkomen omdat u vecht tegen het kwade. Tenminste wat u ziet als het kwaad. Als ik uw stukjes zo bekijk heb ik zelf meer het gevoel dat u Don Quichotte bent. U spreekt mij er op aan omdat ik met mijn witte kind naar de Sinterklaas optocht gaat, maar negeert daarbij het feit dat ik jaren lang dit met mijn Surinaamse buren met hun kinderen deed. U verwijt mij dat er voor de donkere mensen geen kansen zijn, terwijl mijn donkere klasgenoten met hun dure merkkleding en gouden sierraden mij in groepen intimideerden en de jeugddisco waar ik toen als jongere werkte in elkaar ramden omdat er iemand geen gratis snicker kreeg. Zoals u ziet, geef ik een positief voorbeeld en een negatief voorbeeld. Als u wilt, dan kunt u in alles racisme zien. Zelf in de achtergrond kleur van deze website, maar dat maakt het nog niet waar. Ook in dit geval zitten 2 kanten en ik denk dat u er maar 1 wilt horen of wilt zien. Als ik uw stukken die u hebt geschreven zo bekijk, zie ik daar maar heel weinig redelijks in. U heeft geen enkel begrip voor mensen die geen gevaarlijke reuzen in de windmolens ziet en helaas voor u ondervind u daar nu de consequenties van als ik uw shortlist zo lees. Niet dat ik durf te beweren dat er in Nederland geen racisme bestaat hoor, dat zeker niet, maar door alles racisme te noemen maakt u het niet echt duidelijk wat nu de bedoeling is.
Wat is een betekenisvol leven? Kno’Ledge praat alsof hijzelf de reïncarnatie is van Martin Luther King. Hij praat over zwart en wit alsof er geen nuance bestaat. Ikzelf kom uit een schippersfamilie. (haalde ik elders ook aan) Mijn vader groeide op in een wereld waar de leerplicht nog niet telde voor schipperskinderen. Tot zijn 15e kon hij terecht in een pleeggezin om naar school te gaan, daarna was het werken aan boord. (mijn opa had een tjalk en zat in de turf). Mijn generatie viel onder de leerplicht van 1969. Dat betekende naar internaat gaan zodat we konden voldoen aan de leerplicht. Maar dat betekende ook dat kinderen meer kansen kregen. Mijn broer, mijn zus, mijn neven en nichten. We kregen allemaal kansen die onze ouders nog niet kregen. Kno’Ledge kan zijn kinderen een toekomst geven die al voor hem bevochten is. Veel is bevochten door witte mensen. Maar als je weigert te kijken naar het gevecht wat is geleverd, en als je geen nuance kan maken ten opzichte van witte mensen omdat ze in jou ogen allemaal een makkelijk leven hebben. Boy, dan is het logisch dat mensen op een gegeven moment zeggen, je zoekt het maar uit. Je bent een jaar ouder dan ik, maar ik denk dat jij net zo weinig weet over mijn belevingswereld als dat ik van jou belevingswereld heb. Ik ben bereid om in jou belevingswereld te stappen, maar van het omgekeerde merk ik niets. Ik ben gewoon je gemiddelde witte Nederlander voor je. Maar ik kan je wel aanraden om het Amerikaanse narratief achter je te laten. Verdiep je in de NL`se geschiedenis. Provincie`s zijn niet meer dan wingewesten geweest voor het westen. (Drenthe de turf, Limburg de kolen, Groningen het gas.) Als jij dan als activist vanuit het "rijke" Amsterdam (wat al eeuwen heeft geparasiteerd op anderen) komt vertellen dat ze fout zijn kan je rekenen op weerstand. Cultuur sensitief noemen ze dat tegenwoordig met een mooi woord. Je zou het eens moeten toepassen op jezelf als je op zoek bent naar medestanders. Betekenisvol leven komt met empathie.
Spijtig te moeten lezen dat zijn relatie hierdoor stuk is gelopen , actie ondernemen en zorgen voor je eigen stabiliteit , je bouwt een schild om je heen ( denkende aan de opmerking van Hans Teeuwen ) , Martin Luther king deed dit ook. Blijf vooral actie voeren maar cijfer je eigen bestaan niet weg , maak je leven zo stabiel mogelijk en voer vanaf dat punt de actie. Dat zou ik de man graag mee willen geven .
Helemaal mee eens. Hele valide punten. Succes met je strijd kerel, ik heb heel veel respect voor je.
"Als iedereen je mag, doe je niets betekenisvols in het leven" Dat moge zo zijn, maar dat betekent natuurlijk niet dat als iedereen je een eikel vindt, je dan een heel betekenisvol leven leidt.
Haha inkoppertje en hij is geinig. Neemt niet weg dat je om succesvol te zijn altijd wel mensen voor het hoofd moet stoten. En je moet wel echt een enorme eikel zijn wil níemand je aardig vinden. Nee, erger nog, zélfs als je een enorme eikel bent zijn er mensen die achter je aan hobbelen. Ik zal geen namen noemen maar iedereen kent er wel een paar.
(“..iedereen je een eikel vindt, ..”) Wat denk je te halen met deze soort Facebook onzin? Wie ismiedereen in je klein wereldje? Je vriendjes? Je familie? Denk je echt dat Kno’ledge hier “likes” staat te verzamelen?
Gentrificatie Hier in de Bay Area is dit wel een echt ding: Oakland is een stad waar traditioneel veel zwarte mensen wonen. maar ook dicht bij de Silicon Valley, en nu San Francisco onbetaalbaar wordt is het zeer in trek. En veel zwarte families zijn zoals het genoemd wordt 'asset rich, cash poor' wat zoveel wil zeggen als dat er een enorme waarde zit in het huis waarin ze wonen maar om de waarde besteedbaar te maken moeten ze hun huis verkopen. Is dit een fenomeen dat zich in Nederland voordoet? Of wat bedoelen we met 'gentrificatie' in de Nederlandse context? 'Ik heb witte mensen zien komen en gaan' Deze zin begreep ik niet. Bedoel je dat tegen racisme zijn en je daarvoor inzetten of helemaal niet of een levenslange commitment moet zijn? En dan natuurlijk de vraag, zijn dit alleen maar witte mensen die na verloop van tijd zeggen: en 'nu ga ik mijn tijd steken in iets anders' of zijn dat ook andere mensen? Maar Cesare heeft groot gelijk als hij zegt dat er niet zoiets is als dat het vanzelf gaat. En in Nederland lijkt de veranderbereidheid maar klein.
In Nederland is er geen sprake van dat blanke Nederlanders in vergelijking met zwarte of andere Nederlanders zich relatief onderscheidend meer schuldig maken aan racisme dus als er verandering zou moeten geschieden dan beperkt zich dat tot wie zich aan racisme schuldig maken en natuurlijk niet een huidskleur. Bovendien is racisme in Nederland in vergelijking met de meeste andere landen in de wereld beperkt.
Gentrificatie in Nederland betekent vooral de overname van "volkswijken" door yuppen en hipsters. Met het idee dat het een verrijking voor de buurt is, worden sociale huurwoningen gerenoveerd en de vrije sector in geslingerd of verkocht. Een deel blijft (soms) behouden voor de oorspronkelijke bewoners, maar er ontstaat geen interactie. De nieuwe mensen gaan naar de dure koffietentjes en de buurtkroeg heeft het nakijken. Ik denk dat het fenomeen "asset rich, cash poor" in deze wijken niet voorkomt (het geldt wel voor veel boeren), omdat je een behoorlijk inkomen moet hebben om een huis te kunnen kopen. En als je werkloos wordt ben je dat huis na een tijdje echt kwijt. Wat die zin over witte mensen betreft vermoed ik inderdaad dat die na verloop van tijd de handdoek in de ring gooien. Vanwege sociale druk en ander gezeik. En voor hun is het relatief makkelijk om dat te doen. Overigens komt dat andere gezeik soms ook uit de activistenhoek; als je mij gaat bestempelen als whitey-helper of iets in die geest, beschuldigend roept dat ik niet uit ervaring kan weten hoe het is om gediscrimineerd te worden en ik daarom mijn bek moet houden, dan ben ik wel klaar met je. Wat me er dan weer niet van weerhoudt om mijn stem gewoon te laten horen voor gelijke rechten. Want ik denk dat we alleen samen kunnen bewerkstelligen dat iedereen op een mooie dag die droom van MLK mag beleven.
Emanuel: Maar dat neemt niet weg dat discriminatie jegens niet-blanken vele malen meer voorkomt dan andersom. Bovendien is het geen argument om racisme niet te bestrijden. Onder álle bevolkingsgroepen. En het feit dat het hier minder voorkomt dan in andere landen is natuurlijk helemaal een drogreden. Ik kan niet begrijpen dat er mensen zijn die discriminatie tegen wie dan ook op een dergelijke manier af doen. Het is lui, het is dom en gelul van de bovenste plank. Ieder mens heeft er recht op als individu beoordeeld te worden, en dat is waar we met zijn allen naartoe moeten werken.
@Karingin Dat gekleurde minderheden in een overwegend blanke omgeving vaker last hebben van discriminatie is een gevolg van bevolkingsaandelen en niet de mate van racisme die tenzij anders aangetoond in gelijke mate voorkomt onder burgers onafhankelijk van huidskleur. Dan moet je dus niet een van de bevolkingsdelen gekoppeld aan huidskleur in negatieve zin onderscheiden en al helemaal niet als het om het voorkomen van racisme gaat. De enig juiste houding is gezamenlijk, onafhankelijk van huidskleur, tegen racisme strijden en dus uitsluitend gericht tegen degenen die zich er schuldig aan maken. Zij zijn het die onderscheid maken ten aanzien van mensen op grond van huidskleur, niet degenen die racisme bestrijden. Hoe kom je erbij dat ik racisme op een of andere manier afdoenof relativeer.
"Gentrificatie in Nederland betekent vooral de overname van “volkswijken” door yuppen en hipsters." Inderdaad, Klarendal in Arnhem is ook een voorbeeld. Een mix van de de nieuwe 'middenklassers', oorspronkelijke Klarendallers en oud-immigranten is er daar ook niet. Vaak werd het vertrek ook veroorzaakt door renovaties, waardoor er gewoon minder huizen in de plaats kwamen van de oude.
Emanuel: "Bovendien is racisme in Nederland in vergelijking met de meeste andere landen in de wereld beperkt."
@Emmanuel Lasker Misschien niet, maar de economische schade van discriminatie is wel groter bij mensen van kleur. En witte mensen beseffen dat vaak niet, maar ik kan u zeggen dat als ik een winkel binnenstap met mijn van zoon van kleur, dat dan het bedienend personeel toch even wat strakker in het gelid schiet. En dat zie ik niet alleen, dat ziet hij ook.
@stock Die reactie tegenover je zoon en andere gekleurde mensen vanuit een deel van blanke mensen is niet in enige mate te onderscheiden van die van diverse gekleurde mensen tegenover blanke en anderen. Racisten worden immers niet bepaald door huidskleur zoals naar ik aanneem jij ook zal bevestigen.
Karingin, Hierboven heb ik een stukje uit mijn leven verteld. Voor velen zal ik niet anders zijn dan een standaard witte Nederlander die het goed getroffen heeft. Dat het helemaal niet zo makkelijk is gegaan en dat ik tot een generatie behoor die kansen heeft gekregen die mijn vader niet kreeg is voor velen onbekend. Waar mijn moeder en haar broers gewoon naar school gingen en zelfs al naar de universiteit gingen was dat voor mijn vader niet mogelijk. Op zijn 15e kon hij gaan werken. Dat was het leven wat al uitgestippeld voor hem was. Mijn opa was zetschipper op een tjalk en vervoerde turf. Destijds behoorde je toe aan een van de laagste klasses. Als je daartoe behoorde werd er niet verwacht dat je naar de universiteit ging. Die klasse discriminatie is nu niet heel anders. Maar er is gevochten, er is strijd geleverd en uiteindelijk kregen we waar we recht op hadden. De leerplicht was er ook voor ons, en de overheid moest zorgen voor de faciliteiten. Het kwam niet aanwaaien. Maar als mensen zoals Kno`ledge naar mij toekomen van. "Yo, jij witte Nederlander. Je bent privilege`s en shit, het wordt tijd dat je eens plaatsmaakt voor mij." Dan ben ik al snel klaar en heb ik al gegeten en gedronken. Hij zal zelf ook wat meer cultuur sensitief moeten worden. Hij komt met een stel gesubsidieerde activisten vanuit Amsterdam even in de wingewesten vertellen hoe het allemaal moet. Dat hij daarmee meer privilege heeft dan de meeste belastingbetalers ontgaat hem. En dat roept weerstand op. En als je mensen voor je zaak wil winnen, dan kan je beter zorgen voor meer medestanders. Dat weinig mensen hem mogen kan ook gewoon betekenen dat zijn aanpak fout is ondanks dat hij misschien een punt heeft. Dat zal het goed doen bij een klein clubje radicalen, maar echt invloed krijg je niet op die manier. Hij is geen Martin Luther King die vocht tegen discriminerende wetten.
is niet in enige mate te onderscheiden van die van diverse gekleurde mensen tegenover blanke en anderen Ik weet het niet wat je bedoelt met bovenstaande zin. Ik ben nog nooit nagekeken of gevolgd in een winkel, jij wel? Ik heb me in het dagelijks leven nog nooit gediscrimineerd gevoeld, jij wel? Ik ben bang dat de manier waarop jij de stelling 'racisme zit in mensen en is dus niet kleurgebonden' gelijk wil stellen met 'alles wat gekleurde mensen overkomt overkomt ook witte mensen' Maar dat zal toch niet?
"hij was ook de zwarte man voor wie witte mensen haat koesterden, en de zwarte man die zij uiteindelijk om het leven brachten." Wie zich beklaagt over teleur- en tegenstellingen in relaties tussen zwarte en blanke mensen doet er goed aan om te beginnen niet generaliserend te denken en doen in goed en kwaad respectievelijk gekoppeld aan zwart en blank maar het onderscheid volledig beperkt te houden tussen racisten die dat onafhankelijk van hun kleur zijn en hun slachtoffers die daarbij alleen door racisten onderscheiden worden op huidskleur. "Martin Luther King is van ons allemaal. Maar voordat hij van ons allemaal werd, was hij een zwarte man." ... "Martin Luther King liet zien wat ons te wachten staat als wij een mens willen zijn." Je schrijft het indirect, ver gescheiden van elkaar en daarmee illustratief voor dezelfde tegenstelling die je van jezelf over het hoofd ziet. Het is geen strijd om zwart te zijn en vooral als gelijk berechtigd en behandeld maar om als mens gelijk berechtigd en behandeld te worden. MLK e.a. streden om onafhankelijk van huidskleur d.i. zonder onderscheid op dat gebied om als mens gezien te worden en streden dus niet voor zwart zoals sommige blanken net als sommige zwarten datbwel uitdrukkelijk doen. White Pride en Black Pride verschillen niet wezenlijk. Alleen door deze principiële beperking aan jezelf als activist opgelegd zelf niet in categorieën van huidskleur te denken is het de strijd tegen racisme waarlijk een om eenieder als gelijk mens te laten worden.
Het is nogal een jij-bak als je zegt dat racisme onder mensen van alle kleuren voorkomt. Het is wel waar natuurlijk en allemaal even abject. Maar het is ook een feit dat in Nederland mensen van kleur veel meer discriminatie ondervinden dan blanken. En daar gaat het nu over. Black pride en white pride verschillen in die zin dat de laatsten vooral uit zijn op dominantie en de eersten op gelijke rechten. Bovendien neemt de schrijver het ook op voor andere minderheden zoals transgenders en moslims, hij benoemt dat expliciet. Precies dat intersectionele is trouwens waar heel veel mensen bezwaar tegen maken, dat "alles maar op 1 hoop wordt gegooid". Het is ook nooit goed.
"Maar het is ook een feit dat in Nederland mensen van kleur veel meer discriminatie ondervinden dan blanken." Dat is alleen maar zo omdat dat natuurlijk een hele grove tweeverdeling is die daarmee eigenlijk niet zo veel zegt, en in de praktijk ook eigenlijk niet bestaat omdat je mensen niet in kunt delen in zwart of wit . Is die discriminatie gebaseerd op kleur of op andere factoren zoals sociale afkomst of cultuur? Geldt die discriminatie voor iedereen? Is die discriminatie absoluut? De stelligheid waarmee het 'witte privilige' door activisten als Cesare naar voren wordt gebracht lijkt te insinueren dat elke blanke gepriviligeerd is t.o.v. van elk persoon met een kleurtje, wat natuurlijk absolute nonsens is in het Nederland van 2018. Een Sylvana Simons, Humberto Tan, en Gloria Wekker om maar wat voorbeelden te noemen hebben natuurlijk een vele malen meer gepriviligieerde afkomst dan laat ik eens wat noemen de gemiddelde blanke limburger uit een arbeidersmilieu.
@Emanuel Lasker Ik moest lachen om de nickame die u gekozen heeft; een naam van iemand die bekend werd door de meest klassieke strijd van zwart tegen wit.
@ Emanuel Lasker: Dat is weer zo'n typisch a-historisch verhaal. Alsof het helemaal geen verschil uitmaakt dat het witte Europese mensen waren die rooftochten over de hele aardbol hebben gehouden, zwarte mensen tot slaaf hebben gemaakt en nog steeds zwarte mensen discrimineren en racistisch behandelen, en niet andersom. Alsof witte en zwarte mensen nu op een "level playing field" zouden staan. Zwarte mensen als groepering ervaren racisme en discriminatie in de door witte mensen gedomineerde samenleving, en witte mensen niet. Natuurlijk zijn er ook individuele verschillen, en staan bepaalde zwarte mensen er (sociaal-economisch) beter voor dan gemiddeld, en bepaalde witte mensen minder dan gemiddeld, maar het gaat om het algemene beeld. Zo is de realiteit, en dat is het begrijpelijke vertrekpunt van de schrijver, die expliciet inclusief denkt. Hij verwelkomt dan ook witte bondgenoten, die consequent willen zijn.
Wat een klaagzang en zuurheid De schrijver kiest zelf voor dit bestaan en de weg om z’n doel te bereiken. Kom dan niet aan met financiële zorgen, relatieperikelen, etc Uiteindelijk doet ie dit ook en vnl voor zichzelf, voor zijn eigen genoedsrust. Er zijn ook andere wegen die niet ten koste gaan van inkomen of relatie
Zei hij met al zijn ervaring. Misschien zijn die wegen er niet voor Kno'ledge. Mensen die strijden tegen wat in hun ogen onrechtvaardig is voelen dat vaak heel sterk. Ik kan daar alleen maar bewondering voor hebben. Zonder dat soort mensen zouden we nog in de Middeleeuwen leven.