Vanaf de zomervakantie zit ik zelf in een grote verandering, waarbij het oude niet meer werkt en het nieuwe er nog niet is. Vlak daarvoor had ik een hele drukke week met het afronden van alle dingen rond mijn werk en kreeg ik op donderdag last van duizeligheid. Het bleek een lichte vorm van BPPD te zijn. De duizeligheid was vrij snel over, maar wat het veroorzaakte was dat heel mijn energiesysteem platging. Mijn oude, op wilskracht gebaseerde manier, werkte niet meer en ik voelde; ik ben geen 30 meer, maar 60. Eigenlijk kwam ik in een soort van overgang terecht, die bij mannen veel minder bekend (en bespreekbaar) is, dan bij vrouwen.
Het ging niet meer op de wilskracht van mijn (innerlijke) manager en daardoor kwam alles wat daaronder zat naar boven. De uitgeputheid van mijn lichaam, die vaak wordt meegesleept door die manager die van afspraak naar afspraak holt, maar ook onderliggende pijn en patronen die onder dat doorgaan met doorgaan van die manager verborgen zitten. Ik word nu eigenlijk door mijn leeftijd gedwongen om het echt anders te gaan doen en dat is best wel radicaal. Vanuit mijn werk als zelfstandig maatschappelijk werker heb ik de neiging om de ander en de behoefte van de ander centraal te stellen. Dat is ook mijn overleving vanuit het gezin waar ik vandaan kom en ik ook al was ik me behoorlijk bewust van dat patroon, ik had het nog niet helemaal losgelaten. Nu mag ik leren om meer de liefde voor mezelf en mijn behoefte centraal te stellen en luisteren naar mijn lichaam en wat dit nodig heeft.
Dat is een behoorlijke en radicale overgang, dat vraagt een reorganisatie van mijn werk als zelfstandig maatschappelijk werker. Mijn manager kan met pensioen, hoeft niet meer de hoofdrol te spelen, maar een bijrol. Het is overigens niet zo dat ik eerder geen contact had met de stroom die onder de wilskracht en het doen van mijn innerlijke manager verborgen zat. Dat had ik juist regelmatig, maar het lijkt alsof er nu een kantelpunt is bereikt. Dat wat onder zat nu boven komt en zich niet meer naar beneden laat drukken en wat boven zat een stap terugdoet. Een nieuwe balans, waarbij het oude niet meer werkt en het nieuwe er in de vorm nog niet is. Dat betekent een tijd van niet weten, van onzekerheid, angst (van de innerlijke manager) ook. Deze overgang van de controle en beheersing van mijn innerlijke manager naar leven in overgave en volgen van de impuls in het moment werkt op alle lagen door.
Zo mijn eigen overgang beschrijvend, zie ik een duidelijke parallel met de transitie waar we op dit moment collectief in onze samenleving in zitten. Waarbij het oude niet meer werkt en het nieuwe er nog niet is. Maar wat is nu precies dat oude en wat zou dat nieuwe dan kunnen zijn? En waar kunnen we (volgens mij) als mens hoop uit putten?
In dat oude van het collectief zit een link naar mijn persoonlijk leven en mijn eigen overgang zoals ik dat hierboven beschrijf. Veel mensen zullen die (innerlijke) manager herkennen. Je zou het intergenerationeel kunnen noemen dat die manager is ontstaan vanuit WOII en het omgaan met het collectief trauma van de oorlog. De reactie was toen; schouders er onder, puinruimen en de boel weer opbouwen, niet voelen. Onze ouders hebben dat gedaan, maar wij als Generatie X ook en dat is eigenlijk nog steeds het uitgangspunt van onze samenleving en neoliberale economie, want mensen uit deze laatste generatie zijn de leidinggevenden van nu.
Een ander belangrijk aspect van het oude is onze kapitalistische economie, sinds de jaren 80 van de vorige eeuw in de radicale vorm van het neoliberalisme. Hierbij staat geld en materie centraal. Dit gaat hand in hand met onze (materialistische) wetenschap, die gebaseerd is op kwantitatieve en meetbare feiten en wat waarneembaar is met uiterlijke zintuigen. Al zie je wetenschappers steeds meer de grens opzoeken tussen het zichtbare en onzichtbare, materie en geest. Kijk maar eens naar de posts van NRC-journalist Wouter van Noort op Linkedin. We leven duidelijk in een op materie gerichte samenleving waar voortdurend het beeld wordt geschetst dat zo veel mogelijk bezit ons gelukkig maakt. Dat oude, eenzijdige systeem gericht op bezit, rijkdom en hard werken, dat door met name de klimaatcrisis aan het wankelen is geraakt, dat werkt niet meer. Steeds meer mensen voelen zich klem zitten in dit dominante, economische systeem.
Er mag iets nieuws geboren worden. Ik noem dat niet voor niets geboren worden, want als het nieuwe uit het oude geboren wordt, is dat oude ook nodig. Zoals een vlinder een rups nodig heeft. Dit is dus geen aanklacht tegen dat oude, want zonder dat oude wordt dat nieuwe niet geboren, maar het is wel goed om te zien wat oud is en wat nieuw is. Daar waar dat oude zich kenmerkt door hard werken, controle en beheersing, rationele en mentale constructies, gericht zijn op de buitenkant en materie vanuit een bewustzijn met afgescheidenheid als basis, is dat nieuwe gericht op een verbonden bewustzijn, het voelen en erkennen van een diepere laag die onder het zichtbare en het uiterlijke aanwezig is. Het bewustzijn dat we als mens ten diepste verbonden zijn met elkaar en met de wereld om ons heen is radicaal. Vanuit dat verbonden bewustzijn is het onmogelijk om een ander mens of de natuur te zien als gebruiksvoorwerp voor eigen gewin of om oorlog te voeren met de ander. Wat je de ander aandoet, doe je vanuit dat nieuwe bewustzijn, jezelf aan. Als je vanuit dat nieuwe bewustzijn een samenleving opbouwt, ziet dat er totaal anders uit, maar is wel degelijk mogelijk, ook al kunnen we ons dat moeilijk voorstellen. Ik moet denken aan de titel van het vertaalde boek van Charles Eisenstein; Een betere wereld waarvan we in ons hart weten dat die mogelijk is.
Zijn er al voorbeelden van dat nieuwe nu het oude wel al stervende is in mijn visie, maar nog steeds dominant? Kijk eens naar de op werkelijkheid gebaseerde film ‘Radical’ over een leraar op een Mexicaanse school met kinderen uit achterstandswijken met veel geweld. Deze leraar deed en doet het nog steeds radicaal anders dan het op het systeem en gehoorzaamheid gebaseerde onderwijs. Kijk de film ‘Hors Normes’, ook waar gebeurt, over een hulpverlener die mensen opvangt die buiten de boot vallen van het op regeltjes en procedures gebaseerde zorgsysteem. Ik moet ook denken aan Michelle van Tongerloo, die naast haar werk als huisarts, straatarts is in Rotterdam en radicaal de mens en zijn nood centraal zet in plaats van het systeem, waar geld centraal staat en mensen in vast lopen.
Toch stel ik vast dat collectief het omslagpunt, het kantelpunt van oud naar nieuw nog niet is bereikt. We zitten wat mij betreft in een systeemcrisis met op vele gebieden de gevolgen, maar proberen de problemen te fixen binnen het oude systeem. We identificeren ons nog steeds met onze doener, onze innerlijke manager, vanuit controle en beheersing. Gaan we dat kantelpunt van oud naar nieuw bereiken en wanneer zou dat dan zijn? Ik denk dat we onvermijdelijk toewerken naar dat kantelpunt, dat kan eigenlijk niet anders. In mijn visie zou je dat een evolutionair gegeven kunnen noemen. Wat ik tegelijkertijd zie, is dat het oude systeem zich steeds verder verdicht, zich krampachtig vasthoudend aan de eigen uitgangspunten. Zich niet wil overgeven en sterven eigenlijk. Veel mensen, zoals bijvoorbeeld Bob de Wit, waarschuwen dat we naar een samenleving toegaan van toenemende dwang en controle, dat onze vrijheid steeds verder wordt beperkt om ons kapitalistisch systeem maar overeind te houden. Er zijn ook mensen, zoals Mildred Hofkes, die zoeken naar nieuwe leiders en nieuw, verbindend leiderschap. Ik vraag me af of ook dit niet wordt ingegeven vanuit de (onbewuste) motivatie om het oude en bekende te behouden.
Ik denk namelijk dat nieuwe leiders pas gaan opstaan als het kantelpunt is bereikt en het oude daadwerkelijk niet meer werkt en onze identificatie ermee ophoudt. Dan is er werkelijk een periode van geen houvast en chaos. Dan zullen er nieuwe mensen opstaan die een nieuwe vorm van leiderschap tonen. Gebaseerd op overgave en volgen van de onderstroom in plaats van macht, controle en beheersing. Die leiders komen waarschijnlijk uit een onverwachte hoek. Ik moet denken aan de film ‘Melancholia’ (niet waar gebeurd ;-)), waarbij 2 zussen de hoofdrol spelen in een beangstigende situatie waarbij de aarde met zekerheid geraakt gaat worden door een meteoor en vernietigd zal worden. De zus die een succesvol leven heeft wordt steeds banger en onzekerder en de zus die in het oude systeem niet kan functioneren blijkt veel beter met de situatie om te kunnen gaan en neemt de leiding.
Het geeft mij hoop en vertrouwen dat zowel in mijn persoonlijke leven als ook in het collectief het sterven van het oude niet het einde hoeft te betekenen, maar dat ervan uit dat oude iets nieuws wordt geboren dat radicaal anders is, maar zeker een hoopvolle toekomst belooft!
Wie bevolkingsgroepen marginaliseert en hun gerechtvaardigde belangen niet verdedigt, moet niet gek opkijken als dat tot onbeheersbare ongeregeldheden leidt.
Stephan van Baarle is de enige politicus die terugvecht tegen het extreemrechtse tuig. Wat mij betreft is hij de oppositieleider.
https://www.youtube.com/watch?v=uGZBnbsWhS8
Iedereen, die generaliseert is polariserend bezig.
Jaïr, veel op de buis ben de naam kwijt, een joodse meneer getrouwd met een Marokkaanse relativeert.
Trouwens waarom zou het stil blijven uit de hoek van de Turkse
moslims?
Erg goed artikel! Vergelijking met Rijksdagbrand is spijker op de kop!
Een stukje uit een "debat" tijdens een lezing van Norman Finkelstein, met iemand die van klok noch klepel weet, maar dat zelf niet doorheeft
En het debat in kamer 2 reutelt voort
https://www.youtube.com/watch?v=FtpgGxeCGpM
Ik meen dat het in de documentaire “Israelism” is dat ex-zionistische studenten vertellen dat ze van hun Hasbara-leiders de opdracht krijgen om vooral heel emotioneel en slachtofferig discussies te betreden. Deze jonge vrouw heeft daar goed naar geluisterd. Krokodillentranen inderdaad.
Als ik Blok goed heb begrepen gelooft hij geen woord van wat de burgemeester van Amsterdam over de rellen heeft gezegd. Hij vergelijkt die rellen een op een met de de Rijksdagbrand in 1933. Na die brand volgde de Machtiginswet dat het parlement buiten spel zette en de weg vrij maakte voor de alleenheerschappij van Hitler. Als ik Halsema was zou ik Blok betichten van smaad.
De brand in de Rijksdag was een opzetje van de nazi’s.
Zoek een communistische simpele jongen en lok hem naar Berlijn.
De zondebok gevonden en slachtoffer van het complot geworden.
Welke actoren hebben de Maccabi supporters naar Amsterdam gestuurd?
@Gerygrr
Tja, als je de feiten niet op een rij kunt krijgen kom je vanzelf met een complot op de proppen.
@Frans Akkermans3
Ben je bekend met de termen "uitlokking" en "valse vlag"?
Vast wel.
Dat Marinus van der Lubbe die brand heeft gesticht is geloof ik wel bewezen; of en zo ja hij daarbij is geholpen door de nazi's blijft de vraag.
@Joost
Wie de Rijksdag in brand heeft gestoken is in dit verband niet van belang. Hitler heeft deze aangegrepen om de machtigingswet in te voeren.
En nu heeft Blok het over de Rellen als Rijksdagbrand en de 'politieke machtsgreep' van Halsema.
@Frans Akkermans3
"@Gerygrr
Tja, als je de feiten niet op een rij kunt krijgen kom je vanzelf met een complot op de proppen".
"@JoostJK
@Joost
"Wie de Rijksdag in brand heeft gestoken is in dit verband niet van belang"
Is er íets wél van belang?
Gelijk Kríjgen is niet hetzelfde als Gelijk Hebben.
Geheel met dit artikel eens.
[Laat staan dat de vraag wordt gesteld of de internationale ophef niet altijd de bedoeling was van de begeleidende Mossad (lees: Netanyahu).]
Inderdaad, Mick. Deze vraag heb ik hier op Joop.nl ook al enkele malen gesteld.
[Zoals u ziet gaat het internationaal al een week niet over de bijna voltooide ruiming van Noord-Gaza.]
Precies. Dat was geheel de bedoeling.
Beveiliging van die spelersgroep lijkt me er weinig mee te maken te hebben.
Ze heeft een punt, de mensen die filmden terwijl ze op jacht waren naar Joden hadden gewoon een excuus nodig. Niet meer.
Kijk ik op deze link https://archive.ph/cmjpk (zonder paywall van het NRC), dan zie ik het volgende staan: "Not Found (yet?)".
Ik heb het debat al twee/drie keer van de TV afgegooid, de laatste deed de deur weer dicht, wederom werd de frame gebruikt door Ja21 dat het Arabieren genoemd Marokkanen waren die met stokken en buizen tekeer gingen en weer werd de frame gebruikt dat er hordes de Israëlische hooligans ( nette mensen die de onschuld zelve waren, bij het hotel etc. stonden op te wachten, daar waar wij konden zien dat dat een leugen was, die later bevestigd werd door het feitenrelaas van de driehoek, er was niets van te zien.
Geweld door hooligans, nog los van de spreekkoren werd niet geadresseerd ook niet door de linkse partijen, het is om gek van te worden. Zij waren het die rond liepen met knuppels, stalen buizen en gezichtsbedekking, en mensen en taxichauffeurs te lijf gingen, want Arabics denk ik er dan maar bij,maar volgens de Politieke partijen waren dat 'de
anderen. Marokkanen genaamd. Ik ben er kotsmisselijk van, voel me steeds meer onpasselijk worden kijkend naar het debat, waarvan ik tussendoor echt even pauze moest nemen en het debat moest verlaten.
Ik heb het 5 minuten volgehouden. Ik dacht trouwens dat veel Marokkanen in Nederland Berberse roots hadden en dus geen Arabieren zijn. Arabieren zijn trouwens ook een semitisch volk. Als Marokkanen toch semitisch zijn, is een anti Marokkanen toespraak door een politicus dan ook anti-semitisch?
Inderdaad, Minoes, het is weerzinwekkend.
Ik heb alleen vanmorgen het TV-debat kunnen volgen, uitsluitend de "inbreng" van Wilders en de reacties daarop. Wilders aanhoren is een beproeving voor elk weldenkend mens.
Misschien moet iemand de dames van de VVD en BBB vragen of het antisemitisme zou zijn als een Marokkaanse Amsterdammer voor een volle zaal aan zijn achterban zou vragen “Willen we meer of minder Joden in ons land?”. En als deze, als ze minder scanderen, dat dan belooft! En wat dan de consequenties zouden moeten zijn? Politiek debat, zware woorden als pogrom en dreigen met deportatie? Gewoon vervolging door politie en justitie? Of een aantal jaren later met deze Amsterdammer, zonder dat deze excuses aanbiedt, in de regering stappen? En of ze begrijpen dat de Joden na een dergelijke vertoning zich afgewezen voelen en minder geneigd zijn om te integreren in Nederland?
Ps! Mijn excuus aan Joodse mensen dat ik jullie nu misbruik en ook mijn excuus aan Marokkanen dat ik jullie misbruik. Ik heb een hekel aan dit soort denkwijzen. In Nederland hoort iemand te worden aangesproken op zijn gedrag en niet op zijn geloof of de plek waar zijn ouders is geboren. In Amsterdam waren twee groepen heel erg fout en stonden politiemensen en burgemeester voor een onmogelijke opgave omdat onze wetten uitgaan van enig fatsoen bij mensen.
ach, leraren demonstraties worden afgezegd want "pro-Palestijns geweld". Man man man... Het word gebruikt nu om alle vrijheid te verbieden die de extreemste rechtse burger en haar kleinburgelijke mede standers niet leuk vinden.
Leugens om de zin te krijgen en dan over 10 jaar weer een schandaal met diezelfde kleinburgelijken maar janken "hoe kon dat toch!".
Het waren de kleine Nazis die Hitler aan de macht hielpen...de kleine burgerij..en het blijft gebeuren.
https://nos.nl/artikel/2544350-onderwijsprotest-geschrapt-utrecht-vreest-geweld-pro-palestijnse-demonstranten
Linkje voor de bron. Echt, mensen dit word misbruikt door bepaalde groepen om mensen mond dood te maken, en nee dat zijn niet de pro-Palestijnen.
En wie zijn die mensen dan volgens jou?
De driehoek van burgemeester, politie en Openbaar Ministerie heeft recent "concrete informatie van buiten de stad" ontvangen "waaruit blijkt dat een pro-Palestina-organisatie voornemens is de demonstratie te kapen", staat in de brief. "Uit de informatie blijkt tevens dat geweld hierbij niet wordt geschuwd."
Of zit de gehele driehoek hier alles bij elkaar te liegen volgens jou? Zo ja, waar is je bewijs....anders loop je hier goedkope onzin te verkopen....
Pijnlijk feitje. Hitler kwam mede aan de macht door onvoorwaardelijke steun van boeren aan wie hij hervormingen had beloofd. De geschiedenis herhaalt zich ook in dat opzicht.
@Geo1
Dus nu hoeven kwaadwillende mensen alleen maar anonieme berichten te verspreiden over mogelijke gewelddadige kapingen en kan elke demonstratie tegen gehouden worden.
Een serieus linkse organisatie zou nooit een vakbondsactie verstoren.
Het heeft veel weg van een provocatie van andere zijde.
https://www.aob.nl/actueel/artikelen/actie-tegen-bezuinigingen-op-hoger-onderwijs-wegens-veiligheidsredenen-afgelast/
Aanvankelijk werd er gewoon georganiseerd.
Daarna adviseerde de driehoek.
De politie kon de veiligheid van de deelnemers niet garanderen.
Hoe kunnen we weten of die dreiging echt of nep is?
Jos : Pijnlijk feitje. Hitler kwam mede aan de macht door onvoorwaardelijke steun van docenten en lagere middenklasse.
https://www.ad.nl/utrecht/protest-tegen-langstudeerboete-afgelast-mogelijk-gewelddadige-kaping-door-pro-palestijnse-demonstranten~aeec725c/
@winniem
Sowieso zet dit een gevaarlijk precedent dat elke demonstratie tegengehouden kan worden als maar iemand dreigt die met geweld te verstoren.
@Winniem
"Palestinademonstraties zijn altijd vreedzaam geweest. "
Als er nog meer van dat soort "vreedzame" demonstraties komen is dadelijk de Universiteit van Amsterdam of het GVB failliet. Als dat vreedzaam was, dan wil ik wel eens weten waar bij u de grens ligt van niet vreedzaam?
Een serieus linkse organisatie zou nooit een vakbondsactie verstoren.
Het heeft veel weg van een provocatie van andere zijde.
Je kunt niet redelijk praten met nazi's! Je kunt niet van gedachten wisselen met een PVVer! Je kunt als fatsoenlijke burgers niets verwachten van extreem rechtse partijen als BBB, Ja21, VVD etc.!
Vandaag naar het "debat" in de 2e kamer zitten kijken. Het was geen debat. Het was door de coalitie partijen en haar meelopers gewoon schaamteloos uitventen van racistisch/fascistisch gedachtengoed! Alleen een aantal oppositiepartijen deden een poging om er nog een beetje een fatsoenlijke draai aan te geven!
Kijken met welke smoesjes Schoofhondje aan komt zetten.
Als de oppositie en niet meer gewoon met gestrekt been ingaat voorzie een hele poos een donkerbruine toekomst.
Juiste analyse volgens mij: door schuldgevoel over historisch antisemitisme steunt het Westen een racistische Joodse staat.
Het zou precies andersom moeten zijn
Door schuldgevoel over historisch imperialisme en/of kolonialisme steunt Westers links niet-westerse minderheden zoals moslims. Kortom, precies hetzelfde liedje. Als je niet discimineert, houd je álle groepen kritisch tegen het licht.
Van wie is de straat vraag ik jou. Neem bijv. die aanslagen met zwaar vuurwerk de politie blijkt niet in staat dat te stoppen .
@Naom
"Door schuldgevoel over historisch imperialisme en/of kolonialisme steunt Westers links niet-westerse minderheden zoals moslims. "
Onzin. Palestijnen =/= moslims. Er zijn ook Christelijke en atheïstische Palestijnen.
@Noam
Als je niet discrimineert beschouw je mensen als individuen die je niet op basis van arbitraire groepskenmerken beoordeelt. Groepen mensen "kritisch" tegen het licht houden is zo'n beetje exact het tegenovergestelde daarvan.
Dus het maakt niet uit als (ik zeg maar wat) 50% van de West-Friezen crimineel is, als je niet discrimineert reken je West-Friezen niet automatisch af op dat percentage.
Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.
Een buitengewoon goed artikel van Mick Blok; hij laat precies zien hoe het thans werkt in de Nederlandse politiek; legt een bepaald mechanisme bloot en dat is goed.
Het geraaskal van ene W. over het innemen van de Nederlandse nationaliteit en het uitzetten van mensen met een dubbele nationaliteit verdient een forse kanttekening:
Het intrekken van een Nederlands paspoort en daarna uitzetten is in hoge mate onredelijk strafverzwarend. De gevolgen voor iemand zijn in zo'n geval niet te overzien.
Mocht Jan Visrot uit Volendam bij dit soort rellen betrokken zijn, en als dader worden gestraft, dan kan hij zijn enkele, Nederlandse nationaliteit niet verliezen. Mocht de man toevallig Moustafa met ouders of grootouders uit Marokko heten, dan wordt hij verwijderd uit de Nederlandse samenleving, waarbij ook nog eens aangetekend moet worden dat Moustafa van diens Marokkaanse nationaliteit nooit afstand heeft kunnen doen. Kortom: binnen het denkmodel van onze W. uit Venlo dreigt forse rechtsongelijkheid, en daar kan (en zal) geen rechter ooit aan meewerken.
Waarbij verder aangetekend moet worden dat Wilders zelf misschien nog wel ergens een Hongaars of Israëlisch paspoort heeft liggen en ook nog eens voor zwaar discriminerende uitspraken is veroordeeld.
Diens gedachtegang honorerend, zou het gepast zijn als deze veroordeelde constant recidiverende haatdelinquent ons land zeer binnenkort zou willen verlaten.
De Israëlconnectie van Wilders zal sowieso onderzocht moeten worden en geopenbaard.