Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Als de boeren Nederland weer overhoop zetten, pak ze dan op hun mestfraude

  •  
30-06-2021
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
451 keer bekeken
  •  
49559533683_16bc8e5143_c

© cc-foto: Roel Wijnants

De afgelopen weken bleek dat de Nederlandse veehouders bijna allemaal op grote schaal mestfraude plegen. Dat wordt in feite gedoogd. Daar moet de samenleving maar eens mee ophouden.
Het schijnt dat de Farmers Defence Force en aanverwante organisaties Nederland weer overhoop willen zetten met tractordemonstraties. Hun informele woordvoerder Caroline van der Plas slaat op de grote trom van de voedselvoorziening. De boeren zorgen ervoor dat wij te eten hebben. Dus willen wij burgers en kantoorpikken maar heel beleefd blijven.
Dat doen de Nederlandse veeboeren inderdaad en méér dan dat want een groot deel van hun productie gaat naar het buitenland. Om hun miljoenen koeien, kippen en varkens op te fokken, gebruiken zij op grote schaal geïmporteerd voer, bijvoorbeeld soja uit Brazilië en tapioca – van de cassavewortel – dat vaak aan varkens wordt gegeven. Deze teelten ontwrichten het milieu en landbouwsystemen in ontwikkelingslanden. Het vervoer van het ene deel van de wereld naar het andere vormen een zware belasting voor het milieu.
De Nederlandse boeren gaan niet voor kwaliteit maar voor massa. Dat is een van de achtergronden voor de afschuwelijke misstanden in slachterijen, waarvan dezer dagen weer een woedendmakend voorbeeld aan het daglicht kwam. De veehouders onder hen leveren het standaardvoorbeeld van een niet structureel houdbare sector in de moderne economie.
De boeren zélf zijn ook slachtoffer. Tussen 1980 en 2005 nam het aantal varkensfokkerijen in Nederland bijvoorbeeld af van 44.127 tot 9.686.  In 2020 waren er daarvan nog 3.600 over. In 2020 stelden onderzoekers van Wageningen Universiteit vast dat het aantal melkveebedrijven in dit decennium met een derde zal afnemen. Dat komt omdat de intensieve veehouders met kleine marges werken. Alleen door schaalvergroting kunnen boerenfamilies de ondergang van hun bedrijf wat verder naar de toekomst verschuiven.
Als de boeren straks naar Den Haag trekken, demonstreren zij voor hun eigen ondergang.
Zoveel domheid verdient geen begrip, zeker niet als het met een agressieve vorm van activisme gepaard gaat. Er bestaat een duidelijk antwoord op. De afgelopen weken bleek dat de Nederlandse veehouders bijna allemaal op grote schaal mestfraude plegen. De immense schade is voor ons allemaal. Toch wordt dat in feite gedoogd. En dat terwijl de burger heftige boetes moet vrezen in vergelijk met de omvang van het vergrijp als hij één vuilniszakje verkeerd aanbiedt. Met omgekeerde bewijslast, ook dat nog.
De samenleving moet maar eens ophouden met het ontzien van boeren die mestregels aan hun laars lappen. Het wordt tijd voor intensieve controles. Veel bedrijven zullen dan voor onoverkomelijke boetes en strafmaatregelen komen te staan. Dat heb je nu eenmaal met een onhoudbare bedrijfstak. Nu betalen we met zijn allen de schade die een klein groepje kortzichtige ondernemers aanricht. Het wordt tijd dat we de milieuverpestende en economisch niet rendabele intensieve veehouderij in dit land liquideren en vervangen door vormen van landbouwbeheer die boerenfamilies wél een toekomst bieden. Zonder subsidies en zonder het afwentelen van de milieukosten op de belastingbetalers zouden vrijwel alle boeren nu al failliet zijn.
Voor het overige ben ik van mening dat de toeslagenaffaire niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de kwestie rond het Groninger aardgas evenmin.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (82)

jantje
jantje5 jul. 2021 - 8:38

Een oud regeltje uit het Groninger Woordenboek van K.ter Laan. Grode boeren, veul laand Dikke koppen en gain verstaand.

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 jul. 2021 - 20:26

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/11/10/het-mestcomplot-a1580703 https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/28/mestland-nederland-doet-weinig-aan-miljoenenfraude-a4049111

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 jul. 2021 - 14:13

Pas nog geplaatst hier door mij. En dit is niet iets dat op zich staat en ook niet iets van nu! https://www.ed.nl/kempen/gemeente-verzwijgt-dat-bergeijks-bedrijf-vier-keer-meer-mest-bewerkte-dan-is-toegestaan~a6b399ee/

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin2 jul. 2021 - 20:16

Het wil zeggen dat boeren veel meer mest produceren dan ze zeggen te doen. Zo gaat het dus ook m.b.t. de stiekem uitgereden mest, die gewoon op het land gebruikt of moet ik zeggen 'gedumpt' wordt. Vele subsidies worden ten onrechte opgestreken door de boeren zelf heb ik begrepen.

Le Chat Botté
Le Chat Botté1 jul. 2021 - 15:31

Ik heb helemaal niets tegen boerenprotest zolang de trekkers thuisblijven.

adriek
adriek1 jul. 2021 - 8:23

"... immense schade is voor ons allemaal. Toch wordt dat in feite gedoogd." Je kunt de boeren verwijten dat ze fraude plegen, maar fraude zonder sancties wordt in heel veel sectoren als 'creatief ondernemerschap' gezien. Of het nu om de mondkapjesaffaire, het tillen van de reisverzekering, een hoofdkantoor in een Amsterdamse brievenbus, CO2 handel of mestfraude gaat. De kern zit in het gedogen. We zitten met een regering (de Rutte doctrine?) waar alles kan zolang het maar geld oplevert zonder al te veel ophef. Waarom denk je dat Nederland aan de absolute wereldtop staat op het gebied van in- en doorvoer en productie van drugs? Ook daar is veel geld te verdienen en 'niemand heeft er last van'....

Paul250371
Paul2503711 jul. 2021 - 8:04

Wellicht dat de controleziekte van de overheid zich eens van de allerarmsten naar de boeren moet verplaatsen. Dan kunnen ze een apparaat optuigen wat zichzelf wel terugbetaald. Schandalig hoe de overheid deze zwendelaars die massaal onterechte subsidie's opstrijken faciliteert.

1 Reactie
Paul250371
Paul2503711 jul. 2021 - 9:21

terugbetaalt.

[verwijderd]
[verwijderd]1 jul. 2021 - 5:54

--- Dit bericht is verwijderd —

4 Reacties
Paul250371
Paul2503711 jul. 2021 - 8:22

De vergelijking loopt natuurlijk mank, als je wilt zoeken naar fraude met mest dan zoek je naar mensen die met mest werken. Dat heeft niets met het frauderen te maken omdat je bijvoorbeeld een buitenlandse achternaam hebt. "Ik dacht dat we daar een beetje terug van zouden zijn gekomen." In your dreams, vertel dat aan bij bijstandtrekkers en de Marokkanen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 jul. 2021 - 19:30

Onzin, ze controleren de mesthuishouding/verwerking van boeren. Ze zeggen daarmee niet dat iedere boer een fraudeur is omdat hij boer is. Ze zeggen echter in de toesagenaffaire wel bijvoorbaat dat bepaalde mensen fraudeur zijn, zonder dat dat vastgesteld en/of bewezen is, maar enkel op vooroordelen en naam. Mensen die toeslagen krijgen worden ook allemaal gecontroleerd, maar niet al die mensen worden als fraudeur bestempeld enkel degenen waar het vastgesteld is. Boeren worden allemaal gecontroleerd maar niet alle boeren worden als fraudeur bestempeld, enkel degene waarbij dit vastgesteld is. De uitzondering was hier echter duidelijk in het geval van de toeslagen, waar fouten niet rechtgezet konden worden en fraude niet bewezen behoefde te worden maar aangenomen werd vanwege een naam etc..uitzondering dus, daar behoefde niets bewezen te worden en werden gemaakte fouten als foute mensen behandeld, fraudeur dus. Jouw inkomstenbelasting wordt ook gecontroleerd, zoals die van alle anderen gecontroleerd wordt. Enkel degenen die bewezen gefraudeerd hebben worden bestempeld als fraudeur, de gemaakte fouten worden rechtgezet. Ook jij hebt het recht fouten recht te zetten zoals de belastingdienst dat heeft. Dan wordt je niet automatisch bestempeld als fraudeur, enkel wanneer daar bewezen sprake van is. Je vergelijking gaat volkomen mank.

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 jul. 2021 - 19:52

Nee wie beoordelen we op regels en wetten aangaande de mestverwerking, degenen die mest verwerken, dat is iets geheel anders. Als daar op grote voet bewezen de hand mee gelicht wordt is het logisch dat de mestverwerking op zich extra gecontroleerd wordt. Het is niet andersom, het moet altijd bewezen worden en een boer mag zich verweren volgens dezelfde wetten die er zijn hieromtrent. Niet een boer wordt veroordeeld omdat hij een boer is. Het is ook niet zo dat omdat er inbrekers zijn ieder mens als een inbreker wordt gezien of gebombardeerd, laat staan zonder enig bewijs. Geen een boer zonder vee zal veroordeeld worden omdat hij zijn mest niet goed verwerkt, die produceert zijn bedrijf nl.helemaal niet. Je bent m.i. gewoon aan het zoeken naar een uitweg om de wel gepleegde en bewezen fraude naar het land der fabelen te kunnen verwijzen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 jul. 2021 - 19:53

veroordeeld worden = gecontroleerd worden...

The Apple
The Apple1 jul. 2021 - 0:36

"De afgelopen weken bleek dat de Nederlandse veehouders bijna allemaal op grote schaal mestfraude plegen. Dat wordt in feite gedoogd. Daar moet de samenleving maar eens mee ophouden." Huh? De samenleving? Uit alles blijkt toch dat het -net als bij het bedrog inzake de visserij- gaat om sommige politici en al te gewillige ambtenaren? "Als de boeren Nederland weer overhoop zetten, pak ze dan op hun mestfraude." Dat is de kleinzieligste reden die er bestaat om er op aan te dringen dat de regelgeving wordt nageleefd. Alsof het probleem zelf niet ernstig genoeg is!

3 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin1 jul. 2021 - 6:59

Ik meld het hier regelmatig, niemand die reageert! Blijkbaar vind men dat in Nederland heel gewoon!

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 jul. 2021 - 12:48

@Minoes ja dat er sprake is van een mestprobleem verdwijnt zo ook al snel uit zicht.

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 jul. 2021 - 14:10

DanielleDefoe Ik heb speciaal de mestfraude aangegeven, die nog steeds grootschalig is met medewerking van gemeenten zelfs. In die zin dat ze zelfs niet optreden daar waar ze weten dat het gebeurt, gewoon wegkijken! Dat doen ze dus ook bij de nationale overheid door het wetende, bewust niet te controleren.

badgast
badgast30 jun. 2021 - 22:03

Helemaal fout, mag ik wel zeggen. Als boeren Nederland overhoop halen, moet je ze op dat moment pakken op het overhoop halen. Niks te tractor op de snelweg. Snel weg en snelrecht. En als boeren nu sjoemelen met illegale stort van excessieve hoeveelheden meest, moet je ze nu pakken op dat misdrijf. Niet dit misdrijf opsparen tot ze de volgende keer wat fout doen.

1 Reactie
adriek
adriek1 jul. 2021 - 8:26

Mee eens, tractoren in beslag nemen, procesverbaal opmaken en naar huis. De officier van justitie bepaalt wanneer de tractor weer terug gaat. (Waarschijnlijk is wel wat hulp van het leger nodig... maar die hebben geen tanks meer...)

Poeha2
Poeha230 jun. 2021 - 19:37

Het is gewoon vraag en aanbod. De consument wil liever kilo gehakt dan een tournedos bij de slager. https://www.vleesplus.nl/nieuws/cbs-slagers-en-poeliers-verdwijnen-straatbeeld Liever elke dag aanbiedingsvlees, dan 1 keer per week kwaliteit. De slager stopt echt niet vanwege een gebrek aan toevoer. De boeren moeten vervolgens aan de supermarkt leveren.

4 Reacties
lmgikke
lmgikke30 jun. 2021 - 21:33

Onzin. De Nederlandse markt is een markt in de marge voor de Nederlandse vleesindustrie. Men produceert voor de export. Wij als consument kunnen wel van de kiloknallers af willen, het productieproces verandert er niet door. Men rekent gewoon een hogere prijs. Betekend alleen meer marge. En zolang de Nederlandse consument dus een restmarkt is en de keten fundamenteel niet verandert, is de discussie over de Nederlandse kiloknallers niets anders dan aandacht afleiden van het echte probleem. Net als bij Corona, de overheid gebruikt eigen verantwoordelijkheid als een excuus voor inactiviteit.

Poeha2
Poeha21 jul. 2021 - 12:50

En in de andere landen willen de consumenten niet elke dag vlees en enkel tournedos of varkenshaas in het weekend? Daar wil de consument ook gehakt in de aanbieding en hamburgers voor een euro. Daar rijden ze nog voor om ook. Ook in het buitenland verdwijnt de echte slager.

DaanOuwens
DaanOuwens2 jul. 2021 - 14:18

@ Poeha Jij schrijft: Ook in het buitenland verdwijnt de echte slager. Jij lult ook maar een beetje uit je nek. In Frankrijk staat de echte slager in een supermarkt. Je hebt blijkbaar niet de intentie iets bij te dragen aan de discussie. Je probeert gewoon het waardeloze ondernemerschap van de Nederlandse boer goed te praten. Als alle Nederlandse boeren hun handel sluiten gaat over te wereld van de EU tot Afrika de kwaliteit van het vlees omhoog.

Poeha2
Poeha23 jul. 2021 - 5:45

Kijk maar eens wAt voor vlees er in de Franse supermarkten ligt. Dat wil de consument. Dan krijgen ze het ook. Als de consument kilo gehakt links laat liggen en verse tournedos wil, dan krijgen ze dat. Wie consumeert en betaalt, bepaald

Ben Doderer
Ben Doderer30 jun. 2021 - 18:32

Met de EU als vrijhandelsgebied is een "pak ze" uitsluitend op de Nederlandse boeren gericht, terwijl Nederlandse burgers producten van boeren in EU-landen om ons heen ongehinderd kunnen en zullen blijven aanschaffen, een idiote en vooral ongerechtvaardigde oproep. Alleen al de Fransen, hun boeren en regering, maar zij niet alleen zullen ons er hartelijk om uitlachen als we het zouden doen.

2 Reacties
Simplex2
Simplex230 jun. 2021 - 19:26

De Nederlandse boer is de rest van Europa een doorn in het oog. Veel te efficient en veel te vooruitstrevend. Een minder grote agrarische bedrijfstak in Nederland zou een win-win situatie zijn voor andere EU landen.

johannn2
johannn230 jun. 2021 - 19:54

Ben, En waar doet dat af aan het verhaal van Han? Je verweer komt neer op: die anderen doen het fout dus wij mogen het ook fout doen. Een zij-bak zeg maar. .

Jerre Wiersma
Jerre Wiersma30 jun. 2021 - 18:17

Ik hoor veel stemmen opgaan over het verdedigen van de boer. Dat mag en dat is prima maar ik mis wel wat context. Niet dat ik alle reacties heb gelezen. Ik vraag mij af, waarom FDF dan niet de dingen bedoelt zoals het overstappen naar biologisch bedrijfsvoering het aanpakken van vrije markt regulatie en dat ze meer inspraak willen hebben bij bedrijven zoals nevedi friesland campina en rabobank de drie eenheid in het vernietigen van mens en natuur. Maar daar hoor je niemand over wat ik gek vind want nevedi: heeft baat bij varkens en kippen massaal houden want hun slepen die soja hiernaartoe om te verwerken als veevoer, friesland campina: hun melk poeder gaat naar china met de karrevrachten en daarbij moet het melk de juiste concentratie aan mineralen proteine etc hebben op de milligram nauwkeurig dus wordt er massaal b12 en andere vitaminen bijgevoerd en last but not least rabobank die dus leningen verstrekt voor varkensconcentratiekampen betongrasland en het pushen van gif als een crackdealer op de hoek van de straat. Mijn advies: alle stallen bij stikstofgevoelige gebieden eruit, 80% van varkensboeren uitkopen, de rest van de boeren hun schulden wegschelden. Ps. we betalen 5 miljard in belastingen om de rotzooi van de boeren op te ruimen en ja dat is niet hun schuld want we willen allemaal goedkoop gehakt. (maar ik ben grotendeels vegetarier dus ik sta hier buiten.) Laten we maar collectief honger lijden en onze eigen boontjes doppen. Het probleem is dat de boer moet produceren vroeger had de boer nog enige vorm van leverage. Tegenwoordig kunnen ze niet anders dan groter, vervuilender, meer gif meer mais meer mest meer suikerbiet nog meer gif nog meer ziektes en meer.

1 Reactie
johannn2
johannn230 jun. 2021 - 20:00

Jij stelt: " Laten we maar collectief honger lijden en onze eigen boontjes doppen. Het probleem is dat de boer moet produceren vroeger had de boer nog enige vorm van leverage. Tegenwoordig kunnen ze niet anders dan groter, vervuilender, meer gif meer mais meer mest meer suikerbiet nog meer gif nog meer ziektes en meer." Inderdaad, de boeren zijn een doodlopende straat ingeleid door het opvolgende regeingsbeleid. Laat de staat deze staatsschuld vereffenen en de betreffende boeren uitkopen. De keus aan die boeren is dat aanvaarden of ten onder gaan in het bijbehorende straffe saneringsbeleid. .

Norsemen
Norsemen30 jun. 2021 - 17:42

Wat die demonstrerende boeren ongeloofwaardig maakt is dat ze zeggen het uit algemeen belang te doen. Als ze nu gewoon zouden zeggen dat ze gewoon wat centen willen verdienen en dat zaken als milieuschade en dierenleed ze geen zak interesseert, dan zou ik nog hun eerlijkheid kunnen waarderen.

1 Reactie
adriek
adriek1 jul. 2021 - 8:29

"... zaken als milieuschade en dierenleed ze geen zak interesseert..." Ik denk dat dat niet helemaal waar is, maar geld verdienen komt wel op de eerste plaats. Als diervriendelijk* en milieuvriendelijk produceren meer geld (winst) op zou leveren was er geen probleem. *binnen de context dat 'diervriendelijk' vlees produceren uberhaupt mogelijk is.

Ivan61
Ivan6130 jun. 2021 - 16:59

Voorlopig heeft onze regering genoeg te doen en de boeren zijn op dit moment behoorlijk boos. De politie en andere handhavers hebben ook beetje rust verdiend na anderhalf jaar extra inspanningen. Alles opgeteld dan moeten wij leger inzetten maar of wij dat willen? Afkopen van varkensboeren wil ook niet echt vlotten. De landbouwlobby is oersterk en invloedrijk niet alleen in Nederland maar ook in EU. Zo een machtsfactoor schuif je niet zo maar opzij. Niet te vergeten dat veel partijen bang zijn voor zetelverlies, kijk naar CDA, als zij de boeren harder aanpakken, Voorlopig patstelling en wij schieten niks mee op.

Grietje Genot
Grietje Genot30 jun. 2021 - 16:14

Koop geen Nederlandse waar. Boycot die milieuterroristen.

3 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jun. 2021 - 20:26

Dat doen veel Nederlanders al en daar hebben boeren die voor de export produceren geen last van.

badgast
badgast30 jun. 2021 - 22:06

85% van de Nederlandse agrarische producten zijn voor de export. Als we het boerenbedrijf in Nederland zouden halveren zijn "we" nog steeds netto exporteur.

adriek
adriek1 jul. 2021 - 9:28

Zoveel Nederlandse waar kopen we toch al niet. 'Hardware' wordt nauwelijks in Nederland geproduceerd, en dat wat hier gemaakt wordt is veelal te duur. Voedsel wordt voornamelijk ge-exporteerd, tarwe en suiker (bieten) blijken voor bijna iedereen dodelijk, aardappelen zijn zwaar uit de tijd en tomaten, paprika's en andere (kas-)producten kun je beter uit Spanje hierheen verschepen dan uit het Westland, dus dat spul reist fijn de wereld over. Rundvlees komt steeds vaker uit zuid-amerika want daar lopen de koeien fijn los in de pampa's en worden als prinsesjes behandeld en geslacht (denken we). En omdat we afwisseling op onze bordjes wel prettig vinden liggen de winkels vol met exotische groenten en fruit die tegen enorme milieukosten naar Europa/Nederland verscheept worden. Nee, de Nederlandse boer moet het niet van de Nederlandse consument hebben. Het goede nieuws is dat Nederland weer een groot automerk heeft: Stellantis, het gefuseerde Fiat/PSA krijgt het hoofdkantoor in Amsterdam. Als je dus een Fiat, Seat, Peugeot of aanverwante auto koopt, koop je een Nederlandse auto :) :)

USF81
USF8130 jun. 2021 - 16:08

soort van 'Second Amendment'... the right to farm (and collect subsidies).

2 Reacties
Simplex2
Simplex230 jun. 2021 - 17:12

Het fenomeen landbouwsubsidie is een Europees gegeven. De subsidies worden met name ingesteld omdat boerin in zuidelijke landen geen gelijke kans hebben ten opzichte van Nederlandse en Duitse boeren, die veel efficiënter werken. Het opstrijken van landbouwsubsidie is niet speciaal voorbehouden aan de Nederlandse agrariër.

lmgikke
lmgikke30 jun. 2021 - 18:56

Simplex. En dus wordt de subsidie gebruikt om de alles vernietigende status quo the handhaven. Overigens gaan de grootste subsidies naar Frankrijk, Spanje , Italie, Duitsland & Polen. Dus lang niet met name voor de boeren in de zuidelijke landen. En wat hebben de Nederlandse en Duitse boeren te zoeken in Zuid Europa? Daar moeten ze heen met hun producten vanwege de al maar voortdurende schaalvergroting. Hier in Nederland moeten we medelijden hebben met de boeren, terwijl die met hun kortzichtige manier van bedrijfsvoeren (incl frauderen dus) zowat alles kapot maken wat mogelijk is. Natuur, milieu, werkgelegenheid in andere landen etc.

JoostdeV
JoostdeV30 jun. 2021 - 14:35

De overheid kan ook het verbod voor landbouwvoertuigen op de snelweg gaan handhaven.

Brent Dysta
Brent Dysta30 jun. 2021 - 14:32

Klimaatschade, ecologische vernietiging,vergiftiging van natuur en drinkwater, gezondheidsschade door vervuiling en vleesconsumptie, mestfraude, CO2 uitstoot, uitputting van ooit gezonde landbouwgrond, miljarden en miljarden, uit landelijke en europese subsidiepotten, dierenmishandeling, stalbranden met enorme hoeveelheden dode dieren, intimidatie en geweld bij demonstraties, ongekende beïnvloeding van politiek via machtige lobby's, 90 % export, schandalige uitbuiting van arbeidsmigranten, ziekteverwekkers, Q koorts, enz. enz. en dan nog durven beweren dat boeren positief bijdragen aan de samenleving en onze steun ver dienen. Met mijn excuus voor die boeren die die milieu, ecologie, mens- en diervriendelijk boeren. Zij begrijpen wat voor de toekomst nodig en waardevol is.

4 Reacties
Simplex2
Simplex230 jun. 2021 - 15:29

Uw hele betoog is één grote verdraaiing van oorzaak en gevolg. De landbouwketen zit precies andersom in elkaar. De grote boosdoeners zitten veel hoger in de keten, maar het is voor het onderbuikgevoel veel lekkerder om maar tegen die boer aan te trappen, niewaar?

lmgikke
lmgikke30 jun. 2021 - 18:49

Simplex, het zijn de boeren zoals Farmers Defence Force die intimidatie gebruiken middels de tractorprotesten en het bezoeken van critici aan huis. En ja, het zit ook hoger in de keten. Dat is echter geen vrijbrief voor de boeren zoals in Farmers Defence Force. Die laten zich maar al te gewillig dan gebruiken door 'hoger in de keten'. En ondertussen ook nog frauderen. Hoef je dus geen medelijden mee te hebben, en mag gewoon aangepakt worden. Niet met fluwelen handschoenen.

Simplex2
Simplex230 jun. 2021 - 19:33

De toon van FDF komt ook voor een groot deel voort uit de enorme kloof tussen boer en burger, tussen boer en randstad. De gemiddelde boer heeft niet het gevoel een volwaardig gesprekspartner te zijn, maar vooral het gevoel dat er over hem gepraat wordt en voor hem besloten. Er wordt niet gecommuniceerd. De belangen van de boer lijken niet te tellen. Een gemiddeld boerenbedrijf is een familiebedrijf, slechts een klein deel van de agrarische bedrijven zijn dusdanig groot dat er tientallen miljoenen omgezet worden. Alle wet- en regelgeving raakt de gemiddelde boer direct privé. Direct minder inkomsten, direct meer kosten, direct minder inkomen voor het gezin, nog meer uren maken om alle papierwerk in te vullen om aan de regels te voldoen. Mensen lopen op hun tenen...

lmgikke
lmgikke30 jun. 2021 - 21:39

zolang de boeren zich laten gebruiken door de hele keten, zijn ze onderdeel van het probleem. Daar kan ik weinig medelijden mee hebben. Het zijn de boeren zelf die die expansie blijven voortzetten. Zij gaan de leningen aan, zij gaan door. Er zijn ook biologische boeren die het wel goed proberen te doen, maar die worden door de FDF collega's ook buitenspel gezet. De regeling om varkensboeren uit te kopen wordt nauwelijks gebruikt, dus zo erg zullen de boeren het niet vinden. Om in de woorden van Rutte te spreken: eigen verantwoordelijkheid. Als de boeren het meenden dat ze ook zouden willen dat het anders ging, dan zou men eens luisteren naar de argumenten. Als de boeren echt zouden geven om hun dieren, zaten de dieren niet in fabrieken (waar er elk jaar honderdduizenden van afbranden). Als de boeren echt zouden geven om de natuur, zouden ze hun boerenbedrijf anders inrichten. Maar dat doen ze niet, nee als het puntje bij paatje komt gaat het ze om geld. Al decennia lang. Met alle negatieve aspecten en schade tot gevolg. Al 40 jaar lang weet men dit en weigert zich aan te passen. Al 40 jaar lang wordt het extremer en extremer. Genoeg is genoeg. Tijd dat het anders gaat.

Poeha2
Poeha230 jun. 2021 - 14:30

“ De Nederlandse boeren gaan niet voor kwaliteit maar voor massa.” Wat een onzin. Het publiek gaat voor massa. Gehakt wordt in de aanbieding gekocht. Is ergens anders de biefstuk goedkoper? Dan rijden we daarvoor specifiek om. Het volk wil geen eerlijke prijs betalen. Meneer van der horst legt echter de fout lekker bij de boeren, alsof zij de keuze hebben gemaakt. Maar als je thuis eindeloos binnen wacht op “alleen het zwarte scenario kan dit stoppen” dan weet je soms niet beter.

11 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst30 jun. 2021 - 16:41

Ja die keuze hebben de boeren gemaakt. Zij hebben er niet voor gekozen het hogere segment van de consumenten te bedienen. Zij hebben gekozen voor de massaproductie en de minimale marges. Ze leggen de rekening voor de schade bij de samenleving en zetten nog een grote mond op ook.

JoepJos
JoepJos30 jun. 2021 - 16:44

Nooit bedacht dat het aanbod in Nederland wellicht ook veel te groot is en dat dit de prijs doet drukken? 90 % is bestemd voor de buitenlandse markt.

Simplex2
Simplex230 jun. 2021 - 17:09

@Han Het is te makkelijk om te roepen dat de boer zelf die keuze maakt. Ja, in de basis heeft de boer een keuze om traditioneel te werken of biologisch. Het is alleen niet zo eenvoudig. Zoals met zoveel zaken zijn enorm veel zaken gebeurd onder druk van de markt. De boer is onderdeel van die markt, maar heeft de minste macht. De boer kan niet bepalen wat de prijs van een liter melk is, dat doet de coöperatie; of in dit geval het melkconcern. De boer kan ook niet bepalen wat de prijs van een kilo vlees is, ook dat doet de markt. De boer staat met lege handen maar heeft wel een contractuele leververplichting. Niet leveren is contractbreuk en staat gelijk aan een boete. Iedereen hier doet alsof de boer een keuze heeft aan wie hij of zij levert. Boeren zijn inderdaad lid van coöperaties, maar hebben er maar een zeer beperkte stem. De coöperatie van vroeger bestaat niet meer, het zijn grote concerns die hun producten op de wereldmarkt verhandelen en daarbij hun leverancier uitknijpen. Net genoeg dat deze kan blijven produceren, maar net te weinig om hem een goede boterham te geven en loon naar werken. Er is in de landbouwsector geen sprake van een vrije markt. De afnemers bepalen wat de leverancier betaald krijgt voor zijn producten. Overstappen op biologisch dynamisch zien veel banken niet zitten, waardoor een boer dit zelf zou moeten financieren. De boer zit in het nauw, maar dat wordt niet gezien. Iedereen kijkt niet verder dan de trekkers die ze op het nieuws zien en de personen die met een accentje in de tongval op tv komen. Boeren produceren niet uit eigen beweging voor de wereldmarkt, de vlees- en zuivelconcerns hebben bedacht dat ze moeten gaan handelen op de wereldmarkt. De boer in de polder heeft daar nauwelijks een stem in. Die hoopt alleen een goede prijs te krijgen voor zijn productie.

Bouwman2
Bouwman230 jun. 2021 - 17:37

De Nederlandse agrariërs hebben niet gekozen, het was de consument die de wet spelt. De consument wil altijd meer dan er nodig is en dat vele moet ook heel goedkoop zijn. Natuurlijk ga je als boer daarin mee. Je zet dus gigantische hoeveelheden hele grote bloemkolen in de markt. En dan laat je de vertolker van dat levenslied de vijf mei lezing houden. Dás óóik logisch, toch ?

Poeha2
Poeha230 jun. 2021 - 18:08

Het hogere segment te bedienen?? https://www.vleesplus.nl/nieuws/cbs-slagers-en-poeliers-verdwijnen-straatbeeld De consument wil geen kwaliteit, maar wil elke dag goedkoop vlees. Je denkt zeker dat de slager en poelier ook zelf kiezen om te stoppen en er zogenaamd aanloop genoeg was. De supermarkt is gekkie henkie om gehakt en schnitzel in de aanbieding te doen. De consument wil woensdag zogenaamd gewoon tournedos. Er zijn ook land of boerderij winkels. Daar kost een hamburger 6 euro per stuk en een pak kwark 3 euro (ipv 75 cent). Hoeveel mensen gaan dat betalen. Meneer van der horst denkt zeker dat er een mooie markt is voor boeren om aan slagers en de poelier te leveren. Iets met vraag en aanbod.

Joe Speedboot
Joe Speedboot30 jun. 2021 - 18:50

'Boeren produceren niet uit eigen beweging voor de wereldmarkt' Nee een boer is geen bedrijf wat wil groeien, geloof je het zelf? Die boeren zijn net zo schuldig aan dat systeem als de andere stakeholders.

Simplex2
Simplex230 jun. 2021 - 19:24

@Joe Speedboat Als een melkveehouder zou kunnen bestaan van een veestapel van 60 koeien, dan deed hij het. Met de schaalvergroting is de schuldenlast enorm gestegen, de kosten die het bedrijf maakt idem. Alleen met 60 koeien verdient een melkveehouder gewoon niks in het huidige systeem. Vroeger was een melkveehouder met 100 koeien een enorm bedrijf, tegenwoordig kun je pas een bestaan hebben als je minimaal 120 koeien melkt. Er zullen vast boeren zijn die de schaalvergroting nastreven, maar de gemiddelde melkveehouder denkt met enige weemoed terug aan de tijd dat ze een bestaan hadden met de helft van de hoeveelheid koeien. De varkenshouderij daarentegen is naar mijn idee wel volledig ontspoord. Gelukkig komt dierenwelzijn daar op een steeds hoger plan te staan. De ellende is echter, dat de vraag naar goedkoop varkensvlees onveranderd hoog blijft, waardoor varkenshouders die onder de regeldruk Nederland verlaten in een ander land vrolijk verder gaat, het liefst met de helft minder regeltjes. Het idee dat we daarmee de dieren een plezier doen is een slechte grap.

lmgikke
lmgikke30 jun. 2021 - 21:47

"De boer kan niet bepalen wat de prijs van een liter melk is, dat doet de coöperatie; of in dit geval het melkconcern. De boer kan ook niet bepalen wat de prijs van een kilo vlees is, ook dat doet de markt. De boer staat met lege handen maar heeft wel een contractuele leververplichting. Niet leveren is contractbreuk en staat gelijk aan een boete." Daar zeg je het toch echt zelf. Zonder de boer is de coöperatie nergens, zonder boer is er geen vlees. Het is toch echt de boer die het contract aangaat. Om vervolgens de mensen (die eigenlijk ook opkomen voor de boer) te intimideren en daar de schuld van de problematiek te leggen. Continue het probleem bij een ander leggen en zielig doen. Lekker makkelijk. Tijd voor verandering. En als de boer niet wil luisteren (maar intimideren) dan moet tie maar voelen.

badgast
badgast30 jun. 2021 - 22:14

@simplex, bouwman en vrienden: je vertelt sprookjes. Als er geen keuze was voor de boeren: 1. Had mijn oom niet kunnen stoppen met zijn boerenbedrijf, en had hij al helemaal niet kunnen gaan rentenieren daarna 2. Zou er in Nederland geen biologische voor bestaan.

Simplex2
Simplex21 jul. 2021 - 6:41

@badgast Er is altijd een keuze. Jouw oom had schijnbaar een minder grote schuldenlast dan dat hij bezittingen had. Op dit moment is vruchtdragend land meer dan 70.000 euro per ha waard, bij grondbezit is er gauw een plus. Die keuze is er echter niet voor iedereen. Er zijn tig voorbeelden waar de expansiedrang, meestal aangevoerd door de melk coöperatie en de bank er toe geleid hebben dat de boer zelf in een spagaat zit. Wel willen stoppen, maar het bedrijf onder water. Ik heb nooit beweerd dat er geen biologische landbouw en veeteelt mogelijk is in Nederland, alleen de financiering ervan verloopt moeizamer en de afzetmarkt van de producten is veel kleiner. In de economie geldt de macht van de grote getallen, daar sturen de banken op.

Joe Speedboot
Joe Speedboot1 jul. 2021 - 9:36

'daar sturen de banken op.' Niet alleen de banken, clubs als LTO, toeleveranciers etc, ze willen allemaal voortdurend meer, meer, meer. Het hele systeem hangt ervan aan elkaar en als het fout gaat gaan ze allemaal naar elkaar en vooral niet naar zichzelf staan wijzen.

[verwijderd]
[verwijderd]30 jun. 2021 - 14:24

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Simplex2
Simplex230 jun. 2021 - 15:32

Arme mensen zijn allemaal per definitie engeltjes? Bij 2 koeien per hectare hebben we in Nederland een klein probleem. Die ruimte hebben we niet in ons land. Tenzij we massaal natuurgrond gaan cultiveren zullen we met de huidige (stijgende) vraag niet over voldoende areaal beschikken om op die manier landbouw te bedrijven en ook nog voldoende te eten te hebben.

Simplex2
Simplex230 jun. 2021 - 14:21

Ik vind het te makkelijk om altijd maar tegen die boer aan te trappen. De zogenaamde mestfraude is een symptoom van een veel groter probleem, dat wordt veroorzaakt door de voedingsmiddelenindustrie. Er is voornamelijk vraag naar goedkoop geproduceerde etenswaren. Immers streeft iedereen in de keten winstmaximalisatie na, alleen is de boer maar een betrekkelijk kleine schakel in de keten. Vanuit een (rand)stedelijke bril lijkt de boer inderdaad de boosdoener, maar dat komt alleen doordat de werkelijke boeven in de keten niet zichtbaar zijn, of zich verhullen achter mooie marketingtermen. De boer heeft geen marketingbureau in de arm, dus het beeld ontstaat snel dat de boer een hork is, ongemanierd en heetgebakerd. Boeren staan vaak met de rug tegen de muur, in de tang van de markt, de omgeving en de overheid. De boeren lopen allemaal aan de leidraad van de melkconcerns, de supermarkten en de banken. Alle 3 trekken aan de boer om zoveel mogelijk te leveren voor een zo laag mogelijke prijs. Veel boeren werken voor praktisch niets, omdat de kostprijs van hun product hoger is dan de prijs die de markt betaalt. Ik heb het al veel vaker gezegd, maar het beeld van de puissant rijke boer klopt gewoon niet. Een gemiddelde veehouder verdient minder dan iemand in loondienst. Helemaal als je kijkt naar het aantal uren dat er gewerkt wordt. Een gemiddeld boerenbedrijf bestaat tegenwoordig vooral uit schulden. Dit hele proces, plus de ongelofelijk ingewikkelde mestwetgeving, werken de fraude in de hand. De cijfers van de import van sojaschroot en tapioca worden ook nog eens vertroebeld doordat wij als handelsland het meeste van deze import weer door verhandelen en uitvoeren. Nederland an sich gebruikt ongeveer 5 promille van de totale productie van sojaproducten. Als je dat niet meetelt, lijkt het inderdaad alsof hier een enorm verbruik is. Overigens is de import van sojaproducten onderhevig aan europese regels die ervoor moeten zorgen dat er in het land van herkomst geen ontbossing plaatsvindt. "Zoveel domheid verdient geen begrip, zeker niet als het met een agressieve vorm van activisme gepaard gaat." Dit is echt een opmerking van iemand die totaal geen idee heeft hoe boeren denken...boer zijn is geen beroep, het is hun leven. Van vader op zoon, generaties lang. Boer zijn is hun identiteit...net als mensen van de kermis, net als vissers. Ze zijn trots op hun werk, trots op hun leven. Ze zullen doorgaan tot het letterlijk niet meer gaat, tot ze er dood bij neervallen of tot de bank de boel komt verkopen. Willen we boerenbedrijven een toekomst bieden, dan moet ons idee van de productie en prijs van ons eten op de schop. Hierin zullen met name de Aholds, Friesland-Campina's, Unilevers en supermarktketens het voortouw moeten nemen. Wanneer de boer een betere prijs ontvangt voor zijn producten en er ruimte is voor behoudend ondernemerschap in plaats van eeuwige schaalvergroting zullen de misstanden die onder financiële druk plaatsvinden vanzelf verdwijnen. Ook moeten we wellicht zaken gaan eten die we nu niet direct als etenswaar beschouwen.

EenMening
EenMening30 jun. 2021 - 14:18

De huidge toestand van de intensieve veehouderij roept herinneringen op aan sectoren als de scheepsbouw en de textielindustrie. Die gingen ondanks miljardensteun in de jaren zeventig en vroege jaren tachtig ten onder. Alleen enkele gespecialiseerde werven overleefden deze kaalslag. De eerste naoorlogse Parlementaire Enquête was nota ben gewijd aan het RSV-schandaal. Specialisatie is ook hier de oplossing.

Frans Kwakman
Frans Kwakman30 jun. 2021 - 14:06

O, en wie wil je aanpakken voor alle andere overtredingen, misdrijven? Alle Nederlanders voor de drugs oveetredingen, bijv. Of alle historici voor het vervalsen van delen van de geschiedenis. Volgens mij bestaat dat niet in het Nederlands strafrecht. Gevallen als de moord in Putten, was dus ipgelegd door de bezetter, de moordpartij in Srebrenica werd dus uitgevoerd door de Servische Bosniers maar niet voorkomen door de landgenoten ter plaatse. Als iemand een fout maakt moet hij voor die fout gestraft worden. Dat collectief straffen duidt op een zeer rechtse instelling. Verwacht ik niet in mijn land.

5 Reacties
Karingin
Karingin30 jun. 2021 - 15:37

Hoezo is het collectief straffen als er nou eindelijk eens serieuze inspectie gedaan wordt? En dan worden de fraudeurs uiteraard aangepakt, niet de lui die te goeder trouw handelen. Boeren zijn decennialang ontzien, ja oké ze hebben steeds nieuwe regels te verhapstukken, maar dat is nou eenmaal nodig voor het milieu...dat weten ze zelf ook. Desondanks krijgen ze iedere keer weer een uitzonderingspositie in de EU, en wordt de werkelijke schade die ze aanrichten meestal nog weggegoocheld door het creatief boekhouden van de verschillende instanties en de overheid. Als die uitzonderingen dan worden ingetrokken beginnen ze weer te stampvoeten, terwijl ze er gewoon op hadden kunnen anticiperen. En hoezo verwacht je geen hardrechtse instelling in NL? Die is de afgelopen 20 jaar steeds harder geworden, in elk geval tov burgers aan de onderkant van de samenleving, dat is toch geen nieuws... Wat betreft die drugsdelicten; tja dat is het gevolg van zwalkend beleid (FTM heeft er een heel dossier van) en bezuinigingen waardoor recherchecapaciteit altijd een probleem is Wat vermeende geschiedvervalsing ermee te maken heeft is me een raadsel

Frans Kwakman
Frans Kwakman30 jun. 2021 - 16:04

Karin - 1. geschiedenis, de schrijver stelt zich voor als historicus. 2. met rechts bedoel ik de facistische landen, op zich heb je gelijk dat alles harder geworden is in ons land 3. de schrijver beweert dat bijna alle veehouders frauderen. Dat onderzoek moet gedaan worden dan maar niet door een of ander TV programma. Maar, verder had ik uiteraard niets mogen schrijven, tenslotte volg ik geen van die reportages. Jij wel, wat goed van je. Excuses.

Hanvander Horst
Hanvander Horst30 jun. 2021 - 16:44

/Wie heeft het over collectief straffen? Het gaat erom de schuldigen aan de mestfraude op te sporen en ter verantwoording te roepen. Dat zijn er heel, heel veel.

Mini2
Mini230 jun. 2021 - 18:18

@Karingin 'En dan worden de fraudeurs uiteraard aangepakt, niet de lui die te goeder trouw handelen. ' Oei oei, maar mevrouw Karingin had toch geen probleem met bijstandsfraude?

Frans Kwakman
Frans Kwakman30 jun. 2021 - 18:36

Han - je schrijft over : de boeren, iets verderop: bijna alle boeren frauderen. In mijn beleving ben je weer, net als altijd, erg populair bezig.

Geen3
Geen330 jun. 2021 - 13:41

Han, weet je wel hoeveel geld de agrarische sector in het laadje van de overheid stort?

7 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens30 jun. 2021 - 14:15

@ Geen Jij schrijft: Han, weet je wel hoeveel geld de agrarische sector in het laadje van de overheid stort? Of Van der Horst het weet kan ik niet zeggen. Dat jij het niet weet, weet ik zeker. Als ik het zelf moet zeggen denk ik vrijwel niets. Dit is mijn onderbouwing. De bedrijven zitten zwaar in de schulden dus winst belasting is er nauwelijks. Omzetbelasting is er gezien de hoge inkoopkosten ook nauwelijks. Wat er aan BTW afgedragen moet worden, wordt vrijwel geheel gecompenseerd door de inkoop. Loonbelasting zal er niet zijn omdat er vrijwel niemand in normale loondienst werkt ook. Bovendien wordt de sector voor een groot deel bemenst door mensen uit Oost-Europa. Dus zal de inkomstenbelasting vermoedelijk hier niet afgedragen worden. En het salaris gaat naar het land van herkomst. Daar tegenover staan de kosten van het ministerie van Landbouw 2 miljard en de Europese afdracht van 10 miljard waarvan een groot deel naar de Europese landbouw gaat. Dus indirecte subsidie van de Nederlandse belastingbetaler aan de Nederlandse boer. Als je de kosten van de landbouw in totaal schat op 5 miljard is dat vermoedelijk tamelijk valide. Kortom als Nederland de landbouw in het geheel af zou schaffen dan kan dat best een positief effect hebben op de staatsbegroting. Tenminste als de EU bijdrage voor landbouw ook wordt afgeschaft. En dat zou wel zo eerlijk zijn. Ik denk dat de agrarische sector dus helemaal niets in het laadje van de overheid brengt.

JoostdeV
JoostdeV30 jun. 2021 - 14:27

Bij de vorige boeren protesten is al helder aangetoond dat de netto bijdrage van de agrarische sector aan de Nederlandse economie marginaal is. Het effect op het welzijn van de Nederlanders is waarschijnlijk negatief.

Karingin
Karingin30 jun. 2021 - 14:51

Nou vertel, wel even alle subsidies aftrekken, milieukosten meepakken en haal alle doorvoer er ook ff af - en dan graag uitgesplitst per deelbranche, anders weet je nog nix

lmgikke
lmgikke30 jun. 2021 - 15:03

Een heel groot negatief bedrag. Alle subsidies, maatschappelijke kosten, milieuproblematiek, ontbossing, klimaatverandering. Blokkade van andere bouwprojecten door opsouperen van alle stikstofruimte. Totale prijs van de agrarische sector voor Nederland is hoog, voor de rest van de wereld is de prijs ook hoog. Allemaal om een paar enkelingen van geld te voorzien. Nederland vecht voor het WTO een conflict uit met de Colombiaanse overheid. Die wilde hun aardappelboeren subsidie geven. Volgens Nederland is dat oneerlijke concurrentie met onze Aviko diepvries aardappelen.

Geen3
Geen330 jun. 2021 - 15:49

De export levert wel iets op. Maar ja, dat is voor sommigen niet van belang. En dan de banen. Je wilt niet weten hoeveel banen er in die sector zijn. Allemaal niet van belang, toch. Geld is er altijd, bij sommigen.

Geen3
Geen330 jun. 2021 - 16:14

Daan Ouwens, weet jij wel hoeveel mensen er in de vlees- en zuivelindustrie werken. Niet van belang natuurlijk, wat jou betreft.

DaanOuwens
DaanOuwens30 jun. 2021 - 16:29

@ Geen Jij schrijft: De export levert wel iets op. Wat dan? En: En dan de banen. Je wilt niet weten hoeveel banen er in die sector zijn. Wat voor banen? Tegen welk loon? En welke arbeidsvoorwaarden? En waar werken al die Oost-Europeanen dan met waardeloze huisvesting en waardeloze arbeidsvoorwaarden? En je schrijft: Allemaal niet van belang, toch. Geld is er altijd, bij sommigen. Gelul is niet van belang. Geen argumenten hebben is van belang. Je hebt niets te melden. Geld hebben boeren omdat ze frauderen niet omdat ze geld in het laadje brengen.

Geen3
Geen330 jun. 2021 - 13:17

‘Bleek, dat de Nederlandse veehouders bijna allemaal op grote schaal mestfraude plegen’. Oei, bijna allemaal op grote schaal. Han, wanneer ben jij voor het laatst in contact geweest met boeren. Ik ben geboren plattelander, maar inmiddels meer dan 40 jaar randstedeling. Goed wonen in de randstad, maar zeer betrokken bij het platteland. Han, de wolf, de zandhagedis en de hazelworm winnen het van de mens. Bossen kappen voor de zandhagedis en weilanden van boeren voor woningen. Han, willen we meer of minder mensen in Nederland?

3 Reacties
GHS
GHS30 jun. 2021 - 13:44

Het merendeel van de vleesproductie gaat naar het buitenland. En daarvoor in de plaats krijgen wij goedkoop vlees uit het buitenland ( EU contract met Canada?),

Mohawk2
Mohawk230 jun. 2021 - 15:02

Wat hebben de wolf, zandhagedis en hazelworm met de frauduleuze mestboekhouding van onze boeren te maken?

HappyBuddha
HappyBuddha30 jun. 2021 - 16:15

@Geen 30 juni 2021 at 15:17 Han, willen we meer of minder mensen in Nederland? Doe maar minder boeren. B.v. helemaal geen agrariërs...

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen30 jun. 2021 - 13:09

Na de toeslagenfraude dus nu de mestfraude. Keihard aanpakken die boeren en over een jaar of 10 kunnen Omtzigt en Leijten weer aan de bak.

Markzelluf
Markzelluf30 jun. 2021 - 12:56

Elke fraude moet je aanpakken, dus ook de mestfraude, ongeacht of die boeren nu demonstreren of niet. Daar mag geen misverstand over bestaan in een rechtstaat, vind ik. Ik vind nog steeds (al erger ik me ook groen en geel aan die demonstraties) dat we boeren moeten faciliteren bij het beëindigen of 'ombouwen' van hun bedrijf. En hopelijk komt er iemand in de politiek met visie én sociale vaardigheden op het ministerie die perspectief schetst en overtuigt dat de veranderingen ook kansen bieden, op leuker werk en betere financiële resultaten. Want vergeet niet dat boeren ondanks enorme risico's, grote investeringen, een hoog arbeidsethos en veel vakkennis, maar matig verdienen, gemiddeld over meerdere jaren bezien. En dat hun werk een enorme wissel trekt op hun gezinsleven. Maar dat zie je niet snel als je er midden in zit. De Groninger econoom Jan Pen zette ooit in zijn (erg leuke, reden om het vak te gaan studeren voor mij) boek Kijk economie een foto van stakende arbeiders in de strokarton: ze vochten voor hun slecht betaalde, ziekmakende banen. Ik zie een parallel met de boeren.

frankie48
frankie4830 jun. 2021 - 12:51

Het is toch die samenleving waarbij een meerderheid in het stemhokje laat zien dat ze niet zoveel moeite hebben met bepaalde vormen van fraude in onze maatschappij, en er geen moeite mee hebben dat hun politieke partijen als de firma list en bedrog andere in onze samenleving wel gaan benadelen of discrimineren.