Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

'Bevolking snakt naar toekomstvisie'

Grote zorgen over gevolgen voor MKB
Joop

Alexander Pechtold treedt terug als partijleider D66

  •  
06-10-2018
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
Pechtold trekt zich terug als leider van D66. Dat heeft hij zaterdagmiddag bekend gemaakt tijdens het congres van zijn partij.
D66 stelt in een verklaring:
"Hij liet vandaag de Kamervoorzitter weten dat hij dinsdag afscheid neemt van de Tweede Kamer. Diezelfde dag kiest de D66-fractie een nieuwe voorzitter. Pechtold: “Het is tijd voor een nieuwe generatie.” Pechtold nam in maart zijn besluit na een gesprek met zijn kinderen. “D66 is klaar voor een nieuwe fase,’ zei hij. ‘Na 12,5 jaar maak ik als partijleider de balans op en concludeer ik: we hebben er alles uitgehaald, het is tijd voor nieuw leiderschap.” Pechtold waarschuwde voor de kramp van de ‘nieuwe politieke correctheid’ van het ‘venijnig populisme’. Hij zei: ‘Met iedere vezel in mijn lijf heb ik mij daartegen verzet. En nog. Omdat ik niet wil dat door politiek stilzwijgen de intolerantie geleidelijk aan normaal wordt gevonden. Als er iets is dat ik jullie op het hart wil drukken, dan is dat het. Blijf waakzaam als anderen zich in slaap laten sussen. Blijf de openheid verdedigen waar anderen de geslotenheid omarmen. Blijf opstaan tegen het venijnig populisme, tegen onverdraagzaamheid.‘"
In een warme reactie op Facebook zegt minister-president Rutte onder meer:
"De aankondiging van Alexander Pechtold dat hij stopt als fractievoorzitter van D66 is een groot verlies voor zijn partij en voor de Nederlandse politiek. Maar ik zal hem ook persoonlijk erg gaan missen. Sinds we samen in de Kamer zaten als fractievoorzitters van onze partij, hebben we veel meegemaakt. Er zijn in de politiek weinig mensen die ik zo goed ken. Als Alexander een kamer binnen komt, kan ik vaak aan zijn gezicht al zien hoe de vlag erbij hangt. En in al die jaren ben ik hem alleen maar meer gaan waarderen. Als een uitstekend debater, die houdt van het politieke handwerk. Als politicus met een liberale inslag. Als een hartstochtelijk verdediger van de democratie. Als iemand met wie je altijd zaken kunt doen. En bovenal als een goede collega die in het persoonlijke contact gewoon een heel plezierig mens is."
Het besluit om te stoppen heeft Pechtold voor de zomer al genomen. De commotie over het appartement dat hij gekregen had, speelde geen enkele rol, zegt hij tegen Vrij Nederland dat hem sinds eind juli meermaals in het diepste geheim heeft gesproken en nu een lang afscheidsinterview publiceert. De eerste keer dat Pechtold er aan dacht om uit de politiek te vertrekken was in 2012.
"Hij wijst naar buiten: ‘Op een avond vlak voor de verkiezingen zat ik daar in het donker, en dacht: waar ben ik in godsnaam aan begonnen? Ik had mijn gezin meegesleept in een ongewis avontuur en was leider geworden van een partij aan de rand van de afgrond. Maar bij de verkiezingen haalden we toch nog drie zetels. In 2010 werden het er tien, en in 2012 haalden we er twaalf, ondanks het geweld van Samsom en Rutte. Toen dacht ik voor het eerst: de ijzeren voorraad van kiezers is groter dan nul, we hebben een stevige basis als partij. Sindsdien heb ik de gedachte aan vertrekken bij mezelf toegelaten. Dat moet ook, want voor je het weet is je houdbaarheidsdatum overschreden.’"
In het lange interview passeert van alles de revue. Hoe hij weigerde met de CU in zee te gaan om zo GroenLinks terug aan de onderhandelingstafel te krijgen bijvoorbeeld. Hij is teleurgesteld over hoe linkse partijen opereren:
"‘Progressief Nederland moet zichzelf flink wakker schudden en in de spiegel kijken. Het feit dat Nederland verrechtst, heeft alles te maken met het feit dat de progressieve partijen het hebben laten zitten. Links is totaal in verwarring. Sinds ik begon heb ik vier partijleiders van GroenLinks meegemaakt, vier van de SP en vier van de PvdA. Ze zijn al jaren voortdurend bezig elkaar de maat te nemen. Ik ben zelf niet links, maar wel progressief. Ik zie met lede ogen aan hoe er verwoede pogingen worden gedaan om de linkse beweging nieuw elan te geven, maar hoe weinig ervan terecht komt.’"
Het gruwelijkste dat hij meemaakte was de moord op zijn voorganger, voormalig D66-leider en vicepremier Els Borst. Hij had haar kort voor het misdrijf nog ontmoet op het partijcongres. Niet alleen de gruwel van de moord zelf trof hem hard maar ook de nasleep:
"De moord was politiek gemotiveerd, maar zo mocht het niet worden genoemd, ook niet toen de dader al was gearresteerd. Ik heb nooit boven water kunnen krijgen waarom de politie en het OM zo’n rookgordijn hebben opgetrokken. Misschien waren ze bang dat het tot maatschappelijke onrust zou leiden. Maar ook achter de schermen wilde niemand dat toegeven. De dood van Els Borst was het gruwelijkste dat ik in de politiek van nabij heb meegemaakt, en de nasleep ervan zit me nog steeds verschrikkelijk dwars: de politieke moord die geen politieke moord mocht heten.’"
VN-journalist Thijs Broer vertelt in onderstaand gesprek over het interview en wie de mogelijke opvolger is.
De zetel die in de Kamer vrijkomt na het vertrek van Pechtold wordt ingenomen door Rutger Schonis uit Middelburg, meldt de PZC :
"Schonis is zelf nog beduusd van het nieuws. Na afloop van het D66-congres in Den Bosch zegt hij ‘een dubbel gevoel te hebben’. ,,Ik wist niet dat Alexander vandaag zijn aftreden bekend zou maken. Dus ik wist ook nog helemaal niet dat ik in de Tweede Kamer zou komen.”"

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (135)

JoopKlepzeikert
JoopKlepzeikert8 okt. 2018 - 7:39

Zoals altijd is het de vraag wat of wie ervoor in de plaats komt. Op zich ben ik blij dat hij weg is. Pechtold. Heeft een partij waar ik altijd veel sympathie voor had en meermaals voor gekozen heb gemaakt tot een club die zich liet leiden door een vileine meedogenloze opportunist. Brak de zaken met groot gemak en genoegen af waar D'66 lang voor stond; politieke vernieuwing en meer betrokkenheid van de burgers. Draaide 360 graden hierin door net als Rutte c.s. te kiezen voor handjeklap deals in achterkamertjes en daarmee een middelvinger te tonen naar de kiezer. Voor mij een walgelijk politicus dus die vertrekt. Ik mis de politici die ergens voor staan, die durven opkomen voor een echte mening en geen show voor de bühne weggeven uit narcisme. Er zijn helaas maar weinigen in de TK die dit momenteel goed invullen. Hoop doet leven en ik hoop dat D'66 terugkeert naar de bescheiden idealen die ze ooit hadden.

1 Reactie
MarjoleinS2
MarjoleinS28 okt. 2018 - 12:59

Komt voornamelijk vanwege de partijdiscipline. Idealen zijn niet meer leidend. Een ieder die opkomt voor partij idealen worden al snel dissidenten genoemd. Vaak zijn het ook politici die om verschillende redenen opstappen anders kost het ze een verkiesbare plek en staan ze íneens' laag op de lijst. Alle jaren loyaliteit aan de partij ten spijt.

Libertain
Libertain8 okt. 2018 - 5:47

Het vertrek van Pechtold is een grote misser voor de Nederlandse politiek. Alexander Pechtold is de meest bekwame gematigde rechtse politicus die thans een enorme lege ruimte in het Parlement achterlaat die naar alle waarschijnlijkheid weer door de volgende generatie ultrarechts ingenomen zal worden. Alles bij elkaar gerekend is het geen goede teken aan het wand voor ons land in tijden waar de rechtsstaat onder enorme druk staat van het traditioneel polder ultrarechts.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin8 okt. 2018 - 19:30

Gematigd?

realpolitiker2
realpolitiker27 okt. 2018 - 20:03

Een heel bekwaam politicus. Echter van de gematigd linkse koers onder Terlouw en Van Mierlo is niks meer over. Vooral een partij voor hoogopgeleiden. De man had geen enkele voeling met mensen in zware beroepen. De dooddoener dat je je rond je vijftigste maar om moest laten scholen toonde dat al aan. Dacht hij dat die mensen deze beroepen uitoefenden omdat ze vroeger uitblonken op school. Het zijn vaak mensen die alleen goed met de handen kunnen werken. Daar stromen er misschien een paar door als docent op een ROC of als concierge, maar voor het overgrote deel is dat echt niet weggelegd. Dan rest in het beste geval misschien een Wia-uitkering. De beste man heeft heel wat mensen in het ongeluk gestort, maar wel altijd grote woorden over fatsoen. Echter objectief beschouwd was het natuurlijk een uitstekende politicus wiens verbale lenigheid ik zeker zal missen.

Joop den Uil
Joop den Uil7 okt. 2018 - 17:11

de opmerking van Wilders , 2 wkn geleden in het Kamerdebat aan Pechtold over ''Meppelgate'' was denk ik de laatste druppel voor Alexander; Je zag hem kijken …. hierna kan het alleen nog maar erger worden , en nam ter plekke de beslissing. Grote winnaar is derhalve Wilders, maar die moet nu op zoek naar een andere pvv kiezerstrekker..

1 Reactie
Joe Speedboot
Joe Speedboot8 okt. 2018 - 4:51

Je fantasie gaat met je op de loop. En hoezo Wilders winnaar? Denk je nou serieus dat er ook maar één D66-er gaat overlopen naar de PVV?

Uitgekleed
Uitgekleed7 okt. 2018 - 13:50

Hij past in het rijtje van Rosenmöller en Halsema. Worden de tekenen van afkalvende populariteit duidelijk in de peilingen ,vanwege verkeerde besluiten dan snel wegwezen.

2 Reacties
W-74
W-747 okt. 2018 - 17:09

Nou snel wegwezen? Ik gok dat Pechtold na Wilders het langstzittende kamerlid is

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 okt. 2018 - 21:39

Nope, dat is Van der Staaij.

Poezenmens
Poezenmens7 okt. 2018 - 13:34

Zijn jarenlange gedram dat er hervormd moet worden als het gaat en ging om de arbeidsmarkt, het pensioenstelsel, de belastingen, pensioengerechtigde leeftijd. De gewone man komt er altijd maar bekaaid af bij D66. Dat is eigenlijk het enige waar ik aan denk bij Pechtold: zijn stokpaardje hervormen. Het vuurwerk tussen Pechtold en Wilders in de Kamer heeft D66 weer op de been geholpen, niet meer en niet minder.

12 Reacties
De gewone nederlander
De gewone nederlander7 okt. 2018 - 15:07

Klopt, zonder Wilders had D66 waarschijnlijk niet meer bestaan. Ben benieuwd hoe het nu verder zal gaan met de partij. Het moet toevallig zijn als zijn opvolger ook voor vuurwerk kan zorgen met Wilders. Het alleen maar roepen dat je progressief bent kom je er niet. Vooral niet als door je inbreng de gewone man progressief armer wordt...

Piet de Geus
Piet de Geus7 okt. 2018 - 15:39

"De gewone man komt er altijd maar bekaaid af" Behalve dan de gewone man die zijn school wel afmaakt en ervoor zorgt dat hij flexibel genoeg is om ook in deze eeuw van enige betekenis te zijn.

LaBou
LaBou 7 okt. 2018 - 15:54

Hervormen is niet anders dan een eufemisme voor afbreken. En daaraan heeft Pechtold, gevolgd door zijn D66 inderdaad volop aan meegewerkt.

MarjoleinS2
MarjoleinS27 okt. 2018 - 15:56

Dit is precies waar hij zijn stempel op gedrukt heeft, en zo zal ik m altijd herinneren. Een treffende opsomming, dank je wel Merel. Daar waar hij politieke partijen verweten heeft niet te willen regeren zal hij de geschiedenis ingaan als leider van een partij die haar democratische idealen verkwanselde aan het grote geld en Neo Liberaal beleid actief steunde. Zijn deelname aan de Bilderberggroep, het lobbyen van de Multi Nationals en het VNO NCW; alles in dienst voor de Marktwerking. En de mainstream media trapte er vierkant in, zoals ook nu met het afscheidsinterview in Vrij Nederland. Hij heeft het hele interview gedicteerd. Zogenaamd progressief en de media noemde het Links. Alexander Pechthold heeft er prima van geprofiteerd. En nu ineens uitleggen dat progressief niet hetzelfde is als Links. Ik had graag gezien dat hij dit had uitgesproken voor de verkiezingen van maart 2017. Ik hoop van harte dat de dubbele agenda van D’66 vol in de schijnwerpers komt.

Poezenmens
Poezenmens7 okt. 2018 - 16:01

@Piet Tsja, een leven lang leren, ook zo’n stokpaardje van D’66. Alsof dat voor iedereen is weggelegd. Nee dus.

Piet de Geus
Piet de Geus7 okt. 2018 - 17:26

"Alsof dat voor iedereen is weggelegd. Nee dus." Het bekende sprookje: alsof een leven lang leren alleen op universitair niveau kan. Enig idee hoeveel bouwvakkers de overstap maken naar praktijkdocent als het werk in de praktijk lichamelijk te zwaar wordt? En om conciërge te worden hoef je ook al geen schriftgeleerde te zijn. Zelfs binnen je vak kun je je blijven ontwikkelen om overmatige slijtage te voorkomen: bijvoorbeeld door je als metselaar toe te leggen op snijvoegen of hoekoplossingen bij het wat gecompliceerder restauratiewerk.

koffieleut2
koffieleut28 okt. 2018 - 4:40

De student

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 okt. 2018 - 5:51

Piet de Geus Hervormd en geïnnoveerd! Dat was ook zijn enige doelstelling blijkt uit het interview, snelle hervormingen die vooral rechts beleid en bezuinigingen inhielden en verder was hij vooral rechts. Er is nu een nieuwe test waardoor duizenden mensen met borstkanker kunnen testen of chemotherapie nuttig is of niet. Een toppunt van innovatie, zou je zeggen. De zorgautoriteit wil dat niet in het basispakket laten opnemen zodat het zo dadelijk voor de meeste mensen niet toegankelijk zal zijn. Die mensen zullen zware chemotherapie moeten ondergaan terwijl de noodzaak daartoe misschien afwezig is. Kosten test; 2600 euro. Kijken wat D66 ermee gaat doen. Ik ben bang dat ze ermee doen en laten wat ze al jaren gedaan en/of gelaten hebben en hun steun aan hebben gegeven. Je kunt het toch veel beter aan aandeelhouders geven, aan nieuwe innovatie? Oncologen zijn ontzettend boos. Ja we krijgen soms betere gezondheidszorg wat betreft technische mogelijkheden, ze zijn echter meer en meer alleen nog weggelegd voor draagkrachtigen, want onze gezondheidszorg is dan wel 'de beste ter wereld', maar dat wil niet zeggen voor iedereen beschikbaar en toegankelijk. Ik bedoel; Er zijn grenzen aan liefdadigheid toch! Pietje kan niet eens meer naar de fysiotherapie vermijdt zorg omdat hij de kosten van behandeling niet meer kan betalen, maar Alexander en D66 zijn dus niet links maar rechts, dat je het maar weet. Ze hebben al die maatregelen dan ook met liefde ondersteund,2 partijen aan een meerderheid geholpen. Dat was mijn dubbele gevoel bij de lezing van Kaag ook! Piet kan maar niet begrijpen dat er mensen zijn die zijn zoals ze zijn en gewoon niet beter kunnen. Als er iemand vastgeroest is in zijn denkbeelden, als waren ze in staal gegoten en totaal niet flexibel is, is het Piet de Geus wel. Hij behoort tot de 'gestaalde' kaders van D66.

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 okt. 2018 - 5:53

Het laatste deel was voor Merel bedoelt.

Piet de Geus
Piet de Geus8 okt. 2018 - 13:14

"Piet kan maar niet begrijpen dat er mensen zijn die zijn zoals ze zijn en gewoon niet beter kunnen." Ik begrijp best dat jouw capaciteiten beperkt zijn. Maar aangezien jouw wensenpakket dat niet is mag je op zijn minst een beetje je best doen voor iets anders dan een graai in andermans portemonnee.

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 okt. 2018 - 19:28

Piet de Geus Moment van zwakte?

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 okt. 2018 - 19:32

Piet de Geus Aan capaciteiten geen gebrek!

geronimo3
geronimo37 okt. 2018 - 10:37

Sympathie voor de Democraten66 heb ik ook als het om de euthanasiewetgeving gaat,nooit zal ik vergeten dat de vermoordde oud Minister zich daarvoor hard had gemaakt en het ook realiseerde,alle lof voor D66 daarvoor,nu heb ik echter niks meer met hen,eerder conservatief dan echt liberaal in mijn beleving!!!

Rechtse Bal
Rechtse Bal7 okt. 2018 - 10:22

in mijn ogen een nogal bizar afscheid; wachten op een D66 bijeenkomst , zodat er over niets anders gesproken kan worden, midden in een moeilijke regeerperiode, en als klap op de vuurpijl helemaal niet gezorgd voor eenopvolging... zelfde als een piloot die halverwege uitstapt ... kan toch niet ? of zou t zijn dat Rutte een dusdanige leider is dat hij het wel alleen af kan ?

2 Reacties
madbako
madbako7 okt. 2018 - 11:33

zelfde als een piloot die halverwege uitstapt … kan toch niet ? In principe zou dat gewoon kunnen. Wel handig als je dan een parachute bij je hebt. Maar los daarvan. Dat kan. Weet je trouwens dat vliegtuigen zelfs kunnen starten en landen zonder een aanwezige piloot? Wat dat betreft mag rutte ook gewoon uitstappen. Zou een verademing zijn.

Piet de Geus
Piet de Geus7 okt. 2018 - 12:20

"niet gezorgd voor eenopvolging" Zorg je daar wel voor, dan regeer je weer over je graf heen en help je de partijdemocratie om zeep. Zo is er altijd wat te mekkeren.

KnorretjeBig
KnorretjeBig7 okt. 2018 - 9:54

Jammer dat ik geen weddenschap met de heer Kee heb kunnen afsluiten dan had ik die gewonnen.

geronimo3
geronimo37 okt. 2018 - 9:37

Ik vond Pechtold altijd goed van leer gaan tegen Wilders, een van de weinigen, toch zal ik ook denken aan de steun van D66 aan het dividendfenomeen,nu blijkbaar zal het anders lopen maar Christen Unie,CDA als D66 steunden dit toch,dus ik zal Pechtold niet missen,ik vind dat als je Democraat 66 akkoord gaat met dit soort beslissingen dat je veraf staat van wat de mensen op straat willen,het is een keuze en die respecteer ik maar ik zou er zelf ver van verwijderd willen blijven,D66 is VVD Light en dat is net zo schadelijk als met light sigaretten of light producten voor het eten/drinken voor de gezondheid (zeg ik met een knipoog)!

Bernie2
Bernie27 okt. 2018 - 9:00

Beste D66, nu gewoon beetje opschuiven naar links van het midden waar jullie van oudsher goed gedijen. Pechtold's onbestemde geheul met de zeer rechtse Rutte cs. heeft de eigen stal om begrijpelijke redenen aardig leeg geveegd, hoogste tijd om politieke- en geloofwaardige orde op zaken te stellen. Ik zie het diplomatieke kanon Sigrid Kaag straks wel als partijleider. Boris v/d Ham een tweede goede optie.

4 Reacties
Zapata
Zapata7 okt. 2018 - 10:35

/Beste D66, nu gewoon beetje opschuiven naar links van het midden waar jullie van oudsher goed gedijen./ Onzin, daar hebben ze nooit gezeten. Dat is wat de media er van gemaakt heeft. D66 is economisch altijd extreem rechts geweest.

Edwin8
Edwin87 okt. 2018 - 10:48

Boris is een goede optie, maar die wil volgens mij niet. Is druk met andere dingen. (toneel, humanistisch verbond etc.) Maar zijn lijn zou inderdaad een prettige lijn zijn.

Sonic2
Sonic27 okt. 2018 - 11:41

Het punt is dat D66 geen kant op kan. De retoriek zal veel linkser worden, maar VVD en CDA zullen de opvolger van Pechtold nu in een greep houden. Ik denk dat het nu wel eens snel kan gaan. https://www.trouw.nl/democratie/of-de-achterban-d66-loyaal-blijft-hangt-af-van-wat-pechtold-voor-elkaar-krijgt-voor-het-klimaat~a835587b/ De komende maanden zullen cruciaal worden. D66 zal met iets moeten komen. De nieuwe tussenpas van D66 ook. Ik zie D66 er wel voor aan om de stekker er uit te trekken op het onderwerp klimaat. Het is kiezen uit twee smaken. Het is of door regeren en flink verliezen en je partij helemaal van 0 weer opbouwen. Of het is de boel laten klappen op een prominent onderwerp( klimaat) en dat dan onderwerp maken van de verkiezing strijd. Het zal dus het eerste zijn. Dat betekent eigenlijk dat D66 nu een speelbal is in handen van VVD en CDA. Die zullen bij alles zeggen: trekken jullie er maar de stekker uit. Dan houden jullie helemaal weinig zetels over. De situatie bij D66 is nog veel slechter als die 9 zetels die de Hond gepeild heeft. In een campagne krijg je altijd een tweestrijd of gaan mensen strategisch kiezen. Ik denk dat 3 of 4 zetels op dit moment daarom realistischer is. Dat is vooral wat Pechtold gisteren gedaan heeft. Hij heeft gisteren bij het grote publiek de beeldvorming weg genomen dat Pechtold vanaf 2006 de partij heeft opgebouwd en dat hij in 2019/20/21 deze partij ook weer ten gronde heeft gericht. Dat is in feite wat hij gedaan heeft. Hij heeft een partij opgebouwd en op basis van foute keuzes die partij ook weer afgebroken. Hij heeft de rotzooi over de schutting gekieperd bij een volgende leider. Die alle problemen krijgt opgezadeld. Ik zou niet in zijn of haar schoenen willen staan.

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 okt. 2018 - 6:03

Sonoc Dat was ook mijn gedachten. Hij gaat niet weg om alle ophef omtrent D66 en het verlies maar omdat hij de partij gebracht heeft waar hij wilde, nl. in het centrum van de macht met 19 zetels. Zo wil hij in de boeken komen, als redder van D66. Bovendien; Hoe democratisch is het je te laten kiezen voor een TK terwijl je weet dat je binnen no-time gaat opstappen?

Break on through
Break on through7 okt. 2018 - 8:09

Jammer. Groot politicus gooit de handdoek in de ring. Verlies voor de Nederlandse politiek én D66. Enige wat hij écht fout heeft gedaan is dat hij met de VVD in zee is gegaan... Rutte en de rest van die VVD kliek volgt zijn voorbeeld?

6 Reacties
henk543
henk5437 okt. 2018 - 8:36

Zijn "enigste" fout......?? Wat dacht je van het niet melden van een appartement in Scheveningen en zijn escapades met een mevrouw uit Meppel??

Rode druppel
Rode druppel7 okt. 2018 - 9:00

Goed voor de gewone Nederlandse burger. Hij stond teveel onder invloed van Boele Staal en Koolmees. Daardoor werd D66 zeer rechts in financieel economische zaken en ook sociaal werd het rechts.

chwiedijk
chwiedijk7 okt. 2018 - 9:09

Wie met Rutte in zee gaat weet dat zijn/haar partij verliest.

Edwin8
Edwin87 okt. 2018 - 10:49

Henk, Volgens mij mogen volwassen mensen nog steeds relaties met elkaar aangaan zonder dat aan anderen verplicht te moeten melden.

koffieleut2
koffieleut27 okt. 2018 - 11:29

Zijn grootste fout is dat hij niet te vertrouwen is. Niet in daden,uitspraken en toezeggingen.

Break on through
Break on through8 okt. 2018 - 17:02

Henk, hou je even bij de hoofdzaken. Appartement en Juffrouw Meppel is privé en bijzaak. Je zoekt spijkers op laag water. Koffieleut, volgens mij zitten er in Den Haag wel meer politici ter rechter zijde die onbetrouwbaar zijn. De VVD zit er vol mee....

Sonic2
Sonic27 okt. 2018 - 7:32

Ik vond altijd al dat Pechtold twee gezichten had. Op economisch en democratisch gebied heeft hij D66 veel geweld aan gedaan. Hij was een hele slechte minister in Balkenende 2. Daarna heeft hij toch zelfstandig D66 opgebouwd. Op een buitengewoon knappe manier. Hij heeft zeer goed al die rechts radicale leugenaars/ bedriegers en oplichters aan gepakt. Hij heeft uitstekend oppositie gevoerd. En ik denk dat hij voor zijn partij nuttige dingen heeft binnen gehaald in de gedoogperiode. Zijn vertrek is ook weer voer voor stevige discussie. Ik denk dat hij voor zichzelf absoluut de goede keuze heeft gemaakt. Ik had het misschien een jaar eerder gedaan, maar kennelijk vond hij dat toen nog te vroeg. De opvolger van Pechtold komt echter in een zinkend schip. Het gaan nog chaotische maanden tot de PS verkiezingen worden. Voor de rest liet Pechtold goed zien van wat voor niveau de rechts radicalen zijn. Hoe agressief, lichtgeraakt en rancuneus zijn als ze ook maar een beetje worden aangevallen. Pechtold heeft hun 12 jaar lang verleid om een hun zeer duistere masker af te zetten. En dat lukt bij de minste of geringste provocatie. Alleen noemen ze daar provocaties demoniseren. Als ze het zelf doen is het ludiek provoceren, maar als ze zelf karaktermoord plegen dan mag het allemaal wel.

Cliff Clavin
Cliff Clavin7 okt. 2018 - 7:07

En daar ben ik (toch) weer - ik ben, en dat zal niemand ontgaan zijn, in de voorbije week door een persoonlijke crisis gegaan. Dat is geen ramp. Elke mens maakt zulke tijden door, en die tijden zijn er, omdat je mens bent, en geen bacterie. Nu gaat het weer veel beter. Ik wilde eigenlijk wel bij elk politiek-economisch onderwerp iets schrijven, op deze mooie zondagochtend. Maar ik dacht: het hoeft niet, want ik ben getuige van het uiteenvallen van een systeem dat van zijn geboorte af aan crimineel was: het kapitalisme. Stukjes schrijven als dat niet meer hoeft? Onzin, verspilde energie. Nu ga ik eerst Dostojevski lezen, en daarna ga ik luisteren naar de suites voor (violon)cello, J.S. Bach, gespeeld door Heinrich Schiff. Toedeledokie.

8 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin7 okt. 2018 - 7:56

En gelijk heb je! Het is niet verwonderlijk, verandering alhoewel positief, heeft ook zo zijn andere kanten. Dat is en blijft een hele overschakeling is mijn inschatting. Daar kun je je weleens op verkijken. Je moet er even je weg in vinden en een nieuw evenwicht. Fijne dag Frank.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 okt. 2018 - 8:03

ps. Het overkomt mij ook weleens als ik teveel Joop. lees. Je kunt niet continue de hele wereld op je schouders nemen, hoe graag je het soms ook zou willen. Soms moet het verstand het even overnemen van de honger en zeggen; Nu even niet! Dat is niet gemakkelijk.

MarjoleinS2
MarjoleinS27 okt. 2018 - 8:11

Ik weet even niet wat ik zeggen moet. Erg herkenbaar ook hoor, dat je dingen om je heen ziet gebeuren, al jarenlang en waar je niets aan kan doen. Een reactie schrijven leidt tot niet veel meer dan even je zorgen ventileren. Ik had het overigens niet meegekregen, dus zuiver toeval toen ik je elders complimenteerde met je zeer waardevolle bijdragen op Joop.nl. En dat voor jarenlang. Sterkte en alle rust gewenst, alleen eerlijkheid gebied mij te zeggen dat jouw reacties een geweldig weerwoord bieden in een tijd waarin iedereen zich verliest in de waan van de dag. Ik lees vooral visie waar het menigeen aan ontbreekt in deze tijd. En je hebt gelukkig medestanders die elkaar ondersteunen in het idee dat we op een hellend vlak zitten. Als je even voldoende afstand hebt kunnen nemen hoop ik dat het weer wat beter met je gaat. Nog een muzikale tip: Ludovicio Einaudi, heerlijk om even in te verdwijnen.

korheiden2
korheiden27 okt. 2018 - 8:38

@Cliff : Herkenbaar. Je kunt je wel overal druk om maken, maar je leven gaat eraan voorbij, als je niet uitkijkt. Zelf houd ik Bach nog geen half uur vol, dus zet ik lekker Pink Floyd op.

Rode druppel
Rode druppel7 okt. 2018 - 9:59

Sterkte Ik ga ook wel eens door een persoonlijke crisis. Vind het kapitalistisch systeem niet perfect , maar het beste wat voorhanden is MITS het zeer streng gereguleerd wordt door socialisme.

Poezenmens
Poezenmens7 okt. 2018 - 13:32

In het Gronings hebben we een prachtig lied, gezongen door Ede Staal met de titel: “‘t Het nog nooit zo donker west, of ‘t wer altied wel weer licht’. ‘t Komt wel weer goed, Frank. Kop d’r veur.

Minoes&tuin
Minoes&tuin8 okt. 2018 - 6:20

Merel Soms zou je willen dat het zo eenvoudig was!

Buitenstaander
Buitenstaander8 okt. 2018 - 8:58

@Cliff Ai Frank, we zijn het niet vaak eens in onze opinies of reacties, maar een persoonlijke crisis is niet fijn. Ik hoop oprecht dat je er beter uitkomt, en wens jou heel veel reactie-sterkte! Wordt snel weer de 'oude'

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 okt. 2018 - 5:00

Het land is wel klaargestoomd voor de machtswissel met Kaag in de linies. Zie haar lezing op de juiste plaats en het juiste moment. Dacht je dat dat toeval was? Nederland is er klaar voor gestoomd met gebruikmaking van de journalisten als vehikels, een uiterst slimme campagne gevoerd. Dat levert nu al extra stemmen op! Dat is wat er door mijn hoofd gaat.

3 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin7 okt. 2018 - 5:00

gestoomd. Met

MarjoleinS2
MarjoleinS27 okt. 2018 - 8:24

Sigrid Kaag is te goed, heeft teveel ervaring en is te breed ontwikkelt om zich slechts te oriënteren op alleen het leiderschap of als fractievoorzitter van een politieke partij. Niet dat ik die functie minderwaardig acht, al mag die zeer zeker breder gefocused zijn dan bv op partijdiscipline. Of zoals ik het afscheidsinterview van Alexander Pechthold interpreteer als een lofzang op zijn eigen persoon i.p.v. politieke vertegenwoordiging van de burger waar hem grove nalatigheid verweten kan worden. Hij heeft D’66 groot gemaakt, maar daarvoor zelf de credits opeisen zonder te kijken wat zijn invloed is geweest voor miljoenen andere Nederlanders klinkt nogal narcistisch. Je ziet wel ik ben geen fan van hem. Wel wens ik Nederland Sigrid Kaag toe als een volgend premier. Maar dat zal er nooit van komen, dat zal ze zeker niet ambiëren juist omdat ze veel breder georiënteerd is dan alleen ons kikkerlandje. Op het wereldtoneel zal ze ook veel meer kunnen betekenen.

Sonic2
Sonic27 okt. 2018 - 8:43

Ik denk dat D66 gaat kiezen voor een ervaren tussenpaus. Dat zou zomaar Pia Dijkstra kunnen zijn. Dat zou wat mij betreft ook op dit moment verreweg de beste optie zijn. Zij is bekend als nieuwlezeres van vroeger. Ze is ervaren en ze is vrouw. In 2020 komt er dan een lijsttrekker verkiezing en dan zal er wel een mediagenieke vrouw naar voren worden geschoven. En dan zal de kaart nieuwe lijstrekker en vrouwelijke premier worden getrokken. De enige manier waarop D66 nog verkiezingen kan winnen. Op basis van de vorm en de poppetjes. Niet op de inhoud.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 okt. 2018 - 4:35

"Ik ben zelf nooit links geweest, wel progressief" En de pers hem maar links blijven noemen. Graag regeerde hij met Rutte zoals de PvdA dus, die heeft toch echt verantwoordelijkheid genomen en hoe! Ook al zegt de heer Pechtold van niet! Die was ook steeds meer 'niet links maar wel progressief'.

Pieter Z
Pieter Z7 okt. 2018 - 4:34

Nu die Pia Dijkstra er nog uit en dan zou D66 misschien nog een serieuse partij worden om op te kiezen. Alhoewel een partij die achter het vernietigen van het passieve zelfbeschikkingsrecht staat en ook nog een keer wereldvreemde mensen naar voren schuift als minister...... Maar goed, Pechtold is weg en ik denk dat dat goed voor heel Nederland is.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin8 okt. 2018 - 6:10

Het zou wel vreemd zijn als je zegt plaats te willen maken voor nieuwe 'jonge' mensen.

De gewone nederlander
De gewone nederlander7 okt. 2018 - 0:50

Ik denk dat de gewone Nederlander alleen maar blij kan worden van dit nieuws.

quatsch
quatsch7 okt. 2018 - 0:18

D66 werd en wordt door de media in de markt gezet als linkse partij. Pechtold geeft nu toe niet links, maar wel progressief te zijn. De kiezer wist dit allang, maar voor de media zal deze mededeling een schok zijn. Met de mededeling van Pechtold kan D66 verder gaan als liberale partij. En dat is nodig! Op rechts zit er niks, tenzij je de extreem rechtse VVD het predicaat liberaal waardig vindt. Pechtold heeft niet mijn politieke kleur. Heeft ideeën gesteund en bewerkstelligd waar ik het absoluut niet mee eens ben. Desalniettemin gaat het me aan het hart, dat hij de politiek gaat verlaten.

1 Reactie
Sonic2
Sonic27 okt. 2018 - 13:35

@ Quatsch Dat is juist het probleem. D66 wordt door veel kiezers ( vooral degene die minder goed de politiek volgen) voor links aangezien. Ik denk dat de media daar ook aan meewerkt. Die zijn natuurlijk bang dat als SP en GL politieke invloed/ macht krijgen dat ze dan zelf financieel moeten inleveren. Vooral in het geval van de SP. Omdat D66 als links wordt gezien door een groot deel van de zwevende kiezers, zijn al die kiezers altijd verbaast en teleurgesteld als D66 VVD achtig beleid uitvoert.

Jan Wijn
Jan Wijn6 okt. 2018 - 22:23

Wie moet nu Wilders en die anderen fascisten in het parlement aanpakken: hij deed dat goed en dat was ook het enige wat hij voor de fatsoenlijke Nederlanders betekende. Jammer dat hij met die andere rechtse VVD gladjakker Rutte een verbond sloot om de minst draagkrachtigen nog verder uit te kleden.

3 Reacties
Willem D2
Willem D27 okt. 2018 - 10:44

Wie Wilders nu moet aanpakken? De communisten en andere Groen Linksers? Dat zijn immers de natuurlijke tegenpolen.

koffieleut2
koffieleut27 okt. 2018 - 11:30

Inderdaad, das was, op het kiezers bedrog na, het enige dat hij deed.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 okt. 2018 - 15:30

Waterdicht Als ik het interview lees was dat veel meer dan een verbond!

koffieleut2
koffieleut26 okt. 2018 - 21:44

Ben benieuwd wat hij nu weer in de verkoop gaat doen. Het moge duidelijk zijn geweest dat ik geen Pechold fan ben geweest. Daarmee kan ik hem dus alleen maar feliciteren met zijn goede keus en vanzelfsprekend wens ik hem veel succes toe in de toekomst.

Purper Floyd
Purper Floyd6 okt. 2018 - 21:12

In huize Floyd vliegen de bitterballen in het rond en vloeien de drankjes rijkelijk. Het is een groot feest, eindelijk verlost van die verschrikkelijke Pechtold. Nu zijn partij nog naar de 1 à 2 zetels bij de volgende verkiezingen, dan hebben we in huize Floyd weer reden voor een feestje.

1 Reactie
BobaFett
BobaFett7 okt. 2018 - 8:10

Kwestie van tijd Floyd. De ziel was al verkocht. De kroonjuwelen verkwanseld. Nu de rapen gaar zijn smeert de Onverschrokken Leider met de staart tussen de benen. Het is afgelopen. Pechtold zij Dank.

Joop den Uil
Joop den Uil6 okt. 2018 - 20:54

was indertijd te licht voor een ministerspost en nu ook te zwak voor een partijleidersfunctie in de coalitie. Op tijd weg is mijn conclusie.

Bluesboy
Bluesboy6 okt. 2018 - 20:46

Het is nu tijd voor een fusie D'66-GroenLinks ????!

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin7 okt. 2018 - 7:47

Volgens mij heb jij niet het gehele interview gelezen in VN.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin6 okt. 2018 - 20:14

Er werd al eerder over gespeculeerd en toch komt het voor mij als een verrassing, wat dat voor de partij gaat beteken, de koers en de samenwerking in het kabinet valt nog te bezien, in het verleden heeft d’66 goede bestuurders gehad, Kaag lijkt me bevlogen, Ollongren vind ik een robot, Koolmees een dooie mus, op de andere bewindslieden heb ik niet zoveel zicht. Dittrich is terug uit NY heb ik begrepen, misschien dat hij een waardige opvolger zou kunnen zijn.

4 Reacties
MarjoleinS2
MarjoleinS26 okt. 2018 - 21:39

Boris van de Ham zou een goede keuze zijn, maar ik geloof dat het iemand uit de fractie moet zijn en niet iemand van buitenaf. In dat geval zou Pia Dijkstra ook een goeie kans kunnen maken.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin7 okt. 2018 - 3:46

"In dat geval zou Pia Dijkstra ook een goeie kans kunnen maken." Die valt me ook tegen, je moet wel een beetje vuur in je hebben, dat is iets meer dan een beetje kunnen lobbyen.

MarjoleinS2
MarjoleinS27 okt. 2018 - 8:31

Raymond Bhagwandin Inderdaad, erg afhankelijk welke politieke richting D’66 gaat kiezen zal of zij of een meer Linkse leider de genomineerde worden. Zowel voor Nederland, voor Mark Rutte, de coalitie en D’66 spannende tijd. Echter, gezien overal in de wereld Rechts nog rechtser wordt hou ik mijn hart vast. Hoewel er steeds meer protest komt en andere geluiden te horen zijn, heeft de wereld een harder tegengeluid nodig omdat we steeds sneller afdalen in de race to the bottom. Hoe pakt D’66 dit op?

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin7 okt. 2018 - 16:53

reactie op MarjoleinS – 7 oktober 2018 at 10:31 Helemaal mee eens, overal steken fascistoïde bewegingen de kop op en krijgen vleugeltjes, om moedeloos van te worden, alsof het een natuurverschijnsel is. Om op d ’66 terug te komen, ik kreeg een ingeving, misschien een verkeerde maar kan me voorstellen dat de manier en bewegingsvrijheid t.a.v. de afschaf van de dividendbelasting Pechthold heeft doen beseffen dat de regeerstijl van Rutte te weinig ruimte laat voor correctie, zeker ook waar Buma vreselijk zijn best doet aan Rutte te laten weten dat hij de beste partner is, door dik en dun, Rutte staat bekend als een control freak, de CU biedt dan wel wat tegenwicht maar daar zat Pechthold niet om te springen zoals we weten uit de formatie tijd, Pechthold had ingezet op Klaver maar die viel af dankzij Buma, daarbij heeft dit kabinet i.t.t. de vorige nog maar weinig voor mekaar gekregen, geen eer mee te behalen, het eigen geluid verstomd, natuurlijk blijven veel conflicten binnen het kabinet binnenskamers maar zo nu en dan komen die bovendrijven zoals tijdens de algemene beschouwingen, volgens mij vindt niemand van de deelnemers dit kabinet inspirerend, daar heeft de kiezer ze mee opgescheept, zo worden we steeds onbestuurbaarder, het zou me niet echt verbazen als dit kabinet in de loop van de rit ten val komt, de enige die een beetje d’66 spirit heeft getoond is Kaag, ik weet niet precies hoe ze binnen het kabinet zit maar op mij maakt ze de indruk onafhankelijk en een beetje buitenstaander te zijn, misschien is ze de beste optie, ik heb eerder gezegd dat de combinatie vvd-cda een giftige is, ik denk dat het andermaal blijkt, links heeft geen meerderheid maar een geluk bij een ongeluk is dat stemmen op pvv en Fvd niet meetellen waardoor links toch een kans maakt ondanks dat we geen meerderheid hebben.

Tommy Skylar
Tommy Skylar6 okt. 2018 - 20:02

"Het besluit om te stoppen heeft Pechtold voor de zomer al genomen. De commotie over het appartement dat hij gekregen had, speelde geen enkele rol, zegt hij" Dat appartement als omstreden kado speelde vlak na Sinterklaas 2017 dus ruim voor zijn besluit wat hij nu in maart 2018 al zegt genomen te hebben. Die uit de hand gelopen relatie met een jonge bijvrouw is zeker ook niet iets van afgelopen jaar maar was al bijna vier jaar geleden begonnen toen hij ook nog getrouwd was en liep als je de beschuldigingen bekijkt al eerder uit de hand maar werd pas onlangs in de openbaarheid naar zeggen van het slachtoffer omdat ze nog ernstiger zaken vreesde.

Henri Zwols
Henri Zwols6 okt. 2018 - 18:59

Laat ik dan ook nog iets vriendelijks zeggen. Pechtold, op economisch vlak ben je knetterrechts. Dat zal niet iedereen hier op prijs stellen, maar mij spreekt dat wel aan. Ook je voorliefde voor het EU-grootkapitaal kan ik wel waarderen. Het ga je goed in Brussel.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai6 okt. 2018 - 18:22

Tja hij is op het dieptepunt van de partij opgestapt maar denk niet dat zijn "offer" enige verlichting gaat brengen. D66 heeft zijn kroonjuwelen onder leiding van Pechtold verpast voor wat mag Joost weten. Deze terugvorderen is ongeloofwaardig. Over en uit, het zoveelste slachtoffer van de VVD. Maar je bent in mijn ogen een politicus van niks als je macht boven principes plaatst, en dat is wat er is gebeurd in mijn optiek. Ga er geen traan om laten deze neoliberale EU'r van het zuiverste water

Thuiszitter
Thuiszitter6 okt. 2018 - 18:18

Het gaat hem goed, ben benieuwd naar het nieuwe gezicht .

WillemdeGroot
WillemdeGroot6 okt. 2018 - 17:34

Los van politiek-inhoudelijke redenen: alweer en Haags tijdperk voorbij. Boeiend, lijkt me, om te volgen hoe het verder gaat met D66, maar ook met Rutte lll. Hoewel hij voor mij wat teveel liberaal en te weinig sociaal was en ietwat merkwaardig zich ontplooide als fel verdediger van het huidige kabinet, verliezen we een goed debater en bekwaam Kamerlid. Wil wel kwijt dat ik al die op de persoon gespeelde reacties misselijk vind.

TwoTone
TwoTone6 okt. 2018 - 17:28

Op zich wel jammer, was qua denkniveau wel een van de beter ontwikkelde figuren van zijn generatie, anderzijds dus onderdeel van de huidige politieke generatie die iedereen de maat neemt à la juncker, tinmermans, verhoffstad etc en die het vervolgens allemaal beter weten, volgens zichzelf, dan de rest. Maar ondertussen zetten ze zeer matige resultaten neer en hebben ze ook allemaal wel grote inschattingsfouten gemaakt. Benieuwd dus of de volgende generatie politici meer zelfkritiek kent, wel naar de kiezers luistert en niet alles voor zoete koek aanneemt wat uit de Brusselse burelen tevoorschijn komt.

Perezoso
Perezoso6 okt. 2018 - 17:19

https://d66.nl/personen/tweede-kamerfractie/ Minus A.P. Een van die dus.

Paul250371
Paul2503716 okt. 2018 - 17:18

De moord was politiek gemotiveerd, maar zo mocht het niet worden genoemd, ook niet toen de dader al was gearresteerd. Ik heb nooit boven water kunnen krijgen waarom de politie en het OM zo’n rookgordijn hebben opgetrokken. Misschien waren ze bang dat het tot maatschappelijke onrust zou leiden. Maar ook achter de schermen wilde niemand dat toegeven. De dood van Els Borst was het gruwelijkste dat ik in de politiek van nabij heb meegemaakt, en de nasleep ervan zit me nog steeds verschrikkelijk dwars: de politieke moord die geen politieke moord mocht heten.’ Snap ik. Wellicht omdat de dader geen moslim was? Als de dader een moslim was geweest dan had hij in Vught naast B gezeten. Nu is hij geloof ik, verward.

OlavM
OlavM6 okt. 2018 - 17:16

Mark Rutte: "Sinds we samen in de Kamer zaten als fractievoorzitters van onze partij,....." Duidt Rutte hier niet onbewust op een gedeeld fractievoorzitterschap van één liberale partij? :)

6 Reacties
DonDonaldSucks
DonDonaldSucks6 okt. 2018 - 21:01

Eenieder die denkt dat de VVD een liberale partij is heeft al minimaal 30 jaar niet meer gekeken naar wat de VVD doet. De VVD is 100% conservatief, net als alle andere shit van uiterst links tot uiterst rechts. Alleen in D66 is enig liberalisme te vinden.

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 okt. 2018 - 4:38

DonDonaldSucks Liberaal is niet perse links, kan uiterst rechts zijn.

LaBou
LaBou 7 okt. 2018 - 5:37

"Alleen in D66 is enig liberalisme te vinden." Maar dan heb je wel een vergrootglas nodig.

OlavM
OlavM7 okt. 2018 - 11:18

Het ging mij er alleen maar om, dat Rutte natuurlijk had moeten schrijven: "partijen". (Meervoud dus).

Minoes&tuin
Minoes&tuin7 okt. 2018 - 15:24

OlavM Ik denk dat je met je suggestie dichter bij de waarheid zat. Heb je het interview gelezen? Daaruit blijkt dat toch zonneklaar! Ook hoe ver hij in wezen van Hans van Mierlo is af komen staan. Feitelijk geeft hij dat zelf toe. Alles was er meer en meer op gericht bestuurlijke macht te krijgen en te hervormen naar een meer kapitalistisch systeem samen met VVD en CDA.

OlavM
OlavM7 okt. 2018 - 17:55

@ Minoes&tuin: Het hele interview moet ik nog lezen. Maar het verbaast mij niets, wat je zegt.

Tom Meijer
Tom Meijer6 okt. 2018 - 17:15

Dat de moord op Borst een politieke moord was, dat was al snel duidelijk. En waarom dat zo niet genoemd mocht worden is natuurlijk niet moeilijk te raden.

5 Reacties
Nico de Mus
Nico de Mus6 okt. 2018 - 18:29

Het was een politieke moord (euthanasiewet) maar vertel eens waarom dat zo niet benoemd mocht worden, Ik ben slecht in raden...

JeffreyKatoen
JeffreyKatoen6 okt. 2018 - 18:30

Dit vraagt om een uitleg Tom. In mijn ogen is mw. Borst namelijk vermoord door een gestoorde gek die ook zijn eigen zusje vermoordde. Waarom denk jij dan dat de moord op Borst politiek gemotiveerd was?

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 okt. 2018 - 18:39

Van U. had een politieke motief, maar hij was ook een verwarde man. Een zorgmijder die leed aan paranoïde schizofrenie.

Starter2
Starter26 okt. 2018 - 19:20

Wellicht omdat het geen politieke moord was. Van U. was ontoerekeningsvatbaar, vermindert volgens de rechter. Heeft TBS gekregen. Voorlopig is er maar één politieke moord gepleegd in Nederland en dat was op Pim Fortuyn. Laat het ook daar maar bij blijven.

MarjoleinS2
MarjoleinS27 okt. 2018 - 4:55

Wat zo verschrikkelijk triest is aan de moord op Els Borst is inderdaad dat de moord is gepleegd door een schizofreen paranoïde psychisch gestoorde man. Els Borst had geen schijn van kans. De man werd niet geholpen zoals had gemoeten. Om dit een politiek gemotiveerde moord te noemen is dan ook niet terecht ook al gaf de man de euthenasiewet aan als reden van de moord. De man bleek al jarenlang een groot gevaar. Direct voor zijn eigen familie en indirect voor de samenleving. Uiteindelijk werd het beide. Een volgende moord, en meerderen kan niet worden uitgesloten in deze huidige tijd waarin veel psychisch gestoorde en verwarde patiënten niet adequaat worden geholpen. De politie is meer tijd kwijt verwarde mensen op te vangen dan ooit. Tussen deze psychisch gestoorde en verwarde mensen zitten potentiële moordenaars en zelfmoordenaars. Dat weet je helaas pas als het te laat is. Echter, preventief wordt er nauwelijks meer iets gedaan. Patiënten die onder de Wet Langdurige Zorg vallen, maar nu door gemeentes massaal hun begeleidingsuren dreigen te verliezen zodat er nog ca 3 a 4 uur per week overblijft, komen met zichzelf en uiteindelijk hun omgeving ernstig in de knoop. Bijkomend probleem is dat de samenleving er geen geduld mee heeft. Verslaafden zijn vooral paria’s die teveel in de watten worden gelegd, net als cliënten die minder toerekeningsvatbaar zijn. Er zijn duizenden cliënten die beide zijn. Al naar gelang hun mood en angsten zijn ze wandelende tijdbommen. Gemeentes en Zorgverzekeraars zijn van mening dat er nog flink bespaard kan worden op de Zorg door deze mensen zo min mogelijk te laten begeleiden. Alexander Pechthold heeft mede aan de basis gestaan zorgtaken van het Rijk over te hevelen naar gemeenten die ook nog eens straf moesten bezuinigen door steeds minder geld beschikbaar te stellen aan gemeenten. De WMO waarmee gemeenten werden opgezadeld is vanaf het begin een gedrocht en op voorhand mislukt. Ambtenaren en Zorgverzekeraars (die er nog steeds op uit zijn om winst uit te keren) zitten nu op de stoel van de behandelaar. Zij bepalen wie en hoeveel zorg iemand nodig heeft. Dit vraagt om de meest grote zorgvuldigheid, maar het is nu het geld dat de motivatie is of psychisch gestoorde en verwarde mensen geholpen worden en in welke mate. De Haagse politiek heeft hiermee een groot gevaar gecreëerd met de uitbreiding van de marktwerking in de zorg uit te besteden aan ambtenaren. Alexander Pechthold is hier mede debet aan. Wil ik hiermee zeggen dat hij mede debet is aan de moord op Els Borst? Nee, alleen de moord heeft hem ook geen inzicht gegeven dat de politiek volgende slachtoffers moet voorkomen. In tegendeel.

chwiedijk
chwiedijk6 okt. 2018 - 17:14

Wordt het geen tijd voor een fusie van D66 met de VVD?

5 Reacties
Zapata
Zapata6 okt. 2018 - 17:33

Daar is de VVD niet rechts genoeg voor.

Henri Zwols
Henri Zwols6 okt. 2018 - 18:37

D66 is rechts-progressief. VVD is rechts-conservatief.

DonDonaldSucks
DonDonaldSucks6 okt. 2018 - 21:05

Dat kan niet, conservatieven en liberalen, dat gaat niet semen. De hele Europese Liberale fractie wil van de VVD af, die passen immers beter bij de crhistenen ondanks dat ze zich als partij niet religieus laten inspireren.

DonDonaldSucks
DonDonaldSucks6 okt. 2018 - 21:07

[D66 is rechts-progressief. VVD is rechts-conservatief. ] Nee, D66 is liberaal, de VVD is conservatief. Op het kerkhof liggen politici die links of rechts waren.

Tommy Skylar
Tommy Skylar6 okt. 2018 - 23:07

Liberaal gaat heel goed samen met conservatief. Ik beschouw mijzelf, net als J.L Heldring, een van mijn helden, als liberaal conservatief. Het is een misvatting het conservatisme als tegengesteld tegenover liberaal vooruitgangs streven te veronderstellen. Het draagt alleen de zorg het goede te behouden als het beter is en het nieuwe te beproeven als beter alternatief. Tegenover het rechtse liberale of het linkse progressieve vooruitgangsdenken staat regressief of reactionair denken. Iets heel anders dan conservatisme. De SP en de PVV hebben bijvoorbeeld regressieve kenmerken. GroenLinks of FvD juist niet.

Mr Ed
Mr Ed6 okt. 2018 - 17:09

Pechtold was al die jaren zo dominant voor de camera's dat er eigenlijk geen voor de hand liggende opvolger is. Ollongren zou een grote fout zijn in ieder geval.

OlavM
OlavM6 okt. 2018 - 17:09

Pech.....Too old? Pech.....Told you so!

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin7 okt. 2018 - 4:47

Hij was natuurlijk niet te oud. D66 vond volgens mij juist dat er teveel ervaring uit de kamer ging. Hij zadelt zijn opvolger nu met een immens probleem op rondom de dividendbelasting, wel beetje laf. Ook niet democratisch is het, je eerst laten kiezen en dan er tussenuit te trekken. Hij heeft gewoon zich enorm verslikt in deelname aan het huidige kabinet vanwege zijn wel linkse kiezers. Die hebben nu dus gezien dat jarenlang D66 links noemen een 'bewust' gekozen misverstand was. Natuurlijk regeerde hij graag met Rutte, altijd naartoe gewerkt. Ik dacht overigens dat hij altijd met klem zei het gerecht het gerecht te laten en de onafhankelijkheid benadrukte.

Zapata
Zapata6 okt. 2018 - 17:07

Eindelijk.... nu de partij nog.

Leo Patat
Leo Patat6 okt. 2018 - 17:01

Wat nu zo triest is dat het die vermaledijde Brexit Britten zijn die er voor gezorgd hebben dat het Rutte3 dividendplan voor de rijken en hun ondernemingen uiteindelijk niet doorgaat. D66 Pechtold keek er naar dacht dat heb ik toch maar mooi voor elkaar. Toedeloe. Het is nu aan D66 (exlusief Pechtold) om dat andere vuiltje te klaren. CO2. Voorlopig gaat D66 nog mee in de doctrine dat de vervuiler subsidie krijgt in plaats van betaald voor vervuiling. Nu de jaarlijkse 2 miljard schrappen dividendbelasting niet doorgaat zal D66 zich er ongetwijfeld sterk voor gaan maken dat industriële vervuilers elk jaar weer die herwonnen 2 miljard belasting extra aan subsidie gaan krijgen. Het nieuwe D66 kroonjuweel: de vervuiler krijgt subsidie. https://nos.nl/artikel/2253517-milieu-organisaties-laaiend-over-ontzien-industrie-in-klimaatbrief.html

Perezoso
Perezoso6 okt. 2018 - 17:01

Ollongren wordt het niet. Die zit in het kabinet, niet de fractie. En voor wat betreft Thom de Graaf, die zit niet eens in het kabinet, kan je net zo goed Terlouw noemen...

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon6 okt. 2018 - 16:35

Misschien ook meteen de "D" uit D66 aanpassen, onder het autocratische bewind van Pechtold zijn alle democratiseringsambities uit deze regentenpartij geperst. Nu nog Ollongren kiezen als zijn opvolgster en de partij stevent af op een zetelaantal dat op een hand te tellen is. Of wordt Thom de Graaf de verlosser die deze dwalende partij weer op het juiste pad brengt?

Rode druppel
Rode druppel6 okt. 2018 - 16:23

Zeer jammer. Eindelijk was een liberale partij op de terugtocht naar 0 zetels. Ik vrees dat die nu tot staan wordt gebracht.

1 Reactie
OlavM
OlavM6 okt. 2018 - 17:05

@ Rode druppel: Dat zou nog wel eens mee kunnen vallen. Ik denk dat D66 in grote verwarring gaat verkeren.

MarjoleinS2
MarjoleinS26 okt. 2018 - 16:15

Ik ga Alexander Pechthold niet missen. Als leider van D’66 heeft hij actief de Neo Liberale politiek ondersteunt en het ware democratische gezicht van D’66 ernstig ondermijnd. Mark Rutte zal hem nog missen, maar het kan maar zo zijn dat ook Mark Rutte na de volgende verkiezingen opstapt. Klaas Dijkhof zal hem graag op willen volgen en daar wordt het zeker niet beter van. Ben benieuwd welke richting de Haagse politiek opgaat. Zullen we nog verder naar Rechts opschuiven of komt er toch wat ruimte voor de Linkse oppositie? Afhankelijk wie de nieuwe fractieleider bij D’66 wordt, en zij hebben vooral te maken met een morrende achterban en verlaging van stemmen in de peilingen.

4 Reacties
OlavM
OlavM6 okt. 2018 - 17:02

@ MarjoleinS: [Mark Rutte zal hem nog missen, maar het kan maar zo zijn dat ook Mark Rutte na de volgende verkiezingen opstapt.] Wat mij betreft is Rutte al ver over de houdbaarheidsdatum. Het kan dus zelfs nog eerder gebeuren.

MarjoleinS2
MarjoleinS26 okt. 2018 - 18:36

OlavM Is inderdaad zeker niet uit te sluiten. Het is maar de vraag of deze coalitie de gehele kabinetsperiode uit blijft zitten. Maar ja, die twijfels had ik ook bij Rutte II, toch hield de PVDA en de VVD elkaar de hand boven het hoofd. Het gaat nu niet goed met D’66, alleen mocht de dreiging van de afschaffing van de dividendbelasting definitief verdwenen zijn kan D’66 nog steeds de op handen zijnde bezuiningingsmaatregelen van Hoekstra ondersteunen zoals D’66 dat onder Pechthold heeft gedaan. Progressief is niet Links. Bovendien was Pechthold een groot voorstander van versoepeling van het ontslagrecht. Of de hervorming van het Pensioen. Hoe staat zijn opvolger daarin? En dan hebben we volgend jaar de Provinciale Staten Verkiezingen, en daarmee ook de Eerste Kamer. En last but not least de EU verkiezingen. Er gebeurd nog zoveel op politiek gebied. Ik verwacht (nog) geen enorme veranderingen eerlijk gezegd.

Farik
Farik7 okt. 2018 - 5:33

@MarjoleinS Ik zal hem wel een beetje gaan missen, denk ik. Net zoals ik Femke Halsema mis. En André Rouvoet. Scherpe, maar beleefde debaters en rad van tong. Deze mensen konden een debat zo leuk maken.

MarjoleinS2
MarjoleinS27 okt. 2018 - 8:43

Farid, De onderschatting van een fel debat is dat de essentie verloren gaat. Er wordt nauwelijks meer op inhoudt gedebatteerd maar de kunst is wie met een originele reactie de media weet te behalen. Daar was Alexander Pechthold goed in. Daarmee zette hij politieke opponenten vaak in een hoek waar ze niet in hoorde te zitten. Soms ook wel overigens zoals Geert Wilders. Pechthold was de enige die hem openlijk aanviel op zijn bizarre uitspraken. Maar ook hier geldt weer te weinig op de inhoud. Mocht ik Pechthold gaan missen dan zal het voor de verkiezingsstrijd zijn van volgend jaar maart, en dan met name in een debat tegen Thierry Baudet.

madbako
madbako6 okt. 2018 - 16:04

Alles hatt ne Ende nur die Wurst hat zwei. /me *zwaait*

EricDonkaew
EricDonkaew6 okt. 2018 - 15:56

Waar was je toen je hoorde dat JFK vermoord werd? Waar was je toen je hoorde dat vliegtuigen het WTC ingevlogen waren? Zo'n moment was voor mij toen ik hoorde dat Alexander Pechtold was opgestapt. Ik zit nu in Thailand, de hele dag geen internet vanwege noodweer en bliksem. Mijn vrouw en ik namen maar een Thaise c.q. oliemassage in een salon enkele straten verderop. Teruggekomen startte ik mijn pc weer op. "Doet internet het weer?" vroeg mijn vrouw ongeduldig. Even geduld graag, antwoordde ik. En opeens verscheen er een pop-upscherm, waarvandaan weet ik niet, met de simpele mededeling: "Alexander Pechtold opgestapt". "Ja, internet doet het weer", riep ik met overslaande stem. Een moment om niet snel te vergeten. Ik heb net een lekker whiskey-cola ingeschonken. Die zal mij goed smaken!

6 Reacties
Mr Ed
Mr Ed6 okt. 2018 - 17:10

Ga u schamen, whiskey mengen met cola!!

W-74
W-746 okt. 2018 - 17:20

Zwerfstein Maar je werd door een man met een pistool gedwongen om te reageren...?

Henri Zwols
Henri Zwols6 okt. 2018 - 18:42

@Abel Hangt van de whiskey af. Als je alleen Johny Walker Red Label ter beschikking hebt ben je blij als je cola hebt om de smaak te verdringen.

BobaFett
BobaFett6 okt. 2018 - 20:10

Abel. Ooit thaise Whisky gedronken?

EricDonkaew
EricDonkaew7 okt. 2018 - 0:38

@BabaFett: Ooit thaise Whisky gedronken? ---------------------------------------- Exact, jij was mij voor.

Donutz
Donutz7 okt. 2018 - 6:52

Dat Pechtold opstapt is geen wereldnieuws. Ga genieten man, als ik in Thailand ben zit ik amper online. Heb wel wat beters te doen: wandelen, musea bezoeken, sanoek met vrienden en familie. En Pechtold? Hij deed het goed in het debat maar de partij is te diep in economisch liberale wateren gevaren terwijl menig kroonjuweel overboord is gegooid. In het verleden weleens D66 gestemd maar als ze het roer niet omgooien dan was dat eens maar nooit meer. Sociaal-liberaal, democratie, ja! Economisch liberaal, nee daar voor kunnen wij al bij de grootkapitaal conservatisten van de VVD aankloppen.

gravin2
gravin26 okt. 2018 - 15:54

Wijs van hem, te veel (al dan niet privé) narigheden Dat is niet goed voor een partij, waar het al niet te best mee gaat.

Rechtse Bal
Rechtse Bal6 okt. 2018 - 15:47

nu wreekt het zich vanwege het politieke amateurisme hier in NL dat er geen opvolger klaargestoomd is. Wel de bek vol over Designated Survivor,maar zelf achten de partijleiders zich onverwoestbaar. Gelukkig heeft Rutte in Blok en Hennis een goede back up, en Klaver in Halsema.

1 Reactie
Bert de Vries
Bert de Vries6 okt. 2018 - 16:33

Bal, m'n complimenten voor de correcte en plezierige manier waarop je je mening onder woorden brengt.

korheiden2
korheiden26 okt. 2018 - 15:36

Pechtold is toch al teveel in opspraak gekomen en houdt de eer aan zichzelf. Een wijs besluit. Wie hem gaat opvolgen? Ollongren? D66 is een partij in verwarring, er kan van alles gebeuren.

3 Reacties
KnorretjeBig
KnorretjeBig6 okt. 2018 - 16:25

@korheiden “Wie hem gaat opvolgen? Ollongren?” Ik denk het niet. Zij is verantwoordelijk voor de intrekking van de referendum wet waarbij iedereen zag dat de keizer naakt was.

korheiden2
korheiden27 okt. 2018 - 8:46

@Knorretje : Ik hoorde gisteren de naam Jan Paternotte rondzingen. We gaan het zien.

Sonic2
Sonic27 okt. 2018 - 14:21

Hoe kijkt u als fervent voorstander van Wilders en Baudet tegen zoiets aan? Vond u dat Wilders moest opstappen naar de "minder, minder, minder" uitspraken? Of na de kopvoddentaks? Of na al het gerommel in zijn fractie? En hoe vindt het dat Wilders in zijn eigen partij/beweging sowieso mag blijven zitten? Zelfs na de enorme nederlaag van 2012. Bijna 40% verloren, maar hij zit er nog. Met zijn grote AOW leugen/draai. Die deed niets onder voor de 1000 euro van Rutte. Baudet dan. Waarom mag die wel zonder enige consequentie babbelen met Jared Taylor( erkende racist)? Waarom komt die wel weg met een bloot foto? Stel je eens voor dat Asscher, Klaver of Pechtold dat deden? Pechtold moest vooral kapot omdat hij een mening had die afweek van de politieke flanken en omdat hij Baudet en Wilders aanpakte.

W-74
W-746 okt. 2018 - 15:29

Nou, einde van een tijdperk hoor..

1 Reactie
korheiden2
korheiden27 okt. 2018 - 21:19

@Sonic : blijkbaar ziet u mij aan voor Wilders- dan wel Baudetfan. Wilders heeft geen partij met leden dus kan niet worden weggestemd. Zonder hem houdt de PVV waarschijnlijk op te bestaan. Moet Baudet opstappen omdat hij met een racist gesproken heeft? Is dat strafbaar dan? Ik heb grote waardering voor Pechtold, heb zelfs ooit op hem gestemd en constateer dat hij zelf is opgestapt. Hij heeft zelf aangevoeld dat zijn houdbaarheidsdatum is verstreken en ja, daar hebben het appartement in Scheveningen en zijn escapades in Meppel zeker toe bijgedragen. Als er iemand voortdurend kapotgemaakt wordt is het toch vooral Wilders. Die moet dan ook 24/7 beveiligd worden. Die moet eigenlijk wel blijven zitten uit lijfsbehoud. Als hij ooit opstapt kan hij beter emigreren naar de VS, zoals ook Ayaan deed.

DaanOuwens
DaanOuwens6 okt. 2018 - 15:27

Mooi. Pechtold is politiek en persoonlijk beschadigd. Heeft daar als een grote vent de consequenties aan verbonden en gaat eervol af door de zijdeur. Zo moet dat dus. Ik vind dat hij de belangen van zijn partij goed heeft gediend. Niet mijn visie, maar wel op een zeer verstandige manier gedaan.