Boerderijmini's blijken jokkebrokken: supermarkt geeft met educatieve actie bewust verkeerd beeld van boerenleven
Waren het de vorige keer bergen oranje hamsters en daarvoor kilo’s miniversies uit het assortiment van de supermarkt waar kinderen winkeltje mee konden spelen (en ondertussen bestookt werden met reclame voor toetjes, snoep en frisdrank), sinds vorige week zijn het boerderijmini’s waarmee AH het hart van duizenden kinderen in Nederland sneller doet kloppen.
In de filialen staan opblaaskoeien met grote uiers, in de Allerhande staan recepten van de boer en bij iedere vijftien euro boodschappen krijg je in de supermarkt een boerderijmini: een kartonnen kaart met daarin een boer, een boerin of een boerderijdier dat je zelf in elkaar kunt zetten. ‘Op de kaartjes vind je leerzame en leuke informatie over het boer’n leven’, aldus de Albert Heijn. Op elk kaartje staat een leerzaam weetje over het leven van boeren aldus de supermarkt. Maar als je wat beter kijkt, blijkt het lesmateriaal niet al te betrouwbaar.
Zo staat er op een kaartje onder de tekst:
‘doe als een boer en laat je varkentjes lekker in de modder rollen. Omdat varkens niet kunnen zweten, is rollen in de modder de manier om af te koelen.’
Op een ander kaartje staat uitgelegd hoe je met een oude keukenhandschoen een koe kunt melken zoals een boer dat doet. En op weer een ander kaartje staat uitgelegd hoe een boer zijn konijn verzorgt door zijn nageltjes bij te knippen, zijn hok te verschonen en zijn drinkbakje te vullen.
Als er iets is wat deze tips niet zijn, dan is het wel leerzaam zegt Wakker Dier. De stichting overwoog vorige week zelf Albert Heijn te nomineren voor de Liegebeest verkiezing voor meest misleidende product. Hanneke van Ormondt van Wakker Dier:
Op zich is het goed dat vlees uit de anonimiteit wordt gehaald. We moeten weer weten waar ons vlees vandaan komt. Maar dan moet je het wel goed vertellen. En dit heeft niets met de werkelijkheid te maken. Als kinderen van de kaartjes leren dat varkens lekker in de modder kunnen rollen om hun zweet kwijt te kunnen, krijgen ze een veel te romantisch beeld. Er is in de Albert Heijn nauwelijks vlees verkrijgbaar van varkens die in de modder hebben gelegen. De meeste vleesvarkens hebben nog nooit daglicht gezien. Er is ook geen boer meer in Nederland die zijn koeien met de hand melkt en al helemaal niet een die de vacht van zijn konijnen borstelt. De konijnen die in Nederland worden gehouden zitten opgesloten in hokjes van draadstaal en worden nooit geborsteld.
Volgens een woordvoerder van de Albert Heijn focust Wakker Dier alleen maar op misstanden en roept de stichting daarmee een beeld op van de werkelijkheid dat niet klopt:
Wij willen kinderen onder andere laten zien dat je goed voor je dieren moet zorgen en dat doen we hiermee. Kinderen kunnen heel goed het verschil zien tussen wat echt is en wat speelgoed speelgoed en dit is speelgoed.
Maar ‘leerzaam’ zoals de supermarkt de boerderijmini’s noemt, zijn de kaartjes dus niet. “Daarvoor kunnen op 11 oktober ook zelf naar een boerderij gaan om te kijken hoe het eraan toegaat”, zegt de woordvoerder desgevraagd. “Dan organiseren we de open boerderijdagen.”
Wakker Dier bekeek de lijst deelnemende boeren:
Dat zijn vooral de boeren met vlees dat een ster heeft van de Dierenbescherming of biologisch vlees. Die doen het iets beter. Gangbare megastallen staan er niet bij terwijl daar het meeste vlees vandaan komt. Maar dat is natuurlijk geen reclame voor het boerenleven.