Joop

Alarm over tekorten bij de voedselbanken maar het wegkijken gaat door

  •  
19-10-2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
71 keer bekeken
  •  
49673162867_910674014b_k

© cc-foto: Wattman

Ik ben zelf 14 jaar vrijwilliger geweest bij onze lokale voedselbank. Ik heb de noodhulp zien groeien van 20 naar 350 getroffenen in mijn stad.
De laatste tijd verschijnen er berichten dat de voedselbanken problemen hebben met het verzamelen van voedingsmiddelen. Dat wordt steeds moeilijker vanwege minder verspilling bij fabrikanten en supermarkten. Maar ook het groeiend aantal mensen dat een beroep doet op de voedselbank zorgt ervoor dat het steeds lastiger wordt gezonde pakketten samen te stellen.
Ik stoor me enorm aan het debat over voedselbanken. Het gaat namelijk over de kwaliteit en hoeveelheid van wat mensen krijgen en helemaal niet over de oorzaak van de noodzaak van voedselbanken. We vergeten al te gemakkelijk dat, als deze vrijwilligersorganisaties er niet waren, honderdduizenden mensen, ook kinderen, honger zouden lijden in ons land….. ons steenrijke land. Een land waar mensen klagen dat ze door corona de komende winter niet met wintersport kunnen.
De voedselbank is nodig door een situatie die al zo’n jaar of twintig voortduurt en verslechtert door ontslagversoepeling, een kortere WW en het niet volledig indexeren van het minimumloon en toeslagen. Politici debatteren maar al te graag over de voedselbanken, in de zin dat de banken dus steun behoeven. Dat is een totaal foute discussie! Dit gaat al zes kabinetten lang zo.
Ik ben zelf 14 jaar vrijwilliger geweest bij onze lokale voedselbank. Ik heb de noodhulp zien groeien van 20 naar 350 getroffenen in mijn stad. In de regio zijn dat er nog veel meer. Ik heb gezien wat armoede met mensen doet. Ik vond het verschrikkelijk dat mensen in weer en wind in een rij moeten staan wachten voordat ze een voedselpakket meekrijgen. Wat een vernedering is dat, terwijl verreweg de allermeesten jarenlang werkten, bijdroegen aan de maatschappij en belastingen betaalden. Tegelijkertijd heb ik zeer grote bewondering voor de vrijwilligers van de voedselbanken.
Het onderliggende probleem kennen we. Dat is dat het minimumloon veel te laag is, de toeslagenregelingen veel te ingewikkeld en de overheid veel te hard is met boetes en maatregelen. Daarbij komt nog dat er een hoop mensen wegkijken van het armoedeprobleem. Altijd hebben ze wel wegkijkargumenten als “ze moeten gewoon aan het werk”, terwijl juist een flink deel gewoon werkt. “Hadden ze maar geen schulden moeten maken” is ook zo’n argument, terwijl juist de overheid, dus namens ons, mensen in de schulden stort door al die ingewikkelde regelingen. Het zijn regelingen die bewijzen dat het minimumloon niet toereikend is om van te leven.
Ik word dus knap nijdig als politici meehuilen met de wolven, als het over de voedselbanken gaat. Politici hebben de sleutel in handen om het probleem per direct grotendeels op te lossen. Verhoog de minimumlonen en stop met al die idiote regelingen, die ook nog leiden tot politieke en ambtelijke willekeur bij gemeenten en rijksoverheid.
Dus als u politici hoort over de noodzaak van voldoende voedingsmiddelen bij de voedselbanken, dan hoort u ze eigenlijk zeggen dat ze bewust wegkijken van hun verantwoordelijkheid. Dat de voedselbanken het moeilijk hebben ligt niet aan de voedselbanken of hun toeleveranciers, maar aan de weigering van politici om iets wezenlijks aan armoede te doen. Dat moeten politici, maar ook wij ons allemaal aantrekken.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (46)

Poeha
Poeha16 nov. 2020 - 21:13

Gelukkig komt het kabinet met steun. https://www.nieuwnieuws.nl/5150711/kabinet-schiet-voedselbanken-te-hulp-met-miljoenensteun/

Tampert
Tampert20 okt. 2020 - 9:16

Ik stem al jaren GroenLinks, die hebben deze armoede altijd bestreden.

Starter2
Starter220 okt. 2020 - 8:44

Armoede ontstaat vaak door een complex van factoren. Het is dan ook veel te simpel te stellen dat de oorzaak is dat het minimumloon veel te laag is, de toeslagenregelingen veel te ingewikkeld en de overheid veel te hard is met boetes en maatregelen. Dat kan één reden zijn maar is heel vaak niet de echte oorzaak. Vele jaren ervaring in de schuldhulpverlening bewijzen dat.

2 Reacties
Marinus Calamari
Marinus Calamari20 okt. 2020 - 13:28

Tussen de regels door lezend denk ik dat u het allemaal nog simpeler wilt stellen. "Eigen schuld, dikke bult"

Starter2
Starter220 okt. 2020 - 14:17

Zoals je wel vaker aantoont, je leest niet goed.

Aart van de aap
Aart van de aap19 okt. 2020 - 21:34

Ja, dan werk je full time, betaal je belasting en kan je niet rondkomen. Dit is toch gewoon puur feodalisme wat we hier zien ? Pure slavernij, uitbuiting. Waarom zou je dit land en dit systeem nog erkennen, als het jouw bestaansrecht niet erkent ? Deze staat heeft geen respect voor arbeid. Alleen voor bezit. Of mag ik mij dat niet afvragen ? Is dat weer een brug te ver.

Zapata
Zapata19 okt. 2020 - 16:38

Je hebt hier helemaal gelijk Alfred. Dat er zoveel toeslagen zijn houdt alleen maar in dat mensen van hun salaris of uitkering dingen niet meer kunnen betalen. Dus zit er iets fundamenteels fout aan de inkomen kant. Maar dat weten we al jaren. Het is totale idioterie dat er voedselbanken zijn en dat zelfs het rode kruis nu al begint met uitdelen van voedsel. Probleem is wel dat als de minimumlonen stijgen, waar ik een groot voorstander van ben dat er nog veel meer mensen uit oost Europa hier komen werken. Dat is ook niet erg maar dat drukt de lonen wel. Ook daar zal dus wetgeving moeten komen dat ook die mensen nooit onder het minimum loon mogen verdienen en dat er lasten betaald worden over hun inzet.

1 Reactie
Aart van de aap
Aart van de aap19 okt. 2020 - 21:31

Ja, er is nu al allerlei wetgeving omtrent arbeidsmigranten, maar die wetten worden maar zelden nageleefd. Want zo werkt het kapitalisme dan ook wel weer. Wetten zijn er, voor als je er niet mee weg kan komen. Als je geld hebt, kom je overal mee weg. Nu zijn er ook panden, die vol gestouwd zitten met arbeidsmigranten. Dat mag dan niet, officieel, maar het gebeurt wel. En waarom gebeurt het ? Omdat er veel geld mee gemoeid is. Je 'wetgeving' gaat het kapitaal niet temperen.

Buitenstaander
Buitenstaander19 okt. 2020 - 16:37

Ja, eigenlijk is het wel triest dat een land als NL voedselbanken heeft.....Het ligt ook wel een beetje (veel) aan ons systeem: Je mag hier bv er voor kiezen om ZZPer te zijn, en als je als 'ondernemer' dan zonder werk zit, dan val je letterlijk door de bodem.... Dan is er, net zoals voor velen, alleen Bijstand over, als je alles al 'opgegeten' hebt, en de bijstand is voor de meesten geen vetpot. Maar, toch een 'maar': Zijn de voedselbanken er ook niet gekomen als particulier initiatief om nog iets meer te doen voor diegenen aan de 'onderkant'. Dus ook als we een sociaal minimum zouden ophogen, doeken we dan automatisch de voedselbanken op, of houden pariculieren die nog steeds in stand maar dan met een aangepast hoger nivo van 'in aanmerking komen' en t kringetje is weer rond? En ook: de voedselbanken draaiden vaak op 'left over's van supermarkten en hotels, en veel particulieren zijn een voedselbank begonnen omdat t zonde was om voedsel weg te gooien. Dan is het cynisch dat juist acties om verspilling in supermarkten tegen te gaan resulteren in het 'droogleggen' van voedselbanken... Triest.

1 Reactie
Eerlijke Mening
Eerlijke Mening19 okt. 2020 - 19:24

Norm heeft gelijk, we moeten gewoon zorgen dat er voldoende armen zijn om op die manier de overschotten weg te werken. Met al dat sociale gelul houden we alleen maar de wegwerpeconomie in stand.

Petra Privacy
Petra Privacy19 okt. 2020 - 16:18

Ook na bijna 25 jaar kaderlid zijn bij de SP, hoor ik nog steeds hoe schandalig mensen voedselbanken vinden. Dat we zo goed houdbaar voedsel wel gebruiken is nuttig en nodig. Er wordt zoveel eetbaar voedsel weggegooid, dat is afschuwelijk. Maar het komt de regering wel goed uit, dat er zo nog steeds niets aan de schrijnende armoede wordt gedaan. Maar helaas komen mensen met een laag inkomen vaak nog steeds niet actief op voor hun eigen rechten. En dat maakt dat de armoede al meer dan 30 jaar blijft toenemen. Mensen kunnen wel terecht bij de SP, dat kan altijd omdat we ons werk met veel kennis en ervaring doen. De regering kan vaak doen en laten wat ze wil om mensen uit te buiten, omdat mensen nog steeds niet opkomen voor hun eigen rechten en die van anderen. Dit jaar hebben we meer dan 15.000 mensen geholpen met hun strijd tegen de belastingdienst, ook wel bekend als het dossier kinderopvangtoeslag. Alle grote afdelingen van de SP hebben een hulpdienst, waar iedereen welkom is voor sociaal en juridisch advies. En wat de uitslag van de verkiezingen ook wordt, we gaan door om ons in te zetten voor jullie rechten, het verminderen van de armoede, betere en meer schuldhulpverlening en het behouden van de sociale werkvoorziening en de Wajongwetgeving.

Woeki Hypo
Woeki Hypo19 okt. 2020 - 16:08

Alarm over tekorten bij de voedselbanken maar het wegkijken gaat door Voedselbanken zijn er vanwege Mammon of de Cabal. Censuur met cancel cultuur. Oppositie / hoogopgeleiden hebben het veel te druk met het bestrijden van complot denkers. "Overmorgen" ben je een complot denker, wanneer je zegt dat het neoliberalisme (van hoogopgeleiden en financiers) een probleem is. Dan wordt (eventueel / minimaal) je uiting verwijderd. Woeki Hypo is gematigd liberaal.

gimli55
gimli5519 okt. 2020 - 16:02

Wil je het systeem veranderen? Dan moet er fundamenteel anders gestemd worden. Het neoliberale systeem zorgt voor ongelijkheid. Je kunt dagelijks debatteren over symptomen en er verandert niets. Elke keer duiken weer andere symptomen op van een falend systeem. Voor de verkiezingen worden er mooie beloftes gedaan, iets aan symptoom bestrijding te doen. Wat na de verkiezingen acuut vergeten is. Het systeem faalt en zal blijven falen en in actualiteiten en consumenten programma's zal veel aandacht worden besteedt aan de symptomen van een falend systeem. Zonder de benodigde verandering van systeem, liefst verbetering, zal het symptoom bestrijding blijven. Marginaal en tientallen jaren durend zal er niets concreet worden opgelost. Voorbeelden genoeg, en aantoonbaar falend beleid ook.

3 Reacties
Aart van de aap
Aart van de aap19 okt. 2020 - 21:39

Dan moet er anders gestemd worden.... Waar is ooit een systeem veranderd, door het stemmen ? Systemen veranderen door revoluties. En nee, ik roep niet eens op tot revolutie. Maar als je grote omslag wil, moet je in die richting gaan denken. De SP bied hulp in het hier en nu. Daar heb je dan meer aan. Dat is dan het beste wat de SP doet, wat mij betreft. Niet het in 'de kamer' zitten, maar het mensen helpen, direct. Mevrouw Petera Privacy hierboven, bespreekt het. In het hier en nu strijden, directe actie, alles doen om te overleven en voor jezelf op te komen. Ik geloof niet dat stemmen daadwerkelijk iets kan/zal veranderen.

gimli55
gimli5520 okt. 2020 - 15:10

@Aart, Ik ben ook actief SP-er geweest, en ja hun hulpgroepen doen ontzettend goed werk. Het is echter symptoom bestrijding, je probeert de gevolgen van een falend systeem dragelijk te maken voor de slachtoffers. Renske strijdt zich te pletter voor de slachtoffers van de toeslagaffaire, ik heb vaak op haar gestemd. Helaas zijn nu 500 slachtoffers van de 30.000 geholpen. Dat heeft €2 miljoen opgeleverd voor de slachtoffers, en tegelijkertijd heeft het €2,6 miljoen opgeleverd aan consultants. Het systeem faalt en de zakken van de bekende marktwerking figuren worden met meer geld gevuld dan de slachtoffers. Het is en blijft symptoom bestrijding, het kapitaal overwint iedere keer en de hebberigheid ook. Hetzelfde geldt voor schade van de gaswinning. Kennis van mij in Loppersum woont nu tijdelijk in een container woning. De woning werd onveilig verklaard in 2017, het wordt afgebroken en herbouwd. Het was een 2 onder een kap met een WOZ waarde van €200.000. Totale kosten met consultants, ambtenaren gedoe en andere ellende 3 jaar later, zijn opgelopen naar €1 miljoen. De profiteurs van dit systeem zullen dit systeem niet loslaten, het levert ze te veel op. Het is al 40 jaar symptoom bestrijding en blijft symptoom bestrijding. De pomp ipv de kurk om het lek te dichten.

Aart van de aap
Aart van de aap22 okt. 2020 - 18:47

gimli tuurlijk is het alleen symptoon bestrijding De SP denkt via 'de kamer' het neoliberalisme te kunnen torpederen, maar dat kan dus gewoon niet. Het is een dictatoriaal systeem. Je kon ook niet via de kamer het Stalinisme omgooien. Het is dictatoriaal, maar heel goed vermomd als zijnde 'democratisch' Punt is, in Nederland komt ook geen anarchistische of marxistische revolutie. Dus ja, het blijft dan bij symptoom bestrijden. Redden wat er te redden valt. Punt is, ik denk dat de SP dan beter al haar energie kan steken in buitenparlementaire symptoombestrijding en 'de kamer' links moet laten liggen. Je erkent de boevenbende alleen maar, als je daar zit. Ik ga met jullie in gesprek, zeg je ermee. Nee, tuurlijk ga je niet met dat tuig in gesprek haha

[verwijderd]
[verwijderd]19 okt. 2020 - 15:56

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin19 okt. 2020 - 19:49

Ik weet het. Doen alsof er in Nederland geen armoede is, dat is het. Maar intussen? Gewoon minimumloon en uitkeringen verhogen. En nog heel veel meer.....

Aart van de aap
Aart van de aap19 okt. 2020 - 21:39

Nederland = failed state

GoudenBergen
GoudenBergen19 okt. 2020 - 15:36

Je kunt het ook van de andere kant bekijken, wees blij dat er voedselbanken zijn. In andere landen laten ze mensen sterven op straat en stappen erover heen. Ook als je het minimumloon en de bijstand verhoogt, zullen er altijd mensen zijn die niet met geld om kunnen gaan en toch in de schulden raken. Nederlandse supermarkten en andere winkeliers stellen gratis goed voedsel ter beschikking, dat verdeeld wordt door de voedselbanken. In dorpen, met name de christelijke, is het vrij normaal dat mensen in de supermarkt bepaalde basisproducten kopen, die vervolgens naar de voedselbank gaan. Daar is dan ook geen tekort.

1 Reactie
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen20 okt. 2020 - 12:19

Zo is het joh. We moeten gewoon mensen in de schrijnende armoede drukken om de voedseloverschotten op te maken. Dat dat nog niet eerder is bedacht.....allemachtig. Cynische modus uit.

Ivan61
Ivan6119 okt. 2020 - 14:34

De voedselbanken moeten per direct weg. Sociale minimum garanderen, alle schulden voor half jaar bevriezen en in tussentijd Zweedse aanpak van schuldenproblemen aanpakken. In 2018 werd 11.000.000.000 rondgepompt in schuldenproblematiek en probleem wordt groter. Nu zijn wij onderweg naar de verkiezingen en alle partijen gaan ons gouden bergen beloven. Ik zou een stunt vinden als huidige regering dat uithaalt. Anders zijn wij zeker jaar verder en met huidige toestanden wordt het alleen grauwer.

Wilma3
Wilma319 okt. 2020 - 14:30

Mogelijk een schone taak voor onze supermarkten die goed garen spinnen bij deze corona crisis. Producten en geld geven aan de voedselbanken, kunnen ze nog mooi reclame mee maken ook. Neemt niet weg dat het schandalig is dat Nederland voedselbanken heeft! Ik zal nooit meer de uitspraak van de De Boer vergeten: 'het geld slaat tegen de klippen op'. Ja ja niet voor iedereen. Neoliberale tijden hebben ons veel goeds gebracht.

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin19 okt. 2020 - 19:55

Die verkopen het liever in het kader van minder 'verspilling' .

Aart van de aap
Aart van de aap19 okt. 2020 - 21:40

De Boer is een crimineel in een maatpak

Dave Velzen
Dave Velzen19 okt. 2020 - 14:22

Voedselbanken moeten voedsel kopen en dit declareren bij de calamiteitenfondsen, die daarvoor zijn opgericht en het kabinet kan miljoenen krijgen vanuit Europa. Ik zelf ben ook vrijwilliger bij een voedselbank al vele jaren trouwens en bij ons is het aantal dit jaar gezakt van 240 naar 200. Maar ik verwacht de komende maanden wel een stijging weer ook bij ons. Hoogste aantal klanten die we ooit hebben gehad was 320.

RaymondenJoop
RaymondenJoop19 okt. 2020 - 14:18

Je kan niet alles hebben. Dan moet je kiezen tussen een duur koningshuis, netto de hoogste afdracht aan de EU per inwoner, niet je hand willen ophouden voor corona steunmaatregelen, dure opvang van asielzoekers, een schitterend klimaatplan, een dure zorg, dure sociale voorzieningen, etc Die zaken kosten geld, het moet ergens van betaald worden. Dan is een hap vreten voor degene die opeens ongewild en zonder vangnet in armoe komt wat veel gevraagd

1 Reactie
Thuiszitter
Thuiszitter19 okt. 2020 - 14:46

Toen de Corona uitbrak haalde de minister van Financiën zonder te blikken of te blozen 90 miljard uit een laatje, er is geld !!

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout19 okt. 2020 - 14:07

Het probleem is al jaren bekend. Bijna de helft van de Nederlandse gezinnen kunnen niet of nauwelijks een tegenslag verwerken, blijkt uit onderzoek: [E]én onverwachte rekening is genoeg om voor acute geldproblemen [..]. In 2015 rapporteerde het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) dat een vijfde van de Nederlandse huishoudens momenteel geen enkele financiële reserves heeft. Nog eens dertig procent heeft een buffer van minder dan tweeduizend euro. Een ‘modaal salaris’ – ongeveer tweeduizend euro – klinkt geruststellend. Jan Modaal dat is de buurman, de hardwerkende Nederlander die leeft naar wat het loonstrookje toestaat. Tegelijk is ‘modaal’ een bedrag dat de helft van de bevolking niet kan opbrengen als dat inkomen voor een maand zou wegvallen. https://www.groene.nl/artikel/schaatsen-op-dun-ijs

Martinel
Martinel19 okt. 2020 - 13:43

Stel nou he, stel, dat 'onze' koning een ietsepietsje van zijn uitkeringsverhoging afstaat aan de allerarmsten in dit land.... dan zou dat een welkome bijdrage leveren aan de voedselbanken, die overigens niet zouden mogen bestaan. Maxima bezoekt die voedselbanken toch in haar Nathan? Zou ze daar met Willem geen onderonsje over hebben? "Nou Willem, wat fijn dat ze bestaan"...., "eigen schuld dikke bult volgens Rutte, dikke pech, maar wat hebben wij daar mee te maken?" "Kom we laden het vliegtuig in..." Ietwat aangezet misschien, maar voor mij een kern van waarheid. In plaats van debatten in de Tweede Kamer over subsidie aan de voedselbanken zou het moeten gaan over hoe krijgen we die weg. (ik heb het antwoord niet). Wel denk ik, dat de subsidie van 23 miljoen (als ik het goed heb) peanuts zijn voor de Koninklijke Familie. Dan maar een jurk minder toch?

2 Reacties
Martinel
Martinel19 okt. 2020 - 14:01

Sorry hahaha dat ik de KF erbij haal, maar punt is, dat het hier zo scheef is gegroeid dat voedselbanken dus blijkbaar in dit neoliberale Rutteland het 'nieuwe normaal' zijn geworden. En bijna niemand die hier tegen ageert. Want denkt men...."Ikke'ikke'ikke" met een middelvinger naar de mensen, die meestal door omstandigheden beland zijn in een uitzichtloze situatie. Wat heeft 10 jaar Rutte niet afgebroken in dit land.

LaBou
LaBou 19 okt. 2020 - 19:06

Eigenlijk vind ik die hele familie v. oranje geen hoofdletters waard, maar dat is mijn mening.

Saïda
Saïda19 okt. 2020 - 13:21

Als criteria om in aanmerking te komen voor de voedselbank worden verruimd neemt het gebruik ervan toe. Of dat terecht is is niet het punt. Het is wel een deel van de context dat hier wordt weggelaten, ten bate van de eigen fantasiefuik. "Getroffenen" is dan zo'n fantasiefuikwoord. Het treft inderdaad dat er meer mensen in aanmerking komen terwijl er een trend is over 10 jaar dat armoede daalt. Is dit je beste manier om aan te sturen op noodzakelijke systeemverbeteringen bij de overheid, Alfred?

1 Reactie
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen19 okt. 2020 - 14:28

Heeft u het stuk wel gelezen? Ik pleit voor verhoging van het minimumloon en stoppen met die mallemolen van toeslagen, zodat de voedselbanken overbodig zijn. Ik heb het vooral niet over systeemverbeteringen Heeft u ook over het hoofd gezien dat de voedselbanken zonder levensmiddelen zijn komen te zitten? Dat heeft niets te maken met verruiming van de toelating.

snieanders
snieanders19 okt. 2020 - 12:40

Goed verhaal en daarom snap ik niet dat wij als NL continu geld weggeven aan zuid Europa, vluchtelingen etc. etc. Los het eerst hier eens op.

3 Reacties
Arjan Fernhout
Arjan Fernhout19 okt. 2020 - 14:02

Dat is dus niet zo. Nederlanders profiteren veel meer van de EU binnenmarkt dan Zuid-Europeanen *) En dat komt vnl. door overstimulering van de vraag in het zuiden en het laag houden van de lonen in Nederland. Neokoloniale extractie-politiek dus, die ook ten koste gaat van Nederlanders. *) https://www.welt.de/wirtschaft/article193136247/EU-Binnenmarkt-Die-groessten-Profiteure-in-Europa.html

White Knight
White Knight19 okt. 2020 - 16:30

Nederland profiteert niet van de EU, maar verdient er aan. Niets houdt de Zuid-Europeanen tegen om hetzelfde te doen door harder te werken (meer Arbeidsproductiviteit) en betere producten te leveren. Overigens verdienden we ook al heel veel met handelen ver voor dat de EU bestond. Het toeschrijven van Nederlandse verdiensten aan de EU is een drogreden. Het is een feit dat per inwoner Nederland de laatste tien jaar bij de absolute top van netto-betalers zit, nu ook weer met het "tijdelijke" fonds van 750 miljard.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout19 okt. 2020 - 18:57

@White Knight Mensen moeten niet het voorbeeld volgen van ''white trash'' - sorry, maar zo wordt die klasse in de VS door wetenschappers genoemd - die door het stemmen op Trump tegen de eigen portemonnee stemt. Nee, ''de anderen,'' in dit geval de Zuid-Europeanen werken harder dan Nederlanders en zonder dat fonds gaan we allemaal onderuit. Nee, ze zijn ook niet spilziek en hebben ook geen feest gevierd, zoals euroracist Kees van der Staay claimt. En dat we gespaard zouden hebben volgens de laatste, is helemaal de bloody limit. Waar staat in zijn heilig boek dat geld voor sociale voorzieningen in crisistijden maar in de staatspot moet worden gestort? Dat zuidelijke landen spilziek zouden zijn is een mythe, stelt politiek econoom Alexandre Afonso https://decorrespondent.nl/11430/dat-zuidelijke-landen-spilziek-zouden-zijn-is-een-mythe-stelt-politiek-econoom-alexandre-afonso/6078672584820-ed1aa2cb Solidariteit met Italianen draait ook om het redden van de Europese bankensector https://www.ftm.nl/artikelen/solidariteit-met-italianen-europese-bankensector?share=AFg3AwViWveFjGOmoLAGehnKSLPmwdhYa6W0wFigntmQMEpX6tKrCLHuqK6uHw%3D%3D

Rutger Groot
Rutger Groot19 okt. 2020 - 12:20

"Het onderliggende probleem kennen we. Dat is dat het minimumloon veel te laag is, de toeslagenregelingen veel te ingewikkeld en de overheid veel te hard is met boetes en maatregelen. Daarbij komt nog dat er een hoop mensen wegkijken van het armoedeprobleem." Dit is een veel te eenzijdige kijk met het oog op mogelijke oplossingen - met het verhogen van het minimum loon kom je er zeker niet. Tijdelijke gemeentelijke minimavoorzieningen, schuldhulpverlening en re-integratie zijn sleutelbegrippen hierin, betaald werk (voldoende uren) is essentieel. En stoppen met het rondpompen van geld middels allerlei toeslagen die mensen uitbetaald krijgen: deze eventuele toeslagen moeten rechtstreeks aan instanties worden betaald - en armoedeval door het wegvallen van toeslagen moet worden voorkomen bij het (meer) gaan werken: werken moet lonen. Zet in op goede samenwerking tussen instanties; respectvolle hulpverlening; preventie; schuldhulpverlening; re-integratie etc. - het roepen om "meer geld" is geen structurele oplossin - pak de onderliggende problemen aan.

3 Reacties
frankie48
frankie4819 okt. 2020 - 13:27

Beste Rutger, Eigenlijk zeg je dat de constante kosten voor mensen met de lagere inkomens wel op te brengen zijn, als zij maar van die beschikbare 168 uur p/w daarvan het grootste deel gaan werken.

Martinel
Martinel19 okt. 2020 - 14:21

Ja joh laat mensen voor het minimum loon nog wat harder werken, nog eens 40 uur erbij. Wel eens gehoord over de verlammende bureaucratie in dit land? De negatieve benadering naar mensen toe, het gekonkel van walgelijk rechts dat mensen met een uitkering aan de schandpaal wil nagelen? Maar o, ja het rondpompen van geld daar gaat het fout dus. Nee het gaat al fout zodra je je bij welke instantie dan ook aanmeldt. Dan is het oorlog tegen de burger (niks vernomen over de kindertoeslagenaffaire?), dan is het hoe kunnen we diegene klem zetten. Zo zit het systeem in elkaar. DAT heeft Rutte voor elkaar gekregen.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen19 okt. 2020 - 14:21

Wellicht heeft u deze frase over het hoofd gezien. "Politici hebben de sleutel in handen om het probleem per direct grotendeels op te lossen. Verhoog de minimumlonen en stop met al die idiote regelingen, die ook nog leiden tot politieke en ambtelijke willekeur bij gemeenten en rijksoverheid." Die regelingen waar u het over heeft vallen in de categorie "inkomensondersteuning". Dat zegt al genoeg. En met betere samenwerking tussen instanties kun je je boodschappenkarretje niet vullen. Met een hoger minimum inkomen wel. U gooit alles op een hoop. Mensen die in de armoede zitten, zitten niet altijd in de schulden en mensen die in de enorme schulden zitten zijn lang niet altijd uitkeringsgerechtigden. Dan helpt schuldhulp en re-integratie niet. En schuldhulp houdt mensen jarenlang in de structurele armoede, ook vaak dankzij de overheid. Over dat rondpompen van geld heb ik het in het artikel. Al die toeslagen is een peperdure ramp, waar overheidsbedrog ook bewezen is. Er is aan mijn verhaal niets eenzijdigs, het is vooral heel simpel. Het is een inkomensprobleem. Dat is het "onderliggende probleem". Het probleem is dat het minimumloon veel te laag is om van rond te komen. Het is maar net in welke gemeente je woont, als het om minimabeleid gaat. Je hebt ruimhartige en gierige gemeenten. Dat verhaal van u werkt al 20 jaar niet. Ik heb er met mijn neus bovenop gezeten, als gemeenteraadslid, dat de de voetbalvelden vele vele tonnen kregen voor een kunstgrasveld en dat er op de bijzondere bijstand werd beknibbeld. De beleidsregels zijn zo opgesteld dat het antwoord bijna altijd "nee" is als er een hulpvraag komt. Hetzelfde speelt nu bij een hockeyveld. Daar wel geld voor. De voedselbank krijgt 31000,- subsidie voor de huur van het pand. That's it. Daar bovenop komt dat de vrijwilligers door de gemeente zeer slecht worden verzekerd, maar dit terzijde. Ook daar weet ik alles van. Kortom, niet nog meer ambtenaren, niet nog meer overleggen.....daar is geen tijd voor en het is geldverspilling. U wilt daarover overleggen? Ik wil dat er een einde aan komt. "Zet in op" is leeg en ambtelijk/politiek taalgebruik. Inzetten helpt de mensen niet. Realiseren helpt. En dan heeft u het over tijdelijke gemeentelijke maatregelen. Wanneer draai je die dan weer terug? Als de voedselbanken weer meer levensmiddelen hebben? Armoede is een structureel maatschappelijk probleem en helemaal geen tijdelijk probleem. Dat moet dus structureel en landelijk worden aangepakt en we moeten af van een soort bedeling.. Artikel 12 gemeenten zijn bijvoorbeeld niet in staat om de helpende hand te bieden. Daar zit je dan als iemand in de armoede. geen geld en zometeen ook geen voedselpakket meer.

Visionair NL
Visionair NL19 okt. 2020 - 12:20

Voedselbanken zijn een lapmiddel. Het werkelijke probleem is dat veel mensen niet genoeg geld hebben om zelf voedsel te kopen. Bij sommigen is dat hun eigen schuld, maar bij heel veel mensen ligt dit ook aan omsdtandigheden buiten hun macht. Een taakgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van alle grote partijen en niet-partijgebonden burgers moet hier onderzoek naar doen en wetgeving opstellen.

2 Reacties
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen19 okt. 2020 - 14:33

Onderzoek is allang niet meer nodig. Alles is al onderzocht. Divosa heeft al vele malen advies uitgebracht. Als je 10-tallen inkomensondersteuningsregelingen hebt weet je al genoeg. Dan klopt er iets niet met het minimumloon. En wat doen we ondertussen? Niets? Dan maar hongerige kinderen in ons land? Er gaan nu al tienduizenden kinderen met een lege maag dagelijks naar school. Dat weten we al. Dan is onderzoek geen goed antwoord, vindt u ook niet?

Aart van de aap
Aart van de aap19 okt. 2020 - 21:42

Er gaan nu al tienduizenden kinderen met een lege maag dagelijks naar school. Maar ik mag niet zeggen dat Nederland een derde wereld land is. Een bananenrepubliek.

frankie48
frankie4819 okt. 2020 - 12:13

Beste Alfred, Het is inderdaad een regelrechte schande dat er in dit schatrijke land mensen afhankelijk moeten zijn van voedselpakketten. En het is een schande dat door de grilligheid van een regering in één van de EU- lidstaten, er geen EU-subsidieaanvraag wordt gedaan om de hulpverleners financieel te kunnen bijstaan in een noodzakelijke levensbehoefte voor mensen die niet kunnen rondkomen van hun genoten inkomen?