Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Remkes presenteert stikstofconclusie

Uitstoot boeren-grootvervuilers 'beëindigen' en 'voorlopig' vasthouden aan 2030
Joop

AIVD onderzocht: bedreigde Wilders' Israël-connectie de staatsveiligheid?

  •  
02-12-2016
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
263 keer bekeken
  •  
4881934955_9e3a8736c1_o
De inlichtingendienst AIVD deed in 2009 en 2010 onderzoek naar PVV-leider Geert Wilders en diens Israëlische contacten. Dat meldt de Volkskrant op basis van een eigen onderzoek naar twaalf jaar beveiliging en de gevolgen daarvan op Wilders. Wat bleek, de AIVD ging de gangen van Wilders na, omdat er serieuze vragen waren gerezen over de loyaliteit van de PVV-leider en mogelijke Israëlische beïnvloeding.
Het AIVD-onderzoek is uitzonderlijk, omdat de geheime dienst bijzonder terughoudend is wanneer het gaat om het onderzoeken van een zittend politicus. De reden daarvoor is dat de dienst wil vermijden dat ze ingezet wordt door de regering om de oppositie te onderzoeken. Ook oud-leidinggevenden van de AIVD noemen in de Volkskrant een onderzoek naar een politicus ‘een absolute no-go’.
Daartegenover staat dat de AIVD er scherp op moet toezien dat buitenlandse overheden zich niet onwenselijk met Nederlands beleid bemoeien en geen bedreiging voor de nationale veiligheid vormen. Redenen genoeg om het reilen en zeilen van Geert Wilders onder de loep te nemen, aangezien het bijna-langstzittende Kamerlid al sinds 2006 in de commissie-Stiekem zit, waar gevoelige informatie van de AIVD en MIVD wordt besproken. Daarbij gaat het vaak om gevoelige informatie uit Midden-Oosten.
Dubieuze contacten van Wilders waren onder andere Zeev Boker, de tweede man op de Israëlische ambassade in Den Haag tussen 1997 en 2003, volgens AIVD-analisten een positie die is voorbehouden aan personen die in verbinding staan met de Israëlische geheime dienst Mossad. Dat laatste wordt overigens ontkend door een oud-chef van de AIVD. Ook Elliott Wagschal, in 2004 beleidsmedewerker van de net uit de VVD gestapte Wilders, is verdacht. Wagschal komt rechtstreeks van de Israëlische ambassade, vertrekt na twee jaar en wil met geen woord over zijn tijd bij Wilders spreken.
Ook het frequente bezoek van de Israëlische ambassadeur Harry Kney-Tal (2005-2011) roept vragen op. Volgens bronnen binnen de PVV zelf bezocht de ambassadeur Wilders soms wekelijks in de Tweede Kamer. Dat leidde er zelfs toe dat toenmalig PVV-Kamerlid Hero Brinkman geïrriteerd opmerkte zich niet te willen ‘laten gebruiken voor de Israëlische zaak’. Volgens Brinkman fungeerde de PVV als marionet voor de Israëlische regering, wat schadelijk zou zijn voor de partij zelf. De contacten tussen Wilders en de ambassadeur bekoelen daarna niet, wel kiest Wilders ervoor om voortaan naar de ambassade te gaan. Volgens een aanwezige PVV-medewerker werd daar gesproken over de Israëlische politiek, maar ook over toenmalig minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen.
Ook werden er vraagtekens geplaatst bij de contacten tussen Wilders en de hoge Israëlische generaal Amos Gilad, verantwoordelijk voor de veiligheid van Israël. Wilders bezoekt hem meermaals in Israël, waar de twee spreken over hoe de Israëlische zaak het best gediend kan worden. AIVD-analisten verwonderen zich erover dat op inlichtenconferenties in Israël in exact dezelfde bewoordingen over de islam wordt gesproken als Wilders doet in het Parlement. Een van de analisten zegt daarover in de Volkskrant dat dit geen toeval kan zijn. Bewijs dat Wilders inderdaad een pion van Israël is, is er echter niet.
Maar wat waarschijnlijk de druppel was die de AIVD ertoe zette een onderzoek naar Wilders te starten, is het contact met Gidi Markuszower in 2008. De Amstelveense ondernemer Markuszower is woordvoerder van de Nederlandse tak van Israëlische politieke partij Likud en actief bij BLEW, een stichting die de beveiliging van joodse bijeenkomsten doet en waarvan de leden zelfverdedigingscursussen krijgen in Israël, gegeven door oud-militairen. Markuszower wordt door Wilders op de kieslijst van de PVV gezet, waarna minister Ernst Hirsch Ballin de AIVD vraagt de contacten van Markuszower met de Mossad na te gaan. In die periode ontvangt de AIVD ook informatie over Wilders, waarop de geheime dienst tot onderzoek gaat. In 2010 stapt Markuszower op, nadat de AIVD hem een ‘risico voor de integriteit van Nederland’ vond.
Wat het onderzoek naar Wilders oplevert, is niet bekend. De betrokkenen binnen de regering en de AIVD zwijgen in alle toonaarden en ook Geert Wilders zelf weigert herhaaldelijk te reageren op vragen van de Volkskrant. De Israëlische contacten van Wilders zijn sindsdien wel bekoeld. De reden daarvan is volgens joodse bronnen dat Wilders keer op keer nutteloos bleek voor de Israëlische zaak door voortdurend hoog van de toren te blazen, maar uiteindelijk nooit iets om te zetten in beleid.
Ook het feit dat Wilders steeds radicaler wordt steekt. Wat uiteindelijk de vriendschap met veel Israëlische contacten echt opdroogt, is het standpunt van Wilders over ritueel slachten. Daarmee maakte de PVV-leider zich zo ongeliefd, dat uit die hoek de financiële steun voor de PVV vrijwel compleet opdroogde. Wilders moet het nu vooral hebben van één Amerikaanse donor: de radicale David Horowitz.
cc-foto: Roel Wijnants

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (202)

johannn2
johannn23 dec. 2016 - 18:31

Als ik het zo bezie, dan staat Wilders straks nog een strafzaak te wachten waar weleens een aanzienlijk hogere straf op kon staan dan 5000 euro. .

Richard555
Richard5553 dec. 2016 - 14:45

Altijd weer lastig om actief deel te nemen aan een discussie er moet ook nog gewerkt worden. Ja u weet wel zo'n hardwerkende nederlander. Maar gelukkig niet verzuurd en boos op alles en iedereen omdat mijn eigen leven een beetje mislukt is. Maar juist optimistisch over de toekomst van onze samenleving met alle verschillende groepen die er zijn. Nou ja een groep iets minder, dat zijn de verzuurde pruimen van een partij die menen voor de vrijheid op te komen door die van anderen af te pakken. U kent ze wel dat clubje uit Venlo. Met die aanhang is het altijd lastig discussieren want verblind als ze zijn kan hun grote voorbeeld die meest gekke dingen roepen of doen en nog volgen ze trouw. Kritiek op de leider wordt niet gewaardeerd. Daardoor heb ik altijd het idee dat ik met een stel geestelijk gemankeerden aan het discussieren ben. Ik probeer het nog maar een keer. Discriminatie is discriminatie en nergens door goed te praten en het is ook geen prachtig instrument om ons te beschermen tegen iets vijandigs o.i d. Deze zgn. theorie dat dit al stamt van de oertijd en dat het een nuttige functie heeft is groteske onzin. Het is kwaardaardig en verkeerd om mensen te discrimineren o.g.v. geloof, ras, sexuele voorkeur etc. Het enige waarop je een onderscheid zou mogen maken is op fatsoenlijk of onfatsoenlijk. Racisten zijn onfatsoenlijk en mag ik dus uitsluiten uit mijn leven. Dat doe ik dus ook met de kwaadaardige aanhang van de PVV. Een fijne dag nog Albert

Demotje
Demotje3 dec. 2016 - 7:28

Als je weet dat Trump de elite heeft afgestraft en nu franske hollande al opgeeft in frankrijk omdat hij de strijd met lepen niet aandurft en dat de slinkse nog niet door hebben dat ze Geert Wilders aan het klaarstomen zijn om MP. te worden, dan zijn er toch heel veel mensen zeeer naief. Dus er zullen nog vele pluchereacties geplaatst worden.

1 Reactie
Zandb
Zandb3 dec. 2016 - 8:21

Demotje: Maar vertel eens; wat is er dan zo vreselijk: Iedereen die bijzondere contacten onderhoudt met bijzondere mensen wordt in de gaten gehouden. Dat is toch precies wat iedereen ook vindt dat de taak is van de AIVD? U zou waarschijnlijk een gat in de lucht springen als "bepaalde politici" om "bepaalde redenen" worden gescreend en in de gate gehouden. Legt u eens uit, waarom dit een poging zou zijn om Wilders' politieke carrière te dwarsbomen? Ik bedoel: Ervaart u de poging van Bontes om zijn zorg t.a.v. bepaalde politici ook als een poging om de politieke carrière te beschadigen en verder niets? Zou ú dan werkelijk zó naïef zijn? Een reactie verwacht ik eerlijk gezegd niet van u: U hebt uw zegje, oh zo duidelijk, geframed en ik doe maar een poging - dom en naïef natuurlijk want Wilders is gelijk een god: Onfeilbaar en onafwendbaar - om de inhoud van uw reactie bloot te leggen als wat die is: Sneu.

Dewik2
Dewik23 dec. 2016 - 1:31

De AIVD heeft zijn werk gedaan, niets gevonden, en we gaan weer over tot de orde van de dag. Dit is niet echt nieuws.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen3 dec. 2016 - 13:10

[niets gevonden] Dat zullen ze nooit laten weten, ongeacht of ze wel of niet iets hebben gevonden. Wat we wel weten is dat door de AIVD Markuszower van de PVV kieslijst werd afgevoerd. Daaruit kun je dus opmaken dat er weldegelijk iets gevonden is. Lees het stukje een keer, dan hoef je niet zo'n onjuiste stelling in je reactie op te nemen.

Alleen feiten
Alleen feiten3 dec. 2016 - 0:40

"[Persoonlijk zie ik de mensen van DENK eerder daarvoor in aanmerking komen.] Ik zie het verschil niet. Beiden zijn loyaal aan vreemde mogendheden, Beiden krijgen hun geld van vreemde mogendheden, en beiden krijgen hun beleid voorgeschreven door vreemde mogendheden." Ik lees meerdere vergelijkbare reacties met verdachtmakingen over DENK. Heb ik iets gemist of zo? Is dit op het nieuws geweest? Ik volg ze best lang maar op de bovengenoemde beschuldigingen heb ik ze niet op kunnen betrappen. Ik ben het wel eens dat DENK de tegenpool is van de PVV. Waar de PVV uitblinkt in valsheid en slechtheid blinkt DENK uit in goedheid.

2 Reacties
Peter Smit2
Peter Smit23 dec. 2016 - 8:22

DENK blinkt uit in goedheid? En dan jezelf Alleen feiten noemen...tsja...

Paul250371
Paul2503713 dec. 2016 - 11:35

Ik zie het verschil niet. Beiden zijn loyaal aan vreemde mogendheden, Beiden krijgen hun geld van vreemde mogendheden, en beiden krijgen hun beleid voorgeschreven door vreemde mogendheden.” Volgens mij las ik gisteren iets dat DENK wil dat de gelden die politieke partijen krijgen openbaar moet worden gemaakt. Vraag me af welke partij daar niet blij mee is.

altijd-beleefd
altijd-beleefd2 dec. 2016 - 23:11

"De betrokkenen binnen de regering en de AIVD zwijgen in alle toonaarden" meer hoef je eigenlijk niet te weten.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*2 dec. 2016 - 22:42

Deze man met zijn leger van bodyguards (betaald door u en mij de laatste 12 jaar, notabene!) is een vermoedelijke landverrader, punt uit!. Hoeveel geheime informatie van het commissie Stiekem b.v., heeft hij misschien al doorgegeven aan zijn geliefde Israël tot nu toe (of dat vermoed ik tenminste)?. Kunnen wij iemand die blijkbaar ooit zo vaak een bezoek bracht aan de Israëlitische ambassade vertrouwen? Nee, wat mij betreft. Brrr, sowieso, dit vermoedelijk gedrag van een zogenaamde Nederlandse politicus. Als de PVV echt de grootste partij van Nederland zal worden, op 15 maart a.s., zal ik meteen mijn koffers inpakken en vluchten uit Nederland. In een land onder leiding van Nederlandse neofascisten (wat mij betreft) zoals Geert Wilders, Martin Bosma, Fleur Agema, Sietse Fritsma en Dion Graus, kan ik niet wonen. Een heel fijne en prettige dag verder, met o.a. ook aan die ontzettend veel en blijkbaar nogal fanatieke PVV fangirls en fanboys zoals mevrouw Stella, meneer of mevrouw (die zogenaamde) Fact Checker enz.!.

3 Reacties
Zwarte Woud
Zwarte Woud3 dec. 2016 - 10:09

@PeaceLoveNamasteuitMokum Ooit gehoord van 'onschuldig tot het tegendeel bewezen is' of geldt dat alleen voor criminele allochtonen?

kindval
kindval3 dec. 2016 - 10:44

"Als de PVV echt de grootste partij van Nederland zal worden, op 15 maart a.s., zal ik meteen mijn koffers inpakken en vluchten uit Nederland." Dan kunt u maar beter alvast met de voorbereidingen beginnen.....

Peter Smit2
Peter Smit24 dec. 2016 - 9:28

En ik maar denken dat de nick PeaceLoveNamaste serieus bedoeld was

Mostafa
Mostafa2 dec. 2016 - 22:11

wilders in de Telegraaf: ''ze maken van mij mensen leven zuur'' . OM, rechter, AIVD, politiek tegenstanders...ect.... Of wilders over het zuur maken van andere mensen leven, zegt hij niets daar iets er over! Net zoals Hirsi ''Ali'' Agan die zei: '' ik wil graag dat ik moslims kunnen beledigen, maar niemand snapt mij..ect...'' '' ze haten mij'' ..'' ze begrijpen niets van''......''Ze wisten niet dat ik gelogen had over mij asiel-verhaal'' ze en ze en nog eens ze.. Wie praat met ze maakt zich zelf voor de Zoo!

Phil2
Phil22 dec. 2016 - 18:20

Als Wilders staat voor "tot hier en niet verder" van Joden in Nederland, dan heeft ie mijn zegen. Ik maak me ernstig zorgen over het antisemitisme dat tegenwoordig zo casual is geworden, dat we er al voor wegkijken. Doet me denken aan een andere periode waarin dit land niet alleen wegkeek, maar om Balkenende aan te halen er een "VOC mentaliteit" van maakte om huizen en bezittingen onder de kont van Joden vandaan te verhandelen. Goed dat Hanneke Groenteman dit bespeekt bij DWDD. Ook goed dat De Zaak Menten nu op TV is.

8 Reacties
jahoor2
jahoor22 dec. 2016 - 20:07

Antisemitisme is even erg als discriminatie van bijvoorbeeld Moslims en Polen. Anisemitisme gebruiken om Moslims weer weg te zetten is ook foute boel. Gewoon een beetje normaal doen dus. en nooit Wilders stemmen.

Richard555
Richard5552 dec. 2016 - 21:11

Precies Jahoor. Discriminatie is discriminatie en even kwalijk. Maar dit is meestal niet aan de PVV-er besteed.

Popiejopie3
Popiejopie33 dec. 2016 - 0:45

Je prijst Hanneke Groenteman terwijl ze ernstig de fout in ging door kritiek op Israël in dezelfde hoek te plaatsen als Jodenhaat. Omdat een paar 'capuchonni's' op een pleintje in Amsterdam dat niet begrijpt, wil dit nog niet zeggen dat de gemiddelde Nederlander het verschil niet begrijpt. Jodenhaat is verschrikkelijk. Het beleid van Israël in de bezette gebieden is verschrikkelijk. Stop daarmee Groenteman, je bewijst er Israël geen dienst mee!

jahoor2
jahoor23 dec. 2016 - 7:22

Er is altijd zo weinig aan de PVV besteed. Tot nu toe kom ik toch echt tot de conclusie dat ze volledig dom zijn.

Albert Einstein
Albert Einstein3 dec. 2016 - 8:36

Richard555, "Discriminatie is discriminatie en even kwalijk" Klopt niet. Moslims die Joden bedreigen mag je discrimineren.

Paul250371
Paul2503713 dec. 2016 - 11:41

@ Popiejopie Goed verwoord. @ Albert Janmaat Einstein "Moslims die Joden bedreigen mag je discrimineren. " Zit uw pruik te strak?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen3 dec. 2016 - 13:15

@Phil, En tegelijkertijd maken die Joden waar jij zo graag voor staat zich ernstig zorgen over de Islamofobie van wilders c.s. Ze herkennen daar het anti-semitisme in en zijn bang dat het anti-semitisme op een dag weer even meegenomen wordt door wilders c.s. in hun vijanddenken.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen5 dec. 2016 - 4:44

[Moslims die Joden bedreigen mag je discrimineren.] Ok, dat vind jij. En wat vindt je dan van Joden die Moslims uitmoorden, mag je die ook discrimineren? Of is daar een reden voor te bedenken dat het niet mag?

Demotje
Demotje2 dec. 2016 - 17:59

Wat is het verschil met rechts-conservatieve David Horowitz Freedom Center waar Geert Wilders mee geassocieerd wordt of Erdogan die met de slinkse wordt geassocieerd. ?

5 Reacties
jahoor2
jahoor22 dec. 2016 - 20:11

Geen verschil. Alle twee fout. en dus nooit op stemmen.

Demotje
Demotje2 dec. 2016 - 22:13

ja hoor groot verschil. Met Geert Wilders krijgen we Nederland terug. Met erdogan krijgen we een oorlog ,waar hij ons Insleept.

jahoor2
jahoor23 dec. 2016 - 7:25

Dat denken de turken bij Erdogan ook. Geert loopt weg in de crisis en schreeuwt altijd maar wat. Loze beloftes nooit op stemmen.

Albert Einstein
Albert Einstein3 dec. 2016 - 8:40

Het verschil is dat Wilders geen moslims in Europa wil, terwijl Erdogan geen Christenen in Turkije wil. Bovendien wil Erdogan wel Turken naar Europa sturen, maar Wilders wil geen Europeanen naar Turkije sturen.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen5 dec. 2016 - 4:45

[Met Geert Wilders krijgen we Nederland terug. ] Ha ha, maar dan wel nadat Nederland door hem persoonlijk onherstelbaar beschadigd is.

Richard555
Richard5552 dec. 2016 - 17:27

Komisch altijd die blinde adoratie en volgzaamheid van het PVV-smaldeel op deze site. Wat er ook gebeurt, altijd achter de Leider blijven staan. En deze mensen willen door de rest van het land wel serieus genomen worden. Dat op zich is al lachwekkend. Arme onbegrepen en ongeliefde landgenoten. Het gebrek aan kritisch vermogen is zo ontzetten groot dat zelfs zeer dubieuze contacten van onze Blonde Greet goedgepraat worden en dat wil straks in een kabinet. Het enige kabinet waar ze van mij in mogen is een hele grote houten kast met de deur op slot.

8 Reacties
jahoor2
jahoor22 dec. 2016 - 17:54

helemaal eens. opsluiten die lui.

Eindbaas3
Eindbaas32 dec. 2016 - 18:03

En om welke reden in dit artikel zou een PVV-er zich af moeten keren van Wilders? En waarom zouden ze jouw argumenten moeten accepteren als je zo kinderachtig doet met Blonde Greet en Leider? Noem je Samsom ook Kale Diederik? Windvaan Alexander? Bolle Roemer?

Walt2
Walt22 dec. 2016 - 18:53

Je doet of er maar 2 partijen zijn, namelijk PVV en de rest van het land. Dat is nog eens naïef.

arbeider3
arbeider32 dec. 2016 - 19:37

Beste Richard555, U wordt door de politie gezien als verdachte in een zaak en er volgt een onderzoek. Uit dat onderzoek blijkt, dat u niets kan worden verweten en u bent weer vrij te gaan en te staan. Uit uw bovenstaande reactie blijkt dat u het goed vindt dat uw werkgever zegt " zelfs zeer dubieuze contacten van onze Blonde Richard555" zijn goedgepraat en dat hij u vervolgens op staande voet ontslaat.

jahoor2
jahoor22 dec. 2016 - 20:03

@eindbaas Wilders maakt met zijn populisme, opruien en ondermijning van de rechtstaat de democratie kapot. En PVV' ers zijn zelf begonnen met schelden maar zijn erg gevoelig als ze zelf worden aangesproken.

joop12342
joop123422 dec. 2016 - 20:14

Ja Richard links heeft natuurlijk de waarheid in pacht. Alleen ben je direct met nog een paar linksen over. De gewone man heeft je door. Zie de peilingen. En met zulke lariekoek als jij opschrijft, doe je echt een poging te verbinden. Geslaagd. Hoor je de mensen lachen om zulke onnozelheid?

Richard555
Richard5552 dec. 2016 - 21:01

Bij de PVV aanhang is het zijn van moslim al verdacht dus kom niet aan met zo'n voorbeeld. Het zijn van moslim, marrokaan of voorstander van een verandering van zwarte piet is al voldoende om ze te willen terugsturen naar een land waar ze niet eens vandaan komen. Want meestal zijn ze gewoon nederlander. Dus er is heel wat mis met de vlub genaamd PVV.

sidek
sidek2 dec. 2016 - 22:19

Ja, ja; de linkse onderbuik heeft zo zijn eigen 'proza'.

jahoor2
jahoor22 dec. 2016 - 17:24

Begrijp nu dat het ging om een onderzoek om te kijken of hij de democratie niet ondermijnt. Heel verstandig bij deze gevaarlijke idioot die alle middelen inzet om zijn extreem rechtse agenda op de kaart te krijgen.

Mark Gh
Mark Gh2 dec. 2016 - 16:52

Heh, de boel is onderzocht en er is geen vervolging geweest. Er was dus geen sprake van een lange arm van Tel Aviv. Is die verwarring ook weer uit de wereld.

6 Reacties
jahoor2
jahoor22 dec. 2016 - 17:54

Uh Wat het onderzoek naar Wilders oplevert, is niet bekend Maar jij wil hem graag al vrijpleiten.

Mark Gh
Mark Gh2 dec. 2016 - 20:10

Ik ga er vanuit dat wanneer de AIVD een onderzoek in heeft gesteld en er geen consequenties zijn geweest voor Wilders, dat er geen aanwijzingen zijn dat er zaken spelen die niet legaal zijn. Ik pleit hem dus niet vrij, want er kan geen sprake van een beschuldiging zijn.

jahoor2
jahoor23 dec. 2016 - 7:29

we weten het dus niet

Mark Gh
Mark Gh3 dec. 2016 - 8:13

Ok, we weten het dus niet. In dat geval vallen we terug op het basisprincipe van onze rechtstaat: "onschuldig tot het tegendeel bewezen is" en is hij evengoed onschuldig. Maar ja, ook dat zal er bij jou niet ingaan gok ik.

Peter Smit2
Peter Smit23 dec. 2016 - 8:26

@jahoor als je conclusie is dat we het niet weten, waarom ga je dan in al je reacties zo vol op het orgel?

Zwarte Woud
Zwarte Woud3 dec. 2016 - 10:22

@Jahoor, Net als dat wij niet weten of elke moslim geen banden heeft met Al-quaeda of IS. Zullen we in deze gevallen dan ook maar het zekere voor het onzekere nemen?

crumb2
crumb22 dec. 2016 - 16:45

De conventionele conformistjes die de ellende nota beide benen zélf veroorzaakt hebben, beginnen behoorlijk radeloos te worden naarmate het uur U nadert. “Wilders de lange arm van Israël”….je lacht je toch een kriek ? Alsof er niet genoeg andere lange armen zijn om je aanzienlijk méér zorgen over te maken.

1 Reactie
Zandb
Zandb2 dec. 2016 - 18:10

Wie weet, Crumb, worden die andere lange armen nog wel veel meer en beter in de gaten gehouden..... En dit dateert van 2009/2010 nota bene.

2BOrNot2B
2BOrNot2B2 dec. 2016 - 16:32

Veel tekst en verdachtmakingen met als eigenlijk als conclusie dat "Wat het onderzoek naar Wilders oplevert, is niet bekend. De betrokkenen binnen de regering en de AIVD zwijgen in alle toonaarden.." Verder zit Gidi Markuszower "nadat de AIVD hem een ‘risico voor de integriteit van Nederland’ vond" nu in de Eerste Kamer voor de PVV. Kennelijk valt zijn gebrek aan integriteit daar minder op of zo? Het is nog geen maart, maar de tijd om met modder te gooien lijkt te zijn begonnen. Kennelijk willen de Nederlandse media niet onderdoen voor hun Amerikaanse collega's.

3 Reacties
Zandb
Zandb2 dec. 2016 - 18:12

Kennelijk is weet krijgen van bepaalde feiten "met modder gooien"? Had u dan liever niet geweten dat ook Wilders in de gaten wordt gehouden?

2BOrNot2B
2BOrNot2B2 dec. 2016 - 21:24

@Zandb. Lezen is nog steeds uw probleem. Het enige feit is namelijk dat hij in de gaten is gehouden. Maar uw weet dat hij nog steeds in de gaten wordt gehouden begrijp? Daarnaast wat zijn dan de exacte uitkomsten/feiten van dat "in de gaten houden"?

Zandb
Zandb3 dec. 2016 - 8:36

Bert: Is het nu een feit, dat Wilders in de gaten is gehouden, of niet? En "Had u dat dan liever niet geweten?" Een vraag gewoon beantwoorden, dat zit er wat u betreft vandaag niet echt in, ben ik bang.

Perezoso
Perezoso2 dec. 2016 - 16:31

Heel gek ja, de AIVD doet zomaar een onderzoek naar een politicus... Waarom worden dit soort berichten ueberhaupt geplaatst, Joop? De tegenstanders van die gek wisten dat allang, of hadden het kunnen weten, de voorstanders van ´m praten het weer eens goed, en een twijfelaar laat zich dan weer overtuigen door ¨ik word gedemoniseerd door de Luegenpresse!¨.

jan15
jan152 dec. 2016 - 16:29

Opent dit de weg om bij merrdere politici een aivd onderzoek te doen?

2 Reacties
Zandb
Zandb2 dec. 2016 - 18:12

tuurlijk Jan; dat kan altijd via de kliklijn.

jan15
jan153 dec. 2016 - 8:07

Niet via mind, die noemen dan een eventuele interventie vanuit turkije geloofsgerelateerd, en dan is het niet erg. Ik heb eigenlijk wel een hekel aan al deze politiek gerelateerde informatie, hij is zo nutteloos. 80% van nederland heeft allang door dat wilders echt niets toevoegt aan de nederlandse politiek, zelfs er verlammend op werkt. Zij zullen nooit op wilders stemmen. De overige hebben oogkleppen op, deden ze vroeger bij paarden om te voorkomen dat die zouden schrikken als er iets van links of rechts kwam, de koetsier stuurde wel. Daardoor zul je met deze berichtgeving nooit iemand terug winnen voor een dialoog of overhalen na te denken. Zoek uit waar de pijnpunten liggen, het kan niet zijn dat al deze mensen een hekel hebben aan wat ze niet kennen, de meesten hebben echt wel contacten met nederlanders die later dan hun voorouders naar dit land zijn gekomen, stop de excessen, dat heeft hopelijk meer effect

Mostafa
Mostafa2 dec. 2016 - 15:52

De ene verluistert in het donker in de oor van Israël, de andere in de oor van Turkije, weer iemand anders in de oor van Marokko, een ander Nederlander in de oor van Poetin, twee anderen tegelijk in de oor van Amerika....ect...en voor dat je het weet ligt Nederlandse democratie ergens onder de hamer bij de veilingzaal !

4 Reacties
Zandb
Zandb2 dec. 2016 - 18:13

Bijna net zo leuk als dat "recht door zee" lopen. Dank.

Mostafa
Mostafa2 dec. 2016 - 20:36

Beste Jooper, Niemand kan door zee recht lopen, onmogelijk natuurlijk, alleen de haaien die kunnen wel recht door zee zwemen !! hahahaha

Paul250371
Paul2503713 dec. 2016 - 11:52

"Niemand kan door zee recht lopen, onmogelijk natuurlijk," Wel eens van Mozes gehoord

Mostafa
Mostafa3 dec. 2016 - 16:03

Wel, die is onze Buurman, ook een Jooper.....lees zijn heilige reacties hier..hij is de kleinzoon van Verdonk, de echte Mozes!

bob b.
bob b.2 dec. 2016 - 15:22

Als de Israëli’s al concluderen dat Wilders geen gebruik maakt van de invloed die hij heeft, dat hij het op beslissende momenten laat afweten, waarom dringt dan niet tot de PVV stemmer door dat hij voor hen precies hetzelfde doet? Waarom zou Wilders voor hen wel in beweging komen? Daar is maar een antwoord op, omdat hij dat niet wil. Hij laat ze willens en wetens in de kou staan.

2 Reacties
joop12342
joop123422 dec. 2016 - 20:21

Bob... op beslissende momenten het laten afweten..... Heb je het over de PvdA?

Albert Einstein
Albert Einstein3 dec. 2016 - 8:49

Wilders komt op voor de belangen van Nederland, niet voor de belangen van Israel. Doel en middel.

sidek
sidek2 dec. 2016 - 15:00

Ach, kijk eens aan: de linkse pers doet een Trumpje.

9 Reacties
WillemdeGroot
WillemdeGroot2 dec. 2016 - 15:18

De media doen wat ze horen te doen: via gedegen onderzoeksjournalistiek feiten boven water halen en duiden.

Vuurrood
Vuurrood2 dec. 2016 - 15:24

het is een artikel in de Volkskrant. Hoe ongelooflijk rechts moet je zijn om de Volkskrant linkse pers te vinden.

jahoor2
jahoor22 dec. 2016 - 15:58

LOL stond in alle kranten. dus om nou weer over de linkse pers te beginnen komt niet heel snugger over.

Geert4
Geert42 dec. 2016 - 17:25

Idd Cees, doet me zelfs ook aan de DDR denken: de muur werd een " antifacistische schutzwall" en toen in het westen de rock en roll populair was werd een een "hippe" DDR variant op verzonnen. Nu weet de linkse pers er weer een leuke parodie op de lange arm van Erdogan uit te persen

truusbeek2
truusbeek22 dec. 2016 - 17:42

Houden we er in.

Perezoso
Perezoso2 dec. 2016 - 17:43

Tuurlijk, als het niet poepiebruin is, moet het wel het vermadelijke links wezen. Spreekt vanzelf voor een 2-cellig brein.

sidek
sidek2 dec. 2016 - 18:08

@WdG: en wat kan er geduid worden? @Vuurrood: ik weet dat de Prawda jouw referentiekader is. @ Ik meende toen ik vanochtend VK in de bus kreeg, deze als 1e erover schreef. En natuurlijk later Joop.

Zandb
Zandb2 dec. 2016 - 18:17

Wel ja, Geert: Voor het bewijs van de lange arm van Turkije is niet eens onderzoek nodig. En voor de maagdelijke onschuld van Wilders natuurlijk ook niet; als u bij de AIVD gaat werken kan het een stuk goedkoper, lijkt mij. Als u toevallig ook nog eens last van de rug heeft, kunt u "met het oog op uw rug" helemaal een geweldig spion worden.

sidek
sidek2 dec. 2016 - 22:37

@Perezoso: zo waar als een plus een drie is

Uitgekleed
Uitgekleed2 dec. 2016 - 14:48

Kan je nagaan hoeveel zo'n AIVD zich denkt te kunnen permitteren in privé aangelegenheden. Hij moet ook privé beschermd worden. Pakken zij dit en passant mee.

3 Reacties
Vuurrood
Vuurrood2 dec. 2016 - 15:26

Het handelen van Wilders is een privé aangelegenheid? Dan is het doen en laten van Holleeder ook een privé aangelegenheid. Waar bemoeit justitie zich mee!

Uitgekleed
Uitgekleed2 dec. 2016 - 18:26

Wilders vergelijken met Holleder is beneden peil

Mohawk2
Mohawk22 dec. 2016 - 22:17

"Wilders vergelijken met Holleder is beneden peil " Dat moge zo zijn. Waarmee door jou nog steeds niet uitgelegd is waarom het oké is dat de bijvoorbeeld de Israëlische ambassadeur jarenlang wekelijks op bezoek ging bij Zijne Geertheid. Anders gesteld, hoe zou jij hier gereageerd hebben als de Turkse ambassadeur wekelijks op bezoek zou gaan bij de partijleider van DENK? Privé aangelegenheidje?

Mostafa
Mostafa2 dec. 2016 - 14:20

En als wilders toch premier wordt dan verhuist onze Parlementsgebouw naar Til Aviv ?!

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen2 dec. 2016 - 14:50

Nee, als wilders premier wordt dan gaat hij maandelijks op functioneringsgesprek bij Avigdor Lieberman in plaats van twee keer per jaar.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen22 dec. 2016 - 14:14

Ik maak mij er als flexibel zielzorger en gediplomeerd profeet wél zorgen over dat er tot nog toe één naam niet genoemd is in dit opzienbarende verhaal: Kim Holland. Het kan toch niet zo zijn dat een vooraanstaand en smetvrij politicus als Geert Wilders in het geheim contacten onderhoudt met een dame die heel zacht uitgedrukt meewerkt aan het zedelijk bederf van onze Nederlandse jongeren, de 'spes patriae', zogezegd? Ik vind dat een Parlementaire Enquête nog wel het geringste middel is, wat in deze kwestie ingezet kan en moet worden.

Pietjepuk3
Pietjepuk32 dec. 2016 - 13:45

Niks mis met Israël. Het enige land in de regio waar men democratie kent en mensenrechten. De Israëliërs zijn meer bekommert om het lot van de Palestijnen dan de Palestijnen zelf. Hahaha.

3 Reacties
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen2 dec. 2016 - 14:12

[Het enige land in de regio waar men democratie kent en mensenrechten.] Het is makkelijk een democratie te hebben wanneer je 3/4 van de ongewenste stemmers het land uitgekegeld hebt en niet toestaat terug te keren en mee te stemmen. Zouden wij dat met alle kantlijnschreeuwers van SPVV doen dan kunnen we ook weer een rustige functionerende democratie krijgen. Eigenlijk best aantrekkelijk ja...

Vuurrood
Vuurrood2 dec. 2016 - 14:34

Democratie in Israël? Mensenrechten handhaving in Israël? Bekommert om het lot van Palestijnen? Waar heeft u de afgelopen decennia geleefd?

jahoor2
jahoor22 dec. 2016 - 15:59

Niets mis met Israel. Zal wel weer zo'n gevoel zijn zonder enige kennis van de feiten.

Mostafa
Mostafa2 dec. 2016 - 13:21

wilders: '' bezetters van twee paspoorten aanpakken, want die zouden twee loyaliteiten hebben'' hhhhhh, nu blijkt dat men met één paspoort voor de wonderen kan zorgen!

rechtdoorzee
rechtdoorzee2 dec. 2016 - 12:38

Heel veel speculaties en verdachtmakingen , maar wat is er nu concreet uitgekomen ?

7 Reacties
arbeider3
arbeider32 dec. 2016 - 13:58

NIETS!

Mostafa
Mostafa2 dec. 2016 - 14:08

Dat rechtdoorzee kan alle kanten op lopen in dit land ! hahahaha

truusbeek2
truusbeek22 dec. 2016 - 14:08

Doet een beetje denken aan de Amerikaanse verkiezingen een andere kleur even of suggestieve toon over soms oude feiten en het zo neer zetten of het actuele of nieuwe info is.

Vuurrood
Vuurrood2 dec. 2016 - 14:35

Dat Wilders en zijn stichting genaamd de PVV voor geen meter deugd!

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen2 dec. 2016 - 14:44

[...maar wat is er nu concreet uitgekomen ?] Dat kun je lezen in het stuk hierboven. Markuszower is n.a.v. het AIVD onderzoek niet op de kieslijst tercht gekomen, iets dat overigens al wel bekend was. Voor de rest is de AIVD natuurlijk nogal gesloten over resultaten die ze boeken, dat zit in de aard van het beestje.

jahoor2
jahoor22 dec. 2016 - 16:00

De uitkomst weten we niet. Dat gaat de AIVD niet melden ofzo. Denk wel dat ze hem even preventief geblondeerd hebben dan herken je de populist makkelijker.

Nico de Mus
Nico de Mus2 dec. 2016 - 16:59

@Vuurrood 2 december 2016 at 15:35 !Dat Wilders en zijn stichting genaamd de PVV voor geen meter deugd! Inderdaad als er niks uitkomt dan deug je niet.

Meta Foor2
Meta Foor22 dec. 2016 - 12:16

overigens: in tegenstelling tot wat een algemene tendens is in sommige politieke en overtuigings- stromingen, heeft Israel in Nederland nog steeds een uitstekende naam en is voorbeeld van het Luctor et Emergo beginsel van veel Nederlanders. Er heerst nog immer een bewondering voor het volk en het land hoe zij zich staande houden tegen de enorme druk die van de buurlanden uitgeoefend wordt. Elke morele aanval op Israel wekt nog steeds

1 Reactie
vakman2
vakman22 dec. 2016 - 12:41

Meta foor Nee hoor, onrecht is onrecht. Of je nu Israel heet, Verenigde Staten, Rusland, Afghanistan, Westelijke Jordaanoever of Nederland. Het kwaad huist immers in ieders hart - daar zijn we mensen voor, maar niet iedereen opereert 'menselijk' gegeven de omstandigheden. Dat laatste bepaalt ons morele kompas - en die heeft dus geen kleur. Macht heeft wel een 'kleur' - vandaar dat men spreekt over: macht coorrumpeert. Kortom, ik weet niet van welke planeet jij komt, maar hier op aarde zit je er met je mening grondig naast met je 'bewondering'...

willem632
willem6322 dec. 2016 - 12:13

wanneer gaat de aivd de Denk-turkye-relaties onderzoeken. zitten ook in de 2e kamer, en na maart 2017 misschien in de commissie stiekem of is dat teveel gevraagd?

4 Reacties
Paul250371
Paul2503712 dec. 2016 - 13:04

De grote criminelen komen eerst aan de beurt.

Sgt. Pepper
Sgt. Pepper2 dec. 2016 - 14:53

Nee die krijgen zelf gewoon een podium in de columns hier.. *facepalm*

Vuurrood
Vuurrood2 dec. 2016 - 15:28

Moet je niet hier vragen maar aan de AIVD. Kijken of je antwoord krijgt.

Ben Sanders
Ben Sanders2 dec. 2016 - 15:58

Zodra DENK de regering gaat gedogen zal er 6 jaar daarna ook een nietszeggend artikel in de VK staan. Tot die tijd kunt u deze nederlandse partij tegen polarisatie onbekommerd verdachtmaken en demoniseren.

Fransss en Vrij
Fransss en Vrij2 dec. 2016 - 11:50

[ Het AIVD-onderzoek is uitzonderlijk, omdat de geheime dienst bijzonder terughoudend is wanneer het gaat om het onderzoeken van een zittend politicus. ] Laat me niet lachen. Alle CPN'ers, antikruisraketters en personen zoals Roel van Duijn zijn door de BVD gevolgd, en nu zou dat opeens anders zijn?

1 Reactie
Ben Sanders
Ben Sanders2 dec. 2016 - 16:01

De Mossad zit al te diep in de AIVD. Onderzoekje van Wilders was voor de goede schijn en nooit bedoeld om iets te vinden.

Thom As
Thom As2 dec. 2016 - 11:27

Ondertussen is Wilders al lang overgestapt naar Poetin. Ik ben benieuwd of we over 5 jaar daar ook weer berichten kunnen lezen, over onderzoeken van de AIVD. Wat dat betreft is Wilders wel landverrader nummer 1.

5 Reacties
rechtdoorzee
rechtdoorzee2 dec. 2016 - 12:33

Persoonlijk zie ik de mensen van DENK eerder daarvoor in aanmerking komen.

adriek
adriek2 dec. 2016 - 12:59

Wilders is schoolvoorbeeld van wannabee-establishment. Hij doet alles om in de gunst van de kiezer te komen en zal, als het zover is, alles doen om zijn warme stoeltje te behouden. Het volk, de islam, het land en de toekomst interesseren hem net zoals de meeste politici geen lor.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen2 dec. 2016 - 14:25

[Persoonlijk zie ik de mensen van DENK eerder daarvoor in aanmerking komen.] Ik zie het verschil niet. Beiden zijn loyaal aan vreemde mogendheden, Beiden krijgen hun geld van vreemde mogendheden, en beiden krijgen hun beleid voorgeschreven door vreemde mogendheden.

Ben Sanders
Ben Sanders2 dec. 2016 - 16:10

Bij Wilders is het bewezen dat hij geld krijgt van joodse rechts extremisten, voor DENK is helemaal niets aangetoond. Net zoals het toegegeven is dat Clinton geld krijgt van allerlei dictators in ruil voor oorlogssteun, blijft het Putin bij onbewezen verdachtmakingen. Voortaan minder van die nep MSM sites nablaten.

Peter Smit2
Peter Smit23 dec. 2016 - 8:34

U weet meer heer As? Verrijk ons gewone stervelingen met uw uitgebreide kennis over de as (pun intended) Moskou-Wilders

de Haas
de Haas2 dec. 2016 - 11:22

Een enige jaren terug door Asscher en door PvdA-top ondersteund noodzakelijk geacht onderzoek n.a.v. een aantal verschillende aanleidingen naar de lange arm van Turkije via verscheidene Turkse organisaties veroorzaakte destijds bij de toenmalig nog PvdA-parlementariërs reden om de partij te verlaten omdat een dergelijk onderzoek hen beslist niet aanstond net als dat het betreffende organisaties en Turkije niet aanstond. Uitkomst van het onderzoek was dat er verscheidene onoorbare relaties, beïnvloeding, d.m.v. sociale druk maar ook intimidatie vanuit Ankara plaatsvonden, net als dat dat door de organisaties indirect aangestuurd, op eigen houtje gebeurde. Wilders en zijn PVV die er nooit een geheim van gemaakt heeft sterke sympathieën voor Israël te koesteren, hetgeen zowel in geval van Israël,Turkije, Marokko, de VS, etc. voor welke politicus of politicus ook geen beletsel hoeft te vormen, zolang dit maar openlijk gebeurt, en zonder onoorbare inmenging cq bemoeienis vanuit de vreemde mogendheid, heeft blijkens het AIVD-onderzoek geen kwade zaken opgeleverd. Zullen we het dus maar vooral weer eens hebben over Turkije, wat aantoonbaar wél op kwalijke wijze invloed uitoefent via diverse organisaties in andere landen waaronder het onze, en dat mogelijk, ook via kamerleden doet en minstens één partij gezien de keuze naar aanleiding e.e.a. te willen onderzoeken erom op te stappen bij de PvdA?

7 Reacties
Frank Lenssen2
Frank Lenssen22 dec. 2016 - 12:11

Nee - we hebben het niet over Turkije. Dat land komt al vaak genoeg aan bod, ook op Joop. Onderwerpen hier: PVV (= Wilders), + Israël.

Earl Johnson
Earl Johnson2 dec. 2016 - 12:17

"Zullen we het dus maar vooral weer eens hebben over Turkije" Nee Dit gaan niet om Turkije maar om uw oh zo grote leider Wilders. Laten we het AUB daar bij houden. Er zijn genoeg topics die over Turkije gaan. Uw gal kunt u daar kwijt. Lange armen horen niet thuis in Nederland. Zover bekend zijn er geen donaties voor Denk vanuit het buitenland, maar Wilders ontvangt tonnen vanuit Amerika en Israel.

Nico de Mus
Nico de Mus2 dec. 2016 - 13:00

@Frank Lenssen 2 december 2016 at 13:11 Jij haalt toch ook te pas en te onpas, wilders en de pvv erbij als het artikel helemaal niet over de pvv of wilders gaat . dit is trouwens ook van toepassing op andere reageerders die elke keer wilders erbij halen.

Paul250371
Paul2503712 dec. 2016 - 13:06

Eerst de echte criminelen onderzoeken en dan wellicht eens een marginaal splinterpartijtje die eerst maar weer terug moet zien te komen ik de kamer (hoop het wel).

de Haas
de Haas2 dec. 2016 - 13:57

@Frank & Earl Het ging idd om onderzoek naar mogelijk onoorbare invloed cq inmenging van een vreemde mogendheid via een Nederlandse politicus, parlementariërs, en een partij in dit geval van Israël inzake Wilders, partijgenoten, en de PVV. Ik ontken dat geenszins en probeer er ook niet van af te leiden. Maar het AIVD-onderzoek wat destijds blijkbaar grond vond in niet meer dan de mogelijkheid van beïnvloeding heeft nooit geleid tot een vaststelling dat er sprake was van oneigenlijke inmenging door Israël via Wilders of de PVV. Wie dat bestrijdt is gelijk aan degene die een onderzoek naar een mogelijke overtreding of misdaad gelijk stelt aan het plegen ervan en het object van onderzoek alleen daarom al veroordeelt. Daarentegen is het dan net zo goed interessant dat er vergelijkbare zaken zijn van mogelijke en zelfs geconstateerde actieve beïnvloeding door een vreemde mogendheid van politici, partijen, en andere organisaties zoals zeker is vastgesteld in geval Turkije. In dat geval zijn er meerdere gevallen waar is vastgesteld dat politici werden beïnvloed, het zelfs aangestelde stropoppen waren, en er een partij is waarvan het ontstaan ervan rechtstreeks gevolg is van het opstappen door parlementariërs bij een andere partij met behoud van hun zetel omdat het onderzoek naar dergelijke Turkse staatsinvloed hen niet aanstond.

Vuurrood
Vuurrood2 dec. 2016 - 14:42

Nico de Mus: Als we het over crimineel handelen hebben dan hebben we het toch over Wilders en zijn stichting de PVV? Behalve natuurlijk het rechtse en ultra rechtse smaldeel hier op Joop. Die weten werkelijk overal bij ieder onderwerp Marokkaanse rotjochies te betrekken. En als het de rotjochies niet waren is het Sylvana, Denk of de slinkse Gutmensch wel. Dus wat is je verwijt eigenlijk? Het gaat in dit onderwerp toch over Wilders?

Nico de Mus
Nico de Mus2 dec. 2016 - 17:04

@Vuurrood 2 december 2016 at 15:42 Tja het begrijpend lezen gaat je nog niet goed af lees het nog eens

Eindbaas3
Eindbaas32 dec. 2016 - 11:08

Gidi Markuszower zit trouwens nu gewoon in de eerste kamer. Blijkt dus toch niet zo'n grote boef te zijn.

truusbeek2
truusbeek22 dec. 2016 - 10:54

Kan mij herinneren dat SP door donatie van China onder bewind Mao van een aanzienlijk bedrag het fundament heeft gelegd voor deze partij.Volgens mij is onder andere met dat geld het eerste partijbureau gekocht. Trouwens de man die dit voor SP geregeld heeft is op een zeer slinkse wijze aan de kant gezet. Maar goed uit het onderzoek dat in 2010 gestopt is is nietsbijzonders uitgekomen anders was dit zeer zeker op een of andere wijze gelekt.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen2 dec. 2016 - 10:50

wilders is een landverader, maar dat is geen nieuws.

3 Reacties
rechtdoorzee
rechtdoorzee2 dec. 2016 - 12:35

Hij komt juist op voor ons land!

hansgroot
hansgroot2 dec. 2016 - 13:23

waarom? Dat hij goede contacten heeft met israel is toch niet raar? En israel kent al wat langer de problemen met de islam zoals wij die ook steeds meer ervaren. dus eigenlijk best slim van wilders dat hij bevriend is met ervaringsdeskundigen

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen2 dec. 2016 - 14:48

[waarom?] Omdat hij uiterst effectief de Nederlandse kernwaarden aan het vernietigen is. En omdat hij loyaal is aan een vreemde mogendheid. Wat voor hemzelf altijd het enige argument is om tegen dubbele paspoorten voor kamerleden te zijn. Maar geef mij maar een persoon met dubbel paspoort die uitsluitend loyaal is aan Nederland in plaats van wilders met 1 paspoort die ons land in opdracht van Israël islamofoob maakt in plaats van tolerant.

truusbeek2
truusbeek22 dec. 2016 - 10:50

Kan mij nog herinneren dat PvdA middels onder andere Ine van der Heuvel innige banden had met DDR bewind en dat was een fout bewind

5 Reacties
Vuurrood
Vuurrood2 dec. 2016 - 14:47

Als we toch bezig zijn met de aandacht afleiden. Zullen we eens onderzoeken wie van de Nederlandse politici allemaal innige banden onderhouden en/of onderhielden met een fout bewind? U zou raar opkijken.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen2 dec. 2016 - 14:53

Klopt, net zo fout. Maar wat is de relevantie? Zij is overleden, de DDR is verdwenen.

truusbeek2
truusbeek22 dec. 2016 - 17:47

Kan mij niet voor de geest halen dat toen aan haar loyaliteit werd getwijfeld nog dat ze als landverrader werd neergezet. huidige voorzitter zat in een cie voor regering en koning van marokko, landverraadster?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen3 dec. 2016 - 9:53

Dat is geen antwoord op de vraag die ik stelde. Dus nogmaals, wat is de relevantie?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen4 dec. 2016 - 22:19

De mond vol tanden blijkbaar...

Paul250371
Paul2503712 dec. 2016 - 10:43

Het is wel raar. Iedere parlementariër die op reis gaat of andere hoogwaardigheidsbekleders bezoekt doet dit in alle openheid (de inhoud daargelaten). Er blijft altijd iets mistigs, iets riools, iets .... bij Wilders. Maar ik denk niet dat we ons al te veel zorgen moeten maken om de staatsgevaarlijkheid mbv andere landen van GekkeGeert. Niet dat hij niet gevaarlijk kan zijn maar dat is meer zijn politieke mening. Naar mijn mening is hij te dom. En dat lijkt mij dat ze dat ook heel snel in Israël hebben gezien. Immers de duitsers hadden ook geen hoge pet op van Mussert. Geert is een blater en een schreeuwert. Jammer alleen dat hij de boodschap van haat en verdeeldheid blaat. En dan die ongelooflijke domme blunder van dat ritueel slachten. hahaha, hij wist gewoon niet dat het een Joods gebruik is volgens mij. Zo enorm dom is die man

2 Reacties
Vondel3
Vondel32 dec. 2016 - 12:23

"En dan die ongelooflijke domme blunder van dat ritueel slachten. hahaha, hij wist gewoon niet dat het een Joods gebruik is volgens mij. Zo enorm dom is die man" Denk je dat serieus? Denk je niet dat Wilders misschien simpelweg de Nederlandse normen en waarden boven de Israelische heeft gekozen? Of past dat niet in je verhaaltje?

Paul250371
Paul2503713 dec. 2016 - 12:23

Ja ik denk het serieus. (Of de lange arm van Tel Aviv steunde hem niet meer omdat hij zelfs voor Likud te radicaal is en dat de kleuter dan tot de conclusie kwam dat een standpunt tegen ritueel slachten 2 vliegen in een klap is, je zet me aan het denken, wellicht is hij niet zo dom maar was het een wraakpoging omdat de geldkraan dicht ging want wel of niet ritueel slachten heeft niets met Nederlandse normen en waarden te maken. ) ( Het zou natuurlijk ook nog kunnen dat Geert het verdrietig vindt voor de biggetjes en kipjes en dat Geert ze liever op een normale Nederlandse manier in het slachthuis aan hun einde zag komen, zou Geert het aan zijn stukje vlees wat op zijn bord ligt vragen hoe het brave diertje ten einde was gekomen en of hij/zij geleden heeft?) (Of, wellicht is Geert vegetariër, zoals een andere schreeuwerige demagoog die een hekel had aan andere mensen en daar minder van wilde, Adolf Hitler???) Al die vragen, wat zou er in mijn verhaaltje passen? Je komt er niet achter als die man alleen maar twittert. Ik denk persoonlijk dat Geert een dierenvriend is en dat het ritueel slachten hem pijn doet en dat hij zich vergaloppeerde omdat hij te dom was om te onthouden dat Joden (geen Israëliërs) ook graag de keel van de diertjes doorsnijden en dan laten leegbloeden alvorens ze het op hun bord willen Maar nu even terug naar jou. Dus als Wilders tegen ritueel slachten is dan kiest hij voor Nederlandse normen en waarden? Terwijl er heel veel Nederlanders zijn die hun geloof volgen en ritueel willen slachten of zijn dat volgens jou geen Nederlanders alleen omdat zij hun vlees halal of koosjer willen? Ik heb het niet over Israël ik heb het over Joodse geloofsrituelen. Israël en Joden in deze context zijn 2 verschillende zaken. Of vind jij dat als je tegen de Israëlische politiek bent automatisch tegen Joden bent? Al die vragen... ik hoor het graag.

omaoeverloos
omaoeverloos2 dec. 2016 - 10:38

Gidi Markuszower zit toch in de eerste kamer voor de PVV? Was daar dan geen bezwaar tegen?

1 Reactie
truusbeek2
truusbeek22 dec. 2016 - 11:53

Hij was of is adviseur voor een partij van een buitenlandse mogendheid. Zijn wel meer kamerleden geweest die in een advies cie zaten voor een vreemde mogendheid. Schijnbaar niets mis mee.

JanVG2
JanVG22 dec. 2016 - 10:37

Dus als ik het goed lees: ik citeer: "Bewijs dat Wilders inderdaad een pion van Israël is, is er echter niet." .. en vervolgens "Wat het onderzoek naar Wilders oplevert, is niet bekend." ... dus wat we hebben is geen bewijs maar enkel insinuaties. En mocht Israel (?) of Israeli's van plan zijn geweest om via Wilders invloed uit te oefenen, dan blijkt uit Wilders stellingname gedurende deze periode dat hij niet "geluisterd" heeft, want hij heeft niets voor Israel gedaan en wel een anti-joodse positie ingenomen door tegen besnijdenis te ageren.... hmmm .... wat vooral opvalt is dat dit dus onderzoek is waarvan oud-leidinggevenden van de AIVD ‘een absolute no-go’ noemen vanwege de politieke implicaties ... Dit kan nog weleens een staartje krijgen, maar niet voor Wilders, maar voor de AIVD / politici die dit gesanctioneerd hebben. En weer scoret Wilders een paar zetels ... Wanneer leert Den Haag dat je moet nadenken voordat je ioets doet! Soms denk ik dat de "andere" partijen Wilders gewoon groot willen hebben. Ze doen steeds weer iets om kiezers naar hem toe te jagen. WAAROM?? Zucht!! Zucht!! Zucht!!

1 Reactie
truusbeek2
truusbeek22 dec. 2016 - 11:55

Doet een beetje aan disinformatie denken waar de media de winst van Trump aan wijt.

Kees Ollapo
Kees Ollapo2 dec. 2016 - 10:32

Niks nieuws onder zon. Machthebbers van bananenrepublieken proberen altijd op alle mogelijke manieren hun politieke opponenten monddood te maken en wegzetten als levensgevaarlijk voor het vaderland hoort daar ook bij. - Daarbij zullen machthebbers niet schromen hun eigen veiligheidsdiensten in te zetten om waar mogelijk verdachtmakingen in het leven te roepen, hun roeptoeters 37 ''personen'' laten spreken en daar op de voorpagina de aandacht voor te laten trekken of zelfs hun OM inzetten om de opponent achter de tralies te krijgen voor het uiten van onwelgevallige politieke standpunten.

1 Reactie
Paul250371
Paul2503714 dec. 2016 - 11:28

Jij noemt het onwelgevallige politieke standpunten. Ik noem het Nazi retoriek

Bouwman2
Bouwman22 dec. 2016 - 10:24

Natuurlijk heeft de regering van Israël geprobeerd het positieve beeld van de enige democratie in het nabije oosten uit te venten. Indertijd werd Wilders daarvoor gebruikt. Hij vertoonde zich dus met regelmaat op de ambassade en in de joodse staat, foto's van Wilders met symbolisch een keppeltje op zijn er legio. Iemand die niet joods is en zich als jood manifesteert, hoe dubieus wil je het hebben? Op enig moment was hij zelfs gedoger van Rutte 1, missie op een haar na voltooid. . Maar toen Wilders fouten maakte en zich in Israël steeds meer ging omringen met radicale ultra orthoxen en in Nederland ook steeds meer de moslimhater ging spelen werd hij door Israël als een gevaar voor het vrome beeld van Israël gezien.De uitspraak waar de man nu voor terecht staat is ook Tel Aviv niet ontgaan. Wilders werd door Israël gedumpt om zijn radicale standpunt waarmee hij het gezicht van Tel Aviv beschadigde. De hulp werd een blok aan het been. Deze bekende analyse wordt nu door de AIVD bevestigd. Wilders kan zich niet meer beroepen op zijn gehechtheid aan Israël en het joods palestijnse conflict. Het volgende probleem voor Israël dient zich nu aan. Hoe om te gaan met deze Trump, terwijl de meeste joodse mensen in de VS zich walgend van deze notoire vreemdganger hebben afgekeerd? Joodse burgers van de VS hebben veel sympathie met het gebied dat ze als hun thuis beschouwen en waar ze hun datsja hebben. De kans dat ze zich permanent in Israël willen gaan vestigen is aanwezig. Dat is uiteraard een positieve impuls voor Israël dat emigratie aanmoedigt. Maar of Israël blij moet zijn met mensen die op de democraten in de VS stemden en niet op deze onbetrouwbare Trump is maar de vraag. Wilders als paard van Troje is ontmanteld, het volgende staat al op de stoep,

Hanvander Horst
Hanvander Horst2 dec. 2016 - 10:01

Het is verbazingwekkend dat Wilders zonder meer lid kan zijn van de commissie Stiekem.

1 Reactie
Paul250371
Paul2503712 dec. 2016 - 13:11

Ja. Inderdaad.

[verwijderd]
[verwijderd]2 dec. 2016 - 9:55

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
Peter Smit2
Peter Smit22 dec. 2016 - 13:01

Oh, het staat op Google! Ja, dan moet het wel kloppen

Andreas Cappen
Andreas Cappen2 dec. 2016 - 13:51

Op google is ook heel wat te vinden over het monster van Loch Ness....

Earl Johnson
Earl Johnson2 dec. 2016 - 9:43

Dit is toch niets nieuws? Het is al lang bekend dat dat Geert de lange arm van Israel is. https://www.youtube.com/watch?v=wm1aswj4Qug Dit is maar een kort filmpje, maar als je op youtube gerelateerde filmpjes kijkt, dan zul je merken dat het geen fabeltje is.

5 Reacties
Jhonathan
Jhonathan2 dec. 2016 - 9:51

@ Earl Johnson 2 december 2016 at 10:43, YouTube. Goede nieuwsbron inderdaad. Zag daarop onlangs dat de wereld plat is. Wist ik helemaal niet.

Eindbaas3
Eindbaas32 dec. 2016 - 11:07

Contacten moet geen probleem zijn, maar er is geen bewijs gevonden voor ongeoorloofde praktijken. Dus helaas voor je, er is niets aan de hand. En met alle respect, ik zet altijd veel vraagtekens bij youtube filmpjes....

Earl Johnson
Earl Johnson2 dec. 2016 - 12:04

@Jhonathan Op youtube zag ik laatst dat er oorlog in Syrie was. Dat is volgens u ook niet betrouwbaar? Volgens mij weet u niet hoe youtube werkt.

Earl Johnson
Earl Johnson2 dec. 2016 - 12:22

@Eindbaas Contacten zijn inderdaad geen probleem, maar als je grootste donaties van Amerikaanse en Israelische Joden komt, dan mag je best vraagtekens gaan stellen.

Jhonathan
Jhonathan2 dec. 2016 - 12:32

@ Earl Johnson 2 december 2016 at 13:04, > "Volgens mij weet u niet hoe youtube werkt." Dat zal het zijn.

Spelchecker2
Spelchecker22 dec. 2016 - 9:31

Dit valt me 100% mee van de AIVD (rijmt, moet Sinterklaastijd zijn). Ik schatte in dat Israël onaantastbaar was, voor de gevestigde orde. Maar dus prima actie van de AIVD. En inderdaad, nu ook de contacten van politici met Erdogan c.s. in de gaten houden.

ATM2
ATM22 dec. 2016 - 9:17

2009 en 2010 ? En nog steeds geen strafzaak ? Dan is er dus niks aan de hand. Kun je wel moralistisch gaan doen, maar als moraal een kenmerk van politici moet zijn kun je de politiek wel afschaffen.

Jhonathan
Jhonathan2 dec. 2016 - 9:13

Rutte onderhoudt toch ook banden met Israël? En het Eurovisiesongfestival? En de EU?

2 Reacties
Paul250371
Paul2503712 dec. 2016 - 13:14

Ja. Vreselijk. Boycotten dat Israel. Maar Rutte doet het (althans daar ga je dan maar van uit) niet achterbaks en Gekke Geert moet via het achterhuis de ambassade binnen worden gesmokkeld.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen4 dec. 2016 - 22:24

Banden onderhouden moet je doen met al je vrienden en, belangrijker, met al je vijanden. Dat is iets heel anders dan je beleid laten dicteren, dat is wat wilders doet.

LieshoutNiek
LieshoutNiek2 dec. 2016 - 9:12

"[O]ok Geert Wilders zelf weigert herhaaldelijk te reageren op vragen van de Volkskrant." Hij heeft dus kennelijk wat te verbergen!

1 Reactie
Events, dear boy, events
Events, dear boy, events2 dec. 2016 - 10:54

Hahaha!!!

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*2 dec. 2016 - 9:06

Gelijke monniken gelijke kappen: alle vormen van extremisme moeten goed en nauwkeurig gecontroleerd worden door de AIVD, in Nederland, een democratische rechtsstaat en zo is dat. Niemand zit boven de wet in dit land, punt uit. Een heel prettige dag verder trouwens, met o.a. ook aan mevrouw Stella!.

AntonvG2
AntonvG22 dec. 2016 - 9:05

De PVV en aanhang maken zich altijd graag druk over loyaliteits kwesties. Bijvoorbeeld in het geval van de houders van 2 paspoorten. Het zou de PVV aanhangers sieren om net zo kritisch in dit geval te zijn. In ieder geval niet "weg te kijken" nu het de PVV partij "elite" betreft.

de Haas
de Haas2 dec. 2016 - 9:03

En er dus niets onoorbaars uitgekomen. Much ado nothing.

Albert Einstein
Albert Einstein2 dec. 2016 - 9:01

Israel is toch geen vijandige mogendheid, zoals Turkije?

7 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst2 dec. 2016 - 9:57

Israel en Turkije zijn bondgenoten. Turkije is lid van de Navo. We zijn ook hardstikke goeie vrienden van Saoedi Arabië en Jordanië en zo.

Clasina Ypema
Clasina Ypema2 dec. 2016 - 10:02

Goh, volgens mij is Turkije 100% lid van de NAVO, derhalve een bevriende natie.

Vuurrood
Vuurrood2 dec. 2016 - 10:21

Wel bij de waarheid blijven! Hoezeer ik ook tegen Erdogan en zijn politiek ben, Turkije is geen vijand. Turkije is zelfs Nato lid. Israel daarentegen is geen Nato lid. En ook de politiek van Israel is aanvechtbaar. Om het maar vriendelijk uit te drukken.

Oemmukke
Oemmukke2 dec. 2016 - 10:31

Niet??? israel is schurkenstaat nr 1!

Paul250371
Paul2503712 dec. 2016 - 10:47

Turkije hebben we een werelddeal mee gesloten mijnheer Janmaatadept. Dat is toch geen vijand. En dat Israel niet wordt geboycot voor gedragingen waar Erdogan een kleine jongen bij is dat zegt alles over de Nederlandse politiek. U stemde na D66. Janmaat. Enig idee hoe deze man over Joden dacht (Hirsch Ballin)?

Joe Speedboot
Joe Speedboot2 dec. 2016 - 10:58

En als iemand een tweede paspoort heeft van een andere niet vijandige mogendheid sta jij als nationalist uiteraard weer vooraan om zo iemand gebrek aan loyaliteit naar Nederland te verwijten. Hoezo meten met twee maten.. Daarnaast is Turkije, los van het feit dat er een ook zo'n malloot aan de macht is, officieel geen vijandige mogendheid.

SG87
SG872 dec. 2016 - 13:32

@Oemmukke: Israël maakt zich weliswaar schuldig aan veel oorlogsmisdaden, maar schurkenstaat #1 is het zeker niet, volgens mij begaat de VS bijvoorbeeld al veel meer oorlogsmisdaden en mensenrechtenschendingen. Alleen doet Israël het continu op dezelfde groep, terwijl de VS het verspreid over meerdere groepen (overigens helpt de VS hierbij Israël nog bij hun misdaden). Lijkt me dus dat de VS nog erger is. Overigens: als we (terecht) de behandeling van Israël jegens de Palestijnen benoemen, dan moeten we natuurlijk ook hetzelfde doen met de misdaden van Myanmar jegens de Rohingya. Echter is het westen daar vaak doodstil over. Maar als je mij vraagt welk land schurkenstaat #1 is, dan denk ik toch veel eerder aan Noord-Korea.

rbakels
rbakels2 dec. 2016 - 8:53

Het wordt tijd dat politici in elk geval gedwongen worden volledige openheid te geven over hun financiers (zoals dat in andere landen zoals Duitsland al lang het geval is). Het is een publiek geheim dat Wilders allerlei schimmige sponsors heeft in de VS, en het staat ook wel vast dat Poetin diverse radicale bewegingen zoals de PVV steunt om West-Europa te destabiliseren. Waarom brak Wilders te elfder ure het Catshuisoverleg af? Omdat zijn sponsors niet instemden met het resultaat. Ze vonden Wilders te constructief worden. Hij moest een stoorzender blijven. Wat Wilders vooral zo griezelig maakt is dat hij eigenlijk helemaal niet uit is op de bestrijding van de islamisering, maar dat alleen als gereedschap gebruikt om ons land te ontwrichten. Het is een pure machtspoliticus die de islam maar gebruikt - omdat zijn voorgangers (zoals Bolkesteijn, Fortuyn en Verdonk ons daar al bang voor hebben gemaakt. Wilders streeft naar een dictatuur. Dat blijkt alleen al op de manier waarop hij zijn partij, pardon, beweging heeft georganiseerd. Geen democratie, want daar krijg je maar toestanden mee. Zijn fractie bestaat uit kansarme ja-knikkers die als de dood zijn bij hem in ongenade te vallen. Politici die er op uit zijn om ons systeem omver te werpen verdienen alle aandacht van veiligheidsdiensten. In Duitsland heet de binnenlandse veiligheidsdienst "Verfassungsschutz", te vertalen als dienst ter bescherming van de grondwet. Politici genieten een grote vrijheid, maar zweren wel trouw aan de Grondwet. Als er aanwijzingen zijn dat ze in het geniep die eed schenden verdient dal alle aandacht van geheime diensten.

2 Reacties
Albert Einstein
Albert Einstein2 dec. 2016 - 14:43

Hoe kom je er nu bij dat Wilders het land wil ontwrichten? Complotdenken? Ontwrichtend is bijvoorbeeld het beleid van Merkel. Dat leidt tot enorme politieke verschuivingen.

Joe Speedboot
Joe Speedboot2 dec. 2016 - 21:17

'Complotdenken?' Nee nadenken.

Jaacob52
Jaacob522 dec. 2016 - 8:17

AIVD wordt aangestuurd door de gevestigde orde, de regering. Ik denk dat men alle middelen in zet om Wilders hoe dan ook uit te schakelen.

6 Reacties
Kora Ver
Kora Ver2 dec. 2016 - 8:45

De AIVD valt onder Binnenlandse Zaken, en moet verantwoording afleggen in de Tweede Kamer, via de commissie Stiekem. Geert Wilders is lid van deze commissie. Maar deze commissie mag niet naar buiten toe over de vergaderingen spreken, en Geert Wilders kan dus al geruime tijd hiervan op de hoogte zijn, zonder dat wij het weten.

rbakels
rbakels2 dec. 2016 - 8:57

Je kunt ook constateren dat blijkbaar is vastgesteld dat Wilders geen onoirbare contacten heeft met Israël, zoals wel wordt beweerd. Ik denk eerder dat de AIVD op de hand is van de PVV en Wilders van blaam wilde zuiveren.

Zandb
Zandb2 dec. 2016 - 9:31

U ziet geen aanleiding ziet, te veronderstellen dat Wilders tot iets in staat is, waar u wel anderen wel toe in staat acht? En u verwijt dus de gevestigde orde op dezelfde manier te werken? Als het zo makkelijk was om iemand door "onderzoek" uit te schakelen, dan was dat al lang gebeurd, denkt u ook niet?

Jaacob52
Jaacob522 dec. 2016 - 9:50

Zandb, ik kijk nergens meer van op, onderzoeken, rechtszaken en ......... alles wat je maar kunt denken.

Paul250371
Paul2503712 dec. 2016 - 10:49

Ik denk dat men alle middelen in zet om Wilders hoe dan ook uit te schakelen. Ik hoop het. Bespaart een hoop ellende als die man van het door hem verfoeide democratisch bestel verdwenen is. Lekker in een tuintje in Venlo Geert. Lekker rustig.

Zandb
Zandb2 dec. 2016 - 11:40

Jaacob: Het enige waar u in feite rouwig om bent is, dat uw orde niet gevestigd is.

Meta Foor2
Meta Foor22 dec. 2016 - 8:13

AIVD heeft dus precies hetzelfde persoonlijke truukje uitgehaald als FBI met Clinton vlak voor de verkiezingen: 100% beschadigingsaktie. Alleen had de FBI nog de beleefdheid te melden dat er niets gevonden is , terwijl de AIVD zich verschuilt achter ''landsbelang''. Welke bewindsvrouw zat er achter in die tijd ?

4 Reacties
Kora Ver
Kora Ver2 dec. 2016 - 8:51

De FBI kun je niet vergelijken met de AIVD. De FBI is een politiedienst die samenwerkt met het OM (OM betekent *openbaar* ministerie, heel iets anders dan een *geheime* dienst). De AIVD kun je beter vergelijken met de CIA of de NSA (als je het al met een Amerikaanse dienst wil vergelijken). De AIVD doet geen strafrechtelijk onderzoek, en geeft geen verklaring over haar werkzaamheden, behalve aan de commissie stiekem, waar (sorry voor de herhaling) Geert Wilders ook lid van is. De commissie stiekem mag niets bekend maken over de besproken onderwerpen. Als de AIVD vindt dat er een strafrechtelijk onderzoek moet plaatsvinden kan ze de zaak overgeven aan de politie, maar dat heeft dan tot gevolg dat vervolgonderzoek veel beperkter zal zijn, de advocaat van de verdachte de stukken mag lezen gebracht en de zaak binnen vastgestelde termijnen voor de rechter moet komen.

rbakels
rbakels2 dec. 2016 - 9:10

De FBI heeft gesuggereerd dat het niet in de haak was wat Hillary heeft gedaan. Anderen hadden dat trouwens al eerder gedaan. Wat Wilders betreft is alleen een onderzoek ingesteld. Hij is nergens van beschuldigd. Zoals bekend doen geheime diensten onderzoek in het belang van de staatsveiligheid, en geen strafrechtelijk onderzoek. Daarom kunnen ze zich ook richten op lieden die geen verdachte zijn in strafvorderlijke zin (daarvoor moet er een duidelijk vermoeden zijn van een strafbaar feit - en daarom ook is het hoogst omstreden of de resultaten van AIVD onderzoek later gebruikt mogen worden voor strafvervolging).

Zandb
Zandb2 dec. 2016 - 9:35

Niet gehinderd door al te veel kennis van de feiten en uitgaande van wat ongefundeerde aannames, beschuldigt u hier stevig. En welk bewind zit er bij u achter?

Paul250371
Paul2503712 dec. 2016 - 10:51

Ik denk dat Wilders maar wat blij is dat de bevindingen van de AIVD niet boeven water komen. Geen bewijs wil natuurlijk niet zeggen dat er niets aan de hand is. En alleen al grove schijn kan vervelend zijn voor een politicus die zo tegen 2 vaderlanden is.

FactChecker
FactChecker2 dec. 2016 - 8:08

2009. Is er ook iets uitgekomen? Zo nee, wanneer krijgen we iets te horen over de banden die Kuzu heeft met Erdogan?

8 Reacties
Kora Ver
Kora Ver2 dec. 2016 - 8:53

De AIVD zal jou nooit vertellen of er iets uitgekomen is, en de AIVD zal jou nooit vertellen wat ze in relatie tot Kuzu doet. De AIVD is namelijk een geheime dienst.

rbakels
rbakels2 dec. 2016 - 9:04

Kuzu zal zijn Turkse nationaliteit niet hebben opgegeven, want dat is een ingewikkelde en dure procedure die ook nadelen heeft, bijv. bij erfenissen. En Kuzu zal ook geen zin hebben elke keer $20 voor een visum te betalen als hij zijn familie wil bezoeken. Wie de Turkse nationaliteit heeft maakt zich strafbaar als hij de Turkse staat beledigt. Maar van een veroordeling van Nederlandse politici met een Turkse achtergrond op grond van deze bepaling heb ik nog nooit gehoord. De Nederlandse justitie zal daar in elk geval niet aan meewerken want daarvoor is vereist dat zo'n belediging ook naar Nederlandse recht strafbaar is. Ja, belediging van een bevriend staatshoofd (niet van een land dus) is wel strafbaar. ("Bevriend" betekent hier alleen dat we niet met het land van dat staatshoofd in oorlog zijn). En of deze bepaling van toepassing is mag en moet getoetst worden aan de vrijheid van meningsuiting. Die gaat ver maar is niet absoluut.

JohnVKR
JohnVKR2 dec. 2016 - 9:06

Pfffff... je gaat de zeer intensieve Israëlische contacten de Wilders gedurende een groot aantal jaren toch niet vergelijken met de niet-contacten die Kuzu heeft met de Turkse regering? Kom op zeg. Daar waar Rutte elke week een afspraak heeft met de koning, had Wilders elke week een afspraak met de Israëlische ambassadeur. Hoe disloyaal aan Nederland wil je het eigenlijk hebben???? En dan ga jij Kuzu op een lijn stellen met Wilders omdat Kuzu een Turks paspoort heeft? Alleen omdat hij een Turks paspoort heeft, is hij verdacht? Kunnen we eens een keer ophouden met dit soort onzin, of gaan we terug naar de tijd van Nazi-Duitsland waarin elk joods burger in Duitsland al bij voorbaat niet loyaal aan de Duitse staat kon zijn. Dit soort smerige verdachtmakingen moet eens een keer ophouden.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen22 dec. 2016 - 9:23

Waarom wijk je uit naar een onderwerp dat in het artikel niet aan bod komt? O ja, er is iets uitgekomen. Hopende je hiermede van dienst te zijn geweest, F.

Zandb
Zandb2 dec. 2016 - 9:37

Laat ik het u dan maar eens vragen, opdat u ervaart hoe stompzinnig dat is: "Waarom haalt u, nu het over Wilders gaat, Erdogan er bij?"

Vuurrood
Vuurrood2 dec. 2016 - 10:25

Duurt het nog lang voor dat jij je tot de feiten beperkt? Of dacht jij dat de AIVD geen onderzoek doet naar de banden van welke politicus met wie dan ook? Wat jij doet is veronderstellingen uiten zonder aandacht te geven aan feiten.

Oemmukke
Oemmukke2 dec. 2016 - 10:34

Want Kuzu is Turks en Wilders is Israelisch? Kom je ooit nog over Denk heen?

Paul250371
Paul2503712 dec. 2016 - 10:52

Stel je voor dat die er niet zijn.

jahoor2
jahoor22 dec. 2016 - 8:06

Goed werk van de IAVD alle extremisten in de gaten. Gevaar voor de samenleving.

3 Reacties
Nico de Mus
Nico de Mus2 dec. 2016 - 9:25

Begin maar met die 2 ex pvda èrs bij Denk.

truusbeek2
truusbeek22 dec. 2016 - 10:44

Was een onderzoek omstreeks 2007 dus niets aan strafbare feiten gevonden. tenminste ik neem niet aan dat Wilders in een adviescie zat voor de israelische regering

jahoor2
jahoor22 dec. 2016 - 15:57

Lijkt mij prima om even dubbel te checken.

Popiejopie3
Popiejopie32 dec. 2016 - 8:02

'Wilders moet het nu vooral hebben van één Amerikaanse donor: de radicale David Horowitz.' Als het radicale Israël je te radicaal vindt ben je echt aan het radicaliseren.

jillesdykstra
jillesdykstra2 dec. 2016 - 8:02

Voorlopig is het mij een raadsel hoe Wilders' contacten met belangrijke Israëliërs onze veiligheid in gevaar hadden kunnen brengen. Dat zijn ongenuanceerde Islam haat ook met Israël te maken heeft, dat leek al heel lang zo. Wilders' grootvader was bestuursambtenaar in toen Ned Indië, hij werd aan de bedelstaf gebracht toen Moslims zijn flessentrekkerij aan de kaak stelden. Wilders' ouders woonden op maar 300 m van zijn grootouders. Dat Wilders een twee jaar in Israël verbleef is ook al geen geheim.

3 Reacties
RU486
RU4862 dec. 2016 - 8:58

Ah, daar komt dus zijn ongebreidelde haat tegen alles wat met moslims te doen heeft vandaan. Niks ideologie. Puur wraakakties vanwege zijn opa die een oplichter was. De appel valt niet ver van de stam blijkt maar weer

Kora Ver
Kora Ver2 dec. 2016 - 9:01

Wilders is lid van de Commissie Stiekem, en kan zaken die geheim zijn over de AIVD lekken naar de Israeli's. Hierdoor kunnen Nederlanders in gevaar komen, of Nederlandse democratische rechten van burgers geschonden worden. Bijvoorbeeld zijn er prominente Nederlanders die goede banden met de Palestijnen hebben. De AIVD houdt deze mensen natuurlijk goed in de gaten, gok ik zo. En Wilders kan, via de Commissie Stiekem, wat de AIVD over deze mensen rapporteert lekken. Op basis van deze informatie kan, bijvoorbeeld, Israel aan bepaalde Nederlanders toegang weigeren, zodat deze Nederlanders hun werk, wat volgens de Nederlandse wet niet verboden is, niet meer doen. Dit is dan een schending van democratische rechten. Wij in Nederland vinden democratie belangrijk, echter niet alle Nederlanders vinden dat. Ik zou zeggen, lees eens een gedegen spionage roman, en zie hoe mensen in gevaar kunnen komen door het handelen van regeringen zonder dat de betreffende landen officieel iets ervan weten. Ik hoop niet dat je denkt dat de Mossad te ethisch is voor kromme zaken,

jillesdykstra
jillesdykstra2 dec. 2016 - 11:29

Toen er de vrees was dat Israel met een bom Arafat naar de andere wereld zou helpen logeerden mensen van aanzien bij hem. Daaronder Gretta Duisenberg. Ze leeft nog.