© Robin Utrecht
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
- GEDREVEN DOOR HEBZUCHT - Om - voor mij althans -, onbekende redenen, heeft de staat destijds twee zaken niet goed kunnen regelen. Ten eerste, een antiverwateringsbeding, waarmee voorkomen kan worden dat een kleinere aandeelhouder - in dit geval de Nederlandse staat -, zijn aandeel ziet verdampen. Ten tweede, kennelijk geen harde voorwaarden gesteld, waarop staatssteun zou worden gegeven of teruggevorderd, zoazls belastinggeld naar bonussen. Dat blijkt nu. Die bonuscultuur werd overigens wel tegen het licht gehouden bij banken, zoals ABN-AMRO, ING. Ten derde, voorts weet ik niet of er een verband is tussen het niet kunnen weigeren van staatssteun en het verwateren van het Nederlands aandeel binnen Airfrance-KLM. Met andere woorden, de vraag rijst of de Nederlandse staat als klein aandeelhouder geen keus had om KLM geen steun te geven. Dat Hoekstra geen vuist kan maken kan een vervelende precedentwerking hebben naar andere bedrijven met staatssteun. Een ding is duidelijk, als men alle perikelen de revue laat passeren aangaande de Dutch - France connection, had men nooit dit slecht verstandshuwelijk moeten sluiten. Telkens weer een nieuwe kat in de zak ten koste van het KLM-belang. De politiek rechtse gang om maar alles te privatiseren wat los en vast zit, is hier weer een goed voorbeeld van. Er zijn nu eenmaal bedrijven die hun markt hebben in het publieke domein en die het algemeen belang met voeten betreden. Privatisering is hier een foute keuze. Men moet zich eerder achter de oren krabben. De rechtse privatiseer- woede heeft veel slecht gedaan. De vrije marktwerking blijkt het algemeen belang vaak te schaden. Bovendien is het verkrijgen van een monopoliepositie van een bedrijf in het publieke domein een slechte zaak. Ik denk dan niet aan KLM, maar wel bijvoorbeeld aan ziektekostenverzekeringen, post.nl - destijds de PTT ( telefoon-post) privatisering van ziekenhuizen, energiebedrijven, busbedrijven die het aantal bushaltes reduceert, hetgeen ten koste gaat van de ouderen of mensen met een beperking. Prorail die er de halve tijd niets van bakt. De postbank die uiteindelijk veranderde in de ING en omdat het een systeembank is, zonodig 18 miljard staatsteun genoot - wederom belastinggeld. Dan ergelijk, Q-park dat doodleuk een monopoliepositie krijgt toebedeeld in vele Nederlandse steden over het parkeerbeleid. Parkeren is een algemeen belang. Deze monopoliepositie maakt het bedrijf arrogant, zeer klant-onvriendelijk en parkeren peperduur. De overheid kijkt hier voor weg. Even doorgaan? De schandalen rond privacyschendingen van Google, Facebook en aanverwante techgiganten, welke gepaard gaan met toren hoge boetes die niet werken, omdat het boete-risico al werd ingecalculeerd. Nee, opsplitsen die handel in kleine bedrijven en onder curatele stellen, dat werkt wel. Dan Koninklijke Shell die steeds verwikkeld is in milieuschandalen en waar nu eindelijk de rechter een stokje voor gestoken heeft. Wanneer gaat dat predikaat Koninklijk er eens vanaf? Shell gedraagt zich immers allesbehalve koninklijk. Kortweg: bedrijven die binnen het publieke domein opereren, zijn vaak niet bezig met het maatschappelijk belang, maar met hun eigen financiële gewin en zijn gedreven door hebzucht.
eerst aales terugbetalen voordat bonussen e.d. betaald worden.
Hij krijgt de bonus natuurlijk van de aandeelhouders die hem daarmee belonen voor het feit dat hij voldoende staatssteun heeft binnengehaald waardoor er voldoende dividend was.
Het lijkt er op dat de aandeelhouders de topman belonen voor het binnenhalen van staatssteun. Invloed uitoefenen op de politiek en gebruik maken van Hoekstra's zwakten is tenslotte een belangrijk onderdeel van zijn takenpakket. Hij is daarin geslaagd.
in zekere zin heb je gelijk. Het is de taak van de CEO om te zorgen voor shareholder value en dat is inderdaad gelukt. Maar goed het is wel pervers.
Het hele systeem waarin aandeelhouders de grootste macht binnen bedrijven hebben is pervers. Daarmee wordt een bedrijf een middel en het doel de (rijkdom van de) aandeelhouders terwijl het andersom zou moeten zijn: een goedlopend bedrijf is het doel, aandeelhouders zijn een middel om dat te bereiken. Waar is dit fout gegaan?
Vooropgesteld, het is een enorm slecht gebaar in de beeldvorming en slecht getimed. Maar als deze man in staat is om AF/ KLM goed uit de crisis te krijgen en er voor te zorgen dat AF/KLM beter hersteld dan de markt. Waarbij AF/KLM marktaandeel wint ten opzichte van concurrenten en zo heel veel werkgelegenheid kan behouden en vervolgens weer enorm veel mensen kan aannemen en in staat is met de winst KLM duurzamer te maken, toekomstperspectief te bieden als bedrijf en de schulden terug te betalen. En en passant de positie van Schiphol en het Nederlandse vestigingsklimaat verbetert. Dan is die 2 miljoen natuurlijk een schijntje vanuit het perspectief van de aandeelhouders, de Nederlandse economie en de werknemers. Als je sowieso tegen luchtvaartmaatschappijen, het grootkapitaal en ondernemen in het algemeen bent dan is elke uitkomst hoe dan ook natuurlijk heel slecht.
'Maar als deze man in staat is om AF/ KLM goed uit de crisis te krijgen en er voor te zorgen dat AF/KLM beter hersteld dan de markt.' Knap staaltje luchtfietserij om maar ff 2 miljoen belastinggeld te investeren! Maar als...
Doe niet zo gek man. Dat gaat niet over het kapitaal dat nodig is voor mensen in het algemeen. Met dat bedrag kan je een hoop mensen levend houden, maar een enkel persoon als persoon verdient zo iets niet en heeft het niet nodig. Sociaal economische ongelijkheid zonder controle en te ver doorgevoert gaat ten kosten van mensen aan de onder en buitenkant. Je kan voor luchtvaart zijn zonder zulke belachelijke ongelijkheid en de resultaten ten kosten van andere mensen of ander leven.
Het was natuurlijk een mooie PR stunt van Hoekstra verleden jaar. Echter, die steun was buitenproportioneel gezien de waarde ervan per werknemer, iets van 100k uit mijn hoofd. Ze komen er nu langzaam achter dat deze steun en die andere 80miljard als drugs voor de economie zijn. Links of rechtsom heeft dit ervoor gezorgd dat de vraag naar producten hoog is, prijzen vd huizen nog verder escaleren en we kunnen wachten op de klap die komen gaat als we stoppen met het geld infuus. Mensen en masse alsnog hun job verliezen en geen geld meer overhouden. Dik een jaar lopen oppotten en dit niet uit kunnen geven doet rare dingen met een economie. Ook in Dld waar men vergelijkbaar al 300 miljard in de economie gepompt heeft, en dat op rare plaatsen terecht komt.
Ter aanvulling: Die steun simpelweg terugdraaien. Was sowieso onverantwoord
Dan denk ik dat we het bedrijf maar moeten laten inslapen. Misschien de aandelen weggeven zodat de koers instort?
We hebben al heel veel verlies geleden op de aandelen van Air France KLM. In feite is een bodemloze put. Nu heb je de corona crisis, maar daarvoor was ook al dalende. Met het oog ook op verduurzaming binnen de luchtvaatsector, wat moeilijk zal gaan en lang zal duren, zal daar ook verlies op leiden. Want het beprijzen van CO2 zit er aan te komen. Nu heb je een schamele paar euro dier als extra op komt maar wil je echt dat er compensatie op komt dan zal het veel duurder moeten maken. Nu is een aandeel 4.52 euro waard met een beurswaarde van 2.9 miljard euro. Twee jaar geleden tijdens de aankoop nog 11.45 euro met een waarde van 5.6 miljard euro. 14% daarvan is 0.8 miljard, verlies gauw 400 miljoen. Men verwacht dat de staatsteun niet meer terugkomt (betaald word). En dat terwijl het meeste naar de lease maatschappijen gaat van praktisch alle vliegentuigen zijn en de kerosine leveranciers die een contract hebben en periodiek een bepaalde hoeveelheid leveren. Of je nu vliegt of niet. Hebben we het nog niet gehad over Schiphol. Ook daar zijn heel wat centjes naar toe gegaan. Men verdient eigenlijk zijn geld niet met de landingsrechten, die tot de laagste in Europa behoren, maar alles wat er op en om Schiphol gebeurt (horeca, handel, verhuur ruimte / kantoor, parkeergeld etc.). Natuurlijk heb je de lobbyisten die graag schermen met de werkgelegenheid, het enorme belang van de economie. Daar zal men nog wel even op kunnen teren maar de vraag is hoelang nog. Met marketing en greenwashing kom je een eind maar dat gaat een keer over. Voor een tripje naar Barcelona zal 200 euro meer gaan betalen bovenop het ticket om de kosten te dekken van compensatie. New York zo'n 600 euro, Sydney zo'n 2000 euro extra. Je heb dan de keuze. Het is aan de politiek, consument en natuurlijk de bedrijven zelf. Tegen die tijd zal er nog veel geld naar toe gaan. ook dat betaald de consument ook zelf, ook al vliegt hij zelden. https://www.krapuul.nl/politiek-blog/2754646/klm-hoeft-lening-niet-terug-te-betalen/ https://www.krapuul.nl/nieuws/2748991/reactie-op-de-34-miljard-aan-staatssteun-voor-klm/ https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/vliegen-is-veel-te-goedkoop-en-dat-is-onhoudbaar~b17d4836/ https://www.ftm.nl/artikelen/mayday-klm-fatale-crash-vermijden?share=EWR3YaGxWdGnKrafq7YPRouqu3FenFQACfPeOHLcgSEgr7ZINj3QUei60ArTzg%3D%3D https://www.ftm.nl/artikelen/staatssteun-klm-hedgefunds-belastingparadijs?share=4UgFTQ2uuQi7ibma0YoseSbDR%2Bgeju31tcF4BoiEbBcJXuHA37GMJm9MJ18jlA%3D%3D https://www.ftm.nl/artikelen/werkgelegenheid-klm-en-schiphol-veel-minder-dan-gedacht?share=FUPOSGIWWtbgfcW8oCwhHeICakCPjfDMeGdJC3paXAZH0GafyUXoASgzzcBPMw%3D%3D https://www.ftm.nl/artikelen/schiphol-matst-overstappers-en-jij-betaalt-de-rekening?share=cxEOa3urq0xLsHJG4bijcqd5eyirxNenM60zjb8cAXTNsgNGJVV9KOiM%2BKAV
Andere landen houden er toch wel een heel andere moraal op na. Dat zien we met Europese steun; dat zien we met Eurobonds. Geeft te denken dat Frankrijk zich niet zo veel van andere Europese landen aantrekt. En dat is doorde Brexit niet anders geworden.... Leuk voor de toekomstige EU. "Eu is de voortzetting van Frans beleid, maar dan in heel Europa"
Volgens mevrouw Kaag moet Nederland de Fransen vaker volgen, en zich minder kritisch opstellen. Tsja...
Is dit niet wat we met z'n allen willen? Zo nee, waarom gebeurt dit dan nog, gaat dit alsmaar door? Liggen we als burgers in een langdurig coma?
We hebben ons wijs laten maken dat ieder voor zich een prima strategie is om rijk en gelukkig te worden en dat solidariteit iets van vorige eeuw is.
Nederland stelde als eis voor coronasteun dat een bedrijf geen bonussen mocht verstrekken. AIR FRANCE/KLM doet dit nu wel. Dus de reactie hierop moet duidelijk zijn: geen coronasteun.
Volgens mij geeft Nederland ook geen corona steun aan AF/KLM, dat is de holding. Nederland geeft alleen steun aan de dochteronderneming KLM. Elbers is daar de CEO en die heeft een groot deel van zijn salaris ingeleverd en afgezien van zijn bonus. Overigens Smith ook over het afgelopen jaar.
Ik kan als aandeelhouder van Shell, nadat ik nog meer aandelen heb gekocht, ook wel eisen dat Shell moet stoppen met CO2 uitstoot, maar zolang ik geen meerderheidsbelang heb gaat dit niet lukken. (hypothetisch dan) De eis van onze regering aan KLM mbt de lening was een kansloze eis, want NL-bv heeft geen meerderheids aandeel. Helaas pindakaas.
@Jozias: AF/KLM of KLM... 1 pot nat. Het is een malafide bedrijf dat de coronasteun misbruikt om vette bonussen te geven aan toch al goed verdienende mensen.
Nederland beslist niet als relatief kleine aandeelhouder over de bonus maar over de staatssteun hebben ze natuurlijk wel alles te vertellen. Dus kunnen ze best de eis stellen van geen bonus anders geen investering (lening of garantiestelling).
@rvb, makkelijke en kortzichtige reactie. Doe aangifte als het volgens u malafide is. Anders is het gewoon onzin.
Dus de bonus is veel lager als het op de lange termijn slecht gaat met het bedrijf en onder voorwaarde dat op korte termijn de staatsteun voor het grootste deel is terugbetaald. Ligt dus wel genuanceerder maar qua beeldvorming is dit natuurlijk een slecht signaal.
Dit soort "staatsbedrijven" die bij de gunst van overheden kunnen blijven bestaan horen geen bonussen uit te keren. Louter het publieke belang dienen zonder winstoogmerk en mocht er al winst gemaakt worden , dit laten terugvloeien in de staatskas, niks dividend aan aandeelhouders of bonussen aan de directie. Merkwaardig toch ook dat de EU dit soort voorkeursbeleid van regeringen aan bepaalde bedrijven toestaat. Lijkt me toch duidelijk in strijd met het algemene liberale marktwerkingsprincipe.
Een bonus van 3x je salaris is een slecht signaal. Als je dat nodfig hebt om gemotiveerd op je werk te verschijnen dan ben je geen goed voorbeeld voor de rest van het personeel. Ik geloof zelfs dat de staatsteun zelf tot verhoging van zijn bonus leidde omdat cash flow een van onderdelen was waarop gemeten werd.
Ach aandeelhouders die als de grootste winnaars uit een crisis door overheidsmaatregelen gaan komen als je dat mag gaan vergelijken met de mensen die op een werkvloer het echte werk moeten verrichten, die vinden een miljoenenbonus voor iemand die nooit geen vuile handen heeft gehad, geen enkel probleem. Als rechters daar nou eens naar zou mogen gaan kijken, welk oordeel zouden zij daar dan over gaan vellen!
Beste Kick, Overheidsondersteuning, financiële overheidsondersteuning, financiële bedrijfsondersteuning!
"... en 295.000 euro voor onkosten." Vergeet zijn 50.000 euro vakantiegeld niet ...
Hoekstra tegen belastingontduikende miljonair:"Mag ik u glorieuze derriere kussen?" Hoekstra tegen een bijstand moeder die moeite met lezen heeft:"AHA VIEZE BLOEDZUIGER IK WIST HET! BOETE JAAAAAH! DAT ZAL JE LEREN, GOD STRAFT GELIJK IN HET CALVINISME! JAAAAAAAAAAH! ooh sorry heeft u een doekje, ik begin hier altijd zo van te kwijlen? AHAAA IKEA! NIET ACTION JAAAAAH! NOG EEN!" En maar afvragen hoe lang ze het extreem rechtse beestje nog kunnen misbruiken voordat het de hand van de baas bijt en zelf lekker tekeer gaat. En dan is het "Sorry, ik wist het niet. echt niet!" :(
Gewoon als een baksteen laten vallen, die KLM. Dan heb je meteen ook die aandeelhouders bij de neus die die krankzinnige bonus hebben goedgekeurd.
Kan de Nederlandse overheid de boel niet kapot laten gaan. Dan KLM uit de boedel kopen en weer een nationale luchtvaartmaatschappij maken. KLM is leeggeplukt door de Fransen in de afgelopen jaren.
De Franse Overheid vond het blijkbaar allemaal prima, als grootaandeelhouder. Dezelfde Franse Overheid die in Brussel bedelt om enorme Europese steunpakketten.
Tjonge , Hoekstra heeft geprotesteerd met een Brief ! 3x raden waar die nu hangt (of hing). slappehapkabinet; mooie en sterke woorden maar daar blijft het steeds bij. Tijd voor een nieuwe wind (en die komt zeker niet vanuit de Kaag) Hup Hamer ! verzin een list !
Terecht dat hij zijn bonus krijgt. Los van dat deze bonus volledig los staat van de corona steun, heeft deze man bewezen dat hij z'n geld voor het bedrijf waard is.
Een bedrijf dat bonussen geeft, krijgt onterecht steun. Het is het 1 of het ander: Of de bonus is onterecht, of de steun is onterecht.
@Norsemen: Terecht dat hij zijn bonus krijgt. ------------------------------------------------ Je bent ook echt een karikatuur van een D66'er. Links als je woke kunt zijn. Rechts als je asociaal kunt zijn. Pfff.
@EricDonkaew Jouw soort domme opmerkingen geven alleen maar mijn gelijk aan. Een typische opmerking van een hypocriet die geen idee heeft waarover hij lult.
@Norsemen --------------------------- Geen inhoudelijke reactie. Gelukkig maar.
Normaal begrijp ik het nog. Iets met relatieve waarde. Als je als topman bereid bent om beslissingen te nemen die met name in het belang zijn van de aandeelhouders (en dat hoeft niet het lange termijn belang van het bedrijf of überhaupt het belang van de andere stakeholders te zijn) dan is het hoge bedrag wat de topman krijgt maar een relatief kleine prijs voor die aandeelhouder. Een ‘kleine’ investering als je die afzet ten opzichte van de waarde die hij gaat opbrengen en uitblijft als de topman niet de aandeelhouder als prio heeft. Een ziek systeem maar wel logisch uitkomst in zijn (weliswaar foute) design. Maar hier is dat niet het geval. Hier is het juist in het belang van de groot aandeelhouders dat er op het voortbestaan gestuurd wordt en niet op de ‘opbrengsten op korte termijn’. Sterker nog de grootaandeelhouders pompen miljarden in het bedrijf om het maar overeind te houden.. Kan iemand me helpen, wat mis ik? Ook hier moet toch logica in zitten maar ik kan hem gewoonweg niet zien.
Simpel: het staat gewoon in zijn kontrakt. Waarschijnlijk komt dat er op neer dat hij zolang hij maar met enige regelmaat op zijn werk verschijnt en de boel niet failliet gaat hij gewoon zijn bonus krijgt. Dergelijke topmannen hoeven weinig meer te doen dan hun netwerk een beetje onderhouden voor de tienduizend euro die ze per werkdag incasseren. (maar ze maken wel lange dagen hoor! uit eten in een sterrenrestaurant is heel vermoeiend!)
De liberalen houden van kleine regeringen en de macht van prive kapitaal. Europa houdt van een vrije markt en minder nationale zelfbeschikking. Dan verwacht je geen bindende regulatie in het verleng van een rechtvaardig sociaal model.
("Air France-KLM negeert smeekbede Hoekstra en gunt topman miljoenenbonus") De aandeelhouders vinden het allemaal goed, tevens mag Hoekstra straks zich volledig uitleven op de VW-uitkering. Dit zal zeker zijn leed iets minder maken.