© Koopman met slaafgemaakten in West-Indisch landschap, 1700-1725, anonieme schilder (Rijksmuseum Amsterdam)
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Heel dat slavernijgedoe draait om het inprenten van een collectief schuldgevoel bij mensen die misschien wel vanuit een ver verleden afstammen van diegenen die zich aan van alles en nog wat schuldig hebben gemaakt maar meer is ze niet te verwijten. Zover ik onze familiegeschiedenis ken waren mijn voorouders arme boeren in een klein gehucht in Brabant, waar de helft van hun 10 kinderen stierven voordat ze de puberteit bereikten, pure armoede dus, uitgebuit door grootgrondbezitters etc, pas in de jaren 20 van de vorige eeuw zijn ze door hard werken opgeklommen op de maatschappelijke ladder en hebben de basis gelegd voor een groot familiebedrijf. Dus kom bij mij niet aanzetten met een opgelegd schuldgevoel. De meeste mensen hadden het in Nederland vroeger ook niet goed en waren in principe slachtoffer van economische slavernij door lui die hen kort hielden door onderbetaling, uitbuiting, kinderarbeid, met als instrument onderwerping aan de kerk. Dat maakt niet dat er geen aandacht voor de slavernij moet zijn. Maar kijk dan inderdaad ook eens naar Afrika nu en het gevolg van onze consumptieverslaving op de bevolking daar. Ik zie dan mensen hier in Nederland helemaal hysterisch worden over iets dat net zover van hun afstaat in tijd en in gevolg als de ellende die mijn familie moet hebben ondervonden....... maar ik zie nooit een initiatief vanuit die figuren om de situatie in Afrika te verbeteren, heel egocentrische hysterie. Maar goed, dat is mijn mening.
Martin 1968 Niet met dat vingertje wijzen en roepen: jullie moeten iets aan slavernij doen. Doe het zelf, als je dat meent. De Nederlandse geschiedenis, beschrijven, bewaren en doorgeven is prima. Het is ook jouw geschiedenis als Nederlander. Wat men voor jouw geboorte fout deed, is niet jouw schuld. Het is wel jouw keuze om niet te willen weten wat er fout ging in het Nederlands verleden
Juist wel met wijzen op het feit dat de mensen die in hysterie naar een ver verleden wijzen en zichzelf als dan als "slachtoffer" in de huidige tijd plaatsen, terwijl zij zelf nu in deze tijd mede verantwoordelijk zijn, als westerse consument en dus direct profiteurs, voor het in stand houden van de nog steeds aanwezige slavernij in Afrika, en op veel andere gebieden in de wereld.
Beetje raar om je enerzijds af te keren van het creëren van een collectief schuldgevoel op basis van een gedeeld verleden om je vervolgens uit dat collectief proberen te wringen op basis van een handvol vermoedelijk onschuldige voorouders. Teruggaande naar 1500 heb je ongeveer 50.000 voorouders, dus de kans dat daar een slavenhouder of slavenhandelaar of iets dergelijks tussen zit is levensgroot.
Onzin, je probeert iets te om te draaien met cijfertjes die kant nog wal raken.
[ Onzin, je probeert iets te om te draaien met cijfertjes die kant nog wal raken. ] Oh, ik zie dat je een rekenvoorbeeld nodig hebt. Je hebt 2 ouders, 4 grootouders, 8 overgrootouders, 16.. , 32, 64, 128 en zo voorts. Reken met een generatietijd van een jaar of 25 en rond het jaar 1500 kom je op 50.000 voorouders uit. Reken je net 25 jaar korter zijn het er maar 25.000, een generatie later al 100.000. En die kan jij niet allemaal als Brabantse boer(innen) terugvinden, gegarandeerd.
Het blijft nonsens wat je schrijft. Je schiet in een kramp om maar een "schuld" te kunnen neerleggen om onterechte hysterie te verantwoorden. Je vertroebelt een discussie die ook zuiver gevoerd kan worden. Maar waar het in de hysterie werkelijk om gaat is dat bepaalde mensen zichzelf nu graag nog als slachtoffer zien, helemaal opgaan in die verzonnen rol en uiteindelijk als doel hebben er zelf geld voor te ontvangen. Maar aandacht vanuit die clubjes voor wat er nu in Afrika nog steeds speelt is er niet, het is iets wat ze helemaal niets interesseert. In Afrika zelf is er ook nog eens wel het besef dat er daar ook actief is meegewerkt aan die handel, door bepaalde stammen en groeperingen. Dat zul jij misschien vreemd vinden, zij zien zichzelf heel anders dan jij denkt, en zeker niet altijd als slachtoffer, daar zijn ze veel te trots voor. Ze zitten alleen met corrupte leiders die hun ziel aan bijvoorbeeld China verkopen en azen op gratis geld vanuit Europese landen. Er zijn nog heel veel wantoestanden die boven water moeten komen, en benoemd moeten worden, Congo is er een van. Maar dat gaat dan om de mensen in Congo, en niet die aandachtstrekkers die hier in Nederland zichzelf een trauma aanpraten. En dat is wat ik bedoel. Het moet om Afrika gaan, en Zuid Amerika, en Australië etc., en de mensen daar.
[ als er iemand in een kramp schiet ben jij het wel, met een epistel dat totaal niet op mij slaat. Je begon terecht met [ ... inprenten van een collectief schuldgevoel bij mensen die misschien wel vanuit een ver verleden afstammen van ], helemaal mee eens, de zoon van een NSB'er treft geen blaam voor wat zijn vader deed. Maar vervolgens ga je je eigen stelling ontkrachten door krampachtig jezelf proberen vrij te pleiten met afkomst van een paar Brabantse boertjes. Terwijl ik aantoon dat je je eigen afkomst helemaal niet kent tenzij je alle voorouders tot aan het begin van de slavernij hebt uitgeplozen. Dus daar zitten gegarandeerd criminelen, adelen, priesters en slavenhandelaren tussen. Maar daar heb jij niks mee te maken, jij draagt geen schuld.
Luister, ik trap niet in die collectieve schuldoplegging. Dat juk draag je maar lekker zelf met je vrinden uit de radical woke religion ;-). Enne..... wat doe jij voor Afrika behalve op Joop stukjes schrijven?? Wij zijn vanuit ons bedrijf al sinds de jaren 80 betrokken bij sociale projecten in Zuid Afrika. En laat ik stellen dat we in het begin genoeg van die hippie klaplopende wereldverbeteraars op sleeptouw hebben gehad. Het is een keiharde realiteit daar, er lukt bijna nooit wat, de corrupte is overal, en daar kunnen ze niet tegen. Daarom reageer ik zo op "reaguurders" zoals jij. Je weet niet half hoe goed jij het hebt, met je luxepositie hier om je druk te maken om een slavernij museum. De aandacht voor het verleden moet gekoppeld worden aan aandacht voor het heden daar, waar het nog steeds fout zit, en NIET terecht komen bij figuren hier die zichzelf een trauma hebben aangeluld. En meer zeg ik er niet over ;-)
[ Luister, ik trap niet in die collectieve schuldoplegging. ] Ik ook niet. Je moet echt beter lezen. Maar ergens heb je een verkeerde indruk gekregen en op basis van die fout ga je steeds wilder om je heen slaan en komen jouw onderbuikgevoelens naar boven en op de persoon spelen met “reaguurders” zoals jij. ... met je luxepositie hier om je druk te maken om een slavernij museum". Je moet echt beter lezen. Want je hebt niets van mijn reacties begrepen. En dat blijf ik zeggen.
"Er zijn bronnen en artefacten genoeg." Bronnen zijn nuttig om boeken mee te schrijven en om de voorwerpen in een museum van context te voorzien. Maar je kunt bronnen zelf niet tentoonstellen, zelfs een museum met reproducties is saai. Bezoekers kunnen dan beter het boek lezen. En welke artefacten zijn er dan? Hooguit een zweep, nekband of ketting waarvan wordt beweerd dat het misschien ooit van een slavenhandelaar was. Speculatief wensdenken. Een maquette van een slavenschip of -dorp is geen artefact, dat zijn verzinsels. Dit is naast het vinden van een doelstelling, publiek en locatie de vierde grote makke van een slavernijmuseum: we hebben niets om tentoon te stellen.
Manfred, wat je schrijft: "....we hebben niets om tentoon te stellen.... " Er is zeker wel genoeg. Fysieke voorwerpen, prenten, geschreven documenten. Men kan een digitale bibliotheek verzorgen, ook online te openen. Men kan foto's en films maken van gebouwen, landschappen, familieverhalen.
Als zeevarend volkje vestigden de Denen ook "handelsposten". De Denen bezitten ook een collectie artefacten uit hun relatief beperkte Caraibische verleden. https://en.natmus.dk/historical-knowledge/historical-themes/danish-colonies/the-danish-west-indies/slavery/
Spreken over "de Nederlanders" m.b.t. een verwijtbare rol tot slavernij kan alleen maar gaan over het deel van de toenmalige elite wat zich er deelnemend met de inheemse slavernijtraditie schuldig aan maakte. Trek je dat breder tot de rest van de toenmalige Nederlanders die er part nog deel aan hadden, laat staan de hedendaagse generaties Nederlanders is dat racistisch. Het is toch b.v. ook racistisch om Marokkaanse of Antilliaanse Nederlanders als crimineel te kenschetsen omdat een oververtegenwoordiging van hen zich daaraan schuldig maakt? Of bijvoobeeld Turkse Nederlanders vanwege de genocides en zo meer?
Teun Duitsland is een oorlog begonnen. Maar wie meent dat je daar alle Duitsers persoonlijk verantwoordelijk stelt, overtreedt de wet. Mensen die doen alsof iemand die zegt dat Duitsland een oorlog is begonnen daarmee alle Duitsers individueel aansprakelijk stelt, hebben niet goed nagedacht, om het maar eens eufemistisch te zeggen. U bent zo iemand. Steeds en steeds en steeds weer komt u onder talloze namen met deze onnozele maar erger nog, oh zo foute (beschuldigende) stelling. En steeds zijn er mensen die u uitleggen welke fout u maakt en steeds wilt u diezelfde fout maken. Of u een trol bent, ik weet het niet maar u gedraagt zich wel zo.
Het heeft bijzonder veel werkgelegenheid in nederland opgeleverd die nieuwe rijken. Aangezien hier niet aan slavernij werd gedaan profiteerde men er dus van, heeft verheffing mogelijk gemaakt. Geldt dat ook voor Marokkanen? Durf het tegendeel te beweren. Walgelijk, framing die je op alt right fora vindt.
Kromme argumenten jouwerzijds Zandb. De bevolking buiten een klein deel van de elite in deze contreien nam toentertijd geen deel aan de slavernij in verre oorden en had er ook geen invloed op. Heel wat anders dan de Duitse bevolking waar een groot deel zelf enthousiast koos voor het nationaal-socialisme en deelnam aan de praktijk. @Satya Een klein deel van de Nederlandse elite werd er rijk van waar de rest van de elite rijk werd van structurele uitbuiting van de meeste leden van de Nederlandse bevolking. Het is daarnaast ook nog eens een mythe dat de inkomsten uit slavernij zo voornaam was buiten dat het niet doorsijpelde naar de rest van de bevolking daar deze immers zelf uitgebuit werden t.b.v. een groter deel van de elite. Veruit de voornaamste Nederlandse inkomsten waar vooral de elite maar ook een zeker deel van de bevolking van profiteerde was de graanhandel via de Oostzee. Dat economisch historici dat op grond van onderzoek als feit hebben vastgesteld is natuurlijk geen goed nieuws voor door politiek ideologisch gevormde personen. Deze inzichten werden dan ook schoorvoetend en ook zonder veel media-aandacht voor het eerst rond 1999 steeds meer aanvaard om daarna onder de specialisten als overtuigend overgenomen maar niet of nauwelijks buiten die kringen. https://www.trouw.nl/nieuws/nederland-rijk-door-oostzeehandel~ba9ddc60/
@sayta, U haalt Nederland en Marokko door elkaar. In die tijdsperiode draaide de binnenlandse economie van hedendaags Marokko primair op het vangen verhandelen en uitbuiten van slaven uit zowel Europa als Afrika. In tegenstelling tot Nederland waar uitbuiting van slaven in overzeese koloniën vooral een lucratieve niche was van de economie
Mee eens. Voor producten van bedenkelijke makelij zouden tenminste extra importtarieven moeten gelden. Anders is zo'n museum een wassen neus.
Opvallend dat de moderne slavernij helemaal door niemand eruit wordt gelicht en dat het verder een wedstrijd zielig zijn is terwijl ik niet geloof dat één van de slachtoffers hier de verhalen van slavernij nog in de familiegeschiedenis heeft. Ik wil de slachtoffers bij deze uitdagen om hun slachtofferschap bij de dodenherdenking uit te venten dit jaar al denk ik dat de slachtoffers daar te achterbaks voor zijn en menselijk leed dan wel erkennen. De verhalen van de Kikuyu, Masaï, Akamba, Twa, Meru, Kalenjin, Hutu en Tutsi hebben duidelijk minder waarde. Om van de nazaten van de trans Atlantische slavernij maar te zwijgen, veelal in grote achterstand opgegroeid tov de blanken in hetzelfde gebied. Die achterstand was een direct gevolg van slavernij. De stiefvader van Robert Johnson was net te succesvol en zwart dus kreeg een lynchmob van de KKK achter zich aan, dat soort verhalen over je overgrootvader raken je, vormen je en doen iets met een mens. Vooral als je beseft dat je daardoor in achterstand bent opgegroeid omdat je toevallig zwart bent. Je moet wel tegen psychopaat aanzitten om dan over slavernij te beginnen wat geen enkele invloed op jou heeft in jouw leven. "I got to keep movin', I got to keep movin' Blues fallin' down like hail, blues fallin' down like hail Umm mmm mmm mmm Blues fallin' down like hail, blues fallin' down like hail And the days keeps on worryin' me There's a hellhound on my trail, hellhound on my trail Hellhound on my trail" https://youtu.be/OHAIgpih86E Laat de slachtoffers maar eens uitzoeken waar dit over gaat en wanneer dit is geschreven.
Misschien denk ik te simpel. Maar je moet altijd ergens beginnen, dat er nu voor een eerste stap gekozen is, wil toch helemaal niet zeggen dat die andere stappen naderhand niet zullen volgen? Wat betreft de toeslagenaffaire en Groningen ben ik het trouwens zeker met je eens.
Ik legde uit hoe mensen drogredenen aanvoeren. Laat ik het nogmaals doen. De uitbarstingvan de Krakatau in 1883 had grote gevolgen ook voor de bevolking van toen Nederlandsch Indië. Er vielen veel slachtoffers. Toch geeft niemand de schuld aan het vulkanisme. Er gebeuren zaken waar niet direct een persoonlijke schuldige voor is aan te wijzen. Je moet altijd terughoudend zijn met aanwijzen. Voor de hongerdood van miljoenen mensen in de Oekraïne in de jaren1932/33 kan wél de schuldigen nauwkeurig worden aangewezen,, namelijk maarschalk Stalin en de kliek rondom hem. die de collectivering van de landbouw juist vonden. . Dat nerdenken van een volkerenmoord gebeurt dan ook, in Kiiv en Lviv en nog westelijker, in Polen. Niet hier, van de holodomor hebben weinigen kennis. Je kunt niet zeggen: de mensen die geen kennis dragen zijn medeschuldig aan de holodomor. . Onwetend kan men niet zondigen. Ik geef toe, die redenering is wat lastig te volgen. Maar ze is desondanks wel juist. Maar niet alles wat juist is mag gezegd. Het valt overigens op dat de auteur wel schuldigen aanwijst voor de slavernij, maar niet de hand in eigen boezem steekt.Of zou hij de nige zijn die geen smartphone bezit?
Ach, alle slaaf gemaakten zijn gelijk, maar sommige slaaf gemaakten zijn meer gelijk dan anderen...?
Even klein grapje: ik wilde mijn vriendin iets van goud geven voor haar promotie. Dus ik naar de juwelier. Ik wil een tot slaafgemaakte armband. Het meiske van de juwelenfabriek keek alsof ik een onzedelijk voorstel had gedaan.
Ik mis de Vikingen. "nadere bestudering van de gedetailleerde Europese verslagen over Vikinginvallen om mensen te ontvoeren heeft er inmiddels toe geleid dat de schatting van de omvang van de slavenhandel aanzienlijk naar boven is bijgesteld". https://historiek.net/slavenhandel-vikingen-slavernij/136709/
Jaaaa, maar dat was spannende, leuke mensenrechtenschending! Je weet wel, met leuke pakjes en hoedjes met horens (die helemaal horens hadden). En nazaten landwerkers onder herenboeren in het noorden of lijfeigenen van feodale heersers moeten ook hun bek houden want... saai!!!! Gaaaaap! De ergste slavernij, weten wij, is die binnen een zeer specifiek tijdskader en binnen een strikte etnische grenzen. De rest boeit gewoon niet.
Er zouden zelfs Friese vikingen tussen gezeten kunnen hebben. https://www.rug.nl/news/2017/11/medieval-frisia-more-_viking_-than-supposed?lang=en
De auteur vergeet een van de belangrijkste adviezen, te weten “ Zij zijn het op dit punt eens met de kritiek van de klankbordgroep (...), die stelt dat het gevaar bestaat dat het museum gebukt gaat onder de veelheid aan rollen. Het is belangrijk dat het museum zich gaat richten op het vertellen van het verhaal van de Nederlandse koloniale slavernij, dat verder ontwikkelt en nieuwe inzichten uitdraagt.” Dit betekent dus de weg van de geleidelijkheid en niet de weg van de auteur.
"het verhaal van de Nederlandse koloniale slavernij" Dan hoort Nederlands-Indië daarbij. Je kunt niet het verhaal van de Nederlandse koloniale slavernij vertellen en je dan alleen op het westen aan richten terwijl we nadrukkelijk kolonies in het oosten hadden waar Nederlanders mensen tot slaaf maakten.
Henri; het advies zegt ook dat Nederlands Indië erbij hoort. Sterker nog, het advies zegt dat dat deel zelfs noodzakelijk is anders het slavernij verleden ook niet compleet wordt weergegeven. Er wordt nu alvast open gegaan onder de strenge voorwaarde dat gelijk wordt gewerkt aan Nederlands Indië. Heb je het advies wel gelezen?
Verheugend dat men nu ook erkent dat er nog meer slavernij was in de VOC-gebieden. Er zijn inschattingen van meer slaven in die pakweg 200 jaar dan in Caraibische Nederlandse kolonies In een nationaal slavernijmuseum hoort ook de geschiedenis van slaafgemaakte Nederlanders. Zij, die een paar eeuwen terug gevangen genomen werden en verbleven rond de Middellandse zee Logisch toch? Nog een stapje verder …. hoe beschouwt men de dwangarbeid in de Japanse krijgsgevangenkampen ? Vorm van slaafgemaaktheid, toch
En lijfeigenen en horigen en de slaven die in deze streken door Romeinen werden gemaakt. En de 53.000 Nederlandse mannen verplicht moesten vechten voor de Fransen.
En lijfeigenen en horigen die in deze streken door Nederlanders werden gemaakt. "In Nederland en België verdween tussen 1794 en 1798 de lijfeigenschap. In Nederland werd formeel de erfelijke horigheid afgeschaft bij de staatsregeling van 1798". Wiki.
[ Wat bedoel je? ] Een aanvulling op jouw Romeinse horigen en lijfeigenen: de Nederlandse horigen en lijfeigenen, voor zover je toen van "Nederland" kon spreken.
@ Frans Dat zeg ik niet, ik heb het enerzijds over horigen en lijfeigenen en anderzijds over mensen uit deze streken die door de Romeinen tot slaaf werden gemaakt. Naast diverse andere vormen van slavernij. Je leest en citeert mij verkeerd. Het betreffen verschillende vormen va slavernij in verschillende periodes. Maar in een slavernij museum zou wat mij betreft alle vormen (van Romeinen tot huidige en alles er tussen in aan bod moeten komen).
@ Jozias Je schrijft verkeerd. "En lijfeigenen en horigen en de slaven" is op die manier geschreven een bij elkaar behorende verzameling "die in deze streken door Romeinen werden gemaakt". Beter was: "En lijfeigenen en horigen in deze streken, en ook de slaven die in deze streken door Romeinen werden gemaakt".
En die Polen en Roemenen die we hier met 10 man op een woning stoppen en een flinke mep huur berekenen voor een plek in een stapelbed, is dat slavernij of kolonialisme of allebei? https://www.trouw.nl/economie/de-poolse-paulina-karys-weet-wat-het-is-moderne-slavernij-in-het-westland~bc5c1142/
Geen van beide, het is uitbuiting. De slavernij is afgeschaft en er zijn geen koloniën meer. Dus richt je op de uitbuiting van met name Polen, burgers uit een land met een tragisch verleden, maar desondanks burgers die nooit opgeven. Jeszcze Polska nie zginewa.
[ De slavernij is afgeschaft en er zijn geen koloniën meer. ] Dus? Dan is er geen slavernij meer of verkapt kolonialisme? Niet dus. Het toelaten van bv hoogopgeleide mensen uit Afrikaanse landen omdat we die artsen en wetenschappers hier goed kunnen gebruiken, en het niet toelaten van arme onopgeleide sloebers is gewoon hetzelfde als kolonialisme; we zuigen al het talent (=geld en vooruitgang) uit het land en houden het zo arm en machteloos.
Voor de volle 100% eens met Han. De comments lezende lijkt dit zelfs voor het publiek hier te ver gaan. Mijn mening is dat dit gewoon pure ideologische indoctrinatie is die zijn weergave kent in de voormalige sovjetunie. Volgens mij is slechts een heel kleine minderheid echt voorstander van dit plan. In het verkiezingsprogramma stond ook kinderen hier verplicht heen gestuurd moeten worden. Dit zodat ze al op jonge leeftijd de woke ideologie van onderdrukker vs ondrukten (wit vs zwart) kunnen instampen. slavernij als onderwerp is zeker interessant en wellicht ook voor een museum. De gedachte dat een mens het bezit kan zijn is het waard om bij stil te staan. Het begrip vrijheid ook, hoe vrij zijn bijvoorbeeld de kinderen in de mijnen die Han noemt. Afgaande op de communicatie van de voorstanders zal dit een zeer eentonig en zwart wit verhaal worden. Tot slot heb ik ook nog een punt 6 om toe te voegen. Op veel onderwerpen wordt getracht diversiteit af te dwingen. Zo werd zelfs eens de Marokkaanse vlag gehezen tijdens dodenherdenking. Bij dit initiatief is diversiteit echter uit den boze. Het moet en zal puur en alleen gaan over de blanke onderdrukker en de zwarte slachtoffers. Waarom niet slavernij in een bredere context? In de hele menselijke geschiedenis heeft slavernij plaatsgevonden. In de Maghreb, Ottomaanse rijk, de krimtartaren, Arabische slavernij, de Europese transatlantishe en aziatische slavernij. Dwangarbeid tijdens oorlogen bijv. nazi Duitsland en keizerlijk Japan. Heel veel vragen, heel weinig antwoorden. Van dit geld kunnen we ook een aantal huizen bouwen en jongeren huisvesten.
"Het moet en zal puur en alleen gaan over de blanke onderdrukker en de zwarte slachtoffers." Zo simpel is het ook. Dat er Mussert Joden en kapo's waren doet niets af aan het feit dat de Joden slachtoffer waren van Nazi's. Afrika is in grote ellende gedropt door de komst van blanken. Dat de Oost Afrikaanse slavernij een zeer wrede was/is doet daar niets aan af, maakt het niet ineens mogelijk met je vinger te wijzen om je straatje schoon te vegen. De enig Afrikaans leider die wat voor zijn volk doet, dus niet het belang van het westen dienen, heeft een propaganda oorlog op zijn nek van ongekende grote. Met de grootste slavendrijvers als Kenyatta en Kabila wordt normaal omgegaan. Aan de grootste moderne slavendrijver, Dan Gertler biedt NL een belastingparadijs. Tja, ik vind zeer zeker dat dat onderdrukken van zwarte mensen als gevolg heeft. Al zal ik nu wel weer woke zijn, overal racisme in zien en niet weten waar ik het over heb. Dat het hier een beetje genuanceeder ligt betekent niet dat je als donkere vrouw je kop te ver boven het maaiveld moet uitsteken want dan moet je maar oprotten naar je eigen land. Je kunt succesvol zijn maar dan moet je wel het geluk hebben bovengemiddeld intelligent te zijn anders wordt je gewoon bij de groep ingedeeld waar je op genetische grond bij hoort, gek genoeg is identiteitspolitiek dan ineens geen probleem meer. Kan verder ook weinig met jouw verhaal over alle vormen van slavernij, het lijkt mij meer een verhaal om te kunnen bagatelliseren. Op dit moment zijn er nog veel mensen die te maken hebben met de gevolgen van de trans atlantische slavernij, kijk naar de afro Amerikanen. Geldt dat ook voor de nazaten van andere vormen van slavernij? De slavernij is door het westen tot op de dag van vandaag niet afgeschaft. De vraag naar consumptie goederen voor een fractie van de werkelijke kostprijs houdt deze mede in stand. Maakt dat blanken fouter als donkere mensen? Nee, natuurlijk niet want overal zitten goede en slechte mensen, afrikanen maken zich net zo goed schuldig aan slavernij maar globaal gesproken staan blanken bovenaan de keten. Ik zie geen blanke kinderen in kleine tunneltjes naar kobalt graven voor de ipad van een donker kind maar ik zie ook zeer zeker in Afrika Afrikaanse kinderen met een ipad en die stank is net zo groot. Geschreven met mijn samsung s21, toch probeer ik wel iets te doen voor die slavenkinderen. Bv wijzen op Dan Gertler en zijn in Nederland gevestigde bedrijven en Afrikanen de macht van het collectief te laten begrijpen. Jij zou ook kunnen bijdragen aan NL niet langer een belastingparadijs laten zijn voor moderne slavendrijvers, dat zou een mooi begin kunnen zijn.
ow ze willen inclusief zijn? als ze dat zeggen zijn ze woke geworden en dan heb je dus pseudowetenschap in plaats van geschiedenis . daarom doen ze dat dus niet .
Han jij hebt tijd terug ook waarschuwing hier geplaatst maar zij willen niet luisteren en nu krijgen wij een eenzijdige museum. Gemiste kans en verspilde tijd, geld en en energie.
Mwah... geldverspilling... niet voor de bedenkers en uitvoerders. Voor hen zal het vast lucratief zijn.
Heeft u het advies gelezen? Het wordt helemaal geen eenzijdig verhaal en juist de noodzaak wordt genoemd om geleidelijk tot een volledig beeld te komen.
Wieowie, Geleidelijk tot een volledig beeld te komen. Waarom beginnen zij niet bij het begin dan? Mijn voorouders waren eerder slaven dan mensen uit Afrika bijvoorbeeld. En daarvoor kent menselijke geschiedenis ook veel slavenmarkten. De piramides zijn niet door vrijwilligers gebouwd volgens mij.
Dat staat dus in het advies “ Binnen deze brede benadering van de Nederlandse slavernijgeschiedenis en de doorwerking daarvan neemt de trans-Atlantische slavernij, vanwege de schaal en het grote aantal personen in diaspora, ook wat de raden betreft een prominente plaats in. In het openbare debat hebben in het bijzonder Afro-Caribische gemeenschappen zich hard gemaakt om aandacht te vragen voor het slavernijverleden en de invloed daarvan op de hedendaagse samenleving. Voor onderzoek naar de slavernij in de Indonesische archipel en de Indische Oceaan is de afgelopen jaren steeds meer aandacht gekomen. De raden hopen dat het museum de verbinding kan maken tussen de verschillende aspecten van het Nederlandse koloniale slavernijverleden”
Maar daarna schetssen zij een verkeerde weg om tot dat doel te komen. Bovendien is het dan nog eenzijdig allemaal. Je moet niet selectief citeren maar het hele rapport ter hand nemen. Kan ook makkelijk want ik heb het bijgevoegd.
Het deprimerende van het hele Slavernij-verhaal is idd dat er nu meer mensen slaaf zijn dan ooit. In de kobaltmijnen, cacao-plantages, kleding ateliers etc. In Nepal heb je bijv. de 'Cementmafia'. Misdadige leveranciers van bouwmaterialen die kinderen zelfs zo jong als 4/5 jaar oud in hun afgravingen laten werken. De kwestie van witten slaven mag ook best aangekaart worden. Sinds de verovering van Rusland door de Mongolen kwamen miljoen Europeanen in ketenen in de Islamitische wereld terecht. Veelal uit Rusland, Griekenland, de Balkan en de landen in de Middellandse Zee. Maar dus ook veel zeelieden die op de Levant voeren tussen de 16e en begin 19e eeuw.
Een Nationaal Slavernijmuseum stichten en dan Nederlands-Indië niet noemen?? Wauw. Dat is wel een klap in het gezicht van de nazaten. Of heb ik dat fout?
“Tenslotte is er het vijfde aspect. Nederlanders hadden zonder zakenvrienden en bondgenoten nooit zo van de slavernij kunnen profiteren.” Idd gemiste kans als er niet een prikkelende boodschap inzit naar deze tijd. Slavernij als verdienmodel in het heden verleden (net als het helen van gestolen goederen) valt of staat met een afzetmarkt. En dan komt het ineens binnen de cirkel van de eigen verantwoordelijkheid. Zijn wij wel zo veel beter dan de plantagehouders van toen en nu als we wel de producten blijven afnemen?
Ik ben benieuwd hoe lang het duurt vooraleer iemand Han nu een racist noemt. Kortom, we zijn allemaal daders en allemaal slachtoffers. Ik durf te wedden dat als je in mijn stamboom zou spitten, je zowel daders als slachtoffers tegenkomt.
Denk dat Han er koud nog warm van zou worden. Het woordje "racisme" heeft z'n kracht in haar betekenis ook al ruimschoots verloren. De schuldigen hieraan zijn zelf-identificerende slachtoffers met zoveel privilege, dat ze niet eens meer hoeven te leven in de realiteit.
Ik, ik en ik Ik denk dat er niemand van betekenis zal zijn, die zoiets gaat doen. Er is namelijk in het geheel geen aanleiding toe. Niet wat de inhoud van dit artikel betreft maar zelfs al zou er iets in staan, wat ik racistisch zou vinden iemand knettergek moet zijn om Han als een racist te benoemen. Wanneer ik werkelijk vindt dat iemand een racist is, dan doet zo iemand iets wat de wet verboden heeft. En iemand is echt geen racist, omdat ik iets racistisch vindt. Ik ben dan ook bang dat u op een wel heel onnozele manier een beetje stemming loopt te maken.
Sorry, dat was niet de bedoeling. Eigenlijk had ik gewoon moeten zeggen dat ik het een goed stuk vond en dat ik blij ben dat Han als historicus de moeite neemt om dingen eens een keer helemaal uit te leggen en van alle kanten te belichten. Ik vind dat echt belangrijk.
Koffie, bananen!
Koffie, bananen? Wat bedoel je daarmee? Mag rijst ook in het rijtje? Zeer vervuilend! Aardappelen, dicht bij huis. Zo heerlijk, maar kennelijk zo ‘not done’.
Eens, Maar daarnaast: naast het Ministerie van OCW is de gemeente Amsterdam betrokken als opdrachtgever van het advies en het is een advies mede van de Amsterdamse Kunstraad. Waarom deze focus op Amsterdam als het een "Nationaal" museum moet worden en het juist een oproep is om ook buiten Amsterdam (of de Randstad) hier mee bezig te zijn. Wordt zo weer een Amsterdams feestje. https://www.parool.nl/amsterdam/hoogleraar-slavernij-is-zaak-van-het-hele-land~b1d593d9/?utm_source=link&utm_medium=app&utm_campaign=shared%20content&utm_content=free
Han, een prachtig informatief artikel! Dank daarvoor.
Gelul, een tipje van de sluier op zijn best. Han, zoek het eerst eens allemaal uit en schrijf een boek. Dan is er nog tijd genoeg voor een museum.
Ton Wat een vriendelijkheid weer... al zou het een tipje van de sluier zijn, dan kan het toch alsnog een informatief artikel zijn?
Er zijn genoeg boeken over dit onderwerp. Begin maar eens met die van Alex van Stipriaan (west) en Reggie Baay (oost)
Han, ik schrijf dat jij het eerst eens uit moet zoeken. Het nationaal slavernijverleden onderscheid zich van historisch en hedendaagse slavernij door enerzijds binnenlandse weerstand en anderzijds racisme, kerkelijke steun en de door jou zo geliefde zwarte piet.
“Wat een vriendelijkheid weer… al zou het een tipje van de sluier zijn, dan kan het toch alsnog een informatief artikel zijn?” bekende stijl van reageren, niet op de inhoud maar schelden. Beste Ton, waarom is dit gelul? Doe eens een intelligente poging.
@Ton14024, Jij beschrijft een fictief probleem dat niet een oplossing wil zijn voor een echt probleem. Dat is een probleem.
Wat is uberhaupt 'het nationaal slavernijverleden'. Volgens mij begon de geschiedenis van slavernij in de lage landen met de komst van de Romeinen. Van 2000 jaar aan hoofdstukken alleen die paar en dat 'het' nationale slavernij museum noemen. Ik vind het een rare manier van denken. Maar goed volgens mij is dit gewoon dogmatische ideologisch denken en zit er geen ratio achter.