Joop

Acties tegen kaalslag openbaar vervoer

  •  
14-02-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
ANP-OpenbaarVervoer_Acties300.jpg
Update: [Video] Jolande Sap steunt de acties ... rechter bepaalt dat acties in Den Haag en Rotterdam mogen doorgaan ... Merendeel reizigers in Amsterdams openbaar vervoer staat achter actie van maandag
In Amsterdam is maandag de aftrap gegeven voor acties tegen bezuinigingen in het openbaar vervoer. In de hoofdstad rijden minder trams, bussen en metro’s uit protest tegen de harde kortingen. De overheid wil 120 miljoen euro bezuinigen op het openbaar vervoer. In Uitgesproken VARA spreekt GroenLinks-fractievoorzitter Jolande Sap haar steun voor de acties uit.
Update   19:30 uur : De voorzieningenrechter in Rotterdam heeft bepaald dat de acties in Den Haag en Rotterdam door mogen gaan.
Vervoerbedrijven willen met de acties aantonen hoe het openbaar vervoer in de grote steden eruit zou zien als het kabinet zijn plannen doorzet, zo meldt Uitgesproken VARA. De vakbonden hadden voor woensdag 3 februari een ultimatum gesteld aan minister Schultz van Infrastructuur en Milieu. Daarin eisten ze dat de minister afziet van verplichte aanbesteding van het openbaar vervoer en grootschalige bezuinigingen. De acties van de vervoerbedrijven worden breed gesteund door de oppositie. Volgens fractievoorzitter Jolande Sap van GroenLinks betekenen de plannen van de regering een kaalslag in het openbaar vervoer. Als de bezuinigingen doorgaan zal de kwaliteit van het openbaar vervoer in Nederland fors moeten inboeten, zegt Sap. De oppositieleiders waren bij de OV-actie aanwezig. Zij riepen kiezers op om tijdens de Provinciale Statenverkiezing tegen het beleid van het kabinet te stemmen.
Kort geding
Maar de acties vallen niet overal in goede aarde. Trouw meldt dat het stadsgewest Haaglanden in een kort geding eist dat dat de acties worden gematigd. Ook in de stadsregio Rotterdam is het overleg vastgelopen. Portefeuillehouder Jeannette Baljeu beraadt zich nog over een kort geding. De acties hadden overigens geen invloed op de verkeersdrukte rond de hoofdstad.
Passagiers steunen actie
Trouw meldt dat het merendeel van de reizigers in het Amsterdamse openbaar vervoer wel achter de actie van maandag staat. Dat stelt Ger Geldhof, voorzitter van de ondernemingsraad van het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB. “Normaal bij ov-acties is 90 procent van de reizigers boos, nu heeft zeker 60 tot 70 procent zijn steun uitgesproken.”
Geldhof baseert zijn uitspraken op reacties van GVB-medewerkers. “Ze laten de collega’s in de tram, bus en metro weten dat ze ons steunen.”

Meer over:

politiek, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (18)

dino_radja
dino_radja14 feb. 2011 - 16:18

korten op OV is korten op de vrijheid van mensen. OV is de basis van mobiliteit voor iedereen: jong en oud.

[verwijderd]
[verwijderd]14 feb. 2011 - 16:18

Hysterisch gedoe...

1 Reactie
Charta46
Charta4614 feb. 2011 - 16:18

[Hysterisch gedoe...] Ik ben het er helemaal mee eens dat dit een hysterische uitspraak van je is!

JonasWitsen
JonasWitsen14 feb. 2011 - 16:18

er zijn zoveel akties dat het niet eens meer een indruk maakt op mij, laat staan op deze regering.

1 Reactie
eeweew
eeweew14 feb. 2011 - 16:18

Misschien heeft deze hoeveelheid aan acties een reden. Mensen voren actie tegen beleid, niet omdat ze daar zin in hebben.

eeweew
eeweew14 feb. 2011 - 16:18

Ik ben vanochtend even gaan kijken op het Centraal Station, daar spraken Job Cohen, Emile Roemer en Jolande Sap, tegen het personeel. Toen ben ik heel langzaam in een propvolle metro richting universiteit gegaan en kwam ik daar nog een hoop GVB personeel tegen dag zich gedroeg alsof ze op schoolreisje gingen. Op weg naar huis heb ik omdat de spitslijn vandaag niet reed 20 minuten op een bus moeten wachten, waar ik de laatste persoon was er nog in paste, 20 mensen konden niet mee. Dit kan gewoon niet de dagelijkse praktijk worden, dat moet voorkomen worden. Iedereen die zeurt dat ze gedupeerd worden door deze bedrijven moet zich bedenken dat dit over 2 jaar de dagelijkse praktijk is, en dan kan je er niet meer over zeuren. Toch had ik het idee dat veel mensen vandaag opzettelijk het OV in Amsterdam gemeden hebben, dit kan ik afleiden uit de leeftijd van de mensen, er waren naar verhouding meer mensen tussen de 15 en 25 te zien dan normaal. Deze mensen hebben geen alternatief vervoer. Als het dagelijks zo gaat zal de chaos alleen nog maar erger worden vandaag. Van mij mogen ze dit nog wel een keer doen, maar dan onaangekondigd dan kunnen we tenminste echt zien wat de gevolgen zijn (al denk ik dat +- 30 man per halte (er zijn er totaal 4) op het sciencepark wel en goed beeld gaf.

1 Reactie
grolschje2
grolschje214 feb. 2011 - 16:18

Ach tja. Die horrorscenario's kennen we inmiddels wel. Dat ze nooit uitkomen doet er verder niet toe. Maar ik begrijp je redenatie niet helemaal. Je vind het openbaar vervoer NU slecht. En daarom ben je boos op de liberalisering die er nog niet is?

peterh2
peterh214 feb. 2011 - 16:18

In utrecht is het gemeentelijk vervoerbedrijf een aantal jaren geleden in tegenstelling tot dat van de andere steden wel aanbesteed. Ook toen waren er horrorverhalen maar op dit moment is de bevolking daar erg tevreden had ik ergens gelezen. Het aantal lijnen en de frequentie is ook niet ingestort... Eerlijk gezegd denk ik dat logge semi-overheidsbedrijven als het GVB ook wel erg inefficiënt zijn, met veel koninkrijkjes en duur middenkader. Nergens hoor ik dat men daar ook kritisch naar gaat kijken, nee: een derde van de lijnen komt te vervallen... Ik denk vooral als de dood is voor een aanbesteding: dan blijkt opeens toch dat hetzelfde ook voor substantieel minder geleverd kan worden.

2 Reacties
ElChe
ElChe14 feb. 2011 - 16:18

Vroeger toen het nog een staatsbedrijf was, was een kaartje goedkoop en reed de trein bijna altijd. Het personeel was trots op hun werk en dat ging vaak over van vader op zoon. Nu is het bijna een commercieel bedrijf. Het kaartje is duur en hij rijdt regelmatig niet. Het personeel wordt uitgebuit en is ontevreden, behalve de topmanagers die met een kapitaal salaris en bonussen het bedrijf kaal plukken. En dat noemen we vooruitgang?

eeweew
eeweew14 feb. 2011 - 16:18

Er worden twee dingen door elkaar gehaat, eerst wordt er 120 miljoen bezuinigd, en daarna wordt het pas aanbesteed. De marktpartij krijgt de ruïnes en mag dat weer gaan oplossen. Die bezuiniging van 120 miljoen moet eerst van de baan, daarna kan die aanbesteding kritisch worden bekeken. Deze twee zaken los van elkaar zien kunnen mensen niet, dat is de afgelopen dagen wel bewezen. Op het punt van die aanbesteding moet u er wel rekening mee houden dat Utrecht geen tramnetwerk heeft. Amsterdam heeft een heel complex tramnetwerk, een dergelijk tramnetwerk is naar één keer in de geschiedenis met succes aanbesteed, en dat is in Melbourne geweest. Roepen dat het moet kunnen omdat het elders bewezen is gaat niet op, het aanbesteden van het GVB zal een unieke en grote operatie worden waar een risico mee genomen wordt dat groter is dan Nederland ooit gelopen heeft. Dat moet u echt beseffen. Verder is het zo dat het Amsterdamse tramnetwerk er nooit was gekomen zonder actieve inzet van de overheid, de paardentram was voor een bedrijf al te veel risico geweest. Een bedrijf kan het spoor niet beheren, het spoor ligt namelijk in de weg. Daar is goede samenwerking met de gemeente voor nodig. Dit is dusdanig complex dat ik durf te beweren dat er met openbare aanbesteding nooit meer enige nieuwe tramverbinding kan komen in Amsterdam, simpelweg omdat geen enkel bedrijf dat in goed overleg met de gemeente voor elkaar zou kunnen krijgen.

JoopSchouten
JoopSchouten14 feb. 2011 - 16:18

Weg met die marktwerking bij nutsbedrijven. D'r uit met die aandelengraaiers, centenneukers en percentagegeboefte. Ik wil gewoon goed vervoer tegen een redelijke prijs en geen marketingconcepten met geleuter over efficiëntie en een 'fijn gevoel'. ... Een goede staking is het halve werk. Meerdere stakingen zetten pas zoden aan de dijk. De rechter snapt het.

1 Reactie
ElChe
ElChe14 feb. 2011 - 16:18

juist!

matrix2
matrix214 feb. 2011 - 16:18

ik vind het erg vreemd dat Cohen protesteert tegen een bezuiniging van enige miljoenen op de salarissen van de medewerkers van het openbaar vervoer terwijl hij persoonlijk verantwoordelijk is voor miljardenoverschrijdingen bij de aanleg van de NoordZuidlijn. Zelf de ellende bezorgen en een ander daarvoor op laten draaien...

3 Reacties
SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra14 feb. 2011 - 16:18

== terwijl hij persoonlijk verantwoordelijk is voor miljardenoverschrijdingen bij de aanleg van de NoordZuidlijn. == Dat was Geert Dales, wethouder voor de VVD.

eeweew
eeweew14 feb. 2011 - 16:18

U wilt zeggen dat u mensen gelijk stelt aan een metrolijn? Dat mensen die binnenkort niet meer op tijd kunnen komen waar ze dan ook moeten zijn, dat verdient hebben omdat iemand in hun stad fouten heeft gemaakt bij een metrolijn? Dit zijn toch echt twee losse zaken die niet op deze kortzichtige manier met elkaar te verbinden zijn.

eeweew
eeweew14 feb. 2011 - 16:18

Voor des Duivels ( de mobiele site laat me niet verder dan het 2e niveau reageren) Van deze bezuinigen zijn de reizigers de dupe, wat tot economische schade zal leiden. Het heeft niets met de Nz lijn te maken en dat is ook mooi als argument gebruikt. Beetje vreemd dat Rotterdam en Den Haag daar ook schuldig aan zouden zijn. Dit lost niets op, Ov is redelijk goedkoop, dus door weinig te bezuinigen kan je veel kapot maken. Waar zeuren we over, voor dit bedrag kan je een kilometer snelweg aanleggen. Maar als je het uit het Ov weghaalt gaat het ov kapot. Misschien moet u eens beseffen voor wat een prijs kwaliteit verhouding deze gemeentelijke vervoerbedrijfen staan. Dat moeten we koesteren, er is geen andere manier om voor zo weinig geld in een stad zoveel mensen te vervoeren.

[verwijderd]
[verwijderd]14 feb. 2011 - 16:18

Eerste idee tot bezuiniging: druk een soort waardekaart die mensen in gedeelten kunnen afstempelen in een simpel stempelautomaatje, stripsgewijs. Verkoop die kaarten op iedere straathoek. In het buitenland schijnen er al veel goede ervaringen mee te zijn, en het kost een fractie van de huidige techno-nachtmerrie.

1 Reactie
Pjotrs
Pjotrs14 feb. 2011 - 16:18

Wat een geniaal idee om strippen te stempelen! Ik zie maar een probleem: het is volstrekt anoniem en dat betekent dat de burger zomaar kan reizen zonder dat zijn gangen na kunnen worden gegaan. Dat kunnen we natuurlijk niet hebben.