Joop

Actiegroep wil einde aan racistische attracties in Efteling

  •    •  
04-07-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
914 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding-2016-07-04-om-21.09.56
Actiegroep Stop Oppressive Stereotypes wil dat pretpark De Efteling stopt met enkele racistische attracties die in het park te zien zijn. De Efteling zelf heeft nu laten weten graag met de actiegroep in gesprek te gaan om te kijken of er een oplossing gevonden kan worden. Dat meldt Nu.nl , naar aanleiding van een bericht op Looopings.nl.
Op Facebook schrijft de actiegroep:
Onderdrukkingen beginnen met stereotyperingen. Efteling zou dit soort zaken zelf kunnen weten wanneer ze hier geld aan uitgeven. Niet-witte kinderen zijn voor Efteling helaas niet belangrijk genoeg om geld aan uit te geven. Ze reduceren ze liever tot stereotyperingen want daar verdienen ze geld mee.
Het gaat dan vooral om de atracties Monsieur Cannibale en Carnaval Festival. De eerste is een grote kannibaal – een stereotypering van een zwarte man – omringd door kookpotten, de tweede is een collectie van 275 poppen, met daarin vijf donkere figuren: Afrikaanse bosjesmannen.
Tegenover Nu.nl zegt een woordvoerder van het pretpark in Kaatsheuvel dat de Efteling graag ‘een dagje uit wil zijn voor iedereen, ongeacht geslacht, ras, politieke of seksuele voorkeur’. Om die reden wil het park nu met de actiegroep in gesprek. ‘We horen graag wat de pijnpunten zijn, zoals we dat bij elke klacht doen.’
De woordvoerder laat ook weten dat het niet de eerste klachten zijn die De Efteling over dit onderwerp ontvangt. ‘Maar het zijn er nooit heel veel geweest’.
In februari dit jaar haalde Monsieur Cannibale de Amerikaanse krant Wall Street Journal. Daarin schreef journaliste Gisela Williams over haar ervaringen in het pretpark:
Bij de attractie Monsieur Cannibale was een enorme figuur met een koksmuts op zijn hoofd en een lepel door zijn neus. Een racistische stap terug naar de tijd van de VOC.
cc-afbeelding: HD Mediagroep
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (171)

Gert-jan2
Gert-jan26 jul. 2016 - 12:52

https://www.youtube.com/watch?v=zhuOZq7u6wM Belt u maar

1 Reactie
Events, dear boy, events
Events, dear boy, events6 jul. 2016 - 14:30

Hahaha! Ja, schitterend, die bedoelde ik. Je ziet ook weer eens wat een geweldige artiest Van Duin is. Je gaat haast zelf zweten van de steeds grotere wanhoop van Van Duin. Dank je!

I F Stone
I F Stone6 jul. 2016 - 12:45

God zij dank,dacht een lid van de actiegroep we hebben weer iets gevonden (en dat is in Nederland nog verdraaid moeilijk) waar we ophef over kunnen maken. Als de Efteling overstag gaat in deze oh zo kinderlijke actie van het Z P front dan dient er direct te worden geboycot. Vrijwel ALLE Figuren in de Efteling kunnen als kwetsend worden beschouwd door een groepering: (lange mensen,korte mensen, enorm korte mensen,arabieren, dikke mensen ,mensen met grote neuzen, oude vrouwen, mensen met slaapstoornissen,prinsen, aanhangers en bewonderaars van Rien Poortvliet,en ga zo Maar door , echt teveel om op te Noemen Bij nader inzien,breek die hele tent maar af. En al dat dierenleed in Ponypark slagharen! Vrijwel alle Kuifjeboeken(Kuifje in Afrika!) direct van de markt

Haastig
Haastig6 jul. 2016 - 6:25

Mag je helemaal geen karikaturen maken, of alleen niet van bepaalde groepen? Moet daarmee ook de baan van karikaturist op de schop? En hoe zit dat met die van cartoonist? Moeten we ook carnaval verbieden? Wat te denken van de karikaturen die "we" van onszelf maken tijdens EKs en WKs: kazen op het hoofd, klompen aan, tulpen etc? De Finnen met helmen met horens, foei....

4 Reacties
Events, dear boy, events
Events, dear boy, events6 jul. 2016 - 9:13

''Mag je helemaal geen karikaturen maken, of alleen niet van bepaalde groepen?'' Het doet me ook denken aan, ik vermoed, de allereerste controverse wat dit onderwerp betreft. Ca 40 jaar geleden alweer werd André van Duin aangevallen op zijn typetje ''Wullumpie''. Daar zagen bepaalde mensen een 'belediging' in van mongooltjes (term die ook al decennia niet meer kan, natuurlijk; tegenwoordig moet je spreken van verstandelijk gehandicapten, of verstandelijk beperkten, of mentaal uitgedaagden, of Down-patiënten, ik weet eigenlijk ook niet goed meer wat de policor term is). Van Duin sprak algauw uit dat het uiteraard nooit zijn bedoeling was geweest om te ''kwetsen'', maar hij maakte later wel een leuk liedje - weet niet hoe het heet - waarin hij telkens als hij een grappig typetje uitbeeldde, meteen werd aangevallen en eea moest intrekken, tot hij er wanhopig van werd. (Weet iemand wat ik bedoel, en heeft iemand wellicht een linkje naar YouTube? Ik zou het graag nog eens zien).

MaartenJan
MaartenJan6 jul. 2016 - 13:01

Voor Events, dear boy, events. https://www.youtube.com/watch?v=zhuOZq7u6wM

Events, dear boy, events
Events, dear boy, events6 jul. 2016 - 14:32

Ja, ook bedankt, MaartenJan. Ik heb hem net hierboven bekeken bij Gert-Jan.

Zandb
Zandb7 jul. 2016 - 11:59

Haastig: Een beetje flauw vragen naar de bekende weg. Het hangt er maar helemaal vanaf hoe je tegen bepaalde zaken aankijkt, hoe je die vragen beantwoordt. U wilt toch niet beweren dat dergelijke vragen maar één antwoord kunnen hebben? Zou de een aan zijn verstand moeten twijfelen omdat iemand anders een ander antwoord op dergelijke vragen heeft? Ik kan het ook niet helpen maar mensen schijnen verschillend over dit soort zaken te denken. We zullen ons er maar mee moeten zien te redden. Als ik zou vinden dat iets kwetsend is - het liedje "Willempie" bijvoorbeeld - en ik zou dat belangrijk genoeg vinden om daar actie voor te voeren. Wat is dan precies het probleem?

Gert-jan2
Gert-jan26 jul. 2016 - 3:47

zucht

Piet de Geus
Piet de Geus6 jul. 2016 - 2:06

Waar blijven de eetverslaafden met hun protest tegen Holle Bolle Gijs en Papier Hier?

6mei2002
6mei20025 jul. 2016 - 22:49

Jochem Myjer ‏ Dat je afval gooit in de mond van een obesitas-patient (Holle Bolle Gijs) vind ik nog schokkender. #dewereldisgek

6mei2002
6mei20025 jul. 2016 - 22:44

Ik vertelde dit tegen mijn (zwarte) vrouw. Ze dacht dat ik haar in de maling nam. Ik geloofde het eerst ook niet. Een 1 april grap, die te laat wordt verteld ? Nee, het blijkt echt waar te zijn. Het wordt steeds lachwekkender in Nederland.

Peter Lankhorst
Peter Lankhorst5 jul. 2016 - 17:45

Het is maar goed dat die foeilelijke laven niet "van kleur" zijn.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper5 jul. 2016 - 12:36

> Hou op met je drogredenen. Beste WillemDrees, niet gelijk zo onvriendelijk, dat heeft geen zin. Het gaat slechts om meningen, niet meer dan dat. De Efteling bestaat uit twee gescheiden gedeelten, het een is het Sprookjesbos, ontworpen door onze Vaderlandse kunstenaar Anton Pieck, en het andere deel is een pretpark. Nu kun je over Anton Pieck denken zoals je wilt, maar het is toch echt kunst, en aantasten van zijn ontwerp staat toch gelijk aan het aanpassen van een schilderij. Een schilderij aanpassen omdat de weergegeven opinies niet overeenkomen met de heersende moraal staat toch gelijk met de Protestantse beeldenstorm in de 16 eeuw, toen duizenden beelden, veelal uit de middeleeuwen, zelfs uit de vroege middeleeuwen, werden vernietigd. Er is toen enorm veel cultuurhistorie voorgoed vernietigd, en die fout moeten wij bij de Efteling niet maken, want waarom is een beeld van Anton Pieck minder dan een middeleeuws Mariabeeldje? Objectief kan dat onderscheid niet worden gemaakt. Daarom, afblijven van de Efteling. Leg het maar aan de kinderen uit dat wij zo niet meer over andere rassen denken, en dat de beelden zijn gemaakt in een ander tijdperk. Dat is leerzaam voor de kinderen. Zoals de Protestanten aan hun kinderen moeten uitleggen waarom Protestantse kerken zo mooi archetectonisch strak zijn maar de Katholieke Notre Dame in Parijs van onschatbare kunsthistorische waarde is.

6 Reacties
Donkerwoud
Donkerwoud5 jul. 2016 - 13:26

Maar 'Monsieur Cannibale' is toch helemaal niet ontworpen door Anton Pieck?

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper5 jul. 2016 - 16:12

De recente items in de Efteling moeten naar mijn idee inderdaad gescreend worden op actuele heersende moraal, zij hebben immers geen historische culturele waarde en zijn vervangbaar.

Piet de Geus
Piet de Geus6 jul. 2016 - 1:51

"Nu kun je over Anton Pieck denken zoals je wilt, maar het is toch echt kunst" Net als de grootsche werken van Rien Poortvliet en het Huilende Zigeunerjongetje, dat ook al een onvervreemdbaar onderdeel van ons culturele erfgoed is. "waarom is een beeld van Anton Pieck minder dan een middeleeuws Mariabeeldje?" De waarde van veel van die beeldjes is slechts dat ze oud zijn. Een postzegel die veel waard is omdat hij oud en zeldzaam is verandert daardoor toch ook niet ineens in een kunstobject? "Objectief kan dat onderscheid niet worden gemaakt." Maar je kunt wel objectief vaststellen dat Anton Pieck van net zo weinig waarde voor de schilderkunst is als zo'n Mariabeeldje voor de beeldhouwkunst. Vanuit dat oogpunt bezien kun je het net zo goed meteen in de kliko gooien. Neemt niet weg dat er motieven kunnen zijn om het toch te willen bewaren maar dat zul je toch echt op iets anders moeten baseren. Als iets geen kunsthistorische waarde heeft dan kan het bijvoorbeeld nog wel een cultuurhistorische waarde hebben.

Piet de Geus
Piet de Geus6 jul. 2016 - 2:05

"De recente items in de Efteling moeten naar mijn idee inderdaad gescreend worden op actuele heersende moraal, zij hebben immers geen historische culturele waarde en zijn vervangbaar." Nu maak je het helemaal dol. Eerst verklaar je het werk van Anton Pieck tot kunst terwijl de waarde ervan hooguit cultuurhistorisch is en vervolgens stel je dat actuele items vervangbaar zijn omdat ze nog niet oud zijn. Maar hoe weet je nu op voorhand of iets later alleen maar oud en zeldzaam zal worden (en dus hooguit verzamelaarswaarde zal hebben) of dat het dan ook een cultuurhistorische waarde zal hebben? Of iets de heersende moraal representeert is daarbij al helemaal irrelevant. Moet je eens in een museum kijken naar wat cultuurhistorische waarde heeft of kunstzinnige waarde: dat is doorgaans toch echt wat afwijkt. Of omdat het een tijdelijke aberratie is die iets zegt over een bepaalde periode of omdat het in retrospectief een eerste probeersel blijkt te zijn van iets wat later een belangrijke stroming wordt. Geloof me: niets wat in de Efteling staat kwalificeert zich daarvoor. Hooguit wordt het voer voor rommelmarkten en verzamelaarsbeurzen, zoals het werk van Anton Pieck. Als het al in een museum belandt dan is dat om dezelfde reden waarom het laatste pierement en de laatste ouderwetse draaimolen van de kermis daar belandt.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper6 jul. 2016 - 20:21

Je hebt gelijk Piet, ik gooi de woorden kunst en cultuur door elkaar. Anton Pieck moet behouden blijven omdat het in een bepaald tijdsgewricht, en dat gedurende 100 jaar erg populair was, het zegt veel over die tijd waarin het populair was. Het is een verrijking om er kennis van te kunnen nemen. De meer recente items uit de Efteling, moeten ook deels worden bewaard, maar die zijn uit een tijd, de huidige tijd, of 20 jaar geleden, een tijd die zichzelf uitstekend en uitgebreid documenteert Het is niet nodig om zuinig te zijn op populair werk uit die tijd. Ooit gaat het schaars worden en dan moeten we wat redden voor het nageslacht. Samengevat, ik zie geen noodzaak om recente items uit de Efteling, die gebaseerd zijn op racistische voorstellingen te behouden. Het streven moet zijn om racisme te verminderen, niet om het te propageren. Anders is het dus met Anton Pieck, want daar zijn ook behoorlijk wat vooroordelen uitgewerkt, maar dat betreft dus cultuurhistorisch erfgoed. Net zoals het stripboek, Kuifje in Afrika, of de Man van Staal, of Tarzan.

Piet de Geus
Piet de Geus7 jul. 2016 - 1:09

"toch bracht een originele Rockwell maar enkele decennia na zijn dood $46 miljoen op tijdens een Sotheby’s veiling" Maar is dat te danken aan schaarste (dode kunstenaars breiden hun werk niet meer uit, dus als de vraag toeneemt...) of heeft het iets te maken met de artistieke kwaliteit en betekenis van zijn werk? "Hetzelfde geld eigenlijk ook voor een Rembrandt, Halz, van Goch en noem maar op. Een zelfde toekomst voor het oeuvre van Anton Pieck zou ik zeker niet durven uitsluiten." Achteraf kijk je een koe natuurlijk in zijn kont. Maar een schilder als Van Gogh werd niet achteraf gewaardeerd omdat hij zijn publiek zo behaagde maar omdat het publiek nog niet rijp voor hem was en hem nog niet kon volgen. Dat is iets heel anders dan een Rien Poortvliet of de waterverfjes van Janneke Brinkman die juist bedoeld zijn om het hedendaagse publiek risicoloos te behagen. Anton Pieck valt in exact die categorie. Net als Rockwell overigens: zijn covers waren bedoeld om te verkopen. Mocht het werk van Anton Pieck ooit een andere waarde dan verzamelaarswaarde krijgen, dan zal dat beslist niet op kunsthistorische gronden zijn want op dat gebied had hij werkelijk niets te melden. Maar Anton Pieck kan wel cultuurhistorische waarde krijgen doordat zijn werk (net als dat van Rockwell) iets over een bepaalde periode zegt. Waarbij me het meest voor de hand lijkt liggen dat die waarde ligt in de illustratie van hoe bepaalde conservatieve kringen in een bepaalde periode armoede romantiseerden: kijk eens hoe alles vroeger beter was, zelfs de armoede was mooi. Inderdaad: net als bij dat Huilende Zigeunerjongetje.

Karingin
Karingin5 jul. 2016 - 12:35

Tja, ik word altijd een beetje iebel als er weer een of andere Amerikaan de daar geldende politieke correctheid op ons projecteert....

wibra2
wibra25 jul. 2016 - 12:24

Let wel, deze mensen blijven hun gevoel van minderwaardigheid op kinder-verhalen/fantasie richten. Ook de Efteling heeft fantasie verhalen over bijvoorbeeld, de Witte wieven. Maar ook de Laven (Kleine mensen), holle bolle Gijs kunnen aanstootgevend zijn. Zijn dit dan racistische stereotypes, en zo nee, zijn dit wel racistische stereotypes als ze zwart zijn?

Balthazar
Balthazar5 jul. 2016 - 11:43

Je kunt een attractiepark beginnen waar alleen mensen worden toegelaten die niet discrimineren, of discrimineer ik nu?

2 Reacties
Frank Lenssen2
Frank Lenssen25 jul. 2016 - 12:18

@ Balthazar (13:43u) - ja en nee. En dat raakt de kern. Discriminatie is een heel moeilijk begrip. Het onderscheiden kan in alle mogelijke gradaties, op alle mogelijke gebieden. Zo gauw je een park (of een eiland) hebt met mensen die allemaal zijn geslaagd voor het tentamen: 'non-discriminatie', dan vormen ze zeker geen vreedzame groep, als hun verblijf langer duurt dan een week. Je zult dan verenigingen, clubs, geloofsgemeenschappen, en individuele zonderlingen krijgen, die elkaar op zekere gronden ook kunnen afwijzen. Je krijgt de pirateske bende: 'Vrije Seks Voor Iedereen, Met Iedereen', en die zal ten zeerste gehaat worden door een andere groep die tegen seks in het algemeen is. Ik bedoel: er bestaat helemaal geen passende definitie voor 'helemaal vrij van discriminatie', sterker nog: er bestaat geen mens zonder discriminatie, het is een noodzakelijke eigenschap om de eigen identiteit te definiëren. (zie ook mijn stukje bij Justin Trudeau en de tussengeslachtelijke 'X', wat ook weer aan het levensbepalende toilettenprobleem verwant is - men raakt toch het spoor wat bijster, bij al deze kwesties - welke landen die nog niet bij de tijd zijn op dit gebied moet je dan weer niet allemaal gaan boycotten?)

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 jul. 2016 - 9:44

"Discriminatie is een heel moeilijk begrip." Daar is de SGP het met hun "andere roeping" vast mee eens.

Cees Groninger
Cees Groninger5 jul. 2016 - 11:26

Ik denk dat de groep haar inspiratie opgedaan heeft uit de contemporaine Chinese geschiedenis ten tijde van de Culturele revolutie.

bob b.
bob b.5 jul. 2016 - 10:36

De Efteling is een themapark dat ons foute verleden opnieuw vorm heeft gegeven. Niet als curiositeit van kijk zo slecht dachten we vroeger over zwarten, maar als een prettige en voor ons herkenbare wereld waarin we met onze kinderen, die die wereld overigens helemaal niet kennen, rondlopen. Maar waarom willen we dat? Zijn we een open museum dat zich niets aantrekt van de moderne wereld? Willen we onze kinderen opvoeden met beelden van een foute en allang niet meer relevante sprookjescultuur, een die in de gewone wereld buiten het park allang niet meer geaccepteerd is? Of zoeken we liever verder naar andere symbolen, hedendaagse symbolen, waarin de wereld niet simpelweg verdeeld is in wit en zwart, in dom en slim, in goed en slecht. En allemaal langs dezelfde scheidslijn. Het wordt en dat geldt ook voor Sinterklaas hoog tijd dat we ons hoofd uit ons achterste halen en de wereld weer eens recht in de ogen gaan kijken. En ophouden ons te bevredigen met dat verleden dat voortdurend gerecycled moet worden. Zoals een kind op een gegeven moment zonder zijn speentje in slaap moet vallen. Zolang die speen er is, is alles bij de baby er op gericht om daarin zijn comfort, troost en geborgenheid te vinden. Voor veel ouderen lijkt dat oude bekende de enige houvast in het heden te zijn. Ze lijken er hun zekerheid in te vinden. Het is daarom nogal curieus om niet te zeggen hypocriet dat zij instituten die ons in werkelijkheid zekerheid geven zoals de EU aan de kant willen schuiven. Ze zoeken dus helemaal geen zekerheid, niet direct. Want zo'n wanhoopsdaad als een Brexit is allesbehalve zekerheid zoeken. Hun vastklampen aan het verleden is een verbeten en bij voorbaat verloren strijd tegen het ouder worden. Als de wereld blijft zoals die is of wordt zoals hij was is het net of wij ook nog jong zijn. Martin Amis schreef ooit dat wie boven de vijftig komt weer vervuld wordt door zijn verleden, door de herinneringen. Ze geven het leven weer zijn volle glans. Het besef dat allemaal te mogen hebben meemaken. Ik denk dat veel mensen zich niet beseffen dat zoiets alleen werkt met herinneringen. Het lijkt alsof ze die herinneringen opnieuw willen materialiseren en dat werkt natuurlijk niet. Dat levert alleen chaos en nog minder zekerheid op, want het wordt nooit meer zoals het was.

3 Reacties
wibra2
wibra25 jul. 2016 - 12:21

"De Efteling is een themapark dat ons foute verleden opnieuw vorm heeft gegeven. Niet als curiositeit van kijk zo slecht dachten we vroeger over zwarten, maar als een prettige en voor ons herkenbare wereld waarin we met onze kinderen, die die wereld overigens helemaal niet kennen, rondlopen." Geloof je echt dat dat de reden is? Als sprookjesfiguren zoals de kanibaal uit de Efteling, en zwarte pieten wit worden, denk je dan dat we een betere wereld krijgen? Dat dat racisme uit zou bannen? Moeten alle tradities en geloven de prullenbak in omdat die teruggrijpen naar het verleden? Zijn er dan niet andere mensen ontevreden die we het naar de zin moeten maken?

omaoeverloos
omaoeverloos5 jul. 2016 - 12:40

"Willen we onze kinderen opvoeden met beelden van een foute en allang niet meer relevante sprookjescultuur, een die in de gewone wereld buiten het park allang niet meer geaccepteerd is? " Ja, nou niet meteen weer overal die religie erbij betrekken natuurlijk.

GeachteLezer
GeachteLezer5 jul. 2016 - 16:01

Ik zeg direct alle sprookjesboeken verbieden Bob!

kassakijker73
kassakijker735 jul. 2016 - 9:56

En Holle Bolle Gijs natuurljjk. Alsof iedere blanke man een soort vuilnisvat is waar je allerlei troep in kunt gooien..

5 Reacties
Donkerwoud
Donkerwoud5 jul. 2016 - 10:07

Ik vind Holle Bolle Gijs óók niet oké, omdat het dikke mensen neerzet als een vuilnisvat waar je maar je zooi in dumpt. Nu moet je niet op alle slakken zout leggen; overgewicht is een probleem dat mensen van alle afkomsten raakt, niet iets wat ertoe leidt dat groepen bijvoorbeeld geen banen krijgen. Maar waarom zou je dat eigenlijk niet mogen benoemen?

BasVV
BasVV5 jul. 2016 - 11:27

Donkerwoud: Holle Bolle Gijs heeft een heel drukke baan. Hij zorgt er mede voor dat afval niet zomaar overal weggegooid wordt. Veel ouders sturen hun kinderen met het afval nog steeds naar Gijs. Dat hij wat dikkig is valt die kinderen helemaal niet op. Wel dat hij zomaar tegen je terug praat. Gewoon een goedmoedige dikzak. Al tientallen jaren een heel slimme zet van de Efteling om het park een beetje schoon te houden.

Donkerwoud
Donkerwoud5 jul. 2016 - 13:06

Nu is het aartscliché van de goedhartige dikzak een doorn in het oog van deze corpulente beroepschagrijn. ;)

BasVV
BasVV5 jul. 2016 - 13:38

Donkerwoud: Dat scheelt je een entree kaartje bij de Efteling. Want daar moet je best veel lopen om alles te zien:-)

ikdus2
ikdus25 jul. 2016 - 22:31

holle bolle gijs lijkt meer op een Limburger. en die zijn niet wit

Josepha2
Josepha25 jul. 2016 - 9:49

Prima initiatief, heeft alleen lang op zich laten wachten. Vermakelijk om alle reacties te lezen op hun Facebook. En hier trouwens ook (reverse racism bestaat niet, is een fabeltje bedacht door white supremacists).

4 Reacties
Gammana
Gammana5 jul. 2016 - 11:28

Wie ben jij om dat te bepalen? Dit is sowieso al een racistische stelling, alsof alleen blanke racistisch zouden kunnen zijn.

Kowalski
Kowalski5 jul. 2016 - 20:23

O dat is makkelijk Josepha, als je ergens op wordt aangesproken, gewoon domweg ontkennen dat iets bestaat, en zeggen dat het verzonnen is door degene die jij als vijand ziet.... Oke: blank naar zwart-racisme bestaat niet, is een fabeltje verzonnen door het zwarte beroepsslachtoffer. Zo, probleem opgelost, next!

GeachteLezer
GeachteLezer6 jul. 2016 - 17:40

Oh ja zwarten discrimineren niet. Omdat eh... hun huidskleur dat verhindert...eh... ze dat van jongs af aan hebben geleerd..eh..ze allemaal betere mensen zijn omdat ze meer pigment hebben of omdat ze nu eenmaal een hogere moraal hebben wegens het feit dat ze van de slaven afstammen, allemaal.. eh... ik kan eigenlijk geen enkel argument bedenken dat niet racistisch is waarom omgekeerde discriminatie niet zou bestaan.

Josepha2
Josepha27 jul. 2016 - 10:08

POC's kunnen niet discrimineren tegen witten omdat racisme een systeem is waarbij het dominante ras profiteert van de onderdrukking van andere rassen in de samenleving. Of ze dat nu willen of niet. Dat is white privilege en heeft betrekking op status, mogelijkheden en machtspositie. Dus zaken zoals politiegeweld, kansen op de arbeidsmarkt, armoede, opleidingsniveau en verder terug, slavernij en segregatie (o.a. VS en Zuid Afrika). Dat wil niet zeggen dat armoede of lager opleidingsniveau niet voorkomt onder de witte bevolking maar niet vanwege ras maar vanwege sociale klasse. Vooroordelen kunnen wel bestaan over witte mensen, maar racisme niet. En racisme kan verder wel bestaan tussen verschillende POC's. Don't get it mixed up.

Frank Lenssen2
Frank Lenssen25 jul. 2016 - 9:40

Landgenoten - we mogen verheugd zijn dat een steeds nijpender probleem nu opgelost is. Laten we eerlijk zijn: de zo energiek ingezetten Zwarte Piet-controverse (editie 2016) was als een slecht bereide soufflé geheel ingezakt. De uitgave van dit jaar begon al sterk, werd zelfs koortsig, de fronten stonden vroeger tegenover elkaar dan eerder het geval was, maar toen geschiedde er dit: de Sportzomer en het mooie weer zworen samen tegen onze ideeënstrijd, iedereen hing, na zich gezellig rijonvaardig gedronken te hebben, lui voor de TV of lag te braden op het strand, en er was zo weinig reuring over Piet nog te bespeuren dat we ook Quinsy en zijn medestrijders moesten missen. Maar nu is er dan 'Stop Oppressive Stereotypes' - en voilá: nieuwe stenen des aanstoots! Laten we dan met z'n allen afspreken dat we dag na de finale van het EK meteen vol op het orgel gaan over de vraag of de Efteling per direct gesloten moet worden, ja? Zo kán het toch niet langer?

1 Reactie
ikdus2
ikdus25 jul. 2016 - 22:33

waarom gelijk zo destructief. gewoon een poppetje of twee aanpassen. niemand zal het opmerken

Donkerwoud
Donkerwoud5 jul. 2016 - 9:36

Nooit een liefhebber geweest van die attractie. Niet leuk om in te zitten. Hinderlijk repetitief muziekje op de achtergrond. Over het opzichtige racisme viel ik al als zesjarige (niet overdreven!) omdat we destijds veel Surinaams-Nederlandse kennissen hadden. Zoals Disney bijvoorbeeld zijn attractie met Michael Jackson heeft weggehaald, omdat die grafisch niet meer meekwam met de tijd; zo zou ik er best voor zijn als deze karikatuur weggehaald wordt. Nostalgie hoeft niet steeds opgehangen te worden aan racisme, die tijd zijn we nu echt wel voorbij. 'Fata Morgana' vind ik zelf wat problematischer: één grote oriëntalistische fantasie van de soort waar Disney (midden jaren negentig) al de foutheid van zag toen zij zelf Aladdin verfilmden. Ze hebben de scherpe toon over de Arabische wereld destijds afgezwakt, omdat er veel kritiek kwam op het wel erg eenzijdig neerzetten van de regio als een gewelddadig nachtmerrieland. De sprookjesarabieren uit deze attractie zijn van dat pijnlijke niveau. Het Midden-Oosten als een soort romantische hel vol monsters, opulente sultans, bedelaars, haremdames en ander stelend gespuis. Kan eigenlijk niet meer, maar het is nog steeds zo'n leuke attractie.

5 Reacties
timblanks
timblanks5 jul. 2016 - 10:09

Fata Morgana is een visualisatie van de Arabische sprookjes van 1001 Nacht. Die sprookjes zijn ontstaan in het Midden Oosten.

BasVV
BasVV5 jul. 2016 - 11:35

Ach. Gaat het over de man op een vliegend tapijt. Ja ik vergaapte me daar als kind aan. Prachtig om te zien. Er zijn ook veel tekenfilms over. En de oorsprong komt inderdaad echt uit het Midden Oosten zelf.

Moeder Pietje
Moeder Pietje5 jul. 2016 - 11:45

Misschien kunnen ze een variant bedenken van het sprookje waarin Mohammeds droom gevisualiseerd wordt. Zodat duidelijk wordt voor onze mede landers dat hun held nooit in Palestina kwam maar slechts al dromende en dus tevens dat de connectie tussen Islam en de zogenaamde heilige plaatsen in "Palestina, Jeruzalem, etc een gefingeerde kwestie is.

Biff Everwood
Biff Everwood5 jul. 2016 - 11:52

Het verbaast mij dat er nog niemand begonnen is over Baron 1898. Uitbuiting van arbeiders hoort geen kermisattractie te zijn! Afbreken!

Donkerwoud
Donkerwoud5 jul. 2016 - 12:33

Deels waar. De sprookjes zijn in de loop van de tijd flink aangepast en gecensureerd om de vele erotische passages. Daarnaast staat de inhoud van de verhalen los van wat er in latere periodes allemaal mee gedaan is. De Efteling-attractie is geen één-op-één overzetting maar één van vele interpretaties.

Bert Oling
Bert Oling5 jul. 2016 - 9:27

Je zou bijna denken dat deze aktiegroep gesponsord wordt door Blonde Greet, want hij is de enige die hier garen bij spint.

1 Reactie
Gammana
Gammana5 jul. 2016 - 11:01

Nee hoor de PVV haters ook, die kunnen Wilders hier weer onterecht bij betrekken.

Ulltrafox
Ulltrafox5 jul. 2016 - 9:00

Ik vindt ook dat de discriminatoire uitingen van brildragende mensen overal geband moeten worden. Als dat alle brildragers wereldvreemde slappe nerds zouden zijn die geen meisje kunnen versieren en niks lievers doen dan boeken lezen. Dit typetje zie je in vele films terug en boeken, Lord of the Flies, tekenfilms, the Chipmunks, en natuurlijk de smurfen waar Brilsmurf ongegeneerd wordt neergezet als een lastige beterweter en na afloop altijd over het hek wordt getrapt. Eigenlijk zijn het een soort untermenschen he? Tijd om al deze rascistische uitingen te verbieden. Streep erdoorheen voor de voortgang van de beschaving.

Sussan
Sussan5 jul. 2016 - 8:04

Jeetje, wat kunnen sommige mensen toch zeuren!

1 Reactie
Donkerwoud
Donkerwoud5 jul. 2016 - 9:42

Ongelofelijk ja, die eindeloze reacties om in de bres te springen voor een oude attractie.

insignia
insignia5 jul. 2016 - 7:51

En dan die geverfde duiven. Dat is toch je reinste dierenleed! Sorry, als ze al weg zijn, ik ben er zeer lange tijd geleden geweest.

makkie3
makkie35 jul. 2016 - 7:40

Ik durf met een ieder te wedden dat als straks de restauratie van de gouden koets voltooid is, er ineens een paar afbeeldingen niet meer opstaan. 1 x raden welke afbeeldingen dat zijn.

4 Reacties
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten5 jul. 2016 - 8:23

Ik denk zelfs dat hij helamaal niet meer terugkomt, dat hij het museum in gaat.

Events, dear boy, events
Events, dear boy, events5 jul. 2016 - 8:31

Nee, mijn gok is dat de restauratie aangegrepen wordt om hem ''met pensioen te laten gaan''. Ik verwacht dat de plaatsvervanger, de glazen koets, vanaf nu permanent voor Prinsjesdag gebruikt zal worden. Een neutrale blauwe kleur, dus niet controversieel meer.

Ulltrafox
Ulltrafox5 jul. 2016 - 8:54

Haha dat had je gedacht. Ons koningshuis gaat dat heus niet doen, want zij mag namelijk wel doen wat wij niet mogen. Wat dacht je ook dan, dat Beatrix het goed zou gevonden hebben als Prins Alex met een moslima met hoofddoek of een zwart getinte dame thuis zou komen? Wie dat denkt mag het zeggen....eerlijk zeggen he?

il viaggiatore
il viaggiatore5 jul. 2016 - 9:42

Dat zou best kunnen, eerlijk gezegd wordt het tijd dat die koets in een museum komt te staan.

Casparus2
Casparus25 jul. 2016 - 7:23

Weg met alle racisticht stereotyperingen.

3 Reacties
Dale S
Dale S5 jul. 2016 - 8:01

Weg met de etnisch overgevoeligheid van professionele gekwetsten die achter elke stereotypering een blanke onderdrukker met een witte puntmuts zien. Alsof er bij de attractie geen stereotypering van blanke Hollanders te zien zijn, compleet met kapjes, klompen en kaas. Niet zo zeuren.

insignia
insignia5 jul. 2016 - 11:27

@Dale S - natuurlijk is dat de enige reactie van een volwassene: niet zo zeuren.

Moeder Pietje
Moeder Pietje5 jul. 2016 - 11:51

Alle figuren van heksen, duidelijk geinspireerd op nare lelijke oude vrouwtjes, zijn dacht ik altijd blank. Waarschijnlijk geen probleem voor de hypocrieten.

Meta Foor
Meta Foor5 jul. 2016 - 7:14

eigenlijk is de samenstelling vd 2e kamer (en laat staan de 1e) ook aan te merken als niet van deze tijd. Is er nog een actiegroep met genoeg vrije tijd om daar eens de media voor te gaan zoeken ?

3 Reacties
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen5 jul. 2016 - 7:55

Die is er al.... DENK

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten5 jul. 2016 - 8:23

Bedoel je de diversiteit? Is al jaren een terugkerend item op de agenda. http://www.republiekallochtonie.nl/diversiteit-in-de-tweede-kamer

Moeder Pietje
Moeder Pietje5 jul. 2016 - 11:52

Ja, Alfred, maar volgens DENK deugt die media niet.

Not a Jolly Jumper
Not a Jolly Jumper5 jul. 2016 - 7:09

Afblijven, de Efteling is kunst. Je gaat ook geen schilderij van Frans Hals weggooien omdat er een negerslaaf in zwarte piet kleren op te zien is. Zoals deze, centraal in oranje kleding https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/33/Bartholomeus_van_der_Helst_-_Het_Compagnie_van_kapitein_Roelof_Bicker_en_luitenant_Jan_Michielsz_Blaeuw_1639.jpg

6 Reacties
WillemDrees
WillemDrees5 jul. 2016 - 7:58

Kunst in museum waar racistische tafarelen op staan zijn objecten die afgeschermd en geen commerciele waarde meer hebben ze zijn in een museum om daar gezien en besproken te kunnen worden. Efteling is geen kunst maar een commerciele familie park dat geld wil verdienen en in deze ten koste van zwarte mensen. Hou op met je drogredenen.

Donostia2
Donostia25 jul. 2016 - 8:14

Breng ze niet op een idee, alsjeblieft. Nu de Efteling, morgen het Rijksmuseum. Gezien onze historie is men nog lang niet klaar met ons. Deze verontwaardigingsverslaving heeft dagelijks een hogere dosis nodig. Het calvinisme is in de mensen van kleur gevaren, men wil openbare schuldbekentenissen en boetedoening. Gelukkig gaat het uiteindelijk gewoon over geld, men wil genoegdoening. (@ikdus vanochtend om 01.35).

Donkerwoud
Donkerwoud5 jul. 2016 - 9:45

Het is niet eens waar wat je zegt. Het Rijksmuseum heeft er óók voor gekozen om racistische namen weg te poetsen om tegemoet te komen aan de kritiek. Nu is het bij museumkunst inderdaad lastig omdat je aan het werk zelf moet morrelen (niet doen!), maar het is pertinent onzin dat musea niet op andere manieren omgaan met de veranderende tijdsgeest ten aanzien van racisme. Ofwel door tentoonstellingen met specifieke thema's; ofwel door tekst, uitleg en contextualisering bij de kunstwerken.

BingoGrubb
BingoGrubb5 jul. 2016 - 9:47

willem drees stel je niet aan. het stereotype Nederlander is er ook gewoon te vinden. dit zijn gewoon jankers die weer wat te janken hebben gevonden.

Moeder Pietje
Moeder Pietje5 jul. 2016 - 11:54

"Kunst in museum waar racistische tafarelen op staan zijn objecten die afgeschermd en geen commerciele waarde meer hebben ze zijn in een museum om daar gezien en besproken te kunnen worden" Voor zover ik weet zijn die musea niet gratis, Willem. Misschien in jouw tijd? :P .

Draconisch
Draconisch6 jul. 2016 - 13:03

"Efteling is geen kunst maar een commerciele familie park dat geld wil verdienen en in deze ten koste van zwarte mensen." Als mensen er écht van overtuigd zijn dat de Efteling ten kosten van zwarte mensen geld wil verdienen is alle hoop verdwenen :-)

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen5 jul. 2016 - 6:45

Het treurige van dit soort acties is dat de échte problemen (leeftijdsdiscriminatie op de arbeidsmarkt, geen kansen voor arbeidsgehandicapten, stelselmatige discriminatie van vrouwen en homoseksuelen) ondersneeuwen in het gekrakeel wat hier altijd op volgt.

4 Reacties
Donkerwoud
Donkerwoud5 jul. 2016 - 9:51

Een contraproductieve drogreden. Bepaalde vormen van racisme - de representatie van minderheden- wegredeneren omdat er zogenaamd 'echte discriminatie' bestaat waar we wat aan moeten doen. Het een sluit het andere niet uit. Het erkennen van dat dit een racistische karikatuur is, is al een brug te ver voor een heleboel Nederlanders; dat op zich zegt al genoeg over hoe moeilijk het is om bepaalde ongelijkheden recht te trekken in een land waar de hakken automatisch in het zand gaan om elke vorm van rekenschap over het verleden te dwarsbomen. Voor mij hoeft die Monsieur Cannibale niet eens weg ofzo; het zou al iets zijn als mensen het racistische ervan erkenden.

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen5 jul. 2016 - 10:38

@Donkerwoud: u, net als vele anderen, trekt de racismekaart waar deze niet past. Racisme is het maken van een kwaadaardig onderscheid, afzondering en uitzondering (achterstelling en uitsluiting) van specifieke groepen op grond van (in dit geval) uiterlijke kenmerken van deze groep. Daar is hier eenvoudigweg geen sprake van. Hier is sprake van een karikatuur zoals er zovelen zijn over de hele wereld. Kan een karikatuur kwetsen? Jazeker. Is daarmee per definitie sprake van discriminatie? Zeker niet. Neemt u eens de moeite een paar shows van Amerikaanse zwarte stand-up comedy artiesten te bekijken. Zie hoe blanken daarin zeer regelmatig worden neergezet als stijve harken en schlemielen of rednecks. Kijk naar de shows van Jandino en zie hoe hij een zwarte Antilliaanse vrouw neerzet. Lach om dit alles en pak vervolgens de daadwerkelijke achterstelling is onze maatschappij aan. Dat, beste Donkerwoud, is mijn boodschap.

Donkerwoud
Donkerwoud5 jul. 2016 - 13:02

Een paar muisklikken verder vind ik deze definitie: Racisme is de opvatting dat vermeende rassen gerangschikt kunnen worden als superieur en inferieur ten opzichte van elkaar. Daaruit voortvloeiend kunnen voor het ene ras andere maatstaven worden aangelegd dan voor het andere. (Van Dale, Groot Woordenboek der Nederlandse Taal) Dan kan het herhaaldelijk, eenzijdig portretteren van zwarte wilden onderdeel zijn van (latent) racisme dat besloten ligt in een cultuur met een koloniaal verleden. Omdat de grens tussen smakeloosheid en abject lastig te maken is, zou ik zelf niet pleiten voor juridische maatregelen of censuur. Eigenlijk om dezelfde redenen die jij noemt: cultuur kan anderszins dingen ter discussie stellen door te provoceren, door uit te lokken of door irritant te zijn. Daar te strikte regels in aanbrengen, kan ons allemaal schaden. Dat neemt alleen niet weg dat er weinig fantasie voor mogelijk is om het kwetsende te zien in de afbeelding van een negroïde, kannibalistische figuur met een botje in zijn neus om zijn wildheid te accentueren. Dat soort wansmaak is uit de tijd en onnodig kwetsend. Het zou een familiepark als 'De Efteling' sieren als zij de kritiek serieus blijven nemen en alternatieven bieden om hun park zo inclusief mogelijk te houden.

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen5 jul. 2016 - 13:41

@donkerwoud: Dank voor uw reactie. Ik meen te lezen dat onze beide definities van racisme ten principale gelijkluidend zijn. Waar u helaas de bocht uit gaat is de zinsnede: "Dan kan het herhaaldelijk, eenzijdig portretteren van zwarte wilden onderdeel zijn van (latent) racisme dat besloten ligt in een cultuur met een koloniaal verleden." Ik daag u uit om in onze huidige samenleving aan te wijzen waar er sprake is van een 'herhaaldelijk, eenzijdig portretteren van zwarte wilden' dat een onderdeel is van 'latent racisme' (wat is daar overigens de definitie van?). Daarnaast dag ik u uit aan te tonen waar en hoe vervolgens de culturele link ligt met ons koloniale verleden. U kunt het niet en niemand kan dat. Het is beleidstaal, het is semi-sociologisch fact-free gewauwel zonder enige wetenschappelijke onderbouwing en dit soort 'new-speak' is de pest in onze huidige samenleving. Mijn excuus als ik hier wat fel op inga. U schijnt mij toe als een intelligent mens. Het zijn echter bij uitstek dit soort gemeenplaatsen en valse verbanden die ons racismedebat vandaag de dag verzieken en die ervoor zorgen dat de vollidioten van S.O.S (what's in a name) een podium krijgen dat zij niet alleen niet verdienen, maar waardoor de echte problematiek naar de achtergrond wordt gedrukt.

Albert Einstein
Albert Einstein5 jul. 2016 - 6:41

Komt er eigenlijk wel eens een kannibaal (met kannibalin+kindertjes) naar de Efteling die zich beledigd zou kunnen voelen?

1 Reactie
Frank Lenssen2
Frank Lenssen25 jul. 2016 - 10:08

Nee, Albert - die is veel slimmer: die is bezig druk te lobbyen bij de VN om zijn rijke traditie op de lijst van het Wereldcultuur-erfgoed te krijgen. Want anders zouden doortrapte linkse vegetariërs hem wel eens kunnen beroven van zijn lekkerste recepten, hapjes, en maaltijden. Hij zou zijn eigen Unieke Eigenheid kwijt zijn, en geen reden van bestaan meer hebben.

Ulltrafox
Ulltrafox5 jul. 2016 - 6:27

Tja..........men vind hier het woord negerzoenen al zo erg rascistisch dat het uit de van Dale is geschrapt en uit de winkel is gehaald. Ik wil best wel een zoen hebben van een negerin hoor! Wat is daar mis mee?? De wereld naderd de derde wereldoorlog en de EU glijd af naar de totale diktatuur en we geven hier aandacht aan. Net als het probleem waar van Muiswinkel mee worstelt samen met DENK trouwens...

2 Reacties
Gammana
Gammana5 jul. 2016 - 8:12

Zo doe je dat overspoel het volk met dit soort randzaken en ondertussen pakt de EU meer en meer.

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten5 jul. 2016 - 8:25

Volgens mij is naam niet geschrapt of verboden. De uitbaters hebben besloten hem niet meer te gebruiken.

truusbeek2
truusbeek25 jul. 2016 - 6:26

Nederland is ziek. Je kunt ook stellen dat er zo weinig in Nederland te strijden valt dat je dit onzinnige domme akties op touw zet. In de lijn van onzinnige en domme opmerking over invoering van kopvoddentax

omaoeverloos
omaoeverloos5 jul. 2016 - 6:18

Ook menig missionaris ligt na een bezoek aan deze attractie wekenlang sidderend in bed.

2 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus5 jul. 2016 - 9:32

In de vooroordeelbevestigende missionarissenpositie.

Moeder Pietje
Moeder Pietje5 jul. 2016 - 11:56

Doet m waarschijnlijk denken aan die keer dat hij bijna in die kookpot verdween.

Juppé🎗
Juppé🎗5 jul. 2016 - 6:07

Hier had je ook nog het tuinkabouterbevrijdingsfront. Straks zijn alle sprookjes en verzinsels verboden behalve die uit dat ene boek.

1 Reactie
Piet de Geus
Piet de Geus6 jul. 2016 - 1:38

"Hier had je ook nog het tuinkabouterbevrijdingsfront" Dat was dan wel weer een leuke manier om de wansmaak te bestrijden.

JStokx
JStokx5 jul. 2016 - 6:05

Waarom is dit nu weer een stereotypering van alle mensen met een donkere huidskleur? Ik heb er in ider geval niet bij stilgestaan dat Mr. Bean kwetsend voor alle blanke mannen.

jaacob100
jaacob1005 jul. 2016 - 5:44

Het moet toch niet gekker worden.

Bickle
Bickle5 jul. 2016 - 3:24

Straks mag je ook geen zwarte kleding of schoenen meer dragen.

1 Reactie
cockpol
cockpol6 jul. 2016 - 13:24

Een weetje: onder de Taliban was het verboden om witte schoenen te dragen, omdat wit de kleur was van de Taliban. Moraal van het verhaal: er zijn mensen die graag verbieden, en de soort die in de Efteling haar gang wil gaan, hoort daarbij.

JanB2
JanB25 jul. 2016 - 0:46

Deze attractie's zijn niet racistisch. Van racisme is pas sprake als een bepaalde bevolkingsgroep (strictgenomen een ras) in de zeik wordt gezet puur vanuit het doel om die groep of dat ras bewust in de zeik te zetten. Dat is hier dus niet het geval. De Efteling is een pretpark voor kinderen, geen indoctrinatiekamp van de KKK! Voor de liefhebber was er hedenavond op Canvas* trouwens een film die wél laat zien wat echt racisme is: Missisipi Burning. Saillant detail: de film zou, in tegenstelling tot de Efteling, niet geschikt zijn voor kijkers onder de 16**. Ziedaar het verschil tussen spijkers op (zeer) laag water en echt onversneden racisme en vreemdelingenhaat. * Vlaamse TV, bij de nederlandse publieke omroep zijn dit soort dieper gaande films al lang opgeofferd aan goedkoop vermaak voor het plebs. ** http://www.canvas.be/tv-gids

3 Reacties
PocoPoco
PocoPoco5 jul. 2016 - 6:34

De Vlaamse TV en radio streven de Nederlandse sowieso al tijden voorbij op zowel diepgang als kwaliteit.

ikdus2
ikdus25 jul. 2016 - 7:45

dus alleen maar extremen zijn racistisch?

Muxje3
Muxje35 jul. 2016 - 8:25

Ja maar als die kindertjes zo'n zwart stereotype in een pretpark zien dan worden hun latente vooroordelen bevestigd en stemmen ze straks allemaal PVV! Oh nee! Uiteraard mogen positieve stereotypen ook niet, zoals de moderne zwarte Piet: een goedlachse allochtoon die snoep uitdeelt. Want slavernij en VOC. Ga nou niet proberen dit soort actiegroepen met logica en verstand te benaderen. Als iemand over racisme begint kan je het beste je schouders ophalen en doorlopen. Ik hoopte eigenlijk dat de Efteling dat ook zou doen.

Kevin P. Roberson
Kevin P. Roberson4 jul. 2016 - 23:58

Artikel van Wall Street Journal journalist Gisela Williams is geschreven in 2014 en niet dit jaar.

Herr Vorragend
Herr Vorragend4 jul. 2016 - 22:50

Stel je bent een zwarte man, hoeveel zelfhaat moet je dan wel niet hebben om enige gelijkenis te zien met de Kannibaal ? Mijn god zo langzamerhand krijgt iedere koekwaus in Nederland wel ergens een podium.

2 Reacties
Marri2
Marri25 jul. 2016 - 5:09

Je reaktie en je nickname zeggen alles; hervorragend

Moeder Pietje
Moeder Pietje5 jul. 2016 - 12:01

Marri Dan heb je diens bijdragen niet mee gekregen.

Иосиф Виссарионович
Иосиф Виссарионович4 jul. 2016 - 22:09

Het houd nooit op, alles moet moet kapot en weg. Het dieren bevrijdingsfront wil geen dieren in Sesamstraat. De taal politie verbied negerzoen, moorkop, jodenkoek. Blanke mensen moet verplicht onder de zonnebank want hun kleur is beledigend. ABN word afgeschaft op school er word alleen nog maar uitheemsedialecten aangeleerd. Lui die over dit soort geneuzel klagen hebben te veel tijd, waarschijnlijk zijn de werkloos en hangen ze aan het subsidie infuus en het ergste is dat dit racisme in de hand werkt ipv verminderd.

3 Reacties
Pawn
Pawn5 jul. 2016 - 0:22

Jozef Vissarionovitsj, Altijd nog beter hier dan daar. Herinner je je nog het hoogste punt in Moskou? De kelders van Treblinka, van waaruit je uitzicht had op Siberië.

Neef Herbert
Neef Herbert5 jul. 2016 - 7:33

@Pawn Voor je iets post, check dan svp je 'feiten' Treblinka was een nazi concentratiekamp in Polen. Wat jij bedoeld is de Loebkjanka gevangenis.

Иосиф Виссарионович
Иосиф Виссарионович6 jul. 2016 - 10:41

@Neef Herbert Bedankt voor je aanvulling @Pawn Waar heb je het in hemelsnaam over? Dit gaat over een actie groep, die alle kleuren weg wil nemen en de wereld steeds grijzer wil maken. Je pion staat op het verkeerde bord, dit is geen schaak. Jij staat met jouw opmerking wel overgens wel mat.

Thijsv2
Thijsv24 jul. 2016 - 22:00

Satire, toch?

Bartje822
Bartje8224 jul. 2016 - 21:57

Wat zijn het ook een stelletje racisten daar he in kaatsheuvel! Bah! Ik zeg accuut de attracties verwijderen en de slachtoffers een schadevergoeding uitbetalen! -groenlinksmodusoff-

Floepert
Floepert4 jul. 2016 - 21:52

Tja, je kan maar niets om handen hebben. Over 30 jaar lachen we om deze periode.

ATM2
ATM24 jul. 2016 - 21:41

Nou, nou, ik denk dat er teveel mensen in Nederland rondlopen die niks te doen hebben en dan maar op zoek gaan naar een of andere 'vermeend' racistisch/discriminatie probleem. Wordt volwassen en maak eens wat van je leven !

1 Reactie
Moeder Pietje
Moeder Pietje5 jul. 2016 - 12:03

Zo te zien komt deze hyperallergene reactie weer uit Amerika. Ene Kevin Robertson, gelieerd aan onzinclubjes zoals RAR en de Saidy Smeenk fanclub die ervan uitgaan dat racisme en slavernij blanke inventies zijn, heeft zich blijkbaar opgeworpen als spreekbuis.

Rick2
Rick24 jul. 2016 - 21:29

Volstrekt krankzinnig, deze 'anti-racisten'.

slopsma
slopsma4 jul. 2016 - 21:28

Zeg me niet dat deze achterlijke actiegroep ook nog subsidie krijgt.

1 Reactie
janwijn
janwijn5 jul. 2016 - 9:05

Met uitzondering van de PVV krijgen actiegroepen geen subsidie.

PocoPoco
PocoPoco4 jul. 2016 - 21:17

De BVKM is ook al een onderzoek gestart naar de houdbaarheid van het Land van Laaf. ;P

Halve Zoolstra
Halve Zoolstra4 jul. 2016 - 21:02

Het meest ergerlijke van Monsieur Cannibale is het liedje. Dat is werkelijk niet uit je hoofd te krijgen. Aan de figuren heb ik nooit aanstoot genomen.

1 Reactie
Donostia2
Donostia25 jul. 2016 - 8:18

Volgens mij bedoel je het liedje van Carnaval Festival. Ooit gemaakt door Toon Hermans die kon dat goed. Liedjes maken die maar in je hoofd bleven rondzingen "Wat ruist daar in het struikgewas?"

msj_meijerink
msj_meijerink4 jul. 2016 - 20:50

Waar blijft de werkgroep 'stop discriminatie van de linkshandigen' de mest genegeerde minderheid ter wereld. Waar hangt het touwtje aan het rode potlood, de pen aan het loket, bij voorkeur de rol kakpapier op de plee, etc....: juist ja, aan de gemakkelijkste kant voor rechtshandigen! Ik word inmiddels zo moe van al dit politiek correcte geneuzel. Vergeef en vergeet de de fouten van onze betovergrootouders, dat scheelt een hoop nodeloos gezeik om dingen uit het verre verleden.

insignia
insignia4 jul. 2016 - 20:42

Ja, die Amerikanen. Goede reclame voor de Efteling, er komen gegarandeerd nieuwe drommen ouderen zich ergeren en de "niet-witte" kinderen vinden het prachtig net als de blanke kinderen. Weet je, de roze buurt in Amsterdam wordt bezocht door hordes amerkanen, maar dat is natuurlijk zo verschrikkelijk tegen de cultuur dat ze bij thuis komst onmiddellijk moeten biechten.

Events, dear boy, events
Events, dear boy, events4 jul. 2016 - 20:35

O!!! Please, please, please, vertel me dat dit niet waar is. Vertel me dat het een grap is. Ik voel me steeds minder thuis in het gekkenhuis dat Nederland heet.

GeachteLezer
GeachteLezer4 jul. 2016 - 20:23

Amerikanen zijn gek. Het is verreweg het meest racistische en gesegregeerde land op aarde maar ze doen net alsof ze enorm hun best doen niet racistisch te zijn..,... door alle zichtbare racisme uit te bannen, maar ondertussen naar hartelust blijven discrimineren, segregeren, achterstellen en uitsluiten. Alleen doen ze daar dan heeeel hypocriet over. "Nee hoor, wij discrimineren niet, althans, we liegen er keihard over."

7 Reacties
ikdus2
ikdus24 jul. 2016 - 23:29

vandaar dat een afro-Amerikaanse president tot 2 maal toe door euro-Amerikaanse kiezers gekozen was. de ministersploeg aldaar is vele malen gemêleerder dan waar dan ook ter wereld. als ik dan kijk naar Nederland... dan zie ik alleen lijkwitte ministers... laat dat pretentieuze moralistische toon achterwege hoor... het waren ook niet de Amerikanen die massaal joden, Roma/Sinti uitroeiden. dat waren toch echt de noord-en midden Europeanen. gewoon alle racistische karikaturen verwijderen uit de maatschappij. geen leedvermaak ten koste van anderen. bespot jezelf maar

GeachteLezer
GeachteLezer5 jul. 2016 - 6:42

Obama is ook niet echt zwart. Was hij echt zwart geweest dan was hij nooit president geworden. Obama is een beetje bruin dus voor Amerikanen nog juist te pruimen. In Amerika leven zwarten en blanken naast maar niet met elkaar. Zij negeren elkaar beleefd. Zij vermijden elkaar en doen ondertussen of ze heel keurig met elkaar omgaan door verdachte woorden uit te bannen bijvoorbeeld. Maar onder dat korstje van beschaving leeft grote afkeer van elkaar.

Dale S
Dale S5 jul. 2016 - 8:18

Ikdus. U bent duidelijk nog nooit in Amerika geweest. Onder de laag van PC beleefdheid zit een diepe afkeer en haat naar 'de ander'. Dit betreft mensen van alle gezindten, politieke voorkeur en kleur. Dit wegpoetsen van alles wat maar als beledigend kan worden ervaren heeft tot een extreme polarisatie geleidt en is een gezwel dat woekert in die samenleving en zijn weg aan het vinden is in ons land. Maar er is gelukkig een tegenbeweging die deze overgevoeligheid weerspreekt en actief tegengaat. Mensen zoals Christina Hoff Sommers, Milo Yiannapoulis, Bill Burr en Camille Paglia die zich mengen in het debat en het opnemen tegen de hysterische overgevoeligheid die meer kwaad doet dan goed. Hier eentje uit de oude doos door George Carlin https://www.youtube.com/watch?v=hkhUivqzWv0

C1953
C19535 jul. 2016 - 9:08

@ikdus; Een karikatuur van een kannibaal met een pollepel door zijn neus leedvermaak? Laat me niet lachen. Ik heb nu wel leedvermaak, ..... om u!

janwijn
janwijn5 jul. 2016 - 9:17

Aldus@ Het waren de nieuwe Amerikanen die bijna de gehele oorspronkelijke bewoners van hun sterrennatie uitroeide. Het waren de Amerikanen die vooral hun zwarte (arme) inwoners als kanonnenvlees diverse oorlogen in stuurden.

ikdus2
ikdus25 jul. 2016 - 22:41

het waren o.a.de Nederlanders die de oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika uitroeiden. bepaalde individuele staten van de VS zijn net zo racistisch als het maar zijn kan. bijna net zo racistisch als grote delen van Nederland

cockpol
cockpol6 jul. 2016 - 13:21

als ik dan kijk naar Nederland… dan zie ik alleen lijkwitte ministers… (...) gewoon alle racistische karikaturen verwijderen uit de maatschappij. (Ikdus) Beste ikdus, door blanken te bestempelen als lijkwit, stelt u hier zelf een racistische karikatuur. Meneer Ikdus, ik stel u voor uw eigen aanbeveling te volgen, en uzelf te verwijderen uit de maatschappij.

Nailles
Nailles4 jul. 2016 - 20:20

Ongetwijfeld zullen kabouters, en dwergen al helemaal, er ook als kwalijk in het vizier komen van deze politiek correcte actievoerders als kwetsende stereotypen van mensen die voor hen alleen nog als verticaal uitgedaagd genoemd aanvaardbaar zijn (in de VS "vertically challenged").

2 Reacties
Moeder Pietje
Moeder Pietje5 jul. 2016 - 12:10

Die geperveerde relatie tussen Sneeuwwitje en die wat ranzig ogende langbaardige dwergen moet r ook aan! De Efteling kan beter sluiten en alle sprookjesboeken op de brandstapel

Moeder Pietje
Moeder Pietje5 jul. 2016 - 12:11

geperverteerde

Marco19702
Marco197024 jul. 2016 - 20:01

Tja. Het carnaval-festival. Daar zie je het carnaval en worden allerlei landen gestereotypeerd. Nederlanders op klompen, Belgen met een frietje, Fransen met een cha-cha danseressen en de Duitsers met Bratwurst en bier. Dan is er ook Japan, en die zien er Japans uit, buigen en hebben allemaal een camera. En Afrika waar ze zwart zijn en een speer en een schild dragen. Het is misschien wel stereotypering, maar alle die landen en volkeren worden op de hak genomen. Waarom het nu wel een ramp is dat de Afrikanen op de hak genomen worden, maar dat bij de Nederlanders verder niet uit maakt snap ik niet. De anti-racismeroepers maken zichzelf belachelijk door zaken als Pipi Langkous, Jip en Janneke en negerzoenen aan te vallen en leiden daarmee de aandacht af van werkelijk racisme.

1 Reactie
Moeder Pietje
Moeder Pietje5 jul. 2016 - 12:13

Die Belgen met hun moppen over gierige Hollanders moeten ook maar eens de mond gesnoerd worden. Wat denken ze wel?! Hun opruiende humor kost ons veel aanzien en geld.

Lester2
Lester24 jul. 2016 - 19:56

Ik zou gewoon nooit zulke bezwaren durven uitten, ik heb nog iets van zelfrespect. Stel je nou gewoon voor dat een vriend van je dat zou zeggen, je zou hem toch gewoon eerst uitlachen en je dan afvragen met wat voor mensen je eigenlijk omgaat?

Flipje Tiel
Flipje Tiel4 jul. 2016 - 19:54

Als "persoon van geringe lengte" ben ik uitermate discriminabel gekwetst door alle kabouters en elfen die daar rondlopen. Het voordeel is wel dat ik op een kinderkaartje naar binnen mag.

3 Reacties
Haastig
Haastig4 jul. 2016 - 20:41

Ah, vertically challenged ;-)

Moeder Pietje
Moeder Pietje5 jul. 2016 - 12:14

Wat zou een dikke puber eigenlijk voelen bij Bolle Gijs? Bevestiging? Schaamte?

MarcoC
MarcoC5 jul. 2016 - 14:15

Heb ik ook ja :-) Ze noemen me niet voor niets Lilliputter , Dwerg, Smurf , lopende meter, etc etc hahahahahah

MarcoC
MarcoC4 jul. 2016 - 19:53

Tja zielig dit weer, zeuren om te zeuren. Wanneer kappen ze hier nou mee? Morgan Freeman zei in een interview: Racisme stopt nooit als er steeds weer over gepraat wordt. En deze erg coole en succesvolle zwarte acteur heeft daar een punt waar ik het heel erg mee eens ben. Ben half Italiaan en wordt regelmatig door Turkse of Marokkaanse mensen aangesproken in hun taal omdat ze denken dat ik een van hen ben. Komt door mijn uiterlijk. Ben ook weleens uitgemaakt voor itakker of spaghetti vreter. Boeit me niet. Heb nooit het gevoel gehad dat ik minder ben dan de typische grote Nederlandse blanke man. Heb altijd vrienden gehad van welke kleur dan ook. Het is je opstelling, je persoon die het verschil maakt of je succesvol in het leven staat of niet en niet je huidskleur, afkomst of religie. Je hebt hier kansen genoeg. Als ik bij elke tegenslag mijn afkomst erbij ga halen omdat dat de reden zou zijn voor die tegenslag dan was ik nooit zo geworden zoals ik nu ben. En ik sta goed in het leven: leuke baan, leuke vriend en leuke familie en vrienden. Kortom: mensen zeur niet zo ! Ga werken en heb plezier in je leven en gedraag je gewoon normaal. En stop met jezelf zielig te vinden omdat JIJ denkt dat je anders bent of dat het wordt aangepraat door de Sylvana's en Quincy's van ons land die zelf vinden dat ze 'anders' zijn.

2 Reacties
BasVV
BasVV4 jul. 2016 - 21:41

Kijk. Zo kan het ook:-)

Dale S
Dale S5 jul. 2016 - 8:33

+1

BakkerGerard
BakkerGerard4 jul. 2016 - 19:48

Maar bosjesmannen zijn toch zwart?

1 Reactie
cockpol
cockpol6 jul. 2016 - 13:26

Neen raszuivere Bosjesmannen zijn eerder bruingeel.

Mark Gh
Mark Gh4 jul. 2016 - 19:48

Ach ja. Zo is Holle Bolle Gijs natuurlijk ook een racistisch stereotype. En Lange Jan ook. En dat naïve blondje Roodkapje kan natuurlijk ook echt niet. Hou toch op.

1 Reactie
BasVV
BasVV4 jul. 2016 - 21:24

Ik zat er al aan te denken. Holle Bolle Gijs is blank en eet afval. En zegt nog dank je daarvoor ook. Als dat geen slavernij is. Het moet niet veel gekker worden allemaal. Straks is een dropje in je mond steken nog een probleem. Want zwart. Mag niet.

ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick4 jul. 2016 - 19:43

Oh jee, en nog blanken op klompen ook. Dit soort mensen gaat door totdat ieder haarvat in de samenleving politiek correct is en dan nog verder.

Stroompie
Stroompie4 jul. 2016 - 19:41

Ik word een beetje moe van dat Amerikaanse geneuzel dat alles discriminatoir is. Het is een betuttelende stap terug naar de tijd van de Spaanse inquisitie.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen4 jul. 2016 - 19:39

En gelukkig mogen we met z'n allen vrolijk doorgaan met raciaal profileren, met homohaat, met anti-semitisme, we mogen nog islamofoob zijn, varkenskoppen ophangen, en ga zo maar door. De prioriteit is ligt bij poppetjes.

1 Reactie
ikdus2
ikdus24 jul. 2016 - 23:32

het is een klein begin om in ieder geval racistische karikaturen uit de maatschappij te verwijderen. grote zaken beginnen klein

Nailles
Nailles4 jul. 2016 - 19:35

Allemaal prima hoor. Maar dan met zo'n actie ook niet discrimineren inzake "niet-witte kinderen" die eenzijdig of meer getroffen zouden worden door stereotyperingen. Neem bijvoorbeeld de slavernij waar werkelijk voortdurend een stereotypering geldt, als het aan actievoerenden ligt ook in het onderwijs, dat de "witte" daar voornamelijk of zelfs uitsluitend verantwoordelijk voor zou zijn, maar in ieder geval meer dan niet-witte mensen, terwijl de werkelijkheid is dat slavernij al vóór de westerse participatie aan slavernij, tot op de dag van vandaag, vooral en hedendaags vrijwel uitsluitend een door "niet-witte" volken gebezigde praktijk was en is.

3 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot4 jul. 2016 - 20:50

'Maar dan met zo’n actie ook niet discrimineren inzake “niet-witte kinderen”' Wat let je om je zelf belachelijk te gaan maken met zo'n actie?

ikdus2
ikdus24 jul. 2016 - 23:35

neem dan in ieder geval verantwoordelijkheid voor je eigen wandaden ipv steeds te wijzen naar anderen. de wandaden van anderen wassen je eigen wandaden niet schoon. erkennen, spijt betuigen en genoegdoening naar afstammelingen van het ontmenselijkt volk.

Nailles
Nailles5 jul. 2016 - 10:50

Huhh...? "je eigen wandaden" "verantwoordelijkheid"????? Die van mij? Die van één of meerdere van mijn voorouders? Welke voorouders van mij dan precies? Alle of alleen bepaalde? Wat bepaalt hun schuld of verantwoordelijkheid? Wat hebben zij gedaan wat hen aan te rekenen is? Hoezo ben ik of iemand anders schatplichtig aan veronderstelde zaken van voorouders? Wélke wandaden hebben die voorouders dan precies gepleegd of in welke zin zijn zij daarvoor verantwoordelijk te houden?

il viaggiatore
il viaggiatore4 jul. 2016 - 19:33

Ik heb eventjes op de pagina van SoS gekeken. Witte mensen zijn nooit door niet witte mensen gekoloniseerd, tot slaaf gemaakt, of als groep vermoord om verschillen in etniciteit, religie, cultuur, verblijfsstatus etc. Misschien wordt het tijd dat ze toch wat meer in de geschiedenis boeken duiken en minder selectief shoppen in de geschiedenis om daadwerkelijk serieus genomen te worden. Zeiken om te zeiken noem ik het maar. En dan ben ik maar een witte racist, lig ik niet meer wakker van eerlijk gezegd. En dat is jammerlijk want het maatschappelijk debat omtrent racisme en discriminatie wordt op deze manier weer 20 jaar terug geworpen in de tijd.

4 Reacties
ikdus2
ikdus24 jul. 2016 - 23:37

je erkent dat je een witte racist bent?

il viaggiatore
il viaggiatore5 jul. 2016 - 9:49

Ja, ik erken dat inderdaad. Ik vind dit soort zaken te sneu voor woorden terwijl er zeer grote maatschappelijke problemen aanwezig zijn. Etnisch profileren, discriminatie op de arbeidsmarkt. Racisme en racistische uitingen op het internet. Als ik dit soort dingen mierenneukerij vind dan wordt ik maar uitgemaakt als racist, daar lig ik niet meer wakker van. Misschien eens de laatste 2 alinea`s lezen vooraleer je je conclusie trekt.

ikdus2
ikdus25 jul. 2016 - 22:45

@handige harry wie ben ik om aan jouw racisme te twijfelen. je zal er vast goed in zijn. veel plezier ermee

cockpol
cockpol6 jul. 2016 - 13:35

" je erkent dat je een witte racist bent?" (Ikdus) Opmerkingen als deze meneer Ikdus, doen me denken aan de Spaanse inquisitie. Ik denk dat u zich daar als scherprechter thuis zou voelen. Daar zou u meneer Handige Harry op de pijnbank kunnen leggen tot hij bekent dat hij een lijkbleke bloeddorstige racist is, en dan kan u hem overleveren aan de kookpotten van Monsieur Kanibaal, die dan wel wit geverfd moet worden, voor de operatie kan plaatsgrijpen.

voxpopuli2
voxpopuli24 jul. 2016 - 19:29

Agossie.. de racisten breken weer los...

rechtdoorzee
rechtdoorzee4 jul. 2016 - 19:28

Rupsje nooitgenoeg.

1 Reactie
ikdus2
ikdus24 jul. 2016 - 23:41

wat heb je die mensen gegeven dan? je bedoeld dat je niet vrij racistische karikaturen mag behouden zonder dat je morele verhevenheid ter discussie gesteld wordt. wat een gift

TheHun
TheHun4 jul. 2016 - 19:27

Tsjonge jonge, dit gaat wel erg ver hè.

Yolo2
Yolo24 jul. 2016 - 19:26

Vraag me af wat het volgende doel van de anti racisme beweging zal zijn. De term racisme wordt steeds verder uitgehold.

frank ten cate
frank ten cate4 jul. 2016 - 19:22

verschrikkelijk dit land is echt helemaal aan het doordraaien.

1 Reactie
ikdus2
ikdus24 jul. 2016 - 23:44

duhhhh gekkie... de aardbol heeft nooit anders gedaan

[verwijderd]
[verwijderd]4 jul. 2016 - 19:19

--- Dit bericht is verwijderd —

4 Reacties
Pawn
Pawn4 jul. 2016 - 20:18

Geen sprake van. Een beetje glimlachen en mild toeknikken, dat lijkt me het meest effectief en conflict vermijdend.

BassievonToor
BassievonToor4 jul. 2016 - 20:51

@Timwitten, Verbieden? Ik ben het misschien inhoudelijk niet met ze eens, maar ik respecteer wel dat ze het recht hebben om hun zegje te doen.

Joe Speedboot
Joe Speedboot4 jul. 2016 - 20:59

'We moeten met zn allen dit soort actiegroepen verbieden.' Dit soort onbenullige folklore kan je beter koesteren dan verbieden. Foute regimes zoals N-Korea zouden dit verbieden.

ikdus2
ikdus24 jul. 2016 - 23:43

wel geüniformeerd toch.... Hugo Boss wil best wat voor bezorgde burgers ontwerpen