Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Kabinet maakt 6 miljoen euro extra vrij voor noodhulp Somalië en Zuid-Sudan

  •  
29-03-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
72 keer bekeken
  •  
Somali visit
Update 13.15 Het kabinet heeft besloten nog eens 6 miljoen euro extra vrij te maken voor noodhulp aan Somalië en Zuid-Sudan. Dat heeft minister Ploumen in de Tweede Kamer bekend gemaakt. De inzamelingsactie van Giro 555 voor slachtoffers van de hongersnood haalde in totaal ruim 30 miljoen euro op, daar komt dankzij het kabinet nu 6 miljoen euro bij.
Het gaat naar Somalië en Zuid-Sudan waar zeker twintig miljoen mensen aan ernstige ondervoeding lijden als gevolg van een combinatie van klimaatverandering, droogte, armoede en geweld. Het geld dat Ploumen vrijmaakt gaat naar het Internationale Rode Kruis: die hulporganisatie heeft goede toegang in Somalië en Zuid-Sudan.
Het kabinet maakte eerder al 11 miljoen euro vrij voor noodhulp; 2 miljoen voor de samenwerkende hulporganisaties en 9 miljoen euro voor Jemen en Nigeria.
Eerder:
Om de ergste nood te lenigen voor Afrikanen die de hongerdood dreigen te sterven startten de gezamenlijke hulporganisaties vandaag een landelijke actiedag van Giro555. In het Instituut voor Beeld en Geluid te Hilversum zitten presentatoren, BN’ers en programmakers aan de telefoon om gevers te woord te staan.
De hongersnood is een gevolg van extreme droogte die veroorzaakt wordt door klimaatverandering gecombineerd met gewapende conflicten waardoor mensen opgesloten zitten en niet kunnen vluchten naar veiliger gebieden. Circa 20 miljoen bewoners worden bedreigd in het noordoosten van Nigeria, Zuid-Soedan, Jemen en Somalië.
Over Jemen schrijft Giro555 :
Na twee jaar burgeroorlog in het straatarme Jemen, is er nauwelijks nog eten in het land. Door bombardementen mislukken de oogsten, waardoor nu 90 procent van al het voedsel moet worden geïmporteerd. Maar dat is niet makkelijk: door gevechten tussen het leger en de rebellen komt niet alle voedselhulp het land binnen.
De handel in eten en de aanvoer ervan ligt door het conflict zo goed als stil. 65 procent van de bevolking heeft voedselhulp nodig. Uitgehongerde gezinnen kunnen door het geweld geen kant op.
‘Soms hebben we één maaltijd per dag. Maar het gebeurt ook dat we niets hebben’, zegt Mohammed tegen een hulpverlener van Care. ‘Dan kunnen we niet slapen van de honger.’ Mensen helpen in Jemen is ontzettend moeilijk, maar kan wel. Het belangrijkste dat nu nodig is geld, want dat is er nauwelijks voor deze vergeten hongerramp.
De actiedag is begonnen met al 17,5 miljoen euro in kas, vertelde dj Gerard Ekdom op Radio 2 bekendgemaakt. De actie loopt al sinds afgelopen zaterdag.
Doneren kan via 0800-1112 of hier
Update donderdag 7:30
De opbrengst van de actie bedraagt 30 miljoen euro. Dat is 5 miljoen meer dan eerdere actie voor hulp aan Nepal na de aardbeving (2015) en een eerdere actie tegen hongersnood in de Hoorn van Afrika (2011).
"Het ingezamelde geld wordt onder meer gebruikt voor voedingsprogramma’s in Zuid-Soedan, Noordoost-Nigeria, Somalië en Jemen. Ernstig ondervoede kinderen krijgen speciale pindapasta. Ook wordt het geld gebruikt voor medische behandeling, het herstellen van de watervoorziening en het aankopen van hygiënepakketten, met daarin zeep en waterzuiveringstabletten."
 
 

Meer over:

nieuws, giro555
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (72)

jserle
jserle20 dec. 2017 - 15:58

De slavernij is afgeschaft de kolonieen zijn afgeschaft. En toch is het de schuld van de "boze witte man" Wie gelooft dat?

 Peer
Peer30 mrt. 2017 - 12:55

elke euro telt en komt ten goede aan mensen; wat ik me wel afvraag is waarom landen als Malawi, Uganda, Ghana... niet geholpen worden , maar de situatie daar even erg is .... wie maakt de keuze tussen wel/niet hulp in welk land ? Plus: China is zwaar aan het investeren in de oostkant Afrika.... wordt aan hen geen appel gedaan ?

Drents Bartje
Drents Bartje30 mrt. 2017 - 12:27

ik kan mij nog goed herinneren, dat jochie op tv, ondervoed buikje, vliegjes die om zijn hoofd vlogen. We moesten maar geld geven. In al die jaren daarna zijn er miljarden peseta's, lire's, D-marken, B-francs, Fr-francs, guldens, ponden, kronen, dollars, euro's en weet ik niet wat voor munteenheden, naar die landen gegaan. En wat is er veranderd, wat hebben ze met het geld gedaan?? De directieleden van de gezamenlijke hulporganisaties zijn u ook deze keer weer dankbaar, net zoals de dictators in die landen, net zoals de andere oorlogsvoerders, voor al uw donaties.

Jan Vries
Jan Vries30 mrt. 2017 - 12:04

Helaas maar ik moet mij hierbij aansluiten. management van ngo's worden er beter van. Ooit iemand uit die wereld horen zeggen dat alle hulpgroepen elkaar tegenwerken. veel geld zal weer naar de machthebbers gaan om de ngo's "veiligheid"te kunnen waarborgen. VN blijkt weer eens een ruggegraatloze club.

1 Reactie
Jan Vries
Jan Vries30 mrt. 2017 - 12:06

Sorry. aansluiten bij betoog Het is Wat.

PaulVeerkamp
PaulVeerkamp30 mrt. 2017 - 11:26

Schandalig, iedereen moet betalen aan giro 555. Het is je maatschappelijke plicht. Mensen en kinderen gaan dood. Morgen een vliegtuig ernaartoe, met eten. Dat mag niet meer voorkomen.

1 Reactie
Rude2
Rude230 mrt. 2017 - 12:59

ik heb geen maatschappelijke plicht, NL doet niks voor zijn eigen burgers ook!! en schandalig? dat bepaal ik zelf wel. Gooi het geld nog liever in de put.

Venlo2
Venlo230 mrt. 2017 - 11:22

Willen we dat de mensen in Afrika zich naar onze normen en waarden richten? Dan moeten we wel normen en waarden tonen. En dat wil niet zo lukken, bij deze pareltjes van onze cultuur. De arrogantie van de rijkdom. Geef ze nog een trap na, die hongerlijders, zeg dat ze het zelf schuld zijn.

Het is Wat2
Het is Wat230 mrt. 2017 - 10:11

Totaal zinloos dit. Het is natuurlijk vreselijk dat er mensen verhongeren en als giro 555 weer eens zo'n hongerend kind misbruikt in hun advertentie moet je echt van steen zijn wil je niet meevoelen met zo'n kind maar geld inzamelen e.d. heeft totaal geen nut. Live Aid in de jaren 80 ging over honger in precies hetzelfde gebied, de mensen die we nu moeten helpen zijn de kinderen van de mensen die we toen hielpen. Met dit soort "hulp" houden we het probleem alleen maar in stand want helpen we nu de mensen die op dit moment hongerlijden of creëren we een nieuw nog grotere ramp voor over 10 jaar? Die topsalarissen (doe daar eerst eens wat aan voor je andere om geld gaat vragen!) van al die directeuren van NGO's moeten ook betaald blijven worden dus ik vermoed het laatste. 1 van de landen waar honger is in Nigeria, een super rijk land(!), hoe hard het ook klinkt, laat het ze zelf lekker oplossen. Ze moeten zelf een duurzame manier ontwikkelen om daar voldoende voedsel te produceren, is dat niet mogelijk, is dat land misschien gewoon niet geschikt voor bewoning en heeft het blijven proberen en in stand houden gewoon geen zin.

Don Quichote
Don Quichote30 mrt. 2017 - 7:33

Wow, ze hebben 30 miljoen opgehaald !! Waarvan 11 miljoen van Ploumen... En nu?......... volgend jaar weer zo'n actie, want als de oogsten nu zijn mislukt zullen ze volgend jaar ook niet lukken, de machthebbers zullen nog steeds niets om hun bevolking geven en de oorlogen zullen doorgaan. Maar onze aflaat is weer betaald, en we kunnen weer met een gerust hart naar bed. De Grootste humanitaire ramp ooit!! (anders brengt het helemaal niets op, weer een hongersnood bekt namelijk niet zo lekker) en dan volgend jaar De Allergrootste Ramp ooit...... De samenwerkende hulporganisaties onder de bezielende leiding van deskundige marketeers die precies weten met welke traan je het meeste geld op kan halen zien hun bestaansrecht weer met jaren toenemen. (In Somalië zijn 24 VN-organisaties en ca. 100 nationale en internationale NGO’s actief) Wanneer je ook maar iets zou weten van de materie weet je ook dat het niets uit gaat maken. Dat er naast de miljarden die al zijn uitgegeven nog weer miljarden nodig zijn om de status quo te handhaven. De directeur van een goede doelen organisatie gaf aan, na de vraag van de reporter, dat ook hij geld had gestort..... wel 50 euro, dat lukte net van zijn salaris van ruim 130.000,- euro. (wat mede betaald wordt uit de opbrengst van deze actie ;-) (nee, ik geef zelf niets aan deze actie) De oplossing: ik zou het niet weten, maar van schoner water komen er meer kinderen, meer kinderen geeft meer vraag naar voedsel en medicatie. Voedselproductie is er te weinig voor de groei van de bevolking. Nog los van de buitenlandse investeringen De Canadese mijnbouwmaatschappij Nevsun Resources Ltd begon in 2011 in samenwerking met de regering met de exploitatie van de Bisha-mijn waar goud, koper en zink worden gedolven. Tijdens de eerste vijf jaar heeft Nevsun ongeveer achthonderd miljoen USD bijgedragen aan de Eritrese economie. Turkije. Dit land heeft een zeer actief beleid t.a.v. Somalië en besteedde er naar verluidt sinds 2011 honderden miljoenen Dos Santos is al 37 jaar president van Angola. vermogen : $ 20.miljard Zijn dochter : $ 4.miljard Mohammed VI. van Marokko – Vermogen: $ 2,1 miljard Teodoro Obiang Nguema Mbasogo Equatoriaal-Guinea– Vermogen: $ 600 miljoen Uhuru Kenyatta Kenia– Vermogen: $ 500 miljoen Paul Biya Kameroen– Vermogen: $ 200 miljoen Koning Mswati III. Swaziland – Vermogen: $ 200 miljoen Idris Deby Tsjaad– Vermogen: $ 50 miljoen Robert Mugabe Zimbawe– Vermogen: $ 10 miljoen

4 Reacties
Jaacob52
Jaacob5230 mrt. 2017 - 9:53

Don Vito, stevige taal, maar ik ben het met je eens. Volgend jaar is er een nog grotere ramp, voorspelbaar.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai30 mrt. 2017 - 10:29

Zo is het en niet anders geachte Don Vito 30 maart 2017 at 09:33. Helaas maar waar. Goed stuk.

Liempt
Liempt30 mrt. 2017 - 12:09

Precies dit dus.

Rude2
Rude230 mrt. 2017 - 13:16

+1 voor Don Vito

omaoeverloos
omaoeverloos30 mrt. 2017 - 7:33

Zo, dus ons onmetelijk rijk land heft maarliest een kleine 2 euro per person over voor deze humanitaire ramp. Schandalig! Je zou toch verwchten dat er op zijn minst een paar miljard zou worden opgehaald.

2 Reacties
joloe
joloe30 mrt. 2017 - 10:56

omaoeverloos 30 maart 2017 at 09:33 Zo, dus ons onmetelijk rijk land Ik weet niet in welk land u leeft Maar al u Nederland bedoeld dan ben ik zeker 45 jaar lang een prutser geweest zeker, want met me AOW en klein pensioentje kan ik het nog net redden ,dus ik voel mij echt niet rijk. Ik ben bang als die nieuwe regering door gaat met waar ze gebleven zijn dus korten op alles en iedereen dan kan je de opbrengst van 555 over een paar jaar wel hier uitdelen.

Rude2
Rude230 mrt. 2017 - 12:57

Kunnen we niet beter voor ons eigen volk zorgen? Geld naar Afrika heeft nog nooit iets opgeleverd. Zie deze onzin al 40 jaar aan zonder verbetering. 2 euro is veel voor de meeste sloebers in NL.

Jeremius
Jeremius29 mrt. 2017 - 21:13

We zullen wel moeten, of we moeten dealen met het rijkste continent ter wereld dat volkomen geradicaliseerd is. Wij hebben Afrika nodig, en we hebben de mensen daar nodig. Afrika is zeer rijk, het grootste landbouwpotentieel ter wereld, enorm veel delfstoffen. Als we die mensen en dat continent kwijt raken, dan is er voor ons geen toekomst. Het gaat hier om noodhulp, dat moet gewoon gedaan worden. Maar het is niet de oplossing. De oplossing ligt in eerlijke handelsverdragen, wij hebben daarin ook mede-verantwoordelijkheid. Nog even en onze mensen worden weggejaagd uit Afrika. We hebben niet veel tijd meer.

3 Reacties
Berend_van_den_Achterberghen
Berend_van_den_Achterberghen30 mrt. 2017 - 7:39

Jeremius 29 maart 2017 at 23:13 Dat continent zijn we al kwijt. India en China zijn aan een wedloop bezig om zo veel mogelijk de delfstoffen en landbouw onder controle te krijgen. Die landen steken miljarden in dat continent en niet als ontwikkelingshulp.

Venlo2
Venlo230 mrt. 2017 - 11:21

Klopt, China en India nemen dat continent serieus. Daarom kapen ze de goede business weg voor de ogen van de Europeanen. Europa heeft haast om dit goed te maken. En noodhulp is daarin onvermijdelijk.

Jan Vries
Jan Vries30 mrt. 2017 - 12:12

China neemt dit continent over en niet door met machthebbers te onderhandelen maar met de daar aanwezige ondernemers. Westen is goed voor Zorg en Onderwijs en China voor infrastructuur maar laat zich door grondstoffen uitbetalen. vruchtbare grond is al door Saoedie Arabie en andere landen die weinig vruchtbare grond hebben overgenomen. Alle landen kunnen dit kritiekloos doen maar Westerse landen niet.

ZandA
ZandA29 mrt. 2017 - 20:30

Ik heb een uitgesproken mening over alles en nog wat en geloof niet in deze onzin die waarschijnlijk de verkeerde van geld voorzien. Maar dat risico neem ik.

1 Reactie
Jan Vries
Jan Vries30 mrt. 2017 - 12:14

Gezien de ontwikkelingen in die landen en foute management van ngo's corrupte leiders en praktische aanpak van China zal er voor de bevolking niets veranderen.

deprovincie
deprovincie29 mrt. 2017 - 17:51

Ik geef nooit iets aan giro 555, wel aan hartstichting en kankerfonds. Sinds 1980 is er 1600 biljoen dollar gestopt door hoofdzakelijk het westen in dit continent. het is beter om met het opgehaalde geld geboortebeperking te stimuleren

3 Reacties
SjarrelDeWroet
SjarrelDeWroet29 mrt. 2017 - 19:48

Mee eens, maar niet alleen in Afrika. De grootste bedreiging voor onze planeet is overbevolking. Het klimaatprobleem is slechts een symptoom.

Jeremius
Jeremius29 mrt. 2017 - 21:19

Klopt, de ontwikkelingshulp is net zo'n grote industrie als de wapenindustrie, en toch helpt het niet. De EU levert gesubsidieerde kippen aan Ghana, zonder drumsticks, goedkoper dan Ghanese boeren ze zelf kunnen maken. Ghana mag niet zomaar naar de EU exporteren. Zo worden de boeren daar arm gehouden, zo wordt de landbouwproductie laag gehouden, zo wordt de honger in stand gehouden, en dan stoppen we er ontwikkelibgshulp in, om de dictators aan de macht te houden. "Koop maar wapens bij ons", zeggen we tegen de dictator, "hou je bevolking tam, wij bouwen wel een ziekenhuis, dat hoef jij niet te doen."

adriek
adriek30 mrt. 2017 - 6:14

Iedereen die verder is gekomen dan groep 5 weet dat groei niet oneindig kan doorgaan, vrijwel iedereen die meer dan Havo heeft gedaan lijkt dat vergeten. Zolang wereldleiders, planologen en economen slechts in (bevolkings) groei kunnen rekenen komen we (de wereld) per definitie in de problemen. Als 'we' de afgelopen vijftig jaar de economische groei hadden verdeeld over een wereldwijd gelijkblijvend aantal mensen had de hele wereld nu in weelde kunnen leven. Het stimuleren van geboortebeperking lijkt een goed idee, maar daar is nu niet het goede moment voor, tenzij je sterilisatie vraagt in ruil voor eten....

Machiels**1993
Machiels**199329 mrt. 2017 - 16:44

De enige die Jemen kan helpen is Trump. Hij kan de aanvoer van wapens en jetfuel stoppen waardoor de saudis genoodzaakt zijn het kapotbombarderen van Jemen te staken. Dat is 1, punt twee is dat dit nu haast een chronisch probleem is. Een aantal van deze landen heeft inmiddels een te grote bevolking op wat de natuur kan ondersteunen. Noodhulp moet gegeven worden. Tegelijkertijd moet er meer gedaan worden om structurele problemen op te lossen.

3 Reacties
FrankVerdellen2
FrankVerdellen229 mrt. 2017 - 17:29

Ja tuurlijk, Ome Trump heeft het weer gedaan. Die deals waar jij over rept zijn anders wél gesloten door Obama en Clinton..

Jeremius
Jeremius29 mrt. 2017 - 21:20

Volgens mij zaten er nog twee periodes Bush tussen. Of heb je die verdrongen?

Machiels**1993
Machiels**199330 mrt. 2017 - 0:42

Het gaat er niet om wie begonnen is, maar wie het kan stoppen.

Doofenschmirtz
Doofenschmirtz29 mrt. 2017 - 14:54

Er zijn duizend redenen om niet te geven. Strijkstokken, strijdgroepen, afpersing, islam, enzovoort, maar veel geld zal desondanks mensen het leven redden. Mensen die er niks aan kunnen doen dat ze worden uitgebuit, afgeperst, moeten leven in de droogte, dat ze daar nu eenmaal geboren zijn. Je kunt ook altijd schuldigen aanwijzen door wie het komt dat die mensen lijden, dus kan je de verantwoordelijkheid verleggen zodat je niets hoeft te doen. Dan kan je zeggen ik doe het niet meer want... of want ... of want ..... Allemaal geldige redenen ongetwijfeld. Maar toch, er zullen mensen gered worden door wel te geven. Je kent ze alleen niet, ze blijven anoniem en nooit zal je weten of jouw euro's aan de strijkstok zijn blijven hangen of een leven hebben gered. Maar toch. Je redt er wel mensen mee.

4 Reacties
Cliff Clavin
Cliff Clavin29 mrt. 2017 - 18:28

Mooie inzending.

adriek
adriek30 mrt. 2017 - 6:19

Het is alleen zo jammer dat we (het rijke deel van de wereld) straks als de ergste nood gelenigd is weer over gaan tot de orde van de dag. De oorzaken worden niet bestreden waardoor het wachten is op de volgende crisis. En nee: ik heb ook dè oplossing niet, maar als europa de financiële markten met duizend miljard euro(!) kan steunen, moet er toch ook wel geld beschikbaar gemaakt kunnen worden om een economie op poten te zetten in Afrika?

Liempt
Liempt30 mrt. 2017 - 9:00

@AdrieK "moet er toch ook wel geld beschikbaar gemaakt kunnen worden om een economie op poten te zetten in Afrika?" http://www.volkskrant.nl/opinie/hoeveel-storten-de-afrikaanse-leiders-eigenlijk-op-giro-555~a4479919/ De economie van de elite is anders flink op orde..(dit is trouwens ook het geval in bijv. Haiti...waar destijds miljoenen heen zijn gegaan..)

Rude2
Rude230 mrt. 2017 - 13:14

gokken daar hebben ze casino's voor. En zijn er bewijzen dat er veel goeds gebeurt met het geld?

Kalmthout
Kalmthout29 mrt. 2017 - 14:37

Leerzaam om ook dit artikel eens te lezen. http://www.volkskrant.nl/opinie/hoeveel-storten-de-afrikaanse-leiders-eigenlijk-op-giro-555~a4479919/

2 Reacties
Jaacob52
Jaacob5230 mrt. 2017 - 7:03

Onthutsend verhaal dat eigenlijk ieder al kent maar de ogen voor sluit. Ik vraag me al langer af of al dat geld verzamelen wel zin heeft, dat afgelopen 6 decennia is het in bodemloze putten verdwenen.

Venlo2
Venlo230 mrt. 2017 - 11:27

"Ik vraag me al langer af of al dat geld verzamelen wel zin heeft, dat afgelopen 6 decennia" Het is niet zinloos, je redt er mensen mee, die anders morgen een ellendige dood sterven. Maar het zou ook niet hoeven, als we vooraf anders richting Afrika zouden handelen. Als de EU haar handelsmuren zou slechten. Maar dat gebeurt niet, de Europese bedrijven houden de corruptie in stand, en zorgen ervoor dat de Afrikaanse landen niet tot ontwikkeling komen. Zolang we dat niet oplossen zullen we elke paar jaar aan noodhulp geven, omdat het een godvergeten schande is om mensen voor je ogen te zien doodgaan van de honger.

EricDonkaew
EricDonkaew29 mrt. 2017 - 14:20

Ik zou 'extreme droogte die veroorzaakt wordt door klimaatverandering' graag vervangen willen zien door 'overbevolking'. Somalië: gemiddeld 5,89 kinderen per vrouw Nigeria: 5,13 Zuid-Soedan: 5,19 Jemen: 3,77 Bij ca. 2,1 blijft de populatie ongewijzigd qua aantal mensen. Bron: https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2127rank.html Let ook op het multiplyer-effect. Een Somalische vrouw kan bij ongewijzigde omstandigheden gemiddeld zo'n 200 achterkleinkinderen verwachten. Een Nederlandse vrouw ongeveer 7. Dat is het échte probleem op deze aarde. Milieu en klimaat hobbelen daar ver achteraan. Maar geef gerust aan 555.

4 Reacties
FransAkkermans1947
FransAkkermans194729 mrt. 2017 - 19:44

"Bij ca. 2,1 blijft de populatie ongewijzigd qua aantal mensen." En hoelang moeten die 2.1 kinderen in leven blijven dan?

EricDonkaew
EricDonkaew30 mrt. 2017 - 0:18

@FransAkkermans1947 ------------------------ Dat is niet relevant, het gaat om het gemiddelde. Na drie generaties hebben acht overgrootouders gemiddeld acht achterkleinkinderen. Dus de omvang van de populatie blijft ongeveer ongewijzigd.

RobSon2
RobSon230 mrt. 2017 - 10:51

Helemaal mee eens. Ik kan ook niet begrijpen dat die mensen geen verantwoordelijkheidsgevoel hebben naar hun eigen kinderen. Als je al niet eens zelf voldoende voedsel hebt, hoe kun je dan denken dat je kinderen kunt onderhouden? Waarom krijg je ze dan? Dat je het zelf slecht hebt is al erg genoeg, maar doe je onverwekte kind dat niet aan en denk na.

Venlo2
Venlo230 mrt. 2017 - 11:29

Klopt, overbevolking is een probleem dat altijd samen komt met armoede. Het is de oudedagsvoorziening van arme mensen.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*29 mrt. 2017 - 13:57

Goedendag. Om te beginnen, vind ik het sowieso nogal smaakloos van de Volkskrant vandaag, om een kritisch opiniestuk te plaatsen, juist vandaag, de dag van de landelijke actie van Giro 555. Dat gezegd, zelfs als 10% van het geld dat ik vanavond zal geven, aan Giro 555, terecht zal komen bij de inwoners van deze paar getroffende landen, zal ik persoonlijk al blij en tevreden zijn. Wij, alle 17 miljoen inwoners van Nederland, wonen toch nog altijd in een van de allerrijkste landen op aarde. Steun Giro 555!!!.

1 Reactie
hansdetorenkraai
hansdetorenkraai29 mrt. 2017 - 17:52

Dat was een duidelijk stuk in de Volkskrant geachte PeaceLoveNamasteuitMokum 29 maart 2017 at 15:57. Duidelijk eerlijk en o zo waar http://www.volkskrant.nl/opinie/hoeveel-storten-de-afrikaanse-leiders-eigenlijk-op-giro-555~a4479919/ Zie niet in waarom deze volgevreten leiders uit Afrika niet benoemd mogen worden. Er is geen werelddeel waar meer Rolex horloges worden verkocht dan Afrika. De bevolking is explosief gestegen met pakweg 5 tot 6 kinderen per vrouw. Mannen gelden in veel opzichten niet. Als klein jongetje zamelde ik al kranten en flessendoppen in dat is pakweg 55 jaar geleden. Nog steeds is het helemaal niets. Het is gruwelijk om te erkennen maar ik ben afgehaakt. Een op de negen kinderen leven in ons land onder de armoedegrens denk dat we daar meer resultaat kunnen boeken.

Andre Smid
Andre Smid29 mrt. 2017 - 13:52

Ik heb dan wel gegeven, gewoon omdat ik dat kan en niet omdat ik het idee heb dat het iets zal gaan uitmaken. Op de 1 of andere manier is de mens dusdanig achterlijk geworden dat na het verslaan van alle natuurlijke vijanden dat zij de grootste bedreiging is voor haarzelf. Droogte e.d. tja, de woestijnen verschuiven al zolang zij bestaan en het klimaat veranderd ook al zolang het klimaat bestaat en dat is veel langer dan dat er mensen bestaan. Het feit dat de mens haar eigen hoop continue bombardeerd is toch echt de hoofdzaak van bijna alle ellende.

1 Reactie
Venlo2
Venlo230 mrt. 2017 - 11:36

Je bent als die jood die een arm mens voedt om op die manier de wereld te redden. Mensen zoals jij geven hoop en maken de wereld beter.

Wittemuis2
Wittemuis229 mrt. 2017 - 13:28

Een vredesmacht hebben ze nodig dan kan het voedsel er komen nu dus niet. Verschrikkelijk wat daar nu plaats vindt maar met een berg geld ga je de mensen niet redden.

2 Reacties
SjarrelDeWroet
SjarrelDeWroet30 mrt. 2017 - 5:35

Dat heeft in 1993 in Somalië ook zo lekker gewerkt.

Wittemuis2
Wittemuis230 mrt. 2017 - 9:30

Sjarrel - daar hebben we een goede film van overgehouden black hawk down. Clinton trok zijn troepen terug waarna de rest volgde. Maar goed wil dat nu zeggen 25 jaar later dat het geen kans heeft van slagen ?

pois
pois29 mrt. 2017 - 13:04

Ik vind het een fijne gedachte dat er zoveel mensen in NL zijn die wat tegen het leed van anderen wil doen. Wat ik extreem jammer vind is dat er in de 555 actie een naief beeld schets van de werkelijkheid. Deze ramp namelijk door mensen gecreëerd, div Islamitische landen vechten daar een proxy oorlog uit en landen zoals Jemen, Noordoost-Nigeria, Somalië en Zuid-Soedan willen verdienen aan de hulp gelden. Het gestorte geld zal de oorlog alleen maar verlengen en en de hulp zal bijna niet bji de echte slachtoffers terecht komen. Jaar salaris CO: Unicef 121.122,- Cordaid: 119.387 Kerk in actie: 115.281,-

6 Reacties
Jeremius
Jeremius29 mrt. 2017 - 14:18

De jaloezie druipt er vanaf. Dat vind jij hoge lonen voor iemand die een organisatie van duizenden mensen leidt?

Doofenschmirtz
Doofenschmirtz29 mrt. 2017 - 14:46

Ja helaas, een deel van uw geld zal daar blijven waar het niet (direct) hoort. Maar een groter deel zal wel terecht komen bij wie het nodig heeft.

Popiejopie3
Popiejopie329 mrt. 2017 - 15:44

Dank voor deze uiteenzetting. Deze redenatie heb ik ook gemaakt en toch geld gestort. Omdat ik ook een hart heb dat mijn oeverloos geredeneer gelukkig zo nu en dan doorbreekt. Fijne avond!

pois
pois29 mrt. 2017 - 18:18

@Jeremius Er is geen jalousie, maar ik betaal niet mee. Hieronder de NGO's die samen 5 miljoen voor interne kosten consumeren. Dit zijn de NGO's die mee doen: CARE Nederland 6,06%, Cordaid Mensen in Nood 15,49%, ICCO & Kerk in Actie 8,8%, Oxfam Novib 12,74%, Plan Nederland 6,84%, Nederlandse Rode Kruis 16,43%, Stichting Vluchteling 6,33%, Terre des Hommes 2,75%, UNICEF Nederland 13,92% Save the Children 7,82%, World Vision 2,82%. @Doofenscherttz Nee, nog geen 10% komt bij de mensen zelf terecht en die 10% komt bij een klein groepje terecht. Stand is nu afgerond 25M aan donaties, 20% is voor intern NGO's, Nog eens 30% gaat naar bedrijven die diensten leveren aan die NGO's, 25% blijft bij de regeringen van de hulp landen hangen, 15% aan locale leiders die beslag leggen op goederen. @Popiejoppie Door geld over te maken draagt u bij een verlenging van het conflict en nog meer doden dan door honger. Want de strijdende partijen leven van de corruptie rond de NGO's

Jeremius
Jeremius29 mrt. 2017 - 21:05

5 miljoen is niets als je bedenkt wat voor een logistiek en personeel ze organiseren. Ik geloof, gezien de getallen waarmee je schermt, dat je geen flauw idee hebt van wat transport en organisatie kost. Of moet een secretaresse voor Cordaid gratis werken en thuis een kantoortje inrichten?

pois
pois29 mrt. 2017 - 21:54

@Jeremius Je hebt gelijk, maar ik wilde niet beticht worden van overdrijven dat ik de getallen aan had gedikt. Punt blijft, geld verdampt en komt niet bij de hongerige.

FrankVerdellen2
FrankVerdellen229 mrt. 2017 - 12:50

Ik geef geen geld meer. ik ben 48 jaar en zolang als ik mij kan herinneren worden er om de zoveel tijd dit soort acties gehouden en versterkt met de meest afschuwelijke beelden. Waarom zijn we er in al die tijd niet ingeslaagd om er voor te zorgen dat deze landen normale regeringen en overheden krijgen zodat deze landen ontwikkeld en opgebouwd worden zodat ze zelf in staat zijn om de broek op te houden ? Deze tactiek van tijdelijk pappen en nathouden werkt niet. Achter een tijdje ebt de aandacht weer weg en de mensen die even wat langer hebben kunnen leven, sterven alsnog. Ik werk er niet meer aan mee.

6 Reacties
Jantje68
Jantje6829 mrt. 2017 - 13:19

Ja herinner het me ook nog 1 voor Afrika, Live Aid, Band Aid. Steeds weer die zelfde riedel en opdravende BN-ers. Als je wat ouder wordt kan je dit niet meer serieus nemen. Een punt stoort me nog het meest. En dat is de suggestie dat het allemaal ONZE schuld is. Nu wordt er ook weer klimaatsverandering met de haren bij gesleept. En al die hongersnoden afgelopen decennia dan? Altijd ligt het aan anderen nooit aan de Afrikaanse bevolking zelf. Wanneer gaat deze bevolking eindelijk eens voor zichzelf zorgen? Je kan iemand pas helpen als men zelf de basis legt voor verbetering en het heft ook in eigen hand neemt. Het kan natuurlijk dat je de pech hebt van oorlog of een dictator maar niet generatie na generatie. Dan zit er ook iets mis in de mentaliteit van de bevolking. Nee mensen. Het is uiterst naïef om te denken dat wij dat op kunnen lossen. Dat zal toch echt van de mensen zelf moeten komen.

Reltiet
Reltiet29 mrt. 2017 - 13:30

Ik zit hier met hetzelfde gevoel; na pak-m-beet 30 jaar aan 'geef om dit kind' twijfel ik aan het blijvende effect van dit soort acties. Wéér Somalië, wéér Soedan, wéér Afrika - de hongerige kinderhoofdjes op TV versmelten tot één grote brij met die van de hongersnood van het jaar daarvoor - en die van het jaar dáárvoor. Mijn hart steekt nog steeds bij het zien van dit soort beelden, maar een giro of SMS? Nee, daarvoor ben ik te afgestompt. Afschuwelijk om te zeggen eigenlijk, maar het is wel zo.

Jeremius
Jeremius29 mrt. 2017 - 14:19

Klopt, een fundamentele oplossing is ver weg. Maar het gast om mensen die daar geen schuld aan hebben, moeten zij dan maar de hongersdood sterven?

Piet de Geus
Piet de Geus29 mrt. 2017 - 15:02

"Waarom zijn we er in al die tijd niet ingeslaagd om er voor te zorgen dat deze landen normale regeringen en overheden krijgen zodat deze landen ontwikkeld en opgebouwd worden zodat ze zelf in staat zijn om de broek op te houden ?" Dit klinkt bijna als een pleidooi om de voedselbanken maar te sluiten.

polygoonjournaal
polygoonjournaal29 mrt. 2017 - 15:35

ik hoor en zie het ook al jaren, er is al miljarden die kant op gegaan met ongetwijfeld goede bedoelingen, maar geeft gewoon toe, Afrika is een verloren continent. Zolang ze daar niet zelf eens de tering naar de nering gaan zetten zal het altijd zo blijven daar. Is gewoon de realiteit en die is hard, maar om er nog maar een uitdrukking op te gooien, zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Als de ene stam geen oorlog heeft met de andere stam is het wel het ene land met het andere, er wordt meer aandacht besteedt aan medicijnmannen dan aan echt onderwijs en de zittende partijen hebben daar veel voordeel aan, de mensen dom houden. Daar gaat ons geld geen donder aan veranderen, want waarschijnlijk zijn de schenkers net zo dom om te geloven dat hun geld daar goed terecht komt. Het is net als met bedelaars, geen geld geven, want dan gaat ie vanzelf wel verder.

Vondel3
Vondel330 mrt. 2017 - 8:02

Een voormalig docent van me was jarenlang actief bij een hulpstichting. Elke jaar zat hij meerdere maanden in een Afrikaans land, waterpompen te plaatsen of schooltjes op te knappen. Ze probeerden structurele verbeteringen aan te brengen om de mensen zelfredzaam te maken. Na enige jaren was hij volledig gedesillusioneerd. Hij verwachtte dat zo'n dorpje massaal zou bijspringen om te helpen hun eigen situatie te verbeteren. Niks was minder waar. Niemand pakte even een kwast op om te helpen schilderen, niemand die hielp met graven of spullen te sjouwen. En bij terugkeer het volgende jaar was het merendeel gestolen of vernield. Het is wat dat betreft niet anders dan in Nederland. Wie kent niet die beelden en verhalen van arme arbeiderswijken of vissersdorpjes van vroeger, waar ondanks het feit dat ze geen cent over hadden de huizen opgeruimd waren, de bloemen in de tuintjes stonden en niemand z'n vuil op straat flikkerde? Vergelijk het met achterstandwijken van nu. Die mensen hebben meer geld en vrije tijd dan de arbeiders uit de 50's maar de trots en het gevoel van verantwoordelijkheid voor de eigen omgeving en gemeenschap is volledig weg. Als je dat niet hebt kun je zo veel geld en hulp geven als je wilt maar het is een verloren zaak.

[verwijderd]
[verwijderd]29 mrt. 2017 - 11:46

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Jeremius
Jeremius29 mrt. 2017 - 14:21

Ik denk niet dat Bokro Haram op een zak meel zit te wachten. Ik weet wel dat niets doen Bokro Haram machtiger maakt, immers zij hebben wel te eten, en dat zien de mensen die honger hebben.

Doofenschmirtz
Doofenschmirtz29 mrt. 2017 - 14:45

Dat is waar, maar een deel komt ook terecht bij mensen die hun leven erdoor gered zullen zien.

Jan Vries
Jan Vries30 mrt. 2017 - 12:22

Voor hoelang en in welke omstandigheden. over 10 jaar zitten we weer in zelfde positie. Geen structurel oplossing door mede een tandlose VN.

Jantje68
Jantje6829 mrt. 2017 - 11:15

Ik vind dat de NPO als geheel zich niet moet mengen in actie voeren. Objectieve journalistiek mbt dit onderwerp is het kind van de rekening. Buitengewoon ernstig. Redacties moeten zich in allerlei bochten wringen om maar enthousiaste hulpverleners aan het woord te laten en hun kritische vragen in te slikken. Als kijker luisteraar ben ik dan ook compleet lost want zit in feite naar een grote advertorial te kijken/luister.

2 Reacties
Jeremius
Jeremius29 mrt. 2017 - 14:22

Een advertorial? Jij denkt dat het fakenews is?

SjarrelDeWroet
SjarrelDeWroet30 mrt. 2017 - 12:37

Een advertorial is toch wat anders dan "fake news"