Joop

Aboutaleb is de enige die Wilders kan tegenhouden

  •  
03-04-2016
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Over twee jaar is Aboutaleb premier van een extraparlementair kabinet
Afgelopen vrijdag woonde ik een optreden bij van Ahmed Aboutaleb. Voor hij zijn opwachting maakte op het Kasteel van Spangen, waar Sparta een cruciale wedstrijd speelde van boven-Rotterdamse betekenis, bezocht hij eerst het Alevitisch Centrum Rijnmond. Dat is tegenwoordig gevestigd in Schiedam, waar de aanhangers van deze islamitische stroming de hand konden leggen op een oude gereformeerde kerk. Aboutaleb nam het woord. Toen hij klaar was wist ik: dit wordt uiterlijk in 2018 de premier van Nederland. Hij is de enige die Geert Wilders de pas af kan snijden. Deze immigrant is de enige die de Nederlandse beschaving kan redden.
Onmogelijke kamer De kiezers zullen Den Haag in 2017 trakteren op een onmogelijke Kamer met een zelfs voor Nederlandse begrippen ongekende verdeeldheid. Tegenover zich vinden de overige partijen de PVV van Geert Wilders, die een daverende verkiezingszege heeft behaald. Het mag niemand verbazen als zijn zeteltal eerder naar de vijftig dan naar de veertig neigt. Wilders heeft zich echter door zijn uitspraken in verkiezingstijd onmogelijker gemaakt dan ooit. Alleen de VVD zou misschien met hem willen samenwerken, maar die is gereduceerd tot een vrij onbetekenend hoopje . Ook de liberalen schoffeert Wilders dag aan dag. Hij hoopt op nieuwe verkiezingen, die hem dan misschien wél de verhoopte 76 zetels op zullen leveren. Hij kan zich dan immers presenteren als de enige hoop voor Nederland.
Nadat de zoveelste informateur de handdoek in de ring heeft gegooid, herinnert iemand zich hoe ze een eeuw geleden een vergelijkbaar probleem met een onmogelijke Kamer hadden opgelost. Er was een extraparlementair kabinet gevormd onder leiding van een oude professor met de naam Cort van der Linden. De ministers hadden wel een politiek profiel maar ze opereerden onafhankelijk van welke partij dan ook. Het kabinet kon aanblijven vanwege gedoogsteun door een Kamermeerderheid. Het bleek zeer succesvol en loodste Nederland heelhuids door de Eerste Wereldoorlog.
Klemmend beroep Ahmed Aboutaleb krijgt het vererend verzoek om de Cort van der Linden van de eenentwintigste eeuw te worden. Hij kan het klemmend beroep dat de Koning op hem blijft doen, niet lang weigeren. Hij vormt vervolgens een kabinet waarin alle politieke smaken vertegenwoordigd zijn van ChristenUnie tot GroenLinks en van VVD tot SP, maar de bewindslieden zitten er voor zichzelf en niet op grond van een afspraak met hun partij. Verschillenden van hen zijn zelfs partijloos, vers van de universiteit of uit het bedrijfsleven geplukt. Juist omdat de PvdA nog maar zeven zetels over heeft, kan Aboutaleb zich profileren als een onafhankelijk voorzitter die net als een burgemeester boven de partijen staat. Wilders en de PVV hebben het nakijken. Het kabinet Aboutaleb weet de vele brandende lonten in het politieke kruitvat één voor één te doven.
Toespraak Tot die overtuiging kwam ik door de toespraak die Aboutaleb voor de Alevieten in Schiedam hield. Nu moet u weten dat deze belangrijke islamitische stroming van de stichting af tot op de huidige dag het slachtoffer is van vervolging en discriminatie. Toen Aboutaleb opgroeide in een Noord-Marokkaans dorpje was het officieel verboden om wat dan ook in zijn moedertaal, het Berbers, op te schrijven. Hij deelde met zijn gehoor een geschiedenis van achterstelling. Op grond daarvan hield Aboutaleb de vergaderde Alevieten voor dat geen enkele minderheid minder was. Elke burger heeft het recht om thuis en in de openbare ruimte te zijn wie hij is, te tonen waar hij of zij voor staat, de taal van eigen voorkeur te spreken en de kleren te dragen die hij of zij gepast acht. Aboutaleb vindt het net zo goed normaal dat je sympathie en solidariteit voelt met groepen in het buitenland waar je je genetisch, etnisch of linguïstisch aan verwant voelt.
Zijn daar grenzen aan? Aboutaleb stelde strenge grenzen. Iedereen is bij dit alles gebonden aan de wet, die voor allen hetzelfde is. Gedrag en uiterlijk mogen daarmee niet strijdig zijn. Uitgangspunt: je geeft elkaar in het publieke domein de ruimte. Ook is het verboden buitenlandse conflicten naar onze steden en straten te importeren. Daar zal hij tegen optreden, als het moet uiterst hard, benadrukte Aboutaleb.
Glashelder en Nederlands antwoord Dit is een glashelder en traditioneel Nederlands antwoord op de boodschap van assimilatie, uitsluiting en verdrijving die uit de kringen rond Wilders op ons afkomt. Eenheid door diversiteit is altijd de grootste kracht van ons land geweest. Op basis daarvan moet de meerderheid van het Nederlandse volk halt en front kunnen maken tegenover de grootste bedreiging van onze aard en ons wezen sinds de Duitse invasie. Die bedreiging is tweeërlei, enerzijds het moslimterrorisme, anderzijds de PVV-aanhang. Ze zijn allebei even gevaarlijk voor onze manier van leven.
Het hoofdkenmerk van die manier van leven is dat je een ander zijn eigenheid gunt en die van jou er in ruil voor terugkrijgt. Het is aan de overheid daar in te grijpen waar onderdrukking dreigt. Wie onderdrukt wordt, gediscrimineerd, fysiek aangevallen, tot een huwelijk gedwongen, bedreigd en getreiterd, kan rekenen op een actief ingrijpen door de overheid. Datzelfde geldt voor wie gewelddadige conflicten van elders naar het grondgebied van het Koninkrijk der Nederlanden probeert over te plaatsen. Toen ik Aboutaleb hoorde, dacht ik: “Hij is in staat om de angst en het wantrouwen weg te nemen bij wie nu naar de PVV neigt omdat Wilders de problemen tenminste benoemt.”
Hij wordt de volgende premier. Let maar op. Over twee jaar haal ik dit stuk weer te voorschijn En dan zullen we zien hoe alles werkelijk is verlopen, maar dit lijkt me een waarschijnlijke uitkomst.
Volg Han ook op Twitter

Meer over:

politiek, opinie,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (136)

robvaniren
robvaniren12 apr. 2016 - 5:51

Helaas leeft de heer Aboutaleb nog in de vorige eeuw. Zijn zeden bestaan uit niet gaan voetballen en buiten spelen, maar als kind al serieus in de boeken, dan schop je het ver( de Amerikaanse droom op z'n Marokkaans). Weinig Marokkanen die daarin nog geloven, terecht, dus hij scoort vanwege zijn afkomst, helaas dit te constateren..

insignia
insignia8 apr. 2016 - 9:08

Dat zijn bange vooruitzichten die je schetst, Han. Het enige wat een Wilders kan sroppen is een verandering in de mentaliteit van de beleidsmakers in de land. Een sterke man als Aboutaleb zal ons land alleen maar versneld nog onaangenamer maken. Als de reacties op het afwijzen van het Oekraine-verdrag leest dan komt daar uit naar voren: Wij, de elite zien het juist en wij gaan nu zoeken naar de methode om altijd onze zin, lees heilig geloof in de EU, te krijgen. Die EU moet natuurlijk ontmanteld en overgaan in natuurlijk bijeen horende economische en politieke blokken. Die Oost-europese landen zijn leuk om op vakantie naar toe te gaan, ze zijn even wat anders maar hebben andere zorgen. En om te zeggen dat de EU zo geweldig heeft meegewerkt aan onze welvaart is totaal onbewezen. Als ik een Bulgaar hoor zeggen dat ze echt geen Hollandse tomaten meer willen daar dan is dat niet direct een ode aan ons vakmanschap. De Grieken waren natuurlijk veel beter af geweest met een lokaal verbond ala EEG waarin het instrument van devaluatie gebruikt kan worden. Dan waren ze trouwens niet zo diep het moeras in geduwd als nu. Wie verkoopt nu een nationaal bezit als de havens?

Bert Vlierman
Bert Vlierman8 apr. 2016 - 6:34

'Deze immigrant is de enige die de Nederlandse beschaving nog kan redden.', zegt Van der Horst. In zijn zoektocht naar de krachtige leider raakt Han het spoor bijster. Stel dat Aboutaleb morgen onder de tram komt. Volgens Van der Horst is er dan niemand meer die de Nederlandse beschaving nog kan redden. Als Van der Horst gelijk heeft, kunnen we Nederland net zo goed onmiddellijk laten fuseren met een staat met meer toekomstperspectief. Bijvoorbeeld met Ukraine.

WilWortel
WilWortel7 apr. 2016 - 20:21

Eu.. Nee beste Han. Dat is DENK! Tunahan Kuzu, Selcuk Öztürk en sinds vandaag Farid Azarkan. Zij gaan Wilders een halt toe roepen!

Kees Apollo
Kees Apollo5 apr. 2016 - 20:49

De profeet/historicus wenst zich een sterke man met twee paspoorten. Zit het even tegen en dan komt de aap uit de rechtse mouw.

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*5 apr. 2016 - 5:41

Goedendag. Zodra de PvdA lijkt een kans te krijgen om te herstellen, met name met een nogal populaire would-be lijsttrekker, met name de heer Ahmed Aboutaleb, komt de PVV-fanboys/fangirls (hieronder) meteen met allerlei *karaktermoord*verhaaltjes, waar of niet waar, in de meeste gevallen, vooral halve waarheden, richting de heer Ahmed Aboutaleb = het bedrijven van onze vaderlandse politiek op zijn aller smerigste, al tien jaar lang nota bene. Een fijne dag.

2 Reacties
Common Sense
Common Sense5 apr. 2016 - 8:08

En dat terwijl er als het om Wilders en de PVV'ers gaat, altijd genuanceerd en op basis van argumenten gediscussieerd wordt. Het is me wat allemaal.

Klapschaats2
Klapschaats25 apr. 2016 - 11:42

"Zodra de PvdA lijkt een kans te krijgen om te herstellen" klinkt alsof de PVDA iets verschrikkelijks is aangedaan. Het tegendeel is waar: de partij maakte bewuste keuzes in dit regeerakkoord en voert dat uit met de VVD. Kennelijk vinden de PVDA kiezers de verkiezingsbeloften hier niet bij passen wil men niet meer op de huidige PVDA stemmen. De PVDA herstelt zich mogelijk deze week al door het referendum te omarmen bij een Nee-uitkomst wat tot een crisis leidt met de VVD. Op korte termijn lijkt dit de enige koninklijke weg voor de PVDA om uit het kabinet te stappen en het blazoen wat op te poetsen.

slopsma
slopsma4 apr. 2016 - 20:45

Blijft de vraag: waarom zouden ze Aboutaleb vragen? Lid van een marginaal partijtje, en totaal geen ministers ervaring. En als de PVV de grootste wordt, en dat hoop ik wel, dan lijkt hij mij wel de laatste die al die mensen op die post willen zien. Wishfull thinking allemaal!

2 Reacties
GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*5 apr. 2016 - 5:53

Dag slopsma. Eerlijk is eerlijk, maar hoezo marginaal?. Tot en met 15 maart 2017, heeft de PvdA nog altijd 36 zetels in het Parlement, of sowieso 3 keer zoveel als de PVV, met haar 12 zetels. Met Ahmed Aboutaleb als lijsttrekker, kan de PvdA inderdaad rond 30 zetels krijgen, volgens mij en dat is geen wishful thinking hé, wat mij betreft. Trouwens was Ahmed Aboutaleb toen wethouder in Amsterdam, daarna was hij ook staatssecretaris in het kabinet Balkenende IV en hij is natuurlijk al jaren ontzettend succesvolle burgemeester van Rotterdam, die tweede grootste stad van Nederland. Check your facts, a.u.b., voor u de volgende keer als al nogal bekende PVV-fanboy/fangirl op deze website, weer zomaar iets schrijft (maar dat is natuurlijk nog altijd uw goed recht, volgens uw vrijheid van meningsuiting, moet ik in eerste instantie toegeven). Alvast bedankt. Met veel vriendelijke groeten, Van een ook non-PvdA stemmer, trouwens, niet op dit moment tenminste, met Diederik Samsom als PvdA partijleider en Hans Spekman als PvdA partijvoorzitter.

slopsma
slopsma6 apr. 2016 - 22:11

PeaceLoveNamasteuitMokum 5 april 2016 at Wat ik zeg, totaal 0 ministers ervaring. Ik dacht dat ik dat zei, en dat is een fact! Marginaal in de peilingen, en dat snapt u ook wel, en na deze regeringsperiode verwacht ik dat de PVDA afgestraft gaat worden. [(maar dat is natuurlijk nog altijd uw goed recht, volgens uw vrijheid van meningsuiting,] MIJN vrijheid van meningsuiting? Hoezo is dat MIJN vvm? U bent moeilijk te volgen.

johannes dree
johannes dree4 apr. 2016 - 19:58

Oh ja, een reactie op meneer Han.... Geert Wilders moet niet tégengehouden worden!!!! Misschien enkel in zijn enthousiasme om alle linkse hobby's vanaf zijn aantreden als MP, strafbaar te stellen.

2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst5 apr. 2016 - 7:23

Strafbaar stellen? En jij vlast zeker al op een baantje als bewaarder in een van de door de leider in te richten concentratiekampen.

Dale S
Dale S5 apr. 2016 - 10:50

HanvanderHorst Zo zo iemand voor kampbewaarder uitmaken (i.e voor nazi) de haat jegens de PVV zit diep of niet meneer v/d Horst...

johannes dree
johannes dree4 apr. 2016 - 19:54

Eens werd ik op een gelegenheid waar volwassen gediscussieerd werd, als FASCIST betiteld. Ik bleef rustig, bedankte voor de bijdrage en merkte op dat ik meestal REALIST genoemd werd.

Mick64
Mick644 apr. 2016 - 17:50

Het causaal verband is helemaal zoek, zo niet dan wel de volgorde. Uw belastingen waren na de aanslagen van 11 september een prima bijdrage om een club zoals IS te vormen. De club van PVV is direct het gevolg van uw jaren lange fiscale sponsorschap. Dus wat heeft u financieel gesteund ? Terrorisme en PVV aanhang. Welterusten verder..

Flipje Tiel
Flipje Tiel4 apr. 2016 - 16:57

De steeds luider klinkende behoefte aan een sterke leider is een zorgwekkende ontwikkeling. Het doet vermoeden dat zelfs de beste rationaliseerders liever niet voor zichzelf willen denken.

Mark Gh
Mark Gh4 apr. 2016 - 15:29

Dit lijkt me een mooi scenario. Zou het wel fijn vinden wanneer Aboutaleb dan wel eerst zijn PvdA lidmaatschap opzegt, want daar hoort iemand met zijn kwaliteiten gewoon niet thuis.

joan2
joan24 apr. 2016 - 14:40

Ik denk dat Auboutelab een goede bestuurder is, net als Job Cohen. De man is het beste op z'n plek als burgemeester met enige afstand van de politiek. Ik zou hem wel graag zien als minister, maar ik geloof niet dat hij zich sterk zal houden in een debat onder andere tegen Geert Wilders. Uiteraard zal z'n Marokkaanse afkomst tegen hem worden gebruikt, het is ook goed te begrijpen dat veel burgers niet op iemand stemmen met twee nationaliteiten. Dit zal niet alleen door Wilders worden aangedragen maar de andere partijen zullen dit ook subtiel aandragen in een campagne.

ljhbouwman
ljhbouwman4 apr. 2016 - 14:19

Het is nogal mal op beloftes af te gaan, kinderachtig zelfs, onnozel. Het aantal echtscheidingen is nu al opgelopen tot tegen de 40% maar de romantische droom en wolken geluk blijven even taai als misleidend. Iedereen wordt zijn geluk van harte gegund, maar de oude wijsheid dat je beter niet te goedgelovig kunt wezen hangt bij mij in tegelvorm op de wc. De romantiek maakt meer kapot dan je lief is zou eigenlijk een betere leus zijn dan ongeluk maar steeds aan een koel biertje op een zomerdag te koppelen. Dat geldt ook in de politiek. Zo zag ik op de tv een programma van uitzonderlijke klasse, van de hand van een onbekende jonge man die Wilfried de Bruin heet als ik wel ben. In dat programma zag ik een man die de foto van Marion Maréchal le Pen innig kuste. Hoe vet romantisch. Je moet vast erg eenzaam en boos zijn om zoiets engs te doen. Of heel erg goedgelovig, dat kan natuurlijk ook. Kijk, de sociaal democratie heeft dit land in sociaal opzicht sterk vooruit geholpen, ontkennen baat niet want het is overal zichtbaar. De sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen en dat is naast een prima idee heel behoorlijk gelukt ook. Niet dat ik daar zelf nou zo veel van profiteer ik kijk altijd naar de hoogste procentuele bijdrage en de laagste tegemoetkoming. Maar de mensen die alles vergoed krijgen en nooit voor een bijdrage aangeslagen worden dat is nou de groep die pas werkelijk goed af is met de sociaal democratie. Ik hoopte in stilte dat ze daarvoor een beetje erkentelijk zullen zijn. Nou, mooi mis. Rupsje nooit genoeg, is niet Ad Melkert, maar zit gewoon ergens anders Het is een beetje als bij Jos van Reij ex VVD. Stank voor dank zegt die. Nou denk ik dat meneer van Reij vergeten is dat ondanks dat pecunia non olet, geld ook een vorm van dank is. Of zoals mijn baas zei bij mijn afscheid van de zaak: je kijkt wel sip omdat je enkel een suffe fiets krijgt, maar bedenk dan maar dat de firma je jaren lang een uitstekend salaris heeft betaald. Voor mij blijft de PvdA absoluut de meest onromantische partij van het land. Ik zou er niet aan moeten denken om mevrouw Vos die ik weleens zie tijdens haar lunch romantisch te storen, maar de sociaal democraten hebben wel de gezondste hersens van het land. Ze hebben me niets beloofd, maar anderen wel het nodige - maar nooit genoeg natuurlijk - gegeven. Bedank dus maar: het zijn niet de slechtste vruchten waaraan die enge steekwespen knagen. O Ja. voor ik het vergeet, in plaats van een buitenparlementair kabinet kun je ook meteen één auroritair persoon nemen. Wellicht dat Putin er een weet, zijn de Russofielen ook meteen gelukkig. .

Joop den Uil
Joop den Uil4 apr. 2016 - 13:53

als Aboutaleb MP wordt, is zijn eerste taak om de kreukels van huidige ministers van rode snit de laan uit te sturen

Ulltrafox
Ulltrafox4 apr. 2016 - 13:17

Aboutaleb die met zijn heftige "Rot op" taal de bewondering oogstte van Joe Biden..... oogst nu ook de bewondering van meneer van Horst. Toch vreemd. Maar zeggen Wilders en Aboutaleb dan in principe in feite hier hetzelfde?? De Amerikanen zijn bovendien in mijn ogen de grootste schurken in deze wereld en wie daar vrolijk handjes mee gaat schudden met die gasten van het Witte Huis die moet met argwaan worden bekeken. Ik vind het vermakelijk, de wanhoop is bij de PvdA groot gezien de peilingen.. Ik vind Aboutaleb prima als premier. Maar laten we dan nederland opdelen. 1 Deel waar Aboutaleb en PvdA plus VVD GL etc de macht hebben. Waar de grenzen grenzeloos openstaan voor elke emigrant. En we bakken geld richting andere landen sturen om banken te redden; leningen te verstrekken; JSF projecten en allerlei andere bodemloze putten; zoals de zakken van Poroshenko. Het andere deel is voor de mensen die terug willen zoals het vroeger was. De SP ers en de 50 plussers, die zich verraden voelen door het huidige beleid. Grensbewaking plus de gulden terug. Uit de NAVO; TTIP een streep doorheen. Geen oorlogsmissies in verre landen dus geen PTSS patienten. Iedereen tevreden.

Mandara
Mandara4 apr. 2016 - 13:05

Wat Han en ik gemeen hebben, is dat we Aboutaleb een intelligente man vinden. Aboutaleb heeft gezien wat er met de PvdA-Messias Job Cohen is gebeurt, en ik denk dat hij deze beker aan hem voorbij zal laten gaan.

1 Reactie
Flipje Tiel
Flipje Tiel4 apr. 2016 - 16:51

Deze enorme behoefte aan een heiland (Obama, Tsipras, etc.) lijkt voort te komen uit de wens om zelf niets te hoeven doen. Een eigenschap die in mindere mate ook bij de wat slapschouderigere elementen in het rechterkamp begint af te tekenen.

taylor
taylor4 apr. 2016 - 12:59

Dus Han wil een premier die zijn dochters alleen met een moslim wil laten trouwen. Zijn we klaar mee met zo een typje als premier. Wat staat er nog meer in zijn verborgen agenda????

Pablohein
Pablohein4 apr. 2016 - 12:39

Ja, dat geloof ik ook. Maar liever niet nu, want zo te zien gaat Wilders winnen. Dat wil zeggen dat Rotterdam kwetsbaar wordt. En hij dient deze stad te beschermen tegen Wilders machinaties. En dat is waarin de kracht van zijn succes zal liggen. Op die wijze maakt Abutaleb een sterke fundering voor de volgende stap. Gewoon twee jaar na de verkiezingen wachten, want zo lang zal Wilders het niet houden, hetzij hij grof wordt, wat wel mogelijk is. Abutaleb kan beter fort Rotterdam goed "bewapenen" tegen het opkomend ultra rechts.

1 Reactie
joan2
joan24 apr. 2016 - 19:38

In wat voor wereld leef jij zeg. Rotterdam bewapenen tegen rechts, dit is een democratie of het nou rechts of links is u heeft maar te schaften, ook als Wilders premier is.

Minoes2
Minoes24 apr. 2016 - 12:33

Dat zouden harde tijden worden voor bijstandsgerechtigden. Ik vind het ook haaks staan op de democratische beginselen, spijt me wel. Ik wens geen soort zakenkabinet.

Cees Groninger
Cees Groninger4 apr. 2016 - 12:11

Het gevaar van een extra parlementair kabinet is dat elke partij haar stokpaardjes in de kast moet zetten. Het maakt in die zin achteraf geen donder uit welke partij je kiest. De vraag is of de kiezer, behalve die van kleine partijtjes, dit accepteert. Een extraparlementair kabinet om uit te sluiten, want dat is de grondgedachte, zou daarnaast een averechtse werking kunnen hebben en de PVV nog groter maken dan die nu lijkt te zijn.

2 Reacties
peterh2
peterh24 apr. 2016 - 12:23

[zou daarnaast een averechtse werking kunnen hebben en de PVV nog groter maken dan die nu lijkt te zijn.] . Het zou electorale zelfmoord zijn voor de VVD, het kan alleen werken als je zowel de PVV en de VVD buiten de macht kunt drukken zo. Kom je vanzelf bij Buma, hoe duur gaat hij zijn huid verkopen en wat dacht je van de SP? Die gaan echt niet eurofiel neoliberaal beleid van D66 steunen, iets waar GL in de persoon van Klaver ook erg tegen is. . Rekenkundig kan het misschien passen, maar inhoudelijk is het praktisch onmogelijk...

Cees Groninger
Cees Groninger4 apr. 2016 - 16:14

Dan zit je meer aan een extraparlementair minderheidskabinet of een zakenkabinet te denken. Allesbehalve goed voor de democratie.

Arie Roos
Arie Roos4 apr. 2016 - 11:56

Over twee jaar zit Aboutaleb nog rustig in Rotterdam, en buigt zich over de vraag bij welke politieke partij hij zich zal aansluiten. De PvdA is dan namelijk opgeheven, omdat ze geen enkele zetel hebben gehaald bij de verkiezingen ... Dat lijkt me minstens even realistisch als Han's voorspelling.

[verwijderd]
[verwijderd]4 apr. 2016 - 11:51

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Common Sense
Common Sense4 apr. 2016 - 12:35

Waarom is dat horror? We zoeken toch verbinding?

Johan Voldaan
Johan Voldaan4 apr. 2016 - 11:43

Eventuuel zou men extra parlementaire principe kunnen toepassen voor een kabinet Wilders ..met Aboutaleb als een van de ministers.?

Paddy3
Paddy34 apr. 2016 - 11:41

"...vers van de universiteit..." Doe dat maar niet.

Uilenspiegel
Uilenspiegel4 apr. 2016 - 11:36

Aboutaleb kan wel eens de nieuwe PVDA lijsttrekker worden en dat kan wel weer eens lijden tot weer "zo'n neo-liberaal, alles is te managen en uit te ruilen, gewetenloos kabinet" dat het begrip solidariteit nog verder sloopt. Die verwachting is veel waarschijnlijker vrees ik.

Noort2
Noort24 apr. 2016 - 11:31

Nederland heeft inderdaad iemand nodig die alom respect afdwingt, boven de partijen staat en niet wordt gezien als iemand van de elite. Aboutaleb is zo iemand. Ik las net het artikel van Rene Cuperus (zie link) over de maatschappelijk steeds dieper snijdende scheiding tussen ja en nee. Niet alleen met betrekking tot het referendum maar op vrijwel alle vlakken. Het is ook een scheiding tussen hen die zich slachtoffer voelen en hen die dat gevoel niet kennen. Tussen hoog- en laagopgeleiden, tussen hen die steeds meer de zijde van de populisten kiezen en zij die nog wel vertrouwen hebben in wat door de anderen de elite wordt genoemd. Ik heb hier vorige week nog iets gedeeld over het verdwenen maatschappelijke middenveld als de plek waar we elkaar vroeger ongeacht onze verschillen tegenkwamen en afspraken maakten hoe we verder wilden. Dat midden als ontmoetingsplek is er niet meer. De populisten annexeerden een deel van de kiezers en stalden ze in vak Z, een politiek niemandsland. De populisten herkenden het signaal van onvrede, maar gebruiken de onvrede niet om iets op te lossen maar om ze als machtsblok te gebruiken tegen de gevestigde partijen die wel bestuurlijke verantwoordelijkheid nemen. Terwijl het in eerste instantie de verdienste van bijvoorbeeld Wilders was dat hij hen die zich hadden afgekeerd weer terug in de arena bracht. Blijkbaar alleen om ze te gebruiken tegen het politieke en democratische systeem. Uitholling van binnenuit. De anti-establishment gedachte is sterk. Of het nu om de migranten- of vluchtelingenkwestie gaat, om de EU en haar associatieverdragen, mensen hebben het idee dat er voortdurend aan hun mening wordt geappelleerd terwijl ze niet altijd een mening voorhanden hebben. En hoe reageren ze dan? Op dezelfde manier als ik vroeger reageerde tijdens wiskundelessen: Wat een onzin, wat moet ik hiermee? Ze doen het alleen om ons te pesten. Wat is het nut van dit alles? Mijn leraar zei dan altijd: dat weet je pas als je het nodig hebt. Opvallend is dat die scheidslijn tussen begrip en onbegrip vrijwel dezelfde is als die tussen hoog en lageropgeleiden. Dat is een heel onaangename gedachte, niet alleen omdat het zo'n fixed gegeven is maar vooral omdat het beide groepen stigmatiseert als elkaar tegenpolen, als mensen met tegengestelde belangen. En dat is natuurlijk niet zo. Beide groepen hebben baat bij een speelveld. Mensen weer bij de les te krijgen is de opdracht van iedereen die zich het lot van deze mensen en onze samenleving aantrekt. En terecht reageerde iemand gisteren met de opmerking dat de stemplicht daar wel eens een positieve bijdrage aan zou kunnen leveren. Weg met de vrijblijvendheid, terug naar de wiskundeles en nu opletten graag! http://www.volkskrant.nl/opinie/zo-ken-ik-nederland-niet~a4274979/

1 Reactie
Noort2
Noort24 apr. 2016 - 11:36

Dank overigens Han voor wederom een inspirerend artikel. Dat verklaart de epistellengte.

Hugh Jizzler
Hugh Jizzler4 apr. 2016 - 11:27

Het is wellicht de heer vd Horst ontgaan maar Wilders geeft sterk de voorkeur aan om na de eerstvolgende verkiezingen in een coalitie met andere politieke partijen te gaan regeren, in plaats van weer in de oppositie te komen. Het vormen van een coalitie betekent ook concessies doen. Politieke partijen zullen straks zaken moeten doen met de PVV. Het is aan niemand uit te leggen als dat niet gebeurt. 78 zetels gaat de PVV nooit halen maar met 40 > zetels of meer is een cordon sanitair niet uit te leggen aan de stemmers. Het zwijgen opleggen aan een bepaalde groep is toch eigenlijk niet wat je wilt. En daarom pleit ik voor een constructieve samenwerking met de PVV of welke partij dan ook.

Klapschaats2
Klapschaats24 apr. 2016 - 11:25

Het enige dat mi voor de PVDA gaat werken is de keuze of realistische coalities aan te gaan waarbij verkiezingsbeloftes voldoende kunnen worden gerealiseerd, of in de oppositie blijven. De teloorgang naar 8 virtuele zetels per heden zou voldoende leergeld moeten zijn voor de PVDA. Een andere spreekbuis dan de heer Samsom doet er niet toe, en de heer Aboutaleb zal zich waarschijnlijk niet laten lenen voor het volgende kiezersbedrog.

Common Sense
Common Sense4 apr. 2016 - 11:06

Onderzoek toont aan dat een meerderheid in Nederland een halt toe wil roepen aan immigratie (zelfs van de toch redelijk links geachte Volkskrantlezers). Een op de 5 is reeds allochtoon, in de grote steden 1 op 2. Niet westerse allochtone populatie groeit 80 keer zo hard als de autochtone (Cijfers: CBS). Verschilt weinig van Libanon, waar het 1 op de 4 is. Wilders is de enige partij die immigratie wil beperken, en daar ook maatregelen voor wil invoeren. Zo simpel is het. Als de gevestigde politieke partijen niet het beleid uitvoeren waar de kiezers om vragen dienen ze het veld te ruimen. Zo werkt het in een democratie. Als je daar niet mee kan leven moet je misschien zelf immigratie overwegen.

truusbeek2
truusbeek24 apr. 2016 - 11:02

Aboutaleb een premier van allen? Een premier die vindt en dat heeft uitgesproken dat zijn dochters alleen met een moslim mag thuis komen!

4 Reacties
Frans Akkermans
Frans Akkermans4 apr. 2016 - 12:46

U verdraait zijn uitspraken, in andere woorden: u liegt. Elke gelovige ziet graag dat zijn kinderen in het geloof blijven.

Common Sense
Common Sense4 apr. 2016 - 17:45

Prima, maar zo iemand dus niet als leider.

truusbeek2
truusbeek25 apr. 2016 - 12:50

Frans ik lieg en verdraai niet. Tuurlijk mag hij dat hopen maar niet als leider.

Frans Akkermans
Frans Akkermans6 apr. 2016 - 14:31

Ik noem iemand geen leugenaar als ik dat niet kan staven. "U hebt eens gezegd dat u liever een moslim, dan een niet-moslim als schoonzoon zou krijgen. ‘Heb je dat weer. Die uitspraak achtervolgt me nu al jarenlang. In een t.v.uitzending van De Achterkant van het Gelijk vroeg Marcel van Dam mij daarnaar, net zoals Roger van Boxtel. Die zei dat hij liever geen zwarte schoonzoon zou hebben en daar is hij nooit op afgerekend. Maar mijn antwoord, dat ik het liefst een moslim zou zien, achtervolgt me nog altijd. Nu komt u er ook weer mee. Laat ik dan gelijk zeggen, wat er toen op die uitspraak volgde, namelijk de zin : ‘maar ik zal haar eigen keuze altijd respecteren’. Trouwens: hoeveel Nederlandse ouders vinden de jongen met wie hun dochter thuiskomt niet walgelijk, dus waarom is zo’n gevoel bij allochtonen dan ineens abnormaal? Niets menselijks is ons vreemd’. Een islamitische vrouw mag toch niet trouwen met een niet-moslim? ‘Ja, dat is zo, maar dan begeef ik mij in een theologische exercitie en dat boeit me niet. Ik ben geen theoloog, maar een vader. Ik gun mijn dochter een fantastische partner, die ze zelf mag uitkiezen, ik respecteer haar keuze, ook al zou mijn gevoel misschien ‘nee’ zeggen tegen die jongen’. "

Savanne Rotsmoel
Savanne Rotsmoel4 apr. 2016 - 10:54

Aboutaleb doet zich voor als een liberale moslim, maar in zijn privé­leven omarmt hij het religieus conservatisme. In het programma De achterkant van het gelijk heeft hij gezegd dat hij zijn dochter liever niet thuis ziet komen met een niet-moslim. Volgens de makers is er tegenwoordig ruzie in het gezin omdat de twee oudste dochters hebben gekozen voor een niet-moslim als partner. Twee onafhankelijke bronnen zouden dat hebben bevestigd. Als je het omgekeerde als niet-moslim zegt, dan ben je een islamofoob en/of racist. Wilders als premier zou een regelrechte ramp voor Nederland zijn, maar Aboutaleb is het andere uiterste.

Common Sense
Common Sense4 apr. 2016 - 10:50

De roep om een 'sterke man'.

.4
.44 apr. 2016 - 10:48

Gezond beleid kan Wilders stoppen. Hij is een symptoom van de ziekte, net zoals wegkijken en vertrouwen op niet werkende methoden dat zijn.

peterh2
peterh24 apr. 2016 - 10:23

Als we de laatste peiling als uitgangspunt nemen dan is er geen reden waarom een 'zakenkabinet' door een linkse minister president geleid zou worden. Als de VVD na de PVV de grootste is (wat nu het meest voor de hand ligt) dan zal Rutte nooit het pluche opgeven om iemand van de PvdA splinter premier te maken. . Als er al zo'n constructie komt dan onder Rutte of Buma, heel misschien onder Klaver als hij groter blijft dan het CDA en ze zowel VVD als PVV buiten de macht kunnen houden... . SP, PvdA, PvdD, GL, D66, CDA, CU = moet kunnen :)

Klazien2
Klazien24 apr. 2016 - 10:18

Beste Han, de PvdA is momenteel de 6e partij in de peilingen. Ze zijn kleiner dan: VVD PVV SP CDA D66 Wanneer wordt je wakker?

Joop den Uil
Joop den Uil4 apr. 2016 - 9:16

waarom probeert iedereen de huidige vz Samsom de nek om te draaien; hij is net op stoom, en loopt zich warm voor de 2e K verkiezingen komend jaar. Nu bijvoorbeeld is hij in Griekenland om zich te positioneren voor de veilige terugkeer van vluchtelingenfamilies ipv zich druk te maken over de stemming voor Ukraine....

[verwijderd]
[verwijderd]4 apr. 2016 - 8:56

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Common Sense
Common Sense4 apr. 2016 - 13:16

Klaver moet eerst maar eens leren tellen. Dan kan hij daarna aan de cursus rekenen beginnen, en voorts de huishoudschool doorlopen. Daarna mag hij eens het kasboekje vasthouden. Overigens hallucinant dat je het voor mogelijk houdt dat het CDA in een kabinet zou gaan zitten met de SP en PvdD. Dat verklaart dan wel weer je voorkeur voor Klaver.

Demotje
Demotje4 apr. 2016 - 8:53

Serveer je dat nu koud of warm ?

Overdeweg
Overdeweg4 apr. 2016 - 8:53

Beetje ver gezocht, als de gehele politiek, de politiek correcte oogkleppen afdoet, hoeft er niets aan de hand te zijn.

Common Sense
Common Sense4 apr. 2016 - 8:41

Uit dit stuk blijkt maar weer eens dat de PvdA Nederland als eigendom ziet. 8 Zetels in de peilingen en doodleuk met de volgende premier aan komen zetten. Die hele heisa over achtergestelde Moslims gaat niet over hen, maar over de macht.

Poezenmens
Poezenmens4 apr. 2016 - 8:41

We hebben wijs en charismatisch leiderschap nodig, iemand die kan verbinden in een zwaar gepolariseerde land, een 'Neerlands hoop in bange dagen'. Aboutaleb zou daar best eens de aangewezen persoon voor kunnen zijn.

1 Reactie
BasVV
BasVV4 apr. 2016 - 15:00

Nederland verkeert helemaal niet in bange dagen. Ik zie overal vrolijke mensen genieten van de lente die er aan komt. Dat sommige islamitische jongeren dat niet zien wil nog niet zeggen dat we dan maar een islamitische premier moeten hebben.

Sadiq Al Masri
Sadiq Al Masri4 apr. 2016 - 8:31

Han, is het je ontgaan, hoe het Samsom en Cohen is vergaan, nadat ze bij de PvdA op het schild werden gehesen? Never change a winning horse en dat is Abutaleb als burgemeester van Rotterdam. Het risico is, dat een van de weinige verbindende factoren in deze maatschappij wordt opgebrand. Wees er zuinig op!

ljhbouwman
ljhbouwman4 apr. 2016 - 8:23

Mijn mening zou zijn dat één Leon de Winter ( de bekende auteur van futuristische prachtromans, tegenwoordig ook bekend als collega van AH Piekema) wel voldoende is. Dit is immers een volslagen hysterisch land, dat weinig werkelijke behoeften kent anders dan aan een moderne Freud.

4 Reacties
Dunya2
Dunya24 apr. 2016 - 9:31

Aboutaleb kan je absoluut niet vergelijken met Leon de Winter, de rascist. Het land is inderdaad volslagen hysterisch geworden, maar wat is, na die constatering waar we het met elkaar eens zijn, de beste remedie daartegen? In chaos hebben mensen duidelijkheid nodig binnen de wettelijke kaders, met een humanitair beleid, die Aboutaleb kan bieden.

Dunya2
Dunya24 apr. 2016 - 9:34

rascist=racist

Moeder Pietje
Moeder Pietje4 apr. 2016 - 10:27

Dunya Humanitair beleid?! Ben je op de hoogte van hoe hij werkte in Amsterdam als wethouder SOZAWE?

truusbeek2
truusbeek24 apr. 2016 - 11:06

Makkelijk iemand wegzetten als racist maar kunt u mij zeggen waarom hij racist is ? waarom is een kriticaster van de islam een racist? waarom is pro israel racistisch?

Buzzer
Buzzer4 apr. 2016 - 8:11

Whisfull thinking Han, niemand kan de PvdA er de eerst komende jaren bovenop helpen, laat staan dat Aboutaleb Wilders kan tegenhouden.

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst4 apr. 2016 - 8:35

Goed lezen, buzzertje, de PvdA is in 2017 bijna te gronde gegaan.

truusbeek2
truusbeek24 apr. 2016 - 7:59

Premier van Nederland? Ik denk dat hij een goede kans maakt indien hij overstapt naar D66 of VVD.

Brave Hendrik2
Brave Hendrik24 apr. 2016 - 7:34

Han klinkt onwaarschijnlijk optimistisch. Ik vermoed dat ik, als sociaal-democraat met een scherp ook voor menselijke zwakheden, over twee jaar met gebroken knieën op een kille vloer van een politiecel lig weg te kwijnen. Nee, het ligt niet in de rede dat we ooit nog nieuwe verkiezingen zullen krijgen. De nachtelijke kruipers en wroeters, de griezels met apocalyptische almachtsdromen - Wilders, Roemer, Poetin, ISIS, Trump - krijgen de touwtjes in handen. Waarna het is afgelopen, definitief.

1 Reactie
Brave Hendrik2
Brave Hendrik24 apr. 2016 - 7:41

scherp oog...

jellevwal
jellevwal4 apr. 2016 - 7:32

Nog steeds een Wilders obsessie. Mijn idee is dat Wilders indirect de EU steunt. Zou hij nu dood neervallen, dan is er de gelegenheid voor een fatsoenlijke nationale partij, naar het voorbeeld van Front National of Ukip. Dat wordt het veel lastiger de bijna meerderheid te negeren. In Frankrijk kreeg FN 40 % van de stemmen. De VPRO reportage gisteravond over Frankrijk had als onderwerp FN, het was opvallend hoe velen van de geïnterviewde FN leden goed geïntegreerde allochtonen waren. Zij voelden zich in de eerste plaats Frans.

Okke2
Okke24 apr. 2016 - 7:31

Dan zullen de mensen in Syrie over twee jaar niet blij zijn, wanneer de premier uit Nederland langskomt die stoer opriep dat alle buitenlandse strijders lekker oprotten naar Syrie om aldaar de belvolking uit te roeien, i.p.v gewoon deze types op te sluiten in een gesticht of gevangenis. veel onschuldig burgerbloed kleeft er aan deze stoerdoenerij.

GeertvanDuinen
GeertvanDuinen4 apr. 2016 - 7:23

De VVD en GL/SP in één kabinet... slaap lekker verder Han dat gaat never nooit niet gebeuren, hyt valt wel op dat de goedmensen van NL waar Han toch een exponent van is geen probleem hebben met een soort van dictatuur om Wilders maar van de macht te houden. Tja linkse hypocrisy, wie kent het niet?

2 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst4 apr. 2016 - 8:38

Stuk niet gelezen. De ministers vertegenwoordigen niet hun partij maar zichzelf. Het kabinet wordt door steeds wisselende meerderheden in het parlement gedoogd. Is al eens vertoond. Kan nog een keer.

Buzzer
Buzzer4 apr. 2016 - 9:01

De PvdA heeft nooit samen met de SP in een regering willen vormen, ze koos altijd voor een partij uit de rechter hoek en voor een neo-liberale koers.

msj_meijerink
msj_meijerink4 apr. 2016 - 7:15

Wat ongelooflijk sombertjes Han, ik verdenk de verkiezingen ervan dat ze zo'n 6 partijen met elk ongeveer 15 tot 20 zetels gaan opleveren (een een plukje 'rest'). Maar ook dan is Aboutaleb nodig om een hecht kabinet te smeden.

Nick Ros
Nick Ros4 apr. 2016 - 7:12

Typisch een opmerking van iemand uit de regio Rotterdam. In de provincie weten ze niet eens wie Aboutaleb is.

3 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst4 apr. 2016 - 8:38

Weet je zeker dat bij jou in de buurt ondanks het internet de wereld toch nog met kranten is dichtgeplakt?

ATM2
ATM24 apr. 2016 - 10:39

Ze kennen hem misschien wel, uit de krant of zo, maar een burgermeester uit Rotterdam is voor de mensen buiten de regio nauwelijks interessant.

Nick Ros
Nick Ros4 apr. 2016 - 12:58

Han, laat ik het dan zo zeggen. In de provincie is het een NIETS zeggend persoon.

voxpopuli2
voxpopuli24 apr. 2016 - 7:05

Als je je enigszins verdiept in de rumoerige tijden van de PvdA in en omstreeks 2005 2007,2009 Michiel van hulten, Ruud koole congsi's en gedoe. En in die tijd was @bouthaleb beoogd minister voor integratie , maar weggewerkt naar een burgemeestersfunctie vanwege wat kritiek op zijn invulling van zijn staatssecretariaat. En er was iets gaande over zijn bezoeken naar Marokko. Er kleeft nog teveel aan de man, maar ik vind het persoonlijk een goede bestuurder van Rotterdam

holverda
holverda4 apr. 2016 - 6:42

Alleen wel een beetje jammer dat Aboutaleb uitgerekend vanuit de linkerkant verbaal afgemaakt is vanwege zijn opmerking dat moslims met radicale ideeën maar beter zouden moeten oprotten. Een promotie binnen de PvdA lijkt er dus niet in te zitten; wellicht wanneer hij naar de VVD overstapt?

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst4 apr. 2016 - 8:40

Hij hoeft helemaal geen duidelijke band met welke partij dan ook te hebben als premier van een extra parlementair kabinet.

SvenHoek
SvenHoek4 apr. 2016 - 6:10

Nee hoor. 1. Hij is overduidelijk partij gericht 2. PVDA is tzt kleiner dan Groen Links. Het land is er overduidelijk klaar mee. Iemand daarvan kiezen is laakbaar. 3. De docu over hem gezien? De goede prater en bruggenbouwer blijkt buiten het blikveld ineens een stuk vromere moslim te zijn. Dat mag, maar wat hij zegt en doet is niet in lijn met elkaar. Licht grijze wolf in schaapskleren.

voxpopuli2
voxpopuli24 apr. 2016 - 6:07

@bouthaleb zal zich wel twee keer bedenken om de PvdA uit de shit te helpen. Hij doet het prima als burgemeester maar dat maakt hem nog geen charismatisch zegevierend leider over de PvdA , zeker niet omdat je ziet dat asscher zich al warmloopt en spekman zich niet terugtrekt. Monasch gaat weg, er is nauwelijks een sterke man of vrouw uit de achterban aankomende. Het traditionele stemvolk op de PvdA verliest het vertrouwen , kortom going Down going down

3 Reacties
Buzzer
Buzzer4 apr. 2016 - 7:03

Zoals u zegt een prima burgemeester betekent nog niet de redding van de PvdA, was Cohen ook geen burgemeester?

Hanvander Horst
Hanvander Horst4 apr. 2016 - 8:43

Hij is als premier van een extra parlementair kabinet geen vertegenwoordiger van de PvdA noch de redder. In zo'n kabinet zitten de ministers er op persoonlijke titel. Ze worden door een kamermeerderheid gedoogd. Waarom doet een kamermeerderheid dat? Omdat er geen alternatief is behalve de chaos.

ATM2
ATM24 apr. 2016 - 10:42

@HanvanderHorst Het is toch wel vreselijk naïef om te denken dat iemand zijn (PvdA) ideeën verloochent omdat hij ineens de leider is van een extra parlementair kabinet. Zoiets gelooft toch geen mens met een beetje realiteitszin.

Albert Einstein
Albert Einstein4 apr. 2016 - 6:06

Als Aboutaleb overstapt van de kleinste naar de grootste partij zou deze voorspelling wel een kunnen uitkomen.

1 Reactie
Moeder Pietje
Moeder Pietje4 apr. 2016 - 10:26

Indertijd overwoog hij naar de LPF over te stappen. Bijzondere move was dat geweest want op een andere moment dacht zo over Fortuyn : https://www.facebook.com/229801653762721/videos/1009902085752670/?pnref=story Niks is onmogelijk. Wilders is ook erg van gedachten veranderd na Fortuyn. Machtsgedreven of inhoudelijk een voortschrijdend inzicht, wie zal het zeggen?

Sjors Spruitje
Sjors Spruitje4 apr. 2016 - 5:55

Dat zal wat problematisch worden. Op de eerste plaats leveren splinterpartijen vrijwel nooit premiers. Dus als het gebeurd zal dat alleen door zo'n slinks politiek correct pact kunnen geschieden. Op de zelfde manier als dat die marokaanse voorzitster van de kamer werd gekozen. Of het Nederlandse volk dat nog een keer pikt is onwaarschijnlijk. Op de tweede plaats zal het problematisch worden op morele gronden. Aboutaleb is een aartsconservatieve moslim die bijvoorbeeld zijn dochters nooit zou willen uithuwelijken aan een autochtone Hollandse jongen. Het Nederlandse volk zal een premier, die feitelijk vies is van zijn onderdanen, nooit accepteren. Het is begrijpelijk dat links naarstig op zoek is naar een verlosser. Maar Aboutaleb is natuurlijk geen verlosser zoals Cruijff dat was. Meer een verlosser van het kaliber Cohen. Ook dit ballonnetje zal weer snel worden doorgeprikt.

2 Reacties
Haastig
Haastig4 apr. 2016 - 6:58

"Aboutaleb is een aartsconservatieve moslim die bijvoorbeeld zijn dochters nooit zou willen uithuwelijken" Dat is te hopen.

Neill Page
Neill Page4 apr. 2016 - 9:07

Aboutaleb haat atheisten, die kan toch nooit premier worden..

pietdezwart
pietdezwart4 apr. 2016 - 5:41

Aboutaleb. De man die niet wil dat zijn dochters met ongelovigen trouwen? Klinkt niet erg verbindend.

hugo bergveen
hugo bergveen4 apr. 2016 - 5:30

Gezien het verloop van de peilingen gedurende het afgelopen halfjaar zou het mij verbazen als de PVV meer dan 30 - 35 zetels zou krijgen. Dat zijn er nog heel veel, maar ze tonen wel de maximale omvang van het aandeel echte volgelingen onder de bevolking.

ZoekEenVrijeNick
ZoekEenVrijeNick4 apr. 2016 - 4:58

Een aantal jaartjes geleden werd een zekere Job Cohen dezelfde superkracht toegekend. Ging niet. Zolang de PvdA allerlei maatschappelijke organisaties dient, ipv de arbeider is zij verdoemd. In dit kabinet heeft de PvdA diverse keren de zaak op scherp gezet maar nooit voor de arbeiders. Die vertrekken dus. Inmiddels is de PvdA vervloekt met mensen die haar als baantjes carrousel gebruiken naar die maatschappelijke organisaties. Daarom kan zij niet voor de arbeiders opkomen.

BasVV
BasVV4 apr. 2016 - 2:44

Han: Je vergeet telkens dat de meerderheid van Nederland helemaal niet geinteresseerd is in de Islam. En er ook weinig mee te maken heeft. Een Islamitische premier is dan ook niet aan de orde. Tenzij je vindt dat Rotterdam Nederland is.

Machielse93
Machielse934 apr. 2016 - 1:09

Aboutaleb is een bewonderenswaardig persoon absoluut. De PvdA zelf is dat echter al lang niet meer en de kans is groter dat deze partij en niet de VVD gereduceerd wordt tot een nietszeggend hoopje. Daarnaast vraag ik me af een meerderheid van Nederland hem als premier zou accepteren gezien hijzelf de meerderheid van de Nederlanders niet accepteert. Om toch maar even terug te grijpen naar een van zijn uitspraken.

Bram Emanuel
Bram Emanuel4 apr. 2016 - 0:58

Het is een onmogelijkheid dat een vertegenwoordiger van een partij die in 2017 met moeite 3 zetels weet te verzamelen premier wordt. Wie het wel wordt, ik zou het niet weten, in ieder geval geen Aboutaleb. Hij is trouwens niet voor niks door de partij op een zijspoor gezet.

3 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst4 apr. 2016 - 8:46

De omvang van een partij of de positie van een premier binnen welke partij dan ook doen er niet toe in een extra parlementair kabinet.

peterh2
peterh24 apr. 2016 - 12:20

[De omvang van een partij of de positie van een premier binnen welke partij dan ook doen er niet toe in een extra parlementair kabinet.] . Natuurlijk doet dat het wel, en als het al niet 1 op 1 aan een partij gerelateerd is dan wel aan een stroming. De PvdA is op sterven na dood, wil Aboutaleb een serieuze kans maken dan moet hij een eigen beweging starten of zich aansluiten bij D66 of de VVD.

Bram Emanuel
Bram Emanuel4 apr. 2016 - 13:44

Ook een extra-parlementair kabinet heeft nog steeds steun nodig van een kamermeerderheid. En die gaat er in geval van een PvdA-kabinet nooit en te nimmer komen. Als je aan een technocraten kabinet denkt dan denk je aan technocraten, en dat is Aboutaleb niet.

Erik20
Erik203 apr. 2016 - 23:42

Leuk hoor, die Aboutaleb. Goede spreker maar als (linkse) kiezer heb je er weinig aan zolang zijn partij VVD beleid blijft uitvoeren en alle sociale voorzieningen afbreekt. Maar hij zal in de toekomst vast lijsttrekker worden en genoeg mensen zullen weer in de PvdA verkiezingspraatjes trappen

1 Reactie
Moeder Pietje
Moeder Pietje4 apr. 2016 - 10:30

"maar als (linkse) kiezer heb je er weinig aan zolang zijn partij VVD beleid blijft uitvoeren en alle sociale voorzieningen afbreekt." Klopt als een bus. Zeg eens Han, hoe zie jij dat? Maakt het allemaal niet uit als Wilders het maar niet wordt?

Nailles
Nailles3 apr. 2016 - 22:35

Er blijven m.i. genoeg partijen buiten de PVV en de SP die de populisten buiten het parlement kunnen houden. En verder Han.... Aboutaleb is ook volgens mij een geweldige politicus maar wel van splinterpartij. Dat wordt dus eerder opnieuw Rutte die het volgens velen ook meer dan prima doet (ondanks de kritiek die iedere regering, premier, ministers, en staatssecretarissen krijgen). Alleen Buma is een serieuze concurrent voor Rutte indien de CDA groter zou worden dan de VVD. Aboutaleb zou, indien de PvdA al mee zou doen, en dan waarschijnlijk alleen overgehaald om inderdaad de populisten buiten de deur te houden, een belangrijke ministerpost als Binnenlandse Zaken moeten nemen (en dus niet de fout van het worden van vice-premier moeten maken.)

1 Reactie
Nailles
Nailles4 apr. 2016 - 7:38

P.S;) "Hij vormt vervolgens een kabinet waarin alle politieke smaken vertegenwoordigd zijn van ChristenUnie tot GroenLinks en van VVD tot SP." De SP zullen nodige partijen, omdat het ook een populistische partij betreft, ook buiten een regeringsverband willen houden.

peterh2
peterh23 apr. 2016 - 22:29

Waarom zou de Koning Aboutaleb vragen als zijn partij over een jaar nog maar 8 (of minder) zetels in de kamer heeft? . Jesse Klaver kan de grootste worden op links en daarmee het premierschap opeisen, mocht dat niet lukken dan gaat het stokje naar Buma of toch weer Rutte... . Aboutaleb moet lekker blijven zitten waar hij zit, hij heeft alles te verliezen en niets te winnen hiermee.

rbakels
rbakels3 apr. 2016 - 22:23

En dan te bedenken dat wij in Nederland grondwettelijk helemaal geen "premier" hebben maar een "minister-president", die geen andere grondwettelijke taak heeft dan het coördineren van de vakministers. Ik verwacht een veel prozaïscher uitkomst: Wilders wordt minister-president en vormt een coalitie met de VVD, die samen 76 zetels heeft. Men zal hopen dat de PVV spoedig zal bezwijken door LPF-achtige toestanden. Dan komt de volgende onaangename verrassing: Wilders houdt de boel waarachtig bij elkaar. Hij past daartoe een typische PVV-truc toe: de dubbelfunctie. Omdat de PVV moet woekeren met schaarse bekwame lieden zullen verschillende ministers op meer dan één ministerie worden gezet. Om te beginnen zal Wilders zelf de belangrijkste ministeries onder zijn hoede nemen. Qua hoeveelheid werk kan hij het makkelijk aan, want dit is een meerderheidskabinet. PVVD-ers die het wagen lastige vragen te stellen worden ontslagen, en de oppositie krijgt een grote bek. De media genieten, de Telegraaf voorop. En dan wordt het langzaam aan donker in Nederland. Nee, niet van de Marokkanen, maar van de ellende. Alle grenzen gaan hermetisch dicht. Dat betekent de doodsteek voor de Rotterdamse haven en de rest van de transportsector. In Hamburg en Antwerpen gaat de vlag uit! Deze havens zullen alle schepen ontvangen die vroeger naar Rotterdam gingen. Door de uitreding uit de EU en de herinvoering van de gulden komt de economie al snel in zwaar weer. De gulden zal snel in waarde stijgen - net als eerder de Zwitserse frank - en onze export onbetaalbaar maken. Hier en daar zal honger worden geleden. Al snel komt er een vluchtelingenstroom oost- en zuidwaarts op gang, maar Wilders is ze voor en sluit de grenzen ook voor uitgaand verkeer, naar het voorbeeld van de DDR, die ook dreigde al zijn werknemers te verliezen en toen met een muur werd afgegrendeld. President Trump, president Le Pen en Kanzlerin Frauke Petry zullen Wilders steunen. Poetin zal in een bliksemactie de gebouwen van de EU in Brussel en Straatsburg bombarderen om te voorkomen dat de EU nieuw leven wordt ingeblazen. Waar moeten we heen? Waar is een groot land, niet te ver hier vandaan, waar we nog naar toe kunnen vluchten? Oekrïne! President Poroshenko zal zich herinneren dat we op 6 april 2016 - op het nippertje - voor het door Oekraïne zo dringend gewenste verdrag stemden, en de vluchtelingen uit Nederland hartelijk welkom heten. Ruimte zat in dat immense land. Wel zullen we erg moeten wennen aan het klimaat: 's zomers +30 graden, 's winters -30 graden. De Hollandse steden worden spooksteden. Wilders zal zich op de borst slaan de criminaliteit volledig onder controle te hebben - maar dat is geen wonder, want er is niemand meer. Uiteindelijk zal Wilders gedwongen worden het complete failliete Nederland aan een Chinese belegger te verkopen, die van ons land een pretpark maakt. Reken er echter niet op dat dit spoedig zal gebeuren.

4 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst4 apr. 2016 - 8:52

Dit is inderdaad het andere scenario. En even plausibel en waarschijnlijk als het mijne. Het ligt er maar aan welke kant de munt opvalt. Over de munt gesproken, ik denk dat in een dergelijk scenario de gulden snel aan vertrouwen verliest. Dan heft Wilders de inwisselbaarheid op waarna je net als vroeger in het oostblok een zwarte markt krijgt en de guldens bijvoorbeeld voor een op twaalf in plaats van van een op twee of zo op straat gewisseld worden.

Peter Smit2
Peter Smit24 apr. 2016 - 9:46

Dank u voor deze reactie. Door het weer was ik wat somber, maar hierna loop ik weer schaterend door het leven. Wat een complete nonsens. Heerlijk

trebor2
trebor24 apr. 2016 - 13:43

Frits...u heeft een rijke fantasie..

hugo bergveen
hugo bergveen4 apr. 2016 - 14:46

@Frits Variant op jouw scenario: er komt een opstand onder de Wilders- kiezers die zien dat hun held al zijn beloften schendt en dat zijn maatregelen niet het beloofde resultaat opleveren. Als herkenningsteken laten ze hun baard staan en de politie heeft de grootste moeite om ze te beschermen tegen tegendemonstranten die hun haar opzichtig hebben geblondeerd. Kortom: zullen we eerst de verkiezingsuitslag maar even afwachten? Ik denk dat het allemaal wel mee zal blijken te vallen.

Joop Schouten
Joop Schouten3 apr. 2016 - 22:16

Ik denk dat de grootte van de PvdA een obstakel wordt.

komputerhulp
komputerhulp3 apr. 2016 - 22:05

"Toen Aboutaleb opgroeide in een Noord-Marokkaans dorpje was het officieel verboden om wat dan ook in zijn moedertaal, het Berbers, op te schrijven." Er viel niks op te schrijven want Berbers hebben nooit een schrijftaal gehad. Het Tamazigt is alleen maar een spreektaal. Dat maakt(e) het voor die mensen ook zo moeilijk om een andere taal te leren. Waar anderen voor een andere taal een vergelijkend woordenboek kunnen gebruiken, heeft een Berber geen geschreven referentiekader. Of het moet die idioterie zijn die een stel ambtenaren in de jaren ‘90 hebben verzonnen om die Berbers alsnog een schrijftaal te geven. Daar waar je zou verwachten dat ze hen Frans of Arabisch zouden leren, werd er een nieuw soort Egyptisch spijkerschrift geïntroduceerd. Het Afus Deg Wfus, (Hand in Hand) http://www.komp-u-ter-hulp.nl/Tamazight/het_tamazight.htm

DaanOuwens
DaanOuwens3 apr. 2016 - 22:03

Aardig stukje, maar meer van 40 PVV-ers wordt het niet. Wel de grootste partij. En dan kan inderdaad een soort zakenkabinet ontstaan. Maar meer partijen kan ook. Het belangrijkste punt van discussie na de verkiezingen wordt echter hoe het geweld van de zijde van de PVV-aanhang te beteugelen. Om dat op een menselijke fatsoenlijke manier voor elkaar te krijgen zonder dat er slachtoffers vallen is veruit de grootste uitdaging. Want Wilders zal oproepen tot protest en dat protest zal escaleren. Daar heb je niet echt een glazen bol voor nodig. Complicerende factor is daarnaast het feit dat de PVV nogal populair is bij de politie. Dus de partij die geweld moet bestrijden is sympathisant van de mogelijke daders. Ik hoop dat ik het te somber inzien overigens, maar nadenkend over een serieus scenario is dit zeker niet ondenkbaar.

1 Reactie
Dunya2
Dunya24 apr. 2016 - 6:48

Aboutaleb kan misschien daarom de redding van een dergelijk scenario zijn.

Bert Vlierman
Bert Vlierman3 apr. 2016 - 21:57

Dat is het mooie van fictie: over twee jaar was het een interessante fictie of een interessante voorspelling. Ik feliciteer Han alvast. Overigens, Aboutaleb is inderdaad een van de zeer weinigen, zo niet de enige, die een behoorlijke politieke achtergrond heeft plus de uitstraling van een zeer sterke leider. Een en ander neemt niet weg dat, als Wilders bijvoorbeeld 50 zetels heeft, de vereiste gelegenheidscoalities uitzonderlijk complexe constructies worden met een stevige kans op grote instabiliteit en verlies van aanhang. Voeg daar aan toe dat de Eurocrisis nog volop gaande is, dat de economische crisis onoplosbaar lijkt, dat de EU-crisis en de vluchtelingen crisis alleen maar groter zullen worden, en het vervolg zou wel eens kunnen zijn dat Wilders alle touwtjes in de schoot geworpen krijgt omdat de VVD onder bijna alle omstandigheden bereid is om met hem samen te werken. En PVV en VVD samen komen al gauw in de buurt van de 75plus. De SGP lever twee ministers en klaar is Kees.

1 Reactie
Hanvander Horst
Hanvander Horst4 apr. 2016 - 8:55

In een extra parlementair kabinet hoeven de ministers alleen elkaar maar te pruimen, terwijl de de meerderheid van de tweede kamer de regering gedoogt.Niemand breekt, want wie breekt forceert nieuwe verkiezingen en dat levert mogelijk een meerderheid op voor Wilders.

Acid Prune
Acid Prune3 apr. 2016 - 21:46

De man is zelf een halve Wilders dus dan lijkt Nederland me verloren . Maar de PvdA is de eerst komende 10 jaar minstens wel uitgespeeld in Nederland en daarmee dus ook Aboutaleb. Het beste middel Wilders te bestrijden is iemand die geheel geen enkel van zijn walgelijke ideeën heeft overgenomen en dan kom je zowiezo al niet bij Aboutaleb of andere PvdA-ers uit .

5 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens3 apr. 2016 - 22:07

@ Acid Prune Aboutaleb lijkt op geen enkele manier op Wilders. Ook niet op een halve Wilders. Je kan best kritiek op de man hebben, maar dit is misplaatst. Dit verwijt aan de PvdA overigens ook. De PVV ziet niet voor niets de PvdA als belangrijkste politieke vijand. En voert naast een oorlog tegen moslims een oorlog tegen de PvdA. Dat is niet voor niet zo.

Machielse93
Machielse934 apr. 2016 - 1:15

De wereld veranderd en Nederland veranderd mee. Na een aantal decennia met sterk links gedachtegoed kruipt het electoraat nu meer naar het (nieuw-)rechts gedachtegoed. Wilders bestrijd je dus niet met een tegenpool als Jesse Klaver, dan jaag je alleen maar meer mensen naar Wilders. Wilders bestrijdt je door zijn electoraat weg te nemen zoals dat in België plaatsvond. Was VlaamsBelang ooit een grote partij nu is het bijna niks meer doordat de NVA (een rechts maar redelijke partij) het electoraat weggekaapt heeft.

Acid Prune
Acid Prune4 apr. 2016 - 9:19

@machielse Nu juist het punt . Daarom heb je het racisme niet bestreden maar omarmd en maakt de uitvoerder niet uit. Of het nu Wilders of Aboutaleb is die een discriminerende politiestaat invoert maakt niet uit het resultaat is hetzelfde . En een Jesse Klaver heeft ook geen zin. Nederland heeft weer echt links nodig niet centrumpartijen die alleen in naam links zijn (en sommige tijdens de verkiezingen eventjes ;) )

truusbeek2
truusbeek24 apr. 2016 - 11:25

Acid Prune "Nederland heeft weer echt links nodig " Gelukkig is de gemiddelde kiezer wijzer en het proletariaat zit nu bij Wilders.

Acid Prune
Acid Prune4 apr. 2016 - 14:56

vergis je niet wat dat proletariaat betreft wilders staat een keihard neoliberaal beleid voor dat bleek uit het stemgedrag van de pvv en tevens vanwege het feit dat wilders' grote voorbeeld margareth thatcher is .

Jhonathan
Jhonathan3 apr. 2016 - 21:44

Kortom: Aboutaleb dreunde artikel 1" en 7" van de Nederlandse Grondwet op. De problemen die er nu in Nederland zijn, los je niet op door dat op te dreunen.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen4 apr. 2016 - 6:10

Klopt, je lost de problemen op in Nederland door wilders uit te schakelen en door zijn geliefde vijand het moslimterrorisme geen kans te geven. Om dat te doen heb je legitimatie nodig. Artikel 1 en 7 van de grondwet zijn dat.

voxpopuli2
voxpopuli23 apr. 2016 - 21:37

PVV VVD d66 en wellicht 50+ erbij voila 80 zetels in 2017. De PvdA is dan vrijwel weg. Dus waarom @bouthaleb ?

3 Reacties
GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*4 apr. 2016 - 6:31

Dag voxpupuli. D66 zal nooit in zee gaan met de PVV, volgens mij, sowieso niet op een landelijke niveau, dus uw argument is al mank. Ahmed Aboutaleb hoort, wat mij betreft, bij de top vier kandidaten om MP te worden, in 2017, samen met Buma (het CDA), Pechtold (D66) en Rutte (de VVD), als hij wilt meedoen, natuurlijk, in eerste instantie, als PvdA lijksttrekker. Ondanks al die mooie peilingen van Maurice de Hond en EenVandaag, zal de PVV niet meer dan 20 zetels in het Parlement krijgen,op 15 maart 2017, mark my words. Na zijn *minderminderminder* uittspraak, de kans dat Geert Wilders ooit MP zal worden, in 2017, lijkt mij inderdaad al wat *minderminderminder*. Nederlanders in het algemeen zijn toch niet gek!. Zodra ze in het stemhokje zijn, zullen ze ongetwijfeld hun goed verstand en wijsheid gebruiken en in elk geval, niet massaal op de PVV stemmen. Een fijne dag.

GeertvanDuinen
GeertvanDuinen4 apr. 2016 - 7:32

@PeaceLoveNamasteuitMokum Dat zeiden ze in Almere ook, D66 zou nooit samenwerken met de PVV, en wat blijkt? http://nos.nl/artikel/2093873-pvv-en-d66-werken-samen-in-almere.html PVV/D66 werken samen aan een lokaal referendum, niets is vloeibaarder dan de mening en opstelling van een politicus.

Moeder Pietje
Moeder Pietje4 apr. 2016 - 10:35

PVV en D66 hebben sociaal economisch heel veel met mekaar gemeen, stemmen beide in grote lijnen mee in dat op zicht met het huidige kabinet. D66 is momenteel sterk bezig de scheiding religie vs staat meer vorm te geven. Mijn indruk is dat ze aan het wakker worden zijn door de aanslagen. Ze kunnen er niet langer onderuit. Met andere woorden, ze schuiven op richting Wilders.

Donostia2
Donostia23 apr. 2016 - 21:33

Ik ben het met de visie van Han eens. Aboutaleb begrijpt net als Wilders dat de Islam kan leiden tot allesverzengende haat. Haat tegen andere Moslims, en alle anderen. Op één punt echter ben ik het niet met Han eens. In mijn ogen is het onbestaanbaar dat een onderdaan van een ander land de eerste minister van ons land kan worden. Niet omdat Aboutaleb Marokkaans staatsburger is, maar omdat ik niet wil dat een Russisch, Chinees, Amerikaans, Vaticaanstedeling, Gambiaan of Belgisch staatsburger eerste minister van Nederland kan worden. Aboutaleb neemt mijn angsten weg, en ik weet zeker dat hij zo snel als mogelijk bewaking nodig heeft. Niet zozeer vanwege de dreiging vanuit de Islam, als wel vanwege IS.

Halve Zoolstra
Halve Zoolstra3 apr. 2016 - 21:26

Laten we het hopen. Alles beter dan een nieuw bruin kabinet. Aboutaleb zou inderdaad een prima premier zijn. En tegelijkertijd de ergste nachtmerrie van de geblondeerde leider van de PVV. Dit feit en zijn leiderschapskwaliteiten maken hem bij uitstek geschikt.

3 Reacties
GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*4 apr. 2016 - 5:06

Ik ben helemaal mee eens: iemand die ooit *minder minder minder/dan gaan wij dat regelen* riep, met name op 19 maart 2014, in een openbare ruimte in Den Haag, vóór live tv camera's, is een fascist, wat mij betreft en zal ook nooit MP van Nederland worden, ondanks al die mooie peilingen van Maurice de Hond en EenVandaag!. Nederlanders, eenmaal in het stemhokje, zullen hun wijsheid goed gebruiken en zullen nooit massaal op Geert Wilders stemmen, op 15 maart 2017, mark my words. Een fijne dag.

Dunya2
Dunya24 apr. 2016 - 6:44

Ik ben het ook met de visie van Han eens. Aboutaleb zou inderdaad een prima premier zijn. Iemand, waar misschien niet iedereen mee eens is, maar ook niet zeer tegen. Op die manier wordt mijns inziens iedereen tegemoet gekomen binnen de wettelijke kaders en op een humanitaire wijze, zoals Aboutaleb in ogenschouw houdt.

Moeder Pietje
Moeder Pietje4 apr. 2016 - 10:39

@ Halve Zool en Dunya De nachtmerrie zou via Abou weleens een andere kunnen zijn. De man is een echte neoliberaal, een harde man en echt gewoon rechts. Maar goed, doe vooral wat je niet laten kunt en , alleen omdat je Wilders haat, elke andere alternatief omarmen.