Joop

Abdelkader Benali uit jury Inkspotprijs gezet na kritiek op NRC-cartoonist

  •  
09-08-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
118 keer bekeken
  •  
13661625194_b1c1497931_z
Schrijver Abdelkader Benali is uit de jury van de Inkspotprijs gezet. Reden hiervoor is zijn kritiek op een cartoon van Ruben Oppenheimer. NRC publiceerde onlangs een cartoon van Oppenheimer bij een opinieartikel van Dyab Abou Jahjah. De activist/ publicist bedankt in zijn artikel Nederland voor de ruimte die hij in Zomergasten heeft gekregen. Over zichzelf spreekt hij als ‘de grote boze wolf’, in de begeleidende cartoon wordt hij afgebeeld als grote boze wolf met het opengesneden lijk van één van de drie biggetjes op zijn rug. De cartoon werd, na kritiek van lezers, uiteindelijk offline gehaald. Net als vele anderen vond ook Benali de cartoon walgelijk. “Die cartoonist zou in de Nazi-tijd zich werkelijk hebben uitgeleefd”, twitterde hij. Stichting Pers & Prent, die de jaarlijkse prijs voor beste politieke tekening van het jaar organiseert, laat dinsdag op de website weten dat Benali niet langer onderdeel uitmaakt van de jury.  De stichting schrijft:
Schermafbeelding-2016-08-09-om-18.35.40
"Pers & Prent acht dit oneerlijk en onwenselijk. Een jurylid moet te allen tijde proberen objectief en neutraal te blijven jegens deelnemers (in dit geval de veertig deelnemende cartoonisten) en voorkomen dat eventuele persoonlijke voorkeuren of juist negatieve gevoelens naar buiten toe kenbaar worden gemaakt. Nu daar in dit geval geen sprake meer van is kan Benali niet meer geloofwaardig optreden als objectief en neutraal jurylid."
Op het moment van twitteren wist Benali overigens niet dat Oppenheimer tot de genomineerden hoort.
Tegenover de redactie van Joop reageert Benali:
"In dit geval moet zo’n jury natuurlijk de schijn van onpartijdigheid hebben, die objectiviteit waar we jury’s zo om roemen, en die heb ik natuurlijk niet meer nadat ik me stevig had uitgelaten over een naar later bleek deelnemende cartoonist […] Dus ik had gewoon mijn waffel moeten houden. Ik keek echt uit naar juryoverleg, was een leuke groep."
De cartoon van Oppenheimer vindt Benali nog steeds smakeloos, maar Benali benadrukt dat het lullig zou zijn als hij dan een paar dagen later cartoons van hem moet beoordelen. “Dat maakt het verschil.”
cc-foto: Mark Deckers

Meer over:

nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (78)

clara51
clara5112 aug. 2016 - 22:04

De werkelijke reden dat de cartoon is weggehaald heeft niets met de (inhoud van de) cartoon zelf te maken. En ook niet met censuur. Maar alles met de plaats van de cartoon in de krant. Namelijk als illustratie bij een opinie-artikel van Abou Jahjah. Daarmee laadde de NRC de verdenking op zich, een eigen mening te willen ventileren over Abou Jahjah, via Oppenheimer. En dat was de bedoeling niet. Een bedrijfsongeval, zeg maar. Lees ook de reacties van Oppenheimer zelf op facebook. That's all, folks. http://www.volkskrant.nl/opinie/het-illustreert-een-opvatting-met-scherpte-van-potloodpunt~a4354650/ https://www.facebook.com/RLOppenheimer/posts/1168015029909133 https://www.facebook.com/RLOppenheimer/posts/1166834916693811

Mostafa
Mostafa10 aug. 2016 - 17:42

De meningsuiting stopt bij Hitler-boek !!! Hi Hi Hi Hi.

1 Reactie
Coronarias Redig
Coronarias Redig10 aug. 2016 - 20:18

Je hebt een punt maar waarom haal je juist dat boek aan?

JStokx
JStokx10 aug. 2016 - 17:19

Wel goed dat deze cartoon in ieder geval meer aandacht heeft gekregen dan wanneer het NRC hem had laten staan.

Bert Vlierman
Bert Vlierman10 aug. 2016 - 11:10

Cartonisten mogen ongelimiteerd demoniseren. Dat is hun voorrecht en hun lot.

2 Reacties
Zandb
Zandb10 aug. 2016 - 16:01

Cartoonisten mogen niets meer dan anderen.

Marri2
Marri210 aug. 2016 - 19:08

@ zandb : ben je nu zo bekrompen van geest geworden , dat je dit durft op te schrijven? Of probeer je een beetje policor te doen cq te trollen?

de Haas
de Haas10 aug. 2016 - 8:51

Wat is er eigenlijk mis met deze rake cartoon die "zovelen" en Benali zo walgelijk vinden dat ze er -wie verwacht zo langzamerhand anders- een Godwin op loslaten? Dyab Abou Jahjah die zichzelf in associatie brengt met de "de grote boze wolf", vervolgens door anderen, waaronder ook overgenomen door Joop "de glimlachende wolf zonder schaapskleren", en iedereen die het oersprookje Perrault deze kent met de zoetgevooisde stem, zijn slachtoffers verhuld met mooie woorden bedriegend, verleidt. Die slachtoffers waren oorspronkelijk Roodkapje en de grootmoeder en in de Disney-spoof uit de dertiger jaren in cartoon-vorm natuurlijk ook zeer bekend met de drie biggetjes. Jahjah voldoet, veel minder dan t.g.v. zijn voornaam die naar een wolf verwijst, heel sterk aan deze beeldvorming van die grote boze wolf door de vele slips of the tongue die ondanks zijn welbespraaktheid die ten dienste staat van de schone schijn opgetekend konden worden. Als Ruben Oppenheimer dan behalve die ons aller bekende Disney-versie van de grote boze wolf Midas hem dan afbeeld i.p.v. in al even bekende bij andere versies van de grote boze wolf in schaapskleren (en dat was ook nooit een wollen jas!) afbeeldt in de vermomming van een van de al gevangen en deels verschalkte biggetjes, en daarbij meteen een m.i. meesterlijk gespiegelde knipoog maakt naar de zich al even valselijk onschuldig presenterende Pegida-types die met dergelijke varkensmutsen rondlopen, zie ik er een zeer geslaagde cartoon in. Zijn die critici m.b.t. deze cartoon bekend met die Jahjah verspreid heeft en ook goede voorbeelden zijn van in dit geval beeldende slips of the tongue van deze daarbij volledig onverhulde wolf?

3 Reacties
Coronarias Redig
Coronarias Redig10 aug. 2016 - 14:54

Ik moest hier aan denken. http://www.woorden.org/spreekwoord.php?woord=huilen%20met%20de%20wolven%20in%20het%20bos

Zandb
Zandb10 aug. 2016 - 16:07

U wilt serieus weten, wat er mis met in een cartoon waarin boze wolf Abou Jahjah een dier doodmaakt en misbruikt om soortgelijke dieren te kunnen doden? de Haas: Ook hier: Welke "versprekingen" maken een dergelijke cartoon "acceptabel"? Welke cartoons van Abou Jahjah rechtvaardigen deze cartoon van Oppenheimer? Toon dat aan en ik ben u schatplichtig. Toont u dat niet aan, dan bent u het schaap in wolfskleren.

SociaalMaarNietProgressief
SociaalMaarNietProgressief11 aug. 2016 - 9:11

@zandb "Ook hier: Welke “versprekingen” maken een dergelijke cartoon “acceptabel”? Welke cartoons van Abou Jahjah rechtvaardigen deze cartoon van Oppenheimer?" Sinds wanneer moet een cartoon "acceptabel" en "gerechtvaardigd" zijn, en wie bepaalt dat dan? Bent u dat, als zelfbenoemde bewaker van het grote fatsoen? Ik betwijfel dat u dezelfde mate van protest zou leveren wanneer er een cartoon over Wilders of Trump wordt gemaakt. Daarbij begrijp ik niet waarom deze Abou Jahjah hier zoveel sympathie geniet. Ik denk niet dat dit een man is die het verdient om door het publiek in bescherming genomen te worden.

schleborsjki
schleborsjki10 aug. 2016 - 8:01

Wat een achterlijke cartoon.

Donutz
Donutz10 aug. 2016 - 6:40

Lijkt me volkomen terecht want een expliciete positieve of negatieve mening over een bekende/landelijke cartoonist maken terwijl je in de jury van de Inktspotprijs zit is niet echt handig. De leden moeten elke schijn van vooringenomenheid mijden. Wat ik zorgwekkend vind is dat de NRC de cartoon heeft verwijderd, waarom? Buigen we weer eens voor boze Pegida aanhangers? Ik zie in de weinig indrukwekkende cartoon een (grote boze) wolf wat natuurlijk een logische link is als Dyab zich zelf een wolf noemt. Die varkenskop van een gedood varken op zijn hoofd zie ik als een verwijzing naar die Pegida gekkies met hun varkensmutsjes, die gekkies zijn geslacht of het zwijgen opgelegd door Dyab die hen als troffee (met trots?) draagt. Oftewel " Kijk eens hoe ik Dyab die Pegido idioten heb doen zwijgen, wie is hier nu de gevaarlijke extremistische gek?" Maar misschien hebben anderen een hele andere verklaring, ben benieuwd want dat is het mooie aan cartoons.

2 Reacties
Coronarias Redig
Coronarias Redig10 aug. 2016 - 14:59

"Die varkenskop van een gedood varken op zijn hoofd zie ik als een verwijzing naar die Pegida gekkies met hun varkensmutsjes, die gekkies zijn geslacht of het zwijgen opgelegd door Dyab die hen als troffee (met trots?) draagt. Oftewel ” Kijk eens hoe ik Dyab die Pegido idioten heb doen zwijgen, wie is hier nu de gevaarlijke extremistische gek?” Was mij niet te binnen geschoten maar klinkt wel plausibel, jouw idee.

Zandb
Zandb10 aug. 2016 - 16:15

Donutz; Op welke wijze dan zal grote boze wolf Abou Jahjah dan de pegidavarkens doen zwijgen? Door zich voor te doen als een pegidavarken? Ik vind dat volkomen buiten de werkelijkheid van wat Abou Jahjah beweert en hoe hij zich gedraagt, staan. Er is volgens mij dan ook geen enkel concreet aanknopingspunt in de werkelijkheid te vinden om dit beeld van Abou Jahjah ook maar enige redelijkheid te vewrschaffen.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos10 aug. 2016 - 6:40

Was voorheen Mohammed taboe, nu is dat zelfs een figuur uit de Donald Duck dat. Het is bespottelijk dat zelfs een variant op de boze wolf en de biggetjes inmiddels in de ogen van Benali rechtstreeks verband lijkt te houden met de Nazi's. Op zoek naar nog meer verborgen nationaal -socialisme in de Donald Duck? Benali is een sympathieke weldenkende schrijver dus ik vraag me werkelijk af door welk soort maatschappijhysterie hij bevangen is geweest. Maar ja, we leven in gevoelige tijden met uiterst gevoelige mensen.

Freeman2
Freeman210 aug. 2016 - 6:03

("Op het moment van twitteren wist Benali overigens niet dat Oppenheimer tot de genomineerden hoort.") Het twitter van Benali is in wezen betere kunstvorm dan de betrokken cartoon.

L.Brusselman
L.Brusselman10 aug. 2016 - 5:36

Walgelijke cartoon,Benali heeft gewoon gelijk. Karaktermoord is nu eenmaal een van de weinige wapens die de pro Groot Israel kliek overheeft nu argumenten op zijn.

1 Reactie
L.Brusselman
L.Brusselman10 aug. 2016 - 7:22

De juryvoorzitter is Theodor Holman,daarmee wil je toch niet geassioceerd worden.

AlBundy
AlBundy10 aug. 2016 - 0:08

Commentaar van Oppenheimer: https://pbs.twimg.com/media/CpdDuQ4XEAA8-U7.jpg:large

1 Reactie
Marri2
Marri210 aug. 2016 - 19:17

Mooi commentaar van Oppenheimer. En schande dat de Hoofdredactie van NRC gemeend heeft deze cartoon in 2e aanleg te verwijderen , nadat er wat commentaar is gekomen Zwichten voor ... Voor wie eigenlijk ? Vandermeersch is duidelijk " non, je ne suis pas Charlie Hebdo". Meer : " je suis un poule mouillee"

peter e
peter e9 aug. 2016 - 23:38

' veertig deelnemende cartoonisten...' Tjonge, dan moet het wel goed komen met dit land!

willemb2
willemb29 aug. 2016 - 23:33

De cartoon van Oppenheimer sloeg de spijker op zijn kop. Abou Jahjah doet alsof zijn optreden een geweldig succes was en beweert "dat een groot deel van het Nederlandse publiek zijn mening over mij heeft aangepast na het bekijken van Zomergasten." Waar die mening op gebaseerd is weet ik niet. Wel heb ik begrepen dat het programma bepaald geen hoog kijkcijfer had. Zonder nadere informatie over een onderzoek hierover ben ik dan ook zo vrij zijn conclusie in twijfel te trekken. Hij kan het vervolgens niet nalaten zijn interviewer nog een steek onder water te geven: "Het is waar dat Erdbrink mij heeft geïnterviewd alsof het Oog in Oog en niet Zomergasten was. En het is ook waar dat hij niet over de kalmte en ervaring beschikt die dit soort interviews vereist, waardoor hij vaak uit de bocht vloog en de indruk gaf dat hij van slechte wil was." Abou Jahjah laat zich, ook in Zomergasten, kennen als een antisemiet en hater van het westen. Als je dan ook nog beseft dat hij, zo begreep ik, vertelde dat zijn naam 'wolf die glimlacht' betekent, dan kan je moeilijk anders concluderen dan dat de cartoon van Oppenheimer van een kwalitatief hoog gehalte is. Abou Jahjah vindt al deze commotie natuurlijk prachtig. Hij schreef zijn artikel 'op vakantie in het idyllische zuiden van Libanon, mijn voorouderlijke Highlands.' Maar straks zal hij ongetwijfeld weer de luxe opzoeken in België om zich comfortabel af te zetten tegen de joden en het westen.

janwijn
janwijn9 aug. 2016 - 22:40

Ik zou me ook terugtrekken uit een jury wanneer je neo-nazi propaganda moet beoordelen.

2 Reacties
Reinaert de Vos
Reinaert de Vos10 aug. 2016 - 14:23

Huh? Dit is de wolf en de biggetjes, je weet wel, dat verhaal uit de Donald Duck. Knap dat je daar Nazi propaganda in ziet.

Marri2
Marri211 aug. 2016 - 5:07

Hoe kom je daar nu weer bij: " neo-nazi propaganda beoordelen"?

Dewik2
Dewik29 aug. 2016 - 20:55

Niet de eerste persoon die een domme tweet als een boomerang terug in zijn gezicht krijgt.

Bram Emanuel
Bram Emanuel9 aug. 2016 - 20:33

Ruben Oppenheimer is Nederland's beste en scherpste cartoonist en dat schrijver Abdelkader Benali een godwin nodig heeft om kritiek te leveren is onintellectueel en onsmakelijk.

1 Reactie
Ben Joop
Ben Joop10 aug. 2016 - 9:35

Dat mag u vinden maar ik denk dat veel mensen het niet met u eens zijn.

Mark Gh
Mark Gh9 aug. 2016 - 20:05

De cartoon vind ik ook niet heel leuk, maar de opmerking van Benali is beneden alle peil en het is terecht dat hij uit de jury is gegooid.

2 Reacties
Ben Joop
Ben Joop10 aug. 2016 - 14:04

Die opmerking is een persoonlijke indruk. Hij staat daar ook niet alleen in die mening. Hij reageert heel keurig op het besluit om hem niet langer in de jury plaats te laten nemen. Waar maakt u zich eigenlijk zo boos over?

Mark Gh
Mark Gh11 aug. 2016 - 5:44

Waarop baseer je je wanneer je stelt dat ik boos ben, Bennie? Ik stel toch dat ook ik de tekening niet leuk vind? Maar de volgende opmerking is in mijn ogen beneden alle peil: "Die cartoonist zou in de Nazi-tijd zich werkelijk hebben uitgeleefd" Waarom vind ik die opmerking beneden alle peil? Omdat ik er voor het gemak maar even vanuit ga dat Banali hier niet refereert aan een dappere cartoonist uit het Verzet maar aan een pro-nazi tekenaar en dat hij Oppenheimer dus effectief uitmaakt voor nazi. Daarom.

Events, dear boy, events
Events, dear boy, events9 aug. 2016 - 19:48

Niet meer dan terecht dat Benali uit die jury gezet is, want duidelijk bevooroordeeld. Verder mag iedereen van die spotprent vinden wat hij vindt: ''walgelijk'' mag, zelfs met zo'n Godwin heb ik niet onmiddellijk een probleem, al vind ik het uitermate overdreven. Waar ik wél een probleem mee heb is dit: ''De cartoon werd, na kritiek van lezers, uiteindelijk offline gehaald.'' Uitermate zwak van NRC, en ook enigszins verontrustend. Ik geloof niet dat de VVMU hier rechtstreeks in het geding is (dat zou het zijn indien die prent op last van de overheid verwijderd werd), maar je zou wensen dat NRC wat meer ruggengraat aan de dag legde. Ik was niet tegen het uitnodigen van Abu Jahjah door de VPRO als ''zomergast''. Als de VPRO denkt dat zij zo iemand een podium moet bieden, moet ze dat vooral doen, en niet terugkrabbelen bij wat kritiek (die er duidelijk was). Dan kost het maar enkele tientallen opzeggingen, maar je laat je niet chanteren. NRC laat zich kennelijk wel chanteren door ''boze reacties''. Stelletje slapjanussen.

1 Reactie
Albert Einstein
Albert Einstein10 aug. 2016 - 6:48

Ik kan me niet voorstellen dat het echte NRC-lezers waren. Vermoedelijk zijn het figuren die het via-via hebben vernomen. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de NRC, en haar lezers, een braindrain hebben doorgemaakt. Ik heb mijn abonnement al jaren geleden opgezegd, nadat ze Afshin Ellian eruit hadden geschopt.

[verwijderd]
[verwijderd]9 aug. 2016 - 19:37

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Ben Joop
Ben Joop10 aug. 2016 - 9:36

eens!

Banjaard
Banjaard9 aug. 2016 - 19:35

...en als Abdelkader zijn kritiek nu in de vorm van een cartoon had gegoten, had het dan wel gemogen? Kritiek mag wel, maar kritiek op de kritiek blijkbaar niet.

8 Reacties
D'Holbach
D'Holbach9 aug. 2016 - 22:18

Natuurlijk mag hij kritiek hebben, hij kan dan alleen niet in een jury zitten, zo moeilijk lijkt me dat niet.

Dale S
Dale S10 aug. 2016 - 6:06

Dat mag wel, maar niet als je in een vakjury zit. Verder was de kritiek schromelijk overdreven en geeft een Godwin een blijk van onmacht.

Eindbaas3
Eindbaas310 aug. 2016 - 6:47

Dan was hij ook uit de jury gezet want dan had hij, mits de cartoon goed uitgevoerd was, zelf kans kunnen hebben om te winnen.

nesje2
nesje210 aug. 2016 - 8:11

Niet als je in een bestuur zit en voor ingenomen bent

RoBru
RoBru10 aug. 2016 - 8:31

Ik kan me een harde cartoon voorstellen waarin iemand met een lange bakkebaarden en een keppeltje een Hitlergroet brengt of iets dergelijks, als kritiek op déze cartoon. Maar of Benali nu kritiek uit in de vorm van een tweet of in de vorm van een cartoon maakt niet uit. Het gaat erom dat hij nu (zeker t.a.v. Oppenheimer) niet meer onbevooroordeeld is of overkomt. Het is een beetje te vergelijken met een jurylid van een miss-verkiezing die kort van tevoren meldt dat hij een voorkeur heeft voor blondjes. Of een rechter die kort voor een zaak van vermeend racisme in een artikel te kennen geeft Zwarte Piet zeer racistisch te vinden.

Molly Sweet2
Molly Sweet210 aug. 2016 - 9:07

Nee, dan had het ook niet gemogen. En ook niet als hij er een liedje van had gemaakt. Dus je laatste opmerking slaat nergens op.

Nagus
Nagus10 aug. 2016 - 11:19

Als Benali zelf een cartoon had getekend, had hij mee kunnen dingen naar de inktspotprijs.

Coronarias Redig
Coronarias Redig10 aug. 2016 - 15:11

@ RoBru "Maar of Benali nu kritiek uit in de vorm van een tweet of in de vorm van een cartoon maakt niet uit. Het gaat erom dat hij nu (zeker t.a.v. Oppenheimer) niet meer onbevooroordeeld is of overkomt." Zoals al gezegd is door anderen is totale objectiviteit niet mogelijk, menselijkerwijs. Maar bij sommigen had men tevoren kunnen weten dat er een bepaalde vooringenomenheid of zal ik het maar neutraal mening noemen, aanwezig is tav bepaalde issues. Zo staat Benali bekend als ondersteuner van de Palestijnse zaak. Dat is zijn goed recht natuurlijk maar het betekent wel iets meer kans op een te subjectieve reactie. Hierboven geeft iemand een andere interpretatie van de tekening die mij een plausibele lijkt. Wat resteert is de vraag of Benali bekend was/is met Oppenheimers achtergrond en daar al dan niet vanuit de onderbuik op reageerde..

Nagus
Nagus9 aug. 2016 - 19:17

Dit is nu een uiting van de clash van culturen. Het is duidelijk dat Benali niet geschikt is voor het beoordelen van spotprenten. De beste spotprenten dagen namelijk uit om na te denken. Ze zijn niet bedoeld voor kwetsbare impulsieve zieltjes.

7 Reacties
Appi Mohamud
Appi Mohamud10 aug. 2016 - 1:14

En dat noem jij een clash der colture? Volgens mij snap je het niet helemaal hoe het zit met vrijheid van meningsuiting. Ieder persoon mag een mening hebben en met de woorden wat he goed dunkt om ze te uiten. Bij flink uit de bocht be wording kan het je later kosten zoals je baan en of gezin. In dit geval zijn baan. Alhoewel hij het niet wist dat Dat de desbetreffende mee deed met de prijs waar hij jury van was, was een stomme fout wat hem komt bijten. Is dat wat je mee bedoelt met clash of colture? Of bedoel je dat hij samen met een hoop NRC lezers inclusief mij een mening hebben over een tekening wat anders is als de jouwe? Of bedoel je dat Dhr Benali al helemaal geen mening mag hebben als geen puur bloed? Ik snap je steeds minder en minder Nagus.

Zandb
Zandb10 aug. 2016 - 6:42

U hebt nagedacht over deze "betere spotprent": Wat is het resultaat van uw denken?

Nagus
Nagus10 aug. 2016 - 11:20

@Zandb. Het is nu juist de bedoeling dat u zelf gaat nadenken. Ironisch niet?

Nagus
Nagus10 aug. 2016 - 14:44

@Appi Mohamud: Jij snapt mij niet en ik snap jouw reactie op mijn post niet. Zou dat nu ook onder "clash van culturen" vallen? In ieder geval is het zo dat wanneer je spotprenten beoordeelt je in staat moet zijn boven je eigen beperkte denk- en cultuurwereldje uit te stijgen. De heer Benali kan dit duidelijk niet. Om jou tegemoet te komen: Wilders kan dat inderdaad ook niet.

Appi Mohamud
Appi Mohamud10 aug. 2016 - 15:41

Nagus dat is een vooroordeel wat jij toeschrijft aan dhr Banali, jij weet helemaal niet of hij dat wel kan of niet. Ik persoonlijk denk dat hij kan anders was hij niet tot jury verkozen. En wat snap je niet aan mijn commentaar ik leg het graag uit als je me kan aanwijzen wat je niet snapt. Maar je hoeft onze mening verschil geen clash of colture te noemen, het is zoals het is een mening verschil.

Nagus
Nagus10 aug. 2016 - 18:40

@Appi Mohamud: ik trok de conclusie dat Benali niets te zoeken heeft in zo'n jury, omdat hij het blijkbaar nodig vond zo heftig te reageren op een cartoon. En je hebt gelijk, we gaan gewoon door met elkaar de zaken duidelijk proberen te maken. Daar wordt het immers alleen maar interessanter van.

Appi Mohamud
Appi Mohamud10 aug. 2016 - 22:44

ik trok de conclusie dat Benali niets te zoeken heeft in zo’n jury, omdat hij het blijkbaar nodig vond zo heftig te reageren op een cartoon. en dat is juist wat ik niet snap. Hij stuurde een tweet met een kritische mening. Het is niet dat hij meteen aan alle kranten stond te bellen om dat te bekritiseren. Wat is daar zo "heftig" aan? En om dat een coltuur clash te noemen vind ik ook dan te ver gaan, u ook niet? Of bent u zelf blij mee dat je dan daar op aan probeert te sturen?

Buzzer
Buzzer9 aug. 2016 - 18:23

Een jurylid mag in ieder geval nooit vooringenomen lijken. In dit geval is dat wel zo en deze man is terecht verwijderd uit de jury.

Marri2
Marri29 aug. 2016 - 18:16

Wat ik in dit verband veel opmerkelijker vind / eigenlijk schandelijk vind, is het gedrag van de redactie van NRC Eerst de cartoon plaatsen op de site van NRC, en die dan min of meer stiekem weghalen , wanneer er een bertje ophef over ontstaat. Zwichten voor druk van , van wie eigenlijk? Dyab Abu Jahjah had al via twitter gereageerd op de cartoon en vond die onsmakelijk: net zoals veel lezers van NRC het onsmakelijk vonden dat hij zoveel ruimte kreeg in de krant. Heeft de Hoofdredactie zwakke knieën of alleen een zwak voor deze beroepsprovocateur ? Ik ben al decennia lang lezer van NRC , maar in deze schaam ik me voor het gedrag van de Hofdredactie van NRC en bied mijn persoonlijke excuses aan aan Ruben Oppenheimer. Of was het een slim opzetje om zo maximale publiciteit te organiseren door een mediarelletje te organiseren ?

JStokx
JStokx9 aug. 2016 - 17:56

Er blijft geen cartoon meer over als alle cartoons worden verwijderd waar kritiek op is.

1 Reactie
Coronarias Redig
Coronarias Redig10 aug. 2016 - 10:18

Is natuurlijk zeer bedenkelijk. Dingen weglaten/weghalen is gewoon censuur. Wie censuur nodig heeft staat al zwak. Beter is het mensen gewoon hun "ding" te laten doen, via cartoons en anderszijds. Mocht de expressie boosheid opleveren bij sommigen, dan zij dat maar zo. Ik prefereer te zien wat mensen denken ipv die ongemakkelijke waarheden te verhullen.

brambo2
brambo29 aug. 2016 - 17:55

NRC heeft de cartoon inmiddels weggehaald. Ze zijn daar niet zo van Je suis Charlie.

1 Reactie
Dale S
Dale S10 aug. 2016 - 6:08

Ze zijn daar van Je Suis Politiquement Correcte.

Piet de Geus
Piet de Geus9 aug. 2016 - 17:53

"Dus ik had gewoon mijn waffel moeten houden." Benali weet hoe het hoort. Sportief.

nesje2
nesje29 aug. 2016 - 17:51

Iemand beschuldigen van uitleven in Nazi tijd. terwijl bijna zijn hele familie is uitgemoord erg pijnlijk. terecht verwijderd.

1 Reactie
L.Brusselman
L.Brusselman11 aug. 2016 - 2:12

De een zijn familie wordt uitgemoord door de Nazi's,de ander door de Israeliers.

Dubbelgedopte snijboon
Dubbelgedopte snijboon9 aug. 2016 - 17:47

Politiek ipv politieke

rbakels
rbakels9 aug. 2016 - 17:31

Objectief oordelen over heel persoinlijke cartoons is bij voorbaat een onmogelijke opgave. Ruben Oppenheimer is ook wel een extreem geval. Een echte polemist - zeg maar ruziezoeker. En dan krijsen dat de vrijheid van meningsuiting in het geding is als iemand die Ruben gewoon een LUL vindt, een engerd met een ego waar je gemakkelijk over kunt struikelen. Een pestkop die meteen schijnheilig de vermoorde onschuld speelt als hij wordt aangesproken op zijn onverheulde racisme. Enfin, zulke lieden hopen alleen maar op ern vette rel - want dat verhoogt de omzet@

5 Reacties
Robles
Robles9 aug. 2016 - 19:06

Blijkbaar weet Oppenheimer u flink te raken met zijn werk. Dat bewijst dat hij erg goed is in wat hij doet.

Edwin038
Edwin0389 aug. 2016 - 20:03

Waarom is Ruben Oppenheimer een ruzie zoeker? Oppenheimer heeft helemaal geen moeite met Benali verder. Hij heeft ook er niet om gevraagd te hebben dat Benali zich terugtrekt uit de inspotprijs jury. Benali heeft zelf zijn vooringenomenheid geopenbaard waardoor hij niet meer als objectief jury-lid kan fungeren. Beide zijn redelijk volwassen in hun reacties verder op het besluit.

Albert Einstein
Albert Einstein9 aug. 2016 - 20:09

Je wedt op het verkeerde paard.

Dale S
Dale S10 aug. 2016 - 6:13

Probeer van racisme toch eens geen container begrip te maken Meneer Jansen. Dit klinkt allemaal erg hol. Als Oppenheimer Trump op de hak neemt hoor ik u ook niet. https://twitter.com/rloppenheimer/status/705288558320467968 #Beetjehypocriet

Molly Sweet2
Molly Sweet210 aug. 2016 - 9:11

Wat betekent 'onverheuld'? Heb het hele internet afgezocht, niemand kent het woord. Bedoel je 'onverholen' misschien?

[verwijderd]
[verwijderd]9 aug. 2016 - 17:19

--- Dit bericht is verwijderd —

2 Reacties
BasVV
BasVV10 aug. 2016 - 2:54

Ik snap het ook niet. Het is gewoon een droom van de grote boze wolf. Komt wel vaker voor. Maar Wolfje en de drie biggetjes zijn toch altijd weer slimmer.

Dale S
Dale S10 aug. 2016 - 6:15

Niets maar er valt niks anders te verzinnen dus dan maar weer een Godwin. Zo 2012.

OlavM
OlavM9 aug. 2016 - 17:17

Helemaal eens met Abdelkader Benali. Zowel wat betreft de smakeloosheid van de cartoon, als zijn onvermijdelijke vertrek uit de jury van de Inkspotprijs.

5 Reacties
Edwin038
Edwin03810 aug. 2016 - 1:42

Waarom is de cartoon smakeloos? Dyab Abu Jah Jah omschrijft zichzelf als een lachende wolf. Geen wolf in schaapskleren maar gewoon als lachende wolf. Oftewel, hij hoeft niet eens meer zijn denkbeelden te verbergen, hij verhult ze in proza en iedereen accepteert het gewoon. Nou, dan vind ik de cartoon van Oppenheimer redelijk treffend eerlijk gezegd. Abu Jah Jah maakt jihadisme salonfähig en iedereen klapt als een debiel. Terwijl ik liever een debat wil zien tussen AJJ en Montasser AlDe'emeh* die tenminste echt een Palestijn is en niet zo`n neppe zoals AJJ. Daarnaast identificeert hij zich ook als belg en gaat flink tekeer tegen radicalisering terwijl AJJ radicalisering juist aanwakkert. Ik heb liever een cartoonist als Oppenheimer en een satiricus als Bohmermann dan een uitgerangeerde cabaretier als Hans Teeuwen. *Montasser AlDe'emeh komt ook naar voren in de korte documentaire van de NPO omtrent de toestanden in Molenbeek kort na de aanslagen in België. Later dit jaar legt hij zijn werk neer, en bekent hij ondanks morele tegenstand uiteindelijk toch informatie door te spelen richting de geheime diensten omtrent geradicaliseerde jeugd. Hij roept nu vooral op dat het tijd wordt dat de politiek wakker wordt. Radicalisering is niet echt een politiek agenda punt binnen de politiek correcte regering van België. De redenen zijn vergelijkbaar met Nederland. Montasser is een klokkenluider waar men liever niet naar luistert.

JStokx
JStokx10 aug. 2016 - 5:30

Dat het uw smaak niet is, maakt het niet smakeloos.

Coronarias Redig
Coronarias Redig10 aug. 2016 - 15:22

Edwin Toch heeft Montasser meer gemeen met DAYY dan je nu misschien weet. Zo zijn ze allebei fel tegenstander van assimilatie. Ook daar gaan de meesten aan voorbij. Maar de basis van assimilatie verwerpelijk vinden is natuurlijk gewoon een superioriteitsgevoel ingegeven door religie en of cultuur, misschien zelfs ras. Als een blanke man hetzelfde zou zeggen : "Assimilatie is onderdrukking/racisme " dan zou de moslimknuffelkerk te klein zijn en terecht. https://www.youtube.com/watch?v=yS7z6g_2UQ8

Dunya2
Dunya210 aug. 2016 - 15:36

De cartoon is smakeloos, maar Dyab Abu Jah Jah is de laatste die er iets over kan zeggen. Hij zelf heeft in het verleden ook smakeloze cartoons geplaatst. Het is goed dat een intelligente en charmante spreker als Dyab de Palestijnse kwestie op de kaart zet en het perspectief van Israël vanuit het midden-oosten bespreekt. Echter hij heeft naar mijn idee niet het beste voor met de Palestijnen door alles op scherp te stellen en met oplossingen te komen die polariserend zijn en niet realiseerbaar. Maar daar gaat het volgens mij ook niet om. Redelijke Palestijnen met minder charisma zijn niet interessant voor het publiek om te horen. Dat de Marokkanen zich identificeren met Palestijnen, slaat ook nergens op. Zo zetten zij zichzelf als slachtoffer op de kaart en zullen ze nooit vooruit komen. En Dyab doet daaraan mee.

Coronarias Redig
Coronarias Redig10 aug. 2016 - 20:29

Dunya "Dat de Marokkanen zich identificeren met Palestijnen, slaat ook nergens op." Ja en neen. ja, omdat ze zich verbonden voelen met hen die als moslim ook onderdeel uitmaken van de Umma. Neen, omdat ze selectief te werk gaan. Immers ze komen voornamelijk of alleen in beroering als het gaat om Joden die Palestijnen " iets" aandoen, niet bij alle andere moslimslachtoffers die door moslims zelf gemaakt worden. Verder blijft het in veel Marokkaanse gevallen bijna komisch om te zien dat zij ,de Berbers dan, zich als vanuit een Stockholmreflex zich identificeren met hun eigen bezetters Arabieren.