Joop

Aarde warmt bijna een graad op als we zo blijven eten als nu

  •  
13-03-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
3498 keer bekeken
  •  
vlees

De wereldwijde voedselconsumptie levert een belangrijke bijdrage aan de klimaatcrisis. Als ons dieet zo blijft als het nu is, dan zal dat leiden tot bijna een graad opwarming in 2100, schrijven onderzoekers in Nature. In de praktijk zal de wereldwijde temperatuurstijging aan het eind van deze eeuw nog een stuk hoger uitvallen, omdat er ook tal van andere broeikasgasbronnen zijn, zoals het verkeer en de industrie.

Driekwart van de opwarming als gevolg van de voedselconsumptie komt voor rekening van voedingsmiddelen die gepaard gaan met een hoge uitstoot van methaan, stellen de wetenschappers. Het gaat daarbij om vlees afkomstig van herkauwers, zuivel en rijst.

Gezonder eten – meer groenten en minder vlees – leidt tot een uitstootvermindering van 21 procent. Ook andere maatregelen kunnen helpen, schrijft MO.be. “Aangepast voer helpt bijvoorbeeld de methaanuitstoot van runderen te verminderen. Als de landbouw massaal overschakelt op schone energie kan de uitstoot met nog eens 17% dalen. Daarbovenop kunnen inspanningen om de voedselverspilling aan te pakken dringen, de uitstoot ook met 5% naar beneden halen.

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (69)

BrotherV
BrotherV14 mrt. 2023 - 18:56

OK, sommige mensen zullen er van griezelen maar is hier is een wetenschappelijk artikel over dit onderwerp: https://scientias.nl/maar-liefst-1-graad-van-de-totale-opwarming-van-de-aarde-wordt-veroorzaakt-door-ons-voedsel/

2 Reacties
Rob12342
Rob1234215 mrt. 2023 - 12:15

Kijk , zo komt de onzin nu in de wereld: Brother refereert aan een wetenschappelijk artikel. dat is volstrekte onzin want het is een artikel van mevrouw Jeannette Kras, Heeft een graad in de sociologie en journalistiek en is eindredacteur van Scientas, een semi wetenschappelijk platform. Om te griezelen dus niet echt relevant maar vermakelijk.

BrotherV
BrotherV15 mrt. 2023 - 16:46

Wat klopt er dan niet onzinverkoper?

Daslief
Daslief14 mrt. 2023 - 17:08

Als de vleesindustrie nu eens massaal overschakelde op dieren die buiten lopen en eten waar hun spijsvertering van nature op ingesteld is? Die zogenaamde efficiëntie brengt een hoop dierenleed en ziekten, en dan hebben we dit soort leed nog niet eens genoemd: https://www.nporadio1.nl/nieuws/binnenland/151e2b96-db0a-48c6-aa10-452e3fe8c7e4/80-procent-van-vlees-en-melk-bevat-plastic-creditcard-aan-plastic-per-dag

1 Reactie
BrotherV
BrotherV14 mrt. 2023 - 23:17

Plastic, pfas, hittegolven, branden, overstromingen, vluchtelingen, allemaal problemen die veroorzaakt worden door kortzichtig gedrag en geldzucht. Ik maak het einde gelukkig (hopelijk) niet mee. https://www.imdb.com/title/tt11286314/

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 mrt. 2023 - 14:58

We maken het vlees duurder en exporteren daarom meer toch? Het gaat om een verdienmodel niet om het klimaat.

1 Reactie
BrotherV
BrotherV14 mrt. 2023 - 23:19

Ik ben bang dat sommige lieden dit letterlijk nemen.

Wimtel
Wimtel14 mrt. 2023 - 10:38

Als wij hier de vleesproductie flink terugbrengen, heeft dat lokaal wel positieve effecten (bijv. water- en luchtkwaliteit), maar op wereldschaal gaat het ons niet helpen. Wat wij aan productie verminderen, wordt elders opgebouwd. Anders gezegd: als wij hier minder vlees gaan eten, gaan ze dat in bijv. China/India/Nigeria/etc niet doen. Wereldwijde consumptie neemt alleen maar toe (meer mensen die meer welvaart willen). We weten wat daarvan de gevolgen zijn op het klimaat, milieu en beschikbaarheid van grondstoffen. Het rendement (output/input) van dierlijk eiwit is laag. Wel jammer dat dan vleesvervangers zo duur zijn ten opzichte van dierlijke producten. Als men besluit om hier door gerichte belasting verandering in te brengen, zou dit wel tot goedkopere alternatieven moeten leiden zodat de totale kosten voor voeding niet stijgen. De baten uit de vleesbelasting moeten dan in de vorm van subsidies of belastingverlaging naar de alternatieven gaan. Ja, ik realiseer mij dat subsidies vaak tot ongewenste effecten leiden (geldverbrandende "innovatieve" startups of prijsstijgingen van de gesubsidieerde producten). Over smaak van vleesvervangers Als je er jong mee begint, weet men niet beter. Ik zie om mij heen dat jongeren best tevreden zijn met vleesvervangers (ik zelf trouwens ook). Bovendien worden ze v.w.b. smaak en mondgevoel steeds beter. Wat voedingswaarde en wel of niet gezond betreft, durf ik geen uitspraken te doen.

6 Reacties
Satya
Satya14 mrt. 2023 - 11:17

Je moet nogal je best doen om vleesvervangers te produceren met dezelfde belangrijke stoffen erin als vlees. Je zenuwstelsel ontwikkeld zich minder goed bij vegetarisch eten en er zijn sterke aanwijzingen dat het ook voor hersenontwikkeling niet goed is. Er word teveel vlees gegeten, het kan een stuk minder maar ik wil af en toe vlees en vind het belachelijk als belasting wordt gebruikt om mijn gedrag te sturen.

BobDobb
BobDobb14 mrt. 2023 - 15:47

Nog los van de voedingsstoffen lukt het ook gewoon echt niet. Gehakt komt nog een beetje in de buurt als je het verwerkt maar alles met structuur, bot en vet in gewoon kansloos voorlopig.

Daslief
Daslief14 mrt. 2023 - 17:13

'Wat wij aan productie verminderen, wordt elders opgebouwd.' Is dat een natuurwet? Wij zijn de efficiëntste en goedkoopste, toch? Als dat klopt dan wordt alles wat wij hier verminderen elders duurder opgebouwd, nietwaar? dus dan mag je aannemen dat er minder van gekocht wordt. Je hoeft niet alles te geloven wat de vleesindustrie zegt.

BrotherV
BrotherV14 mrt. 2023 - 23:27

"Anders gezegd: als wij hier minder vlees gaan eten, gaan ze dat in bijv. China/India/Nigeria/etc niet doen. " Ja joh, jij denkt serieus dat ze daar net zo aan het vlees eten verslaafd zijn gemaakt als wij? Volgens de wetten van het kapitalisme herstelt een markt zich als er behoefte aan is. Waar ben je precies bang voor? China is echt wel van plan de co2 productie omlaag te brengen en doet meer dan wij, het smerigste landje in Europa. Niet het braafste jongetje van de klas, maar het meest smerige en verontreinigende stuk land in Europa.

Rob12342
Rob1234215 mrt. 2023 - 12:17

Jazeker Brother, China doet het heel goed! 200 kolencentrales openen, echt goed!

BrotherV
BrotherV15 mrt. 2023 - 16:50

Rob, wij stoten per persoon bijna twee keer zoveel CO2 uit dan China en die nemen echt stappen om in 200 volledig klimaatneutraal te maken. Als de Chinezen dat plannen, dan doen ze dat ook. Heel anders dan wij hier in het smerigiste land van Europa.

Sam V
Sam V14 mrt. 2023 - 10:19

De onderzoekers schrijven zelfs dat hun berekeningen conservatief zijn. Ze verwachten nog een stijging van de consumptie van dierlijke producten met 70%. Vooral ingegeven door bevolkingsgroei. Dan kunnen we maar beter efficiënt vlees en zuivel produceren.

1 Reactie
Daslief
Daslief14 mrt. 2023 - 17:20

Ze verwachten toch geen bevolkingsgroei van 70 %? Regenwouden omhakken om er soja te verbouwen die met veel stookolie de oceaan wordt overgevaren om Nederlandse natuur te overbemesten en zoönosen te kweken - en maar dijken ophogen, vaccins toedienen en ziektes behandelen om te compenseren voor de gevolgen... het is maar wat we efficiënt noemen. Iets minder vlees consumeren is misschien wel efficiënter.

Hannes  Achterhout
Hannes Achterhout14 mrt. 2023 - 8:50

Vegetarisme is voor de vooruitstrevende, vlees is voor de dómmen.

6 Reacties
Satya
Satya14 mrt. 2023 - 10:18

Sterk argument. Met grote zekerheid onjuist.

Rob12342
Rob1234214 mrt. 2023 - 12:23

Jij bent het bewijs dat je stelling niet klopt.

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 mrt. 2023 - 14:57

Hannes Achterhout Stevig argument!

BobDobb
BobDobb14 mrt. 2023 - 15:48

Als ik zeg dat ik mijn eigen vlees schiet uit de natuur ben ik dan superdom?

Hannes  Achterhout
Hannes Achterhout14 mrt. 2023 - 18:02

BD, jacht voor consumptie eigen in NL is primair reactionair dus gespeend van gezond verstand.

KritischKijken
KritischKijken15 mrt. 2023 - 8:06

Zoals Satya als stelde: Vegetarisme heeft een negatieve invloed op de hersenfunctie. En dat is te merken. Dan is de vraag wie dom is (geworden) meteen opgelost. Nothing personal.

Berend22
Berend2214 mrt. 2023 - 8:49

Gewoon laten gaan, we zijn met zijn allen toch te gemakzuchtig of arrogant om de opwarming te stoppen. Pas als de gevolgen echt zichtbaar worden gaan we actie ondernemen. Dat zag je toch ook bij Corona. Dan kan ook het zwarte pieten beginnen en zal je zien dat de mensen die nu weigeren toe te geven dat de aarde, door ons toe doen, opwarmt, de schuld bij andere zullen neerleggen. Wie weet hebben we geluk en neemt het aantal mensen drastisch af door die opwarming.

3 Reacties
Zandb
Zandb14 mrt. 2023 - 10:52

Berend U stelt: "Pas als de gevolgen echt zichtbaar worden gaan we actie ondernemen." De gevolgen zijn al zichtbaar maar blijkbaar blijft de actie uit?

Rob12342
Rob1234214 mrt. 2023 - 12:25

Zand; oja? Zijn de gevolgen echt aan door mensen veroorzaakte klimaatverandering toe te schrijven? Niet 100 % bewijsbaar. Wel de plasticsoep en andere vervuiling die mensen veroorzaken. Minder mensen op de wereld gaat pas echt helpen.

Daslief
Daslief14 mrt. 2023 - 17:21

'De gevolgen zijn al zichtbaar maar blijkbaar blijft de actie uit?' Niet dan?

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk14 mrt. 2023 - 8:20

Nou dan schep ik nog wel een keertje extra op. Scheelt weer in de kosten voor gas en elektra om niet te hoeven verwarmen.

1 Reactie
BrotherV
BrotherV14 mrt. 2023 - 18:37

Wat is de bedoeling van deze post? Je bent gewoon aan het trollen of je bent echt volkomen amoreel.

Harry Veen
Harry Veen14 mrt. 2023 - 7:48

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

8 Reacties
Satya
Satya14 mrt. 2023 - 10:09

"Stop de bevolkingstoename die vooral buiten de westerse wereld zonder noodzaak blijft doorgaan. " Want jij maakt je pensioen vrijwillig over. Toch? Met je smerig racisme.

weereenmening
weereenmening14 mrt. 2023 - 10:10

Mee eens. Maximaal twee kinderen per gezin. Natuurlijk kan uitstoot per mens omlaag, maar deze is al heel laag in ontwikkelingslanden waar de meeste mensen wonen. Hoe naar het ook klinkt voor het klimaat is het een ramp als deze mensen een hogere levensstandaard gaan krijgen.

Satya
Satya14 mrt. 2023 - 11:12

"Hoe naar het ook klinkt voor het klimaat is het een ramp als deze mensen een hogere levensstandaard gaan krijgen." Het zal de bevolkingstoename afremmen. Maar het godsgeschenk vind bijzondere rechten te hebben.

weereenmening
weereenmening14 mrt. 2023 - 11:25

@Satya Het klimaat is niet racistisch. Alle CO2 uitstoot is gelijk, en het zal de aarde een worst zijn door wie deze CO2 wordt uitgestoten.

Rob12342
Rob1234214 mrt. 2023 - 12:27

Satya, Wat heeft pensioen te maken overbevolking en waarom is Harry een racist? Het is toch gewoon een feit dat demografisch gezien de bevolkingstoename in met name niet westerse landen het grootst is?

Satya
Satya14 mrt. 2023 - 14:53

"Alle CO2 uitstoot is gelijk, en het zal de aarde een worst zijn door wie deze CO2 wordt uitgestoten." Kenia 0,44 tonnen co2 uitstoot per hoofd, Nederland 8,44. "Wat heeft pensioen te maken overbevolking en waarom is Harry een racist?" Mensen die geen pensioen hebben vertrouwen op hun kinderen om voor hen te zorgen als ze ouder zijn. Als kindersterfte hoog is neemt men dus veel kinderen. De enige manier om dat te stoppen is welvaartsverdeling en meisjes onderwijs is in Europa en Azië gebleken. Dus vandaar laat 'Harry, rens,lego' zijn pensioen opsturen. Deze reageerder is onder zijn 849e account bezig en een rode draad in zijn reacties zijn blanken zijn superieur. Ik heb hierboven het verschil in uitstoot per hoofd gedeeld op dit moment, historisch is dat nog groter. Nog komen jullie met het probleem ligt in de 3e wereld. Nee, het probleem ligt overduidelijk in de westerse wereld, China's uitstoot zit bv nog steeds voor een heel groot deel in productie voor het westen. Het is over consumptie dat het grote probleem is, duidelijk.

Daslief
Daslief14 mrt. 2023 - 17:29

'Het zijn m.a.w. niet voorop de producenten ... maar de consumenten vooral hun toenemende aantal. Stop de bevolkingstoename die vooral buiten de westerse wereld zonder noodzaak blijft doorgaan.' Dat klopt niet: de rijkste 1 procent van de wereld stoot twee keer zoveel uit als de armste helft https://nos.nl/artikel/2404406-rijkste-1-procent-stoot-twee-keer-zoveel-uit-als-de-armste-helft en de rijkste 10 procent is verantwoordelijk voor de helft van de uitstoot https://www.vn.nl/rijkste-1-procent-klimaatcrisis/ Het is m.a.w. niet reëel om naar arme mensen en hun kinderen te wijzen. Hoe rijker, hoe groter de voetafdruk, dat blijft de ongemakkelijke waarheid.

BrotherV
BrotherV14 mrt. 2023 - 18:41

‘Overbevolking’ put de aarde niet uit. Overconsumptie doet dat: https://decorrespondent.nl/11786/overbevolking-put-de-aarde-niet-uit-overconsumptie-doet-dat/944287012680-a245b0d0 Het westerse aandeel in de opwarming van de aarde is vele malen groter dan die buiten de westerse wereld. feiten, feiten, je moet er maar iets van willen weten.

Gio Servas
Gio Servas14 mrt. 2023 - 7:10

Vlees en zuiveltax is natuurlijk een enorm goed plan. Net zoals in de 19e eeuw mag bepaald eten gewoon niet meer beschikbaar zijn voor de normale mens. (sarcasme). Er zit natuurlijk best wel wat in het stukje hierboven, maar hoe gaan wij het voor elkaar krijgen anderen te dwingen minder vlees te eten. Wij doen dat zelf al in Nederland. Het meeste vlees gaat naar het buitenland en wij bungelen ergens onder aan het midden qua vlees consumptie. Er zijn opkomende landen met een enorm sterke bevolkings en economische groei waarvan iedereen ook wel een stukje vlees wilt eten. Dit zijn landen die de groei veel belangrijker vinden dan klimaat of dierenwelzijn. Het moment dat wij beslissen minder vee te houden en minder melk te produceren, zal deze "productie" worden overgenomen door andere landen die dit veel goedkoper kunnen doordat zij niet beperkt worden door strenge regels waardoor aan het einde van de streep er meer uitstoot komt en meer dierenleed. Dat is dan ook het probleem als je te snel, teveel wilt. Je raakt je invloed kwijt en uiteindelijk wordt het er niet beter op, ergo, het kan er nog veel slechter op worden.

1 Reactie
Satya
Satya14 mrt. 2023 - 10:14

Als China zelf zijn varkensvlees produceert en wij 45 euro voor een wibra tshirt betalen omdat we het hier produceren ben je nogal wat transport kwijt.

brbrwr
brbrwr14 mrt. 2023 - 6:34

Wat een absolute bullshit van dat Kaagmens, wat een bangmakerij. Stel ik mijn bangmakerij tegenover; wanneer we ivergaan op alternatief eten, plantaardig en insecten, dan warmt de aarde 3 graden op omdat we meer CO2 gaan uitpoepen

1 Reactie
BrotherV
BrotherV14 mrt. 2023 - 18:45

wat heeft Kaag er nu weer mee te maken? Je bewering over meer co2 uitpoepen is pure lariekoek.

EricDonkaew
EricDonkaew14 mrt. 2023 - 1:17

Misschien moet er maar eens een wereldwijde wedstrijd worden uitgeschreven: maak een smakelijke, goedkope (niet duurder dan vlees) en relatief gezonde vleesvervanger. Hoofdprijs: 100.000 euro. Er worden tien hoofdprijzen uitgereikt. (Men wil wel wat afwisseling op het bord). Is dit een ideetje? Het is wel een positieve oplossing in elk geval.

2 Reacties
Creature from the Black Lagoon
Creature from the Black Lagoon14 mrt. 2023 - 8:29

Daar heb je 'm al; "smakelijk", gaat 'm nooit worden. Niet veel mensen zullen zich hiervoor een lekkere schnitzel, biefstukje of voor mijn part frikandel laten ontzeggen. Net zoals het promoten van insecten eten (" rijk aan andere voedingsstoffen, groot aantal aminozuren, vitamines, mineralen, onverzadigde vetzuren en meervoudig onverzadigde vetzuren, vetarm"). Niemand die daar boodschap aan heeft.

EricDonkaew
EricDonkaew15 mrt. 2023 - 0:56

@Creature: Daar heb je 'm al; "smakelijk", gaat 'm nooit worden. ----------------------------- Waarom niet? Zeg nooit nooit. Overigens lust ik ook graag een schnitzeltje. Ik denk dat structuur nabootsen het lastigste is. Hopelijk lukt het ooit eens. Zou mooi zijn.

KM2
KM213 mrt. 2023 - 22:34

En slechts 15% (en minder) van de versproducten bij de grootgrutter die uit Nederland komen, terwijl die wel in Nederland verbouwd/gefokt/geteeld worden: - Snijbonen uit Senegal - Rivierkreeft uit China - Asperges uit Peru - Blauwe bessen uit Marokko - Rundvlees uit Duitsland/Ierland/Argentinië - Paprika/komkommer/tomaat uit Spanje - Fruit de mer uit Vietnam/Canada - Mosselen uit Denemarken En dan nog alle kasproducten, producten die buiten het seizoen vallen en toch massaal te koop zijn, zoals tomaten of ijsbergsla...midden in de winter. Massale import en re-import alleen omdat het goedkoper is. 99% van de Noordzee garnaal word ge(re)importeert uit Marokko, puur vanwege de prijs. Het gesleep over de hele wereld met voeding is totaal niet nodig. Van de avocado's uit Nieuw Zeeland tot Kinoa uit Peru, laat die troep lekker in de landen waar het groeit en bloeit, wij hebben dat niet nodig. Laat de goji bessen en koffiebonen lekker in Latijns Amerika of zorg ervoor dat het heel hoog belast gaat worden, het is pure luxe dat wij die producten hier bij de grootgrutter hebben en totaal overbodig om te slepen met eten. Al die vrachtschepen of vliegtuigen met bananen, avocado's, koffiebonen of rundvlees hebben wij hier niet nodig. Dit land verbouwd genoeg om gezond van te leven, en de export van wat wij hier produceren neemt aanzienlijk af als wij stoppen met de import van (goedkope) producten uit het buitenland. Met name de import van buiten het continent Europa zijn luxeproducten.

Jozias2
Jozias213 mrt. 2023 - 22:04

Dus als we zo doorgaan dan koelt de aarde af? https://scientias.nl/de-aarde-is-al-11-graad-celsius-opgewarmd/

1 Reactie
weereenmening
weereenmening14 mrt. 2023 - 11:31

Het duurt minstens 100 jaar voordat CO2 concentratie weer op redelijk niveau is, zelfs als we nu volledig stoppen met CO2 uitstoot. Ofwel het ziet er zeer somber uit. Dansen op de vulkaan dus.

Fromspace
Fromspace13 mrt. 2023 - 21:35

Door te bbq-en verleng dus eigenlijk het bbq seizoen. Ik ben vegetariër en doe alleen maar peulen op de bbq. Echt niet te eten. Ik heb daarom ook heel lang meer gebarbecued.

1 Reactie
Daslief
Daslief14 mrt. 2023 - 17:34

Nog nooit aardappels, groenten, paddestoelen, Franse kaasjes op de barbecue geprobeerd? Heerlijk! (zegt een af-en-toe-vleeseter die ook graag vegetarisch barbecuet)

Yun99
Yun9913 mrt. 2023 - 20:18

Tijdens het linksom-rechtsom debat viel het woord ook weer: vleestaks. Het roept direct de associatie op van een betuttelende, strenge overheid die een product extra duur maakt. Echter is vlees nu kunstmatig goedkoop, vanwege de landbouwsubsidies en omdat in het productieproces een groot deel van de rekening bij de dieren en de natuur wordt gelegd. Weet iemand een beter woord voor "vlees waarbij alle kosten in de verkoopsprijs zijn verwerkt"?

8 Reacties
GeenProbleem
GeenProbleem13 mrt. 2023 - 20:43

Een vleestaks is electorale zelfmoord, dat weten ze in Den Haag ook wel; verder snap ik niet waarom subsidie opeens 'vies' is?

BrotherV
BrotherV13 mrt. 2023 - 22:15

Geenprobleem: https://www.smithsonianmag.com/smart-news/even-climate-scientists-are-getting-depressed-our-lack-progress-180953252/ Dat was al in 2014. Wist je dat niet? Het gaat over deskundigen.

BrotherV
BrotherV13 mrt. 2023 - 22:17

Subsidies voor mestkalveren, plofkippen en varkensstallen zijn "vies" Wat maakt jouw het uit!

Yun99
Yun9913 mrt. 2023 - 22:30

@GeenProbleem Subsidie is niet per definitie goed of slecht. Het hangt ervan af waar het voor gebruikt wordt. Dat een vleestaks electorale zelfmoord is lijkt me wat sterk uitgedrukt. GL en PvdD hebben het in hun programma staan. Overigens vind ik het in de eerste plaats interessant of iets een goed idee is, en later pas of het ook een populair standpunt is.

KritischKijken
KritischKijken14 mrt. 2023 - 7:09

Wellicht gewoon: "Onbetaalbaar vlees" of "vlees dat onbetaalbaar is voor de gewone Nederlander"? Het cynische van bijna al deze voorstellen is, dat de traditionele linkse mens ze niet meer kan betalen. Je zou bijna geloven dat t rijkelui's plannen zijn...

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk14 mrt. 2023 - 9:46

"Je zou bijna geloven dat t rijkelui's plannen zijn." Het zijn ook alleen maar maatregelen waar de mensen die het wel kunnen betalen geen last van hebben. Hetzelfde zagen we bij de vliegtaks, die daarom weer werd afgeschaft.

Daslief
Daslief14 mrt. 2023 - 17:05

'Vleestax' is inderdaad een heel ongelukkige term die zo door een reclamebureau van Big Agro bedacht had kunnen zijn - net zo ongelukkig als 'degrowth'. In het Engels wordt soms 'true pricing' gebruikt ('werkelijke prijs'), ik ken geen vergelijkbaar woord speciaal voor vlees. Een Duitse budgetsupermarkt heeft true pricing eens gebruikt als reclamestunt, dat klinkt wel weer leuk. Daarbij werd meteen zichtbaar dat biologische produkten minder afweken van de 'werkelijke prijs' dan gangbare: https://www.annexum.nl/nieuws-uit-de-markt/duitse-supermarkt-penny-stunt-met-hoge-prijzen/

Yun99
Yun9914 mrt. 2023 - 18:56

@KritischKijken Dit is inderdaad een lastige kwestie, één die niet perfect op te lossen is. Er is een verschuiving in het denken over vlees gaande, waarschijnlijk leidend tot een meerderheid van vegetariërs en dus draagvlak, maar deze gaat te langzaam. De enige uitweg die ik zie, is om de 'ware prijs' ruimschoots te compenseren door veel andere producten (granen, groente, fruit, en misschien ook bewerkte producten) goedkoper te maken. Dan gaan mensen er ook ergens op vooruit, en is het hopelijk duidelijk dat er een afweging wordt gemaakt in plaats van dat de overheid alleen mensen hun traditionele avondmaal afpakt. @Daslief Eens! Dank voor de informatie en link.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine13 mrt. 2023 - 20:09

De verwachte groei tot 2030 is nog 14%, Nederlanders staan op plek 114 qua vleesconsumptie, dus aan ons zal het niet liggen. Wel misschien minder melk drinken.

3 Reacties
Paul Spijkers
Paul Spijkers13 mrt. 2023 - 21:32

Belachelijk die 'dus'. Als je het exporteert dan ligt het daar aan. Waar zijn we als er geen respect meer is voor basis denk checks op het niveau van 1=1 = 2? Mischien is er een natuurlijk gehalte van trollerij op een blog. Zo word het weten van de mens langzaam maar zeker afgerot.

A little bit of sunshine
A little bit of sunshine14 mrt. 2023 - 9:12

@Paul, als wij het niet exporteren dan produceert iemand anders het wel. Het is ook niet zo dat wij meer produceren als Duitsland of Frankrijk zelf. Als je het klimaat wil redden zul je iets aan de consumptie moeten doen, de productie volgt vanzelf. En door ons is de consumptie niet echt te remmen, want de groei ligt in de landen die zich nu ontwikkelen. Heeft niets met trollerij te maken, deze bal ligt niet bij ons, en ik kan me er dan ook niet druk over maken. Het is gewoon een feit dat de consumptie voorlopig zal blijven groeien.

Paul Spijkers
Paul Spijkers14 mrt. 2023 - 12:14

Je geeft dus toe dat het er wel aan ligt. Welkom terug in het land dat weet wat 1 plus 1 is. Dan gebruik je het argument dat als een ander iets slecht doet dat dan Nederland het ook zou moeten mogen. Dan vertrek je weer uit het land dat weet wat 1 plus 1 is. Het is wel zo dat ieder land er elk iets aan kan doen. Start daar implaats van bij voorbaat eisen dat alles erger moet zonder dat je er iets aan wil doen.

geitenbreier
geitenbreier13 mrt. 2023 - 19:40

Lekker vlees eten in een lekker klimaat, goed nieuws dus

1 Reactie
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk14 mrt. 2023 - 9:48

Ik doe mee!

Thuiszitter
Thuiszitter13 mrt. 2023 - 19:10

Wij , Nederland, exporteren 4 miljard kilovlees per jaar , say no more !!

4 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine13 mrt. 2023 - 20:08

@Thuiszitter, en dat is dan ongeveer 1% van het wereldvolume of zo?

Ranonkel2
Ranonkel213 mrt. 2023 - 20:17

En dat doen we efficiënter dan de meeste andere landen! Ik moet er niet aan denken wat de gevolgen voor het milieu zouden zijn als dit door andere landen zou moeten geproduceerd.

Paul Spijkers
Paul Spijkers13 mrt. 2023 - 21:35

Weer zo'n voorbeeld. Niemand doet een meerderheid dus iedereen mag doorgaan, vooral als we net niet zo erg zijn op sommige bijkomstige kenmerken. Onze vernietiging is lekker beter. Wat een trots.

BrotherV
BrotherV13 mrt. 2023 - 22:19

Ze praten alles recht wat krom is.

BobDobb
BobDobb13 mrt. 2023 - 19:06

We blijven niet zo eten als we nu doen. We gaan nog veel meer eten want er komen nog een paar miljard mensen bij die net als de Chinezen ook gewoon vlees gaan eten.

1 Reactie
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk14 mrt. 2023 - 9:52

De grootste groeiende bevolkingsgroep is momenteel die van India die over enkele jaren die van China zal overtreffen in absoluut aantal. In India houden ze ook van een kippetje of een lamsvlees.