Joop

Aantal deportaties van afgewezen asielzoekers neemt fors toe in Duitsland

  •  
19-08-2023
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
3587 keer bekeken
  •  

Duitsland zet steeds meer afgewezen asielzoekers uit landen als Georgië, Noord-Macedonië, Albanië, Moldavië en Servië over de grens, meldt de internationale nieuwszender Deutsche Welle. Daarnaast stijgt het aantal migranten dat vrijwillig terugkeert.

In het eerste half jaar is het aantal deportaties met meer dan een kwart toegenomen, blijkt uit cijfers die zijn opgevraagd door de linkse oppositiepartij Die Linke en werden gepubliceerd in de Neue Osnabrücker Zeitung. Er werden in die periode 7861 mensen het land uitgezet, een stijging van 27 procent ten opzichte van 2022. Het gaat vooral om volwassen mannen. Onder de gedeporteeerden waren 1664 vrouwen en 1375 minderjarigen. Daarnaast verlieten zo'n 7200 mensen vrijwillig het land en ontvingen daarvoor financiële steun van de lokale of nationale overheid. 

Eind juni verbleven er 279.098 afgewezen asielzoekers in Duitsland. 225.000 van hen hebben een gedoogstatus. In 520 gevallen werd een deportatie afgeblazen, onder meer omdat luchtvaartmaatschappijen medewerking weigerden.

Die Linke, een soort Duitse SP, bekritiseert de gedwongen uitzettingen. "Te vaak worden mensen gedwongen terug te keren naar gebieden waar de geconfronteerd worden met oorlog, extreme armoede en hopeloosheid onder de dreiging van geweld. Dat is onverantwoordelijk," zegt woordvoerder Clara Bünger. Ze protesteerde eerder deze week tegen de toename van de overvaltechniek bij de politie waarbij mensen onverwacht worden opgepakt en uitgezet.

Bondsminister van Binnenlandse Zaken Nancy Faeser (SPD) heeft eerder deze maand een plan gepresenteerd om het aantal uitzettingen verder op te voeren, onder meer door de politie daarvoor meer bevoegdheden te geven.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (49)

Markzelluf
Markzelluf21 aug. 2023 - 7:46

Wetgeving zonder handhaving leidt onherroepelijk tot chaos en onzekerheid. Dat moeten we niet willen en er is ook niets democratisch aan. De redactie vergelijkt de Duitse politieke partij Die Linke met de SP. Mocht dat kloppen, dan weet je wat je te wachten staat als je de volgende verkiezingen op de SP stemt.

Paul Spijkers
Paul Spijkers21 aug. 2023 - 5:39

Het punt van asiel is dat als je er recht op hebt onder het verdrag dan krijg je asiel. Het punt is niet die wie maar ook wil mag immigreren. Dat word nog al eens vergeten. Dat word belachelijk veel vergeten en dan denken die vergeetachtigen nog beste wensen te hebben ook. Alsof ze het te streng vinden dat een werkende auto remmen zou moeten hebben. De meeste mensen die toch komen zonder dat ze recht hebben kunnen niet terug gestuurd worden. Wat slecht is voor het land en slecht is voor mensen die wel asiel verdienen. Dat is ongeveer een kwart van mensen die komen, maar in tijden waar de grenzen meer openstaan ook wel veel meer geweest. De helft van degenen die Zweden in 2015 berijkten bv. Dat maakt fatoenlijke procedures and sociale maatschappijen stuk voor De Grote Vrije Markt. Als er toevallig wat mensen terug gestuurd kunnen worden is het groot nieuws. Het antwoord is minder smokkel betere grenzen diepere organisaties en betrekkingen met buurlanden en UN kampen. Procedures VOOR dat men illegaal hier is. Goed voor vluchtelingen (die in die kampen rotten omdat migranten uit bv west Afrika de zaak vast zetten). Gezond voor de sociale maatschappij (wie weet kunnen de lonen voor armen omhoog en word het moeilijker om rechten en systemen voor sociaal wonen verder af te breken).

Olav Meijer
Olav Meijer20 aug. 2023 - 22:34

"Ueberfallartige Abschiebungen" doen heel erg denken aan "Nacht und Nebel"-praktijken. Clara Bünger heeft er gelijk in, dat die verwerpelijk zijn. Ik denk wel dat een beter geregelde, rechtvaardige, effectieve aanpak van de hele problematiek noodzakelijk is, met name waar het gaat om "veiligelanders". Het draagvlak voor gerechtvaardigde asielzoekers moet behouden blijven.

3 Reacties
ChefSache
ChefSache21 aug. 2023 - 7:01

'"Ueberfallartige Abschiebungen" doen heel erg denken aan "Nacht und Nebel"-praktijken. ' Nee, het doet helemaal niet aan NN praktijken denken; tenminste: niet als je enig verstand hebt.

Olav Meijer
Olav Meijer21 aug. 2023 - 9:11

ChefSache: Alweer zulk overtuigend commentaar. Je overtreft jezelf!

ChefSache
ChefSache21 aug. 2023 - 10:20

@olav Als je weet wat Nacht und Nebel is/was kun je met je gezonde verstand een dergelijke vergelijking niet maken of wel ?

onyxcumulus
onyxcumulus20 aug. 2023 - 15:46

Als je uitgeprocedeerd bent en geen recht op asiel, dan is toch de logische stap het uitwijzen.

EenMening3
EenMening320 aug. 2023 - 13:42

Het kost enorm veel inspanning om mensen die hier naar toe willen tegen te houden en terug te sturen. Dit beleid speelt bovendien mensensmokkelaars in de kaart en er vallen vaak doden. Het is tijd om over onze schaduw heen te stappen, het beleid aan te passen en in principe iedereen die dat wil, toe te laten. En kijken hoe zich dat in de praktijk ontwikkelt. Welke regering durft dit aan?

4 Reacties
onyxcumulus
onyxcumulus20 aug. 2023 - 15:48

Ben ik wel benieuwd welk beleid jij voorstaat en hoe uit te voeren. Roepen dat er nieuw beleid moet komen zonder daar iets aan bij te dragen is veel te makkelijk

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai20 aug. 2023 - 19:41

Denk dat je er weinig handjes voor opelkaar krijgt. Trouwens het is wel handig om zo'n plan te overleggen met de bevolking lijkt me.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk21 aug. 2023 - 5:26

Een paar dagen: - Wie gaat dat betalen? - Waar moeten ze wonen? - Wie gaat hen onderwijzen of verzorgen? - Hoe gaan zij integreren in de Nederlandse samenleving? - Hoe ga je de impact op milieu (klimaatverandering, stikstof etc.} tegen? Zo maar een paar zaken die eerst beantwoord moeten worden alvorens iets uit de losse pols te roepen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 aug. 2023 - 14:54

Het kan in theorie miljoenen extra migranten opleveren. Geen enkele regering durft dat.

Ivan61
Ivan6120 aug. 2023 - 10:45

Dat kan je bijna onmogelijk deportatie noemen. Paar jaar geleden was dat raak met Albanzen hier. Zij kwamen hier alleen voor onkostenvergoeding van 1500 als ik goed heb. Het probleem is dat zij niet een werkvisum krijgen daarom vragen zij asiel aan en zij weten ook heel goed wat er gaat gebeuren.

appeltje eitje
appeltje eitje20 aug. 2023 - 10:27

En waarom gebeurt dat hier niet? Waarschijnlijk links beleid van o.a GL en D66

3 Reacties
IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk20 aug. 2023 - 12:43

Dan weet je ook wat ons na de volgende verkiezingen te wachten staat.

r v b
r v b20 aug. 2023 - 13:37

nee, rechts beleid, want we hebben al decennia lang een rechts kabinet.

Oki Doki
Oki Doki20 aug. 2023 - 16:04

Nee, toen de PvdA nog regeerde toen hadden we heel weinig asielzoekers, de partij raakte alle zetels kwijt aan rechtse partijen en nu hebben we meer asielzoekers dan ooit tevoren.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk20 aug. 2023 - 10:27

In Duitsland is een rood groene coalitie aan de macht. Iets dat GL/PvdA hier ook zou willen. Wat is dan het probleem?

Poppy Dumas
Poppy Dumas20 aug. 2023 - 8:55

Ik wist niet dat landen als Georgië, Noord-Macedonië, Albanië, Moldavië, en Servië waar deze vooral volwassen mannen naartoe teruggestuurd worden nadat ze als niet recht hebbend op een asielstatus zijn bevonden geconfronteerd worden met oorlog, extreme armoede en hopeloosheid onder de dreiging van geweld.

3 Reacties
FelixFlex
FelixFlex20 aug. 2023 - 10:03

En als daar oorlog zou zijn verwacht je in ieder geval vrouwen en kinderen, want de mannen vechten voor hun bestaan...

r v b
r v b20 aug. 2023 - 13:39

@felix: Dan verwacht je juist mannen, die liever levens redden dan als legerslaaf te sneuvelen voor een denkbeeldig lijntje op de kaart.

Geo1
Geo121 aug. 2023 - 21:56

@rvb @felix: Dan verwacht je juist mannen, die liever levens redden dan als legerslaaf te sneuvelen voor een denkbeeldig lijntje op de kaart. Nee, dat verwacht je niet...de mannen in Oekraine vechten zoals ze zelf aangeven voor de toekomst van hun gezinnen en de veiligheid van hun kinderen. Ze zien liever niet dat hun kinderen ontvoerd worden naar Rusland en hun dochter, vrouwen en zussen verkracht worden. Vluchtende toetsenbord ridders zoals jij heb je dus in het echte leven werkelijk niets aan, die redden geen levens behalve hun eigen hachje...

Middenman
Middenman20 aug. 2023 - 8:03

Is dat niet logisch, als je na een normale procedure bent afgewezen? Dan ga je of zelf terug, of je wordt teruggebracht. Als we dat niet doen verdwijnt het draagvlak voor asielzoekers die het echt nodig hebben helemaal.

Jozias2
Jozias220 aug. 2023 - 7:59

“Duitsland zet steeds meer afgewezen asielzoekers uit landen als Georgië, Noord-Macedonië, Albanië, Moldavië en Servië over de grens“ “Te vaak worden mensen gedwongen terug te keren naar gebieden waar de geconfronteerd worden met oorlog, extreme armoede en hopeloosheid onder de dreiging van geweld” Het is toch volstrekt logisch dat mensen die geen recht op asiel hebben op enig moment ook worden uitgezet. Dan heb je ook ruimte en draagvlak voor mensen die wel echt asiel nodig hebben. Of je recht hebt op asiel als je uit Servië of noord Macedonië etc komt is een hele andere discussie. Maar voor zover ik weet is daar nu geen oorlog.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe21 aug. 2023 - 14:59

Ditto Albanië

Ch0k3r
Ch0k3r20 aug. 2023 - 7:32

Deportatie lijkt mij niet het juiste woord in deze. Aangezien er gisteren nog een artikel stond over Westerbork... Dit is wat anders. Als je vindt dat afgewezen asielzoekers net zoveel rechten hebben om in Duitsland (of welk land dan ook) als dat toegewezen hebben, dan slkan je je asielprocedure net zo goed overboord gooien, want die heeft dan elke functie verloren. ”Te vaak worden mensen gedwongen terug te keren naar gebieden waar de geconfronteerd worden met oorlog, extreme armoede en hopeloosheid onder de dreiging van geweld. Dat is onverantwoordelijk,” Is nu het punt dat de asielprocedure hier geen rekening mee houdt? Als je geen recht hebt op asiel is er (lijkt mij) bepaald dat je een veilig genoeg leven in je eigen land kan leven. Dus een uitzetting is dan mogelijk.

RaymondenJoop
RaymondenJoop20 aug. 2023 - 6:51

'Deportaties' , echt?! En dan al het woord 'blank' verafschuwen. Nee, zo komen we er wel.

9 Reacties
Zandb
Zandb20 aug. 2023 - 7:18

Joop Ik gebruik liever wit ipv blank. De enigen die dat afschuwelijk vinden, dat zijn, voor zover ik heb ervaren, mensen die het woord blank gebruiken.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks20 aug. 2023 - 8:20

@Zandb "De enigen die dat afschuwelijk vinden, dat zijn, voor zover ik heb ervaren, mensen die het woord blank gebruiken" Projectie, tunnelvisie of doelgericht redeneren Zand? Wat zegt dat nu eigenlijk over jouw eigen vooroordelen?

Poppy Dumas
Poppy Dumas20 aug. 2023 - 9:00

@zand Ik ken wel andere huidskleuren die bepaalde aanduidingen waar het over hen gaat verafschuwen. Ik houd daar uit respect en fatsoen rekening mee als dat voor velen geldt waar het om gaat ook al zijn erbij die er geen moeite mee hebben.

r v b
r v b20 aug. 2023 - 11:03

Omdat ik rekening houd met anderen gebruik ik het woord "wit".

Poppy Dumas
Poppy Dumas20 aug. 2023 - 11:52

@rvb Met welke anderen bedoel jij dat je rekening houdt dan degenen waar het over gaat? Ben benieuwd. Zwart en blank gebruik ik in ieder geval omdat ik rekening houdt met niemand anders dan de mensen die zichzelf in grote meerderheid zo aanduiden in Nederland.

ChefSache
ChefSache20 aug. 2023 - 11:55

@RVB Dus als iemand liever geen homo's, of meisjes met korte rokjes in zijn of haar straatbeeld ziet.. moeten we ons daar maar aan aanpassen?

onyxcumulus
onyxcumulus20 aug. 2023 - 15:51

@ChefSache 20 aug. 2023 - 13:55 @RVB ###Dus als iemand liever geen homo's, of meisjes met korte rokjes in zijn of haar straatbeeld ziet.. moeten we ons daar maar aan aanpassen?### Dat maak ik er niet uit op..Vindt je het zelf ook niet een domme bijdrage van je..Sneu

ChefSache
ChefSache20 aug. 2023 - 20:05

@onyxcumulus ' Dat maak ik er niet uit op..Vindt je het zelf ook niet een domme bijdrage van je..Sneu' Het is natuurlijk een overdrijving die ik bewust maak.

Zandb
Zandb21 aug. 2023 - 6:37

Brenda Geen idee. Doe eens een gooi. (Tip: Ik zou dan eerst eens even precies lezen wat ik beweer.)

FelixFlex
FelixFlex20 aug. 2023 - 6:08

Vraag me toch iedere keer weer af in welke wereld Die Linke leven? Dit is 'part of the deal', we kunnen niet iedereen opvangen, dus als je bent afgewezen moet je terug. Afgewezen, maar blijvende asielzoekers zijn een bom onder de acceptatie van oovang. Geld groeit niet aan de bomen. Alyernatief is natuurlijk dat alle Linke leden afgewezen asielzoekers in huis nemen en de kosten zelf volledig voor hun eigen rekening nemen (school, gezondheidszorg, eten...).

1 Reactie
FelixFlex
FelixFlex20 aug. 2023 - 10:04

Kosten: 150 eur per persoon, per dag.

Ewout Pool
Ewout Pool20 aug. 2023 - 5:45

Wir schaffen Das

1 Reactie
onyxcumulus
onyxcumulus20 aug. 2023 - 15:54

De Duitsers hebben het ook geschafft.

Robbin_T
Robbin_T19 aug. 2023 - 21:41

"Te vaak worden mensen gedwongen terug te keren naar gebieden waar de geconfronteerd worden met oorlog, extreme armoede en hopeloosheid onder de dreiging van geweld. Dat is onverantwoordelijk," Eigenlijk vind ik ook dat heel Nederland gewoon recht heeft op het bbp van Luxemburg en dus daarom daar asiel mag aanvragen.

3 Reacties
ChefSache
ChefSache20 aug. 2023 - 9:34

Hier kan Frits Jansen het alleen maar mee eens zijn, hoe we het gaan betalen i iets voor andere generaties.

r v b
r v b20 aug. 2023 - 11:05

Iedereen heeft inderdaad recht om een asielaanvraag te doen in Luxemburg of Nederland.

DanielleDefoe
DanielleDefoe21 aug. 2023 - 15:01

Beide landen hebben ook het recht je asielverzoek af te wijzen.

Frits Jansen
Frits Jansen19 aug. 2023 - 21:15

Ik weet niet of hier "linkse" verontwaardiging past. Het gaat hier om de zogenaamde veiligelanders. Houden de Duitsers onvoldoende rekening met het gegeven dat ook die soms reden tot vluchten hebben? Dat blijkt niet uit het artikel. De (echte) veiligelanders hollen het draagvlak uit voor (echte) vluchtelingen want ze bevestigen het populistische idee dat alle vluchtelingen profiteurs zijn. Toen ik dat vanmiddag nog hoorde bij een bushalte en protesteerde werd mij censuur verweten. Nee, censuur komt van een overheid. Als gepensioneerde ben ik nergens aan gebonden.

1 Reactie
ChefSache
ChefSache20 aug. 2023 - 9:33

'Als gepensioneerde ben ik nergens aan gebonden.' Dat blijkt wel uit je standpunten ja. 'Houden de Duitsers onvoldoende rekening met het gegeven dat ook die soms reden tot vluchten hebben?' Dus wat is je plan Frits?

ChefSache
ChefSache19 aug. 2023 - 20:34

'Eind juni verbleven er 279.098 afgewezen asielzoekers in Duitsland. 225.000 van hen hebben een gedoogstatus. ' De erfenis van 16 jaar Merkel, en ondertussen staan de bejaarden het eten uit de prullenbakken te halen.

1 Reactie
onyxcumulus
onyxcumulus20 aug. 2023 - 15:57

Als je in Duitsland bent afgewezen en een gedoogstatus hebt krijg je geen dubbeltje. Dat uit de vuinisbak eten komt dus zeker niet door die afgewezen mensen. Dat heeft dezelfde oorzaak als de nederlanders die uit vuilnisbakken moeten eten

Ben  Liberaal
Ben Liberaal19 aug. 2023 - 20:19

wat een verspilling van mankracht; is er geen andere methode of zijn we