Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Aan helden geen tekort in het diversiteitsdrama bij de Nationale Politie

  •  
04-09-2024
  •  
leestijd 8 minuten
  •  
2244 keer bekeken
  •  
ANP-502524826

Het diversiteitsdrama bij Nationale Politie legt een publieke sector-breed kritisch momentum bloot. Wordt het een backlash, of gaan we voor duurzaam diversiteitsbeleid?

We blijven maar rondjes draaien hoe diversiteit een inclusief gestalte te geven, hoe de nieuwe saamhorigheid te smeden. Vooral omgaan met etnische en culturele diversiteit staat in het geding. Racisme, uitsluiting en wantrouwen langs de geconstrueerde lijnen van “echte Nederlanders” vis-à-vis “de rest” spelen ons parten, ook in onze publieke sector. Een sector die zo bepalend is voor identiteit en geestesgesteldheid van onze samenleving.

De publieke sector behoort voor en van alle ingezetenen in Nederland te zijn. Haar richtinggevende rol hoe het verder zou lopen met inclusiever maken van onze samenleving valt niet te onderschatten. Hoe te handelen om dit ten goede te keren? Het zou de vraag moeten zijn zou die elke organisatieleider in deze sector zich behoort te stellen. Helaas, vooralsnog is oppervlakkig – geheel in traditie van new public managent van Rutte’s tijdperk - van diversiteit een scorebord willen maken troef. Maar met dashboard- en etalage-fetisjisme, procentueel van onderaan de organisatie diversiteit erin te pompen en aan de top te shinen met hier en daar een enkeling met een bi-culturele achtergrond, maak je de publieke sector nog lang niet inclusief.

Door schade en schande lijkt de Nationale Politie, een van de voorlopers – dat moet gezegd - binnen de publieke sector als het om diversiteitsbeleid gaat, in dezen wijzer te zijn geworden dan menig zusterorganisatie. Er wordt in ieder geval toegegeven dat het hier om een grondige cultuurverandering gaat, en enkel wat multiculturele vieringen of het wat diverser kleuren van het personeelsbestand voldoet niet.

Dat is wat ik teruglees in een behoorlijk openhartig interview van de hoogst verantwoordelijke binnen de Nationale Politie op dit dossier. Ik trof dat interview in de weekendeditie van NRC aan en het betrof plaatsvervangend korpschef van de Nationale Politie Liesbeth Huyzer. Aanleiding was het zoveelste rapport in de afgelopen jaren over racisme, discriminatie, seksisme en bedreiging binnen de politieorganisatie. Deze keer ging het over de politie Rotterdam Centrum.

Huyzer, die al sinds 2017 gemoeid is met het onderwerp diversiteit binnen het politiekorps en heel wat ellende voorbij heeft zien komen, erkent: dit is geen incident maar gaat om een brede problematiek binnen het politiekorps. Ik wil graag een stap verder gaan dan Huyzer: dit gaat over een conflictueus momentum dat zich in de hele publieke sector afspeelt.

Het was een relatief kort interview. Maar met een voor de kenner typerend van een structureel terugkerend verhaal over de worsteling van de publieke sector met haar diverser geworden samenstelling. Een paradoxaal verhaal dat maar zelden gekend is, omdat we ons te vaak blind staren op incidenten en te veel hechten aan het narcisme van kleine verschillen tussen de organisaties binnen de publieke sector.

Maar wat zich binnen de politie afspeelt is geen uitzondering. De weerstand en het afwerend patroon van culturele eenkennigheid en racisme binnen de organisaties waar sprake is van de overgang van een mono-etnische naar een multi-etnische samenstelling, is tamelijk hetzelfde. Hoogstens is er verschil in bruutheid en hoe openlijk de uitsluiting is.

Organisaties aan de frontlinie van de samenleving hebben met veel meer omgevingsonzekerheid te maken en zijn van nature meer gericht op uniformeren en disciplineren van het personeel, hun organisatiecultuur is coherenter en stugger. Des te meer men als team, als eenheid, in een onzekere omgeving moet functioneren des te meer de nadruk op eensoortigheid en eenstemmigheid en aversie tegen de toenemende verschillen. Gehecht zijn aan homogeniteit van achtergrond is dan groter, loyaliteit aan de bestaande cultuur wordt forser afgedwongen en dissident gedrag harder aangepakt, naarmate de omgeving waarin de organisatie moet opereren dynamischer en onvoorspelbaarder is. Samen surveilleren in de straten van grote en meeslepende metropool Rotterdam, is andere koek dan vanaf de Coolsingel – het stadhuis – samen memo’s en nota’s produceren over deze stad. Uitsluiting, racisme en het verzet tegen toenemende etnische verscheidenheid is eerder in your face bij Rotterdamse politie, maar niet per se anders van aard dan wat zich bij de gemeente Rotterdam afspeelt.

De grondtoon van het huidige conflictueuze momentum binnen de publieke sector rondom diversiteit is gelijk. Het afgelopen juni uitgebrachte rapport over racisme en discriminatie binnen de gemeente Amsterdam, en daarvoor het in 2022 uitgebrachte rapport over het ministerie van Buitenlandse Zaken, wijzen dezelfde kant op: we hebben met een sectorbreed patroon van verzet tegen volwaardig insluiten van etnische diversiteit te maken, en dat weerspiegelt wat er in de samenleving aan de hand is.

Deze maatschappelijke brede weerstand is paradoxaal. Het aantal bi-culturele Nederlanders op de arbeidsmarkt is in de afgelopen decennia fors toegenomen. Een groot deel hiervan – hetzij met ouders met een (post)koloniale achtergrond, hetzij kinderen van ouders met gastarbeidersachtergrond of oud-vluchtelingen - is hier geboren, gevormd, opgeleid, actief binnen het publieke domein en in alle opzichten assertieve Nederlandse burgers. Zij vormen een nieuwe impuls aan human capital en social capital voor Nederland. Je zou denken: “tel je zegeningen Nederland!” Je zou denken dat deze feitelijke ontwikkeling gepaard zou gaan met een afname van racisme en stereotypering en toename van acceptatie en waardering van deze bi-culturele Nederlanders in de samenleving en op de werkvloer.

Maar het tegendeel is - vooralsnog - waar. De meest xenofobe politieke partij in de naoorlogse geschiedenis van Nederland heeft bij de afgelopen verkiezingen het grootste aantal zetels in het parlement. In BBB en VVD vindt de PVV hele aangename bondgenoten in het bashen van alles wat te maken heeft met diversiteitsbeleid. De vierde in deze coalitie, NSC, laat nergens merken dat het zich geroepen voelt om wél voor de waarde van verscheidenheid en voor diversiteitsbeleid te willen gaan staan.

Dit meerderheidskabinet is – helaas – een afspiegeling van de antipathie tegen het thema diversiteit in onze samenleving. Dus ook binnen onze publieke sector. Met meer dan drie miljoen werknemers zou het dominante sentiment binnen de publieke sector niet veel kunnen afwijken van een gedeelde antipathie jegens diversiteitsbeleid onder de meerderheid van het electoraat, vrees ik. Een simpele statistische kansberekening wijst ook in die richting.

Het lijkt erop dat de integrerende beweging – van een kwalitatief en kwantitatief toenemend aandeel van bi-culturele Nederlanders op de werkvloer en in de samenleving - en desintegrerende, gepolitiseerde en polariserende beweging tegen diversiteit en inclusie tegelijkertijd opkomen – en bij vlagen frontaal botsen. Dit is paradoxaal. Het vraagt om een heldere visie en een grondige strategie om het ten goede te keren en in goede banen te leiden.

Langzaam maar zeker begint in het “diversiteitsland” dit benarde en benauwende momentum door te dringen. De clichématige aanpak van diversiteitsbeleid begint te knagen. Dat bewijst ook het interview met Huyzer. Met veel tamtam “een werkgroep diversiteit” opstarten, veel lezingen organiseren, een half dagje training over inclusief leiderschap of een online masterclass over hoe vooroordelen bij sollicitaties tegen te gaan, bijzondere dagen vieren, bij historische momenten stilstaan, vlag hijsen, multicultureel netwerk, diversiteitsbokaal... het zijn allemaal fijne en zinnige, sterker nog, nodige activiteiten. Maar met een activiteitenlijstje heb je nog niet de nodige verandering teweeggebracht om diversiteit te laten gedijen.

Shortcuts om diverse en inclusieve organisaties te worden zijn vooralsnog erg in de mode. Maar met dit dashboard- en etalage-fetisjisme maak je een organisatie nog lang niet inclusief. Veelal loopt het bi-culturele jonge talent even snel weg als het binnengehaald is omdat men gauw doorkrijgt dat de organisatiecultuur allesbehalve inclusief is. En de ster van die enkeling die je met veel bravoure wel in jouw organisatietop opneemt, dooft gauw, omdat diegene vaak met een extra afgunstige blik beoordeeld wordt, met een berg van verwachtingen wordt opgezadeld en/of zich dankbaar en braaf moet gedragen en tegelijkertijd alle klappen opvangen rondom wat er al misgaat rond het thema diversiteit.

Echte verandering en een duurzaam diversiteitsbeleid vraagt het monster werkelijk in de bek te kijken. Het vraagt het te wagen om dat wat binnen de organisatiecultuur diversiteit in de weg staat te benoemen. Het begint bij het organisatie-DNA onder de loep te nemen, liefdevol maar ook moedig, te zien wat structureel, zelfs fundamenteel mis is in hoe we de zaken organiseren en van betekenis voorzien.

Vooralsnog willen de meeste bestuurders hun vingers niet branden aan het aanpakken van uitsluitingsmechanismes die inherent zijn aan de huidige machtsstructuur en organisatiecultuur. Toch bespeur ik ook hier en daar een kentering onder de bestuurders van organisaties die al langer met dit thema worstelen. Als je je hoofd telkens tegen de muur stoot, is het inderdaad goed idee om een andere weg in te slaan.

Dat is wat ik ook in het interview met de plaatsvervangend korpschef lees. Zij erkent etnische discriminatie en racisme als een structureel probleem binnen de politieorganisatie en toont de moed om het te hebben over cultuurverandering en hoe moeizaam dat is: “we moeten als politie door deze pijn, door deze shit, heen om het beter te maken.” Dapper!

“Door deze shit heen” als schets van het pad naar de nodige organisatieontwikkeling voor de Nationale Politie, vond ik minder geslaagd als idioom. Al begrijp ik de intentie van de geïnterviewde. Zij wil graag eerlijk zijn richting haar organisatie over de zware maar onvermijdelijke tocht in het vooruitzicht. Maar woorden doen ertoe. Haar woorden zetten niet aan tot de nodige heroïsche stap, om als politie jezelf opnieuw uit te vinden. Ik vermoed dat zij, net als de meeste bestuurders, op het thema diversiteit en inclusie de nodige zeggingskracht mist.

Een dergelijke zeggingskracht is niet te bestellen bij de speechschrijver of spindokter. Het vraagt juiste inhoudelijke begeleiding, coaching en inwijding in dit thema, om het onderwerp van binnen te laten vlammen, eigen beweegredenen en drijfveren in dezen te voeden, zodat je de nodige ethos, pathos en logos uitstraalt.

En, het vraagt om juiste compagnons, in staat tot de nodige heroïek, om in deze queeste jou als leider bij te staan. Helden van binnenuit, die de organisatie trouw hebben gediend doch de moed hebben getoond om op te komen voor de nodige verandering om de cultuur van uitsluiting te doorbreken. Zolang deze twee zaken niet goed geregeld zijn missen de bestuurders met ambitie op dit thema het nodige gezag.

Om die tweede voorwaarde, de nodige compagnons, wat concreter te maken, maak ik graag gebruik van het voorbeeld van de Nationale Politie en heb ik een advies voor mevrouw Huyzer. Het zou van de zotte zijn om u vooral te omringen met mensen die dankzij het voldoen aan de huidige organisatiecultuur omhoog zijn geklommen, van welke kleur of etnische achtergrond dan ook. Zorg dat dissidenten, de moedige oppositievoerders tegen de huidige organisatiecultuur, ook onderdeel van jouw compagnons zijn in deze queeste naar organisatieontwikkeling. Integreer met andere woorden, de oppositie tegen de huidige organisatiecultuur in jouw ontwikkelcoalitie, om als organisatie van positie te kunnen veranderen. Dat is een cruciale symbolisch en inhoudelijke beweging richting verandering.

Aan helden geen tekort in het diversiteitsdrama bij de Nationale Politie. Vaak weggepest, gehavend, soms moegestreden, maar het zijn stuk voor stuk mensen met een groots hart voor politiewerk. Wat er keer op keer misgaat met het realiseren van diversiteit en inclusie binnen politiekorps staat bij hen als geen ander scherp in het vizier. En ja, ze hebben “de vuile was buitengehangen”. Niet uit rancune, maar uit de liefde voor hun vak en uit de overtuiging dat de confrontatie opzoeken en conflicteren soms de enige optie is om de organisatie in beweging te krijgen. Helden en heldinnen zoals de voormalig Leidse politiechef Fatima Aboulouafa en oud-inspecteur Péris Conrad, die nu opzij zijn geschoven, zouden de naaste begeleiders, adviseurs en compagnons moeten zijn van Huyzer in haar queeste naar organisatiecultuurverandering.

Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (6)

Gerygrr
Gerygrr
5 sep. 2024 - 11:10
Post koloniaal Nederland was gegroeid uit pré koloniaal Nederland. Migratie uit andere landen, waaruit welvarenden met hun financiën waren gevlucht, heeft ons koloniaal gemaakt. De Belgen beseften het, dankzij de vlucht uit Antwerpen werd Amsterdam groot gemaakt en de koloniale handel gestart. Spanjaarden veroverden namelijk Antwerpen in de Tachtigjarige Oorlog. Wij zijn een gemixt volk, behalve veel geïsoleerde boerengemeenschappen en laten die nu juist weer belaagd worden! Ik mis in het verhaal het seksisme bij de politie. Ik mis het aspect van de verdachtmakingen van racisme en de felle agressie van relschoppers daardoor veroorzaakt. Ik mis het aspect van de salarissen, die laag zijn gebleven dan wel gehouden door de politie inclusiever te maken, inclusief vrouwen en minderheden. En zoals bij de publieke omroep werd geconstateerd: Juist daar kwamen veel meldingen voor. Waarom? Juist, ze hebben daar mensen van kleur en andersgelovigen aangenomen. Zoals Jürgen Rayman terecht opmerkte: Natuurlijk is het juist daar, waar ze werken.
Campanula
Campanula
5 sep. 2024 - 6:28
De mentale omwenteling richting diversiteit is pas net begonnen. Er is lang een uniform paradigma geweest van 'assimilatie' dat eerst omgezet moest worden naar de 'integratie' van de ander. Daarna pas kwam het besef van de eigen relativiteit in het geheel. Er is namelijk geen ander. Diversiteit is niet iets voor die 'andere' groepjes. Wij zijn allen divers en bezig met een plekje in het geheel te vinden. Maar 'we' hebben het geheel altijd onbewust geclaimd en toegeëigend op basis van wat aantallen en gewoontes.
2 Reacties
Deugkeizer
Deugkeizer5 sep. 2024 - 11:21
Volgens mij waren we in de jaren 90 goed op weg! Totdat een paar zichzelf weer veel te serieus gingen nemen en andere gaan aansporen om dat ook te gaan doen.
Gerygrr
Gerygrr6 sep. 2024 - 10:28
Deugkeizer, In die jaren 90 werd het meer als onderdeel van het algemene probleem van pesten en discrimineren gezien. De pikorde bestond al. Wie onderaan de pikorde hangt heeft te lijden van pestgedrag. De oplossing was ook gericht op het bewustmaken van pestgedrag en hoe je dat moet aanpakken. In het onderwijs maak je alle multiculturele kinderen bewust van hun gedrag t.o.v. andere kinderen. De Marokkaanse kinderen doen pijn aan hun klasgenootjes als ze ze schoonmaakturk noemen. De Antilliaanse of Surinaamse kinderen zijn niet uitgescholden voor zwarte piet, integendeel.meestal waren ze de meest populaire klasgenootjes. Je kunt pesten bestrijden door het algemeen te houden. Pesten is slecht. Wie of wat dan ook. Ik noemde wel eens het sprookje van het lelijke kleine eendje. Mooi voorbeeld. Ieder kan dat eendje zijn, het is neutraal. Volwassenen benoemen, wat voor hen de ergste en onacceptabele vormen van pesten zijn. Te weten racisme en moslimhaat. Seksisme, homofobie, wat minder. Wie kinderen les gaat geven met als onderwerp die vormen van pesten uit te bannen heeft zich vergist. Ze waren in ieder geval geen pedagogen. Je beschuldigt witte mensen bij voorbaat. Je bent met een kleur automatisch slachtoffer. Dat is racisme. We zijn allemaal meer of minder gepigmenteerd. Kies niet je identiteit op grond van de ene voorouder, die uit Afrika werd geroofd. Denk ook aan al je blanke of joodse voorouders.
Beisser
Beisser
4 sep. 2024 - 23:14
1 van 2 Elke keer weer als deze discriminatie/inclusiviteitsdiscusie oplaait vraag ik mij een ding af: Weten al deze discussianten, politici, beleidsmakers en “deskundigen” wel waar ze over praten? Incidenten worden aangepakt. “Daders” krijgen een schrobbering, moeten naar cursussen. "slachtoffers" krijgen excuses. De ‘bedrijfscultuur’ moet anders worden en ga zo maar door. Heel mooi, heel nuttig, noodzakelijk zelfs, zoals de heer Nekuee schrijft. Maar zijn de achterliggende mentale mechanismen onderzocht? Worden die begrepen? Ik heb mijn twijfels. Niemand heeft het er ooit over dat wij-zijdenken, voorzichtigheid, argwaan, afweer, afstand houden van alles wat, iedereen die onbekend is, inclusief andere huidskleur, andere geaardheid, andere cultuur, of andere religie, een evolutionair ontwikkeld mentaal mechanisme is. Diep ingebakken in het menselijke denken en doen. Diep ingebrand in het menselijke genoom. Meer dan dat: Een noodzakelijk mentaal overlevingsmechanisme voor de menselijke soort. We noemen het het vlucht-of-vechtinstinct.
13 Reacties
MG1968-2
MG1968-25 sep. 2024 - 9:19
"Diep ingebakken in het menselijke denken en doen. " Elkaar de harses in slaan ook. Nemen wat je nemen kunt ook. En... En.. En. Gelukkig is ontwikkeling gebaseerd op mensen die niet defaitistisch verwezen naar het reptielenbrein maar ook erkennen waar we óók toe in staat zijn
Gerygrr
Gerygrr5 sep. 2024 - 11:16
Zeker, Beisser! Het is altijd zo geweest en het is bewust gebruikt in de oude klassenmaatschappijen. Uit welke familie kwam je en was je niet te min? Migranten komen zelf ook uit ongelijke samenlevingen. Wie elders tot de top van de maatschappij hoorde, wil hier direct toegang toe krijgen. Tot in het begin van de twintigste eeuw waren de armen in dit land niet gekleurd en divers. Vrouwen kregen pas laat kiesrecht. Die emancipatie is ook nooit voltooid! Duurt al ruim 100 jaar….
Beisser
Beisser5 sep. 2024 - 22:16
Je noemt mij defaitistisch omdat ik naar Piet Vroons “reptielenbrein” verwijs. Maar je hebt het mis. Wat ik duidelijk wil maken: We zijn verkeerd bezig. We reageren op meldingen. We onderzoeken incidenten. We proberen beleid te ontwikkelen naar aanleiding van momentopnamen. Dat gaat niet lukken. Discriminatie en alles wat daar omheen hangt is n.m.m. in de eerste plaats een psychologisch probleem dat in de eerste plaats door psychologen aangepakt moet worden. De overheid zou groot psychologisch onderzoek moeten organiseren en faciliteren naar de achterliggende mechanismen. Bewustwording, begrip, controle. Ik heb eens rondgeneusd bij allerlei organisaties die bij de strijd tegen discriminatie betrokken zijn: Het college voor de rechten van de mens, KIS (kennisplatform inclusieve samenleving): Veel wetenschappers: Juristen, bedrijfskundigen, ICT-ers, bestuurkundigen, antropologen enz.Één psychiater. Geen pychologen. De activisten: "dichters", een antropoloog, een politicoloog (Adama). Geen psychologen. Ze werken als middeleeuwse kwakzelvers met hun gepraat over “gele gal” en “kwade sappen”. Gebruiken bloedzuigers voor aderlatingen en de wonderlijkste drankjes, pillen en poeders. Dat werkt dus niet. Het instinct uitbannen gaat niet lukken. De reflex onder controle van de ratio brengen zou wel moeten lukken, al is dat een Herculisch karwei.
MG1968-2
MG1968-26 sep. 2024 - 8:01
@Beisser "Het instinct uitbannen gaat niet lukken. De reflex onder controle van de ratio brengen zou wel moeten lukken, al is dat een Herculisch karwei." Het gaat dan ook niet om de reflex. Maar aan structureel gedrag. Als mensen bewust de ratio uitschakelen om de reflex de ruimte te geven gebeurd exact dat wat ik in mijn eerste post aangeef: het niet erkennen van waar we ook toe in staat zijn. Van pedofilie wordt ook (terecht!) verwacht dat we niet handelen naar wat in ons opkomt. En daar zelfs (terecht!) het echt instinctieve handelen (dan volgt geen straf, maar wel verwijdering uit de maatschappij). Dat wat jij mentale overlevingsmechanismen noemt, noem ik in deze tijd niet meer acceptabel. Daarmee ontken ik de aandrang niet maar wel het gevolg daaraan geven. Mensen die anderen als minder mens zien hebben misschien de biologische ontwikkeling als een verklaring om aan te geven dat het in vroegere tijden een doel diende. Maar net zoals met zoveel meer in het verleden doelmatige gedrag is het een keuze of het al dan niet geaccepteerd wordt in de moderne maatschappij. Jij accepteert het onder verwijzing van vroegere doelmatigheid. Dat doe je niet bij alles. Waarom bij discriminatie/inclusiviteit wel?
Beisser
Beisser6 sep. 2024 - 10:01
MG [‘Het gaat dan ook niet om de reflex. Maar aan structureel gedrag…’] Het gaat juist om de reflex. Die veroorzaakt dat gedrag! Een reflex gaat buiten de hersens om. Via het ruggemerg. Zoals je je hand al van een heet oppervlak teruggetrokken hebt voordat je je realiseert dat dat oppervlak heet is. Zo reageer je ook automatisch met terughoudendheid/voorzichtigheid/afstand houden zodra je met een onbekende situatie geconfronteerd wordt, Of met een onbekende die je als “De Ander” identificeert. Dat doe ik. Doe jij. Dat doet iedereen honderd keer per dag. Dat is de reflex. Dat is het instinct. Dat leidt tot structureel gedrag. De ratio komt daar niet aan te pas. Die moet juist bewust íngeschakeld worden. Je moet er even je aandacht op richten om te bepalen of dat oppervlak inderdaad te heet is voor je hand. Zo moet je even je aandacht erop richten om te beseffen dat die terughoudendheid/voorzichtigheid/afstand houden zodra je met een onbekende situatie geconfronteerd wordt, Of met een persoon die je niet kent, als “De Ander” identificeert, wel of niet nodig is.
Beisser
Beisser6 sep. 2024 - 10:11
MG [‘Dat wat jij mentale overlevingsmechanismen noemt, noem ik in deze tijd niet meer acceptabel…’] Hierin ben ik het deels met je eens. Het gebeurt vaak genoeg dat de reflex ook nu nog, in onze eigen moderne samenleving je voor nare situaties behoedt. Maar ze is ongewenst in de dagelijkse ontmoeting met de mensen om ons heen. Helaas weet ons reptielenbrein dat nog niet. Daarom juist moeten we de ratio inschakelen [‘Jij accepteert het onder verwijzing van vroegere doelmatigheid…’] Ik accepteer dat de mens dat instinct nu eenmaal heeft. Dat zit diep ingebrand in onze genen. Dat kwijt raken is onze menselijkheid kwijtraken. Ik accepteer NIET de kwalijke gevolgen die daaruit kunnen voortkomen: binnen de kaders van deze discussie dus discriminatie/pesten/grensoverschrijdend gedrag, maar er is meer. Daarom juist mijn pleidooi om het onder controle van de ratio te brengen. [‘…Dat doe je niet bij alles. Waarom bij discriminatie/inclusiviteit wel?’] Wat bedoel je?
MG1968-2
MG1968-26 sep. 2024 - 11:33
@Beisser "Daarom juist mijn pleidooi om het onder controle van de ratio te brengen. " En dat begint met de erkenning dat bij discriminatie / inclusiviteit er altijd sprake is van een ratio door de tijd de tussen de eerste reflex en het handelen. Je wetmatigheid gaat alleen op bij daadwerkelijk reflexmatig handelen en dat is hier gewoon niet aan de orde. Wij-Zij denken kan reflexmatig geïnitieerd zijn maar Wij-Zij handelen is niet reflexmatig. Het is bewust en bedoeld. En iedereen die het vermogen des onderscheid heeft zelf verantwoordelijk voor. En naar die ratio handelen is waar we ook toe in staat zijn en net als andere vormen van uitschakelen van reflexmatig of op driften gebaseerd handelen te kanaliseren.
Beisser
Beisser6 sep. 2024 - 13:53
MG Wij-zijdenken is her instinct. Wij-zij handelen de bijbehorende reflex. Van het zintuig (het oog in dit geval) langs de kortste weg via het ruggenmerg direct naar de reactie. (afwijzen, terugdeinzen enz)
MG1968-2
MG1968-26 sep. 2024 - 19:02
@Beisser JaJa. Resulterend in afgewezen houden, teruggedeinsd blijven en onder op de stapel sollicitatiebrieven gehouden. Je schreef zelf: "Elke keer weer als deze discriminatie/inclusiviteitsdiscusie oplaait vraag ik mij een ding af: " Dat gaat niet om de eerste reflex. Dat gaat om het vervolg. Maar als jij het vervolg wil verklaren vanuit de reflex. Tja. Dat is onzin m.i. En ook jij stelt andere eisen.
Beisser
Beisser7 sep. 2024 - 9:10
De discussie nu gaat idd over het vervolg. Dat is de fout. Als je ziek bent ga je naar de dokter. Die stelt eerst een diagnose. Daarna volgt de therapie. Zo moeten voor goed antidiscriminatiebeleid eerst de oorzaken onderzocht worden (voer voor psychologen). Daarna kan serieus beleid ontwikkeld worden l.p.v. Het ad hoc gedoe dat nu gaande is.
MG1968-2
MG1968-27 sep. 2024 - 18:26
@Beisser "Als je ziek bent ga je naar de dokter. Die stelt eerst een diagnose. Daarna volgt de therapie." O eens hoor. "Zo moeten voor goed antidiscriminatiebeleid eerst de oorzaken onderzocht worden (voer voor psychologen). Daarna kan serieus beleid ontwikkeld worden l.p.v. Het ad hoc gedoe dat nu gaande is" Nee hoor. Het verschil tussen jou en mij zit hem er in dat degene die tussen de eerste reflex en het handelen (brief onderop de stapel) op de oorzaak onderzocht hebben. En daarop zeg ik: we verwachten meer van je. Net zoals we verwachten dat mensen de pedoseksuele gevoelens geen gevolg geven. Ik zeg dat het gevolg geven aan de reflex van het vergrijpen aan het kind evenals het gevolg geven aan de discriminatieimpuls een persoonlijkheidsstoornis zijn. Je wist dat mensen ook een aandrang kunnen hebben om zaken in de fik te kunnen steken he. Ook dat heeft een basis in dat reptielenbrein. Niettemin. Mensen die dat doen krijgen een DSM nummertje. En wat mij betreft. Mensen die andere mensen als minder mens zien en daar vervolg aan geven evenzeer. Dat we daar nog niet aan toe zijn dat zie ik om me heen. Maar dat is een kwestie van tijd. Geweld heeft diezelfde basis als die je hier verdedigd. Waarom geld de argumentatie daarvoor dan niet? We kunnen beter @Beisser. En wat betreft het gelijk stellen van alle mensen als mens op deze wereld is daar nu de tijd voor. Maar je mag dat best niet willen nu. Dan is het aan volgende generaties. Of niet.
Beisser
Beisser7 sep. 2024 - 20:13
@M G [‘Nee hoor. Het verschil tussen jou en mij zit hem er in dat degene die tussen de eerste reflex en het handelen (brief onderop de stapel) op de oorzaak onderzocht hebben.’] De brief onderop de stapel leggen IS de reflex. [‘…Net zoals we verwachten dat mensen de pedoseksuele gevoelens geen gevolg geven…’] Foute vergelijking. Pedoseksuelen weten dat ze pedoseksueel zijn. Dat is geen reflex, (handeling als gevolg van een zintuigsignaal via het ruggemerg) maar een neiging (handeling als gevolg van eeninnerlijke behoefte) ‘[Ik zeg dat het gevolg geven aan de reflex van het vergrijpen aan het kind evenals het gevolg geven aan de discriminatieimpuls een persoonlijkheidsstoornis zijn.’] Het vergrijpen aan een kind is geen reflex! Het is toegeven aan een impuls. Rationeel wetend dat het in onze samenleving niet geaccepteerd wordt is. Discriminatie is geen gevolg geven aan een ompuls. Het is een reflex. Buiten de ratio om! [‘Je wist dat mensen ook een aandrang kunnen hebben om zaken in de fik te kunnen steken he…’] Sommigen. Zij worden pyromanen genoemd. En dat wordt net als pedofilie als een stoornis gezien. [‘Ook dat heeft een basis in dat reptielenbrein. Niettemin. Mensen die dat doen krijgen een DSM nummertje’] Klopt niet Het reptielenbrein is bang voor vuur. De menselijke soort heeft in de loop van zijn evolutie al vroeg geleerd vuur te beheersen en zo zijn angst ervoor kwijt te raken.
Beisser
Beisser7 sep. 2024 - 20:24
@MG [‘En wat mij betreft. Mensen die andere mensen als minder mens zien en daar vervolg aan geven evenzeer’] Evenzeer wat? [‘Geweld heeft diezelfde basis als die je hier verdedigd. Waarom geld de argumentatie daarvoor dan niet?’] Wat verdedig ik? Je denkt toch niet dat ik discriminatie verdedig hoop ik? Dat is namelijk niet het geval. Ik pleit voor onderzoek naar en begrip van de mechanismen achter discriminerend gedrag om zo de strijd tegen discriminerend gedrag effectief aan te gaan. En wat geweld betreft: Dat is een ander onderwerp [‘We kunnen beter @Beisser. En wat betreft het gelijk stellen van alle mensen als mens op deze wereld is daar nu de tijd voor.’] Helemaal en hartgrondig mee eens., @MG1986-2 Maar volgens mij zijn we als samenleving verkeerd bezig. Te veel ad hoc-reacties op meldingen van incidenten, te weinig met kennis van zaken en begrip van de achterliggende mentale mechanismen, zowel bij “daders” als bij “slachtoffers”. op dit moment verkeert onze strijd tegen discriminerend gedrag nog in de fase van de middeleeuwse kwakzalverij. Dringend tijd om de zaken écht wetenscappelijk aan te pakken. Niet met juristen, dichter-activisten, antropologen of politicologen, maar met psychologen. Liefst gespecialiseerd in de menselijke mentale evolutie (als die bestaan, anders zou dat specialisme ontwikkeld moeten worden)en/of groepsmechanismen.
Beisser
Beisser
4 sep. 2024 - 23:06
2 van 2 Niemand heeft het erover dat generaliseren, stereotyperen, etnisch of anderszins profileren, in hokjes plaatsen, etiketteren, wij-zijdenken, beoordelen en waarderen inherent zijn aan het mens-zijn. Diep ingebakken in het menselijk denken en doen. Diep ingebakken in het menselijk genoom. Meer dan dat: Een noodzakelijk mentaal overlevingsmechanisme voor de menselijke soort. Zonder deze mechanismen –instincten, meer specifiek het vlucht-of-vecht-instinct– zou de menselijke soort niet eens tot ontwikkeling gekomen zijn. Direct na de geboorte uitgestorven, blindelings het gevaar tegemoet gerend zijn, uitgemoord door soortgenoten, opgevreten door predatoren. Pas als deze mechanismen begrepen worden, niet alleen bij de beleidsmakers, maar ook –vooral– bij de man op de werkvloer en ook bij het grote publiek, zowel bij de dominante groep (die discrimineert) als bij de minderheden (die gediscrimineerd worden), pas dan kunnen er werkelijk stappen gezet worden in de richting van een inclusieve samenleving. Voer voor psychologen.
1 Reactie
Radio-Head
Radio-Head5 sep. 2024 - 7:29
@Beisser Chapeau voor uw analyse, ook de schrijver van bovenstaand artikel lijkt sinds kort bezig een Meme te willen vormen over een land zijn bewoners en hun (eerdere) daden, die vorm geven aan negatief nationalisme (Orwell), waarbij afkomst, geschiedenis en etniciteit het te gebruiken instrument zijn, (getrokken uit de opgeslagen info in de genen) De vraag is of dat het bij voortduring inbrengen van een samenraapsel van gedachten (meme), in een tijdsbestek waarin sociaal-maatschappelijke, technologische, morele, en culturele veranderingen, die voor veel mensen overweldigend zijn, een land sterker maakt, of juist leeg zuigt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Meme_(memetica) https://www.ifilosofie.nl/onverbiddelijke-moeder-natuur/
Cas Meijerink
Cas Meijerink
4 sep. 2024 - 20:17
Het is een tragische misvatting dat met een meer divers en inclusief politiecorps de oorzaken waardoor bij een te groot deel van de agenten een onterecht beeld wordt geprojecteerd op bepaalde minderheden als geheel waar vervolgens veel onschuldige leden van die minderheden daar last van hebben. Oorzaak is dat bij bepaalde minderheden meer name, en niet als bij andere, er een bijzonder grote oververtegenwoordiging is in criminaliteit en overlast. Dat is met name zo in regio's en nog meer in wijken waar grote concentraties van deze minderheden leven. Agenten dienen met de opdracht van hun werk op te treden tegen overlast en criminaliteit en zien zich daarbij sterk geconfronteerd met een buitengewoon proportioneel groot deel van deze minderheden. Het verontschuldigt zeker niet dat de meerderheid van de onschuldige leden van deze minderheidsgroepen er last van hebben ondanks de buitengewone oververtegenwoordiging.
3 Reacties
Zandb
Zandb5 sep. 2024 - 8:00
Cas Duidelijk: Als van een minderheid de meerderheid, bijvoorbeeld, met justitie in aanraking komt, dan heeft die minderheid daar in haar totaliteit last van. Als van een minderheid, de meerderheid geen problemen geeft, bijvoorbeeld, dan heeft die minderheid daar in haar totaliteit gemak van. U zegt aan het eind dan wel dat voor de gevolgen van wat u als oorzaak vaststelt geen verontschuldiging is maar dat wordt het gedrag van agenten blijkbaar niet anders van. Het is logisch - en dus onvermijdelijk? - dat agenten zich zo gaan gedragen.
Beisser
Beisser5 sep. 2024 - 9:50
Cas, ‘Oorzaak is dat…’ Hier getuig je van een van de mentale mechanismen die een meer inclusieve samenleving in de weg staan. Vooroordelen en deachukd bij ‘De Ander’ leggen. Vraag je eerst af: Wat is oorzaak? Wat is gevolg? Dan hoe werkt dart bij mij? Oordeel pas als je daar de objectieve antwoorden op hebt.
Cas Meijerink
Cas Meijerink5 sep. 2024 - 22:01
Zandb Een stevige oververtegenwoordiging in criminaliteit bij een paar specifieke minderheden, die dus zeker niet bij iedere minderheid voorkomt, zorgt ervoor dat de meerderheid van hieraan onschuldige leden van deze minderheden, die er ondanks die stevige oververtegenwoordiging is, door stigmatisering niet goed te praten last van ondervindt. De stigmatisering wordt in de vorm van beeldvorming vooral sterk ondervonden door agenten die in hoge mate met die rotte appels uit deze minderheidsgroepen te maken hebben. Leden van het politiekorps worden in haar eigen diversiteit door deze ervaringspraktijk zonder onderscheid ongewenst zo beïnvloedt in die beeldvorming. Blanke agenten niet meer dan andere. Nodig is dat zij, net als wij in al onze diversiteit als Nederlanders, ons realiseren dat de meerderheden van deze specifieke minderheden dit stigma niet verdienen. Wel is nodig de oververtegenwoordiging bij deze groepen te onderkennen en ze niet eenvoudig te wijten aan de boze buitenwereld, en al helemaal niet eenzijdig aan de "witte". Die oververtegenwoordiging in vergelijkbare mate is er absoluut niet bij verschillende andere minderheidsgroepen. Zij hangt met bepaalde culturele correlaties van deze groepen zelf samen wat niet meteen betekent dat hun cultuur slecht is o.i.d.
Cahan
Cahan
4 sep. 2024 - 19:58
Een echte vent, wordt geen agent. Klopt nog steeds.
1 Reactie
Kees Mierlo
Kees Mierlo4 sep. 2024 - 20:07
Gewoon het recht van de sterkste laten gelden, toch?

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor