Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Rutte negeerde archiefwet en wiste jarenlang elke dag sms’jes

Landsadvocaat: toestel premier had ruimte voor slechts 20 berichten
Joop

93% van de refo-christenen wijst homo zijn af

  •  
05-03-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
14279353212_8dfb210ac6_o

© cc-foto: Roel Wijnants

Een overweldigende meerderheid van de jonge orthodox-christelijken in Nederland vindt dat homo’s hun geaardheid niet in de praktijk mogen brengen. Dat blijkt uit een enquête van het Reformatorisch Dagblad onder 1100 streng gereformeerden tussen de 26 en 40 jaar. Homo’s an sich worden inmiddels in zekere mate geduld maar alleen als ze zich volledig onthouden van seksualiteit. “We moeten zondaren liefhebben, maar de zonde haten, zoals Jezus dat deed,” citeert de krant een ondervraagde ter verklaring. De resultaten bevestigen het beeld dat de orthodoxen zich moeilijk kunnen aanpassen aan de moderne samenleving.
Niettemin is er ook onder de orthodox-christelijken, die vaak in gesloten gemeenschappen leven, sprake van enige emancipatie. In vergelijking met 1981, toen een soortgelijk onderzoek werd gehouden, is er sprake van vooruitgang op bijvoorbeeld het gebied van voorbehoedsmiddelen. Vond 35 jaar geleden slechts 11,5 procent van de ondervraagden het gebruik van voorbehoedsmiddelen “min of meer verantwoord”, nu is dat percentage gestegen tot 60. Samenwonen buiten het huwelijk blijft echter taboe. 92 procent wijst dat af.
Wel zijn de strenggelovigen meer tv gaan kijken – vroeger streng verboden – en gebruiken ze sociale media. Behalve op zondag. Whatsappen is wel toegestaan op de Dag des Heren maar Facebook bevindt zich in de gevarenzone.
"In zo’n 60 procent van de reformatorische huishoudens maken mensen ook op zondag –weleens– gebruik van sociale media, zoals Facebook, WhatsApp en Snapchat. „Ik gebruik zondag WhatsApp om met mijn vriendinnen bij te praten, maar ik zit niet op Facebook uitgebreid het nieuws te lezen en te scrollen”, zegt een gehuwde vrouw uit de Christelijke Gereformeerde Kerken."
Qua politiek kiest 82 procent voor de SGP, 13 procent voor de ChristenUnie, 2 procent voor het CDA en 1 procent voor de PVV. Op andere partijen wordt niet gestemd of men gaat helemaal niet stemmen.
Negentig procent van de orthodoxen is van mening dat omgang met mensen die er andere ideeën of geloven op na houden is toegestaan. Het isolement van de religieuze stroming is wat dat betreft doorbroken. Maar de vraag blijft of er in de praktijk ook daadwerkelijk sprake is van integratie. De neiging om alleen met geloofsgenoten om te gaan, ter voorkoming ‘besmet’ te worden met verlichte ideeën en opvattingen, blijft bestaan. Een ondervraagde formuleert het zo:
"„Er is een duidelijk verschil tussen discipelschap in de wereld en vriendschap met de wereld. Een muis bouwt zijn huis ook niet in of onder de mand van de kat. Christenen moeten zich niet zo blootstellen aan de wereld. Ook niet onder het mom van vrome excuses, waarbij mensen zich ondertussen prima op hun gemak voelen in de wereld.”"
In Nederland leven naar schatting zo’n 650.000 orthodox-gereformeerden.

Meer over:

religie, leven, nieuws

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (112)

Verlichte Liesbeth
Verlichte Liesbeth6 mrt. 2016 - 19:30

If God created Adam and Eve and not Adam and Steve then there must be evolution I believe...

[verwijderd]
[verwijderd]6 mrt. 2016 - 10:32

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
taylor
taylor6 mrt. 2016 - 11:20

En zo is het. Ik heb totaal geen last van die reli gekkies.

itsme3
itsme36 mrt. 2016 - 11:38

Er is een goede reden waarom er geen homo's in refo gebied wonen. Je wordt er namelijk geestelijk kapot gemaakt.

Zandb
Zandb7 mrt. 2016 - 7:47

En als we dan gekeken hebben, wat zien we dan "wie het beste scoort" , ThWil, wat zien we dan? Dat veel meer moslims veel meer gedoe veroorzaken op dit gebied? Dat reli's die SGP stemmen, alleen maar een mening hebben? En daar geen gevolgen aan willen geven, die ernstige geestelijke of fysieke gevolgen hebben? Dus, Ger Timmer; dat u totaal geen last hebt van reli-gekkies, dat is nog maar de vraag; als de moslims hun fysieke en geestelijke bedreigingen inruilen voor een "keurige" politieke partij, dan is er wat u betreft helemaal niets aan de hand?

[verwijderd]
[verwijderd]6 mrt. 2016 - 10:18

--- Dit bericht is verwijderd —

3 Reacties
Moeder Pietje
Moeder Pietje6 mrt. 2016 - 14:18

Ik zie gereformeerden nog niet met Kruisvaardersvlaggen in de straten demonstreren. Behalve dat ik ze vaak nogal zuur vindt in hun uitstraling heb ik nooit enige last van ze gehad. Nog nooit gemerkt dat kinderen uit deze hoek op straat vrouwen voor hoer uitschelden. Zoals wel vaker is dit bovenstaande artikel er met de haren bijgesleept om de weerstand tegen de Islam te bagatelliseren.

Zandb
Zandb7 mrt. 2016 - 7:51

De weerstand tegen de islam is natuurlijk zo groot omdat die islam zo groot is. Woonden er net zo veel moslims als gereformeerden of andersom in Nederland, dan was het natuurlijk een heel andere kwestie.

Quibus2
Quibus212 mrt. 2016 - 11:41

Welnee, de weerstand tegen de islam komt uit selectieve berichtgeving en pure xenofobie. Of er überhaupt meer moslims in Nederland wonen dan gereformeerden hangt is voornamelijk een definitiekwestie. Er zijn ~130.000 leden van de drie varianten 'Gereformeerde Gemeenten' in Nederland -min of meer de Wahabieten onder de protestanten. Zoveel zo steile moslims zijn er lang niet in Nederland. Daarnaast kun je een 400.000 'gereformeerden totaal' tellen in Nederland - dezelfde grootteorde als het totaal aan moskeebezoekers in Nederland.

[verwijderd]
[verwijderd]6 mrt. 2016 - 9:17

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Zandb
Zandb7 mrt. 2016 - 8:00

Maar... hoe laat je dan blijken dat je de zonde haat? Door die gewoon toe te staan of is de kans veel groter, dat die "zonde" verboden wordt? En in dat laatste geval, kan dan alleen nog maar de zwaarte van de straf dan nog maar meevallen. Maar dan lijkt me dat geen reden om daar heel erg blij mee te zijn. U wel?

Patricia5
Patricia56 mrt. 2016 - 9:17

Wat is het punt nu, vraag ik me af, zolang ze geen geweld gebruiken( iets wat een ander geloof verplicht om geweld tegen homo's te gebruiken, staat letterlijk in het bekende boek ) is er niks aan de hand, we mogen in ons land denken wat we van mekaar vinden !

5 Reacties
MarinusCalamari
MarinusCalamari6 mrt. 2016 - 11:23

Bij mijn weten staat er, in tegenstelling tot de bijbel, niets in de koran over het doodmaken van homoseksuelen. Beide boeken gaan overigens niet echt diepgaand op het onderwerp in. Een paar teksten per boek is alles eigenlijk. Overigens laten hele volksstammen moslims zich er niet door tegenhouden, en worden in grote delen van de islamitische wereld met name homoseksuele mannen geëxecuteerd en/of gelyncht. En ook in gematigd islamitische streken kun je gewoon beter in de kast blijven, want gevangenisstraffen, potenrammen en correctieve verkrachting van homoseksuelen is wat in deze voor gematigd doorgaat.

Bavaud Mauritius
Bavaud Mauritius6 mrt. 2016 - 14:02

Ik zou toch nog maar eens goed lezen, MarinusCalamari, het staat er wel degelijk in, zelfs meermalen. De bekendste is deze: Leviticus 20:13: "Als een man met een andere man omgang heeft zoals met een vrouw, begaan beiden een afschuwelijke daad. Zij moeten ter dood worden gebracht."

MarinusCalamari
MarinusCalamari6 mrt. 2016 - 17:52

@Bavaud. Ik zou om te beginnen je eigen advies aangaande goed lezen zelf eens op te volgen, en dat advies vooral ook betrekken op mijn post. Verder is dat niet de alleen de bekendste tekst in de bijbel die oproept tot het doden van homoseksuelen, maar gelijk ook de enige.

DeKist
DeKist6 mrt. 2016 - 20:40

@ Marinus Calamari, Jij schrijft: "Bij mijn weten staat er, in tegenstelling tot de bijbel, niets in de koran over het doodmaken van homoseksuelen. " Hij schrijft: "Ik zou toch nog maar eens goed lezen, MarinusCalamari, het staat er wel degelijk in, zelfs meermalen... Zij moeten ter dood worden gebracht.” En dan is dit je reactie? "Ik zou om te beginnen je eigen advies aangaande goed lezen zelf eens op te volgen". Verder begrijp ik dat je de zondagmiddag gewijd hebt aan het in record tempo (na)lezen van de koran? Want in je eerste post is het nog "bij mijn weten" en nu ben je zo stellig als een imam. Of je nu een probleem hebt met begrijpend lezen, schrijven of allebei, het probleem ligt overduidelijk bij jou.

MarinusCalamari
MarinusCalamari7 mrt. 2016 - 8:35

@DeKist Dit begint gewoon grappig te worden. En best wel dom, ook. Ik kan begrijpen als je de zin na één keer lezen verkeerd begrijpt, maar als dat na mijn advies om de zin op nieuw te lezen nog steeds zo is, dan is dat best wel erg Mijn door jou aangehaalde zin bestaat uit twee beweringen. de eerste is: "Bij mijn weten staat er [....] niets in de koran over het doodmaken van homoseksuelen." de tweede is "in tegenstelling tot de bijbel" [waarin dit wel wordt bevolen] Dan beweert Bavaud dat er wel in de bijbel staat dat homo's dood moeten, maar dat had ik dus al aangegeven. Dusssuh.....

Sjors Spruitje
Sjors Spruitje6 mrt. 2016 - 8:40

"Een overweldigende meerderheid van de jonge orthodox-christelijken in Nederland vindt dat....." Hoeveel zullen het er zijn? 1000 misschien? Zet dat even af tegen de honderdduizenden moslims die er nu al zijn en de duizenden die de komende tijd nog zullen binnenkomen.

2 Reacties
joke1975
joke19756 mrt. 2016 - 10:34

Onderaan het artikel staat dat het om ongeveer 650.000 mensen gaat.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos6 mrt. 2016 - 10:55

De orthodox-gereformeerden groeien als kool. Overal verrijzen megakerken en de jongeren zijn doorgaans nog strenger in de leer. Rond het vrouwenstandpunt is inmiddels wel beweging.

jellevwal
jellevwal6 mrt. 2016 - 8:18

Zowel christendom als Islam zijn gebaseerd op de verhalen uit het oude testament, die weer bedacht zijn door, volgens bijbelexpert Thomas L Thompson, een fanatieke joodse sekte. Het verbod op homosexualiteit wordt wel verklaard uit het streven naar maximale bevolkingsgroei. De heidense volkeren hadden er in het algemeen geen moeite mee, die wisten de bevolkingsgroei aan te passen aan de voedselhoeveelheid. Overigens ook door infanticide. Keynes zei al dat ideeën het machtigst zijn in de wereld.

1 Reactie
Quibus2
Quibus212 mrt. 2016 - 11:26

"Het verbod op homosexualiteit wordt wel verklaard uit het streven naar maximale bevolkingsgroei." Voor maximale bevolkingsgroei heb je niet echt veel mannen nodig. Het lijkt me plausibeler dat 'sex om de sex' als te hedonistisch en dus ethisch onverantwoord gezien wordt. "De heidense volkeren hadden er in het algemeen geen moeite mee, die wisten de bevolkingsgroei aan te passen aan de voedselhoeveelheid." Bepaald niet de minste oude beschavingen in Mesopotamië en Midden-Amerika zijn ten onder gegaan aan bevolkingsoverschotten.

ATM2
ATM26 mrt. 2016 - 8:17

Zolang ze homo's niet ondersteboven van een refo kerktoren af gooien, of ander gedrag tegen de wet vertonen, mogen ze dat van mij vinden.

7 Reacties
Bavaud Mauritius
Bavaud Mauritius6 mrt. 2016 - 9:11

En als ze dan discrimineren, mag dat ook van jou? Vind jij dat berufsverboten voor homo's mogen? Vind jij dat huwelijk weigeren aan homo's mag?

srgt Hartman
srgt Hartman6 mrt. 2016 - 10:59

discrimineren mag zeker niet. Althans, als je schermt met Artikel 6 GW dan mag ineens heel veel. Maar stel je voor dat jij homo zou zijn. Zou je dan les willen geven op een refo of islamitische school?

MarinusCalamari
MarinusCalamari6 mrt. 2016 - 11:30

@Bavaud Mauritus Ik word persoonlijk liever door een ambtenaar of bij een sollicitatie geweigerd, dan dat ik van een flat word gegooid, aan een hijskraan word gehangen of op het dorpsplein word gestenigd. Christelijke discriminatie van homo's is niet goed, maar gemiddeld genomen een paar ordes van grootte minder ernstig dan de vervolging van homoseksuelen die de standaard houding is in de islamitische wereld.

ATM2
ATM26 mrt. 2016 - 13:41

@Bavaud Lezen, Lezen. Ik schrijf toch ook iets als.......'ander gedrag dat tegen de wet in gaat', daar valt discrimineren toch onder ?

Bavaud Mauritius
Bavaud Mauritius6 mrt. 2016 - 14:08

Natuurlijk, liever gediscrimineerd dan vermoord. Maar om te stellen dat vermoorden het enige erge is dat men kan homo's kan aandoen geeft niet aan dat men genuanceerd kan nadenken hierover. Ik had vroeger een homoseksuele onderwijzer, hij hield erg van het beroep, en was ook een hele leuke onderwijzer. Maar toen de goegemeente erachter kwam werd hij op non-actief gesteld, en het leven van die goede man was min of meer vernietigd. Hij heeft dit nooit kunnen verdragen en hij raakte geïsoleerd in de gemeente. Uiteindelijk is hij te jong overleden aan ongezond leven, vooral alcohol gebruik.

MarinusCalamari
MarinusCalamari7 mrt. 2016 - 10:38

@Bavaud. Als homo die opgroeide in kringen waar het artikel over gaat, hoef je me echt niets uit te leggen over de walgelijke manier waarop refo's met homoseksuelen omgaan. En nee, daar is inderdaad geen geweld voor nodig. Toch stelt het niet zoveel voor in vergelijking tot de vervolging van homoseksuelen zoals die onder moslims normaal is.Dan kun je anecdotes blijven aandragen wat je wilt, maar dat verandert de zaak niet echt. Moslims zijn erg slecht nieuws voor homoseksuelen, en laten we vooral niet de fout maken om de grote massa af te rekenen op de enkeling die homofielen faciliteerd.

Quibus2
Quibus212 mrt. 2016 - 11:47

Discrimineren mag wel. (Laten we wel wezen: anders waren de Telegraaf, en erger *al lang* verboden. Zelfs de NVU is -als vereniging- tamelijk legaal?) De grondwet gaat over de plichten van de staat jegens de burger. De staat mag niet discrimineren, en bedrijfsmatig zijn er ook wel wat beperkingen (maar die staan niet in de grondwet), maar op persoonlijke titel mag er heel veel. De relifoben laten zich op dat punt ook bepaald niet onbetuigd, overigens.

Albert Einstein
Albert Einstein6 mrt. 2016 - 8:12

De SGP heeft 3 zetels, en stabiel. Waar praten we over?

6 Reacties
Zandb
Zandb6 mrt. 2016 - 9:11

De islam heeft nul zetels en stabiel; waar praten we over?

joke1975
joke19756 mrt. 2016 - 10:35

Landelijk wel. Maar in bepaalde dorpen hebben ze in de gemeenteraad de absolute meerderheid. En lokaal hebben ze zeker wel macht.

Albert Einstein
Albert Einstein6 mrt. 2016 - 12:17

zandb, Hebben de PVDA+GL+D66 nog maar nul zetels?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen6 mrt. 2016 - 12:54

Praat het maar goed, zandb heeft een nog veel mieterser punt. 0 zetels voor relikul is mieterser dan 3 zetels.

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 mrt. 2016 - 14:56

Die afsplitsing van de PVDA heeft 2 zetels en laat zich sterk beinvloeden door Turkije. Vind ik zorgelijker. Hopelijk verdwijnen ze uit de kamer bij de volgende verkiezingen.

Zandb
Zandb7 mrt. 2016 - 14:01

Eensteen; Je dacht misschien dat je weer een leuke draai aan je onnozele opmerking kon geven. Maar de ChristenUnie en het CDA kun je net zo min met de SGP vergelijken als je de PvdA, GL en D66 met een islamitische partij kunt vergelijken.

Felix-Arnhem
Felix-Arnhem6 mrt. 2016 - 8:06

Ik zeg monotheïstische relugies verbieden (boeddhisme is geen religie boeddha is een historisch persoon).

6 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 mrt. 2016 - 9:12

Wat religie is is nauwelijks te definieren. Velen bestaan grotendeels uit zeden en gewoonten. Probleem met de historiciteit van Buddha is het ontbreken van contemporaine bronnen. Dat geldt ook voor andere stichters van godsdiensten.

Bavaud Mauritius
Bavaud Mauritius6 mrt. 2016 - 9:22

Religies verbieden werkt niet. Je geeft zelf al aan hoe moeilijk het is te bepalen wat een religie is. Je zegt dat Boeddhisme geen religie is omdat Boeddha een historisch persoon is, nu, dat kun je ook van Mohammed zeggen. Boeddha had het over het Nirwana, een hemelse verlichte toestand, en hoe die te bereiken, waarom is dit niet religieus? Alle religies komen voort uit gedragsregels, er zijn altijd enkelen die zeggen wat het beste voor jou is, of je volk, bijvoorbeeld homo's genieten seks vanwege seks, en dat is verboden. Seks mag alleen maar dienen tot voortplanting, en het genieten van seks kan een volk losbandig maken. Niet alleen homoseksualiteit is verboden, maar alle vormen van seks die er vanwege genot zijn. Overigens komt dit, op een andere manier, binnen Boeddhisme ook voor. Het Boeddhisme zegt dat je moet los komen van aardse geneugten, anders kun je niet het Nirwana bereiken. Los komen van seks, loskomen van lekker eten, los komen van een verwarmd huis. Het leidt allemaal af van waar het werkelijk over gaat. Opvallend is dat christenen en moslims ook ascese kennen als manier om dichter bij god te komen. Zo simpel is het allemaal niet, en het is ook allemaal niet zo fout. Godsdiensten gaan de mist in als ze iets aan anderen willen opleggen. Maar een godsdienst voor je eigen prive gebruik kan je tot een beter mens maken. Al vrees ik dat het voor mij niet is weggelegd. Zo zie ik dat bij Peil.nl de PVV weer een zetel is gedaald, en dat verheugt mij. Maar ik weet dat me hierover verheugen me verwijdert van het Nirwana.

Felix-Arnhem
Felix-Arnhem6 mrt. 2016 - 11:50

@DanielleDefoe Maak uzelf niet zo belachelijk zeg. Het is helemaal niet moeilijk om een religie te definiëren. Christendom, Jodendom en Islam verbieden klaar is Kees.

Felix-Arnhem
Felix-Arnhem6 mrt. 2016 - 11:53

@Bavaud Mauritius Oké Islam, Christendom en Jodendom verbieden klaar.

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 mrt. 2016 - 14:24

Ik roep ook graag dat alle religies weg moeten om de bekende redenen maar ik ben ook voor de baby niet met het badwater weg te gooien. Er valt veel moois uit te distilleren. Er zit zelfs schoonheid in de Koran maar aangezien die in de basis oorlogszuchtigs is vind ik die het meest problematisch. Op zich wonderlijk dat er uit die stronthoop een mooie roos als het Soeffisme kon komen Ach, ik doe mijn kleine bijdrage op een andere manier. Ik ga nieuwe rozen aanplanten in mijn "eigen beheer" plantsoen. Deed dat al voordat het woord participatie misbruikt ging worden door bepaalde partijen. .

Felix-Arnhem
Felix-Arnhem6 mrt. 2016 - 15:31

@Moeder Pietje Er zit ook schoonheid in vuurwapens en veel plezier alleen kan je geen onderscheid maken tussen een diebiel met een wapen en een normaal persoon met een wapen. Verbieden is de enige optie.

rbakels
rbakels6 mrt. 2016 - 7:23

Op een internationaal congres raakte ik in gesprek met een Rus. Hoe we er op kwamen weet ik niet meer, maar de man bleek het volkomen eens te zijn met het anti-homo beleid van Poetin. Hij meende dat er in de bevolking breed gedragen bezwaren zijn en dat Poetin die logischerwijze volgt. Waarop ik antwoordde dat de ware leider ook zijn geweten volgt en niet alleen afgaat op het "gezonde volksgevoel" waar wel meer dictators zich op beroepen. De Rus meende ook dat homoseksualiteit onnatuurlijk is. Ik was te verbijsterd om te antwoorden dat het nu juist wel een natuurverschijnsel is . Homoseksuele geaardheid krijg je van de natuur en er is niets aan te doen. Bovendien komt het ook voor in de dierenwereld. Als we weer eens klagen over extremistische moslims moeten we ons rekenschap geven dat er ook massa's extremistische gristenen zijn.

3 Reacties
DeKist
DeKist6 mrt. 2016 - 11:22

"Als we weer eens klagen over extremistische moslims moeten we ons rekenschap geven dat er ook massa’s extremistische gristenen zijn." We? Hoezo we? U schiet altijd in de welbekende verdedigingsstuip. Dan bwen je nog meer van het padje af dan degenen die geloven in verzonnen opperwezens.

Albert Einstein
Albert Einstein6 mrt. 2016 - 12:22

Frits, In het Russisch is het woord voor homosexualiteit hetzelfde als voor pedofilie. Dat zegt natuurlijk iets over hun opvatting, maar het maakt de discussie met een Rus ook ingewikkelder.

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 mrt. 2016 - 14:29

" De Rus meende ook dat homoseksualiteit onnatuurlijk is. Ik was te verbijsterd om te antwoorden dat het nu juist wel een natuurverschijnsel is . Homoseksuele geaardheid krijg je van de natuur en er is niets aan te doen. Bovendien komt het ook voor in de dierenwereld." Ik ben absoluut voor bescherming/verdediging homorechten. Maar omdat het in de natuur voorkomt vind ik op zich niet zo boeiend als argument .. Het blijft een afwijking. Dat als ze er nu eenmaal zijn alle rechten verdienen ben ik met je eens. Maar doen alsof het "normaal" is komt toch wat kinderlijk over.

PietManeo
PietManeo6 mrt. 2016 - 5:26

Hoeveel sissen meisjes na, of slaan met een groepje andersgelovigen in elkaar?

2 Reacties
Bavaud Mauritius
Bavaud Mauritius6 mrt. 2016 - 9:40

Meisjes na-sissen is heel fout, er komt een wet op. Overigens doen niet alleen moslims dat maar vaak zijn het gemengde groepjes waaronder moslims, Antillianen (christenen) en autochtonen (ook christenen) je kent toch wel het "daar moet een piemel in", dat zijn bepaald geen moslims die dat roepen. Een interessant experiment in New York, lees het eens: http://www.volkskrant.nl/opinie/vrouw-nasissen-op-straat-wat-is-er-mis-met-hey-beautiful~a3779012/

PietManeo
PietManeo6 mrt. 2016 - 17:13

Ik had het over gereformeerden niet over moslims. Hoeveel van die gerofrmeerden sissen meisjes na? Of beroven bejaarden?

slopsma
slopsma6 mrt. 2016 - 4:51

Niet bepaald verbazingwekkend, net zoals dat moslims homofilie afwijzen. Als we nu ervoor zorgen dat alle religie zo min mogelijk vat krijgt op ons openbaar leven, hebben we geen last van deze abjecte meningen. Dus ik pleit voor een totaal seculiere samenleving. Daar lever ik graag de grote kerstboom op het plein voor in.

Piet de Geus
Piet de Geus6 mrt. 2016 - 2:31

Zo heb ik geen enkel probleem met christenen. Als ze dat geloof maar niet praktiseren. We moeten domkoppen liefhebben, maar de domheid haten. Al klinkt dat een beetje als: ik hou van jou maar niet van wat je doet. Misschien kan ik dan toch beter mijn mening over jou bijstellen.

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 mrt. 2016 - 9:16

Precies.

Albert Einstein
Albert Einstein6 mrt. 2016 - 12:25

Ze mogen van mij wel praktiseren, als ze maar niet geloven!

Minoes2
Minoes26 mrt. 2016 - 2:15

En ze hebben een groot ontzag voor autoriteit, wie dat dan ook moge zijn, ze volgen. Het Koningshuid is dan ook heilig zo ook de regering.

Dale S
Dale S5 mrt. 2016 - 22:52

Laat weer eens zien wat een smet religie toch op de vrije wereld is. Mafkezen.

Leowieke
Leowieke5 mrt. 2016 - 22:50

Alle orthodoxe monotheïsten bezigen dit soort achterlijke ideeën, en dan komt er nog het idiote idee bij dat de wereld bevolking uit zal sterven door promotie van homoseksualiteit. Zolang ze dit denken en uiten zonder geweld en discriminatie is er niets aan de hand, je kunt deze ideeën toch niet uitroeien.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe6 mrt. 2016 - 9:32

Je zal als homofiel kind zulke familie hebben. Hoezo niks aan de hand.

Verlichte Liesbeth
Verlichte Liesbeth5 mrt. 2016 - 22:49

Jezus zegt ook dat als je hem wilt volgen dat je dan alles moet verkopen en dat je de opbrengst aan de armen moet geven. Maar ja... een kniesoor die daar op let....

1 Reactie
Harba Lorifa
Harba Lorifa6 mrt. 2016 - 6:54

LOL. Die Jezus. Wat n grapjas.

voxpopuli2
voxpopuli25 mrt. 2016 - 22:24

Inenten mag ook niet, net als bij de antroposofen, en die laatste groep is groter en wordt steeds groter helaas. Die folklore van religie neemt flink af gelukkig naarmate ons wetboek seculierder wordt

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen5 mrt. 2016 - 21:47

Terug naar hun land dat intolerante tuig!

3 Reacties
Harba Lorifa
Harba Lorifa6 mrt. 2016 - 6:55

Mee eens. Eh, welk land is dat?

Queeny2
Queeny26 mrt. 2016 - 8:33

Er waar mag dat zijn volgens u?

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen6 mrt. 2016 - 12:59

Voor diegenen die vragen "welk land is dat?" nog even twee feiten combineren, we hebben te leven naar het adagium van de geblondeerde commandant die stelt dat het aantal genereaties niet telt. En hun immigrerende voorouders vielen bij Lobith ons land binnen. Alles ten oosten van Lobith is dus goed.

Machielse93
Machielse935 mrt. 2016 - 21:38

Vrij hoog dus, net als het percentage salafisten. Ze hebben ook het recht om het af te wijzen zolang ze het maar tolereren en tot zo ver lijken ze dat te doen. Non issue dus.

msj_meijerink
msj_meijerink5 mrt. 2016 - 21:31

Guttegut, wat een eye-opener. Het blijft een curieus stukje nare folklore in Nederland. Toen mijn homo-neefje ging trouwen met zijn vriend kwam mijn donkerzwartekousentante speciaal naar haar zuster (m'n ander tante), om haar te vertellen dat ze de bruiloft niet zou bijwonen 'omdat haar heer dit niet vond kunnen'. :( Dat je er niet mee eens bent is tot daaraan toe, maar om nu kilometers te gaan reizen om dit te vertellen is weer dat Hollandsche Vingertje. :( En haar eigen kind is inmiddels gescheiden en woont nu ongehuwd (!) samen en heeft met zijn concubine samen minimaal één kind. :) Wel is zo'n familielid op feestjes leuk in de nabijheid te hebben. Telkens dat schichtig ineenduiken van hen, als in haar gehoorsafstand een ander (expres) gvd zegt of 'k*t', is reuze vermakelijk. ;)

5 Reacties
DeKist
DeKist6 mrt. 2016 - 11:10

Hulde meneer Meijerink, Dat u eindelijk eens openlijk kritisch durft te zijn richting deze ideologie. Niet van u gewend.

DeKist
DeKist6 mrt. 2016 - 11:17

Hahah ik dacht toch nog eens lezen, als een ander het zegt staan mensen als u vooraan om met een term als islamofobie te wapperen. Verkeerd gelezen dus. Het gaat om het christendom. Oprecht niet bedoeld om lollig te zijn, dacht echt dat u het had over de islam... maar had het kunnen weten natuurlijk.. wat een hypocrisie spreiden mensen hier toch vaak tentoon. Tenenkrommend.

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 mrt. 2016 - 14:46

"Dat je er niet mee eens bent is tot daaraan toe, maar om nu kilometers te gaan reizen om dit te vertellen is weer dat Hollandsche Vingertje" Weer dat weg met ons gedenk. Typisch Hollandsch dit, typisch Hollandsch dat. Veel verschijnselen die "we "onszelf exclusief toedichten zie je overal op deze aardkloot. Recent dat interview met Tofik Dibi gezien. Ook zo'n geval van het niet kunnen laten en er veel moeite in steken om te laten weten dat hij niet gediend was van de homofilie van Dibi. Hollandsch?

msj_meijerink
msj_meijerink6 mrt. 2016 - 20:31

"dat hij niet gediend was van de homofilie van Dibi" Dan haal je ook nog -zo vrees ik-van alles door elkaar, want ik heb niets tegen LGBT, zelfs niet bij eigen kinderen. Als jij me kan vertellen waar dat op Joop staat, zal ik dat terstond rectificeren en me ervoor excuseren. Ik vind het daarentegen van Tofik heel dapper, dat hij nu openlijk uitkomt voor zijn geaardheid. Want helaas is nog niet de hele wereld zich ervan bewust dat LGBT niets engs is.

msj_meijerink
msj_meijerink6 mrt. 2016 - 20:38

@moeder pietje ‘Bedreigde asielzoekers hebben niets aan stoere taal’ - See more at: http://www.joop.nl/nieuws/bedreigde-asielzoekers-hebben-niets-aan-stoere-taal#sthash.PiMgqWF3.dpuf BTW, hier is het bewuste artikel. Succes bij het lezen ervan. Je excuses voor je faux pas zijn aanvaard en deze pekelzonde is je nu al vergeven. :D

Overdeweg
Overdeweg5 mrt. 2016 - 21:06

Ben benieuwd naar de formulatie van de vragen. Op zich is 93% als afwijzing van de stelling dat 'homosexualiteit normaal zou zijn' zelfs aan de lage kant. Binnen evangelische kringen is het praktisch 100%. Wat niet wil zeggen dat ook homoseksuelen met normaal respect behandeld dienen te worden (wat over het algemeen ook gebeurd), zonder hun levenswijze moreel goed te keuren. Eén van de basisbeginselen van het Christelijke geloof is de erkenning dat de zonde het probleem is van de gehele mensheid, dat bekering een noodzaak is, en dat de macht van dat probleem verbroken kan worden door de genade kracht die wij door geloof in het offer in en door JC kunnen ontvangen. Zonder erkenning van het zondeprobleem, of er een uitzondering op accepteren, zou het Christelijke geloof op geen enkele manier meer relevant zijn en dus moreel failliet.

3 Reacties
Bavaud Mauritius
Bavaud Mauritius6 mrt. 2016 - 7:53

> "het is het verschil tussen de straffende god en de god van wie je er mag zijn…" Heb ik toch altijd begrepen dat christenen maar een alomtegenwoordige god kennen, en nu noem jij er al twee. Lastig als ze alle twee alomtegenwoordig willen zijn, kun je dat beter uitleggen?

Tom Meijer
Tom Meijer6 mrt. 2016 - 9:16

"de paasheuvel….(: " Onder andere, ja. :-)

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 mrt. 2016 - 14:48

Ik vind het ook niet normaal. Het is wat je er vervolgens mee doet als je dat eenmaal vind. Van mij mogen ze hun gang gaan, leg ze geen strobreed in de weg. Behalve binnen hun eigen gemeenschappen ken ik geen verhalen dat ze homo's intimiderend tegemoet treden.

Nailles
Nailles5 mrt. 2016 - 20:57

Open deur kennis aangaande orthodoxe monotheïstische gelovigen in ons midden of deze nu orthodox-christelijk of islamitisch zijn. Veelzeggender en iets om notie van te hebben is te weten hoe het met deze afkeer van praktiserende, of openlijk voor hun geaardheid uitkomende homoseksuelen bij alle christenen en moslims in het algemeen, dus zonder de beperking van orthodoxie staat. Uit grootschalig en betrouwbaar onderzoek (hoge N-waarde) blijkt dat 11% van de christenen en 57% van de moslims in Europa in Hun sociale omgeving niets te maken willen hebben met dergelijke homoseksuelen. https://www.wzb.eu/sites/default/files/u6/koopmans_englisch_ed.pdf

4 Reacties
Bavaud Mauritius
Bavaud Mauritius6 mrt. 2016 - 8:01

Bij katholieken worden homo's priester, en op het seminarie is het best gezellig, allemaal pubers met een jurk. Maar als ze dan in een dorp terecht komen, en ze worden de vertegenwoordiging van god, dan wordt het eenzaam. En die langdurige eenzaamheid brengt een redelijk groot percentage ertoe om zich te vergrijpen aan een jongetje. Soms alleen maar aaien, soms ook verkrachting. Uiteindelijk gebeurde het in 50 jaar meer dan tienduizend keer, alleen al in Nederland (rapport commissie Deetman, zelf googelen). Nagenoeg geen priester is voor de rechtbank gebracht hiervoor. Vanwege de enorme schande die zo'n katholiek jongetje ervoer, durfde hij het tegen niemand te zeggen. Niemand zou hem geloven, dacht hij, meneer Pastoor, de meest respectabele persoon in het dorp. Uiteindelijk bleek het aantal pastoors dat zich aan jongetjes vergreep duizend keer zo hoog als het aantal imams, maar imams kennen dan geen celibaat, en dat scheelt. En zo zie je maar dat elke godsdienst zijn kruis heeft, de christenen hebben een Romeins martelwerktuig als symbool. Ook u wens ik een gezegende zondag toe, Naailes.

Queeny2
Queeny26 mrt. 2016 - 8:37

'dergelijke homoseksuelen', welke soort is dat?

Nailles
Nailles6 mrt. 2016 - 11:12

Met "dergelijke" bedoel ik degenen waarover het hier gaat. De praktiserende en/of openlijke homoseksuelen die intolerantie opwekken van 11% van alle christelijke en 57% van alle islamitische burgers in Europa.

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 mrt. 2016 - 14:51

Bavaud Dan gaat t dus in de meeste gevallen om pedofilie en homofilie ineen. Hoor zelden over dat ze zich vergrijpen aan (jonge)meisjes.

joan2
joan25 mrt. 2016 - 20:47

Over het algemeen zijn de refo's een van de netste groeperingen in Nederland, criminaliteit is extreem laag, drugs en alcoholgebruik is laag, er zijn weinig arme refo's of met hoge schulden, ze werken hard en zijn een gewilde groep onder werkgevers, geven gemiddeld veel aan goede doelen of doen vrijwilligerswerk en de scholen die ze hebben zijn een van de beste van Nederland.

11 Reacties
Doppert2
Doppert25 mrt. 2016 - 21:27

Ik kan al deze punten (uit ervaring) alleen maar onderschrijven.

msj_meijerink
msj_meijerink5 mrt. 2016 - 22:36

En 's avonds knijpen ze thuis de katjes in het donker. Papa pleegt incest en vraagt vervolgens vergiffenis aan zijn heer. Er wordt een ronde-tafel gebed gedaan en moeder zegt dat de duivel in vader zat. Er wordt tot de volgende (wan)daad niet meer over gesproken. :P

Dale S
Dale S5 mrt. 2016 - 22:55

..en toch.. is het de religie die er voor zorgt dat deze lieve, fijne, betrouwbare, hardwerkende mensen homofilie een gruwel Gods vinden. Tja.

Bavaud Mauritius
Bavaud Mauritius6 mrt. 2016 - 8:06

De gebroeders Baan wisten een van de meest succesvolle ICT bedrijven op te richten. De beurswaarde van Baan was groter dan die van KLM. Uiteindelijk waren ze minder heilig dan ze zich voor deden: De verkoopcijfers bleken kunstmatig te zijn verhoogd door boekhoudkundige trucjes en dit werd uiteindelijk fataal voor het imago van het bedrijf.

DanielleDefoe
DanielleDefoe6 mrt. 2016 - 9:30

Refo vrouwen werken ook minder, ze hebben dus de tijd voor vrijwilligers werk. De grote gezinnen zijn echter ook in die kringen volgens het CBS aan het verdwijnen. Refo scholen gaan het op termijn moeilijk krijgen. Dat ze "beter" zijn is nog maar de vraag. De kwaliteit van een school is lastig te meten.

janwijn
janwijn6 mrt. 2016 - 10:22

'Over het algemeen zijn de refo’s een van de netste groeperingen in Nederland' Niet de netste maar de stiekemste. Juist in de Bijbelbelt komen veel misbruikzaken voor maar daarvan wordt net als in maffiafamilies niets naar buiten gelekt. De netste mensen zijn humanisten.

joan2
joan26 mrt. 2016 - 12:31

Ik ben opgegroeid in die kringen, ik ben zelf niet meer gelovig maar ik kan niet zeggen dat ik een slechte jeugd heb gehad,zonder tv en twee keer naar de kerk op zondag. Over misbruik Als iemand cijfers over misbruikzaken heeft dan wil ik ze graag zien. Hoe kom je achter mogelijke misbruik waar niemand iets over zegt ? Een algemeen onderzoek, een op de drie kinderen krijgen te maken met seksueel misbruik, en een op de twintig wordt verkracht. Deze cijfers zijn al schokkend, maar ik vraag het me af of ze hoger zijn binnen de refo-kringen. Bijv, een strenge internetfilter is daar gebruikelijk en dat werkt goed tegen seksueel misbruik over het internet waar veel jongeren mee te maken hebben. Scholen Cijfers van leerlingen en slagingspercentages geven de kwaliteit van een school weer, sinds wanneer is dat moeilijk te meten ? Baan Wat ze deden mocht volgens de Nederlandse regelgeving, alleen de Amerikaanse regelgeving werd ze fataal. De aandeelhouders werden hier de dupe van, niet te belastingbetaler wat tegenwoordig gebruikelijk is. De meeste aandeelhouders waren Refo's en de werknemers ook. Heb ik hier te maken met refofobia of antirefonisme, hoezo hypocriet en meten met twee maten.

Hans Beek
Hans Beek6 mrt. 2016 - 13:14

@ pendelaar: cijfers? Bewijzen? Zo ken ik er een paar: in moslimgezinnen wordt veel mishandeld, verkracht en misbruikt. Dit komt , net als in maffia families , niet naar buiten...... Daarnaast zie je nooit een gehnadicapt moslimkind......waar blijven die? Nb: dit was een vergelijking , niet mijn mening.

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 mrt. 2016 - 14:54

Hans Beek Dat vraag ik mij ook weleens af. Hoe zit met die gehandicapten onder moslims? Houden ze ze massaal thuis of.........?

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 mrt. 2016 - 14:56

Meijerink Is dat niet meer iets van de katholieken, die oneindige mogelijkheid op vergiffenis?

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 mrt. 2016 - 12:40

Joan "cijfers" etc betekenen niets zonder een correctie voor de kwaliteit van de instroom. Dat kan iedere onderwijskundige u uitleggen.

Van der Wal
Van der Wal5 mrt. 2016 - 20:29

Het zijn natuurlijk de 'modernen' die geintegreerd zijn in het Protestantse Nederland, die zijn immers van latere datum dan de Protestanten, ze zijn er dus bijgekomen, geimmigreerd. Alleen dan niet fysiek, maar memetisch.

3 Reacties
Van der Wal
Van der Wal6 mrt. 2016 - 8:21

Je hebt duidelijk geen idee. De veelheid aan meningen was er altijd al binnen het Protestantisme. Mijn punt is juist dat de moderne opvattingen in Nederland geimmigreerd zijn. en ondertussen al zo geintegreerd dat zij het nieuwe normaal zijn, niet eens meer weten dat ze ooit de uitzondering waren. En dus ook niet zien dat de volgende partij onzin alweer klaar staat om de nog nieuwere normaal te zijn. Waarbij ze voornamelijk zichzelf met hun eigen wapens aan het verslaan zijn.

Bavaud Mauritius
Bavaud Mauritius6 mrt. 2016 - 9:27

Waarom zo grof, Van der Wal, nielsss doet zijn best om het goed uit te leggen, en hij legt het ook redelijk goed uit. Om dan te zeggen dat hij "geen idee" heeft is toch wel erg onaardig. Ik ben dan ook erg geïnteresseerd over het waarom van dit onaardig zijn. Kun je dat uitwerken, zodat we je beter kunnen begrijpen? Alvast hartelijk dank.

Moeder Pietje
Moeder Pietje6 mrt. 2016 - 14:15

Niels en Bavaud : Chapeau!

Paul250371
Paul2503715 mrt. 2016 - 19:53

Afgaande op een boek van eeuwen geleden hebben zij commentaar op "de schepping van de Heer." Zij kunnen opmaken dat de schepping een fout heeft gemaakt omdat 2 mannen of vrouwen van elkaar houden. Zij denken dat er iets zoiets stompzinnigs bestaat als een zonde. Zonde, want we kunnen het met zijn allen zo leuk hebben.

2 Reacties
Brewmeister
Brewmeister5 mrt. 2016 - 20:51

God speelt niet met dobbelstenen...

Paul250371
Paul2503715 mrt. 2016 - 22:25

@ Brewmeister God dobbelt niet met het heelal (Einstein). Precies

Tom Meijer
Tom Meijer5 mrt. 2016 - 19:52

Mijn ouders waren beiden lid van de AJC. Op hun vrije dag, alleen op zondag dus, gingen zij regelmatig gezamenlijk op de fiets ergens heen. Vanzelfsprekend gemengd en in vrijetijdskleding. 's-Zomers de jongens dus in overhemd en korte broek en de meiden in blouse en rok tot vlak onder de knie. Verder allemaal blote armen en benen. Op de fiets gaf dat met korte rok al snel meer bloot bloot dan gewoon lopend al werd gedaan. Voor enkele bestemmingen ging de tocht door enkele streng gereformeerde dorpen. Dus op zondag, gemengd en beide sexen met blote armen en benen. Ze moesten bij het passeren van zo'n dorp stevig doorfietsen want ze werden altijd met stenen (!) bekogeld (wat uiteraard niet als grap bedoeld werd). Dat is dus niet eens zo lang geleden. Achterlijke boel.

2 Reacties
Frans Akkermans
Frans Akkermans5 mrt. 2016 - 21:44

"Ze moesten bij het passeren van zo’n dorp stevig doorfietsen want ze werden altijd met stenen (!) bekogeld (wat uiteraard niet als grap bedoeld werd). " In welke tijd was dat dan want dat is ons nooit overkomen?

Tom Meijer
Tom Meijer6 mrt. 2016 - 9:30

@Frans Dertiger jaren. Wat wil je suggereren? Mijn vader was bepaald geen type om zaken uit zijn duim te zuigen en ik ben geen goedgelovig iemand.

komputerhulp
komputerhulp5 mrt. 2016 - 19:45

Tholen-rantie is ver te zoeken.

1 Reactie
Harba Lorifa
Harba Lorifa6 mrt. 2016 - 6:58

:)

Cees Groninger
Cees Groninger5 mrt. 2016 - 19:16

Ja, en? Moet de policor gedachtenpolitie ingeschakeld worden?

1 Reactie
Banjaard
Banjaard5 mrt. 2016 - 20:57

alleen als het salafisten zijn

[verwijderd]
[verwijderd]5 mrt. 2016 - 19:14

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
adriek
adriek5 mrt. 2016 - 20:13

Moeilijke kwestie?? Het is gewoon hardstikke FOUT!

Bartje822
Bartje8225 mrt. 2016 - 19:05

En juist daarom moet iedere vorm van religie anno 2016 worden afgeschaft. There are nearly 3000 gods, all of them are fake, except yours!

1 Reactie
Harba Lorifa
Harba Lorifa6 mrt. 2016 - 7:00

Of in ieder geval achter de voordeur blijven.