Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Elke twee dagen wordt er een milieuactivist vermoord, al tien jaar lang

Meeste slachtoffers in armere landen en onder inheemse bevolking
Joop

40 procent eigenaren luxe jachten fraudeert

  •  
13-01-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
57 keer bekeken
  •  
jacht_300.jpg
Privé-vakanties op kosten belastingbetaler
Een internationaal onderzoek, waaraan ook de Nederlandse belastingdienst aan deelnam, wijst uit dat er op grote schaal wordt gefraudeerd door eigenaren van luxe jachten. Er wordt voor tientallen miljoenen euro aan belasting ontdoken.
Het AD schrijft:
Samen met andere Europese landen is er onderzoek gedaan bij 150 luxeschepen. Nederland en Frankrijk namen er 43 voor hun rekening, waarbij bij zestien jachten bleek dat er gefraudeerd werd met de btw-afdracht. Bij zakelijk gebruik van zo’n jacht is de eigenaar minder btw verschuldigd dan bij privégebruik. 
RTEmagicC_jacht_465.jpg
cc-foto:  Chuck Andolino

Meer over:

economie, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (40)

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai13 jan. 2011 - 7:33

Lijkt me een wat laag percentage!

Hjalmar Hoort
Hjalmar Hoort13 jan. 2011 - 7:33

Als je dat soort strijkijzers koopt, dan heb je het sowieso niet begrepen. Die auto is prima trouwens.

Harmen2
Harmen213 jan. 2011 - 7:33

Ik geloof best dat er fraude speelt in deze omgeving, maar om nou te beweren dat dit 40% is op basis van een onderzoek(je) bij 150 jachten, gaat wel ver. Windowdressing om het imago te te verstevigen.

Coropa
Coropa13 jan. 2011 - 7:33

Toch vinden veel mensen dat er in dit soort gevallen een verschil zit. Zo noemen ze mensen die frauderen met een uitkering: oplichters. Mensen die in feite hetzelfde doen met de belasting noemen ze dan echter: slimme jongens.

Jan Jansen2
Jan Jansen213 jan. 2011 - 7:33

Schoften!

objectivist
objectivist13 jan. 2011 - 7:33

Ik ben een VVD fan maar vanaf een bepaalde scheepslengte vermoed ik toch vaak dubieuze praktijken. Misplaatst calvinisme wellicht. Geslaagde ondernemers zjin er zat natuurlijk maar toch.... het volk aan boord van deze schepen verraad niet altijd de klasse van het 'oude geld'. Overigens probeer ik met een veel kleiner jacht ook zo min moglijk belasting te betalen. Dat zouden meer mensen moeten doen. Ik voer aftrekposten op die je soms wel, soms niet terecht kunt vinden. Laat de fiscus zich daar maar op stukbijten. Het abonnement op die club is duur genoeg.

mees.
mees.13 jan. 2011 - 7:33

"40 procent eigenaren luxe jachten fraudeert" En juist die mensen verspreiden verhalen dat iedereen met een bijstandsuitkering fraudeert. Wijs naar een ander en het verderfelijke gedrag wat je zelf uitspookt valt niet op

ColorHugo949
ColorHugo94913 jan. 2011 - 7:33

Erg algemeen bericht zonder achtergrond informatie. Betreft het bewuste fraude of is de belasting wetgeving onduidelijk of multi interpretabel voor jachten en gebruik in het buitenland? De belastingwetgeving voor de EU is verre van geharmoniseerd en zowel inhoudelijk als praktisch geen pretje. Elk EU land heeft zo zijn eigen uitzonderingen en interpretatie. Zelfs voor gespecialiseerde accountants geen gesneden koek.

Reinaert de Vos
Reinaert de Vos13 jan. 2011 - 7:33

Ik kan daar echt met mijn pet niet bij. Zoveel geld en dan nog niet eens gewoon je btw afdragen. Ik ben er even stil van.

Freek_Abels
Freek_Abels13 jan. 2011 - 7:33

Wel bijzonder dat dit artikel onder de catern Economie is geplaatst. ;-)

[verwijderd]
[verwijderd]13 jan. 2011 - 7:33

Het zijn net mensen, die rijkaards. Maar goed, velen van hen zullen wel even zwaar in de "condamine" zijn door deze actie.

3 Reacties
Harmen2
Harmen213 jan. 2011 - 7:33

Wat bedoel jij met in de "condamine" zijn?

jvanarkel
jvanarkel13 jan. 2011 - 7:33

Precies, als je niet rijk genoeg bent en op die manier mee wilt doen zonder belasting te betalen. :) Terecht wannabee's er meteen uitfilteren. :)

Yggdrasil
Yggdrasil13 jan. 2011 - 7:33

La Condamine La Condamine is één van de tien quartiers (wijken) van Monaco. La Condamine is een zakenwijk gelegen aan de haven van Monaco (Port Hercule). Het is het op één na oudste gedeelte van Monaco. De naam, die al uit de middeleeuwen stamt, betekent "landbouwgrond aan de voet van een dorp". Aan de haven liggen de aankomst en het vertrekpunt van de Grand Prix van Monaco. De route loopt vervolgens door Monte Carlo. In de wijk bevindt zich de Sainte-Dévotekerk met daarin een marmeren altaar uit de 18e eeuw. Op 27 januari vormt dit het vertrekpunt van een processie waarin de moord op de patroonheilige van Monaco (Sainte Dévote) wordt herdacht. In deze wijk staat ook het station van Monaco.

[verwijderd]
[verwijderd]13 jan. 2011 - 7:33

goh ze willen zo weinig mogelijk belasting betalen het zijn net mensen

1 Reactie
Klaas2
Klaas213 jan. 2011 - 7:33

---[goh ze willen zo weinig mogelijk belasting betalen het zijn net mensen ]--- Gewoon lekker laten zo? Folkklore? Is dat wat je wilt zeggen? Of aanpakken, en natuurlijk, zwaar bestraffen, zoals de regering dat bij anderen ook doet. Bijvoorbeeld, het huis in de gedwongen verkoop, dat soort dingen. Kom op Opstelten, ook hier ligt een taak voor jou, en de homo's beveiligen, ook niet vergeten. En als je dat allemaal goed hebt geregeld, ga dan eens naar de cavia's kijken of die het ook goed hebben. Van de BTW fraude van een jacht kunnen tien gezinnen een jaar vooruit. Als er bezuinigd moet worden, dan moet je eerst eens zorgen dat waar grof gefraudeerd wordt wordt ingegrepen. Ik heb aanpakken belastingfraude niet als speerpunt in het VVD programma zien staan. Zelfs de Calimero-club PVV heeft er geen woord aan vuil gemaakt.

RoseRed
RoseRed13 jan. 2011 - 7:33

Een rechtse luxe hobby.Frauderen met belasting,en luxe jachten er op na houden gaat goed samen in een rechts systeem.

1 Reactie
LvanM
LvanM13 jan. 2011 - 7:33

Is die belasting niet een onderdeel van het systeem? En doet men door die belastingfraude dus niet het tegenovergestelde van wat het systeem graag zou zien? Is het volgens u een rechtse hobby in een links systeem om een linkse hobby in een rechts systeem? U kunt ze niet beiden hebben. En ik neem aan dat de fraudeurs gestraft zijn, dus zo goed gaat dat helemaal niet, in tegenstelling tot wat u suggereert.

matrix2
matrix213 jan. 2011 - 7:33

Om de BTW te betalen zullen deze rijkaards hun bemanning moeten ontslaan. De opbrengsten zullen direct gebruikt kunnen worden voor uitkeringen.

1 Reactie
Harmen2
Harmen213 jan. 2011 - 7:33

Het gaat nooit om de BTW bij dit soort aankopen omdat iedereen die kan ontwijken. Als je een jacht koopt in het buitenland als Nederlands staatsburger en je houd het daar (dus niet in NL), word je "tax-exempt". Dat wordt anders wanneer je het jacht gaat importeren. Meestal gaat het om zwart geld, wat natuurlijk nog veel interessanter is omdat het dan ook om verzwegen inkomsten gaat.

prestant1957
prestant195713 jan. 2011 - 7:33

Geen groter vermaak dan leedvermaak.... zeker als het betreft de grote jongens. Maar hoe zit het eigenlijk met de "kleine jongens", waaronder de vele zogenaamde nette hardwerkende burgers, waarmee Nederland lijkt te zijn overvuld? Rotzooien die niet al dan niet een beetje met de belasting? Dan heb ik het dus over de zwart werkende tuinman, de werkster, de contant geld ontvangende tandarts. Hilarisch vind ik het afgrijzen om me heen in een restaurant als ik na te hebben afgerekend demonstratief de bon verscheur. Bonnen van Makro, Office Centre e.d. zijn zeer in de trek. Je bent immers een dief in je eigen portemonnaie als je BTW betaalt of geen gebruik maakt van bonnen, die belastingaftrek kunnen opleveren.

1 Reactie
Harmen2
Harmen213 jan. 2011 - 7:33

Elke ondernemer betaalt met plezier BTW, hoe meer hoe beter!

[verwijderd]
[verwijderd]13 jan. 2011 - 7:33

een bijstandsmoeder word aan de schandpaal genageld ,,thuiskwekertjes verliezen hun woning dit tuig heeft niks te vrezen ,terwijl de pluk ze regeling hiervoor best zou mogen gelden ,, dsb gedupeerden met achtergesteld deposito dat onder valse voorwendselen is aangesmeerd zijn hun spaargeld kwijt de veroorzakers van de crisis hebben jachten van 100 miljoen ik zou denken ,verkopen die jachten en villas en terug met dat geld als wij een auto kopen en ineens de lasten niet kunnen betalen ,wordt de auto ook opgehaald ,en is die weg. en bij een aantal kilometers te hard zijn we hem kwijt bijstandsfraude word als erger gezien als te hard rijden dus deze jachtfraude ook keihard aanpakken mijnheer rutte u was toch van de hardere aanpak ? alleen heb ik wel een nare nasmaak van de opsporingsmethode een aantal eu functionarissen die een vakantie nemen om samen boten op te zoeken ,dus dit was al langer bekend en dan kun je ook gewoon de plaatselijke politie erop af sturen en fiod ipv zon snoepreisje ,,krijg er een raar gevoel bij ,dat er meer aan deze zaak niet deugd als alleen belasting ontduiking

1 Reactie
Harmen2
Harmen213 jan. 2011 - 7:33

Life sucks

frankie48
frankie4813 jan. 2011 - 7:33

We doen net of dit nog nieuws is, als je wilt kun je elke dag elke krant vullen met het graaigedrag van onze VVD vriendjes, die het liefst zien dat hun straatje sneeuwvrij wordt gemaakt door de slachtoffers van hun gedrag. Er komt een dag, gewoon een kwestie van tijd, dat bij iedereen de ogen open gaan, en dan worden vanzelf sommige straten en buurten schoongeveegd.

2 Reacties
objectivist
objectivist13 jan. 2011 - 7:33

Neem je dan ook de bijstandsfraudeurs mee?

LvanM
LvanM13 jan. 2011 - 7:33

Welke slachtoffers van welk gedrag? Doelt u op de mensen die werkgelegenheid vinden in de bouw van luxe jachten? Of de mensen die, al dan niet iets minder, toch nog uitkeringen krijgen van de torenhoge belastingen die deze "VVD-vriendjes" betalen? En hoezo "graaigedrag"? "Graaien" heeft mijns inziens een verschillende definitie dan "minder afstaan". Niet dat er geen corporate baasjes tussen zitten die hun fortuin hebben vergaard met wat diensten van corrupte politici, maar u scheert deze boten-bezitters volgens mij onterecht over een kam.

[verwijderd]
[verwijderd]13 jan. 2011 - 7:33

Deze fraudeurs houden niet alleen hun eigen bootjes maar ook de Europese economie drijvende. Het is fout wat ze doen natuurlijk en niet netjes maar ze werken tenminste voor de centen. Minder belasting afdragen dan zou moeten is nog steeds iets anders dan geld ontvangen wat anderen voor jou hebben afgedragen...

1 Reactie
dino_radja
dino_radja13 jan. 2011 - 7:33

inderdaad. belasting ontduiken is diefstal, terwijl een uitkering krijgen gewoon een recht is.

cmore
cmore13 jan. 2011 - 7:33

Een ruime meerderheid fraudeert dus niet met de BTW afdracht !

3 Reacties
Yggdrasil
Yggdrasil13 jan. 2011 - 7:33

Nee die andere 60% heeft gewoon betere belastingadviseurs.

rgeurtsen
rgeurtsen13 jan. 2011 - 7:33

ja de meerderheid van bijstandsgerechtigden fraudeert ook nie, maar het is wel het argument van grof-rechts om daar in te grijpen en er een verkiezingsissue van te maken.

Klaas2
Klaas213 jan. 2011 - 7:33

---[Een ruime meerderheid fraudeert dus niet met de BTW afdracht ]--- Wat een interessante vaststelling, ik weet niet waarom je die doet, Een paar gokjes: Je wil een andere omschrijving geven van de term 60%? Je wil eens wat aardigs zeggen over de jachtbezitters die het toch al zo zwaar te verduren hebben? Overigens is je stelling niet aangetoond, en de stelligheid ervan dus onterecht. Een goede stelling zou zijn dat 60% van de jachtbezitters niet beschuldigd wordt van BTW-fraude.

Klaas2
Klaas213 jan. 2011 - 7:33

Vermoedelijk is de zaak nog omvangrijker. Want als je de BTW in je bedrijf afboekt, dan kan dat alleen als je je jacht ook in je bedrijf afboekt. Daarmee ontloop je ook nog, afhankelijk van details, andere belastingen. Waarschijnlijk draait de gemeenschap niet alleen op voor de BTW van het jacht, maar ook voor een deel van de waarde van het jacht, en het personeel op het jacht dat dan ook vermoedelijk op het bedrijf wordt afgeboekt omdat het anders een inconsistent verhaal is.

1 Reactie
HugoSpanje
HugoSpanje13 jan. 2011 - 7:33

U vergeet het prachtige stukje werkgelegenheid die de bouw van jachten ook op Nederlandse werven biedt. Als het ding eenmaal vaart ..... werkgelegenheid voor onderhoudsmensen, Horecapresoneel, de groothandel, havengelden. belasting op brandstof (en dat is nogal wat). Zo'n leuke Porsche houdt o.a. monteurs, wasstraten en benzinepompen aan het werk en het is leuk voor de autoliefhebbers om zich aan zo'n fraaie bolide te vergapen. Weet u, enig optimisme maakt het leven in het aardse tranendal beslist wat aangenamer.

Pjotrs
Pjotrs13 jan. 2011 - 7:33

Frauderen met een jacht en eigenaar zijn, dan heb je toch een paar dingen niet goed begrepen. Als je met een luxe jacht wilt frauderen, dan moet je er juist voor zorgen dat je geen eigenaar bent.

2 Reacties
Klaas2
Klaas213 jan. 2011 - 7:33

Ik denk dat de fraude daaruit bestaat, dat ze een bedrijf dat ze bezitten eigenaar hebben gemaakt. Of een katvanger, maar dat is eigenlijk meer iets voor penose, want het vereist nogal wat buitenwettelijke stappen om de garanties rondom zo'n persoon in goede banen te leiden. Natuurlijk is er ook een deel penose van een dergelijk jacht, en die zullen de meer controversiële constructies niet uit de weg gaan.

bobbono
bobbono13 jan. 2011 - 7:33

en vind je nu dat deze vorm van fraude moet worden aangepakt of....

LvanM
LvanM13 jan. 2011 - 7:33

"Privé-vakanties op kosten belastingbetaler" Vergis ik mij nu of zijn enerzijds minder belasting opgeven en anderzijds van de staatsruif eten twee fundamenteel verschillende zaken? Er wordt hier gesuggereerd dat de luxe jachten aangeschaft zijn op kosten van de gemeenschap.

1 Reactie
Sjaak3
Sjaak313 jan. 2011 - 7:33

Ook Beste luc Maar van de H R A kunnen deze ontduikers ook riant op vacantie gaan