Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Waarom dit land meer gemeenschapszin nodig heeft

  •  
07-05-2018
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
90 keer bekeken
  •  
4555935886_a83379ab81_z
Een terugkeer naar oude man-vrouwverhoudingen, zoals mannenrechtenactivisten eisen, is geen optie, schrijft Floris Schleicher. Hij pleit voor meer gemeenschapszin in plaats van gemeenschapsdwang.
Het is te makkelijk om de boze witte mannen als zielige figuren af te doen. Hun frustratie komt voort uit een sterk gevoel van verlies van gemeenschap. Een reactionaire terugkeer naar oude man-vrouwverhoudingen, zoals de boze witte man wil is daarentegen geen goed idee. Er zijn daarom alternatieve manieren voor gemeenschappelijkheid nodig.
2704494336_d8a3bc3333_z
Recent is de nieuwe reactionaire mannenrechtenbeweging veel in het nieuws. Deze beweging strijdt tegen het feminisme en wil terug naar het klassieke mannen-vrouwenpatroon van de jaren vijftig. De Volkskrant besteedde op 21 april aandacht aan de opkomst van deze beweging in Nederland met het artikel ‘De boze witte man wil zijn mannelijkheid terug’ en twee dagen later pleegde de boze witte man Alek Minassian in Canada zelfs een aanslag om aandacht te vragen voor hun ideologie. Het artikel van de Volkskrant toont aan dat de actie van Minassian een teken is van een breder opkomende beweging. We moeten dus vooral niet onderschatten hoe breed gedragen het mannenrechten gedachtegoed is. Het alleen af doen als een paar gefrustreerde jongemannen die verstoken zijn van seks is een slecht idee.
Vrouwelijke autonomie Het onbehagen met als gevolg een reactionaire noodkreet beperkt zich dan ook niet tot een stel gekkies op internetfora. Ook politicus Thierry Baudet verkondigt dit denken. En zelfs Ad Verbrugge, een van Nederlands bekendste filosofen, flirt met dit gedachtegoed in zijn boek Staat van Verwarring. In dit boek verdedigt hij namelijk een ideaal van liefde waarbij de vrouw haar autonomie opgeeft aan de man. U leest het goed, het gaat bij Verbrugge specifiek om de relatie tussen man en vrouw – dus geen andere relatie – en de vrouw moet haar autonomie opgeven! Hij baseert dit alles op de veredelde boeketroman Vijftig Tinten Grijs, een boek waarvan het maar de vraag is of het de tijdgeest inderdaad zo goed representeert als Verbrugge de lezer wil doen geloven.
Mannen als Baudet en Verbrugge zijn natuurlijk geen gefrustreerde internetfora jongemannen die aanslagen plegen, zoals de eerdergenoemde Minassian. Dit laat zien dat feminist Meredith Greer gelijk had toen ze eerder in een interview met de Nieuws BV aangaf dat de acties van jongemannen als Minassian in het verlengde van een breder gedragen gedachtegoed liggen, een gedachtegoed waarvan het denken van Baudet en Verbrugge een voorbeeld vormen.
Het boek van Verbugge is in dit verband erg interessant. Volgens mij geeft dit boek namelijk goed weer waar het onbehagen van de mannenrechtenbeweging vandaan komt en wat er mis is met de reactionaire noodkreet. Verbrugge hekelt de geïndividualiseerde consumptiemaatschappij met zijn nadruk op autonomie – een erfenis van de revolutie van ’68. Doordat (bijna) iedereen tegenwoordig een autonoom individu is geworden kijken de meesten niet meer om naar anderen, we vergeten een gemeenschap te vormen omdat dat niet rijmt met onze autonomie. We verzuipen als het ware in onze eigen autonomie.
485528451_c307ab2349_z
Mannenrechtenactivisten Dit lijken mij terechte zorgen, die passen bij berichten die in de media verschijnen over eenzaamheid en prestatiedruk. En het is wat dat betreft ook niet zo gek dat verschillende denkers heimwee hebben naar een tijd waarin middels sociale controle gezorgd werd voor gemeenschappelijkheid. Ze vergeten dan echter de duistere kant van dergelijke gemeenschappelijkheid; sociale controle werkt onderdrukkend. Als voorbeeld kunnen we de oude man-vrouwverhouding nemen die mannenrechtenactivisten, o zo graag terug willen zien. Met dergelijke man-vrouwverhoudingen waren vrouwen financieel afhankelijk van mannen waardoor ze niet konden ontkomen aan onderdrukking, niet zelden in de vorm van huiselijk geweld. De bijstandsuitkering en autonomie die vrouwen zich in de jaren ’60 hebben toegeëigend hebben gezorgd voor een uitweg uit deze benarde situatie voor veel vrouwen. En dit lijkt mij alleen maar positief.
Dit is maar een voorbeeld waarom het oude man-vrouwideaal niet zo rooskleurig is als mannenrechtenactivisten vaak doen geloven en dan heb ik het niet eens uitgebreid over de knotsgekke essentialisering (het toekennen van onveranderlijke eigenschappen aan een gehele groep) van mannen en vrouwen waar zij zich zo vaak op beroepen.
Een tekort aan gemeenschappelijkheid is wel een groot maatschappelijk probleem en wordt ook nog eens als extra nijpend ervaren door de boze witte mannen met seksuele frustratie. Een terugkeer naar oude man-vrouwverhoudingen is echter geen optie. De oplossing voor dit probleem is meer gemeenschapszin en niet meer gemeenschapsdwang, Daarbij kan men denken aan solidariteit en sociale cohesie. Het is tijd dat iedereen en met name de mannenrechtenactivisten dit gaan inzien.
Cc-foto: Scott Ableman
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (48)

JanB2
JanB28 mei 2018 - 9:56

Er is al genoeg zin in gemeenschap in dit land dunkt mij. Maak er dus alsjeblief niet helemáál een Sodom en Gomorra van!

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 mei 2018 - 13:29

Ja schandelijk dat. Anderszins is gemeenschap juist een uitsluitend begrip.

Minoes&tuin
Minoes&tuin10 mei 2018 - 7:47

Het spijt me, maar ik zie helemaal geen gemeenschap meer!

NedBall93
NedBall938 mei 2018 - 9:36

Kan niet overal inhoudelijk op reageren maar, is het niet frappant dat er zo negatief wordt gedaan over mannenrechten of mannenrechtenactivisten? Waarom wordt er hier van uitgegaan dat opkomen voor mannen meteen tegen vrouwen is? Wie zegt überhaupt dat mannenrechtenactivisten terug naar de jaren 50 willen? Zou het zo kunnen zijn dat er ook aspecten binnen de samenleving zijn die een tikkeltje meer nadelig zijn voor mannen? Bijv. de verhouding daklozen of inderdaad de zorg voor kinderen na een scheiding - noem maar iets. Het is eigenlijk triest dat dat meteen in de grond geboord wordt. Het is inmiddels toch wel aangetoond dat jongetjes het minder goed aan het doen zijn in de hedendaagse samenleving. Niet al te lang terug was er de SIRE campagne over. Deze werd ook op Joop de grond in geboord. Waarom luisteren we niet naar deze geluiden? Het gaat namelijk niet over boze witte mannen, maar over jongens, jongemannen en later mannen die steeds minder goed kunnen meekomen in de maatschappij. Denk dat in plaats een omslachtige roep op meer sociale cohesie we beter kunnen erkennen dat ook mannen hier en daar emancipatie en extra aandacht kunnen gebruiken.

2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen8 mei 2018 - 14:30

Ned, Dat wordt niet de grond in geboord? Naar mijn mening is er in de traditionele westerse levensstijl decadentie geslopen. Teveel entitlement, te weinig vraag om prestatie. Tot hun 18e, dan komen ze de wereld echt binnen en mogen ze gaan concurreren met de opkomende economieën. Tja, dat valt dan tegen, wat daar is geen medaille voor de 8e plaats. Maar om dan maar medelijden met jezelf te gaan hebben, of erger nog, die zelfmedelijden om te zetten in een vorm van entitlement op andermans affectie dat lijkt me ronduit fout.

NedBall93
NedBall938 mei 2018 - 15:43

@stokkickhuysen Dat is volgens mij het algemene beeld / geval van millennials en niet zo zeer van jongens en mannen in het bijzonder. Zelfmedelijden helpt natuurlijk nooit. Uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zichzelf en zal iedereen er naar moeten streven zichzelf te verbeteren. Mn punt echter is dat ik vreemd vind dat het er op lijkt dat we als samenleving niet erkennen dat er soms ook emancipatie voor mannen nodig is. Kijk bijv. hoe lacherig er gedaan wordt over int. mannendag (dat is het toch elke dag). Of inderdaad hoe de SIRE campagne geridiculiseerd werd. Dit zie je terug in dit artikel waarin mannenrechten / mannenrechtenactivisten ook geridiculiseerd worden. Worden gelijk stelt aan een stel triestlingen en of achterhaalde mensen die streven naar achterhaalde ideeën.

omaoeverloos
omaoeverloos8 mei 2018 - 6:02

"Het onbehagen met als gevolg een reactionaire noodkreet beperkt zich dan ook niet tot een stel gekkies op internetfora. Ook politicus Thierry Baudet verkondigt dit denken." Vreemd dat hier Baudet bijgesleept wordt. Ik zou toch eerder van der Staaij, Buma, Segers en Kuzu noemen als de bedreiging van de vrouwenemancipatie.

5 Reacties
SpijkerMaarten
SpijkerMaarten8 mei 2018 - 6:57

Dat is helemaal niet vreemd, en ik denk dat je dat wel weet.

Tineke de Goede
Tineke de Goede8 mei 2018 - 8:44

De fascinatie van links met Baudet is lachwekkend en zielig. Ik ben ook tegen Baudet, maar dan om zijn banden met Rusland. Maar hij is veel te onbeduidend om hem als de personificatie van het kwaad te behandelen zoals links al jarenlang nijver aan het doen is. Links maakt Baudet ook onnodig groot. Men onderschat namelijk hoe zeer gewone mensen links haten, en dus alles wat links afwijst automatisch gaan omarmen. Links heeft alle belangstelling voor de gewone mensen verloren, dat is de verklaring voor deze contraproductieve tactiek.

omaoeverloos
omaoeverloos8 mei 2018 - 9:01

Hij hoort natuurlijk in het rijtje wel thuis, maar als ultiem voorbeeld was van der Staaij toch het beste geweest, die heft een hele organisatie van vrouwenonderdrujkkers achter zich staan die slechts wanneer ze door de rechter wordt gedwongen stopt met discrimintaie. Dan zijn die natte scheten van Baudet heel wat minder interessant.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 mei 2018 - 13:15

"Dan zijn die natte scheten van Baudet heel wat minder interessant." lijkt mij een correcte diagnose. Hij is zeker niet het grootste gevaar voor de emancipatie.

Sonic2
Sonic28 mei 2018 - 22:40

@ Tineke de Goede De eerste alinea ben ik wel met u eens. Baudet zal wel voor clicks zorgen. Omdat zijn kritiekloze internet achterban hem overal achtervolgt. Ook op linkse sites. Buiten dat( de base van FvD) is het de laatste tijd heel erg stil rondom Baudet. Je hoort en leest nauwelijks wat over hem. Er is al maanden geen rel meer om Baudet. In de volgende alinea heeft u het over gewone mensen. Geen idee wat u daar mee bedoelt. Die stemmen nu op SP, 50 Plus. En ze zullen wel weer terug keren bij de PvdA. De PVV en FvD verdelen hun stemmen over elkaar. Maar of je dat nu normale Nederlanders kan zien. De mensen die op VVD, FvD, CDA ,PVV en D66 hebben gestemd hebben oerdom gestemd. VVD, CDA, D66 zullen nooit wat doen voor normale mensen. De PVV is een flop geworden. FvD gaat een flop worden. Baudet kan dus gewoon niet debatteren. Dat is dus een soort bakker die geen brood kan bakken. Of een slager die geen vlees kan snijden. Veel kiezers hebben nog zulke slechte vooroordelen. Dat de PVV er is voor het gewone volk. Dat D66 er is voor studenten. Dat VVD er is voor ondernemers. Ga maar zo door. Overigens heb ik ook VVD gestemd in 2017 en er geen spijt van. Het bewijs zie je aan de overkant van de oceaan. Hoe slecht Trump als president het doet. Alleen het uiterste, zeer radicale rechtse gedeelte van Nederland waardeert hem. Ik wilde gewoon niet de Nederlandse variant daarvoor als grootste partij. Want de grootste partij kan je niet 1-2-3 uitsluiten. De VVD is verschrikkelijk, maar de PVV dus nog veel erger. Soms moet je kwaad met kwaad bestrijden.

Verwijdert
Verwijdert8 mei 2018 - 5:28

"Het is te makkelijk om de boze witte mannen als zielige figuren af te doen. Hun frustratie komt voort uit een sterk gevoel van verlies van gemeenschap" Ik wist niet dat ik, en met mij andere witten mannen, gefrustreerd zijn. De zon schijnt heerlijk, mooie dag maar volgens de auteur ben ik gefrustreerd. Waarom? "Een reactionaire terugkeer naar oude man-vrouwverhoudingen, zoals de boze witte man wil is daarentegen geen goed idee." Waarom zou iemand dat willen? We hebben over velen jaren de positie van vrouwen verbeterd. Ik als witte man die kennelijk boos is hierover zou dat voor geen goud willen veranderen. "Mannen als Baudet en Verbrugge zijn natuurlijk geen gefrustreerde internetfora jongemannen die aanslagen plegen, zoals de eerdergenoemde Minassian." Minassian is een Armenier. Geen witte man. Wel boos. Maar dat zijn er wel meer hier. "later pleegde de boze witte man Alek Minassian in Canada" Als je dan toch expliciet boze witte mannen in elke zin van je artikel wilt zetten doe het dan in ieder geval wel goed en niet als een willekeurig bijvoegsel om te laten zien dat huidskleur en geslacht zo'n prominente rol neemt in iemand's leven, gedrag en meningen. "mannenrechtenactivisten" Nooit van gehoord. Bestaat dat nu ook al weer?

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe8 mei 2018 - 13:22

"Bestaat dat nu ook al weer? " jazeker in ieder geval in Belgie.

stokkickhuysen
stokkickhuysen8 mei 2018 - 14:37

Ruud, dit stuk gaat over de Boze Witte Man, niet over Ruud Vanberge. Boze Witte man is een beschrijving van een groep, Ruud Vanberge is een enkeling, en misschien wel wit, zeker niet boos als ik zijn bericht mag geloven. Hij hoeft dan ook niet zielig te doen of zich aangesproken te voelen, .

Vliet2
Vliet27 mei 2018 - 18:33

Altijd maar die boze witte mannen die als een schrikbeeld worden gepresenteerd. De enige boze witte mannen die ik ken zijn de extreemlinkse reageerders hier op Joop. De bewering dat er een substantieel aantal blanke mannen is dat terug wil naar de man-vrouwverhoudingen uit de jaren vijftig lijkt me volkomen uit de lucht gegrepen, graag wat cijfers wat dat betreft.. ik durf er heel wat onder te verwedden dat van alle bevolkingsgroepen in Nederland de blanke mannen het meest achter de gelijkheid tussen man en vrouw staan en dat ook in de praktijk brengen. Overigens vond Sylvana Simons dat ook voordat ze in een boze zwarte vrouw transformeerde.

6 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus8 mei 2018 - 0:18

"ik durf er heel wat onder te verwedden dat van alle bevolkingsgroepen in Nederland de blanke mannen het meest achter de gelijkheid tussen man en vrouw staan en dat ook in de praktijk brengen." Vandaar dat die blanke witte mannen zich op de borst slaan dat ze kostwinner zijn (dat zijn ze niet, want de belasting- en premiebetalende tweeverdieners draaien op voor de meeste kosten van degene waar ze de kost voor zeggen te verdienen) en dat nog niet de helft van hun vrouwen economisch zelfstandig zijn (lees: ook maar een bijstandsuitkering bij elkaar verdienen). Die boze witte man verleent alleen lippendienst aan de gelijkheid tussen man en vrouw als hij daar de moslims mee om de oren kan slaan. Net zoals hij ook alleen maar even stopt met het maken van flauwe grappen over homo's en ineens voor homorechten opkomt als hij dat tegen de moslims kan gebruiken.

Vliet2
Vliet28 mei 2018 - 8:46

"Vandaar dat die blanke witte mannen zich op de borst slaan dat ze kostwinner zijn" Waar heb je het over? Ik heb nog nooit een blanke man zien opscheppen dat hij kostwinner is en dat dat zo ook hoort te zijn. Uit je stukje maak ik op dat de boze witte man een Wildersstemmer is, die zijn dan misschien wel boos op moslims, maar waar haal je de wijsheid vandaan dat ze tegen gelijkheid van man en vrouw zijn? Staat dat in het A4tje van Wilders? Is daar onderzoek naar gedaan?

Lisbeth de With
Lisbeth de With8 mei 2018 - 10:58

Generaliseren kunnen we vandaag van Piet de Geus leren. Best triest voor iemand die te pas en te onpass roept dat generaliseren fout is, maar ja ik moet nog de eerste D66er tegenkomen die niet hypocriet is.

stokkickhuysen
stokkickhuysen8 mei 2018 - 14:54

Lisbeth, Ik moet de eerste mens nog tegenkomen die niet hypocriet is, en het fijne is, ik kan dus bij alle politieke partijen terecht!

Sonic2
Sonic28 mei 2018 - 22:46

Ik zou eens op Geenstijl of Dagelijkse Standaard kijken wat al dat nationalistische volk over vrouwen typt. Je hebt echt geen enkel idee waarover je praat. Rechts radicalen misbruiken vrouwen en homoseksuelen om moslims te bashen. Je hoort en ziet ze niet als blanke mannen vrouwen of homoseksuelen mishandelen. Maar als ze hun latente racisme kunnen uiten op allochtonen zijn ze er al de kippen bij. Ik zie op Joop 0 extreem linkse mensen. In tegenstelling tot rechtse sites zijn de reageerders hier wel divers. Ik zie zelfs veel FvD'ers en ook een aantal D66'ers. De PVV stemmer is over het algemeen simpel, oppervlakkig en zeer seksistisch en maakt grappen over "apen". Het zijn over het algemeen klagers en altijd zeer boos op anderen. Het ligt werkelijk nooit aan hun zelf. Boos blank volk dus. Ik denk dat het artikel dat prima verwoordt heeft. FvD aanhang is over het algemeen iets minder erg.

Vliet2
Vliet29 mei 2018 - 15:43

@sonic En jij weet wel waar je het over hebt? Om hoeveel mensen gaat het dan? En hoe kom je aan al die wijsheid, kun jij in de hoofden van alle Nederlanders kijken?

Edwin8
Edwin87 mei 2018 - 18:14

Ik heb het idee dat er een heleboel op 1 hoop wordt gegooid. Seksueel gefrustreerde kan ik niet echt bestempelen als mannenrechten activisten. Wel zijn er vaders die vechten voor de voogdij na een scheiding. Want bij de meeste scheidingen is het nog heel ouderwets, vrouwen krijgen de kinderen en mannen mogen de alimentatie betalen. Volgens mij is die claim terecht, en wordt het eens tijd dat mannen niet meer automatisch in dat keurslijf worden geduwd. En waar weinig aandacht voor is, ook vanuit feministische hoek. Niets te maken met seksueel gefrustreerde mannen. Die noemen we maar gewoon ouderwetse klootzakken die niet met mondige vrouwen om kunnen gaan.

5 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus7 mei 2018 - 20:45

"Wel zijn er vaders die vechten voor de voogdij na een scheiding." Beetje laat, om na de scheiding ineens aandacht voor de kinderen te hebben. "Want bij de meeste scheidingen is het nog heel ouderwets, vrouwen krijgen de kinderen en mannen mogen de alimentatie betalen." Omdat het voor die scheiding heel ouderwets de vrouw was die voor de zorg voor de kinderen op mocht draaien. Bij een scheiding staat het belang van de kinderen centraal. Daarom kijken rechters tegenwoordig bij een scheiding hoe de zorgtaken in het gezin verdeeld waren. Het idee daarachter is dat het in het belang van de kinderen is dat daar zo weinig mogelijk aan veranderd. Werd die zorg eerlijk verdeeld, dan komt dat in de uitspraak terug. Kwam het op de vrouw neer, dan zie je dat in de uitspraak terug. En kwam het op de man neer idem. Dus wie na de scheiding iets te klagen heeft, moet zich voor zijn kop slaan om zijn gedrag voor de scheiding.

Edwin8
Edwin87 mei 2018 - 22:21

Hoezo is dat te laat? Een scheiding kan best ingrijpend zijn. Als je beiden bent opgevoed binnen een bepaalde structuur kan een scheiding je natuurlijk ook aan het denken zetten. Wie wil ik zijn? Wat wil ik zijn? Wil ik echt de vader zijn die ook zorgen draagt voor zijn kinderen of wil ik alleen maar werken en de kost verdienen? In goede huwelijken zouden die gesprekken al gevoerd zijn, maar goede huwelijken lopen meestal niet uit op scheidingen. Hoeveel huwelijken zijn eigenlijk geen "moetjes"? Sociale druk zorgt nog steeds voor een bepaald verwachtingspatroon. En hoewel men het niet wenst te benoemen, vrouwen spelen evengoed een rol bij het instant houden van bepaalde machtsstructuren.

SpijkerMaarten
SpijkerMaarten8 mei 2018 - 6:19

Dat gaat en uit van een situatie die manipuleerbaar is. Deze samenleving gaat in zijn normering nog steeds voor een groot deel uit van een kostwinnersmodel. Mannen halen hun status nog steeds meer uit arbeid dan uit zorg, de samenleving dekt dat ook, en moederschap is nog steeds een statusbron voor vrouwen. Anderzijds zijn er in een huwelijk altijd twee mensen: laat de verzorgende partij - meestal de vrouw - de bemoeienis ook toe? Ga je als man zorgtaken met het pistool op het hoofd overnemen als je vrouw die met zo veel plezier doet? Als de zorg volledig toevalt aan de vrouw, is zij daar even verantwoordelijk voor als de man: zo'n constructie maak je samen, je laat die samen van lieverlee ontstaan - maar het woord samen is hier cruciaal. Het laat nog een derde factor buiten beschouwing: het gebruik van kinderen als wapen tegen de ex-partner: het gaat in veel gevallen niet om de voogdij zelf, maar om het actief of passief saboteren/ontmoedigen van bezoek en bezoekregelingen. Tradities zijn erg hardnekkig. Ik zie in ijn omgeving hoe gemakkelijk mensen terugschieten in traditionele rollen en rolpatronen en hoe gemakkelijk ook een gebroken gezin terugschiet in een situatie waar de moeder de geprefereerde zorger is. En dan gaat het nog om verstandige mensen zonder kwade wil. Om dit even op een soort eenzijdig 'eigen schuld dikke bult' te gooien vind ik wel erg gemakkelijk.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 mei 2018 - 16:28

Het doet er niet toe wiens "schuld" het is dat de zorgtaken in het gezin verdeeld zijn zoals ze zijn. Het is niet de taak van de kinderrechter om dat bij de scheiding alsnog "recht" te zetten. Nog dit: Het laatste waar de kinderen behoefte aan hebben is een vechtscheiding.

Davy ????
Davy ????9 mei 2018 - 6:43

@Piet de Geus "Beetje laat, om na de scheiding ineens aandacht voor de kinderen te hebben." Hoe weet jij dit? Je doet nu net of in al deze gevallen de mannen geen aandacht hadden voor hun kinderen, "Omdat het voor die scheiding heel ouderwets de vrouw was die voor de zorg voor de kinderen op mocht draaien." Want werken om je gezin te onderhouden en je vrouw eventueel niet hoeft te werken is niet zorgen voor je gezin? "Bij een scheiding staat het belang van de kinderen centraal. Daarom kijken rechters tegenwoordig bij een scheiding hoe de zorgtaken in het gezin verdeeld waren. Het idee daarachter is dat het in het belang van de kinderen is dat daar zo weinig mogelijk aan veranderd." Zoals aangegeven is dat dus ouderwets, werken om je gezin te onderhouden is ook zorgen voor je kinderen. "Werd die zorg eerlijk verdeeld, dan komt dat in de uitspraak terug. Kwam het op de vrouw neer, dan zie je dat in de uitspraak terug. En kwam het op de man neer idem." Ging het maar echt zo, scheidingszaken zijn veel complexer dan jij ze doet overkomen. Er zijn zat vrouwen die de kinderen gebruiken als middel om de vader dwars te zitten om zo meer uit een scheiding te halen of als wraak na ruzie. "Dus wie na de scheiding iets te klagen heeft, moet zich voor zijn kop slaan om zijn gedrag voor de scheiding." Je weet niets over de specifieke details van de hoe, wat en waarom er een scheiding heeft plaatsgevonden. Maar je gaat er voor het gemak maar van uit dat de man fout was. Er zijn zat voorbeelden waar de vrouw fout was maar toch recht had op de kinderen, want vrouw. Maar als je dat als man dan aankaart ben je gelijk anti-vrouwenrechten.

Kurtev
Kurtev7 mei 2018 - 17:44

Waarom zo'n nadruk op de boze 'witte' mannen? Is er een verschil in handelen met boze 'zwarte' mannen? Patriarchale maatschappijen komen nog altijd veruit het meest voor. Het lijkt erop dat u wilt zeggen dat alle schuld hiervoor ligt bij de 'zielige figuren', de mannen dus, die geen verandering toestaan of willen. Maar wie A zegt moet ook B zeggen. Een bijkomende conclusie zou dan ook moeten zijn dat de meeste 'zielige figuren' in vooral derde wereld landen te vinden zijn... Of mag dat niet gezegd worden?

2 Reacties
Piet de Geus
Piet de Geus8 mei 2018 - 1:03

"Waarom zo’n nadruk op de boze ‘witte’ mannen? Is er een verschil in handelen met boze ‘zwarte’ mannen?" Zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat er getalsmatig veel meer van die boze witte mannen zijn? "Een bijkomende conclusie zou dan ook moeten zijn dat de meeste ‘zielige figuren’ in vooral derde wereld landen te vinden zijn… Of mag dat niet gezegd worden?" Natuurlijk mag dat. Maar de logische vervolgvraag is dan wat die boze witte mannen te mekkeren hebben, terwijl ze (met name dankzij de verzorgingsstaat) in relatieve weelde leven.

Kurtev
Kurtev8 mei 2018 - 8:21

"Zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat er getalsmatig veel meer van die boze witte mannen zijn?" Getallen zijn waarschijnlijk niet uw sterkste kant. De kans dat dit klopt op globaal niveau is nihil. Denk eens aan alle boze Afrikanen, boze Aziaten en Midden Oosterse mannen. Omdat er daar simpelweg een stuk meer van zijn, is de kans erg klein dat er 'getalsmatig' meer boze blanke mannen zijn. "Maar de logische vervolgvraag is dan wat die boze witte mannen te mekkeren hebben, terwijl ze (met name dankzij de verzorgingsstaat) in relatieve weelde leven." Dat is inderdaad een goede vraag, ik ken eerlijk gezegd geen enkele mekkerende boze blanke man. Dit idee leeft waarschijnlijk vooral in de hoofden van een klein aantal 'activistische' mensen die dit graag zouden zien of zo? Ik weet het ook niet, tenzij de bedoeling is juist boze 'witte' mannen te creëren. Dat zal zo op de lange termijn vast lukken. Of de uiteindelijke uitkomst daarvan in de toekomst het beoogde effect zal hebben vraag ik me af.

Appie Fries
Appie Fries7 mei 2018 - 17:12

Ik ken generaties mannen/vrouwen die vanaf de jaren 30 elkander hebben gevonden tot aan nu. Alles wat ze gemeen hebben is dat de man eigenlijk niets te zeggen heeft in huis. De goede huwelijken hieruit bestaan uit een team waarbij elk lid een eigen taak heeft om het schip goed te gaan besturen. Meeste schepen tegenwoordig zinken heel snel. Dat komt omdat met 2 kapiteins er geen goede stuurman is b.v. Dat werkt niet echt. De laatste descennia is er duidelijk gemaakt dat iedereen kapitein kan worden en allemaal tegelijk ook. Stuurlui e.d. zijn minderwaardig dus die hebben we niet nodig. Nu zit ik als man in een traditioneel huwelijk. Ik verdien financieel gezien de kost en mijn vrouw is de kapitein in huis. Zoals het al gaat met alle goede huwelijken die ik ken is er 1 de kapitein en de ander de stuurman/vrouw. We zijn een team met elk verschillende taken. Dit is dan ook een reden waarom we onze zoon goed hebben kunnen opvoeden en niet de neiging hebben gehad hem naar 1 of ander opvoedfabriek... euh sorry kinderopvang te sturen. Een opvang waar hij nooit de persoonlijke liefde van zijn eigen ouders had kunnen genieten. Dus idd, ik werk, mijn vrouw niet... Nou ja niet... mijn vrouw zorgt ervoor dat alles in en om mijn prive leven perfect op orde is. Eerlijk gezegd is zij volgens mij een tovenaar waarvoor niets te moeilijk of te zwaar is en het leuke is, zij vindt dat ook over mij. Ik hou de deur voor haar open, stap ook als eerste uit de auto om voor haar de deur open te doen en neem regelmatig bloemen of andere dingen voor haar mee. Geld heb ik niet, dat is in beheer van mijn vrouw, die is daar veel handiger in. Zo gaat dit bij ons al generaties zo en dat is voor ons de oude man/vrouw verhouding en niet alleen voor ons, maar voor de meeste mensen. U spreekt dan voornamelijk over oude normen en waarden die bij sommige orthodoxe Christelijken en Islamitennog wel leven, maar over het algemeen gezien is het hier al ongeveer 100 jaar weg hoor.

3 Reacties
omaoeverloos
omaoeverloos8 mei 2018 - 6:07

Tja, Appie, besef wel dat je vrouw in een gouden kooi zit. Ik ziu nooit accepteren dat ik financieel afhankelijk was van wie dan ook en dan ook nog zijn zooi achter zijn kont moest opruimen. Maar gelukkig voor jou zijn er nog steeds vrouwen die zich in dat lot lijken te schikken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 mei 2018 - 14:01

Fijn voor u dat u het voor uzelf zo prettig hebt geregeld. Maar dat kapiteinsverhaal van u is niets anders dan een metafoor voor wat men in de jaren 50 en daarvoor als opvatting had voor de correcte man-vrouw relatie. Het heeft geen enkele meerwaarde.

stokkickhuysen
stokkickhuysen8 mei 2018 - 15:02

'persoonlijke liefde van zijn eigen ouders' Moet dat dan niet zijn 'persoonlijke liefde van zijn eigen ouder'? laatste alinea: En bescheiden blijven Ap: jij bent maar 1 generatie (of heb je het nu opeens over een andere 'ons'). Je laatste zin begrijp begrijp ik niet.

DaanOuwens
DaanOuwens7 mei 2018 - 17:08

Goede analyse. Volgens mij is deze zin cruciaal: Ze vergeten dan echter de duistere kant van dergelijke gemeenschappelijkheid; sociale controle werkt onderdrukkend. Als voorbeeld kunnen we de oude man-vrouwverhouding nemen die mannenrechtenactivisten, o zo graag terug willen zien..... Dat is exact wat Baudet, Wilders en hun slimmere of dommere volgelingen hier vergeten. De jaren 50 van de vorige eeuw waren helemaal niet zo leuk. En die gemeenschapszin levert naast veiligheid ook verantwoordelijkheid en betrokkenheid. En dat is nu juist bij dat soort volk afwezig. Maar de schrijver vergeet meer te melden. De mono culturele samenleving is dood en begraven. Van welke oprecht linkse burger kan nog verwacht worden dat hij de boodschappen doet voor zijn extreem rechtse bejaarde buurman? Of andersom. Een belangrijk resultaat van de emancipatie van extreem rechts Nederland is dat iedereen kennis heeft genomen van hun opvattingen. En daarmee is ook de gemeenschapszin ter zielen gegaan. De huidige gepolariseerde samenleving laat geen ruimte meer over voor gemeenschapszin. Dus extreem rechts heeft de woning gesloopt waar ze zelf in wilden wonen. Grappig toch?

11 Reacties
Vliet2
Vliet27 mei 2018 - 18:37

"Van welke oprecht linkse burger kan nog verwacht worden dat hij de boodschappen doet voor zijn extreem rechtse bejaarde buurman?" Een menselijke linkse burger, of is dat een contradictio in terminis?

DaanOuwens
DaanOuwens7 mei 2018 - 19:46

@ Vliet Jij schrijft: Een menselijke linkse burger, of is dat een contradictio in terminis? Nee, dat is een menselijke rechtse burger.

Verwijdert
Verwijdert8 mei 2018 - 5:42

DaanOuwens 7 mei 2018 at 21:46 “Van welke oprecht linkse burger kan nog verwacht worden dat hij de boodschappen doet voor zijn extreem rechtse bejaarde buurman? Of andersom.” Je moet wel erg van het padje af zijn als je iemand niet wilt helpen omdat men een andere politieke voorkeur heeft. Je kan het in elk artikel ontkennen, maar deze gedachtegang van mensen uitsluiten op basis van politieke voorkeuren, geloof (joden/Israel in vorig topic) of huidskleur en geslacht is racisme. E

omaoeverloos
omaoeverloos8 mei 2018 - 6:13

"De jaren 50 van de vorige eeuw waren helemaal niet zo leuk. " Klopt, en dat had alles met religie te maken. Helaas zien de momenteel dat religieuzen weer langzaam uit de holen naar boven kruipen en een grote bek krijgen waardoor de vrouw wederom de klos is. Toch zal ik nog best eens een boodschapje doen voor mijn katholieke buurvrouw die al heel haar leven op KVP en CDA stemt.

Purper Floyd
Purper Floyd8 mei 2018 - 6:13

Daan, de meeste mensen gedragen zich ‘micro’ anders dan ‘macro’. (Extreem) rechtsen en linksen blijken in hun privé bubbel nogal eens alleraardigste mensen te zijn. In zo’n privé bubbel speelt politieke voorkeur doorgaans nauwelijks een rol. Pas in openbare discussie, vooral in groepsverband, worden de tegenstellingen duidelijk.

DaanOuwens
DaanOuwens8 mei 2018 - 10:17

@ Ruud Vanberge Jij schrijft: Je kan het in elk artikel ontkennen, maar deze gedachtegang van mensen uitsluiten op basis van politieke voorkeuren, geloof (joden/Israel in vorig topic) of huidskleur en geslacht is racisme. Ik lig niet zo wakker van het verwijt van racisme. Ik stel vast dat polarisatie en effect heeft op de cohesie van de samenleving. Op micro en macro niveau. Het effect van denkbeelden die jij ook hier verwoordt is dat je de vanzelfsprekendheid waarmee mensen elkaar helpen aantast. Dat is een feitelijke constatering. Dat jij dat racisme vindt boeit mij niet zo. @ omaoeverloos Jij schrijft: Klopt, en dat had alles met religie te maken. Helaas zien de momenteel dat religieuzen weer langzaam uit de holen naar boven kruipen en een grote bek krijgen waardoor de vrouw wederom de klos is. Ik denk dat het weinig met religie te maken had. In een groot aantal wijken van Rotterdam werd het Vrije Volk vrijwel huis aan huis bezorgd en stemde de wijk vrijwel geheel PvdA. Toch was de positie van de vrouw niet anders als in wijken waarin de KVV of een andere politieke partij groot was. De overeenkomst was een gedeelde opvatting over was een gezin was en de interne verhoudingen. Meer cultuur dan religie. Het verhaal van Appie Fries vind ik een mooie illustratie van die cultuur. @ Purper Floyd Jij schrijft: Daan, de meeste mensen gedragen zich ‘micro’ anders dan ‘macro’. Volgens mij spreek je hier vertrouwen uit in het "goede" van de mens. Ik heb dat vertrouwen niet. Ik zie het racisme en de afkeer van mensen terug in hun handelen op micro niveau. Ik hoor nog steeds bij de slager racistische uitspraken van de witte autochtone burger over marokkaanse spelers bij Feyenoord, of over andere niet blanke spelers. Vrijwel alle gekleurde mensen worden geconfronteerd met discriminatie op de arbeidsmarkt. Niet altijd, maar wel heel erg vaak. Ik zie natuurlijk ook witte Rotterdammers zich soms inspannen voor een goed doel. Maar met wat uitzonderingen bij voorkeur witte goede doelen. Ik denk dat het verstandig is dit onder ogen te zien, ondanks het feit dat het een negatieve boodschap is.

omaoeverloos
omaoeverloos8 mei 2018 - 12:20

"In een groot aantal wijken van Rotterdam werd het Vrije Volk vrijwel huis aan huis bezorgd en stemde de wijk vrijwel geheel PvdA. " Klopt, Daan, daarin moet ik je gelijk geven. Ik heb hier inderdaad ook wel eens gepost dat rooie Rinus ook losse handjes had.

Vliet2
Vliet28 mei 2018 - 16:38

Daan, Je maakt in ieder geval duidelijk dat jij niet de menselijke linkse burger bent, heel eerlijk van je. Wat je ook heel duidelijk maakt is dat je voorstander van polarisatie bent en dus onderdeel van het probleem dat je zelf constateert.

DanielleDefoe
DanielleDefoe8 mei 2018 - 18:41

"De jaren 50 van de vorige eeuw waren helemaal niet zo leuk. " dat heb ik ook vaak genoeg gehoord van lui die het hebben mee gemaakt. Slechte huwelijken waaruit ontsnappen onmogelijk was als de partner niet mee wenste te werken aan "de grote leugen" en als de echtgenote zelf nog geen kwartje had om de bus naar elders te nemen.

DaanOuwens
DaanOuwens9 mei 2018 - 10:13

@ Vliet Jij schrijft: Je maakt in ieder geval duidelijk dat jij niet de menselijke linkse burger bent, heel eerlijk van je. Dat zie je verkeerd. Ik ben wel mensen maar niet tolerant ten opzichte van extreem rechts. En je schrijft: Wat je ook heel duidelijk maakt is dat je voorstander van polarisatie bent en dus onderdeel van het probleem dat je zelf constateert. Ook dat zie jij verkeerd. Ik ben geen voorstander van polarisatie, maar ik weet wel dat met een normale zorgvuldige beschaafde reactie op extreem rechtse teksten niets wordt bereikt. Dus kies ik inderdaad voor dezelfde aanpak. Ik vind ook dat mensen niet moeten zeuren als zij op dezelfde manier worden behandeld als zij anderen behandelen.

Vliet2
Vliet29 mei 2018 - 15:57

Daan, Medemenselijkheid komt volgens mij toch neer op geen onderscheid maken tussen mensen, en juist iedereen helpen die in nood is. Dat is niet makkelijk en ik zal niet beweren dat ik me wat dat betreft op de borst kan kloppen, maar zoals de Engelsen zeggen: you can't have your cake and eat it, oftwel je kunt jezelf niet menselijkheid toedichten en tegelijk mensen uitsluiten. En wat polarisatie betreft, als je meedoet aan polarisatie ben je daar onderdeel van, of je nu wilt of niet. Zelf geef ik de voorkeur aan beschaving, het voordeel van de twijfel en twijfel aan mijn eigen standpunten. Misschien levert het niets op, maar zekerheden lijken me een recept voor rampen.

Meta  Foor
Meta Foor7 mei 2018 - 16:52

de zin in of van gemeenschap ? that is the question van live or life