Waar komt de agressie tegen pogingen de 'onschuldige traditie' van Zwarte Piet te veranderen vandaan?
>>> Citaat: De foto werd gedeeld en binnen 24 uur waren er meer dan 10.000 hatelijke, racistische en dreigende reacties onder mijn selfie. >>> Toch niet vreemd, dat ik in dit kader, weemoedig aan ons zeer oud oer-Hollands liedje moet denken..in flagrante tegenstelling tot die geposte racistische "ferme"/lafhartige reacties...!! Ook enkele kinderliedjes uit het liedboek Kinderliederen van J.P. Heije (1843) ... 'Een scheepje in de haven landt'; 'Ferme jongens, stoere knapen'; ' >>> "Ook enkele kinderliedjes uit het liedboek Kinderliederen van J.P. Heije (1843) ... 'Een scheepje in de haven landt'; 'Ferme jongens, stoere knapen'; https://www.youtube.com/watch?v=W1rOI4ruJH8
Dank je voor je hoopgevende bericht en positieve instelling, ondanks al die vreselijke haatreakties. We moeten blijven zoeken naar de juiste argumenten en voorbeelden en vooral een dikke huid en veel geduld kweken. Ook ik probeer geduldig aan mensen uit te leggen en schrik van de heftige reakties. Precies wat hierboven staat beschreven; alsof men de sentimentele jeugdherinneringen wil afnemen, de "cultuur" willen vernietigen? Zoals je zegt, onwetendheid, dus tijd voor educatie, beetje bij beetje... Ik stuur regelmatig deze onderstaande link mee, Jim Crow Museum, daarin staat veel over de blackface en het minderwaardig stereotyperen geschreven ( en méér); http://www.ferris.edu/HTMLS/news/jimcrow/origins.htm De glossy Piet vind ik al een mooie overwinning, bijna een historisch hoogtepunt, omdat dit vanuit de middeklasse voortkomt ... toch een felicitatie waard! Ik ben een geboren Amsterdamse, heb een boedhistische=rasta-hippy-vredesfilosofie en ben clown van beroep. Dus: we're MOving On Up the road of wisdom and Peace, Bless ya All
Ik blijft dit soort reacties schokkend vinden, niet alleen de domheid ervan, maar ook de kortzichtigheid en de agressie waarmee er gereageerd wordt als je een andere mening over, bijvoorbeeld Zwarte Piet, hebt. Het lijkt me anno 2015 toch niet zo heel moeilijk om naar elkaar te luisteren. De realiteit is echter anders.
Ja, de hele Sinterklaastraditie inclusief Zwarte Piet is een sprookje, binnen sprookjes kan heel veel wat in de echte wereld niet kan. Het is daarom onzinnig een sprookje te toetsen aan de mogelijkheden in de echte wereld. Niemand die een punt maakt van pratende wolven in wolven, bijvoorbeeld, wat net zo onwaarschijnlijk is als een oude man op een paard op een dak of zijn helper die door de schoorsteen afdaalt.
Toch geeft het geen blijk van een boven het banale uitstijgend gevoel als het boos maken van een oud vrouwtje als overwinning gezien wordt.
Wees toch blij dat de blanken ZP niet als een karikatuur beschouwen, maar als een fantasiefiguur. Zou je niet eens moeten verdiepen in de ervaringen met Rorschachtests in plaats van speculeren over cognitieve dissonantie?
Ik vind het nogal stuitend dat iedereen in het anti-zwartepietkamp maar aanneemt dat de voorstanders geen verschil zien tussen een karikatuur als Zwarte Piet en Nederlanders met donkere huidskleur. Kunnen zij soms zelf geen onderscheid maken tussen mensen die dieper gaat dan zwart of wit? Ik vemoed dat daar een groot deel van de afkeer tegen het anti-kamp vandaan komt; het is geen stem vóór racisme, maar just tegen! En dan vooral tegen de valse beschuldiging van racisme, zowel als het in hetzelfde hokje stoppen van alle negers.
Dat komt omdat de tegenstanders van zwarte Piet met argumenten komen die helemaal niets met zwarte Piet te maken hebben! En omdat ze de echte herkomst van zwarte Piet negeren, en maar hun eigen zienswijze door blijven drammen!
"Waar komt de agressie tegen pogingen de 'onschuldige traditie' van Zwarte Piet te veranderen vandaan?" De vraag stellen is hem beantwoorden. Het gaat namelijk om een onschuldige traditie. (Han heeft hier onlangs nog een stuk over geschreven.) Richt je op racisme en discriminatie bijvoorbeeld bij het solliciteren, dan heb je een punt. De 10.000 rascitishce
"Waar komt de agressie tegen pogingen de 'onschuldige traditie' van Zwarte Piet te veranderen vandaan?" Omdat mensen die niet racistisch zijn goede reden hebben heel boos te worden als ze herhaaldelijk voor racist worden uitgemaakt. Sinterklaasvoerders bedoelen, ervaren, en zien de Zwarte Piet niet als een slaaf of afgeleid van een zwarte Afrikaan maar zuiver als een fantasiefiguur en in een fantasiefiguur is de oorsprong van Zwarte Piet aantoonbaar ook gelegen. Dat in de 19e eeuw er een transfiguratie heeft plaatsgevonden waarbij ten behoeve van kerstening de oorspronkelijk schoorsteenroetzwarte winterdemon een moorse metgezel is geworden van Sinterklaas geeft reden de oorspronkelijke demonisch Piet weer in ere te herstellen. Maar zelfs die moorse metgezel is beslist geen slaaf daar het enige geven waarin de historische Sinterklaas iets met een slaaf van doen had hij er een kocht om deze onmiddellijk de vrijheid te geven. Maar nogmaals: De oorspronkelijke Zwarte Piet is een demonische fantasiefiguur zwart van de schoorsteen. Dat je dan willens en wetens volhardt in het ervaren, dus tegen de feiten in, van Zwarte Piet als een zwarte Afrikaan of slaaf en mensen die dat niet zo bedoelen en niet zo voelen om de oren blijft slaan als racisten is óf dom óf bewust kwaadaardig. Je kunt ter vergelijking e.a.a. zien zoals er mensen zijn die het dragen van hoofddoekjes als symbool van vrouwenonderdrukking ervaren terwijl degenen die dat ontkennen zeggen dat dat er niets mee te maken heeft. Als je ze er dan voortdurend mee om de oren slaat en zelfs eist m.b.v. dringende, zo niet dwingende (demonstraties bij religieuze gebouwen, rechtszaken e.d.), om met dat volgens jou kwalijke gebruik mogen ze dan met recht heel boos worden? Even los ervan dat er voor de bewering van vrouwenonderdrukking veel meer grond is en in ieder geval niet minder?
ik heb eigenlijk drie punten: 1) ik word misselijk van die racistische reacties. het etaleert een gebrek aan beschaving. 2) racisme en de bestrijding ervan staat op de agenda, en moet erop blijven. 3) zwarte piet is geen goede lakmoesproef om racisme aan te tonen. Dat zwarte piet moet veranderen staat daar los van.
1. Gewoon net zoals American History X met die zwarte smoel op de stoeprand (en kaportrappen). – Erwin F. 2. Kanker apen, de helft is te dom om te lezen, ze moeten dankbaar zijn dat iemand ze ooit heeft leren lezen anders waren ze nog steeds aan de ketting dit soort acherlijke dingen he wauw. – Jordi U. 3. Iedereen die tegen zwarte piet is mag zich bij mij aanmelden voor een gratis kogel door je harses. dat jullie nou problemen hebben met je eige zelfbeeld.. maar om nou een kinderfeest teverzieke.. beter VERLAAT je dit land en SNEL.' – Rick den O. 4. Jullie zijn te gast in ons land rot dan lekker op naar jullie eigen land als het je hier niet zint! Eenmaal aangekomen in Amsterdam rij direct door naar Schiphol en neem een enkeltje Afrika. "Vrede op Aarde en de Mens een Welbehagen". Dit zijn de mensen die er voor zorgen dat een traditie/sprookjes figuur als Zwarte Piet en Sinterklaas, niet meer op 5 December zou kunnen worden gevierd. Ik hoop dat zowel minister Asscher nog eens héél goed nadenkt als hij bovenstaande leest. Dit zijn de meest onverdraagzame figuren, en uitlokkers op een debat v.w.b. Zwarte Piet, en het bijzonder vinden om met deze grove taal, om mensen met de beste bedoelingen, zonder haat te zaaien, er van af te houden om nog verder aan deze discussie mee te doen. AFSCHUWELIJK!!
{….binnen 24 uur waren er meer dan 10.000 hatelijke, racistische en dreigende reacties onder mijn selfie.] Voilà Nederland anno 2015. Het is diep en diep triest, en enorm beschamend. Zowel de inhoud als de omvang van die racistische diarree. Gelukkig weet antropoloog Mitchell Esajas –waaraan al die racistische reaguurders in de verste verte niet kunnen tippen- er nog een evenwichtig, beargumenteerd artikel erover te schrijven.
@ Lisanne Wilmots ma 30 november 2015 18:13 "Waar komt de agressie tegen pogingen de 'onschuldige traditie' van Zwarte Piet te veranderen vandaan?" Ik praat agressie niet goed maar dat mensen zich dood ergeren aan extremistische activisten kan ik me heel goed voorstellen, omdat: 1. Zwarte Piet is niet racistisch en heeft niets met slavernij te maken. =>Hoe zijn negroide mensen dan in de Europese cultuur terechtgekomen? En als ze zwart van de schoorsteen zijn waarom zijn ze niet blond en hebben ze dan krullen. 2. De activisten voeren acties over de ruggen van kleine kinderen. =>Welke: de blanke of de zwarte? 3. Mensen laten zich niet ten onrechte voor racist uitmaken omdat ze altijd het Sinterklaas feest hebben gevierd met Zwarte Pieten. =>Af en toe is het goed om bepaalde tradities tegen het licht te houden zeggen mensen als het om bijvoorbeeld Islamitische feesten gaat. 4. Het drammerige en extreme gedrag van de beroeps activisten. =>Welke? Die van voor- of tegen ZP? 5. De aanstellerij van de beroeps activisten, wat is eigenlijk de schade in de maatschappij die Zwarte Piet in al die jaren heeft veroorzaakt? Zwarte Piet is toch geen oorzaak of gevolg van racisme! =>Zie 1. 6. Het toegeven van sommige overheids instanties aan extreem activisme van een minderheid. Bijvoorbeeld de scholen in Utrecht en het Sinterklaas journaal. De arrogantie van bepaalde linkse bestuurders en TV makers die denken het wel even te kunnen beslissen voor heel Nederland. =>U vergeet dat in sommige delen van het land blank een minderheidskleur is. 7. Die eeuwige makkelijke slachtoffer rol en hysterie van de anti-ZPers. =>Wie is er nu hysterisch? Ik zou voor de 20.000 gaan!
Dat filosofen zo dachten verwondert me niks. We leefden natuurlijk zelf ook in maatschapplijke vormen waarin horigheid nog bestond. Men dacht anders en men deed anders. Daarmee valt de superioriteit van de kleur te relativeren. Je moet het breder trekken. En er waren natuurlijk vast wel denkers die het vrije leven in de natuur idealiseerden. Waarmee gezegd kan worden dat de beeldvorming omtrent het karakter en de volsaard van de Hollander enige correctie behoeft. Waar het om gaat is dat je heel anders naar een kinderfeest zoals het Sinterklaasfeest moet kijken dan als naar een historisch tafereel. Het is eigenlijk een fantastisch feest met vreemde elementen. Zoals pakjes die door een schoorsteen worden afgeleverd. Wie bedenkt zoiets.
Gelukkig kunnen we na de inspanningen van Esajas en zijn medestrijders nu een beter Nederland tegemoet zien. Op naar de volgende misstand, en strooi nog wat lekkers in d'een of d'andere hoek.
Het hele zp-debat heeft wel de verborgen vreemdelingenhaat (inclusief racisme) naar de oppervlakte gebracht. Ook dat velen dit niet willen zien , ook dat steeds meer mensen het wel willen zien. Humberto Tan kwam gisteravond op tv met een goed interview en een heel redelijk standpunt: Mensen, houd het hoofd cool en luister naar elkaar. Natuurlijk zie je weer hufterige reacties: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153295129951274&set=p.10153295129951274&type=3&theater
"….binnen 24 uur waren er meer dan 10.000 hatelijke, racistische en dreigende reacties onder mijn selfie." Gaat Wilders zich daar van distantiëren? Welnee.....
Ik denk dat dat komt door de valse en niet waargemaakte beschuldigingen. Waar je ook helemaal niets meer van hoort de laatste tijd, het is nu allemaal pijn wat de klok slaat.
Tim Tim, ma 30 november 2015 21:38 in reactie op patrick faas Reageer op Tim Tim "De Hollanders hadden niets te zoeken in de Oost noch in de West noch in Afrika. De Hollanders hebben rijke culturen in de Oost, de West en in Afrika vermorzeld en ravages achtergelaten. De Hollanders hadden daar niets te zoeken dan de schatten roven waar de Amsterdamse grachtenpanden op gebouwd zijn. Zonder deze rooftochten zou Nederland een drassige graspoel zijn geweest, een beetje dankbaarheid naar de voormalig bezitter van uw welvaart is wel op zijn plaats..." Sla de geschiedenisboeken nog eens open. U beeldt van de 'nobele wilde' klopt niet. Nederlanders kwamen naar de Oost en West om handel te drijven. Uiteindelijk ook om koloniën te vestigen. Daarin verschilden ze niet met andere volken. Ook de niet Europese volken deden hieraan, dreven handel (soms met geweld), voerden oorlog en veroverden gebied. Hoe denkt u dat al die westerse en oosterse rijken zijn ontstaan? Denkt u dat zij geen slaven hadden?
10.000 racistische reacties! en niet te vergeten de 10 duizenden daarvoor! Zitten we al op een paar miljoen mensen! er wordt steeds maar gezegd het is een klein groepje die dat doet... natuurlijk jij niet maar jij leest het wel(met een glimlach of niet) simpel omdat je het ergens kan begrijpen! Ik zie maar een enkeling hier openlijk afstand van doen maar over het algemeen worden 10.000 racistische reacties goedgepraat en dat zie ik al een paar jaar gebeuren.Ik heb nog nooit ergens gelezen of gezien dat iemand die voor ZP is en iets geblogd heeft of een selfie als ZP heeft gemaakt daarna met duizenden laffe haatreacties is gebombardeerd door het anti ZP kamp! Stuur mij iemand uit het pro ZP kamp die dat heeft meegemaakt! Die zijn er niet! En toch wordt er gezegd dat het anti ZP kamp zich agressief opstelt!? Omdat ze vreedzaam staan te demonstreren wat mag volgens de grondwet en toch met geweld werden verwijderd! Ik ben er helemaal voor om een discussie open te houden maar ik wordt er kotsmisselijk van als mensen zeggen: ja het is verkeerd maar......niks maar al die mensen die zo beginnen stappen even heel snel over iets heen wat zo afschuwelijk en ik wou bijna on-nederlands zeggen is maar over dat laatste ben ik helemaal van mening veranderd. Met dank aan zogenaamde niet bedoelde racisten die het allemaal niet zo bedoeld hebben maar het wel zo zeggen en doen en ik me daardoor niet gekwetst moet voelen omdat zij wel voor mij uitmaken hoe ik me moet voelen(de ZP discussie in een notedop)
Van mening zijn dat iemand veroordeelt is geen veroordelen, zegt u. Beweren dat iemand zich moreel impotent toont (puur vanuit de stilistische keuze om de beeldspraak te behouden, "moreel impotent" tegenovergesteld aan "moreel ejaculeren") is wel veroordelen. I.t.t. wat u beweert, kan je een artikel waarderen als "morele ejaculatie" eenvoudigweg niet los zien van een activiteit van een persoon. Het is dan ook geen waardering van het werk maar van de activiteit van een persoon, wat dat werk opleverde. Uw mening is, zegt u, dat ik nogal kan schelden. Gelukkig maar. Want je kunt natuurlijk niet van mening zijn, dat iemand moreel nogal kan ejaculeren of dat juist niet kan.
De opmerking dat de anti-Zwarte-Piet-demonstranten een kinderfeest verpesten is totale onzin. Verander Zwarte Piet in Kleuren Piet (allemaal verschillende vrolijke kleurtjes) en vertel je kind dat Sinterklaas dat leuker vond. Kinderen zullen dit onvoorwaardelijk aannemen en het feest alleen maar leuker vinden. Kinderen houden immers meer van vrolijke kleurtjes dan van het saaie zwart. Denk maar aan Barbapapa en de Teletubbies. Die zouden nooit zo populair geweest zijn als ze allemaal zwart waren geweest. Het verhaal dat Zwarte Piet zwart zou zijn omdat hij door de schoorsteen gekropen is, is echter zelfs voor kleine kinderen zeer ongeloofwaardig. Hoe weet ik dat? Ik geloofde nl. zelf al niet dat Zwarte Piet door de schoorsteen kroop toen ik 4 à 5 jaar oud was en nog heilig in S'klaas geloofde. Waarom niet? Omdat mijn ouderlijk huis in de jaren zestig (ik ben nu 53 jaar oud) helemaal geen inwendige schoorsteen had. Wij hadden namelijk destijds al een centrale verwarming en zetten onze schoen voor een radiator. Ik geloofde toen al niet dat Zwarte Piet door zo'n dun verwarmingsbuisje kon kruipen. En tegenwoordig zijn er naar mijn weten nog maar zeer weinig huizen met een inwendige schoorsteen. En hoe kunnen kinderen nu geloven dat Zwarte Piet door de schoorsteen komt, als er binnenshuis helemaal geen schoorsteen aanwezig komen? Misschien kun je Zwarte Piet dan beter door de waterkraan of het sleutelgat laten komen en hem blauw maken (net zoals de smurfen van Vader Abraham). Dan kun je je kind ook nog wijs maken dat Piet blauw is omdat hij het zo benauwd kreeg toen hij door die nauwe doorgangen moest kruipen :D
Dat doen racisten. Ik vier Sint & Piets verschijning om non-raciale redenen en je bent van harte welkom bij mij thuis. Ik heb een leuk plan bedacht vanuit antropologisch standpunt.: Stel dat jij binnenkomt, nadat, in afwachting van het spannend gebons op het ruit in de keuken, jij de jute zakken aanreikt aan onze kinderen? Ik zou me diep schamen als mijn kinderen een Piet in jou zouden zien mijn ververwante broeder. x
Aan jouw integriteit twijfel ik niet en nooit gedaan maar wel aan je inlevingsvermogen en dat zeg ik als vriend, broeder en medestrijder voor vaak dezelfde doelen.
Gelukkig in Utrecht verzet van de VVD om ZP te behouden, een goede zaak.
Door het politiek te maken, maken ze het alleen maar erger, die domme VVD-ers.
Als ik dit stuk lees, komen er een paar gedachten bij me op: Jammer dat die mensen zich zo verlagen tot dat soort vervelende en beledigende opmerkingen. Toch kan ik die boosheid wel begrijpen. Mensen voelen zich aangevallen omdat ze vinden dat hen iets onterecht kwalijk wordt genomen. Er worden allerlei 'misdaden' uit het verleden bijgehaald zoals de slavernij en het kolonialisme, terwijl ze alleen maar Sinterklaas willen vieren. Jullie willen blijkbaar persé bewijzen dat het niet om een onschuldig kinderfeest gaat maar dat er allerlei onderhuidse gevoelens van racisme gevierd worden en dat we het liefst de slavernij weer willen invoeren. Je kunt mensen van nu geen verwijten blijven maken over wat zich in het verleden heeft afgespeeld. Net zoals je de Duitsers van nu ook niet eeuwig de WOII kan blijven nadragen. Wat gebeurd is, is gebeurd. Jij hebt het niet meegemaakt en ik heb het niet meegemaakt. Probeer je ongenoegen dan ook niet op die manier te rechtvaardigen. Leer er gewoon eens mee leven. en Je kunt blijven volhouden dat jullie vreedzame demonstranten zijn. Maar ik vind wat jullie doen hatelijk en behoorlijk provocerend. En even voor de duidelijkheid, de kleur of vorm van zwarte piet maakt mij geen bal uit. en Als zwarte piet je grootste probleem is, dan valt het allemaal nog wel mee lijkt me. Doe eens iets positiefs met je leven en zet je in voor een gemeenschappelijk doel in plaats van tweestrijd te zaaien. Ik denk dat je dan meer mensen meekrijgt in je strijd voor verandering. Want anders verandert straks iedereen om je heen en blijf jij vastzitten in je zwartenpietenhaat. En ja doe vooral aangifte, laat geen mogelijkheid onbenut om de zaken nog meer op scherp te stellen.
"Jammer dat die mensen zich zo verlagen tot dat soort vervelende en beledigende opmerkingen." Jammer dat dit de enige kwalificatie die je aan die racistische bagger geeft. "Toch kan ik die boosheid wel begrijpen. Mensen voelen zich aangevallen omdat ze vinden dat hen iets onterecht kwalijk wordt genomen." Wat wordt hen dasn precies onterecht kwalijk genomen? "Er worden allerlei 'misdaden' uit het verleden bijgehaald zoals de slavernij en het kolonialisme, terwijl ze alleen maar Sinterklaas willen vieren." Dat wordt er niet bijgehaald het is een deel van onze vaderlandse geschiedenis dat directe gelinkt is aan het heden dus er wordt niet zomaar iets bijgehaald. "Jullie willen blijkbaar persé bewijzen dat het niet om een onschuldig kinderfeest gaat maar dat er allerlei onderhuidse gevoelens van racisme gevierd worden en dat we het liefst de slavernij weer willen invoeren." Nee dat is volgens mij een nogal paranoïde gedachtegang die je niet met feiten kunt staven of onderbouwen. "Je kunt mensen van nu geen verwijten blijven maken over wat zich in het verleden heeft afgespeeld. Net zoals je de Duitsers van nu ook niet eeuwig de WOII kan blijven nadragen." Niemand maakt een ander verwijten over wat zich in het verleden heeft afgespeeld. Dat jij dat zo ervaart en denkt heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat je zelf niet goed bekend met de dat deel van onze vaderlandse geschiedenis. "Wat gebeurd is, is gebeurd. Jij hebt het niet meegemaakt en ik heb het niet meegemaakt. Probeer je ongenoegen dan ook niet op die manier te rechtvaardigen. Leer er gewoon eens mee leven." Dat klopt maar dat wil niet zeggen dat het nooit heeft bestaan en dat iedereen er maar het zwijgen toe moet doen en wie zegt dat men hiermee zoals jij zegt hun ongenoegen proberen te rechtvaardigen, heb je dat persoonlijk aan die mensen gevraagd? "Je kunt blijven volhouden dat jullie vreedzame demonstranten zijn. Maar ik vind wat jullie doen hatelijk en behoorlijk provocerend. En even voor de duidelijkheid, de kleur of vorm van zwarte piet maakt mij geen bal uit." Zolang mensen zich een de geldende wet en regelgeving houden kan jij vinden wat je wil en ja je kunt ze zelfs wegzetten als hatelijk en provocerend maar dat is dan jouw perceptie en dat zegt genoeg volgens mij. "Als zwarte piet je grootste probleem is, dan valt het allemaal nog wel mee lijkt me." Mij ook dus daar zijn we het over eens. "Doe eens iets positiefs met je leven en zet je in voor een gemeenschappelijk doel in plaats van tweestrijd te zaaien. Ik denk dat je dan meer mensen meekrijgt in je strijd voor verandering." Heel goed bedoeld maar ik geloof dat deze mensen niet om advies vragen hoe ze hun ongenoegen moeten uiten, ze houden zich aan de wet en doen het op hun eigen manier. "Want anders verandert straks iedereen om je heen en blijf jij vastzitten in je zwartenpietenhaat." Hoe had jij die verandering waar je over spreekt voor je gezien, wat zou er dan anders zijn volgens jou? "En ja doe vooral aangifte, laat geen mogelijkheid onbenut om de zaken nog meer op scherp te stellen." Dus iemand die aangifte doet van strafbare feiten zet hiermee zaken op scherp, dus hij moet het allemaal over zich heen laten gaan in plaats van de regels van de rechtsstaat te bewandelen?
Gerda Havertong uit in Sesamstraat in 1987 al haar kritiek op Zwarte Piet in haar uitleg aan Pino: "Het is elk jaar weer het zelfde liedje: Sinterklaas is nog niet eens in het land of zwarte mensen, grote mensen en kinderen, worden voor Zwarte Piet uitgescholden … Voor veel zwarte mensen, grote mensen en kinderen, is het helemaal geen feest". Dit is maar éen van de vele voorbeelden. Dat zijn de dingen die wij, bleekgezichten, niet eens meekrijgen, omdat het doorgaans buiten ons gehoor gebeurt. Moet kunnen ?
Ach, als je een slapende leeuw blijft porren haalt ie een keer uit. Die reacties zijn meer domme pogingen iemand te kwetsen, dan dat het racisme is.
@ Piet Maneo: [Die reacties zijn meer domme pogingen iemand te kwetsen, dan dat het racisme is.] Wat een schaamteloze en oneindig domme reactie op puur racistische (doods)bedreigingen en scheldpartijen!
Helaas heeft elk land last van racisme en andere vormen van discriminatie. Het is deels eigen om de eigen groep (wat die groep is verschilt natuurlijk per context/situatie en kan van allerlei aard zijn) voorop te stellen of "de ander" achter te stellen. Dat we dit natuurlijk zoveel mogelijk moeten bestrijden lijkt me evident. Elke vorm van bewuste en onbewuste discriminatie waarbij mensen achtergesteld worden ten opzichte van een ander is ongewenst. In gelijke situaties dienen we gelijk behandeld te worden. Dat dit een gevecht zonder einde is (net als vechten tegen criminaliteit) doet er niet toe. Wat betreft Sint & Piet moet iedereen zelf maar bepalen hoe ze daar mee omgaan. Als bedrijf ook, al zou ik dat zelf per locatie regelen. Zo kan in een bepaalde gemeenschap Halloween aankleding positief worden ontvangen terwijl elders dit boze reacties oproept (Heidense praktijken bijvoorbeeld). Als iedereen op basis van alle input een beslissing neemt die verder prima overeenstemt met het Wetboek vind ik dat prima. Specifiek wat betreft Zwarte Piet: deze is geen blackface (al zal bijvoorbeeld een Amerikaan wel snel die link maken), geen karikatuur van een neger maar samen met Sint een vreemd fantasie figuur met mengelmoes van fabels, geschiedenis en creativiteit. Net als de paashaas zijn die figuren dus niet echt logisch maar bedoeld als leuke figuren. Zo zien de meeste mensen dit ook. Dat een kleine groep mensen gekwetst is kan ik me voorstellen maar als mensen dan toch hun feestje willen vieren, so be it. Er is voor bijna alles wel iemand die een probleem heeft met een culturele of godsdienstige uiting, maar bij Nederland hoort dan de tolerante aanpak van de ander zijn ding laten doen zolang dat strafrechtelijk verder in de haak zit. Immers is het onaandoenlijk niemand te kwetsen, er is altijd iemand wel negatief geraakt. Dat maken die mensen dan hopelijk op een nette manier kenbaar, de andere mensen nemen er kennis van en een ieder besluit dan hier iets (of niets) mee te doen. Leven en laten leven. Dat er te weinig aandacht is voor de historische en hedendaagse slavernij waar onder meer het westen zich schuldig aan heeft gemaakt klopt. Die vlieger gaat voor heel veel historische en maatschappelijke onderwerpen op. Er is simpelweg geen tijd om alles diepgaan te behandelen en dan blijft het vaak bij kort aanstippen van een onderwerp. Wat dit verder met Piet te maken heeft ontgaat me behalve dan als je de mening toegedaan bent dat Piet zijn roots vind in het koloniale verleden en de slavenhandel. Evenmin zie ik hoe dit verleden door werkt tot op de dag van vandaag. Of het moet de aanwezigheid van dure panden in Amsterdam zijn van de kleine elite destijds die grof geld binnen harkten terwijl de simpele boeren en horigen op het land in armoede ploeterden. Een normaal mens maakt geen aannames op basis van hoeveel pigment iemand heeft... Tot slot zie ik graag de term 'blanken' als we het over iets onbelangrijks als huidskleur moeten hebben. 'witte' is een onjuiste en provocerende term. Dit 'debat' zal nog lang door blijven gaan want blijkbaar zijn dulden extremistische pro en anti pieten niet de visie van "neem kennis van elkaars mening, neem dat mee en doe er iets of niets mee, benader elkaar verder gewoon met een gezonde dosis (wederzijds!) respect en tolerantie.".
Word wakker, ´´iets onbelangrijks als huidskleur´´ terwijl je zelf ´´witte´´ een provocatie vindt. Blank is geen kleur, het is een kwalificatie.
Mijn reactie was nog niet af. De 10.000 racistische reacties zijn natuurlijk meer dan kwalijk. Dat zonder meer, maar het maakt zp niet "schuldig". En gekwetst zijn is geen norm.
"Gekwetst zijn is geen norm", zegt u. Inderdaad. Daarom laten de mensen die tegen zwartepiet zijn zich horen, maken ze duidelijk, demonstreren ze, discussiëren ze. Maar doordat ze zich niet verstoppen, krijgen ze als verwijt dat ze de propieten kwetsen: Die vinden dat ze daardoor (meestal volkomen ten onrechte overigens) als racist worden neergezet. Maar gelukkig, zegt u dat "gekwetst zijn niet de norm is". Dat de propieten dus maar nota nemen!
"We leren nog altijd weinig tot niks over het koloniale verleden met betrekking tot de Nederlandse rol in de slavernij waardoor het voor vele Nederlanders moeilijk is de link te leggen tussen Zwarte Piet en een geschiedenis van racisme." We leren ook nog altijd weinig tot niks over de rol van West en Noord Afrikanen in de slavernij. Lijkt me toch een belangwekkend aspect van de geschiedenis van racisme. Het bewijst namelijk dat racisme geen kleur kent.
"We leren ook nog altijd weinig tot niks over de rol van West en Noord Afrikanen in de slavernij." Dat is inderdaad jammer echter daarbij gaat het niet om onze door zwarte en witte Nederlanders gedeelde slavernijverleden die een onderdeel is van onze vaderlandse geschiedenis.
Ik heb er 50 jaar niet bij stil gestaan dat sommigen Zwarte Piet als racistisch symbool zien. Tot een paar jaar geleden was daarvan ook nog geen sprake. Ooit, ongeveer 25 jaar geleden heb ik op een avond als Zwarte Piet alle kroegen en coffeeshops van de beruchte Nieuwe Binnenweg in Rotterdam van binnen gezien om te collecteren voor een goed doel. Kroegen waar ik als 'privileged. blanke normaal niet zou komen. Dit leverde tientallen leuke en vriendschappelijke reacties / gesprekken op met gekleurde en zwarte Nederlanders. Er was geen enkele kritische opmerking of vraag. In mijn optiek is een 'ongemakkelijk gevoel' onder invloed van enkele individuen in korte tijd uitgegroeid tot vermeend racisme. Helaas heeft deze ongetwijfeld goed bedoelde actie tegen het uiterlijk van Zwarte Piet meer kwaad dan goed gedaan, getuige de emotionele en vaak vervelende reacties van voorstanders van het traditionele feest. Het was een klein waakvlammetje dat door porren en blazen een felle brand is geworden. Lees nog maar eens het verhaal van Historicus Han van der Horst dat gisteren op Joop werd gepubliceerd en waarin hij helder de geschiedenis van Zwarte Piet weergeeft. Overigens heb ik er ook geen probleem mee dat het uiterlijk van Zwarte Piet langzaam verandert. Ik heb wel een probleem met de verzuurde toon van de anti Zwarte Pieten. Er zit geen greintje humor en begrip in.
"Lees nog maar eens het verhaal van Historicus Han van der Horst dat gisteren op Joop werd gepubliceerd en waarin hij helder de geschiedenis van Zwarte Piet weergeeft." Dat verhaal wordt niet onderschreven door de echte historisch specialisten die ons land rijk is. Als je de reacties waarin daar op gewezen wordt nou ook eens leest in plaats van het verhaal van van der Horst voor zoete koek te slikken dan zie je dat zij de echte deskundigen een andere versie weergeven.
"Waar komt de agressie tegen pogingen de 'onschuldige traditie' van Zwarte Piet te veranderen vandaan?" Ik praat agressie niet goed maar dat mensen zich dood ergeren aan extremistische activisten kan ik me heel goed voorstellen, omdat: 1. Zwarte Piet is niet racistisch en heeft niets met slavernij te maken. 2. De activisten voeren acties over de ruggen van kleine kinderen. 3. Mensen laten zich niet ten onrechte voor racist uitmaken omdat ze altijd het Sinterklaas feest hebben gevierd met Zwarte Pieten. 4. Het drammerige en extreme gedrag van de beroeps activisten. 5. De aanstellerij van de beroeps activisten, wat is eigenlijk de schade in de maatschappij die Zwarte Piet in al die jaren heeft veroorzaakt? Zwarte Piet is toch geen oorzaak of gevolg van racisme! 6. Het toegeven van sommige overheids instanties aan extreem activisme van een minderheid. Bijvoorbeeld de scholen in Utrecht en het Sinterklaas journaal. De arrogantie van bepaalde linkse bestuurders en TV makers die denken het wel even te kunnen beslissen voor heel Nederland. 7. Die eeuwige makkelijke slachtoffer rol en hysterie van de anti-ZPers.
"De activisten voeren acties over de ruggen van kleine kinderen." Als mensen over een "kinderfeest" beginnen, dan weet je dat er iets niet deugt: Nederlandse kinderen worden tenslotte niet geboren met de wetenschap dat een Piet zwart moet zijn. Blijkbaar probeer je je eigen racisme een romantisch tintje te geven.
Uw derde punt: "Mensen laten zich niet ten onrechte voor racist uitmaken omdat ze altijd het Sinterklaas feest hebben gevierd met Zwarte Pieten" is en niet waar en een drogreden. Mensen worden in het algemeen namelijk bewust niet uitgemaakt voor racist omdat ze Sinterklaas vieren met zwartepieten. En of je iets altijd al zo gedaan hebt, zegt natuurlijk niets over of dat dan goed of fout was. Zwartepiet heeft de langste tijd van zijn bestaan bijvoorbeeld gefungeerd als boeman met de roe en de zak. Ook daar is men van af gestapt omdat men vond dat het niet meer paste, ondanks dat men het altijd zo deed!
@ Lisanne Wilmots: [Ik praat agressie niet goed, maar...] Als een reactie zo begint, weet je het al. Een opsomming van beweringen ("stellingen" is al een te verfijnd begip ervoor) zonder enige onderbouwing. Geen bijdrage aan een zinvolle discussie dus.
“Veel zwarte mensen zijn hier omdat jullie daar waren.” Jullie? Veel zwarten in Nederland stammen af van zowel arme plantageslaven als van rijke plantagehouders, terwijl de meeste blanken in Nederland geen enkele voorouder hebben met activiteiten in de koloniën. U en ik zijn even schuldig en onschuldig aan de trans-Atlantische slavenhandel, evenals aan het verraad van Anne Frank en de misdaden van Dutchbat. Allemaal Nederlandse geschiedenis, maar daarvoor hebben we niet gekozen, net zo min als voor het daaraan verbonden paspoort, dus wie zijn wij en wie zijn jullie? Laten we samen strijden voor een betere wereld.
De Hollanders hadden niets te zoeken in de Oost noch in de West noch in Afrika. De Hollanders hebben rijke culturen in de Oost, de West en in Afrika vermorzeld en ravages achtergelaten. De Hollanders hadden daar niets te zoeken dan de schatten roven waar de Amsterdamse grachtenpanden op gebouwd zijn. Zonder deze rooftochten zou Nederland een drassige graspoel zijn geweest, een beetje dankbaarheid naar de voormalig bezitter van uw welvaart is wel op zijn plaats...
"1=>Hoe zijn negroide mensen dan in de Europese cultuur terechtgekomen?" Volgens mij niet met de stoomboot van Sinterklaas. "En als ze zwart van de schoorsteen zijn waarom zijn ze niet blond en hebben ze dan krullen." Ja, dat heeft de minister president volgens mij al eens uitgelegd. "2.=>Welke: de blanke of de zwarte?" Beiden. "3=>Af en toe is het goed om bepaalde tradities tegen het licht te houden zeggen mensen als het om bijvoorbeeld Islamitische feesten gaat." Geen idee waar je het over hebt. Daarbij, tegen het licht houden of er met een gestrekt racisme been in gaan is een groot verschil. 4.=>Welke? Die van voor- of tegen ZP? Vooral de tegenstanders en je ziet wat voor rotzooi het gevolg is. "5.=>Zie 1." Ik heb nog eens gekeken, maar zie nog steeds de schade niet. "6.=>U vergeet dat in sommige delen van het land blank een minderheidskleur is." Nee dat vergeet ik niet, maar ik zie het verband even niet, "7.=>Wie is er nu hysterisch?" Aha, U vindt mij dus hysterisch omdat ik hier gewoon een aantal argumenten op noem? Ik sta niet te schreeuwen hoor bij demonstraties.
Bedankt voor je reactie. Je bevestigt mijn standpunt dat je racisme niet zomaar bespreekbaar kan maken in Nederland. Je mag het R-woord niet noemen. Dat moet heel voorzichtig gebeuren. Als je racisme bespreekbaar wilt maken dan moet je dat doen zonder het woord racisme zelf op te noemen. Noem je het R-woord wel dan krijg je het verwijt met gestrekt been in te gaan. Er zijn zelfs nog mensen die eerst willen hebben dat je het racisme van al de andere volkeren op de wereld benoemd voordat je het racisme van blanken kan bespreken.
Wat moet ik nu denken van de anti pieten brigade in black panther outfit? Dat komt wel heel naar over!
Ongeacht wat je van Piet vind: jezelf vergelijken met de black panthers omdat je naar een anti ZP demonstratie gaat is ongepast.
Wat te denken van deze actie? https://www.facebook.com/sylvano.rosenberg/posts/1134342279957960 Dit om aan te geven dat het van 2 kanten komt, en we met z,n allen de verkeerde weg bewandelen.
Ik geloof niets van dat verhaal. Even rondkijken op meneer's facebook pagina en ik geloof het nog veel minder (F-Side connecties). Gewoon een trieste poging tot zwartmakerij van de tegenstander.
Nou... die reacties op het vermeende gebeuren vind ik anders ook weer behoorlijk ernstig. De lijfstraffen die men voorstelt zijn echt te ziek voor woorden. Ja racisme bestaat en is diep geworteld in de mens. Wat vreemd is boezemt angst in, kennelijk. Anderzijds, de helft van de mensen is sowieso gestoord en kunnen in het normale leven maar net de schijn ophouden van enige normaliteit. Per definitie heeft de helft van de bevolking een IQ van onder de 100 dus verwacht daarvan geen wonderen. Aangepast gedrag is nog net op te brengen buitenshuis maar onder het schedeldak van een zeer groot deel van de mensen is het werkelijk een beestenbende. Primitieve reacties reachtsreeks uit de oertijd.
Beste Mitchell Esajas, Wie in white privilege gelooft moet ook consequent toegeven dat racisme niet een probleem van blanken is. Blanken hebben in hun eigen manier racisme bestreden en uit hun maatschappelijk leven verbannen, zover dat het voor hun democratie, vrijheden en gelijkheid idealen een probleem vormde. En dat was uitsluitend politieke racisme en fascisme. Maar racisme is wel verankerd in erfgoed, cultuur, instituties, kortom in in- en uitsluitingsmechanismen van burgerschap. Deze vormt geen probleem meer voor blanke burgers, niet maatschappelijk en niet individueel. Het is zelfs niet tastbaar voor hen, niet waarneembaar. Ook dankzij het westerse internationalisering is voor blanke ‘allochtoon’ is het probleem grotendeels opgelost. Zij worden moeiteloos opgenomen in institutioneel leven van blanke meerderheid. Dat geldt niet voor gekleurde burgers en niet voor niet-blanke ‘allochtonen’. Zij zijn niet doelgroep van instituties geweest, niet in hun ontstaansperiode, ook later niet. De meeste structureel vaste onderdelen van de Nederlandse erfgoed, onderwijs, kennis en informatievoorzieningen, werk, politiek, maar ook rechtsorde, politie en leger, zorg, welzijn en bestuurlijke lagen zijn onderhevig aan in- en uitsluitingsmechanismen waarmee de niet-blank structureel in afstand word gehouden of op niet sleutelposities terecht kunnen komen, zonder vooraf geassimileerd te worden. Kortom zelfs na generaties zullen zij oor institutionele benadering als vreemde, als niet geïntegreerd of beter gezegd als niet geassimileerd beschouwd worden. De burgerschap en instituties zijn niet hervormd voor diversiteit die eigen is aan Nederland, culturele, etnische maar ook niet voor raciale of mentale diversiteit. Het strijd tegen racisme loopt niet via zwartheid van Piet, dat moet ook niet. Nu al loopt de strijd ertegen vast en wordt het een herhaling van zetten. 10.000 reacties op een selfie komt niet allemaal door zogenaamd liefhebbers van piet, ook Wilders aanhang zijn niet vanwege pro-pietheid racisten geworden. Intussen is de blanke meerderheid bezig om sinterklaas aanpassen zodat het niet meer last krijgt van racisme beschuldigingen, zoals ook eerder met politieke racisme het geval was. Dat betekent praktisch vastlopen van strijd tegen racisme tegen zwarte burgers. Een racismevrije oplossing voor piet, ligt in bredere aanpak in strijd tegen racisme. Daarmee zullen meer blanke en gekleurde burgers zich aangesproken voelen. Het succes van strijd tegen racisme achter piet ligt mede in succes van strijd tegen andere vormen van racisme in Nederland.
"Het strijd tegen racisme loopt niet via zwartheid van Piet, dat moet ook niet. Nu al loopt de strijd ertegen vast en wordt het een herhaling van zetten. 10.000 reacties op een selfie komt niet allemaal door zogenaamd liefhebbers van piet, ook Wilders aanhang zijn niet vanwege pro-pietheid racisten geworden. Intussen is de blanke meerderheid bezig om sinterklaas aanpassen zodat het niet meer last krijgt van racisme beschuldigingen, zoals ook eerder met politieke racisme het geval was. Dat betekent praktisch vastlopen van strijd tegen racisme tegen zwarte burgers. Een racismevrije oplossing voor piet, ligt in bredere aanpak in strijd tegen racisme. Daarmee zullen meer blanke en gekleurde burgers zich aangesproken voelen. Het succes van strijd tegen racisme achter piet ligt mede in succes van strijd tegen andere vormen van racisme in Nederland." Jij begrijpt het volgens mij zoals al die andere goed bedoelende buitenstaanders, die geen persoonlijke ervaringen hebben maar het goed menen, niet althans dat haal ik uit jouw betoog. Zelfs zwarte mensen onderling hebben niet hetzelfde gevoel, het gaat voor mij om de mensen die er wel last van hebben en er bezwaar tegen maken zonder het doel te hebben daarmee racisme op te lossen.
Beste F. Bidar, Hoewel we het in grote lijnen eens zijn ben ik het in een enkel belangrijk concreet punt niet met je eens. [Het strijd tegen racisme loopt niet via zwartheid van Piet, dat moet ook niet.] Het is beslist niet waar dat dé strijd tegen racisme ”via de zwartheid van Piet” loopt. De strijd is al oud, en Zwarte Piet is daarvan altijd slechts een onderdeel geweest. Alleen doordat de laatste jaren zoveel heftige, emotionele reacties zijn gekomen – volgens mij vooral een effect van internet, en met name Facebook, waardoor de actie “Zwarte Piet = Racisme” in november 2011 een oneindig maal grotere impact heeft gekregen dan eerdere acties op dit punt- is de aandacht inderdaad tamelijk geconcentreerd geraakt op Zwarte Piet. Maar altijd al hebben antiracistische actievoerders dit slechts als een onderdeel gezien van racistische verschijnselen in het algemeen, daar op veel plaatsen in de samenleving wordt gediscrimineerd op raciale gronden (naast de andere discriminatiegronden). Denk b.v. aan de arbeids- en woningmarkt, media e.d. Anderzijds is het een feit dat de acties tegen Zwarte Piet -naast emotionele afweerreacties- ook meer bewustwording bij veel mensen heeft opgeleverd, en b.v. ook kwesties als "white privilege" onder de aandacht heeft gebracht. Dus je maakt hier m.i. een verwijt dat geen doel treft; je zou eerder de media moeten aanspreken die in deze periode van het jaar ernaar tenderen alles te vernauwen tot acties tegen Zwarte Piet.
--- Dit bericht is verwijderd —
Ja, 10.000 persoonlijke racistische scheld- en bedreigpartijen, het mag geen naam hebben.
--- Dit bericht is verwijderd —
Jij zegt: “... personen die het maar niet kunnen laten om een verleden te misbruiken voor eigen gewin cq persoonlijke aandacht.” Jij moet gedacht hebben: na zo'n racistische scheldpartij op de schrijver is een karaktermoord op hem hier ook nog wel op zijn plaats.
Laten we niet uit het oog verliezen dat Zwarte Piet helemaal niets met racisme te maken heeft. De discussie wordt gaande gehouden door een kleine groep mensen die alles over hebben voor hun 15 minutes of fame en er zelf financieel wijzer van kunnen worden. Laat de mensen die het hardst over racisme schreeuwen eerst maar eens iets doen aan racisme in hun thuisland.
Jij zegt: “ Laat de mensen die het hardst over racisme schreeuwen eerst maar eens iets doen aan racisme in hun thuisland.” 'Fraaie”racistische reactie, Jeannot
Boer Mitchell heeft naast een mening een brede woordenschat. Boer Jan heeft ook een mening maar geen brede woordenschat. Boer Mitchell weet dat, hij heeft Boer Jan nodig om zijn argumentatie kracht bij te zetten. Daarom gebruikt hij Boer Jan, hij maakt Boer Jan doelbewust boos door eerst te demonstreren, het plezier van Boer Jan en zijn kleine gelovige kindertjes te vergallen, om als kers op de taart nog even een mooie foto in de trant van zo YEEEESSSS dat hebben we lekker voor elkaar gekregen op Facebook te knallen. Boer Jan, zoals gezegd niet zo breedsprakerig, voelt natuurlijk dondersgoed aan dat hij keer op keer in zijn kruis is getrapt op wat een mooie feestelijke dag zou moeten zijn. En dus doet Boer Jan iets wat hij altijd doet wanneer hem onrecht is aangedaan; schelden en tieren. Boer Mitchell lacht in zijn geniepige vuistje. Wat mag, maar Boer Mitchell is feitelijk geen haar beter dan Boer Jan.
En dan reageert boer Jan met: “ 1. Gewoon net zoals American History X met die zwarte smoel op de stoeprand (en kaportrappen). – Erwin F. 2. Kanker apen, de helft is te dom om te lezen, ze moeten dankbaar zijn dat iemand ze ooit heeft leren lezen anders waren ze nog steeds aan de ketting dit soort acherlijke dingen he wauw. – Jordi U. 3. Iedereen die tegen zwarte piet is mag zich bij mij aanmelden voor een gratis kogel door je harses. dat jullie nou problemen hebben met je eige zelfbeeld.. maar om nou een kinderfeest teverzieke.. beter VERLAAT je dit land en SNEL.' – Rick den O. 4. Jullie zijn te gast in ons land rot dan lekker op naar jullie eigen land als het je hier niet zint! Eenmaal aangekomen in Amsterdam rij direct door naar Schiphol en neem een enkeltje Afrika. “ ...als ik je goed begrijp. En dat is in jouw ogen dus volstrekt onschuldig. Het onschuldige scheldpartijtje van Boer Jan bevat een rijk racistisch gedachtegoed. Maar hij kan het natuurlijk niet helpen. Right ?
--- Dit bericht is verwijderd —
"De anti-zwarte-pieten betogers hebben ook een gebrek aan kennis van de voorchristelijke culturen in Europa en toch weerhoudt dat ze er niet van er commentaar op te hebben." Kijk nou wat je schrijft want hoe kan jij nou weten dat iedereen die bewaar maakt een gebrek aan kennis van de voorchristelijke culturen in Europa hebben? Ken jij het percentage pro pieten deze kennis wel bezitten, ik voorspel dat vrij weinig er kennis van hebben maar zij krijgen niet het goedkope verwijt dat zij allemaal geen kennis hebben van de voorchristelijke culturen in Europa.
Deze versie had ik nog niet gehoord. Het zijn dus volgens jou Moorse piraten die voor een katholieke bisschop werken. Mocht dit verhaal waar zijn dan worden de negroïde uiterlijke kenmerken nogal karikaturaal neergezet zoals dat gewoonlijk was in de koloniale tijd.
http://www.volkskrant.nl/leven/geen-twijfel-zwarte-piet-stamt-af-van-kindslaven~a3531694/ Volgens de kunsthistoricus Elmer Kolfin kan er geen enkele twijfel bestaan over de oorsprong van Zwarte Piet in het slavernijverleden. De universitair docent kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam en deskundige op het gebied van afbeelding van negers in de kunst en de achtergrond daarvan, publiceerde stukken over slavernij en werkte mee aan de tentoonstellingen Black is beautiful (2008) en Slavernij verbeeld (2013). Ook schreef hij een bijdrage voor The image of the black in western art, een standaardwerk van Harvard University Press dat volgend jaar meer dan vierduizend pagina's zal beslaan.
Het zou ook zo kunnen zijn dat jij uit je nek kletst. In ieder geval, je als blanke verkleden als moorse piraat om kinderen bang te maken zou ook racistisch zijn.