BNNVARA

Wij zijn voor

Een eerlijk en gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook? Samen zetten we dingen in beweging. Sluit je aan bij BNNVARA.

Waarom moeten we minder stilzitten en meer bewegen?

30 okt 2020
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
61 keer bekeken
Sahil Amar Aïssa

Sahil Amar Aïssa

© Make Holland Great Again

De gemiddelde Nederlander zit maar liefst 9 uur per dag stil. En sinds corona zijn we nog meer (thuis) gaan zitten. Tijd voor verandering, als je het Make Holland Great Again vraagt. Zij introduceren: Kwart Over Twee, Beweeg Mee. 

'We zijn de grootste stilzitters van Europa!' Dit blijkt uit onderzoek van de Europese commissie. We moeten minder stilzitten en meer bewegen, als je het Make Holland Great Again vraagt, oftewel: Kwart Over Twee, Beweeg Mee. Het enige wat ze je oproepen te doen is iedere dag rond 14:15 uur even te gaan bewegen. Simpel toch? Geen overbodige luxe in coronatijd: volgens het RIVM is ruim de helft van de Nederlanders veel minder gaan bewegen sinds we thuis moeten werken.
Gevolgen
Wat is er nou zo erg aan al dat zitten? Nou, het is simpelweg niet gezond. Sterker nog: het is gevaarlijk. Als je meer dan 10 uur op een dag stilzit, is jouw kans op voortijdig overlijden maar liefst 40 tot 60 procent hoger, vertelt arts en vertegenwoordiger NVAB Elise Koopman in Make Holland Great Again. ‘Er lijkt een link te zijn met verschillende soorten kanker, overgewicht en depressie’, legt Koopman uit. Maar volgens haar zijn ook de gevolgen op de korte termijn niet mals: ‘Je spieren worden slap, je krijgt een slechte conditie en veel mensen krijgen nek-, schouder- en armklachten.’

Gemiddelde kantoormedewerker van 2040:
BNNVARA-presentator Sahil Amar Aïssa: ‘Als je dus tien jaar lang negen uur per dag zit resulteert dat in: overgewicht, bloeddoorlopen ogen, bijziendheid, wallen, een slechte huid, een bochel, depressie en diabetes.’

Kassa heeft het eind maart al gezegd: sporten is belangrijk in coronatijd. Het verstevigt namelijk het immuunsysteem en houdt virussen langer op afstand. Het is nog niet bewezen dat het ook het coronavirus langer op afstand houdt. Wel zou sporten volgens de Gezondheidsraad het risico op depressiesymptomen verlagen en de insulinegevoeligheid verhogen, zo schrijft Pauw in 2017.

Simpelweg: sporten?
Dat er iets moet veranderen, is duidelijk. Maar simpelweg sporten alleen is niet altijd de oplossing. Volgens de Gezondheidsraad is het vooral belangrijk dat je 22 minuten per dag aan matige of zware intensieve inspanning doet, licht Koopman in Make Holland Great Again toe: ‘Als je tien uur per dag zit en een paar keer per week gaat sporten, loop je dezelfde risico’s. Het is van belang om vooral niet de hele dag te zitten. Beweeg 22 minuten per dag. Denk dan aan wandelen of fietsen. De helft van Nederland haalt dat niet.’

Wat staat jou te doen? 
Sahil ziet het als een missie: we moeten de toekomstige kantoorbeesten wakker schudden. Daarom stelt hij met Make Holland Great Again wat spelregels voor een lang en gezond leven op. Ook Kassa maakte onlangs een lijstje. Hier wat tips op een rijtje:
  • Meetings: Plan je videomeetings niet achterelkaar, maar neem tijd om tussendoor even te bewegen. En mocht je op kantoor zijn: als je iets met je collega’s wil bespreken, loop dan naar ze toe in plaats van te mailen.
  • Geen drinkflessen meer op tafel, maar gewoon kleine bekers. Zodat je elke keer moet opstaan als het leeg is. Sahil: ‘En haal nóóit meer koffie voor collega’s.'
  • Maak van je bureau een sta bureau


In beweging 
Zit je altijd in een fijn werkritme en kom je daar moeilijk uit voor wat lichaamsbeweging? Volgens Kassa verhelp je dat door ieder halfuur een wekker te zetten: ‘Zet een wekker, doe een paar oefeningen; strek je benen of ga planken.’

Daarnaast is het ook goed om te voorkomen dat je achter je bureau gaat lunchen door naar buiten te gaan, vertelt psycholoog Julia van Alphen in 2017 aan Kassa:  ‘Naar buiten gaan is erg goed, omdat je dan in beweging bent én andere gedeeltes van je lichaam activeert. Dat kan je energielevel oppeppen, het is een wake-up-call voor je hersenen.’

En ga je liever niet naar een sportschool? Zet het bekijken van instructievideo’s door sportcoaches op sociale media op je agenda, tipt Kassa: ‘Op Instagram en op YouTube zijn talloze video’s te vinden waarin sportcoaches je uitleggen hoe je oefeningen kunt doen, zoals de gratis yogalessen van Yoga With Adriene op YouTube en de sportlessen van Arie Boomsma op Instagram.’
Vrije tijd 
Maar alle zituren toeschrijven aan een fulltime kantoorbaan gaat niet op volgens Sahil: ‘We spenderen ook 85 procent van onze vrije tijd zittend: in de auto, bij vrienden, voor de tv.’ Ook hier luidt het vonnis: minder stilzitten, meer bewegen.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar