Sfeerfoto van BNNVARA
BNNVARA
Heb jij moeite met het betalen van je boodschappen, huur of energierekening? Deel je verhaal met ons hieronder.
theme-icon
Duurzaam leven

Waar staat de CO2-compensatieboom van jouw vliegreis eigenlijk?

  •  
13-08-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
881 keer bekeken
  •  
franz-schafer-0OMc3Vu-rF0-unsplash

Voor een paar euro extra worden er ter compensatie van je vliegreis een aantal bomen geplant. Maar waar staan die bomen eigenlijk? En lost dat voldoende op? In de nieuwste aflevering van Alledaagse Vragen het antwoord.

Je hebt er vast weleens van gehoord: het compenseren van de CO2-uitstoot van je vliegreis door het planten van bomen. Je vinkt een hokje aan, betaalt een paar euro extra en je hebt de uitstoot gecompenseerd. Althans, zo lijkt het. Maar is het zo simpel? En waar blijven al die bomen?

Stap je in een vliegtuig van KLM, dan staat jouw compensatieboom in Panama. Het geld dat jij extra overmaakt voor de CO2-compensatie gaat, volgens de site van KLM, direct naar CO2OL Tropical Mix – een organisatie in Panama. Maar of dat nou zo goed is? Milieuorganisatie Fossiel Vrij zet er zijn vraagtekens bij. Sterker nog: zij hebben KLM aangeklaagd omdat ze het oneens zijn met de duurzaamheidsclaims van de luchtvaartmaatschappij. ‘Volgens Fossiel Vrij ondermijnt het bedrijf urgente klimaatmaatregelen door klanten het idee te geven dat ze de milieuschade die vliegen veroorzaakt echt kunnen goedmaken’, aldus Alledaagse Vragen-verslaggever Merel Wielaert.

Hoe werkt CO2-compensatie?

Kirsten Sleven van Milieudefensie legt uit: ‘Het houdt eigenlijk in dat er een boom wordt geplant die CO2 vastlegt die anders in de atmosfeer zou blijven.’ Maar dat gaat niet van de ene op de andere dag: ‘Het duurt heel lang voor de CO2 is vastgelegd.’ De bomen moeten namelijk nog groeien. ‘En daarnaast is het ook belangrijk dat het bos niet weer wordt gekapt, want dan komt er CO2 vrij.’ Ook blijven lang niet alle bossen overeind, weet Sleven. In de gebieden waar veel van de bossen staan komen – door de hitte – regelmatig bosbranden voor.

Ook zijn de landen waar deze bomen geplant worden - in het geval van KLM dus Panama – lang niet altijd blij met die compensatiebomen. ‘Het is vaak schadelijk voor het inheemse gebied en de financiële compensatie die het bedrijf krijgt voor die CO2-aanpak gaat niet naar het land waar het bosproject zit’, aldus Merel.

Thema's:

theme-icon
Duurzaam leven

Gerelateerd

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (3)

MurrMurr
MurrMurr28 aug. 2022 - 2:19

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Liquidfriend
Liquidfriend20 aug. 2022 - 8:04

"Put your money where your mouth is" zeggen de Engelsen. Met andere woorden, gewoon niet meer vliegen. Die CO2 -compensatie is een theaterstukje om toch legitiem op vakantie te gaan met het vliegtuig. Neen, ik ontmoet nog veel medelanders die van alles toeteren over ons milieu, de veeboeren de maat nemen, havermelk drinken met een abonnementje op natuurmonumenten maar wél nog in het vliegtuig stappen zogenaamd met een CO2-compensatieboompje. Niet meer in een vliegtuig stappen, veel beter.

Uitgekleed
Uitgekleed18 aug. 2022 - 19:01

CO2 reductie kan alleen aan de bron bestreden worden, omdat dit in de markt onmogelijk is. De bron is de boorput waar de aardolie gewonnen wordt door de olie producerende bedrijven en landen. De verantwoordelijke directies en regeringen, hebben al vanaf de jaren 60 van de vorige eeuw de plicht CO2 te reduceren. Niet weten dat CO2 reductie, wat diametraal staat tegenover economische groei, van groter belang is dan die economische groei, kan bij de directies en regeringen geen excuus zijn. Het excuus van de directies dat zij verplichtingen hebben tegenover hun aandeelhouders is legitiem want als die weglopen raakt het zijn eigenaren kwijt met instorten van de beurskoers. Deze aandeelhouderes voelen geen enkele verplichting aan het bedrijf, zij kunnen onbelemmerd kopen en verkopen. Op die aandeelhouders rust de volle verantwoordelijkheid op verminderen van de productie, samen met de directie. Sinds enkele jaren zijn enkele activistische kleine aandeelhouders opgestaan die het bewustzijn van hun verantwoordelijkheid onder de grote aandeelhouders hebben opgevoerd maar helaas de continue opbrengst van 6 tot 8% jaarlijks van hun olie en gasaandelen moest onbelemmerd doorgaan. Reeds enkele dagen is Peter Hein van Mullingen hoofdeconoom van het CBS op TV in beeld met een weldoordacht ludieke determinatie wie baby boomers zijn en wie niet, noodzakelijk voor het duiden wie de echte bofkonten zijn met zomaar een huis waarin zij wonen. Maar vandaag, niet goed gezorgd voor onze planeet

RaymondenJoop
RaymondenJoop15 aug. 2022 - 19:18

Deze poppenkast mogen we wel globaal oplossen, hoewel het je reinste flauwekul is en efficiënte boeren bekijken we lokaal voor de al weinig vlees etende nl-er ivm de rest van Europa.