Jongeren raken steeds vaker in de schulden door achteraf betalen via Klarna en Riverty. Hoe zit dat?
Steeds meer jongeren kiezen voor uitgesteld betalen – op de pof, maar dan online. ‘Ik vind het wel handig, voor als mijn studiefinanciering nog niet binnen is. Dan kan ik al wel iets kopen’, vertelt een jongen aan NOS Stories.
In Nederland zijn twee grote aanbieders van dat uitgesteld betalen: Klarna en Riverty (voorheen AfterPay). Inmiddels kan je op steeds meer plekken met deze diensten betalen; bij kledingwinkels zoals H&M, Omoda en Hunkemöller, maar ook Blokker, IKEA, Mediamarkt en GAMMA doen mee. Je kunt zelfs op vakantie via uitgesteld betalen: ook CheapTickets.nl biedt de mogelijkheid aan. Enkele honderden in Nederland gevestigde (online)ketens zijn aangesloten bij de betaaldienst; wereldwijd zijn dat er enkele honderdduizenden.
Ook zijn er veel gebruikers van de dienst. Vier op de tien online consumenten hebben er dit jaar al zeker één keer gebruik van gemaakt, zegt de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Veel van hen zijn jongeren. En zij komen door deze diensten juist steeds vaker in de geldproblemen, meldt toezichthouder AFM. Het is moeilijk overzicht te houden over je uitgaven en zo stapelen schulden zich op. Voor wie niet binnen de gestelde termijn van maximaal dertig dagen het verschuldigde bedrag overmaakt komen er extra kosten bij.
Een op de vijf klanten die gebruikmaken van een ‘achteraf betalen-dienst’ krijgt te maken met boetes voor te laat betalen, volgens Daniëlle de Jager van AFM. Onder wie de eerdergenoemde jongen die door NOS Stories werd gesproken. ‘Als je een aantal maanden niet betaalt, krijg je nog één kans om te betalen. Als je het dan niet doet dan komt er rente bovenop. Dan loopt het wel op.’ De dienst van deze bedrijven is niet in het belang van de consument, volgens AFM. ‘Het verdienmodel heeft een verkeerde prikkel in zich, (…) want de klant die te laat betaalt, levert het meeste op.’ Veel van de jonge gebruikers komen op deze manier bij incassobureaus terecht.
Meld je snel en gratis aan voor de BNNVARA nieuwsbrief!