BNNVARA
Een eerlijk en gelijkwaardig Nederland. Wij zijn voor. Jij ook?

Hoe gelukkig worden we nou eigenlijk van ‘Black Friday’?

21 nov 2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
Shoppen

Black Friday, een zwarte dag voor de massaconsument. Meer spullen maakt ons niet meer gelukkig. Waarom doen we dan tóch mee aan deze uit Amerika overgevlogen trend?

Wat nou kijken? We kopen, kopen, kopen en kijken later wel of wat we aan die jaarvoorraad scheermesjes en tien broeken voor tien euro hebben. Aanstaande vrijdag vieren we in Nederland ‘Black Friday’. Een Amerikanse ‘feestdag’. Want aan de midseason-sales, zomeruitverkopen en opruimingsdagen die we al kennen, hebben we blijkbaar niet genoeg.
Elk excuus om nóg meer spullen te kopen is er één. Ons verstand bergen we samen met alle hebbedingen waar het kaartje nog aan zit, gelijk op in de kast. Want hé, ‘voor de helft van de prijs’ scheelt toch weer 50% van het bedrag wat je weer kunt investeren in het kopen van nog meer andere spullen.

Dit MOET je hebben

Consu-nog-meren. Het is een trend die wel al lang en breed hebben overgenomen van onze Amerikaanse koopjesjagende buren. 'Hoe meer, hoe beter' , luidt het credo. We hebben de functies van de nieuwste iPhone nog amper ontdekt of we kunnen de nieuwste versie alweer pre-orderen. Onder het mom van ‘dan ben je er als eerste bij!’. Ook als we in de stad lopen, slepen we onszelf met volle tassen de winkel uit en zijn we in ons hoofd alweer bezig met het kopen van een groentesnijder die je wortels in spaghetti verandert. Moet. Je. Hebben.
Behalve dat overconsumeren slecht is voor de aardkloot waarop we steeds meer winkels bouwen, kunnen we ons ook afvragen of we echt gelukkiger worden van (nog) meer spullen. Volgens menig opruimgoeroe  in ieder geval niet. Al wordt het ons ook niet makkelijk gemaakt géén dingen te kopen.
De wereld ligt dankzij internet letterlijk aan onze voeten - eigenlijk aan onze handen als je het letterlijk wilt nemen - en daarmee wordt het ook steeds makkelijker alles te kopen wat ons hebberig hartje begeert. We webshoppen tot onze laptop erbij neervalt, want een digitaal winkelmandje raakt immers nooit vol. We zien niet meer hoeveel spullen we eigenlijk al bezitten, omdat we elke dag geconfronteerd worden met de wereld om ons heen waarin mensen nóg meer en nóg betere spullen hebben.

Koopjesfeestdag

Hoe meer spullen we kopen, des te meer we ook willen. Een oneindige loop waar we niet uitkomen. En dagen als Black Friday wakkeren onze drang naar consumeren alleen maar meer aan. Toch komen we er niet onderuit. De maatschappij om ons heen globaliseert en winkels staan net zoals hun klanten maar al te graag in de rij om mee te doen met trends als Black Friday. Het levert toch weer net wat meer geld in het laatje op. En de klant levert het meer nieuwe spullen op, wat weer zorgt voor dat kleine momentje van geluk ‘yes ik hoor er (weer) bij!’. 
Net zo snel als de afgeprijsde ladyshavers en massagestoelen inclusief gratis ontspannings-cd de deur uit vliegen, zo snel verdwijnt ook dat geluksstofje zodra we het hebben gekocht. Het duurt namelijk niet lang voordat we weer méér willen en automatisch ontevreden raken met wat we al hebben. Ook al zijn we in Nederland  sceptische kopers , de cijfers liegen er niet om. Dit jaar doen meer dan 100 winkels mee aan de  koopjesfeestdag . En dan te bedenken dat in 2015 nog maar 35 winkels meededen. Black Friday wint overduidelijk aan populariteit, maar beter worden we er niet echt van. 
Het is misschien een gek idee, maar als we dan toch alle Amerikaanse trends zoals Black Friday en Halloween in de oppervlakkigste vorm overnemen, waarom introduceren we dan niet ook gelijk Thanksgiving? Dan leren we tenminste dankbaar te zijn voor die tot de rand gevulde plastic tassen met zooi. Een beetje balans kan immers geen kwaad, toch? 

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar