Sfeerfoto van BNNVARA
BNNVARA

BNNVARA

Vóór vooruitgang, vrijheid en verandering

We denken dat het beter kan: open, gelijkwaardig en rechtvaardig. Dit bereiken we niet alleen, dus sluit jij je aan? Of kom naar het BNNVARA Festival!

Waarom is de chaos bij het CBR nog steeds niet opgelost?

20 sep 2019
  •  
leestijd 4 minuten
Bij het CBR (van je rijbewijs) zijn de wachttijden voor medische beoordeling nog steeds niet opgelost. Waarom niet? 
Afgelopen donderdag bezocht Tim Hofman in #BOOS opnieuw het hoofdkantoor van het CBR. Deze keer met een groep van 22 jongeren die lijden onder de wachttijden van het CBR. Allemaal om dezelfde reden. Ze hebben nog steeds hun rijbewijs niet, omdat zij eindeloos moeten wachten tot zij een doktersverklaring hebben. Er werd beterschap beloofd. Aan het einde van de zomer zou er een oplossing komen voor de wachttijden. Maar tot op de dag van vandaag is er nog niks veranderd aan de situatie. Dit heeft als gevolg dat de jongeren heel lang bezig zijn met rijlessen tot zij mogen afrijden. En dat kost natuurlijk veel geld.
Maar ook dit bezoek aan het hoofdkantoor levert weinig op voor de jongeren. Ze krijgen de verantwoordelijke Jan Jurgen Huizing niet te spreken. De woordvoerder kan alleen hopen op een snelle oplossing en ze geeft aan dat alle jongeren in aanmerking komen voor een spoedprocedure. Je kunt ervoor in aanmerking komen wanneer het theorie-examen binnen vier maanden dreigt te verlopen – je moet er wél zelf over bellen. En dan nog. 'Het is mij toegezegd, maar het is nooit wat geworden.'
Doktersverklaring
Bij #BOOS meldden zich eerder dit jaar zes jongeren die allemaal te maken hebben met de medische beoordeling van het CBR. Ze hebben ADD of Asperger, een van hen valt weleens flauw. Op zich logisch dat het CBR eerst een doktersverklaring wil (kosten: vaak een paar honderd euro) en die verklaring nakijkt voordat het CBR een aanvraag voor een rijexamen honoreert. Maar het probleem: het dúúrt maar. En het CBR vertelt steeds weer een ander verhaal.
‘Ik ben al bijna een jaar bezig met mijn eigen verklaring’, zegt een van hen in #BOOS . ‘Ik word steeds doorgestuurd, van hier naar daar. En aan de telefoon wordt valse informatie gegeven. Ze zeggen dat ik naar de huisarts kan, en later zeggen ze dat ik naar de psychiater moet. Ik wacht nu op groen licht van het CBR, totdat ik af mag rijden. Ik maak nu al bijna duizend euro aan extra kosten.’ De vijf anderen maakten ook voor honderden euro’s kosten en wachten weken, maanden. En tussentijds moeten ze nieuwe rijlessen nemen, om de vaardigheden op orde te houden en de tijd naar het examen te overbruggen.
'Erg druk'
‘Het is heel erg druk bij het CBR. We zijn bezig met een nieuw systeem, om dat te vernieuwen om klanten sneller te kunnen helpen’, zegt een woordvoerder. Enfin, het verhaal over het computersysteem dat we al een tijdje van het CBR aanhoren. Eerder bezocht #BOOS al de organisatie omdat een meisje met Gilles de la Tourette en ADHD eindeloos vaak verklaringen moest inleveren – ook toen kreeg het systeem de schuld.
Er is ook een probleem met de artsen die de doktersverklaring moeten bekijken. ‘We hebben artsen in huis die jullie gezondheidsverklaringen beoordelen, maar daar hebben we op dit moment ook een tekort aan’, geeft de woordvoerder toe.
En de wachttijd is niet het enige. Er wordt ook nog eens niet zorgvuldig met deze dossiers omgegaan. Eind augustus bleek dat medische dossiers per ongeluk  op de verkeerde plek zijn terechtgekomen . Het AD meldt dat in zeker 71 gevallen niet alleen adresgegevens en burgerservicenummers, maar ook patiëntinformatie van huisartsen en specialisten in dossiers van anderen is terechtgekomen.
Vorige maand bezocht de Belbus van Kassa mevrouw Van Heyster; zij leverde vrijwillig haar rijbewijs in, maar tot haar grote schrik ontving ze in februari bericht van het CBR: er is een rijvaardigheidsonderzoek gestart waarvoor ze 400 euro moet betalen.
Deze verhalen staan niet op zich. Het ICT-project ‘Rijgeschiktheid aan het stuur’ was ooit beraamd op 7 miljoen euro; inmiddels zijn de kostenramingen opgelopen tot ruim 34 miljoen euro en is het nog altijd niet klaar, zo liet Zembla onlangs zien in de reportage ‘Chaos bij het CBR’. ‘Het project behoort inmiddels tot de drie duurste ICT-projecten die onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat worden uitgevoerd’, aldus de makers. ‘Achterstanden bij het computerproject zijn de belangrijkste oorzaak voor de problemen bij het CBR, waardoor duizenden mensen zonder rijbewijs kwamen te zitten. Een voormalige ICT-manager van het CBR vertelt in Zembla dat het computersysteem dat het CBR aanschafte te groot en te complex is, en dat er nauwelijks programmeurs te vinden zijn die ermee kunnen werken.’
Het CBR beloofde na het #BOOS-item van deze week dat de zes jongeren snel (‘proriteit’, aldus de woordvoerder) geholpen zouden worden. Maar beloftes (ook in een tv-item) zijn niet altijd iets waard bij het CBR: de organisatie beloofde mevrouw Van Heyster bij de Kassa -belbus óók beterschap. Maar de cameraploeg was nog niet vertrokken, of mevrouw Van Heyster kreeg wéér een rekening van het CBR in de brievenbus.
Beluister ook de Zembla -podcast over de CBR-uitzending:
Sfeerbeeld BNNVARA programma's