Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Medisch dossier klanten van CBR in verkeerde handen beland

15-08-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
94 keer bekeken
  •  
CBR - MJ afbeelding
Door problemen met het inscannen en digitaliseren van medische formulieren bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zijn privégegevens van klanten in dossiers van anderen beland.
Het AD meldt dat in zeker 71 gevallen niet alleen adresgegevens en burgerservicenummers, maar ook patiëntinformatie van huisartsen en specialisten in dossiers van anderen is terechtgekomen. De zaak kwam aan het rollen na meldingen van klanten dat ze medische gegevens van derden konden inzien.
'Het spijt ons'
Het bureau steekt de hand in eigen boezem. "Jaarlijks ontvangen we 600.000 gezondheidsverklaringen", relativeert een woordvoerster. "Maar vooropstaat natuurlijk dat dit niet mag gebeuren, het spijt ons. Iedere situatie waarbij een onbevoegde in MijnCBR de gegevens van een andere klant kan aantreffen is er een te veel."
Chaos bij het CBR
ZEMBLA onthulde in april dat een ICT project bij het CBR tientallen miljoenen meer kost dan gepland en dat deze overschrijdingen onvolledig aan de Tweede Kamer zijn gemeld. Ook bleek dat er een miljoen medische dossiers zijn opgeslagen op slecht beveiligde systemen. De computers van het CBR draaien onder meer op Windows XP, waaraan al vijf jaar geen veiligheidsupdates meer zijn gedaan. Het CBR beweert dat dit op beperkte schaal en in een veilige afgesloten omgeving gebeurt. Maar de minister stelde naar aanleiding van de ZEMBLA-uitzending 'Chaos bij het CBR' een onafhankelijk onderzoek in naar de beveiliging.
Kijk de uitzending: 
Bij het CBR kunnen klanten kiezen voor het insturen van een papieren verklaring of deze digitaal invullen en versturen. "De nieuwe digitale verwerking gaat wel veilig, snel en foutloos." Volgens  de woordvoerster van het CBR zijn van de 71 nu bekende gevallen waarbij het misging met scannen 21 door klanten aangemeld, bij 50 andere zaken waar het mis ging, ontdekte het CBR dat zelf. "We stimuleren klanten om digitaal met het CBR te communiceren."
Meer digitaal
Dit voorjaar voerde het bureau een campagne om dat doel te bereiken. "Onder de naam 'maximaal digitaal' proberen we met name 70-plussers te bereiken, via advertenties bij ouderenbond ANBO en Libelle." Deze groep is traditioneel minder actief online. "Ook het aantal extern keurend artsen dat digitaal met het CBR communiceert via het systeem Zorgdomein groeit." In 2016 deed 18 procent van de ouderen de aanvraag online, twee jaar later was dat al 35 procent.
"Mocht een dossier ondanks controles toch op een verkeerde plaats terechtkomen, dan kan dat leiden tot wat vertraging voor de klant", aldus de woordvoerster. Dan stuurt het CBR na vijf weken een herinnering aan de klant als wij een rapport niet hebben ontvangen."
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.