Chris, Nienke, Jurre, Raïsha, Max en Sahil laten zien hoe mooi onze planeet is en hoe je als reiziger met een duurzame en inclusieve instelling een verschil kunt maken.
De bushokjes van Christopher Herwig: “Ik wil het bijzondere in iets doodgewoons vastleggen”
05-10-2023
leestijd 4 minuten
Meer dan vijftien jaar zocht Christopher Herwig naar de meest mysterieuze bushaltes van de voormalige Sovjet-Unie, in een wereld waar alles op elkaar leek. Duizenden fotografeerde hij er. Hoewel zijn project officieel is afgerond, laten de bushokjes hem niet zomaar los.
Gewapend
met een camera in de hand en een onweerstaanbaar verlangen naar de volgende
vondst gaat hij op pad. Het geluid van passerende auto’s op het asfalt vult de
stilte die Christopher omringt in de focus op zijn bushokjes. “Volgens mij is
dit waar ik naar zocht.” De wind raast net zo hard voorbij als de auto’s. Elke
mogelijke hoek moet verkend worden. Er is immers maar één kans om dit
bijzondere kunstwerk vast te leggen.
Meer dan vijftien jaar fotografeerde de Canadese fotograaf Christopher Herwig,
die al het grootste deel van zijn leven op reis is, bushokjes in voormalige
Sovjetlanden. Wat per toeval begon toen hij twintig jaar geleden van Londen
naar Sint-Petersburg fietste, liep uit tot een gigantisch project dat van velen
de aandacht trok.
Het was nooit de intentie om bushokjes te fotograferen. Ik maakte er een spel van voor mezelf, om foto’s te maken van dingen die alledaags waren.
- Christopher Herwig
Sinds
zijn eerste bushokfoto in Litouwen heeft hij duizenden wonderbaarlijke
bouwwerken vastgelegd. Inmiddels is Herwig twee boeken, een film en een
zoektocht naar een nieuw project rijker. De enorme diversiteit van de haltes
toont de creativiteit van een onderdrukte bevolking. Laten zien dat iets
doodgewoons ook bijzonder mooi kan zijn, is volgens Herwig het mooiste eraan. Let
wel, als je zelf de bushokjes wil zien, is er haast bij. Stuk voor stuk worden ze
gesloopt of vervangen. Een flinke race tegen de klok dus.
Maar hoe zocht Herwig naar zijn befaamde bushaltes? Een fascinatie liep uit tot
een speurtocht, want indexaties zijn er niet. Nergens vind je een lijst of
kaart met bushaltes terug. De zoektocht was fysiek. Alle bushokjes die Herwig
fotografeerde zocht en vond hij zelf. Hij gebruikte een combinatie van online
kaarten en tips en probeerde zoveel mogelijk bushokjes digitaal op te sporen.
Vervolgens ging hij écht op pad. “Ik ben in vijftien landen geweest,” vertelt
hij. Voeg daar nog meer dan vijftigduizend kilometer aan toe en je krijgt een
beeld van de toewijding die Herwig heeft voor zijn project. Helaas werd zijn
harde werk niet altijd beloond met de voor hem zo waardevolle bushaltes. Het
gebeurde regelmatig dat de haltes bij aankomst al gesloopt waren.
Zelfs wanneer ik droom ben ik aan het rijden, zoekend. Rare, magische creaties aan het vinden waar ik naar verlang wanneer ik wakker word.
- Christopher Herwig
Nieuwe blik
Herwig is veel bezig met hoe we de wereld bekijken. Hij wil bewuster omgaan met
details. De bushaltes waren hiervan het begin. “Ik vond er steeds meer, uiteindelijk
werd het mijn reden om te reizen.” Volgens Herwig is het een geweldige manier
om plekken te zien die je normaal nooit zou hebben bezocht. Hij is blij dat de documentaire
hem de kans gaf om de mensen achter de bushaltes te laten zien. “Dat was een
van de dingen die me tot de haltes aantrok. Het mysterie over hoe dit mogelijk
was en hoe ze werden gemaakt,” aldus Herwig. “Het inzicht van de makers voegt
kleur toe aan het verhaal.”
Hoewel de bushokjes vanuit een westers perspectief mooi en bijzonder zijn, zijn
ze voor velen een pijnlijke herinnering aan het Sovjet verleden, zo vertelt
Herwig. Ook snappen mensen vaak niet waarom hij ze fotografeert. “Wanneer
mensen zagen dat ik er foto’s van maakte zeiden ze: ‘Wat doe je? Je maakt onze
gemeenschap belachelijk door deze vervallen halte aan iedereen te laten zien,’
dan zei ik: ‘Nee! Dit is écht cool, ik vind ze geweldig!’” De reden dat er met
de bushaltes zo werd uitgepakt, is omdat ze werden gezien als ‘ondergeschikte
architectuur’. Ze waren voor de staat dus simpelweg niet belangrijk genoeg om onder
te dompelen in regels en voorschriften. Dit liet de ruimte voor kunstenaars,
architecten en omwonenden om van de saaie, eentonige bushokjes fantastische
creaties te maken.
Inmiddels zijn de bushokjes deel van de Canadees. Hij droomt er nog over. Zelfs
nu hij met andere projecten bezig is, wordt hij er door achtervolgd. Als hij
toevallig in de buurt was zou hij tóch weer op zoek gaan. “Als ik in een van de
landen ben, zou ik het niet kunnen laten. Het is zo leuk om te doen.” Je hoort
de opwinding in zijn stem. Je zou kunnen zeggen dat het met zoveel
gefotografeerd hokjes onmogelijk is om een favoriet te kiezen, en dat is het
ook. Toch hebben de meeste van zijn favoriete haltes één ding gemeen. Hun
onherbergzaamheid. “De meest bijzondere creaties zijn vaak het lastigste te
bereiken. Alsof ze geen aandacht willen.”
Alle begin is moeilijk, zeggen ze wel. Toen Herwig voor het eerst een boek
wilde publiceren, kreeg hij geen positieve reacties terug van uitgevers. Pas
nadat hij zelf een kickstarter begon, wilden ze met hem samenwerken. Heeft
hij er wat van geleerd? “Ik weet niet zeker óf ik ervan geleerd heb. Ik ben nu
terughoudender vanwege het succes van dit project. Dan maak ik me druk dat het
volgende project minder succesvol wordt.” Hij vindt het goed om het er met
anderen over te hebben. “Ik vertel mensen het advies wat ik jou nu vertel, maar
vervolgens geloof ik het zelf niet helemaal.” Herwig lacht. “Ik moet meer naar
mezelf luisteren: als je zo’n project gaat doen, moet het voor jezelf zijn.
Niet voor likes en erkenning. Het moeilijkste aan een bizar idee of
avontuur ís de eerste stap.”