Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Verzekeraar vroeg diagnose ggz-patiënt

08-02-2016
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
60 keer bekeken
  •  
de-jacht-op-uw-medische-gegevens
Een verzekeraar heeft gegevens van klanten opgevraagd terwijl dat niet mocht. Het ging om de diagnoses en behandelplannen van ggz-patiënten. Die hadden echter een zogeheten privacyverklaring ingevuld, zodat ze dat voor zichzelf konden houden. Het is niet bekend hoe vaak verzekerden om de informatie is gevraagd.

De Autoriteit Persoonsgegevens, de privacywaakhond van de overheid, wil niet zeggen om welke verzekeraar het gaat. Die is er inmiddels mee gestopt. De andere verzekeraars zeggen dat ze nooit om de informatie hebben gevraagd en hebben beloofd dat ze dat ook niet zullen doen.

Als een GGZ-patiënt niet wil dat zijn diagnose bekend wordt bij de verzekeraar is het mogelijk om een privacyverklaring te ondertekenen. De verzekeraars moeten dan evengoed de declaratie uitkeren. Verschillende therapeuten vertellen in ZEMBLA ' De jacht op uw medische gegevens ' dat verzekeraars dat niet doen. Ze proberen om alsnog diagnose-informatie van de patiënt te krijgen. Ook zeggen verzekeraars in sommige gevallen dat de DBC-code (Diagnose Behandel Combinatie) verplicht is. De betaling laat ondertussen maanden op zich wachten.

Juridisch kader
De Autoriteit Persoonsgegevens heeft inmiddels álle zorgverzekeraars in Nederland het juridisch kader gestuurd dat geldt voor het opvragen van diagnose-informatie uit verwijsbrieven en behandelplannen van verzekerden met een privacyverklaring. De Autoriteit Persoonsgegevens benadrukt daarbij dat zij zal optreden als zij aanwijzingen krijgt dat de wet op dit punt wordt overtreden. Het juridisch kader is afgestemd met de Nederlandse Zorgautoriteit die toezicht houdt op de uitvoering van rechtmatigheidscontroles door zorgverzekeraars.
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.

BNNVARA LogoWij zijn voor