Sfeerfoto van Zembla

Zembla

Donderdag om 20.25 uur op NPO2npo2

Het onderzoeksjournalistieke televisieprogramma van BNNVARA
Zembla

Veel incassobureaus houden zich niet aan de regels

15 nov 2016
  •  
leestijd 2 minuten
meldpunt-voor-problemen-met-incasso
Veel incassobureaus houden zich niet aan de regels en proberen meer geld te innen dan hen toekomt. Daarvoor waarschuwen toezichthouders ACM en AFM via een speciale voorlichtingscampagne. Tegelijkertijd schakelen ze de hulp in van de consument. Onder het motto ‘Incasso? Betaal, maar alleen als het klopt’ roepen ACM en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) consumenten op in actie te komen tegen onterechte, onjuiste of agressieve incasso’s.

,,Het is belangrijk dat consumenten in actie komen tegen onterechte vorderingen'', zegt ACM-bestuurslid Henk Don. ,,Zo voorkomen zij schade voor zichzelf. En het helpt ook om oneerlijke incassopraktijken te stoppen.'' 
Check jouw incassobrief met de Incassobrief checker  of controleer hoeveel kosten het incassobureau in rekening mag brengen met de Rekenhulp incassokosten.

ACM heeft de incassosector onderzocht omdat consumenten veel problemen meldden bij ConsuWijzer en de schade voor het consumentenvertrouwen groot is. ACM heeft drie problemen vastgesteld bij commerciële incassobureaus en ondernemers die zelf incasseren. Zij overtreden de regels als zij:
-onterechte vorderingen innen. Het gaat dan bijvoorbeeld om rekeningen die niet verstuurd hadden mogen worden omdat de consument niet met de aankoop had ingestemd, zoals bij ongevraagde vervolgzendingen;
-te hoge invorderingskosten rekenen. Een incasseerder mag uitsluitend incassokosten en rente over de hoofdsom in rekening brengen. Hij mag geen andere kosten rekenen, zoals kantoor-, dossier- of administratiekosten. De incassokosten zijn aan een wettelijk maximum gebonden;
-ontoelaatbare druk uitoefenen op de consument. Dit is het geval als zij dreigen met maatregelen die zij niet mogen nemen, zoals inbeslagname van goederen of loon of een dagvaarding. Of als zij zich agressief gedragen.
Deze problemen komen regelmatig voor bij een brede groep incassobureau's. Daarbij gaat het relatief vaak om consumenten uit de lagere inkomensgroepen met meer schulden. Deze consumenten zijn extra kwetsbaar.
De ACM en AFM zijn tevens gestart met het beter toelichten en handhaven van de regels. De ACM waarschuwde eind vorig jaar ook al voor de oneerlijke praktijken in de branche en de Consumentenbond meldde in februari dat incassobureaus mensen onnodig bang maken met nepdagvaardingen.
Branchevereniging NVI zegt de gezamenlijke aanpak van de ACM en AFM te ondersteunen. ,,De praktijken die door de ACM zijn geconstateerd zijn slecht voor het imago van de branche'', aldus de organisatie. De NVI is tevens voorstander van een voorstel uit de politiek om de markt voor incassobureaus wettelijk strenger te gaan reguleren.

Bron ANP/ACM

Meer over:

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de ZEMBLA-nieuwsbrief en ontvang wekelijks als eerste onze beste nieuwsverhalen, achtergrondartikelen en exclusieve video's.