Veel incassobureaus houden zich niet aan de regels
15-11-2016
•
leestijd 2 minuten
•
86 keer bekeken
•
Veel incassobureaus houden zich niet aan de regels en proberen meer geld te innen dan hen toekomt. Daarvoor waarschuwen toezichthouders ACM en AFM via een speciale voorlichtingscampagne. Tegelijkertijd schakelen ze de hulp in van de consument. Onder het motto ‘Incasso? Betaal, maar alleen als het klopt’ roepen ACM en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) consumenten op in actie te komen tegen onterechte, onjuiste of agressieve incasso’s.
,,Het is belangrijk dat consumenten in actie komen tegen onterechte vorderingen'', zegt ACM-bestuurslid Henk Don. ,,Zo voorkomen zij schade voor zichzelf. En het helpt ook om oneerlijke incassopraktijken te stoppen.''
ACM heeft de incassosector onderzocht omdat consumenten veel problemen meldden bij ConsuWijzer en de schade voor het consumentenvertrouwen groot is. ACM heeft drie problemen vastgesteld bij commerciële incassobureaus en ondernemers die zelf incasseren. Zij overtreden de regels als zij:
-onterechte vorderingen innen. Het gaat dan bijvoorbeeld om rekeningen die niet verstuurd hadden mogen worden omdat de consument niet met de aankoop had ingestemd, zoals bij ongevraagde vervolgzendingen;
-te hoge invorderingskosten rekenen. Een incasseerder mag uitsluitend incassokosten en rente over de hoofdsom in rekening brengen. Hij mag geen andere kosten rekenen, zoals kantoor-, dossier- of administratiekosten. De incassokosten zijn aan een wettelijk maximum gebonden;
-ontoelaatbare druk uitoefenen op de consument. Dit is het geval als zij dreigen met maatregelen die zij niet mogen nemen, zoals inbeslagname van goederen of loon of een dagvaarding. Of als zij zich agressief gedragen.
Deze problemen komen regelmatig voor bij een brede groep incassobureau's. Daarbij gaat het relatief vaak om consumenten uit de lagere inkomensgroepen met meer schulden. Deze consumenten zijn extra kwetsbaar.
De ACM en AFM zijn tevens gestart met het beter toelichten en handhaven van de regels. De ACM waarschuwde
eind vorig jaar
ook al voor de oneerlijke praktijken in de branche en de Consumentenbond meldde in februari dat incassobureaus mensen onnodig bang maken met nepdagvaardingen.
Branchevereniging NVI zegt de gezamenlijke aanpak van de ACM en AFM te ondersteunen. ,,De praktijken die door de ACM zijn geconstateerd zijn slecht voor het imago van de branche'', aldus de organisatie. De NVI is tevens voorstander van een voorstel uit de politiek om de markt voor incassobureaus wettelijk strenger te gaan reguleren.