Logo Zembla
Onafhankelijke onderzoeksjournalistiek

Uitbreiding Lelystad Airport stap dichterbij door akkoord Europese Commissie

06-09-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Vliegveld Nederland
De Europese Commissie heeft ingestemd met de regeling die het mogelijk maakt om vluchten te verdelen tussen Schiphol en Lelystad Airport. Dat blijkt uit een pdf van het conceptbesluit dat de NOS in handen heeft en online heeft gezet. De lidstaten zijn akkoord gegaan, blijkt uit de brief. Daarmee is een van de belangrijkste hobbels voor het opengaan van de vernieuwde luchthaven genomen.
Bronnen bij de Europese Commissie bevestigen aan het ANP dat het besluit voor het eind van de maand naar buiten wordt gebracht, maar willen er inhoudelijk niet op ingaan.
Uitstel
De luchthaven in Lelystad, die vakantievluchten van Schiphol moet overnemen, zou aanvankelijk al in 2020 open moeten gaan, maar dat moest mede door het uitblijven van toestemming uit Brussel worden uitgesteld.
Door de toestemming uit Brussel zijn echter nog niet alle problemen opgelost. Bewonersgroepen in Gelderland en Overijssel willen dat de luchthaven pas opengaat als het luchtruim opnieuw is ingedeeld en de geplande laagvliegroutes zijn verdwenen. Ook een uitspraak van de Raad van State over stikstofproblemen zorgt nu al voor extra vertraging. 
Luchtruim niet geschikt
In de uitzending ‘ Vliegveld Nederland ’ (2017) onthulde ZEMBLA dat het luchtruim in Nederland niet geschikt is voor de uitbreiding van Lelystad Airport. Dat bleek uit een rapport dat ZEMBLA in handen kreeg en dat niet eerder openbaar was gemaakt. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) had in 2009 al een negatief advies over Lelystad Airport gegeven, maar dat advies werd in de wind geslagen.
Geen reactie  ministerie
Het ministerie wil niet reageren op de inhoud van het document dat naar buiten is gekomen. "We hebben het oordeel van de commissie nog niet", zegt een woordvoerder. "De notificatieprocedure, die vertrouwelijk is loopt." De Commissie publiceert voor eind september haar officiële besluit.
Tegen die tijd hoopt het kabinet ook beter inzicht te hebben in de omvang van en mogelijke oplossingen voor het stikstofprobleem. Een commissie onder leiding van oud-minister Johan Remkes doet daar momenteel onderzoek naar.
Voorwaarden regeling
Luchtvaartmaatschappijen die bereid zijn vluchten op Schiphol op te geven krijgen voorrang op Lelystad, staat in de regeling. Voorwaarde is wel dat ze de vluchten op Schiphol teruggeven aan de slotcoördinator op Schiphol of zelf gebruiken voor overstapvluchten. Dit is geldig tot een totaal van 25.000 vluchten per jaar. Na drie jaar volgt een evaluatie. Doel van deze verkeersverdelingsregel is ervoor te zorgen dat er minder vakantievluchten vanaf Schiphol vertrekken, zodat er ruimte ontstaat voor groei van zakelijke en overstapvluchten op de luchthaven.
Milieuclubs zijn tegen de uitbreiding. Greenpeace, Natuur en Milieu en Natuur en de Milieufederatie Noord-Holland vinden dat de instemming van de Europese Commissie niet betekent dat Lelystad Airport open kan. "Het openen van de luchthaven veroorzaakt nog steeds grote klimaat- en natuurschade en zal zorgen voor veel overlast voor omwonenden. De enige manier om dat te voorkomen is door de uitbreiding van Lelystad Airport af te blazen. Deze grote vervuiler moet er niet komen, want het klimaat kan al deze vluchten niet aan."
Kijk de uitzending Vliegveld Nederland:
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Schrijf je in voor de Zembla-nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze onthullende journalistiek.