In de ZEMBLA uitzending
'De smerige olieroute'
melden wij dat stookolie voor zeeschepen wordt vermengd met chemische afval. In de Volkskrant schrijft Jeroen Trommelen: ' Oliehandelaar Trafigura wilde een groot deel van het chemisch afval dat in 2006 in Ivoorkust werd gestort, aanvankelijk versnijden in benzineproducten. Dat staat in interne documenten van het bedrijf, die in handen zijn van de Volkskrant. Trafigura ontkent het plan ooit te hebben gehad.
De in Nederland gevestigde grondstoffenhandelaar produceerde op het schip Probo Koala 528 kubieke meter afval bij het ontzwavelen van benzine.
Briefing
In een intern ‘briefing document’ stelt Trafigura dat het bedrijf de intentie had 278 kubieke meter van het afval te houden, om het te versnijden in brandstof. Het ging om het brandbaarste deel van de afvalstof dat ‘geschikt werd geacht voor blending’, aldus het document waarin Trafigura voor intern gebruik de feiten op een rij zet. Het stuk is geschreven in december 2006, bijna vier maanden na de dumping in Ivoorkust.
Door het versnijden zou dubbel aan de partij kunnen worden verdiend. De kosten van afvalverwerking konden worden bespaard en als ‘product’ zou het afval nog geld opleveren. Slechte brandstof kan onder meer worden verkocht in Afrika.